Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Slofteugel pro’s en contra’s

 

https://aimeederooij.nl/gevolgen-van-he ... lofteugel/

effecten helaas niet op korte termijn zichtbaar
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 10:14 



 
Profiel   

Lol_me schreef
Hey bokkers! Ik heb vandaag voor het eerst met een slof op men pony gereden. Uiteraard onder begeleiding van mij instructrice.


Gesteld dat je instructice een vakvrouw is: de enige juiste manier.
Citaat
Tot op twee weken geleden had ik eigenlijk geen enkel idee wat een slofteugel was maar door alle sociale media leek het me een martel middel.



.... ik heb ooit een ruiter meegemaakt die aan mij vroeg waar de slof vastgemaakt moest worden.

Waarop ik terugvroeg: wat wil je?
Wil je de kracht / inwerking van je hand verdubbelen of verviervoudigen?

(Meisje met de mond vol tanden... Nu was dat niet mijn bedoeling, maar het lijkt mij basiskennis.)



Daarna kunnen we het over de kwaliteit van de hand (& de juistheid der hulpen) gaan hebben.

Citaat
In tegendeel het helpt mijn pony om zichzelf op de juiste manier te dragen zonder op de voorhand te gaan lopen.


Op zich vind ik dit knap.
Dwz: mij is geleerd dat er geen bit nodig is om tot dragen te komen, de houding en zit van de ruiter, de oefeningen en eventueel een touwtje om de hals zijn genoeg.

Citaat
Dank voor al jullie reacties! Als eerst wil ik even zeggen dat we deze slof gebruiken zodat mijn pony zijn achterhand meer gaat gebruiken en wat meer gaat gaan zitten. Aangezien hij het moderne type haflinger is, is dat zonder slof nog heel moeilijk omdat hij best wel sterk is. Daarom hebben we het eens met slof geprobeerd en hij is echt wel op de correct manier gebruik 4/5 van de tijd hangt de slof door ik gebruik de slof enkel als hij weer even door mijn hand loopt, maar als hij dat niet doet rijd ik op mijn gewone teugel


"Sterk zijn", als dressuurruiter denk ik altijd eerst aan de achterhand. In mijn enthousiasme over een sterke achterhand (ideaal : een dragende achterhand) is een slof niet nodig.

Veel mensen die dressuurproeven rijden hengelen vooral aan de voorzijde en als het dier daar sterk is, is de slof vierkant FOUT.
(Een dier met kracht / pijn straffen als hij een dressuurmatige fout maakt - brrrr.)
(Not to mention dat hengelen aan de voorzijde een paard hard "sterk" in de hand MAAKT.)

De bouw van het paard heeft hier ook niets mee van doen.
Dwz de eerste keer dat ik op een jonkie zit, vraag ik het dier halt te houden op de achterhand. Dit gestaag en geleidelijk uitbreiden. "Gaan zitten" is beeldspraak, het is voor ieder paard zwaar, maar nodig om de ruiter goed te dragen.
Aan de orde is dus herscholen van de ruiter (en instructie en juries).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 10:19 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Slof en instructrice er uit :')

Er achter onder krijgen lukt je niet als je hem met een slof op z’n kop trekt. Krijg je juist minder achterbeen gebruik van. Daarbij kan je nooit snel genoeg zijn om op het goede moment toe te staan omdat die slof niet gelijk los gaat.

Dus eerst voorwaarts, dan rechtrichten en dan verzamelen.

En als ie los hangt heb je hem ook niet nodig... dan ben je gewoon zelf niet snel genoeg of niet de goede hulp als hij van het achterbeen af loopt.


Met je laatste zin grotendeels eens. Het helpt niet als hij van het achterbeen af loopt, dat moet je anders oplossen. Mocht je zelf net niet snel genoeg zijn of niet goed weten wat je moet voelen, kan de slof incidenteel je even helpen om te voelen wat je wel moet voelen. Is het op dat moment een gebrek in je rijkunst? Wellicht, maar als met 1-2 keer met slof rijden je de behendigheid wel machtig wordt, waarom anders nog maanden door blijven prutsen. Is het paard ook niet bij gebaat. Ik ben niet pro slof, maar ook niet anti slof. Je moet verdomd goed weten waarom en hoe en met welk doel je hem wil gebruiken. De slof is NIET bedoeld om je paard in elkaar te trekken met alle gevolgen van dien. Weest ten alle tijden bewust van wat je doet met welke middelen je ook gebruikt, met bit en zonder bit, met hulpteugels en zonder hulpteugels. Je kunt altijd bij verkeerd gebruik je paard vernaggelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 10:52 



 
Profiel   

Een slof is de perfecte maat om als teugels bij het lange teugelen te gebruiken :+

Verder zou ik er zelf nooit naar grijpen, eerst kijken naar andere oplossingen en naar het onderliggende 'probleem'. Wat is de reden dat je paard moeite heeft met zichzelf dragen? En is het niet een beetje dubbel om het paard een extra hulpmiddel om te hangen om ZICHZELF te leren dragen? Net een beetje als een gezond mens looptraining gaan geven met krukken om het looppatroon te verbeteren (revalidatie daar gelaten) :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 11:32 



 
Profiel   

Lol_me schreef
martine0503 schreef
Stylooootje, prima bezig toch. Een slof hoort ook gewoon los te hangen en hooguit even een kort moment door te komen wanneer dat nodig is. Liever een zachtere ophouding met de slof erbij dan vol rukken in de mond met het zachtste bit. Wedden dat het paard kiest voor optie 1. Met alles wat je op de paard legt/hangt kun je je paard verknallen. Het bewust zijn met wat je doet is het allerbelangrijkste. Zo heb ik zelf lang met een dubbelgebroken watertrens gecrosst totdat mijn instructie zei gooi er een pesseobit in. Fijner voor jou en fijner voor je paard. Wat een verademing was dat. Je hand bepaalt wat er gebeurd, niet het bit/hulpteugel of wat dan ook.


Dit bedoel ik dus! Dankje @martine0503 de slof wordt correct gebruikt en aan mijn instructrice zal het wel niet liggen ze is 2x op een rij Belgisch kampioen geweest :)

Ts, een slof wordt nooit correct gebruikt als het paard door de slof in 1 les/training, van niet-nageeflijk ineens in een zogenaamd nageeflijke verbinding loopt. Dat is bij paarden met aanleuningsproblemen een proces. Je houdt jezelf dus voor de gek, je leert hier niets van en je creëert een probleem dat naderhand nog veel moeilijker op te lossen is. Ik heb zelf ooit in een les weleens met een slof gereden, en in een nog verder verleden weleens een slof gebruikt bij een paard dat stug was in de aanleuning, maar het herft me niets gebracht en gelukkig heb ik inmiddels de vaardigheid en niet te vergeten het geduld om zonder slof met alle paarden die ik rijd een fijne, lichte aanleuning te bereiken. Daarvoor zijn wel jaren goede instructie, hard werken, af en toe frustratie, en eindeloos nadenken en analyseren voor nodig geweest, en vooral: heel goed 'luisteren' naar de waardevolle feedback van mijn paarden. Short cuts bestaan nu eenmaal niet als je goed, eerlijk en paardvriendelijk wilt leren rijden en je paard fysiek en mentaal optimaal wilt ontwikkelen.

Daarbij, als je om ervaringen en meningen omtrent de slof vraagt, had je natuurlijk kritiek kunnen verwachten gezien de geschiedenis van dit onderwerp op Bokt.

Dat jouw instructrice 2x Belgisch kampioen is geweest, zegt mij persoonlijk overigens weinig. Ik heb foto's en video's gezien van (Nederlandse) kampioenen op het hoogste niveau die met een akelig dwingende slof trainen. Ik noem geen namen, maar denk dat meelezers die wel in kunnen vullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 13:54 



 
Profiel   

een slof heeft geen hefboomwerking, maar een katrolwerking. Dat klinkt natuurlijk als hetzelfde, omdat het beide de kracht verveelvoudigd, maar is toch echt anders:

een slof trek terug, een hefboom draait.

dat draaimoment kan handig zijn, dit is waarom een stang een gebruikelijk middel is in de klassieke dressuur, indien met mate ingezet, en een slofteugel gewoon niet.

dar komt nog bij dat de driehoek die er ontstaat tussen de slofteugels het hoofd ook veel vaster zet, dus de krachten die het dier zelf op zichzelf uitoefent zijn vele male hoger. (dus ja, zelfs als je niks in je vingers hebt staan er krachten op je paard)

door een slof een achterbeen activeren is regelrechte lariekoek, dat kan gewoon niet. Een opgerichte schoft is essentieel om zinvolle bekkenhouding te hebben voor een ondertredend achterbeen dat ook kracht levert.

dit soort advies is heel erg red flag... gewoon per direct docent wisselen en iemand met kennis van zake zoeken.

verkorten en comprimeren is niet in de zin van het achterbeen. Misschien dat het paard harder afzet, maar zeker niet beter draagt door een slofteugel. Slofteugels trekken de schoft naar onderen. we zoeken een paard met een geheven poll, en een neus die ongedwongen naar beneden bungelt, geen druk op de teugels of een 'betonnen muur' waar het paard uit zelfbehoud achter blijft.

echt heel schrikbarend dat een docent dit soort dingen duidelijk niet begrijpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 14:42 



 
Profiel   

Iemand die een slofteugel correct kan gebruiken heeft er geen nodig..zo simpel zie ik het.

Nageeflijkheid/ aanleuning die afgedwongen wordt door de slof is nooit correct.

En haflingers kunnen sterk zijn ja, als je ze met kracht probeert te dwingen. Dat is dus nooit de manier..loslaten aan de voorkant en zelf sneller en handiger worden met bijv. wachtoefeningen wel. Daarnaast het achterbeen activeren en van achter naar voren naar de hand toe rijden en ook een haflinger kan licht zijn aan de voorkant. Hoe actiever het achterbeen (actief buigend, niet stuwend) hoe lichter het paard aan de voorkant. Als je instructrice niet weet hoe ze dit moet bereiken bij een iets minder gunstig gebouwd paard dan heb je niet de juiste instructie. De slof gaat jou niet leren hoe je goed moet paardrijden.


Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 04-05-21 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 14:55 



 

los van wat het met de atlas doet/het cranio gebied / nervus vagus b.v. keert het gebruik van de slof zich vroeg of laat altijd tegen je

gebruik van de slof is imo een middel om snel - dus lucratief in de handel - een paard rond rond te kunnen rijden, hier dus falicant tegen gebruik, maar ik ben tegen elk gebruik van alle "bijzetten"

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 15:07 



 

http://www.equirene.nl/slofteugel/



Compensatie is het vervangen of aanvullen van iets dat tekortschiet of vervallen / uitgevallen is. Bij een paard betekent dit dat wanneer er sprake is van een beperkende factor in het bewegingsapparaat, het paard zal gaan compenseren. Dat wil zeggen bepaalde structuren ontlasten en anderen overbelasten.


en dat gaat zich altijd -vroeg of laat - tegen je keren en om dat weer op te lossen ben je langer bezig dan een paard gelijk vanaf het begin goed op te leiden


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-21 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 16:59 



 
Profiel   

Het is slecht weer en meivakantie, misschien kan TS ook eens groentensoep proberen in plaats van een slofteugel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 17:04 



 
Profiel   

Kendra schreef
Het is slecht weer en meivakantie, misschien kan TS ook eens groentensoep proberen in plaats van een slofteugel?

Of je reageert niet zo stom en ziet dat het topic van oktober is en iemand het weer oprakelt. Misschien zelf groentesoep proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 17:51 



 
Profiel   

Airnt: helemaal eens
Elisa2: helemaal eens
MCE: helemaal eens
Kendra: _O-

Geduld, respect, kunde en zelfreflectief vermogen zijn in de paardenwereld soms ver te zoeken.

En groentensoep kan altijd :):)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 17:54 



 
Profiel   

Kendra schreef
Het is slecht weer en meivakantie, misschien kan TS ook eens groentensoep proberen in plaats van een slofteugel?

Het is eerder geplaatst in de herfstvakantie, maar Airnt heeft het uit het stof uit de lente regen getrokken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 17:55 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Slof en instructrice er uit :')

Er achter onder krijgen lukt je niet als je hem met een slof op z’n kop trekt. Krijg je juist minder achterbeen gebruik van. Daarbij kan je nooit snel genoeg zijn om op het goede moment toe te staan omdat die slof niet gelijk los gaat.

Dus eerst voorwaarts, dan rechtrichten en dan verzamelen.

En als ie los hangt heb je hem ook niet nodig... dan ben je gewoon zelf niet snel genoeg of niet de goede hulp als hij van het achterbeen af loopt.



Exact. Beter kan ik het niet verwoorden

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 18:28 



 
Profiel   

Airnt schreef
een slof heeft geen hefboomwerking, maar een katrolwerking.

Hoe dan?


Ik ken maar één manier om een slofteugel te gebruiken, en dat is in de hand samen met de gewone teugel. Dus als je de handen naar achteren zet komt de slof juist lós te hangen. Het enige wat een slofteugel kan doen is begrenzen, paard kan niet met de neus naar voren of de lucht in. Op het moment dat de neus iets terug komt is de druk meteen van de slofteugel. Dat is bij de gewone teugel meestal niet het geval, bij veel ruiters blijft de hand druk houden, ook als de neus nageeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 18:48 



 
Profiel   

Airnt schreef
een slof heeft geen hefboomwerking, maar een katrolwerking.

Zeer juist opgemerkt, een natuurkundig 'detail'. Al kun je ook zeggen dat katrol en hefboom varianten zijn op hetzelfde thema.
Citaat
Hoe dan?

Omdat je via het katrolprincipe de kracht van je hand verdubbeld. (Nu ja, "verdubbeld" gaat over 2x, maar afhankelijk van of de slof van de hand en het bit teruggaat naar bijvoorbeeld het zadel, de singel bij de beugels of tussen de voorbenen doorgaat verandert het getal.)
Citaat
Ik ken maar één manier om een slofteugel te gebruiken, en dat is in de hand samen met de gewone teugel.


Ik ken er meer.
De minst slechte heet Thiedemann, boven noemde ik drie varianten. Die je per Thiedemann, als stand alone of icm een gewone teugel kunt toepassen.

Citaat
Dus als je de handen naar achteren zet komt de slof juist lós te hangen.
Die vat ik even niet.
Ik ken het gezegde dat bij correct rijden ""op stang en trens"" een echt goede ruiter onderscheid maakt tussen inwerken met trens of met stang.
... maar zelfs icm de trensteugel zie ik niet hoe de slof los komt te hangen.
Citaat
Het enige wat een slofteugel kan doen is begrenzen, paard kan niet met de neus naar voren of de lucht in.

.... er zijn veel woorden in omloop mbt teugelhulpen, begrenzen is daar 1 van.
Vaak is het een eufemisme voor trekken.
En een 'hulpteugel' kan zo ongeveer niets anders doen dan druk uitoefenen, dat klopt.
Citaat
Op het moment dat de neus iets terug komt is de druk meteen van de slofteugel.

.... bij de correct afgestelde Thiedemann is het zo dat het ding op dat moment gaat werken als trensteugel - dat wil niet zeggen dat de druk weg is.
Citaat
Dat is bij de gewone teugel meestal niet het geval, bij veel ruiters blijft de hand druk houden, ook als de neus nageeft.

Ja, helaas....
In principe is 'nageven' iets wat in het kaakgewricht gebeurt.
Veel ruiters bij mij op stal "nemen genoegen met" afbuigen tussen de 2e en 3e halswervel (terwijl de mond openspert, achterbenen achter de loodlijn uit de heup van het paard, geen hoeven die onder de loodlijn uit het zwaartepunt van de ruiter komen en een forse onderhals).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 20:44 



 
Profiel   

Van mij mag het woord begrenzen uit het paardensport woordenboek gehaald worden. Begrenzen lees ik als "tegen houden", "verbieden", "een muur plaatsen". En zo zie ik het ook vaak gebruikt worden. Kunnen we het niet beter hebben over opvangen of ondersteunen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 21:17 



 
Profiel   

Lol_me schreef
Hey bokkers! Ik heb vandaag voor het eerst met een slof op men pony gereden. Uiteraard onder begeleiding van mij instructrice. Tot op twee weken geleden had ik eigenlijk geen enkel idee wat een slofteugel was maar door alle sociale media leek het me een martel middel. Nu heb ik vandaag toch les gehad met de slof en al mijn vooroordelen zijn omgedraaid! Een slofteugel is echt geen martel middel! In tegendeel het helpt mijn pony om zichzelf op de juiste manier te dragen zonder op de voorhand te gaan lopen. Na vandaag heb ik nu een enorm goede ervaring met de slofteugel (als je hem correct gebruikt natuurlijk) . Nu ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen en voor en nadelen! Let me know :) groetjes Valentine




slofteugels doen 9,9 van de 10 keer meer slechts dan goed, dit zou alleen nog maar gebruikt mogen worden bij gevallen waar jenara het over had. een paard op achter zetten doe je niet met een slof. dat je met een slof rijd om je pony op achter te zetten, betekent al vind ik dat je hier niet aan toe bent. ik zal als ik jou was opzoek gaan naar een instructeur die niet maar naar hulpteugels grijpt als de kennis stopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 21:24 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Kendra schreef
Het is slecht weer en meivakantie, misschien kan TS ook eens groentensoep proberen in plaats van een slofteugel?

Het is eerder geplaatst in de herfstvakantie, maar Airnt heeft het uit het stof uit de lente regen getrokken :D

:+ :+ Echt niet gezien dus _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 22:08 



 
Profiel   

Hier vandaag gewoon met slof gereden. Hing er los bij. Fris paard zelf pijn in lijf. Met een losse slof eromheen kan ik m dan net beter bij mij houden. Hooguit 1x de slof erbij moeten pakken omdat ie door mij heen ging. Vraag ik mij af wat vriendelijker is. Even een kort moment die slof erbij of regelmatig harder met je hand in moeten werken omdat er geen reactie is op je zit en lichte opbouwing? Slof wordt sporadisch gebruikt. Ik persoonlijk die daar dan zelf geen misbruik in. Doe je het om je paard in de Krul te trekken dan zeg ik eraf met dat ding. Echter zeg ik dat ook van een ruiter die alleen maar vol in de mond hangt en vervolgens vol been (met of zonder spoor) geven. Gas geven en remmen werkt ook niet. Het is dus maar net vanuit welk punt je naar het gebruik van de slof kijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 22:17 



 
Profiel   

Ts, top dat je hierover na bent gaan denken. Geen idee of je nog je topic volgt :+ maar voor degenen die meelezen...
Ook als een slofteugel het grootste deel van de tijd los hangt, kan hij alsnog je paard in een houding dwingen. Je tikt ook niet constant met de zweep, maar doordat je dat ding vast hebt, durft je paard misschien niet je beenhulp te negeren...

En als hij steeds naar beneden wordt getrokken via die slof als hij z'n hoofd omhoog doet, dan is het aannemen van die houding waar hij geen druk ondervindt dus géen vrije keuze. En is dus afgedwongen.

En dat is een probleem - naast de lichamelijke ellende die je krijgt met een afgedwongen houding, blijkt ook dat paarden gestresst raken als hun hoofd in een bepaalde houding wordt gedwongen. Zo werk je je paard en dus jezelf op verschillende vlakken tegen.

Er loopt ook nog een topic met de titel 'nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand' die meer ingaat op het biomechanische deel en die toevallig ook net uit de diepten van Bokt opgeduikeld is. [RT-V] Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 23:28 



 

Ik rijd normaal nooit met slofteugel, maar in een opbouwfase na een blessure vind ik dit wel fijn. Zo kan ik het tempo toch wat beter onder controle houden en is de kans op gek doen kleiner. Zodra we weer alles kunnen en mogen gaat de slof er permanent weer af. Een aanleuning krijg je door van achter naar voor te rijden. Niet door teugeldruk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 23:34 



 

het mentale probleem bij een paard is een onderschat gegeven,

de slof verhinderd het paard in zijn/haar natuurlijke zelfhouding te ontwikkelen, ook al hangt het er los aan één keer vertellen dat het er hangt zegt voor het paard genoeg en gaat het braaf in een gedwongen houding lopen en zo compenseren

Een paard dat immers niet de juiste spieren en daarmee kracht ontwikkelt, zal ergens anders in het lijf moeten compenseren om het gevraagde te kunnen uitvoeren, en dit leidt eerder tot overbelasting en slijtage van structuren die eigenlijk niet zijn gemaakt voor dergelijke belasting. !

foute stress moet je er eerst uitrijden om ruimte te maken voor de goede energie en dat gaat bij een slof niet, paard gaat daardoor sneller verzuren en dat kan verstrekkende gevolgen hebben
hogere blessure graad, overbelasting verkeerde spieren ect., mentaal afgestompt>burnout

maar ja de ruiter heeft wel fijn kunnen gereden, komt wel weer een osteo, fysio, cranio voor het paard om het weer even los te maken (de symptoombestrijders)


https://horseconnect.nl/lang-en-laag-feiten-fabels/
Citaat:
Tijdens het naar voren bewegen van de achterbenen moet het bekken kantelen. Als het ligament en de spieren boven de wervelkolom stijver worden, moet de Ilias Psoas spier harder werken om het achterbeen naar voren te bewegen. De Lumbosacrale overgang (overgang lendenwervels naar staartwervels) kan tot 20% kantelen. Om de lage hoofdpositie te compenseren zal er meer rotatie in het Lumbosacraal gewricht optreden en komt er meer gewicht op de voorhand.
Als je lang en laag rijdt voel je meer mobiliteit in LSO (overgang lendenwervels – staartwervels) en TLO (overgang borstwervels – lendenwervels) gebied, waardoor het voelt alsof de rug meer beweegt.

Het omgekeerde is echter waar. Als je daarentegen de spieren traint die de borst tussen de schouderbladen positioneert en omhoog brengt en hierbij de nek verlengt, heb je de functionaliteit minus het gewicht op de voorhand.

Lang en laag is dus geen stretch van de hals, het is een overbelasting van het TLO en LSO gebied en brengt het gewicht op de voorhand. Daarnaast kost het veel kracht en energie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 05:50 



 
Profiel   

martine0503 schreef
Hier vandaag gewoon met slof gereden. Hing er los bij. Fris paard zelf pijn in lijf. Met een losse slof eromheen kan ik m dan net beter bij mij houden. Hooguit 1x de slof erbij moeten pakken omdat ie door mij heen ging. Vraag ik mij af wat vriendelijker is. Even een kort moment die slof erbij of regelmatig harder met je hand in moeten werken omdat er geen reactie is op je zit en lichte opbouwing? Slof wordt sporadisch gebruikt. Ik persoonlijk die daar dan zelf geen misbruik in. Doe je het om je paard in de Krul te trekken dan zeg ik eraf met dat ding. Echter zeg ik dat ook van een ruiter die alleen maar vol in de mond hangt en vervolgens vol been (met of zonder spoor) geven. Gas geven en remmen werkt ook niet. Het is dus maar net vanuit welk punt je naar het gebruik van de slof kijkt.


Eerlijk? als ik dit lees dan zeg ik, paard staat niet aan de hulpen. Je zou niet harder met je hand in moeten werken als paard niet reageert maar slimmer en sneller. Eerst even longeren van te voren zou de frisheid er ook wel af halen.

Echter zijn lichamelijke klachten van de ruiter de enige reden imo waarom de slof wel een hulpmiddel zou kunnen zijn. Maar dan wel alleen als de basisvoorwaarden voor elkaar zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 08:04 



 
Profiel   

Hoe harder je aan een paard trekt hoe sterker deze word.
Een slof is een lapmiddel en zodra je deze weer weg laat loopt het paard gewoon weer als vanouds mits je zelf je rijkunst hebt verbeterd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 08:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen