Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4282
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:44

fransje23 schreef:
Belangrijk voor gelukkig bij dieren voldoende voedsel,het uit kunnen voeren van natuurlijk gedrag en geborgenheid/veiligheid.

Klopt, en juist dat uitzoeken welk voedsel doet jouw paard het goed op en wanneer voelt is zich veilig en geborgen, kunnen zo verschillend zijn en een puzzel.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:51

De basisbehoeften zijn voor alle paarden hetzelfde.
De indeling van paarden volgens de 5 elementen van Laarakker of Horsenality van Parelli helpen om te zien wat jouw paard nodig heeft en waar die het het beste op doet.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:55

Inderdaad, zijn die belangrijke punten wel voldoende aanwezig?
Voldoende voedsel = dat is bij het gemiddelde Nederlandse/Belgische paard waarschijnlijk niet het grootste probleem, al zouden we ook wel kunnen twijfelen over de gemiddelde ruwvoergift.
Uit kunnen voeren van natuurlijk gedrag = ik denk dat hier wel het grootste hiaat zit. Weinig paarden kunnen dit.
Geborgenheid/veiligheid = ook hier twijfelachtig, vooral omdat iedereen hier een andere opvatting over zal hebben. Ik denk dat heel veel paarden (in lichte mate) met geweld behandeld worden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:01

Ik vind jou post wel erg zwart Gini :)

Natuurlijk gedrag, ligt denk ik veel aan de woonplaats.
Waar ik woon zijn de meeste stallen wel voorzien van dagelijks genoeg ruimte om samen buiten te staan, droog buiten.
Zandgrond dus valt vaak met niet al te hogen kosten te realiseren.
Op de "luxe" sportstallen na zie ik dit in orde zijn bij de gewone pensionstallen en particulieren.
Uiteraard met uitzonderingen, maar dat is niet de norm hier in de omgeving.
Ik heb nooit moeite gehad om stallen te vinden waar ze zomer en winter weidegang hadden of minstens paddocks ter grote van een rijbak.

Geborgen veiligheid, dat is voor een groot deel de groep waar ze in staan, of deze kloppend is.
Maar jij trekt het door naar het rijden, ik ben het dus niet eens met de stelling dat er zoveel paarden zijn die dus een onveilig gevoel hebben bij het rijden.
Uiteraard zal dit ook bestaan, maar lijkt me ook zeker niet de norm.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:20

Qua natuurlijk gedrag ken ik inderdaad meer stallen waar het niet kan, dan waar het wel kan. Niet dat ze er helemaal niet zijn, maar toch is het tot op heden nog steeds in de minderheid. Maar ik moet wel zeggen dat ik hier zelf wel heel streng in ben. Iemand die mij trots komt vertellen dat zijn/haar paard 6 uur per dag op de wei staat, daar word ik dus niet warm van. :D

Veiligheid kan inderdaad ruimer opgevat worden dat klopt. ik vind dit ook de moeilijkste factor om te beoordelen. Als je een onzekere, onervaren baas hebt, voelt het paard zich dan veilig. Als je met je paard langs een drukke weg stapt, is het dan voldoende om te vloeken op de automobilist die geen rekening met je houdt of is het jouw verantwoordelijkheid om de veiligheid van je paard te waarborgen?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:25

Daar had ik weer niet aan gedacht de onzeker ruiter.
Ik zat te denken aan de ruiter die teveel met de zweep tikt.

Ik vind het zeker dat de ruiter de veiligheid moet waarborgen.
Hier zijn de wegen smal, dus kijk ik ver vooruit om een oprit te kunnen pakken komt er groot verkeer aan.
Dan merk ik ook dat hij geen angst heeft omdat die ruimte er is.
Maar wellicht ook wel dat ik dat dan uitstraal, niets aan de hand. Plek genoeg hier.

En dat is met rijden in een bak natuurlijk niet anders.
Geef je aan, ja ik merk wat jij ziet maar het is oke, niets aan de hand.
of begrijpt een ruiter het paard niet en word zelfs boos.

Ja leuke om die wel aan te halen :j

josien_m_
Berichten: 2439
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:40

Als je paard als veulen te vroeg van de moeder is weggehaald, in een voor hem of haar geheel vreemde omgeving wordt geplaats met mogelijk andere paarden die hem onbekend zijn, wat zou dat met zijn gevoel voor veiligheid doen? Ik maak even weer een grote stap: zou dat -mede- de reden kunnen zijn waardoor gedomesticeerde paarden 20 keer zoveel geweld naar elkaar gebruiken dan in het wild?

We weten wat het met kinderen doet wanneer ze zich onvoldoende veilig kunnen hechten. En ook dat het ene kind het veel beter doet dan het andere wat weer te maken heeft met andere aanwezige hechtingsfiguren.

fransje23

Berichten: 15436
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:42

Jullie noemen korte momenten van het ervaren van een onveilig gevoel.
Denk dat dat niet het grote probleem is zodra het voor het grootste deel van de dag wel oké is.

Als ik zie hoe bij ons ieder lid van de kudde languit liggend durft te slapen op het weiland. Denk ik dat ze zich daar veilig genoeg voelen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:43

In de natuur stoot een merrie haar veulen ook af:
Citaat:
Een veulen niet afspenen kan overigens geen kwaad. Op een gegeven moment is de melk gewoon op en zal de merrie haar veulen vanzelf afstoten. In de natuur gebeurt dit tussen de zes maanden en één jaar.
........
Een definitieve breuk vindt in de natuur plaats wanneer een veulen tussen de negen maanden en één jaar oud is. Het dier neemt geleidelijk zijn plaats in als lid van de kudde. De moeder-kindrelatie blijft wel bestaan, maar het veulen mag niet meer drinken. Het veulen blijft vervolgens nog twee jaar in de buurt van de merrie en neemt haar sociale gedrag over.

https://www.horses.nl/articles/afscheid ... en-veulen/

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:43

Hoe kom je aan dat cijfer Josien?

Ik zie zelf wel dat paarden die te klein staan eerder geweld gebruiken.
Drijven elkaar in de hoek en er is geen plaats voor te vluchten.

Dan zie je ook nog eigenaren zeggen ja maar het is wel 20x40 groot.

Ja dat is veel te klein.
Denk eens aan minimaal een hectare en dan afgeronde hoeken. Dan krijg je bij een vreemde in de kudde een heel ander beeld.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:46

De één ziet geweld, de ander ziet het bepalen van rangorde waarna de rust terugkeert.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:47

n=1.....maar
Mijn oudste paard is verstoten door zijn moeder. Hebben hem er ook echt niet meer bij gekregen. Vervolgens zijn eerste levensjaar alleen gestaan. Daarna met verstoten veulen nr2. Niet echt in de categorie ideaal.
Eerste jaren vreselijke etterbak richting soortgenoten, tot er een soort klik kwam.
Nu? allerbeste paard om te hebben voor een kudde. Iedereen wil graag bij hem zijn. Paard straalt rust en zelfvertrouwen uit. Staat ergens ver 'bovenaan' als er een grote groep is zonder enige vorm van poeha. Dus in dit geval bestaat die relatie er absoluut niet.

En ik heb geen geweld gezien bij mijn paarden. Al zullen anderen dat zeker zo interpreteren. Want ik kreeg regelmatig de verschrikte vraag waar al die (schaaf) wonden vandaan komen...... mannen.....
Zelf zagen ze het iig niet als geweld maar als spel. Wie ben ik om daar een oordeel over te vellen? Als ze er zelf plezier aan beleven? Als ze na dat 'geweld' de volgende seconde weer heel rustig gaan staan suffen en grazen samen? Is het verkeerd omdat het harder is? En waarom is dat verkeerd? Dat vind ik dan weer vooringenomen van de mens om daar dan iets van te vinden.

Ik kan me wel voorstellen dat het een intensere vorm is van natuurlijk gedrag. Omdat ze wat beperkter leven. Maar zo zie ik rijden dus ook. Als een intensere vorm van natuurlijk gedrag. Niet de km maken omdat je anders honger hebt en een sprint trekken om te ontkomen aan een roofdier. Maar de km's maken en je atletische lichaam prikkelen samen met je ruiter zodat. Anders ja.
Slechter? nee.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 10-08-20 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:47

elnienjo schreef:
De één ziet geweld, de ander ziet het bepalen van rangorde waarna de rust terugkeert.

Die rangorde is best wel gewelddadig soms.
En de lagere in rang moet wel kans krijgen weg te kunnen en niet meteen in de omheining te staan.

Een lagere in rang die voldoende ruimte heeft om de ander uit de weg te gaan, dan valt het inderdaad vaak wel mee hoe deze op de plek word gezet.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:45

fransje23 schreef:
Jullie noemen korte momenten van het ervaren van een onveilig gevoel.
Denk dat dat niet het grote probleem is zodra het voor het grootste deel van de dag wel oké is.


Mmmm, ook al snap ik wat je bedoelt, en ik ben het er wel deels mee eens en deels niet. :+
Ik ga even een extreem voorbeeld geven: als ik iedere dag 2 minuten lang mijn paard een flink pak slaag geef, maar de rest van de dag mag die lekker de wei op met zijn vriendjes. Dan heeft die absoluut niet het slechtste leven, maar echt fijn is dat korte moment toch niet.
Voor mij gaat het ook niet zozeer om veroordeling, maar wel om bewustwording. niet iedereen die zijn/haar paard net even minder handig aanpakt/rijdt/behandelt, moet meteen op de brandstapel gegooid worden :+ maar mag wel bewust zijn van zijn eigen handeling/aanpak en de onhandigheid ervan. Neem bv. mijn voorbeeld over buitenrijden (vind dat zelf ook wel een goede :D ) Wees je ervan bewust dat als je op buitenrit gaat langs een drukke weg dat dat jouw keuze is. Instinctief zou een paard daarvan wegrennen in de meest harde galop die die kent: asociale automobilisten, wielrenners, jongeren op scooters die nog eens extra gaan toeteren, honden die blaffen etc etc. Veiligheid voor het paard zou op dat moment betekenen: weg hier en zo snel mogelijk. Wij kiezen er echter voor om het paard toch langs de weg te rijden en liefst zelfs in een rustige stap. Dat is onze keuze en het wordt dus onze verantwoordelijkheid om de veiligheid van het paard te waarborgen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:49

Dan weer niet mee eens dat elk paard daar van zou wegrennen.
Dat is nogal per paard verschillend.
Zeker het kleine verkeer als auto's en fietsen heb ik zelden gemerkt dat paarden dat als eng ervaren.
Groot verkeer wel, maar dat torent ook boven hen uit. Ik denk dat het daar ook wel mee te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:03

dank je wel voor je reactie en sta er niet dubbel in: paarden kunnen gewoon beter tegen de warmte dan wij, en dat hoeven het niet altijd goed getrainde paarden te zijn die alles krijgen wat ze nodig hebben om in een goede conditie te komen en te blijven

denk dat het veel meer invloed heeft op de mens en dat men het daarom af last of inkort kan ik me voorstellen

paard kan de temperatuur goed zelf regelen, mits er voldoende water en voer beschikbaar is

staat in foute topic, sorry
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-20 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:05

In onderzoeken staat juist dat paarden minder tegen de warmte kunnen.
Maar je bedoelde deze opmerking ook in dit topic?

haha zie nu je edit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:08

Mijn paard is veel te nieuwsgierig Alleen als erg groot verkeer, zoals trekker mwt graskar op 1.5 meter passeert is hij onder de indruk.
Alleen voordat dat allemaal vertrouwd is, heb ik wel een paar grenzen moeten inbouwen voor mijn eigen veiligheid. Ja, met een zweepje, maar enkel als verlengde van mijm arm. Hij mag niet focussen, hinniken en moet met zijn neus me niet voorbij. Ja, daar heeft hii geen keus in. Maar hij weet inmiddels niet beter en nu kunnen we beide genieten van een wandeling.

josien_m_
Berichten: 2439
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:09

Ja in de natuur wordt het veulen afgespeend door de moeder op een tijdstip dat zij bepaalt Daarmee is de opvoeding van haar en van familie niet klaar. Die gaat door. En ook als zij/hij de geboortekudde verlaat, heeft het paard al vriendschappen in de naburige kuddes gesloten met leeftijdsgenoten. Een helemaal vreemde omgeving met vreemde paarden komt in het wild nauwelijks voor natuurlijk.
De cijfers over agressie komen uit een onderzoek, maar waar heb ik dat ook weer gelezen? Het was al een jaar of 3 geleden meen ik.

fransje23

Berichten: 15436
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:27

Ik doelde meer op stress door dingen uit de omgeving ipv slaan.
Stress van groot verkeer blijft niet, daar is (in de meeste gevallen) aan te wennen. Dat is ook noodzakelijk om de veiligheid te garanderen.

Daarbij hebben wilde paarden ook stress momenten, dat hoort bij het leven.
Opgejaagd worden door roofdieren is bijvoorbeeld ook stressvol.

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:30

Ik vind natuurlijk gedrag in de zin van beweging ook weer zo'n dooddoener. Een paard dat volop gelegenheid heeft in de wei om te bewegen, maar dat niet doet en de neiging heeft om te vervetten zul je ook extra beweging moeten geven om hem gezond te houden. Dus we managen de omgeving van het paard om die voor de gezondheid van het paard zo optimaal mogelijk te laten zijn maar dat is in dat geval dus niet zo natuurlijk.
De natuur zn gang laten gaan leidt bij zo'n paard tot ziekte.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:43

fransje23 schreef:
Ik doelde meer op stress door dingen uit de omgeving ipv slaan.
Stress van groot verkeer blijft niet, daar is (in de meeste gevallen) aan te wennen. Dat is ook noodzakelijk om de veiligheid te garanderen.

Daarbij hebben wilde paarden ook stress momenten, dat hoort bij het leven.
Opgejaagd worden door roofdieren is bijvoorbeeld ook stressvol.


Dat klopt natuurlijk. Op dat vlak (sterfte door roofdieren, honger, dorst, ontbering,...) biedt de mens dan weer uitermate veel veiligheid.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:52

_Penotti schreef:
Dan weer niet mee eens dat elk paard daar van zou wegrennen.
Dat is nogal per paard verschillend.
Zeker het kleine verkeer als auto's en fietsen heb ik zelden gemerkt dat paarden dat als eng ervaren.
Groot verkeer wel, maar dat torent ook boven hen uit. Ik denk dat het daar ook wel mee te maken heeft.


Ja, dat weet ik dus niet zo goed. Heeft het paard effectief instinctief niet zoveel angst van auto's en fietsen of komen die twee vervoersmiddelen gewoon zo vaak voor dat het paard als het ware automatisch gedesensibiliseerd wordt? Iets is een reden tot angst en alertheid totdat het niet meer onbekend is. Nu, dat maakt in deze discussie op zich niet uit :) en dan nog is het niet altijd slecht, maar ik vind wel die bewustwording belangrijk. Zodat je handelingen ook bewuster worden. Nu denk ik dat in dit topic ook wel ervaren paardenmensen zitten, die daar sowieso al wel vaak over nadenken in de omgang met paarden. Maar hoe vaak kom je geen topic tegen over een ruiter met een buitenrijprobleem? In essentie ontstaan dat soort problemen doordat een paard zich onveilig voelt bij de huidige begeleider. Uiteraard gaat het mij er dan niet om die mensen te kleineren of te benoemen als 'slechte paardenmens' (veroordelen), maar ik vind het dan wel belangrijk dat ze beseffen wat het gedrag van het paard precies betekent (bewust worden).

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:16

Ik denk dat het zeker komt door automatisch gedesensibiliseerd zijn.
Als je vaak genoeg groot verkeer kunt oefenen merk je ook dat ze dat prima vinden.
Maar ik merk zelf wel dat ze vaak dat kleine verkeer niet echt hoeven te oefenen.
Oke sommige stoere paarden groot verkeer ook niet :)

En dat het zeker ligt aan de ruiter hoor.
Vroeger was ik veel stoerder dan nu als ouwe taart, maar dat merk je zeker ook aan de paarden hoor.
Ik ben nog steeds geen echte schijtert en door ervaring kun je dingen vaak wel goed inschatten en voorkomen, dus dat de paarden er geen hinder van hebben.
Maar ik denk zeker dat het meespeelt ja.

Elisa2

Berichten: 37629
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 08:39

Sommige (dressuur) paarden zijn nauwelijks verkeersmak te krijgen ongeacht wat voor een leider je bent..het ene paard is van nature angstiger dan de ander is mijn ervaring. Auto's gaan meestal wel, maar fietsers die ineens onverwacht opduiken van achter, groepen motorrijders, vrachtwagens, trekkers enz.

Veiligheid inbouwen in het verkeer zie ik ook echt als noodzaak, paard moet luisteren no matter what.

Het is trouwens onderzocht dat afspenen op jonge leeftijd een stressvolle ervaring kan zijn voor veulens en ook de reden waarom sommige daardoor gaan luchtzuigen.