Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Rollkür-methode

 
Profiel   

Hoi hoi!

Uit onderzoek blijkt dat nog steeds 70 procent van de ruiters gebruik maakt van de Rollkür-methode.
Rollkür uitgevoerd door topsporters is goede gymnastiek voor het paard.
Mee eens of niet?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 11:10 



 
Profiel   

Sharel schreef
Uit onderzoek blijkt dat nog steeds 70 procent van de ruiters gebruik maakt van de Rollkür-methode.

Welk onderzoek? Beetje meer achtergrond lijkt me wel goed als je een topic opent dat een vrij groot risico op rellen krachtige en/of emotionele reacties heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 11:13 



 
Profiel   

Ik ken werkelijk niemand in mijn omgeving die die methode gebruikt, waar komt die 70% vandaan dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 12:18 



 
Profiel   

Telpeva schreef
Ik ken werkelijk niemand in mijn omgeving die die methode gebruikt, waar komt die 70% vandaan dan?


Dit vraag ik me ook af.

Daarbij is het voor mij eigelijk niet duidelijk waar de grens voor rollkur juist ligt. Alleen als kin tegen de borst zit? Of elke vorm waarbij het paard (al dan niet met druk) achter de loodlijn loopt? Kan iemand daar misschien wat meer duidelijkheid over geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 12:23 



 
Profiel   

Sharel schreef
Hoi hoi!

Uit onderzoek blijkt dat nog steeds 70 procent van de ruiters gebruik maakt van de Rollkür-methode.
Rollkür uitgevoerd door topsporters is goede gymnastiek voor het paard.
Mee eens of niet?

70%?? Degene die dat onderzoek heeft uitgevoerd heeft er een extra 0 bij geplaatst denk. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 12:24 



 
Profiel   

Telpeva schreef
Ik ken werkelijk niemand in mijn omgeving die die methode gebruikt, waar komt die 70% vandaan dan?


Nou inderdaad. Ik kom wel een link tegen naar een artikel van vijf jaar terug: https://equnews.be/overig-nieuws/lifestyle/de-rollkur

Ik vind de stelling ook wel vreemd om eerlijk te zijn, het komt meer over als een huiswerk opdracht :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 12:27 



 
Profiel   

70%? Ik denk dat minstens 50% niet eens weet wat rollkür is. Gelukkig maar.
En nee, rollkür is geen goede gymnastiek voor het paard, ook niet als het uitgevoerd wordt door 'topsporters'. Het heeft geen enkele gymnastische waarde, het werkt alleen maar beschadigend, zowel fysiek als mentaal. Onder het mom van gymnastiseren wordt een paard gedwongen tot gehoorzaamheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 12:31 



 
Profiel   

ik mis wat achtergrondinformatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 12:39 



 
Profiel   

Ik heb op zich niets tegen hyperflexie. Mits niet uitgevoerd met een hoop geruk. Dat gezegd hebbende, zou ik graag een onderbouwing voor de claim in de OP zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 20:51 



 

70% is niet waar. Ik zie het al jaren niemand meer gebruiken of toepassen. Hooguit een enkeling in de topsport.

Gymnastiek is het ook niet. Je paard in zo'n houding zetten is alles behalve goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 21:08 



 
Profiel   

Bronnen, onderbouwing, onderzoeken en resultaten...??

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 21:35 



 
Profiel   

Als er bij ons een subtop wedstrijd is zie ik het toch echt regelmatig voorbij komen. Vaak in combinatie met echt getrek. Ziet er onnatuurlijk en pijnlijk uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 22:20 



 
Profiel   

Veraaaaah schreef
Als er bij ons een subtop wedstrijd is zie ik het toch echt regelmatig voorbij komen. Vaak in combinatie met echt getrek. Ziet er onnatuurlijk en pijnlijk uit.

De subtop is toch geen 70% van alle ruiters?

En verder valt je paard met veel geweld de kin op de borst trekken niet onder een trainingsmethode. Onnatuurlijk is geen argument imo. Op je paard gaan zitten is al onnatuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-20 04:30 



 
Profiel   

Ik vraag me ook af naar welk onderzoek gerefereerd wordt, ik kan de 70% niet plaatsen. Maar goed, voor de stelling maakt het verder niet zoveel uit. De stelling dat een rollkur uitgevoed door topsporters goede gymnastiek is voor het paard.
Ik weet te weinig over de bouw van een paard en wat een rollkur fysiek toevoegt of voor een effect heeft op het lichaam.
Ik zie het inderdaad wel eens voorbij komen bij wedstrijden en het lijkt mij heel ongemakkelijk (pijnlijk?) voor het paard.

Ipv een referentie naar een percentage zou ik wel een referentie willen zien naar een onderzoek waarin gelegd wordt wat een rollkur voor invloed heeft op een paardenlichaam. Ik denk dat dat wat betere context is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-20 06:06 



 
Profiel   

Sharel schreef
Hoi hoi!

Uit onderzoek blijkt dat nog steeds 70 procent van de ruiters gebruik maakt van de Rollkür-methode.
Rollkür uitgevoerd door topsporters is goede gymnastiek voor het paard.
Mee eens of niet?


Serieus? Bron??? Of heb je gewoon zin in een rel?
''uit onderzoek blijkt'' is natuurlijk een loze kreet als je geen bron vermeldt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-20 06:49 



 
Profiel   

CharleyT schreef
Sharel schreef
Hoi hoi!

Uit onderzoek blijkt dat nog steeds 70 procent van de ruiters gebruik maakt van de Rollkür-methode.
Rollkür uitgevoerd door topsporters is goede gymnastiek voor het paard.
Mee eens of niet?


Serieus? Bron??? Of heb je gewoon zin in een rel?
''uit onderzoek blijkt'' is natuurlijk een loze kreet als je geen bron vermeldt.


>;) president trump mag dat toch ook? Volgende keer ‘fantastisch onderzoek’ gebruiken en alles is in orde ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-20 06:51 



 
Profiel   

TS gooit een bommetje en verdwijnt dan uit het topic. Tof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-20 06:53 



 
Profiel   

Ik zou even je bronvermelding bekijken TS, want daar klopt iets niet mee.. :o










Hij ontbreekt. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-20 06:56 



 
Profiel   

Canon schreef
Ik zou even je bronvermelding bekijken TS, want daar klopt iets niet mee.. :o










Hij ontbreekt. :')

_O- _O- _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-20 07:10 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic even naar Rijtechnische Discussies :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-20 13:56 



 
Profiel   

En TS, je hebt je bommetje gegooid. Kom je nog terug in dit Topic?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-20 09:16 



 
Profiel   

Ik ben inderdaad heel benieuwd naar de bron van dit onderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 21:09 



 
Profiel   

Sharel(TS)
Gebruiker is permanent geband
Dit staat in haar profiel, discussie afgelopen blijkbaar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 06:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen