Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Trainen met hartslagmeter

 
Profiel   

Dag allemaal,

Ik ben benieuwd wie er allemaal met hartslagmeter traint en wat de hiermee ervaringen zijn.
Waar ik bijvoorbeeld benieuwd naar ben: op welke manier gebruik je de hartslagmetingen voor je training (dagelijks of voor fitheidsmetingen)? Train je bewust in bepaalde zones, zo ja welke en waarom? Hoe zien je schema's eruit als je die hebt op maakt? Merk je verbetering door het trainen op deze manier? Gebruik je een app om alle data in vast te leggen en voor analyse, zo ja welke? Hoe interpreteer en gebruik je de data? Etc, etc.

Mijn hele familie is erg sportief en er wordt veel met hartslagmeters getraind (voor triatlons, marathons, rugby, etc.). Omdat ik zelf wat minder sportief ben maar wel fanatiek de paarden train (en een ontzettende data-nerd ben) heeft m'n vriend mij een hartslagband voor het paard gegeven. Die gebruik ik nu icm met de Polar M400 en Polar flow app. Ik ben al een beetje in de literatuur gedoken om te zien bij welke HRs omslagpunten bij paarden liggen en hoe deze zones zijn ingedeeld, en wat dan logisch trainingen en herstelperiodes zijn. Maar ik kan niet echt goed onderbouwd naslagwerk vinden over hoe schema's zijn op te bouwen voor het verbeteren van de verschillende soorten fitheid (duur, kracht, etc.). Iemand hier toevallig nog tips voor?

Nu gebruik ik de band vooral om te leren inschatten hoe zwaar mijn trainingen zijn voor de paarden. Een van mijn paarden is heel rustig en braaf van aard en laat zich absoluut niet gek maken of opnaaien. Bij hem vind ik het altijd moeilijk in te schatten of ik hem niet genoeg kan motiveren om wat harder te werken, of dat het eigenlijk allemaal een beetje aan de zware/moeilijke kant is voor hem. Dat heeft al heel veel inzicht gegeven! B-)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 08:29 



 
Profiel   

Oh waar ik ook benieuwd naar ben! Hoe stellen jullie je Polar profiel in dat de data door Polar een beetje logisch geïnterpreteerd wordt voor het paard. Gewicht, lengte, HRmax, leeftijd, aerobe en anaerobe omslagpunt, etc. En dan ook de HR zones overeen komen met de HR zones van het paard en beschrijvingen van intensiteit van de tabellen die Polar gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 08:39 



 
Profiel   

Sowieso raad ik je aan om even in dit topic te kijken: [AR] Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?
Ik train al mijn paarden met hartslagmeter, ik rij dan ook endurance en daar rijdt bijna iedereen met hartslagband. Ik gebruik de metingen vooral om te zien hoe de (duur)conditie ervoor staat: hoe snel loopt de hartslag terug na inspanning, maar ook: wanneer moet ik stoppen? Ik train niet bewust in bepaalde zones, maar dat komt nog wel, dan wil ik bijvoorbeeld een tijdje rond 120 draven om dan te stappen tot de HS weer rond de 80 zit (mijn paard is een druktemaker die van zichzelf al een vrij hoge HS heeft). Dat soort intervaltraining verbetert de conditie zienderogen. Ook gebruik ik de HS om te kijen wanneer ik moet stoppen (dus als de drafHS zonder heuvels ineens naar 140 gaat of in galop boven 165 uitkomt), wat verzuring voorkomt en dus ook bijdraagt aan betere conditie-opbouw.
Schema's maak ik niet aan de hand van hartslagzones, maar aan de hand van de vorige training. Heb ik bijvoorbeeld 15 km met 7,5 km/h gereden, en daarvan 1 uur totaal gedraafd, dan wil ik de volgende keer 15 km met 8 km/h rijden, of ik wil 20 minuten achter elkaar draven, of 3-5 minuten achter elkaar galopperen etc.
Ik rij met de band van Equilog (die bij nader inzien en uitgebreid testen alleen werkt bij goed passende zadels), en lees uit op de Polar M430.
Herstelperiodes: 1 dag rust(ige arbeid) na elke training, 2 dagen na een zware training, 3 dagen (minstens) na een wedstrijd. Het helpt tegen verzuring en voor conditiebehoud als je paard 24/7 buitenstaat. Ik heb geleerd dat je maar 1 aspect per training wilt veranderen: óf je rijdt langer, óf je rijdt harder/zwaarder/meer hindernissen/heuvels etc, en dan het liefst niet meer dan 10% meer dan de vorige training.

Ik heb mijn Polar-profiel gewoon op mijn gegevens ingesteld omdat ik hem ook vaak voor mijn eigen sport gebruik, maar voor paardrijden heb ik aangepaste HS-zones:
60-90 (stap), 90-130 (draf), 130-160 (galop), 160-180 (rengalop), 180 > (omslagpunt anaeroob). Beetje nattevingerwerk, werkt voor al mijn paarden voldoende, dus ik laat het zo.

Ik hoop dat ik de meeste van je vragen zo beantwoord heb naar mijn eigen ervaring!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 08:57 



 
Profiel   

@Nessinator bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik had inderdaad dat topic al even doorgenomen, maar dacht dat het meer specifiek voor (m)endurance was. Wellicht dat ik daar mijn vragen ook kwijt kan als het hier heel stil blijft :o . In verschillende SGW / intervaltraining-topics ook al interessante informatie kunnen vinden.

Wat ik interessant vindt aan jou verhaal dat je het gebruikt voor wanneer je moet stoppen. Hoe weet je (of ben je erachter gekomen) wat voor jou paard de grens is voor vermoeidheid/verzuring (tijdens verschillende gangen, ondergronden of manieren van trainen)? De zelfde vraag heb ik denk ik voor 'zware' trainingen, 'onderhoud/basistrainingen' en rustige/hersteltrainingen.
Valt dat per individu te koppelen aan bepaalde HR waarden zonder een verzuringstest of HRmax test te doen? Bijvoorbeeld de referentiewaarden die Polar voor paarden geeft?

Het lijkt mij namelijk leuk om wat systematischer en gerichter (en wellicht optimaler) te trainen op die manier zoals jij bijvoorbeeld werkt met hersteldagen na de verschillende soorten training. En bijvoorbeeld voor een periode van actief opbouwen van meer kracht en stamina 1 keer in de 4/5 dagen een 'zware' (galop)training te doen.

Ik las in een ander topic dat de hersteltrainingen na een zware (galop)training in het bos bestaan uit een dressuur of springles bij de vereniging, maar ik heb het idee dat dat voor mijn paard zwaarder is dan een hersteltraining. Ik heb zelfs vaak het idee dat waarvan ik denk dat het een zware galoptraining in het bos is, mijn paard dit minder zwaar vindt dan een uur dressuurtraining in de bak :') . Maar dat valt met een hartslagmeter natuurlijk wel goed uit te zoeken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 14:57 



 
Profiel   

Waarom niet iemand je laten helpen bij het maken van zo'n trainingschema.
Ik ken zelf Horsebeat, je maakt een 0 meting, je krijgt een trainingsschema en een vervolg meting of meerdere. Zij kunnen je ook vast helpen met je vragen over het juist trainen met hartslagmeter

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 15:10 



 
Profiel   

Moonlight17 schreef
Waarom niet iemand je laten helpen bij het maken van zo'n trainingschema.
Ik ken zelf Horsebeat, je maakt een 0 meting, je krijgt een trainingsschema en een vervolg meting of meerdere. Zij kunnen je ook vast helpen met je vragen over het juist trainen met hartslagmeter


Bedankt voor het meedenken en de tip! Ik weet inderdaad dat die diensten bestaan, ik vind het alleen zelf leuk om ermee aan de slag te gaan en mij erin te verdiepen in plaats van een kant en klaar schema te krijgen. En eerlijk gezegd ik vind het wel erg veel geld wat je weer kwijt bent voor begeleiding voor wat langere termijn. (Met mijn recreatieve manier van rijden vind ik het dat dan weer net niet waard).

Daarnaast weet ik van verschillende mensen die een dergelijke (0)meting op die manier hebben gedaan last hadden van invloeden van buitenaf tijdens zo'n meting. Bijvoorbeeld dat het die dag net heel warm/koud was, het paard onrustig, de bak te zwaar, waar door je je eerste euro's alweer kwijt bent aan een meting vol afwijkingen. En op basis daarvan werden weer een beetje gekke conclusies getrokken of schema's opgesteld. Die momentopnames zijn mij net iets te kort en kostbaar. Daarom zou ik liever die euro's uitgeven aan goed naslagwerk voor zelfstudie :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 15:29 



 
Profiel   

Om erachter te komen wanneer ik moet stoppen heb ik eerst een 'basis'meting gedaan: dressuurtraining met gewoon standaard gangen, niks moeilijk, zo veel mogelijk rechtuit, maar wel in de bak om de ondergrond geen factor te laten zijn. Aan de hand van die waarden heb ik geleerd wat de standaard-hartslagwaardes zijn voor stap (83), draf (112) en galop (135). Als mijn paard daar significant overheen gaat, dan stop ik zsm om verzuring te voorkomen.
[ img ]
Hierboven zie je zo'n readout, waar je heel netjes kunt zien bij welke snelheid (en dus gang) (blauwe lijn) mijn paard welke hartslag (rode lijn) heeft. Negeer de hoogtemeters, dit is gewoon in een bak.

Ik heb geen idee of dat aan een individueel paard te koppelen is, zo precies gebruik ik het eigenlijk niet, en ik let ook meer op relatieve waarden dan op de absolute hartslag op moment X.
Springles is dus absoluut niet mijn idee van een hersteltraining, dat had je gelukkig zelf ook door, bij mij is zo'n les echt super-intensief en telt dus als (zware) training, waarna hij een dag vrij heeft. Bij mij is een hersteltraining een korte, niet-intensieve longeersessie, rustig rondje door het bos (aan de hand of onder de man), of een korte dressuursessie...

Als aanvulling op de 0-meting: die kan je ook 'zelf' doen zodat de omstandigheden zo gunstig/neutraal mogelijk zijn voordat je een schema (laat) maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 15:45 



 
Profiel   

ik volg even. Ik reedt er nooit mee, maar ben erg aan het twijfelen om er ook 1 aan te schaffen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-20 16:27 



 
Profiel   

@Nessinator bedankt voor je uitleg met afbeelding. Ik heb inderdaad ook verschillende observationele ( :P ) metingen gedaan (onder het zadel en aan de longe). Zal eens kijken of ik volgende week bij de rijvereniging op de grote buitenplaat een echte 0-meting kan doen. (Ondergrond, buiten temperatuur, aanwezigheid van andere paarden in de bak en figuren/oefeningen rijden heeft idd best veel invloed wat ik zo zie bij mij).

Een HRmax en omslagpunt anearobe is dan inderdaad maar een beetje inschatten.... Zou interessant zijn om een verzuringstest te doen. Maar dan is misschien een beetje gek als je gewoon als amateur lekker rond hobbelt.

Wat ik trouwens interessant vond is de herstelgrafiek van Polar! Geen idee of dit enig sinds in de buurt van de waarheid komt. Maar het geeft me wel even een 'aha' moment en inzicht in hoe lang een zware of minder zware training doorwerkt en hoeveel tijd er over herstel heen gaat. En dat cumulatieve belasting dus van belangrijke invloed is op de herstelperiode. Interessant om dat zo visueel te maken!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 11:39 



 
Profiel   

Jij leert mij allemaal nieuwe dingen over de functies van Polar :=
Die herstelstatus is interessant en kende ik nog niet, maar ziet er wel uit zoals ik herstelgrafieken gewend ben.
Ik ben heel benieuwd naar wat je ervan vindt om met hartslagmeter te trainen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-20 06:32 



 
Profiel   

Ik heb weer iets nieuws geleerd. Nooit eraan gedacht om met een hartslagmeter te trainen. Na het lezen van al die reacties, overweeg ik zelf om ook eentje aan te schaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 17:41 



 
Profiel   

Wat interessant om het zo bij te houden en dus ook conditie van het paard te monitoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 20:44 



 
Profiel   

@Nessinator, hoe heb jij je basismeting hierboven uitgevoerd? Ik heb altijd geleerd om alles 2 minuten te doen, en dan linksom en rechtsom apart. En tijdens je 0-meting alleen hoefslag volgen en grote voltes rijden.
Ik probeer even te bedenken of het nou wel of niet goed was om tussendoor halt te houden, daar verschilden de meningen over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 20:52 



 
Profiel   

Hilary schreef
@Nessinator, hoe heb jij je basismeting hierboven uitgevoerd? Ik heb altijd geleerd om alles 2 minuten te doen, en dan linksom en rechtsom apart. En tijdens je 0-meting alleen hoefslag volgen en grote voltes rijden.
Ik probeer even te bedenken of het nou wel of niet goed was om tussendoor halt te houden, daar verschilden de meningen over.

Dat is inderdaad wat ik gedaan heb, stap en draf links en rechts 2 minuten over de hoefslag en tussendoor 30 seconden halthouden. Galop op de volte, ook links en rechts. Dus in totaal heb je 6 stukjes van 2 minuten met elk 30 seconden tussendoor. Hoe goed je paard's conditie is, zie je dan vooral aan hoe snel de hartslag terugloopt tijdens de rustmomenten, vandaar ook dat je in mijn mening inderdaad moet stilstaan tussen de stap-, draf- en galopminuten. Je kan ook kiezen om stil te blijven staan totdat de hartslag is gezakt tot onder een bepaalde waarde, dan kan je kwantificeren hoe goed je paard's conditie is aan de hand van hoe lang het duurt voordat de hartslag terug is op die waarde.

[ img ]
Dit is mijn oorspronkelijke nulmeting. Je ziet dat de hartslag zelfs iets oploopt in de ruststukjes. (overigens was het tempo wel constant, ondanks wat de (blauwe) snelheidslijn suggereert)


[ img ]
Dit is dezelfde meting na 2 maanden gericht conditie trainen. De hartslag zelf wordt hoger (we gingen ook sneller, ook dat is beter geworden in de weken tussen de metingen), maar zie hoe snel die terugloopt in de rustmomenten. Conditie is dus veel beter geworden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 09:20 



 
Profiel   

nessinator schreef
Dat is inderdaad wat ik gedaan heb, stap en draf links en rechts 2 minuten over de hoefslag en tussendoor 30 seconden halthouden. Galop op de volte, ook links en rechts. Dus in totaal heb je 6 stukjes van 2 minuten met elk 30 seconden tussendoor. Hoe goed je paard's conditie is, zie je dan vooral aan hoe snel de hartslag terugloopt tijdens de rustmomenten, vandaar ook dat je in mijn mening inderdaad moet stilstaan tussen de stap-, draf- en galopminuten. Je kan ook kiezen om stil te blijven staan totdat de hartslag is gezakt tot onder een bepaalde waarde, dan kan je kwantificeren hoe goed je paard's conditie is aan de hand van hoe lang het duurt voordat de hartslag terug is op die waarde.

[ [url=m/4F2fH8.png]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn oorspronkelijke nulmeting. Je ziet dat de hartslag zelfs iets oploopt in de ruststukjes. (overigens was het tempo wel constant, ondanks wat de (blauwe) snelheidslijn suggereert)


[ [url=m/WbRAms.png]Afbeelding[/url] ]
Dit is dezelfde meting na 2 maanden gericht conditie trainen. De hartslag zelf wordt hoger (we gingen ook sneller, ook dat is beter geworden in de weken tussen de metingen), maar zie hoe snel die terugloopt in de rustmomenten. Conditie is dus veel beter geworden!


Wat een fijne informatie, nu zijn w e al wel 2 jaar verder. Zijn er voor nu nog weer nieuwe dingen die je doet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 13:33 



 
Profiel   

Nee, qua nulmeting heb ik niks veranderd.
Ik heb wel mijn training iets aangepast, door op de hartslag af te gaan in de beslissing of ik door kon draven of niet. Helaas staan op het moment al mijn paarden stil, dus train ik ook niet meer met hartslagmeter...
Tijdens het hardlopen let ik met alles wat ik voor de paarden heb geleerd, wel beter op mijn eigen hartslag. Bijvoorbeeld door te stoppen met hardlopen boven een bepaalde waarde, en pas weer door te rennen als hij onder een andere waarde is gezakt, en ik gebruik de herstelzones die Polar voor je berekent om te kijken wanneer ik weer 'mag'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 17:03 



 
Profiel   

nessinator schreef
Nee, qua nulmeting heb ik niks veranderd.
Ik heb wel mijn training iets aangepast, door op de hartslag af te gaan in de beslissing of ik door kon draven of niet. Helaas staan op het moment al mijn paarden stil, dus train ik ook niet meer met hartslagmeter...
Tijdens het hardlopen let ik met alles wat ik voor de paarden heb geleerd, wel beter op mijn eigen hartslag. Bijvoorbeeld door te stoppen met hardlopen boven een bepaalde waarde, en pas weer door te rennen als hij onder een andere waarde is gezakt, en ik gebruik de herstelzones die Polar voor je berekent om te kijken wanneer ik weer 'mag'.


Wat goed om te horen. Morgen ga ik mijn “0” meting doen in de binnenmanege benieuwd hoe die eruit komt te zien. Doe je dit wel direct als je begint, dus zonder warm/los te rijden?

Welke niveau hanteerde je om te bepalen dat je stopte met draven en terug te gaan naar stap? Ik kan wel het nodige over galop vinden online maar eigenlijk niets over de draf.

Waarschijnlijk volgende maand ook een seminar over rijden met hartslag meter, dus hoop dan nog meer te leren. Maar leuk om alvast zelf een begin te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-22 23:06 



 
Profiel   

Ik rijd wel altijd los voordat ik de nulmeting doe, want anders zie je te veel opwarm-ruis op je meting. Het kan dan zomaar zijn dat voor je eerste rondje stap de HS nog rond de 60 ligt en bij de tweede al op 80, terwijl dat alleen maar betekent dat ze op gang zijn gekomen.

Welke hartslagwaarde ik hanteer voor de draf hangt heel erg van mijn paard en de ondergrond af, ik ga bijvoorbeeld rustig met HS 145 bult op in draf, maar op gelijke ondergrond al met HS 130 terug in stap. Mijn merrie heeft ook van zichzelf al een wat lagere hartslag dan mijn ruin, dus waar ik bij hem door zou gaan tot 135, zou ik bij haar misschien al op 125 stoppen, en bij hem weer doorgaan als de hs stabiel onder de 85 gezakt is en bij haar wachten tot hij onder de 80 is.

Veel plezier bij de seminar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 11:06 



 
Profiel   

nessinator schreef
Ik rijd wel altijd los voordat ik de nulmeting doe, want anders zie je te veel opwarm-ruis op je meting. Het kan dan zomaar zijn dat voor je eerste rondje stap de HS nog rond de 60 ligt en bij de tweede al op 80, terwijl dat alleen maar betekent dat ze op gang zijn gekomen.

Welke hartslagwaarde ik hanteer voor de draf hangt heel erg van mijn paard en de ondergrond af, ik ga bijvoorbeeld rustig met HS 145 bult op in draf, maar op gelijke ondergrond al met HS 130 terug in stap. Mijn merrie heeft ook van zichzelf al een wat lagere hartslag dan mijn ruin, dus waar ik bij hem door zou gaan tot 135, zou ik bij haar misschien al op 125 stoppen, en bij hem weer doorgaan als de hs stabiel onder de 85 gezakt is en bij haar wachten tot hij onder de 80 is.

Veel plezier bij de seminar!


Bedankt voor je informatie
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 22:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen