Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

zitbeenknobbels en bekkentypes

 

https://www.deruiterschool.nl/blog/bekkentypes/


heel interessant stuk,
geeft aan dat "goed zitten" mede bepaald wordt door de vorm van je bekken

het bekken kantelen is geen onderdeel van ons rijden, dat gaat vanzelf als het paard de rug goed loslaat en je laat zitten

uitademen wel en dan gaat je bekken mee in de beweging van het paard
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 13:55 



 
Profiel   

Het bekken kantelen is toch wel een onderdeel van ons rijden?
Bij het achterwaarts gaan kantel je evt iets je bekken naar voren om het paard zijn rug te kunnen laten gebruiken waardoor hij makkelijker achterwaarts kan gaan.
Je bekken (iets) naar achter kantelen geeft een voorwaartse beweging.

Als ik mijn bekken iets naar links draai draait mijn paard ook naar links.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 14:23 



 
Profiel   

Ik vind het apart inderdaad, want ik rijdt juist veel met het kantelen van het bekken. Daarmee bepaal ik het tempo, bekken openen dus meer naar de zitbeenknobbels, is de schoft de ruimte geven om te vertrekken, bekken sluiten is kruis omlaag drukken en tempo omlaag/ overgang terug rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 23:39 



 
Profiel   

Ik had inderdaad ook ergens gelezen dat het goed zitten door je bekken wordt bepaald. Zelfs heb ik het ook vaker voor mezelf uitgetest. Natuurlijk gaat het soms mis, wanneer je een ongehoorzame paard hebt :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 17:39 



 
Profiel   

interessant that dit artikel lijnrecht tegen Schleese zijn boek in gaat, die bijvoorbeeld bij hoog en bij laag beweert dat een smalle twist juist wel goed is voor een vrouwenbekken, wat mij ook wel heel evident lijkt.

De bekkenbodembespeiring van een ruiter kan heel veel erg duidelijke hulpen geven, en dus heel veel bijdragen.

hamstrings hechten ook vast in het bekken enz.

de kanteling van het bekken is natuurlijk heel belangrijk, en het roteerd ook met het paard mee in elke beweging.

ookal zijn vrouwenheupen en vrouwenbekkens nogal anders, de grondprincipes zijn toch wel hetzelfde: vind de houding waarin je het paard niet stoort in haar/zijn beweging. dat is toch eigenlijk de essentie van de 'klassieke zit' dit betekend doorgaans dat die ideale zit van zadel tot zadel verschilt. (wordt ook uitvoerig besproken door Don Duarte in Bem Cvalgar, maar natuurlijk ook later door oude meesters)

De afstand tussen de zitbeenknobbels wordt veel genoemd, maar eigenlijk maakt het weinig uit.
de afstand en hoek van de heupgewrichten is een ander verhaal. als de (voornamelijk binnen-)heup niet op de ideale plek in het zadel licht dan is de bewegingsvrijheid van die heup vaal erg snel beperkt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 18:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen