Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bitloos of met bit?

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik ben begonnen met mijn 4,5 jarige tinker te beleren en heb er gister voor het eerst op gezeten!

Ik zou haar graag bitloos beleren, maar welk hoofdstel raden jullie aan? Ik rijd western!

Op dit moment longeer ik haar met een monty roberts trainingshalster.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 06:29 



 
Profiel   

Wil je ook wedstrijden gaan rijden? Als het antwoord ja is dan moet je aan de bosal. Maar neem daar aub les mee van ervaren trainer. Is namelijk nog best ingewikkeld!

Anders zou ik gaan voor een simpele sidepull.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 07:26 



 
Profiel   

Nee geen wedstrijden! Puur recreatief en buiten!

Bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 07:27 



 
Profiel   

Ik zou ook zeker gaan voor een sidepull, geeft vaak de meest logische signalen voor ruiter em paard.
Kifrahorse heeft hele leuke online staan met een westernlook

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 10:22 



 
Profiel   

Ik heb de mijne ook bitloos, met een sidepull beleerd (en daarna wel met bit gereden, nu weer terug op die sidepull). Leek mij toen de meest logische en het meest lijken op wat hij van het halster al kende aan druk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 10:45 



 
Profiel   

https://www.kifrahorse.nl/Kifra-Sidepull-Beaded-Payson

Zou bijvoorbeeld dit hoofdstel goed zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 21:22 



 
Profiel   

shadowstar schreef
https://www.kifrahorse.nl/Kifra-Sidepull-Beaded-Payson

Zou bijvoorbeeld dit hoofdstel goed zijn?


Die lijkt me fijn stabiel, zou ik best durven kopen zelf :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 21:26 



 
Profiel   

Het hoofdstel is besteld! Bedankt allemaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 06:34 



 
Profiel   

Cera_D schreef
Mizora schreef
Heb je eventueel een link naar die studie of een artikel? Dat vind ik wel heel interessant. Ik heb vaak discussies met mensen in mijn omgeving die mij vragen waarom ik nog met bit rijd en zou het wel fijn vinden als ik mijn bevindingen kan staven met een onderzoek :)


https://www.dehoefslag.nl/tag/teugeldruk


Jammer dat ze dan als foto boven de tekst een van de meest onvriendelijke bitloze opties hebben gekozen :')
Ook jammer dat de resultaten een beetje karig zijn in dat artikel, ik meen namelijk ooit ergens een vergelijkbaar onderzoek te hebben gelezen, echter werden daar andere resultaten behaald. Ik durf alleen echt niet te zeggen waar dit vandaan kwam, ik zal kijken of ik daar nog een spoor van kan vinden.[/quote]
Dat is waarschijnlijk een stock foto, in het artikel wordt namelijk niet over een mechanische hackamore geschreven. Wel over een sidepull, en dat is werkelijk een van de meest vriendelijke bitloze optomingen, je kunt je dan afvragen of bitloos wel zo vriendelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-20 23:16 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Dat is waarschijnlijk een stock foto, in het artikel wordt namelijk niet over een mechanische hackamore geschreven. Wel over een sidepull, en dat is werkelijk een van de meest vriendelijke bitloze optomingen, je kunt je dan afvragen of bitloos wel zo vriendelijk is.

Maar de druk van een zadel meet je ook niet op de stijgbeugels, maar onder het zadel. Waarom zou je bij een hoofdstel dan conclusies verbinden aan de teugeldruk? Het zegt meer hoeveel druk er per vierkante millimeter is en dat weten we niet.

Wel kan ik me makkelijk voorstellen dat dezelfde teugeldruk bij een bitloos hoofdstel makkelijker over een groter oppervlakte wordt verdeeld dan bij een bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 01:16 



 
Profiel   

Als dat zo zou zijn, zouden de paarden toch meer druk durven nemen op de teugels? Want als de druk beter verdeeld is, heb je minder druk per vierkante cm, en dus zou je verwachten dat het paard meer druk in de hand durft nemen, maar het omgekeerde is waar.
Plus dat druk op de beugels helemaal niets zegt op de drukverdeling onder het zadel. Teugeldruk wel.

Ik vind je redenering zeer onlogisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 07:19 



 
Profiel   

Ik rij en men bitloos heeft ook een sterke voorkeur. Ik keur met bit niet volledig af, maar zou zelf nooit een stuk metaal in mijn paard haar mond doen. Als ik al een bit zou gebruiken dan zou het van zacht materiaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 08:10 



 
Profiel   

Ik heb geen voorkeur voor een van beide eigenlijk. Ik lees wel graag die onderzoeken, en ik ben nu met mijn paard bezig met een heel zachte kaptoom, waar ze heel fijn op reageert, en ik wil even afwachten hoe ze reageert, ook straks, maar voor nu werkt het prima.
Ik was vroeger veel meer zwart wit in die dingen, maar ik merk dat ik meer grijstinten zie naarmate ik meer leer, en eigenlijk nog heel weinig afkeur, veel staat of valt met de uitvoering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 09:38 



 
Profiel   

Ik rij ook met beide. Heb met bit wat meer verfijning in het sturen en met bitloos een betere rem.
Rij kaakgekruist qua bitloos en met een enkel gebroken D-trens qua bit.

