Hulpteugels; doen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:13

fransje23 schreef:
Wat wil je bereiken met prachtige oneliners? :)


Mensen aanmoedigen er even de tijd voor te nemen om echt na te denken, "hoe nu verder".
Die oneliners komen namelijk voort vanuit een ongelooflijk brede, lange en diepe ervaring, iedereen komt er op een dag voor te staan.
Het is paardenwijsheid, het vervangt paarden domheid.

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:13

Ik heb mijn paard als 4 jarige een tijdje met een slof gereden. :)
Paardlief liep namelijk ook als ze ontspannen was het liefst met haar hoofd tussen de wolken, zal misschien ook wat met haar bouw en type paard te maken hebben gehad. Ik heb haar toen onder begeleiding 1 á 2 maanden met een slof gereden, totdat ze begon te begrijpen dat ze haar hoofd ook gewoon kon laten zakken en dat dat eigenlijk nog véél fijner was dan sterrenkijken.

Sindsdien heb ik nooit meer met hulpteugels hoeven rijden. Ik vond het voor die correctie wel een efficiënt hulpmiddel.

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:14

fransje23 schreef:
maralyn schreef:
Ik ben ook hard van mening, dat als je hulpteugels nodig hebt, je of... De juiste combinatie niet bent.
Of de basis er gewoon niet voldoende in zit.

Wel snap ik, dat als je lichamelijk beperkt bent, en kracht mist, iets er mee zoekt.
Maar of de slofteugel daar geschikt voor is, is mijn volgende vraag.


Schijnbaar wel want ze heeft er drie keer meegereden en daarna nooit meer en het gaat al jaren goed. :)


Komt er nu een aaaaaaaaaaaaahhhh momentje.

excuses voor het slechte lezen.

Drie x...
Dat is beduidend minder dan ik voor ogen had.

En dan kom ik in een grijs gebied.
"Lekker hypocriet!"
Ja!
Want als je het drie x weet op te lossen en het nooit meer nodig bent.
Lees nooit meer nodig bent
Dan heb je het doel behaald.

Van de rest van mijn mening wijk ik niet af.
Oftewel "eerst op de grond, dán op het paard"

maar als je nu altijd de slof nodig hebt op buitenrit. Kijk... Dan mis je wel echt n grote stuk basis of je bent de combinatie niet, in mijn ogen.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:15

lichtheid schreef:
En nu ik toch bezig ben met spreuken....

Allways quit at the right moment.
-Tom Dorrance

Dat wil zeggen dat je je paard voor de volgende reprise in prent wat het moet doen om "er van af te komen".
Dit is het machtigste stuk gereedschap dat een ruiter heeft.


Als dit dezelfde Tom is had hij beter kunnen stoppen voor hij het paard vast ging binden aan dat hek.



fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:20

DreamGuide schreef:
Ik heb mijn paard als 4 jarige een tijdje met een slof gereden. :)
Paardlief liep namelijk ook als ze ontspannen was het liefst met haar hoofd tussen de wolken, zal misschien ook wat met haar bouw en type paard te maken hebben gehad. Ik heb haar toen onder begeleiding 1 á 2 maanden met een slof gereden, totdat ze begon te begrijpen dat ze haar hoofd ook gewoon kon laten zakken en dat dat eigenlijk nog véél fijner was dan sterrenkijken.

Sindsdien heb ik nooit meer met hulpteugels hoeven rijden. Ik vond het voor die correctie wel een efficiënt hulpmiddel.


In dit geval zeg ik dat je voorbereiding onvoldoende is geweest en het paard daardoor het nog niet aan kon om met het hoofd naar beneden te lopen. Slof is dan een quick fix en zou mijn keuze niet zijn. :)

boemel

Berichten: 8500
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:21

fransje23 schreef:
lichtheid schreef:
En nu ik toch bezig ben met spreuken....

Allways quit at the right moment.
-Tom Dorrance

Dat wil zeggen dat je je paard voor de volgende reprise in prent wat het moet doen om "er van af te komen".
Dit is het machtigste stuk gereedschap dat een ruiter heeft.


Als dit dezelfde Tom is had hij beter kunnen stoppen voor hij het paard vast ging binden aan dat hek.


[ Video ]



Verschrikkelijk! Wat krijgt dit dier een klappen in zijn hals te voortduren in deze "training".

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:30

fransje23 schreef:
In dit geval zeg ik dat je voorbereiding onvoldoende is geweest en het paard daardoor het nog niet aan kon om met het hoofd naar beneden te lopen. Slof is dan een quick fix en zou mijn keuze niet zijn. :)


Ik begrijp dat je dit denkt. Echter, na ruim een jaar van grondwerk en voorbereidend werk onder het zadel, kreeg ik het vermoeden dat mijn paard het concept gewoon niet begreep. Ik heb het geluk een enorm goede instructeur te hebben die mijn paard en mijzelf heeft geholpen om duidelijkheid voor het paard te verschaffen. Ik vond dit een betere optie dan het paard verder in verwarring te brengen en evt. schade op te laten lopen door te lang in een verkeerde houding te bewegen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:35

fransje23 schreef:
maralyn schreef:
Ik ben ook hard van mening, dat als je hulpteugels nodig hebt, je of... De juiste combinatie niet bent.
Of de basis er gewoon niet voldoende in zit.

Wel snap ik, dat als je lichamelijk beperkt bent, en kracht mist, iets er mee zoekt.
Maar of de slofteugel daar geschikt voor is, is mijn volgende vraag.


Schijnbaar wel want ze heeft er drie keer meegereden en daarna nooit meer en het gaat al jaren goed. :)

Precies dat :+
Had ik gemerkt dat ook dat voor hem geen effect had gehad, was ik wel wat anders gaan proberen.
Want nee ik ben geen slof fan, ga ik ook nooit worden. Zal ik ook niet gebruiken om rijtechnisch te verbeteren. Want ik denk namelijk net als jullie dat dat niet kan.

Wel ben ik van consequent zijn en timing.
En dat zie ik vaak gemist worden.
En ja ook wel eens van doorpakken.
gaan we met spreuken strooien: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
En die heb ik nogal wat voorbij zien komen.

Dat altijd stoppen op het juiste moment ben ik het overigens compleet mee eens!
Zeker ook bij jonge paarden, beter 10 minuten bezig zijn zodat ze de aandacht erbij kunnen houden, dan een uur vol willen houden en uiteindelijk moeten stoppen omdat het steeds slechter gaat.

of als een paard zijn dag niet heeft, ja daar geloof ik ook in, even iets doen waarvan je zeker weet dat die dat goed doet. Zodat je kunt belonen en stoppen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:44

maralyn schreef:
Komt er nu een aaaaaaaaaaaaahhhh momentje.

excuses voor het slechte lezen.

Drie x...
Dat is beduidend minder dan ik voor ogen had.

En dan kom ik in een grijs gebied.
"Lekker hypocriet!"
Ja!
Want als je het drie x weet op te lossen en het nooit meer nodig bent.
Lees nooit meer nodig bent
Dan heb je het doel behaald.

Van de rest van mijn mening wijk ik niet af.
Oftewel "eerst op de grond, dán op het paard"

maar als je nu altijd de slof nodig hebt op buitenrit. Kijk... Dan mis je wel echt n grote stuk basis of je bent de combinatie niet, in mijn ogen.

Excuses aanvaard.
Maar het ging echt maar om een paar keer en dan ook maar een honderd meter per keer.
Echt even uit dat moment halen.
En ja zeker is dat dwang, en hem ook wel laten weten, jongen, dat gaan we gewoon niet doen!
Maar zeker niet voor altijd, helemaal met je eens dat er dan heel wat mis is.
Wandel nu lekker met een lang teugeltje met hem rond.

Dit had ik geschreven:

Citaat:
Slof gekocht, want na 25 jaar sport had ik die dus geen.
Die was veel te lang. En continue 2 teugels in de hand doen mijn vingers ook niet meer.
Dus op de poetsplaats er al een knoop in gelegd zodat hij los hing, maar niet gevaarlijk tussen de benen bungelde.
En zo ben ik toen een poos gaan buitenrijden.
Kilometer met de slof niet in de hand. Maar als meneer dacht wel even te blij te worden eerst nog zo proberen weer naar normaal te krijgen. Maar als hij dan zijn middelvinger opstak pakte ik de slof erbij. En je zag hem denken, f*k, hoe kan dat nu?!
Ik heb hem er denk ik 3 keer bij gepakt en daarna nooit meer nodig gehad. Hij wist toen van oke dat grapje gaat niet meer.


Citaat:
Zoals gezegd, heb hem denk ik 3 keer in de hand gehad voor een metertje of 100 per keer.
Hij heeft geen kapotte mondhoeken gehad, geen lagen beschadiging, geen trauma's, ook geen trauma van in de sloot liggen.
Dus ja wat is dan eigenlijk het probleem?
Echt dat vraag ik me af,vertel het probleem dan?
Want het gaat dan niet om in de bak in de krul te trekken, dat is een andere discussie.


En wel meer van dit.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:48

Ik heb precies zulke paarden getraind; de welbekende ‘sterrenkijkers’.
Het is met zulke paarden een beetje oorzaak-gevolg verhaal.
Met juist lichaamgebruik zou het hoofd vanzelf moeten zakken maar hoe gaat hij het lichaam goed gebruiken als het hoofd niet zakt?
Bij alle paarden was het voldoende om met grondwerk de ontspanning te krijgen dmv van veel positieve bevestiging wanneer ze het hoofd lieten zakken.
Als enig simpel middel maakte ik de longeerlijn door de bitring vast aan middelste oog van de longeersingel zodat ik, net als een rijdteugel, stelling en iets voorwaarts- neerwaarts kon vragen en gelijk weer release daarop kon geven wat met bv. een slof niet kan, die geeft een ingeduwde kracht waarbij voorwaarts neerwaarts niet mogelijk is en het hoofd eerder achter de loodlijn komt.
Het is simpel werk, wat ook weer bij de basis hoort van de opleiding van een paard.
En een ‘sterrenkijker’ heeft -of die basis gemist of heeft een ernstig fysiek probleem anders loopt hij simpelweg niet zo

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:49

fransje23 schreef:
lichtheid schreef:
En nu ik toch bezig ben met spreuken....

Allways quit at the right moment.
-Tom Dorrance

Dat wil zeggen dat je je paard voor de volgende reprise in prent wat het moet doen om "er van af te komen".
Dit is het machtigste stuk gereedschap dat een ruiter heeft.


Als dit dezelfde Tom is had hij beter kunnen stoppen voor hij het paard vast ging binden aan dat hek.


[ Video ]

Hier kan ik dus iet naar kijken.
Word hier naar van, verdrietig en daarna boos.
Ik had echt gehoopt dat het paard die kerel voor zijn kop had geschopt.
Een paard vast binden, een vluchtdier vastbinden! En dan zo flaperen met wat hij eng vind.
Waardeloos laf! -:(-

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:56

Clasical schreef:
Ik heb precies zulke paarden getraind; de welbekende ‘sterrenkijkers’.
Het is met zulke paarden een beetje oorzaak-gevolg verhaal.
Met juist lichaamgebruik zou het hoofd vanzelf moeten zakken maar hoe gaat hij het lichaam goed gebruiken als het hoofd niet zakt?
Bij alle paarden was het voldoende om met grondwerk de ontspanning te krijgen dmv van veel positieve bevestiging wanneer ze het hoofd lieten zakken.
Als enig simpel middel maakte ik de longeerlijn door de bitring vast aan middelste oog van de longeersingel zodat ik, net als een rijdteugel, stelling en iets voorwaarts- neerwaarts kon vragen en gelijk weer release daarop kon geven wat met bv. een slof niet kan, die geeft een ingeduwde kracht waarbij voorwaarts neerwaarts niet mogelijk is en het hoofd eerder achter de loodlijn komt.
Het is simpel werk, wat ook weer bij de basis hoort van de opleiding van een paard.
En een ‘sterrenkijker’ heeft -of die basis gemist of heeft een ernstig fysiek probleem anders loopt hij simpelweg niet zo

En ook dit kan zonder longeersingel opgelost worden.
Je kunt ze allemaal voorwaarts neerwaarts longeren door de "druk" op de longeerlijn te vragen en van achter de energie er in te longeren met je zweep (zweep als been, niet als mep ding) .
Eigenlijk is dat hetzelfde als wanneer je er op zit.
Je geeft de energie er in met je been en de zachte hand vangt dat op.
En net wat je zegt elk paard, zal dan uiteindelijk de hand opzoeken en zakken.
Dat is wel een handigheid die je krijgt door ervaring. Heb je die handigheid, dan lukt dat vaak al heel snel op elk paard.
Ik ben dus ook zeker geen voorstander dat op het laten lossen door een slof. Maar als de ruiter die ervaring en daarmee verkregen handigheid niet heeft begrijp ik wel dat een instructeur ook het paard niet zo wil laten lopen en alle verkeerde spieren gaat ontwikkelen.
Dan zou ik richting een chambon gaan zoeken.
Altijd eerlijke release en paard word vanzelf beloond, altijd op tijd, als deze richting de juiste houding gaat.
Maar een ruiter die de handigheid mist een paard nageeflijk te rijden hoort zeker ook niet een slof in de hand te hebben.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:02

Een ruiter die die handigheid mist mag mi ook terug naar de basis.
Grondwerk zou een groot onderdeel moeten zijn van het rijden, net zoals de theorie.
Beschik je daarover?
Stap er dan nog maar eens op.
Eerst leren, dan rijden en verder leren en die basis blijven onderhouden.
Er is vandaag de dag zoveel kennis en wetenschap beschikbaar die er vroeger niet of nauwelijks was

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:08

Maar dan kom ik weer bij, ik heb bijrijders gehad, de theorie daar kende ze alles van.
Als je daar op af ging nou dan was het een dikke vette prima.
Maar die konden een braaf paard, die gewend was op been en zit naar een lichte hand te lopen, niet nageeflijk krijgen. ook niet recht in het lijf.
Die kregen hem echt niet voorwaarts neerwaarts.
Die kregen hem niet eens aan het been. Er zat geen nuance in de hulpen, alles was groot. geen gevoel.

Nu was dat op die braverd van mij geen probleem voor die keer omdat hij ook correct gereden werd.
Maar stel zo'n ruiter koopt dat paard. Rijd dag in dag uit verkeerd.
Lepelt die theorie op, maar ergens moeten er toch kilometers gemaakt worden om het geleerde ook in de praktijk te brengen.
dan kan ik me wel voorstellen dat een instructrice bezig is met die theorie om te zetten in praktijk. Maar ondertussen ook dat paard niet compleet aan gort wil hebben.
Wat moet je dan?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:17

Die zijn er ook ja en die zou ik ook niet op mijn paarden willen.
Daar zou ik zelfs nog veel selectiever voor zijn, denk ook heel moeilijk te vinden helaas met dat criteria.
Als de basis op maneges en opleidingscentra al meer uit goede theorie en wetenschappelijke onderbouwing zou bestaan alvorens te gaan ‘bakhobbelen’ zouden er waarschijnlijk veel meer potentieel rondlopen

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:46

fransje23 schreef:
lichtheid schreef:
En nu ik toch bezig ben met spreuken....

Allways quit at the right moment.
-Tom Dorrance

Dat wil zeggen dat je je paard voor de volgende reprise in prent wat het moet doen om "er van af te komen".
Dit is het machtigste stuk gereedschap dat een ruiter heeft.


Als dit dezelfde Tom is had hij beter kunnen stoppen voor hij het paard vast ging binden aan dat hek.



Ik denk niet dat je met wilde mustangs gewerkt hebt? Gewoon wild, geen mensen gewend, niet haltermak, niets.

Dat is wat je hier ziet, een paard dat niet vanaf veulen gewend is gemanipuleerd te worden door mensen. Zo een paard gaat op de vlucht letterlijk door de muren heen, laat staan een longeerlijntje.
En ja, hier worden "hulpteugels" gebruikt om het paard veilig te maken.
De "hulpteugels" worden hier ingezet door mensen die er al letterlijk vele honderden tot duizenden paarden hebben beleerd. Echte vakmensen.
Dit zien we in Europa vrijwel niet meer, in de VS zijn nog grote gebieden waar mensen hun leven hebben opgebouwd met en dank zij paarden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:48

Ik heb dus ondertussen ook geen bijrijders meer. :+

Wat mij soort aan de manege lessen zijn de ouders.
Hun kind is hééél goed. En dat moet worden bevestigd door de instructeurs. Zo niet is de manege slecht.
Dus de manege gaat daarin mee. Heeft toch zijn klandizie nodig.
Dus er worden nogal wat veren in de kont van de kinderen gestopt, die vervolgens met een bui grootheidswaanzin aangedikt door de ouders bij je op het erf komen.
En zich dan lam schrikken dat een gewoon gereden paard schrikt van de overdreven hulpen en beweging die niet met het paard een is.


Clasical schreef:
Die zijn er ook ja en die zou ik ook niet op mijn paarden willen.
Daar zou ik zelfs nog veel selectiever voor zijn, denk ook heel moeilijk te vinden helaas met dat criteria.
Als de basis op maneges en opleidingscentra al meer uit goede theorie en wetenschappelijke onderbouwing zou bestaan alvorens te gaan ‘bakhobbelen’ zouden er waarschijnlijk veel meer potentieel rondlopen

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:52

lichtheid schreef:
Ik denk niet dat je met wilde mustangs gewerkt hebt? Gewoon wild, geen mensen gewend, niet haltermak, niets.

Dat is wat je hier ziet, een paard dat niet vanaf veulen gewend is gemanipuleerd te worden door mensen. Zo een paard gaat op de vlucht letterlijk door de muren heen, laat staan een longeerlijntje.
En ja, hier worden "hulpteugels" gebruikt om het paard veilig te maken.
De "hulpteugels" worden hier ingezet door mensen die er al letterlijk vele honderden tot duizenden paarden hebben beleerd. Echte vakmensen.
Dit zien we in Europa vrijwel niet meer, in de VS zijn nog grote gebieden waar mensen hun leven hebben opgebouwd met en dank zij paarden.

Amerika is het land juist van het snel en het breken en niet van het geduld.
Als het zo moet dan laat die wilde mustangs lekker staan. Pak dan een paard dat wel wat gewend is.

Maar die vrouw (naam kwijt) van feather light heeft ook ook een mustang onder haar hoede gehad.
Kan me niet voorstellen dat zij dit zo heeft gedaan.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:58

lichtheid schreef:
Ik denk niet dat je met wilde mustangs gewerkt hebt? Gewoon wild, geen mensen gewend, niet haltermak, niets.

Dat is wat je hier ziet, een paard dat niet vanaf veulen gewend is gemanipuleerd te worden door mensen. Zo een paard gaat op de vlucht letterlijk door de muren heen, laat staan een longeerlijntje.
En ja, hier worden "hulpteugels" gebruikt om het paard veilig te maken.
De "hulpteugels" worden hier ingezet door mensen die er al letterlijk vele honderden tot duizenden paarden hebben beleerd. Echte vakmensen.
Dit zien we in Europa vrijwel niet meer, in de VS zijn nog grote gebieden waar mensen hun leven hebben opgebouwd met en dank zij paarden.


Oh, als je een "vakman" bent mag je een paard wel vastbinden naar self learned helplessness te werken?
Als iemand een paar keer een slof gebruikt om veilig op pad te kunnen is dat niet oké. Maar in dit geval mag het wel om het voor het paard veilig te maken? Paard kiest niet voor een leven met mensen dus voor dat paard zelf hoeft het niet veilig gemaakt. Dat is de wil van de mens :)

Onderschrift bij de video zegt dat het paard too pushy is. Niets over een mustang etc.

Daarbij zijn er ook mensen die met mustang werken op een andere wijze. Voordeel van een onbeschreven blad is dat het paard ook nog geen slechte dingen of onhandige van mensen heeft aangeleerd.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:11

_Penotti schreef:
Maar die vrouw (naam kwijt) van feather light heeft ook ook een mustang onder haar hoede gehad.
Kan me niet voorstellen dat zij dit zo heeft gedaan.


Yvette ;) , heeft meegedaan met de Mustang makeover en het inderdaad anders aangepakt. Bij die makeover kun je verschillende trainers volgen en best leuk om de verschillende methodes te zien en te volgen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:15

Die andere trainers heb ik nooit gevolgd.

Vind haar echt top. Zij heeft gewoon een gave. Maar weinig mensen die kunnen wat zij doet.
Proberen te doen wat zij doet zullen er vast meer, maar evenaren, niet snel.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:40

fransje23 schreef:
Als dit dezelfde Tom is had hij beter kunnen stoppen voor hij het paard vast ging binden aan dat hek.


[ Video ]


Dit geeft eigenlijk wel aan hoe snel de ontwikkeling gaat *\o/* Tom Dorrance was echt een van de eerste die überhaupt nadacht over de mentale staat van een paard in de jaren 70? 80? en dat dat nu al weer zo achterhaald is, is eigenlijk wel een heel mooi teken over hoe snel de ontwikkeling gaat :)

Ik zie hetzelfde in m'n eigen ontwikkeling, dingen die je 5, 10, 20 jaar geleden deed, die je al lang niet meer zo doet. Eigenlijk heel mooi toch?

Ik vind die Yvet trouwens heel mooi bezig, maar wat zij doet is gewoon goeie training. Het is ergens jammer dat sommigen het magischer maken dan het is. Naar mijn idee zou het normale training moeten zijn.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:48

Dat vind ik ook, het is geen magie.
Denk wel dat het gaat om authenticiteit, je intentie.
Dat is wel een x-factor, geen magie, geen gave, maar een staat van ‘zijn’.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:50

Het gevoel voor timing wat Yvette heeft is wel een talent, of gave. Dat heeft niet iedereen en kunnen veel mensen ook met veel oefenen niet ontwikkelen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:51

Die timing, dat inzicht, ik noem dat een gave. een natuurtalent.
Andere kunnen die gave afkijken en zeker in de buurt komen. Maar wat mensen van nature zo goed hebben zul je met alle wil en training van de wereld nooit evenaren.
En dat hoeft ook niet.
Ieder zijn kwaliteiten en het is voor mij geen wedstrijd wie de beste is.
Ik kan genieten als ik haar filmpjes zie.