Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Bitloos of met bit?

 
Profiel   

naranja1 schreef
Voorbeeld. Ik rijd mn paard in met dit bitloos hoofdstel. Het oppervlak is breder dan het bit.


Als een paard een heel gevoelige neus heeft, kan die daar helemaal niets hebben, hoe breed ook.
Een en ander heeft te maken met hoe de zenuwbanen lopen. Dus dat een breder oppervlak op een andere plek minder pijn geeft, hoeft helemaal niet waar te zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 09:28 



 
Profiel   

Als ruiter moet je ten alle tijde proberen te voorkomen dat je uberhaupt je paard pijn doet.
Alle negatieve impressies die een paard op doet leiden naar "weg" gaan, weg gaan van.
Als ruiter moet je willen dat je paard naar je toe komt, naar het bit, naar je zit, naar je kuiten.
Daarvoor moet je zacht, vriendelijk, teder zijn naar je paard toe, je moet op je paard passen.

Pas wanneer je paard voldoende heeft ervaren dat je hem beschermt, hem leert mee te doen, hem leert mee te komen dan gaat hij mee.
Als een paard mee gaat dan is alles zacht en onzichtbaar.
Of je dan een bit in legt, een trens of een stang bit of een neusbandje gebrukt maakt dan helemaal niet meer uit, alles is zachtheid.

Afdwingen heeft alleen effect op korte termijn, Je paard geeft toe aan de druk.
Harmonie en efficiëntie op lange termijn bereik je met vriendelijk en tijdloos uitleggen en belonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 09:38 



 
Profiel   

Sosha schreef
naranja1 schreef
En een hoge druk geeft een hogere pijnbeleving dan een lage druk. 
Kortom gewoon nuchtere natuurkunde


Te kort door de bocht volgens mij, de gevoeligheid van de plek waar de druk plaats vind kan heel verschillend zijn. En het is niet persé zo dat de mond gevoeliger is dan de neus, dat verschilt enorm per paard.


Klopt, en dan heb je ook nog te maken met de verschillende soorten zenuwen, je hebt dikkere zenuwen (zorgen voor gnostische sensibiliteit > fijnere tast en proprioceptie) en dunnere zenuwen (zorgen voor vitale sensibiliteit > pijn) en per lichaamsdeel verschilt het hoe het is 'bedraad'.
Zo is jouw hand veel gevoeliger dan je bovenbeen omdat je hand meer zenuwen bevat. Zo kan je dus veel meer druk op je bovenbeen uitdrukken zonder dat dit voor veel meer pijn zorgt.

Het is dus niet zo zwart wit dat als er zenuwen lopen er ook makkelijker pijn kan komen.

Hoe dit precies zit in de paardenmond of de neus durf ik dan weer niet te zeggen. Ik geloof alleen niet dat een paard al pijn ervaart als het bit alleen al in de mond ligt, dan zou je ook factoren van het equine pain face moeten zien en daarvoor zie ik te veel happy paarden met bit.

Wel zou ik het heel leuk vinden als bitloos het nieuwe normaal gaat worden, lekker bitloos starten met jonge paarden en als uiteindelijk blijkt dat een bit toch fijner is voor hem kan je altijd over stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 11:21 



 
Profiel   

Ik ben mijn paard bitloos gaan rijden, kaakgekruist, omdat ze een soort van schiefels op haar lagen heb zitten. Waarschijnlijk dus stuk gereden met stang en trens.
Elke keer als er wat meer druk op het bit kwam stak ze haar tong uit.
Duidelijke taal lijkt mij!
Heb er toen een bitfitter bij gehad en een ongebroken flexibel kunststof bitje gekocht.
Ook daar ging ze het mee doen.
Dus toen helemaal op bitloos gegaan. Waar ik overigens tot en met het M2 heb gestart. Veel mensen zagen het niet eens dat ik bitloos reed!

Maar nu zijn we weer na een jaar of zo aan het opbouwen en ga ik vooral naar buiten om rechtuit te draven.
Mevrouw is errug blij en nogal voorwaarts en super sterk.
Met het bitloze hoofdstel weet ze precies hoe ze er in moet gaan hangen om mij volledige buitenspel te zetten. En dat is best link met een groot, voorwaarts paard wat vooral heel hard wilt en dan ook soms nog kabouters ziet.
Dus voor mijn eigen veiligheid dat bitje er maar weer in gedaan. Zelfs daar moet ik soms hard aan trekken tot ze door hebt hmm dit voelt niet super fijn laten we toch maar even gas terug nemen dan.
Maar ik zonder bit echt geen rem had heb ik dat met bit wel.
Dus het is bij elk paard anders denk ik. Als je ziet hoe ze in dat bitloze hoofdstel gaat hangen dan zal dat geen pijn doen.
Als ze straks weer op conditie is gaan er wel weer terug naar bitloos want dan zal ik haar in de bak ook weer wat meer oppakken en dat wil ik absoluut niet meer met bit.

Mijn andere paard rijd ik met biteen sprenger anatomisch dubbel gebroken.
En die is altijd op 2 vingers te rijden en heeft nergens last van. Dus blijf ik die lekker zo rijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 12:03 



 
Profiel   

Je kunt eindeloos discussiëren over drukverdeling, pijnbeleving, de natuurkunde erbij halen, maar waar het m.i. op neerkomt is dat je als ruiter vóór alles moet luisteren naar je paard. Kijk wat hij/zij het prettigst vindt, in plaats van je eigen opvattingen of gevoel voorop te stellen.

Belangrijker dan de optoming (mits passend) is dat je als ruiter er altijd naar blijft streven dat het paard zich prettig voelt bij jouw teugelcontact, zich erin durft te ontspannen, zich in het contact gaat settelen (nageven, bovenlijn ontspannen, in balans gaan bewegen) en zich openstelt voor subtiele signalen van de ruiterhand.
Daarvoor moet je als ruiter de verantwoordelijkheid nemen om te werken en blijven werken aan voorwaarts rijden met een zacht, licht, constant volgend teugelcontact. Zachte armen, rijden met je vingers, of eigenlijk puur met je ringvinger (het paard 'aan je ringvinger hebben'). Werken aan het geven van verfijnde, rijtechnisch en biomechanisch correcte teugelhulpen, en almaar blijven verfijnen.
Dat is een lange termijn doel/proces dat niet zo maar bereikt is, zeker niet als het paard nog zoekend (niet stabiel) is in de aanleuning. Dat wordt m.i. nogal eens onderschat. Elke keer dat je teugelhulp te laat is, niet klopt, te lang aanhoudt of te veel terugwerkt, lokt dat een negatieve reactie uit bij het paard. Dat kan een grote reactie zijn als hoofd schudden en sperren (igv bit) maar ook klein: iets te licht worden, net niet helemaal correct stelling/buiging aannemen, even met de oren bewegen etc. Hoe minder ruis, hoe positiever en zachter het paard.

Met het ene paard zal e.e.a. beter gaan met bit, met het andere paard bitloos, weer een ander gedijt bij afwisselen.
De hele discussie of bitloos in het algemeen beter is dan met bit is daarom m.i. niet zo relevant. Wel wat het individuele paard ervan vindt.


Laatst bijgewerkt door Askja op 23-01-21 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 12:51 



 
Profiel   

TamaraFloor schreef
Ik ben mijn paard bitloos gaan rijden, kaakgekruist, omdat ze een soort van schiefels op haar lagen heb zitten. Waarschijnlijk dus stuk gereden met stang en trens.
Triest ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 12:53 



 
Profiel   

Askja schreef
TamaraFloor schreef
Ik ben mijn paard bitloos gaan rijden, kaakgekruist, omdat ze een soort van schiefels op haar lagen heb zitten. Waarschijnlijk dus stuk gereden met stang en trens.
Triest ...


Even voor de duidelijkheid.
Dus niet door mij!!!
Dit had ze al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 13:19 



 
Profiel   

Dat was ook totaal niet mijn indruk hoor! Laat dat duidelijk zijn :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 14:12 



 
Profiel   

@Askja, Amen! Mooi geschreven _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 18:05 



 
Profiel   

Tnx
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 19:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen