Hulpteugels; doen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:52

fransje23 schreef:
Het gevoel voor timing wat Yvette heeft is wel een talent, of gave. Dat heeft niet iedereen en kunnen veel mensen ook met veel oefenen niet ontwikkelen.

haha precies tegelijkertijd geplaatst :+

Dat dus!

En ik schaam er ook niet voor dat ik niet zo goed ben.
Ik doe mijn best, maar wat zij heeft heb ik niet en ik denk om eerlijk te zijn maar erg weinig mensen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:02

Dat gevoel kun je mi zeker ontwikkelen, ik verwacht niet dat zij bij haar eerste mustang dezelfde resultaten heeft geboekt.
Ze zal waarschijnlijk heel veel referenties hebben.
Eerlijk; wij werken niet met wilde Mustangs.
Als je dat al van kind af aan doet kun je wel heel veel gevoel en inzicht ontwikkelen.
Als je daarnaast ook als mens autentiek bent en dus dicht bij jezelf werkt.
En zijn vele van dit soort mensen die geen commercieel podium halen -of willen halen maar wel dezelfde resultaten boeken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:19

Ik heb een poosje manege lessen gegeven. De een is wat beter dan de ander. Maar allemaal gewone leuke ruitertjes.
En toen kwam er ineens dat meisje. Jaar of 8, nooit op een paard gezeten.
Waar je andere aan de longeerlijn begeleide met staan zit, deed zij dit in 10 passen correct.
Dan maar uitleggen wat het goede been was en waarom.
Waar andere na 3 jaar nog kijken naar de schouder, voelde zij dat al snel.
Handjes stil hoefde je niet te zeggen, dat had ze al. Rechtop zitten, behoefde geen uitleg ze zat perfect met de beweging mee.
Verlichte zit als balans oefening, hop dat deed ze wel even.
En ze reed al snel de wat moeilijkere pony's en ook dan voelde ze echt voordat je ook maar wat kon zeggen wat de pony deed of wilde.
Goedzo braaf, kwam er zo uit haar mondje op het goede moment, maar ook, hey niet zo flauw, waar dat ook nodig was.

Dat noem ik een natuurtalentje.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:27

Ik geloof zeker dat er geboren talenten zijn.
De praktijk leert dat (beginners)talenten vaak een voorsprong hebben maar na verloop van tijd op hetzelfde niveau eindigen, het betekend niet dat het doorontwikkeld.
Voor doorontwikkeling zijn veel meer externe factoren van belang

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:33

En dat geloof ik dus echt niet, sorry.
Ik ken heel wat wedstrijd ruiters die in de B van blijven of net in de L van levenslang kwamen :+
En daar nooit meer uitstoomde.
En niet omdat ze geen goede les hadden, maar omdat ze het gevoel van een pindanootje hadden.
Niet erg natuurlijk. Maar echt die leren het nooit.

Enkele daarvan kwam ik nog regelmatig tegen, reden geen wedstrijden meer maar buiten. Nadeel, ze voelde ook niet hoe slecht hun paard liep. De ene met hoefkatrol en de andere met een peesblessure. Maar dat lag niet aan het rijden, of althans niemand durfde dat denk ik te zeggen.

Dus andersom is talent je altijd voor op diegene die moeten gaan leren voelen.
Hoe erg is dat om toe te geven denk ik dan?
Ik vind het niet erg.
Ik heb wel leren voelen, maar een talent word ik niet.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:38

grappig want mijn ervaring is dat veel mensen in de Z en daarboven totaal geen gevoel of talent hebben.
Het is ook maar wat je perceptie van talent is natuurlijk.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:41

Nee is niet grappig, want deel die mening ook.
Maar als je niet eens kunt voelen dat je paard onregelmatig loopt, zelf na jaren training, dan heb je ook geen talent. Nog minder dat de trek hem in de krul z ruiter.

Gelukkig zijn er ook wedstrijdruiter die wel op een fijne manier wedstrijd rijden.
Helaas worden die de laatste jaren te weinig beloond op wedstrijd.
Naar mijn idee ging dat in vorige eeuw :+ nog wel beter.
Totdat Anky haar trek methodes in werden. Sindsdien is de wedstrijdsport mijn inziens verkl00t.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 14-04-20 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:42

Clasical schreef:
Ik geloof zeker dat er geboren talenten zijn.
De praktijk leert dat (beginners)talenten vaak een voorsprong hebben maar na verloop van tijd op hetzelfde niveau eindigen, het betekend niet dat het doorontwikkeld.
Voor doorontwikkeling zijn veel meer externe factoren van belang


Als je de talenten geen ontwikkel mogelijkheden geeft misschien wel maar anders niet.

Het is toch niet erg om toe te geven dat je iets of iemand voor iets niet getalenteerd is? Met hard werken kom je ook een heel eind in de goede richting. Moet je wel het talent tot zelfreflectie hebben.

Overigens moet je ook het talent hebben om je eigen sterke en zwakke punten te zien en die van je paard.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:45

fransje23 schreef:
Clasical schreef:
Ik geloof zeker dat er geboren talenten zijn.
De praktijk leert dat (beginners)talenten vaak een voorsprong hebben maar na verloop van tijd op hetzelfde niveau eindigen, het betekend niet dat het doorontwikkeld.
Voor doorontwikkeling zijn veel meer externe factoren van belang


Als je de talenten geen ontwikkel mogelijkheden geeft misschien wel maar anders niet.

Het is toch niet erg om toe te geven dat je iets of iemand voor iets niet getalenteerd is? Met hard werken kom je ook een heel eind in de goede richting. Moet je wel het talent tot zelfreflectie hebben.

Overigens moet je ook het talent hebben om je eigen sterke en zwakke punten te zien en die van je paard.

Dat is helaas bij veel ruiters het grootste probleem en daarom zijn het dan internet helden ipv echte :D
Die hebben geen tijd hier zoveel te hangen. Die zijn nu paarden aan het trainen en ruiters aan het coachen :D

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:45

Clasical schreef:
grappig want mijn ervaring is dat veel mensen in de Z en daarboven totaal geen gevoel of talent hebben.
Het is ook maar wat je perceptie van talent is natuurlijk.


Jij koppelt wedstrijdniveau aan talent, ik niet. Er zijn gerust getalenteerde ruiters op niveau maar de meeste niet.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:48

zelfreflectie verkrijg je niet met talent, ook dat is een staat van zijn.
Er zijn veel mensen die op latere leeftijd tot een bepaald inzicht komen, bijna als een openbaring.
Is dit talent?
Waarom beschikte ze daar niet eerder over?
Waar komt dit stuk bewustzijn vandaan?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:48

fransje23 schreef:
Clasical schreef:
grappig want mijn ervaring is dat veel mensen in de Z en daarboven totaal geen gevoel of talent hebben.
Het is ook maar wat je perceptie van talent is natuurlijk.


Jij koppelt wedstrijdniveau aan talent, ik niet. Er zijn gerust getalenteerde ruiters op niveau maar de meeste niet.

Dat komt door mijn B en L voorbeeld.

Maar eerlijk, als je de B en L niet uitkomt ben je slecht hoor. Want dat is basis basis basis wat daar in een proefje komt.
Want inderdaad, die ongevoelige Z ruiter komt er nog uit. Weet je wel hoe hopeloos deze ruiters dan waren. En nee ik heb het niet over dichtklappen door spanning.

Dus ja iets van meting heb je dan wel hoor.
Elk die zegt gevoel te hebben maar de L niet doorkomt heeft ook de verkeerde inzichten :D

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:49

fransje23 schreef:
Clasical schreef:
grappig want mijn ervaring is dat veel mensen in de Z en daarboven totaal geen gevoel of talent hebben.
Het is ook maar wat je perceptie van talent is natuurlijk.


Jij koppelt wedstrijdniveau aan talent, ik niet. Er zijn gerust getalenteerde ruiters op niveau maar de meeste niet.


Ik nam juist dit wedstrijdvoorbeeld omdat het ook zo werd aangehaald met ruiters op B en L niveau, dat wilde ik nuanceren.
Wedstrijdniveau aan talent koppelen is juist wat ik waanzin vind

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 14:56

Clasical schreef:
zelfreflectie verkrijg je niet met talent, ook dat is een staat van zijn.
Er zijn veel mensen die op latere leeftijd tot een bepaald inzicht komen, bijna als een openbaring.
Is dit talent?
Waarom beschikte ze daar niet eerder over?
Waar komt dit stuk bewustzijn vandaan?


Er zijn mensen die daar nooit over gaan beschikken, al worden ze 100.
Bij sommige mensen komt er met de jaren of juist door een gebeurtenis ineens een eyeopener.

Waarom ze daar niet eerder over beschikken? Zo zitten ze niet in elkaar in het eerste geval. In het tweede geval hebben ze dat stuk nooit ontwikkeld en hebben ze van nature dat inzicht niet zo sterk.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:00

Voor mij is een natuurtalent ook iemand die zelfreflectie heeft, zonder dat zul je nooit verder komen.
Niemand niet. Ook een natuurtalent blijft dan hangen.

Maar geen natuurtalent en ook nog eens geen zelfreflectie, berg je :D
Iemand zonder zelfreflectie is voor mij iemand die star is, andere op een onaangename manier wel verteld hoe het hoort. Maar zelf niet in de gaten heeft hoe dat over komt. En denkt het wel beter te kunnen, maar zie je die dan rijden dat je denkt, is dat alles? Zijn/haar mond deed het beter :D

Geen zelfreflectie zijn ook de mensen die als ze 20 foto's plaatsen en je dan ziet dat op 15 de binnenhand teveel doet en dan zeggen: Zijn moment opnames hoor #)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:14

Dan nog is het maar net wat jouw perceptie van talent is.
Zo zullen er velen zijn die Anky een ruitertalent vinden en anderen weer totaal niet.
Dat is niet meetbaar.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:17

Waar.
Gelukkig is het wel te merken wie zelfreflectie heeft en wie niet.
En ook te merken wie er fijn kan coachen en wie afbrand.
En het is zeker te zien of een paard fijn in zijn velletje zit of bijvoorbeeld met de staart zwiept met de oren plat. Dat kan natuurlijk bij gewone dressuur zijn maar dat zie ik dan bijvoorbeeld best vaak bij vrijheidsdressuur en dan denk ik, dat hoort zo toch niet?
Paard doet dan wel alles, dat dan weer wel.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:24

Daar ben ik het ook met je eens.
Maar ook dat inzicht kun je ontwikkelen toch?
Dingen die ik nu bv. inzie zag ik vroeger echt niet, en zie ik in de toekomst mogelijk in wat ik nu niet zie.
Talent kun je dan in een tijdskader plaatsen met het idee dat het er wel snel uit moet komen als het aangeboren is maar is dat ook zo?
Is dat een opzichzelfstaand proces?
En zoals jij noemt; de non- verbale signalen, dat zit in ons oerbrein , ergens diep vanbinnen beschikken we daar allemaal over om die te registreren alleen is dat bij de hedendaagse mens onderontwikkeld geraakt.
Ik vind het een interessante discussie iig, maar wel off topic

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:50

Ik vind het ook interessant maar zat ook te denken dat het offtopic is, maar is dat erg?

ik denk wel dat je inzicht kunt ontwikkelen. Als daar voor open staat.
Maar dat natuurlijk met alles, dat je open moet staan om te leren.
Maar ook daar denk ik wel dat er mensen zijn die dat beter hebben dan andere zonder dat te hoeven leren. En dat is met alles, ieder zijn talent.

Ingaan op die verbale en non verbale communicatie.

Zo ben ik bijvoorbeeld een dierenmens een ander een mensenmens.
Door mijn werk ben ik me wel meer gaan ontwikkelen als mensenmens.
Maar dan hadden we training communicatie in stressvolle/ agressieve situaties.
Ik moet zeggen in training was ik altijd slechter dan wanneer het echt voorkwam, dan heb ik een soort knopje dat omgaat en word ik heel koel, dat mis ik in de training.
Maar we hadden eens een training en daar was een vrouw bij, ja die had het gewoon.
De perfecte antwoorden, correct duidelijk, maar nooit bazig, autoritair. Maar wel duidelijk een richting insturend. De leraren die de training gaven waren ook echt bezig haar " in de val" te laten lopen, maar het lukte ze niet.
Iedereen heeft ook echt de complimenten aan haar gegeven daarna. Echt zo geweldig goed.
Zij had dat gewoon, waar wij met uren training niet eens op de helft van haar kwamen.

Is dat erg, ja kan zijn in een escalerende situatie :+
Maar nee, we wilden allemaal leren en stonden er voor open.
En zij was een geweldig voorbeeld van hoe het hoorde te gaan.

Echt met alles, of het nu paarden, mensen, of je nu graag zingt of piano speelt, turnt of tekent.
Bij alles zijn er talenten en ja ik denk dat die sneller iets kunnen dan een ander, mits ze ook willen leren.
En je bent niet minderwaardig als je dat niet kunt evenaren, maar ook als je wilt blijven leren en openstaan waarom andere iets met reden doen. Zodat je ook andere inzichten kunt krijgen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:58

Dan hebben we ook nog niet te vergeten;Passie dat is natuurlijk dynamisch, kracht gevend en onvoorwaardelijk.
Het is een persoonlijke intensiteit, een onderliggende kracht die onze sterkste emoties voed.
Is dat een talent? Een passie hebben?
En kun je door middel van passie op een heel ander gebied terecht komen dan waar je talenten liggen en door de passie toch je innerlijke authenticiteit bereiken en daardoor toch een snelle progressie maken in je ontwikkeling waardoor het lijkt dat je talent hebt?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:22

Passie, dat is wel een leuke.
Ik zie dat niet als een talent.
Maar door dat je dat hebt dat je ook doorgaat als het even niet zo gemakkelijk gaat.
Ik denk in de paardensport zeker wel heel erg aanwezig.
En dan niet alleen met rijden, maar je moet ook wel passie hebben als je met windkracht 10 je paarden hooi in de wei gaat geven }> :P Of bij alweer die vieze regen de paddock uit staat te mesten :D
En je daarna te moe en te nat bent om nog te gaan rijden :')

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:49

Passie en doorzettingsvermogen?

Ik denk trouwens dat je om goed paard te kunnen rijden vooral met veel gevoel moet kunnen rijden, voelen wat je doet, verbinding maken met je paard en niet in je hoofd zitten. De ene doet dat makkelijker dan de ander van nature. Ik heb ook weleens een uitzonderlijke getalenteerde lesklant gehad, die had enorm veel gevoel van zichzelf en daardoor ging alles heel makkelijk. Ik hoefde alleen maar de rijtechnische kant uit te leggen.

Ik koppel talent ook niet aan wedstrijdniveau, ken hele fijne ruiters die nooit verder zijn gekomen dan de L bij wijze van spreken omdat de middelen mistte of er ergens anders blokkades waren. Wedstrijdspanning bijv, niet iedereen kan presteren onder druk.
Ik ken ook mensen die eeuwig in de L rijden door een gebrek aan zelfreflectie, of juist tegen de gehele wedstrijdsport aanschoppen door een gebrek aan talent en daardoor gefrustreerd raken oid.
Mensen die fijn Z en hoger rijden, en mensen die dat bereikt hebben met ruk en pluk werk. Niets is zwart/ wit en het is belangrijk om te blijven nuanceren en iedereen als individu te zien denk ik en vooral niet in hokjes te gaan denken.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:21

En waarom lijken b.v. kinderen in de omgang met dieren iets ‘Puurs’ te hebben, een authenticiteit vanuit hun diepste ‘zijn’, die we lijken kwijt te raken als we ouder worden?
Maar bij ieder diep van binnen is dat denk ik universeel aanwezig.
En dat stuk authenticiteit is mi belangrijk in de omgang met paarden, omdat paarden zelf ook autentiek zijn.
Waar we heel vroeger veel dichter bij onze kern leefde zijn we dat nu veelal kwijt.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:20

Clasical schreef:
En waarom lijken b.v. kinderen in de omgang met dieren iets ‘Puurs’ te hebben, een authenticiteit vanuit hun diepste ‘zijn’, die we lijken kwijt te raken als we ouder worden?
Maar bij ieder diep van binnen is dat denk ik universeel aanwezig.
En dat stuk authenticiteit is mi belangrijk in de omgang met paarden, omdat paarden zelf ook autentiek zijn.
Waar we heel vroeger veel dichter bij onze kern leefde zijn we dat nu veelal kwijt.



ik lees al een hele poos mee, maar ik denk dat dit echt de spijker op z'n kop is.

De mens is niet wie hij is in constitutie is, we ''moeten'' aanpassen in de wereld en raken daarbij onze eigenheid ''bewust/onbewust'' kwijt'. en daarmee bedoel ik niet je goede en slechte eigenschappen, en je natuurlijk leer en groeiproces met de daar bijhorende ups en downs.

Maar er echt zijn en er mogen zijn! en vandaar uit een mogelijkheid om connectie te maken met een dier of een ander mens.

Ik bedoel dit dus echt niet zweverig maar gewoon met je voeten in de aarde, en dat zie je dus idd bij kids en bij veel gehandicapten. dan is het wat het is, en hoeven er geen afwegingen gemaakt te worden wat wel en niet kan, en waarom en hoezo. het reageert puur!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:26

Maar dat is dus voelen. Niet denken en de theorie oplepelen en daarmee te laat zijn met voelen/reageren, of helemaal niet voelen.
Wat al vaker aangehaald is.
Voelen doe je met je lijf, maar ook met je "voelsprieten"
Daarmee is ook heel goed te bepalen of een paard iets niet doet omdat het zeer doet, of eng vind, niet begrijpt of omdat de ruiter hem de ruimte geeft het lekker anders te doen.