Longeren doe ik wel met bit, merk dat dit voor ons beide lekkerder werkt en een rustiger en stabieler beeld geeft.

Bit of geen bit, alles staat bij de hand van de ruiter en de inwerking die deze geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 09:49 



 
Profiel   

Nadat ik een paar jaar geleden op bokt had gelezen dat bitloos zoveel beter zou zijn dan met bit, had ik ook besloten bitloos te gaan rijden.

Dus, een zachte sidepull aangeschaft, en besloten daar rustig mee te gaan oefenen.

De eerste rit sloeg ze in totale paniek op hol zodra er druk op haar neus kwam. De tweede rit was dit nog een slag erger. Terwijl mijn paard normaal een hele koele kikker is.

Sindsdien ben ik grote voorstander van kijken waar je paard zich het fijnst bij voelt.
Gewoon oprecht met een open mindset naar je dier kijken zonder je aan je eigen principes vast te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 09:59 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Bit of geen bit, alles staat bij de hand van de ruiter en de inwerking die deze geeft.

Imo is het wel iets genuanceerder dan dat, een mechanische hackamore is vrij wat scherper dan een zacht onderlegde sidepull, en een gebroken pessoa is heel wat scherper dan een ongebroken watertrens..... en 't is wel prettig als die ruiterhand beseft waar die op inwerkt.

Ik vind "de ruiterhand bepaalt hoe scherp het is" een enorme dooddoener, en ook niet waar. Het een werkt scherper, soms anders in dan het ander.
Je kunt een ongebroken, anatomisch correct gevormde pelham inhangen, en die werkt heel anders in als een enkelgebroken dikke bustrens, en kan ondanks de hefboomwerking toch wel weer zachter zijn dan die bustrens, omdat die niet goed in de mond past.

Een mechanische hackamore is iets wat ik simpelweg nooit zal gebruiken, omdat die dingen zo klote scherp kunnen zijn, dat ik mezelf daar niet verfijnd genoeg voor vind, terwijl ik geen moeite heb met een sidepull, een zachte kaptoom of een ongebroken trensje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 10:04 



 
Profiel   

DreamGuide schreef
Nadat ik een paar jaar geleden op bokt had gelezen dat bitloos zoveel beter zou zijn dan met bit, had ik ook besloten bitloos te gaan rijden.

Dus, een zachte sidepull aangeschaft, en besloten daar rustig mee te gaan oefenen.

De eerste rit sloeg ze in totale paniek op hol zodra er druk op haar neus kwam. De tweede rit was dit nog een slag erger. Terwijl mijn paard normaal een hele koele kikker is.

Sindsdien ben ik grote voorstander van kijken waar je paard zich het fijnst bij voelt.
Gewoon oprecht met een open mindset naar je dier kijken zonder je aan je eigen principes vast te houden.


Maar er zijn héél veel soorten bitloze optomingen en heel veel soorten bitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 10:05 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Maar er zijn héél veel soorten bitloze optomingen en heel veel soorten bitten.


Zeker weten! Daarom moet je juist goed kijken naar wat je paard fijn vindt. Evt. met hulp van een professional die de staat en vorm van de mond goed kan bepalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 10:27 



 
Profiel   

Dat kan je bitloos ook doen, he, er is zoiets als een bitloze passervice :) waar je verschillende dingen kan testen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 10:28 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Dat kan je bitloos ook doen, he, er is zoiets als een bitloze passervice :) waar je verschillende dingen kan testen


Ik zeg toch ook niet dat dat er niet is. :')
Hartstikke goed juist, goed kijken naar wat bij je paard past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 10:36 



 
Profiel   

Jetta schreef
Een bit is een onnodig en pijnlijk ding op de zeer gevoelige lagen in de mond van het paard.

Sommige mensen zijn onnodig en pijnlijk op de rug van een paard. Het hangt er van af hoe jij als ruiter met het bit in de mond omgaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 10:37 



 
Profiel   

Inderdaad goed naar het paard kijken. Maar meestal is dat kijken toch wel met een gekleurde blik richting bit. Hoeveel (jonge) paarden vinden een bit niet vreselijk en we gaan er gewoon mee door. Als een paard aan druk op de neus moet wennen stoppen we er gelijk mee. Maar natuurlijk blijven er paarden die gevoelig zijn op de neus, een bontje om de neusriem kan dan fijn zijn. Dat kan je helaas niet in de mond doen. De wondjes die je in de mond maakt zien we niet en kunnen we dan ook niet op reageren. De eventuele wondjes op de neus geven een betere bewustwording...dat we teveel de hand gebruiken.

Ik reed mijn eerste paard met bit. Maar altijd het gevoel gehad dat ze het vreselijk vond, maar helaas bestond bitloos toen nog niet. Mijn tweede paard ook met bit begonnen, maar overgegaan op bitloos en dat was een verademing voor ons allebei. Mijn derde paard kreeg voordat ze bereden ging worden een botontsteking na het trekken van een wolfskies. Dus bitloos gaan beleren. Nu ben ik bij haar ook bitje aan het introduceren, maar eerst accepteerde ze dat niet. Nu met een flexibel kunststof gaat het al een stuk beter. Maar ik denk dan bij mezelf waarom moet ze perse een bit in? Het antwoord is dat ik er mss de IBOP mee wil gaan rijden en dan moet je een bit in. Bizar eigenlijk. Ik ben voor keuzevrijheid op alle niveaus. Al wil je een GP bitloos rijden, dan moet dat kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 10:41 



 
Profiel   

Denk inderdaad dat het blijven kijken naar je paard en het logisch na blijven denken een mooie conclusie is op dit hele verhaal.

De meeste onderzoeken die ik tot nu toe voorbij heb zien komen meten niet wat relevant is, is simpelweg niet goed genoeg uitgevoerd om er echt waarde aan te hechten of zijn uitgevoerd door een partij die baat heeft bij een bepaalde uitkomst. Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het niet interessant is om te lezen en kritisch te blijven waarom we bepaalde dingen doen :o

Zo ben ik bitloos begonnen met mijn paard, maar ben nu toch langzaam bezig met het introduceren van het bit (waar hij het tot nu toe nog niet echt mee eens is :+ ) omdat ik het belangrijk vindt dat hij met alles om kan gaan.

Wat wat mij betreft wel aangepast mag worden (wat hierboven ook gezegd wordt) is het bitloos gebruik op wedstrijden, als jij je paard fantastisch kan rijden op een sidepull waarom mag je dit dan niet laten zien in de ring op hoger niveau.
En daar tegenover zou wat mij betreft ook wel strengere controle mogen komen op het bit en neusriem gebruik, maar dat is natuurlijk een andere discussie ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 11:32 



 
Profiel   

Mooi gezegd Cera_D!

Dat van die wedstrijden vind ik ook super zonde. Ik rij dan wel niet bitloos, maar ik vind wel dat dat gewoon zou moeten kunnen. Het tegenargument van de KNHS vind ik waardeloos.

Gewoon netjes een aantal bitloze optomingen toevoegen aan de lijst, ook voor de hogere klasses. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 11:48 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Als dat zo zou zijn, zouden de paarden toch meer druk durven nemen op de teugels? Want als de druk beter verdeeld is, heb je minder druk per vierkante cm, en dus zou je verwachten dat het paard meer druk in de hand durft nemen, maar het omgekeerde is waar.
Plus dat druk op de beugels helemaal niets zegt op de drukverdeling onder het zadel. Teugeldruk wel.

Ik vind je redenering zeer onlogisch.


Oké, ik ben hier eens dieper op ingedoken want ik was wel benieuwd hoe dit nu zat. Ik kon me namelijk een onderzoek herinneren dat op Bit geplaatst was waarbij bij de sidepull juist meer druk werd gemeten. Nu blijkt dat dat artikel linkte naar hetzelfde artikel op horseandhound en dus niet goed vertaald was (?).
Dat is punt 1 van de verwarring.

Toch was ik wel benieuwd naar de details van het onderzoek. Waren de paarden bijvoorbeeld gewend aan het bit? En wat voor sidepull werd er dan precies gebruikt?

Ik heb toen het document opgezocht waarin het onderzoek is uitgelegd (hier te vinden: https://equitationscience.com/media/ise ... their-eyes) en daarin staat dat de resultaten elkaar niet veel ontlopen, wat we al wisten, maar ook dat de sidepull een dunnere en hardere neusriem had... Dat vond ik interessant! En daarom is het belangrijk te weten hoeveel druk een paard dan per vierkante centimeter voelt en accepteert. Want dat is bij een dunne harde neusriem heel anders dan bij een brede zachte neusriem.

Ja, je zou verwachten dat een paard meer druk durft te zetten op een bitloos hoofdstel als de druk beter wordt verdeeld. Waarom is dat dan in dit onderzoek niet zo? Ik denk dat er meer onderzoek gedaan moet worden voordat je conclusies hieraan kunt verbinden.
Onderzoek waarbij ook gekeken wordt naar de vragen:
- zijn de paarden gewend aan het bit?
- zijn de paarden gewend aan bitloos
- passen de bitloze hoofdstellen goed?
- passen de bitten goed?
- welle invloed heeft de dikte van de neusriem?

En dan nog weet je niet hoeveel druk het paard per vierkante centimeter voelt...

Oftewel, interessante bevinding? Ja, maar uiteindelijk nietszeggend voor bitloos en bit in het algemeen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 12:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen