Paarden van Isabell Werth weke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:34

Avalanche81 schreef:
MCE schreef:
denk dat de aanspanning van een weke rug meer energie kost en meer kans op verzuring geeft

Klopt hoor, het kost meer inspanning om een weke rug aan te spannen.

Daarom werken we ook aan de aanspanning van de buikspieren, zodat de rug losgelaten kan worden.


MCE schreef:
vind dat paarden op een onjuiste manier - min of meer gedwongen door de tijdsdruk - hun lijf niet op de juiste manier kunnen / mogen ontwikkelen en leren gebruiken

Dat ligt er erg aan hoe je traint. Vaak moet het hard, hard, hard, en dan op die manier proberen het paard in balans te krijgen.
Je kan ook andersom werken: eerst het paard leren het lijf goed te gebruiken, en ik ben er dus niet vies van een paard rond te vragen terwijl ik nog stilsta.
Maar er zijn veel onkundige instructeurs die niet begrijpen hoe een paardenlijf of een mensenlijf werkt, en dus niet kunnen overbrengen hoe je dat correct doet, en dan wordt er gefocust op een plaatje en niet op functioneel en correct bewegen.

Je moet altijd oppassen dat je ambities niet het belangrijkste worden. Beter worden als ruiter zou altijd je doel moeten zijn, maar ook realistisch zijn over de tijd die dit kost. Een goede basis leggen is doodsaai, maar wel nodig. Maar je bent er zeker een jaar mee bezig, en dat is met een ruiter en paard met talent.



helaas, een jaar is niet direct lonend in de knip, hoewel het per saldo meer oplevert als je het wel doet en dan betaald een jaar zich dubbel en dwars terug

ik blijf wel revalideren, want dat is - bij veel paarden en ruiters - harder nodig voordat ik weer aan de basis kan gaan werken

haal mijn inspiratie en kennis op bij het kijken naar de happy atleten onder b.v. Charlotte, Ingrid, Helen en hun tips om te trainen, als ook bij Rien

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:46


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:04

Avalanche81 schreef:
MCE schreef:
gaat rijzen in de voorhand is misschien een beter woord, het paard maakt zich groter



Maar dat doet hij niet. Veel paarden blijven horizontaal, en zelfs in ultieme verzameling wordt 50/50 gemeten. Dat gaan zitten en veel meer gewicht op de achterhand nemen is een illusie.
Waar je wel veel mee kunt bereiken zijn een bekken kanteling en aangespannen buikspieren, en doordat de onderlijn fors korter wordt, krijg je dus verzameling. Dan is het dus ook logisch dat je in uitgestrekte draf (daarom vond ik de vergelijking tussen een piaffe en een uitgestrekte draf zo absurd) veel minder verzameling hebt, dat moet ook helemaal niet.

Ik vind die hele schoftlift een onzinnige term.

Helemaal mee eens.
Blijkbaar ontbreekt het veel ruiters nog steeds aan afdoende anatomische en biomechanische achtergrondkennis.
Voor diegenen die menen dat een paard wel degelijk meer gewicht kan verplaatsen naar de achterhand, dr. Hilary Clayton heeft met haar onderzoeken aangetoond dat zelfs in passage/piaffe nauwelijks tot geen gewichtsverplaatsing naar de achterhand plaatsvindt. En dat een paard standaard meer gewicht draagt met de voorhand. Haar publicaties over de biomechanica van het paard zijn sowieso erg de moeite waard om te lezen.

Nog een klein terzijde wat betreft de term schoftlift: inderdaad een onzinnig woord, maar wat wél gebeurt bij correcte verzameling en draagkracht, is dat het paard zijn romp stabiliseert en 'lift' tussen zijn voorbenen, door het actief worden van de pectorale draagband. Dat is letterlijk gezien geen schoftlift, maar zorgt wel mede voor de opwaartse balans.

Met andere woorden, draagkracht zit niet alleen in de achterbenen en de buikspieren/onderlijn, maar vanwege dat mechanisme van rompstabilisatie óók in de voorhand. In het gehele lichaam dus feitelijk.
Daarom is het ook zo'n onzin als alleen gefocust wordt op een 'actief, dragend' achterbeen.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:14

Ik vind trouwens dat Isabell haar zadel tever naar voren legt...dat gaat ten koste van vrijheid in schouder/schoft gebied en de balans.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:17


Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:58

Ik kijk altijd als een paard het achterbeen er onder brengt of de schoft rijst in de beweging:

Afbeelding

Paarden die van nature zo'n achterbeen hebben en draagkracht om het gewicht op achter over te nemen hebben volgens mij een voordeel wbt het gebruiksdoel. Hierbij zijn de bouw van de rug, lendenen, achterhand en achterbeen inderdaad van groot belang.

Is een heel verschil met dit:
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:59

MCE schreef:
vraag:

heeft dat ook niet te maken met de bouw van het achterbeen?

is de rug kunnen "loslaten" op het moment dat er geen inspanning gevraagd wordt dan het zelfde als de rug wegdrukken en/of een weke rug?

het ene paard heeft een langere "broek" en kan dus de achterbenen verder onderbrengen
het ene paard heeft meer souplesse in het hele biceps gebied maar ook meer souplesse in het hele glutealis gebied

sommige paarden kunnen daardoor zonder extra inspanning makkelijker een verruiming rijden (mits de voorhand niet teveel op de handrem gehouden wordt) kunnen makkelijk schakelen zogezegd - verruimen en sluiten-

al haar paarden zijn voorwaarts en "durchlässig" , maar omdat elk paard anders beweegt zit je ook verschillend, toch!!


Ja! precies dat!

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:01

Elisa2 schreef:
Ik kijk altijd als een paard het achterbeen er onder brengt of de schoft rijst in de beweging:

[ Afbeelding ]

Paarden die van nature zo'n achterbeen hebben en draagkracht om het gewicht op achter over te nemen hebben volgens mij een voordeel wbt het gebruiksdoel. Hierbij zijn de bouw van de rug, lendenen, achterhand en achterbeen inderdaad van groot belang.

Is een heel verschil met dit:
[ Afbeelding ]


Ik kom er als groentje (vergeleken met jullie) even tussen, maar voor mij lijkt het alsof het paard op de bovenste foto zijn rechterachterbeen niet onder de massa heeft omdat hij net uit een wending komt en dat zijn achterhand daarom wat wegzakt en visueel het idee van stuwing wekt. Waar de onderste foto een paard laat zien dat rechtuit gaat.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:03

Avalanche81 schreef:
MCE schreef:
denk dat de aanspanning van een weke rug meer energie kost en meer kans op verzuring geeft

Klopt hoor, het kost meer inspanning om een weke rug aan te spannen.

Daarom werken we ook aan de aanspanning van de buikspieren, zodat de rug losgelaten kan worden.


MCE schreef:
vind dat paarden op een onjuiste manier - min of meer gedwongen door de tijdsdruk - hun lijf niet op de juiste manier kunnen / mogen ontwikkelen en leren gebruiken

Dat ligt er erg aan hoe je traint. Vaak moet het hard, hard, hard, en dan op die manier proberen het paard in balans te krijgen.
Je kan ook andersom werken: eerst het paard leren het lijf goed te gebruiken, en ik ben er dus niet vies van een paard rond te vragen terwijl ik nog stilsta.
Maar er zijn veel onkundige instructeurs die niet begrijpen hoe een paardenlijf of een mensenlijf werkt, en dus niet kunnen overbrengen hoe je dat correct doet, en dan wordt er gefocust op een plaatje en niet op functioneel en correct bewegen.

Je moet altijd oppassen dat je ambities niet het belangrijkste worden. Beter worden als ruiter zou altijd je doel moeten zijn, maar ook realistisch zijn over de tijd die dit kost. Een goede basis leggen is doodsaai, maar wel nodig. Maar je bent er zeker een jaar mee bezig, en dat is met een ruiter en paard met talent.


Helemaal mee eens, en dan is een jaar nog kort. In mijn ogen ben je altijd aan het werk met de basis want als de basis voor elkaar is zijn de oefeningen niet zo moeilijk meer. En spieren, kracht opbouwen en een goede opbouwende basis leggen kost nu eenmaal veel tijd.

De quick fix en de manier van rijden zie ik terug in de beweging van de paarden, onder andere in de gedwongen hoofd/ hals houding met de kin teveel op de borst en het paard wat absoluut niet verlengd in het frame waar dat wel hoort. (in overgangen is dat bijv. goed te zien)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:04

xPabloBokt schreef:
Elisa2 schreef:
Ik kijk altijd als een paard het achterbeen er onder brengt of de schoft rijst in de beweging:

[ Afbeelding ]

Paarden die van nature zo'n achterbeen hebben en draagkracht om het gewicht op achter over te nemen hebben volgens mij een voordeel wbt het gebruiksdoel. Hierbij zijn de bouw van de rug, lendenen, achterhand en achterbeen inderdaad van groot belang.

Is een heel verschil met dit:
[ Afbeelding ]


Ik kom er als groentje (vergeleken met jullie) even tussen, maar voor mij lijkt het alsof het paard op de bovenste foto zijn rechterachterbeen niet onder de massa heeft omdat hij net uit een wending komt en dat zijn achterhand daarom wat wegzakt en visueel het idee van stuwing wekt. Waar de onderste foto een paard laat zien dat rechtuit gaat.


Bewegend beeld is natuurlijk altijd beter, ik zal eens kijken of ik dat kan vinden zodat het duidelijker is wat ik bedoel.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:15

Elisa2 schreef:
Ik kijk altijd als een paard het achterbeen er onder brengt of de schoft rijst in de beweging:

[ Afbeelding ]

Paarden die van nature zo'n achterbeen hebben en draagkracht om het gewicht op achter over te nemen hebben volgens mij een voordeel wbt het gebruiksdoel. Hierbij zijn de bouw van de rug, lendenen, achterhand en achterbeen inderdaad van groot belang.

Is een heel verschil met dit:
[ Afbeelding ]

Dit is nou een perfect voorbeeld van 2 foto's die niet met elkaar te vergelijken zijn omdat bij de eerste foto het binnenachterbeen in de heffende, naar voorgaande beweging is zal de rug bij goed ruggebruik aan die kant altijd bol tonen.
Bij de tweede foto is het binnenachterbeen het afzettende been en zal dus bij goed ruggebruik die kant van de rug altijd hol tonen.
Voor beide foto's geldt, dat als die van de andere kant genomen wordt, ie veel meer op het plaatje van de ander zal lijken. Het verschil is hier echt niet zo groot.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:29

Bij deze zie ik in de (kleine) stukjes dat ie vertrekt en echt het achterbeen er onder zet dat hij meer rijst in de schoft en het beeld meer opwaarts wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=wa7NMl7oEFM

Bij deze zie ik veel beweging en veel actie in het achterbeen maar geen een keer dat hij het achterbeen er dusdanig onder kan zetten dat hij kan rijzen in de schoft en het beeld meer opwaarts wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=esqjUrwFf_8

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:30

oji schreef:
Elisa2 schreef:
Ik kijk altijd als een paard het achterbeen er onder brengt of de schoft rijst in de beweging:

[ Afbeelding ]

Paarden die van nature zo'n achterbeen hebben en draagkracht om het gewicht op achter over te nemen hebben volgens mij een voordeel wbt het gebruiksdoel. Hierbij zijn de bouw van de rug, lendenen, achterhand en achterbeen inderdaad van groot belang.

Is een heel verschil met dit:
[ Afbeelding ]

Dit is nou een perfect voorbeeld van 2 foto's die niet met elkaar te vergelijken zijn omdat bij de eerste foto het binnenachterbeen in de heffende, naar voorgaande beweging is zal de rug bij goed ruggebruik aan die kant altijd bol tonen.
Bij de tweede foto is het binnenachterbeen het afzettende been en zal dus bij goed ruggebruik die kant van de rug altijd hol tonen.
Voor beide foto's geldt, dat als die van de andere kant genomen wordt, ie veel meer op het plaatje van de ander zal lijken. Het verschil is hier echt niet zo groot.


Ik zie zelf echt een enorm verschil qua bouw en lichaamsgebruik, ookal zijn de foto's niet op hetzelfde moment genomen. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, bewegend beeld is sowieso beter.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:34

Ik zie ook wel heel duidelijk verschil in bouw. Maar bij beide paarden is wel de schoft hoger dan het kruis en ik zie ook bij het onderste paard geen getrokken holle rug, maar een losgelaten holle rug.

Bij Isabell Werth zie ik ook als de foto van de "goede" kant is genomen, en je dus bolling verwacht, vaak een holling en niet de schoft boven het kruis. Nou is vrije beweging natuurlijk altijd makkelijker de rug los te laten en echt te deinen als onder de ruiter.

HorsePassion
Berichten: 971
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:39

Interessant topic.
Ik gooi er nog een nadenkertje in.
Kan een paard dat zijn rug loslaat nog wel de buikspieren aanspannen?
Persoonlijk denk ik dat de paarden die we hier gereden zien met een 'holle' rug de buikspieren niet aangespannen hebben. En volgens mij wordt er dan dus de gedragenheid gemist.
Correct me if i'm wrong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:00

tjiftjaf schreef:
Interessant topic.
Ik gooi er nog een nadenkertje in.
Kan een paard dat zijn rug loslaat nog wel de buikspieren aanspannen?
Persoonlijk denk ik dat de paarden die we hier gereden zien met een 'holle' rug de buikspieren niet aangespannen hebben. En volgens mij wordt er dan dus de gedragenheid gemist.
Correct me if i'm wrong.




tekst spreekt voor zich

het welven van de schoft, het rijzen van de voorhand, of de moderner versie: de schoftlift
alleen mogelijk als dit goed samen kan werken op de "bediening" door het ruiterbeen

mits het van nature aanwezig is en het paard opwaarts gebouwd is, goede lendenen heeft en een correcte achterhand


Afbeelding

Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:11

tjiftjaf schreef:
Interessant topic.
Ik gooi er nog een nadenkertje in.
Kan een paard dat zijn rug loslaat nog wel de buikspieren aanspannen?
Persoonlijk denk ik dat de paarden die we hier gereden zien met een 'holle' rug de buikspieren niet aangespannen hebben. En volgens mij wordt er dan dus de gedragenheid gemist.
Correct me if i'm wrong.


Ja zeker kan een paard dat, net als een mens ;) .
Zowel mens als paard kunnen kiezen voor een "totale verslapping" (al is dat niet aan te raden als je niet ligt).

Bij rijden / gereden worden heeft het zin om actieve rompspieren te hebben, met nadruk op de buikzijde, zodat de wervelkolom binnen zekere grenzen soepel kan bewegen.
Als ruiter probeer ik dit te bereiken via verticale balans opzoeken (en daarna uitdagen met zigzags, achtjes, slangevoltes etc).
(Ik doe dat persoonlijk niet met mijn benen. Maar met mijn eigen gewicht en met oefeningen.)

Gedragenheid heeft voor mij veel met de achterhand van doen: gelukkig is het zo dat verticale balans vaak een 'lange bovenlijn' geeft met een min of meer gekanteld bekken. (En die lossere rugspieren en 'schoftlift'.)
'Het paard tilt vanuit de achterhand zichzelf op'.
(Het tegenovergestelde van 'het dier loopt in twee stukken' : beeldspraak voor het ontbreken van een correct werkende romp, de voorkant moge wellicht mooi zijn, maar rug en achterhand 'doen niet mee' - de rug hangt door en vaak duwen de achterbenen, ipv te dragen.)

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:59

Afbeelding

Diederik van Silfhout met Arlando

Dit is voorbeeld van een correcte gedragenheid, vind ik

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:35

Prachtige foto hierboven, van een paard dat toch ook niet optimaal gebouwd is naar de maatstaven van tegenwoordig.
Vond het sowieso een heel sympathieke combinatie, waar ik bij Werth vaak een paard met een amazone zie en geen combinatie.

Anoniem

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:19

zit en been, voorwaartse hand en geen spoor, fijn plaatje

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:49

Mooi voorbeeld maar dit paard is wel een heel stuk korter dan die van Isabell he!?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:50

tjiftjaf schreef:
Interessant topic.
Ik gooi er nog een nadenkertje in.
Kan een paard dat zijn rug loslaat nog wel de buikspieren aanspannen?
Persoonlijk denk ik dat de paarden die we hier gereden zien met een 'holle' rug de buikspieren niet aangespannen hebben. En volgens mij wordt er dan dus de gedragenheid gemist.
Correct me if i'm wrong.


Ik denk dat het juist samen gaat. Alleen een ontspannen rugspier kan verlengen en dus bol worden. Als de rug verlengt worden de buikspieren vaak automatisch aangespannen. Bij een holle rug verkort je de rugspier en kan mi de buispier niet (voldoende) aangespannen worden. Probeer zelf maar eens. Je rug bol maken en je buikspieren aanspannen of je rug hol maken en je buikspieren aanspannen, dan merk je gelijk het verschil.

De foto van Arlando. Op zich een mooi beeld, maar de hals lijkt een valse knik te hebben. Al kan het beeld vertekend zijn door de manen. Wel heel duidelijk te zien dat paard meer gewicht op achterhand heeft. Koot achter veert meer door dan voor.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 22:28

Elisa2 schreef:
Helemaal mee eens, en dan is een jaar nog kort. In mijn ogen ben je altijd aan het werk met de basis want als de basis voor elkaar is zijn de oefeningen niet zo moeilijk meer. En spieren, kracht opbouwen en een goede opbouwende basis leggen kost nu eenmaal veel tijd.

Dit idd, en dat heb ik ook altijd gemerkt. En dat basiswerk is soms best saai, en heel.... basis haha. Jee overgangen goed voor elkaar, paard goed aan het been, paard wat leert wat een goede houding en een goede manier is om ruiter te dragen, je buiging, je stelling, je handen, je benen....... en daar ben je dan een eeuwigheid mee bezig, en dan ineens merk je dat het gaat klikken, gaat werken, en dan rij je er zomaar een oefening uit.


Elisa2 schreef:
De quick fix en de manier van rijden zie ik terug in de beweging van de paarden, onder andere in de gedwongen hoofd/ hals houding met de kin teveel op de borst en het paard wat absoluut niet verlengd in het frame waar dat wel hoort. (in overgangen is dat bijv. goed te zien)

Nu moet ik heel eerlijk zijn: ik heb niet zoveel tegen LDR, eigenlijk niets. Maar niet als quick fix. Net als een balletdanser doe je ook de eerste dag geen spagaat, je traint er naar toe, en geleidelijk wordt het paard sterker, en losser, en rechter, en dan kun je vriendelijk het paard vragen wat dieper te komen, wat ronder te worden, en op zeker moment merk je dat het paard losser en flexibeler is en dus ook meer kan. Maar doe je het te snel dan krijg je ongetwijfeld blessures.

Ik ben een groot voorstander van het werken aan losheid, aan flexibiliteit, maar nooit als quick fix, en nooit zonder dat de rug losgelaten is, het paard swingt, en die schwung kun je groter maken. Maar niet ineens, dat is niet eerlijk naar je paard toe. Tegelijk maak je je paard ook sterker, maar voor dressuur wil je een balletdanser, een atleet, en geen bodybuilder.

Ik zie mensen weleens het paard gelijk diep zetten en zo 'los' rijden, en dat dan heel lang. Dan rijd je je paard vast. Ik hou van dynamiek, afwisselen in houding, in het hele paard, zodat je ook optimaal kunt verlengen en verkorten in het frame.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:09

Desi_2409 schreef:
[ [url=m/7jQQWA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Diederik van Silfhout met Arlando

Dit is voorbeeld van een correcte gedragenheid, vind ik


In de piaffe wel, maar voor de rest vond ik hem ook maar wat met holle rug gaan.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:21

Avalanche81 schreef:
Elisa2 schreef:
Helemaal mee eens, en dan is een jaar nog kort. In mijn ogen ben je altijd aan het werk met de basis want als de basis voor elkaar is zijn de oefeningen niet zo moeilijk meer. En spieren, kracht opbouwen en een goede opbouwende basis leggen kost nu eenmaal veel tijd.

Dit idd, en dat heb ik ook altijd gemerkt. En dat basiswerk is soms best saai, en heel.... basis haha. Jee overgangen goed voor elkaar, paard goed aan het been, paard wat leert wat een goede houding en een goede manier is om ruiter te dragen, je buiging, je stelling, je handen, je benen....... en daar ben je dan een eeuwigheid mee bezig, en dan ineens merk je dat het gaat klikken, gaat werken, en dan rij je er zomaar een oefening uit.


Elisa2 schreef:
De quick fix en de manier van rijden zie ik terug in de beweging van de paarden, onder andere in de gedwongen hoofd/ hals houding met de kin teveel op de borst en het paard wat absoluut niet verlengd in het frame waar dat wel hoort. (in overgangen is dat bijv. goed te zien)

Nu moet ik heel eerlijk zijn: ik heb niet zoveel tegen LDR, eigenlijk niets. Maar niet als quick fix. Net als een balletdanser doe je ook de eerste dag geen spagaat, je traint er naar toe, en geleidelijk wordt het paard sterker, en losser, en rechter, en dan kun je vriendelijk het paard vragen wat dieper te komen, wat ronder te worden, en op zeker moment merk je dat het paard losser en flexibeler is en dus ook meer kan. Maar doe je het te snel dan krijg je ongetwijfeld blessures.

Ik ben een groot voorstander van het werken aan losheid, aan flexibiliteit, maar nooit als quick fix, en nooit zonder dat de rug losgelaten is, het paard swingt, en die schwung kun je groter maken. Maar niet ineens, dat is niet eerlijk naar je paard toe. Tegelijk maak je je paard ook sterker, maar voor dressuur wil je een balletdanser, een atleet, en geen bodybuilder.

Ik zie mensen weleens het paard gelijk diep zetten en zo 'los' rijden, en dat dan heel lang. Dan rijd je je paard vast. Ik hou van dynamiek, afwisselen in houding, in het hele paard, zodat je ook optimaal kunt verlengen en verkorten in het frame.


Ben ik wederom met je eens, ik heb ook niets tegen LDR zolang de neus er maar uit is. Heb wel een aversie tegen rollkur, hyperflexie en geforceerde houdingen. (dit kan ook boven in zijn) Precies wat jij zegt, het vastzetten.

In mijn ogen wordt de hoofd/ hals houding bepaald door de mate van goed lichaamsgebruik en hoe meer gewicht een paard op achter neemt hoe meer oprichting er vanzelf volgt. Als een paard netjes van achter naar voren gereden wordt zakt het vanzelf aan de voorkant. Hoe minder daar gedaan wordt, hoe beter.