Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Clicker en belonen met voer

 
Profiel   

Hallo.
Sinds kort heb ik een Haflinger van 13. Het is een schat dat graag laat zien hoe stoer hij is. Maar hij wil graag dat er iemand voor hem uit loopt. De vorige eigenaar is bezig geweest met de clickertraining en beloonde hem steeds met een brokje. Nu is het zo dat mijn haffie weinig voorwaarts wil zijn. Aan de longeerlijn komt hij steeds naar mij toe en duwt zijn neus als een bij dat opzoek is naar honing tegen me aan. Beloon ik hem niet met voer, lijkt hij geen idee te hebben wat het plan is en protesteert door in staking te gaan. Ook in de bak wanneer we rijden trekt hij al gauw zijn eigen plan en luistert niet meer naar stem of been. De vorige eigenaar liet hem begaan als hij plots stil stond en zei dat hij dan even geen zin had. Hij is uiteraard te groot en sterk om zijn eigen plan te laten trekken. Ik wil dan ook een wat strengere koers gaan varen. Maar na vandaag overweeg ik toch de zweep (tijdelijk) als extra hulp te gaan gebruiken. Ik realiseer mij dat wij elkaar nog moeten leren kennen, maar ben bang dat als ik niet nu optreed tegen zijn fratsen ik uiteindelijk een onoverkomelijk probleem met hem krijg. Iemand verder ideeën over hoe ik dit aan kan gaan pakken? Alvast bedankt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 00:56 



 

Dit is een voorbeeld van een eigenaar die het clickeren/belonen niet begrepen heeft.... Jammer, maar helaas niks meer aan te doen. Nu kunnen paarden heel goed dingen koppelen, en dus ook het clickeren met de vorige eigenaar en niet met jou bv. Denk dan ook niet dat het een groot probleem hoeft te zijn en misschien ligt het wel niet helemaal (of helemaal niet) aan het clickeren en voeren...

Weet je of hij het wel gewoon allemaal kent? Weet hij wel echt wat de bedoeling is? Hij is 13 jaar dus je zou denken van wel, maar als de vorige eigenaar de enige eigenaar geweest is misschien ook niet. Van daaruit kan je verder gaan denken en zoeken, want als je paard het wel kent maar even niet meer weet is het heel anders dan dat je paard het gewoon niet kent... Je zou het zelfs met clickeren op kunnen lossen maar dan moet je zelf wel weten waar je mee bezig bent en weten wanneer wel en niet te belonen. Het is een trainingsmanier zoals een andere, en niet zo simpel als misschien lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 07:18 



 
Profiel   

Dat is geen clicker training geweest, maar gewoon 'voerbeloning geven voor niks'. Zó werkt het natuurlijk niet :)
Even terug naar nul: aan de hand ga je beginnen met leren voedsel weigeren bijvoorbeeld: je krijgt géén snoep als je je opdringt. Kijk je weg, click ik, krijg je snoep (ik gebruik niet een échte clicker, maar een woord, in mijn geval 'juist', maar kies iig een woord dat je niet zomaar gaat gebruiken per ongeluk).
Onder het zadel werkt het hetzelfde: been, reactie, click snoep. Dat bouw je uit: been, reactie, drie passen, click, snoep. Dan been, reactie, halve zijde, click, snoep etc. Het is écht niet ingewikkeld, maar je moet wel consequent zijn. En uitbouwen. Geen enkel paard wordt gelukkig van behandeld worden als een kleuter. Het heeft dus geen extra beloningswaarde om steeds te blijven clicken voor één goede pas. Nee, je wil er méér, en ze moeten béter.
En ja, dat kan gewoon hoor :) Zo heb ik mijn paard eigenlijk alles geleerd, tot waar we nu zijn aanbeland met de travers, en aan de hand ook de keertwendingen en de start van de arbeidspirouettes.
Dus ja: strenger / consequenter: zeker doen! maar je hoeft niet hárder te worden hoor. Zweepje als aanwijsstokje of om wat 'luchtdruk' te geven (wapperen in de lucht) om afstand te creëren: prima! Waarschijnlijk merk je al snel dat je paard zich beter gaat gedragen, omdat jij betere grenzen hebt bedacht dan de oude eigenaar.

Er zijn hele facebook groepen gericht op clickertraining, en volg ook zéker Inge Teblick of Rachael Draaisma bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 07:35 



 
Profiel   

Ik ben het eens met skippy dit lijkt niks met clickertraining te maken te hebben.

Je moet steeds meer van hem vragen voor datzelfde snoepje en op den duur ook over kunnen gaan op alleen click zonder snoepje.

Wellicht gewoon weer vanaf 0 beginnen met het oefenen met de clicker en wat je van hem vraagt, doet hij niet wat je van hem verwacht dan geen snoepje. En dan echt stap voor stap weer doorheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 20:56 



 
Profiel   

Dank jullie voor jullie reacties. Nu 9 maanden later gaat het verbazend goed. Mijn haf heeft zeker nog zijn momenten, maar we zijn steeds blijer met elkaar. Ik heb het belonen met voer helemaal afgeschaft. Hij bedelt niet meer. Hij reageert heel goed op een goede kriebel en vocale beloning. Ik durf nog niet alleen met hem naar buiten, maar we komen er nu wel. Hij is nu fysiek en mentaal zoveel gezonder. Het is echt een zegen om hem te mogen hebben!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 01:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen