Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Slofteugel pro’s en contra’s

 
Profiel   

Hey bokkers! Ik heb vandaag voor het eerst met een slof op men pony gereden. Uiteraard onder begeleiding van mij instructrice. Tot op twee weken geleden had ik eigenlijk geen enkel idee wat een slofteugel was maar door alle sociale media leek het me een martel middel. Nu heb ik vandaag toch les gehad met de slof en al mijn vooroordelen zijn omgedraaid! Een slofteugel is echt geen martel middel! In tegendeel het helpt mijn pony om zichzelf op de juiste manier te dragen zonder op de voorhand te gaan lopen. Na vandaag heb ik nu een enorm goede ervaring met de slofteugel (als je hem correct gebruikt natuurlijk) . Nu ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen en voor en nadelen! Let me know :) groetjes Valentine
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 21:22 



 
Profiel   

Een slof is maar in heel weinig scenario's een goed hulpmiddel, je zet je paard al snel vast in een bepaalde houding en dat moet je gewoon niet willen. Waarom ben je met een slof gaan rijden? Wat zegt je instructrice hierover?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 21:48 



 
Profiel   

Hoi Valentine,
Super goed dat je over dit soort dingen nadenkt!
Ben ook heel benieuwd wat jij verstaat onder 'correct gebruik van een slofteugel'.

Ik geloof niet in de toegevoegde waarde van hulpteugels. Niet onder het zadel en niet bij longeren.
Hoe je het ook wendt of keert, het paard wordt - in meer of mindere mate - geforceerd in een bepaalde houding te lopen.
Het plaatje lijkt te kloppen, maar het klopt niet echt, dus de kans is enorm groot dat het paard ergens in zijn lijf gaat compenseren. Het behoeft geen toelichting dat dat absoluut niet in het belang is van het paard, niet bijdraagt aan een goede training en de kans dat er op korte of lange termijn blessures uit voort komen is groot.

Nageeflijkheid en de 'juiste' hoofd-halshouding die iedereen zo graag ziet is het resultaat als je de basis voor elkaar hebt. Ik denk vaak: Waar de kennis en kunde van de ruiter, longeur of lesgever stoppen komen hulpteugels uit de kast.
Correct trainen begint bij verticale balans en activiteit en dat bereik je niet door er aan de voorkant iets aan te hangen en een houding te forceren. Het "lost" misschien voor het oog iets op, maar is in mijn ogen slechts symptoombestrijding.

Deze blog is wellicht interessant, gaat over longeren i.p.v. rijden, maar het principe is hetzelfde:
https://www.stalmireille.nl/blog/10881- ... at-doe-jij

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 21:56 



 
Profiel   

Ga je dan nu altijd met slofteugel rijden?
Of wanneer is je pony dan zover dat ze correct kan lopen zonder slofteugel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 22:10 



 
Profiel   

Devitootje schreef
Hoi Valentine,
Super goed dat je over dit soort dingen nadenkt!
Ben ook heel benieuwd wat jij verstaat onder 'correct gebruik van een slofteugel'.

Ik geloof niet in de toegevoegde waarde van hulpteugels. Niet onder het zadel en niet bij longeren.
Hoe je het ook wendt of keert, het paard wordt - in meer of mindere mate - geforceerd in een bepaalde houding te lopen.
Het plaatje lijkt te kloppen, maar het klopt niet echt, dus de kans is enorm groot dat het paard ergens in zijn lijf gaat compenseren. Het behoeft geen toelichting dat dat absoluut niet in het belang is van het paard, niet bijdraagt aan een goede training en de kans dat er op korte of lange termijn blessures uit voort komen is groot.

Nageeflijkheid en de 'juiste' hoofd-halshouding die iedereen zo graag ziet is het resultaat als je de basis voor elkaar hebt. Ik denk vaak: Waar de kennis en kunde van de ruiter, longeur of lesgever stoppen komen hulpteugels uit de kast.
Correct trainen begint bij verticale balans en activiteit en dat bereik je niet door er aan de voorkant iets aan te hangen en een houding te forceren. Het "lost" misschien voor het oog iets op, maar is in mijn ogen slechts symptoombestrijding.

Deze blog is wellicht interessant, gaat over longeren i.p.v. rijden, maar het principe is hetzelfde:
https://www.stalmireille.nl/blog/10881- ... at-doe-jij


In een opbouwend training geef ik je grotendeels gelijk, maar ik heb toch een situatie ervaren waarbij een slofteugel enorm geholpen heeft, wel initieel niet op de conventionele manier.

Ik heb ooit meegeholpen met het weer recht rijden van een 8 jarige hengst, die zichzelf als een giraf in rondjes vastliep, zelfs al hingen de teugels helemaal los. Paard was door vorige ruiters helemaal mismeesterd en was bijna panisch geworden voor teugelcontact. Van jaren in die omhooggetrokken houding te lopen, waren de spieren in zijn hals ook gewoon verkort en kon hij veel moeilijker uit zichzelf strekken.
We hebben hem we een slof gelongeerd die dus van singel naar bit naar achter het zadel ging en zo ook gereden. Ik had de slof dus niet mijn handen en hij hing ook op zijn langst, paard kon met zijn neus over de grond lopen, maar kon niet dat hoofd omhoog halen zoals hij deed. Ik heb hem zo een paar weken met lange teugel gewoon voorwaarts gereden en hem zelf terug laten zoeken naar een ontspannen voorwaarts-neerwaarts houding (die hij dus uit zichzelf niet meer aannam)
Langzaam aan hebben we het teugelcontact terug opgebouwd en na een maand of 2 nog even met de slof in de handen gereden ipv. achter het zadel. Na 3 maanden slof er weer volledig af en we hadden een paard dat lekker lang in de rug en hals weer wou lopen en gewoon een zacht teugelcontact aannam.

Hadden we dit op andere manieren ook kunnen oplossen, waarschijnlijk wel. Maar het werkte wel heel goed en we hebben met de slof nooit het paard vastgezet in een bepaalde houding, hem alleen een houding ontnomen die slecht was voor hem.

Vind het wel absoluut een no-go voor de training van een jong paard, waarbij de spieren gewoon nog soepel zijn en niet alvast verkrampt in een geforceerde houding. Maar als een soort "revalidatie" van spieren, vond ik de slof wel een goed hulpmiddel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 22:42 



 
Profiel   

Jenara schreef
In een opbouwend training geef ik je grotendeels gelijk, maar ik heb toch een situatie ervaren waarbij een slofteugel enorm geholpen heeft, wel initieel niet op de conventionele manier.

Vind het wel absoluut een no-go voor de training van een jong paard, waarbij de spieren gewoon nog soepel zijn en niet alvast verkrampt in een geforceerde houding. Maar als een soort "revalidatie" van spieren, vond ik de slof wel een goed hulpmiddel.


Er is misschien altijd wel een uitzondering die de regel bevestigd, en in dit geval zoals jij beschrijft heb je hem op een onconventionele manier gebruikt, maar ik denk dat dat in de les van Valentine niet het geval is, zij heeft het over “correct slofgebruik”.

Het hangt er altijd vanaf wat je er mee doet. Je kunt een zweep gebruiken om een tik te geven, maar ook als zweetmes.
De zweep staat niet ter discussie, maar het gebruik. Net als in dit geval dus de slof.

Zoals je zelf schrijft had je zijn spieren ook op een andere manier op kunnen rekken en zijn houding op een andere manier kunnen beïnvloeden. Had misschien wel langer geduurd en als een paard in een houding loopt die zo slecht is voor zijn lijf (in dit geval wss ook met erg holle rug), dan is voor zo snel mogelijk die verkeerde belasting opheffen ook iets te zeggen.

Dus dan is het interessant om te weten wat verstaan wordt onder “correct slofgebruik”. En wat is daar dan zo correct aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 07:26 



 
Profiel   

Hey allemaal! Dankjewel voor al jullie reacties! Als eerst wil ik even zeggen dat we deze slof gebruiken zodat mijn pony zijn achterhand meer gaat gebruiken en wat meer gaat gaan zitten. Aangezien hij het moderne type haflinger is, is dat zonder slof nog heel moeilijk omdat hij best wel sterk is. Daarom hebben we het eens met slof geprobeerd en hij is echt wel op de correct manier gebruik 4/5 van de tijd hangt de slof door ik gebruik de slof enkel als hij weer even door mijn hand loopt, maar als hij dat niet doet rijd ik op mijn gewone teugel

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 08:02 



 
Profiel   

Tja aan de voorkant opbinden en van achteren bij schoppen.
Want meneer de instructeur mijn paard wil niet vooruit, dan geef je m toch een paar een tikjes }>
Paardlief komt vanzelf omhoog op een kwade dag.
Ts, gebruik de zoekfunctie van Bokt en je bent de eerst komende weken zoet met het lezen over dit(slofteugel) onderwerp.
of anders.
Pak Ruiters en Rechters van Ernest van Loon er maar eens bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 08:23 



 
Profiel   

Stylooootje, prima bezig toch. Een slof hoort ook gewoon los te hangen en hooguit even een kort moment door te komen wanneer dat nodig is. Liever een zachtere ophouding met de slof erbij dan vol rukken in de mond met het zachtste bit. Wedden dat het paard kiest voor optie 1. Met alles wat je op de paard legt/hangt kun je je paard verknallen. Het bewust zijn met wat je doet is het allerbelangrijkste. Zo heb ik zelf lang met een dubbelgebroken watertrens gecrosst totdat mijn instructie zei gooi er een pesseobit in. Fijner voor jou en fijner voor je paard. Wat een verademing was dat. Je hand bepaalt wat er gebeurd, niet het bit/hulpteugel of wat dan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 08:28 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Tja aan de voorkant opbinden en van achteren bij schoppen.
Want meneer de instructeur mijn paard wil niet vooruit, dan geef je m toch een paar een tikjes }>
Paardlief komt vanzelf omhoog op een kwade dag.
Ts, gebruik de zoekfunctie van Bokt en je bent de eerst komende weken zoet met het lezen over dit(slofteugel) onderwerp.
of anders.
Pak Ruiters en Rechters van Ernest van Loon er maar eens bij.


Hoezo van voren opsluiten als de slof er los bij hangt? Als het paard niet naar voren wil met een loshangende slof is ie gewoon niet aan het been, net zoals je dat ook hebt zonder slof. Komt echt niet door de slof. Heb je de slof er vol bij aan getrokken? Ja, dan heb je gelijk. Niet iedereen heeft de slof vol eraan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 08:30 



 
Profiel   

Devitootje schreef
Hoe je het ook wendt of keert, het paard wordt - in meer of mindere mate - geforceerd in een bepaalde houding te lopen.


Is dat zo?
Volgens mij wordt het bij correct gebruik alleen lastiger gemaakt in een ongewenste houding te lopen.

Een slofteugel is ervoor om te begrenzen. Niet om af te dwingen.

Als ik jou vraag om een cirkeltje te lopen binnen de lijnen van een voetbalveld, word je toch ook niet op 1 paadje gedwongen?


styloootje schreef
Als eerst wil ik even zeggen dat we deze slof gebruiken zodat mijn pony zijn achterhand meer gaat gebruiken en wat meer gaat gaan zitten.


(Ik ben bang dat het hier toch mis gaat)
Hoe zorgt een slofteugel er volgens jou voor dat de pony zijn achterhand meer gaat gebruiken en meer gaat zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 08:43 



 
Profiel   

Die bedoel ik dus.
Heb altijd geleerd om problemen voorwaarts op te lossen en een slof is gewoon de handrem.
Ts gaat je paard drammen gewoon op de volte en verkleinen
Dan is dat drammen snel over want een kleine volte kost energie.
Een slof zet je paard stil en dan ben je het dragen kwijt, dragen krijg je uit voorwaarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:00 



 

zucht zucht zucht, waar zijn de instructeurs die een probleem kunnen oplossen en niet meteen naar hulpmiddelen grijpen om het symptoom te bestrijden

een paard wat niet wil nageven doet dat door: een fysieke beperking - b.v. een spiergroep die niet soepel en elastisch/op orde is - probleem in de mond, niet passend harnachement

in de opleiding stappen zijn overgeslagen waardoor het niet kan wat we willen (niet de hele opleiding heeft doorlopen zodat alles goed is ontwikkeld en kan samenwerken, fysiek en mentaal)

en dus hangen we er maar een slof aan en dan is het voor het paard/pony meestal buigen of barsten (de pijn en het ongemak voelt alleen het paard/pony)

is een korte termijn methode, later keert het zich als een boemerang,

gelukkig zijn er dan wel weer de nodige experts, of therapeuten, of de farmacie


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-20 09:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:16 



 
Profiel   

De slof, al eeuwen aanleiding voor discussie.

Persoonlijk ben ik geen voorstander omdat je m.i. echt álle aanleuningsproblemen zonder slof kunt oplossen mits 1. Het paard fysiek gezond is, 2. je als ruiter investeert in het ontwikkelen van een goede rijtechniek en 3. je als ruiter het geduld kunt opbrengen om m.b.v. die goede rijtechniek af te wachten tot het paard vanuit zichzelf ontspant en geleidelijk je hand op gaat zoeken, zodat je een basis hebt om het paard van achter naar voren in een fijne elastische aanleuning te rijden.
Nageeflijkheid en aanleuning zijn geen zaken die je afdwingt maar die je als vaardige en invoelende ruiter krijgt van het paard.

Een echt kundige ruiter kan ook een eerlijke aanleuning verkrijgen m.b.v. een slof, alleen dan wordt de slof echt minimaal ingezet, heel subtiel en gedurende korte momenten, waarbij de ruiter er goed op let dat het paard halslengte behoudt en naar het bit blijft reiken. Velen zeggen de slof zo te gebruiken, in de praktijk wordt echter helaas vaak onderschat hoeveel feeling en techniek er nodig is om dat correct te doen, en wordt de slof toch een short cut naar een (vermeend) nageeflijke verbinding.

Bedenk het volgende: door de hefboomwerking komt elke begrenzende teugelhulp twee keer zo sterk door en zal het paard zich ook veel sneller op gaan rollen en gaan duiken om aan die druk te ontkomen. Daarbij is het voor veel ruiters sowieso al heel moeilijk
om met een voorwaarts gericht ipv terugwerkend teugelcontact te rijden. Rijtechnisch leer je m.i. ook niets van een slof, omdat je de (vermeende) nageeflijkheid deels mechanisch totstandbrengt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:18 



 
Profiel   

Dus wat ik hier lees is dat de instructice een probleem dat komt door níet genoeg van achteren naar voren rijden (niet aan het been, op de voorhand vallen, geen goede aanleuning) gaat oplossen met het inbinden van de voorhand. Toppertje. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:26 



 
Profiel   

Eens. Probleem.is ook dat de slof de ruiter qua gevoel en beleving de illusie van nageeflijkheid kan geven, het paard heeft immers zijn hoofd in de 'juiste' houding en voelt zo fijn licht aan, terwijl hij alleen maar de druk vermijdt. Zowel ruiter als paard leren op die manier niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:34 



 

het korte termijn werk is wat lucratiever, snel voorhanden,

dat is wat we willen, snel snel snel succes en dat ik geen kennis en kunde heb kun je op deze manier mooi verbloemen,

is in dit systeem ook niet belangrijk, genoeg experts die het voor je oplossen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:36 



 
Profiel   

Askja schreef
Eens. Probleem.is ook dat de slof de ruiter qua gevoel en beleving de illusie van nageeflijkheid kan geven, het paard heeft immers zijn hoofd in de 'juiste' houding en voelt zo fijn licht aan, terwijl hij alleen maar de druk vermijdt. Zowel ruiter als paard leren op die manier niets.


Dit dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:41 



 
Profiel   

Ik gebruikte hem veel bij mijn grote ruin van 1.85 die soms vanuit het niks ging rodeoen.
Dan had ik net even iets meer te vertellen. Verder eigenlijk nooit gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:43 



 
Profiel   

MCE schreef
zucht zucht zucht, waar zijn de instructeurs die een probleem kunnen oplossen en niet meteen naar hulpmiddelen grijpen om het symptoom te bestrijden

een paard wat niet wil nageven doet dat door: een fysieke beperking - b.v. een spiergroep die niet soepel en elastisch/op orde is - probleem in de mond, niet passend harnachement

in de opleiding stappen zijn overgeslagen waardoor het niet kan wat we willen (niet de hele opleiding heeft doorlopen zodat alles goed is ontwikkeld en kan samenwerken, fysiek en mentaal)

en dus hangen we er maar een slof aan en dan is het voor het paard/pony meestal buigen of barsten (de pijn en het ongemak voelt alleen het paard/pony)

is een korte termijn methode, later keert het zich als een boemerang,

gelukkig zijn er dan wel weer de nodige experts, of therapeuten, of de farmacie


Ik heb echt niet alle wijsheid en al helemaal niet de rijkunde in pacht. Maar dit is inderdaad ook wat ik veelal zie en ervaar!

Ruiters willen te snel, maar sommige instructeurs helemaal!

De gezegde is er niet voor niks:
"Waar kennis en rijkunst ophouden, beginnen de hulpteugels."

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:47 



 
Profiel   

martine0503 schreef
Stylooootje, prima bezig toch. Een slof hoort ook gewoon los te hangen en hooguit even een kort moment door te komen wanneer dat nodig is. Liever een zachtere ophouding met de slof erbij dan vol rukken in de mond met het zachtste bit. Wedden dat het paard kiest voor optie 1. Met alles wat je op de paard legt/hangt kun je je paard verknallen. Het bewust zijn met wat je doet is het allerbelangrijkste. Zo heb ik zelf lang met een dubbelgebroken watertrens gecrosst totdat mijn instructie zei gooi er een pesseobit in. Fijner voor jou en fijner voor je paard. Wat een verademing was dat. Je hand bepaalt wat er gebeurd, niet het bit/hulpteugel of wat dan ook.


Dit bedoel ik dus! Dankje @martine0503 de slof wordt correct gebruikt en aan mijn instructrice zal het wel niet liggen ze is 2x op een rij Belgisch kampioen geweest :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:50 



 

styloootje schreef
martine0503 schreef
Stylooootje, prima bezig toch. Een slof hoort ook gewoon los te hangen en hooguit even een kort moment door te komen wanneer dat nodig is. Liever een zachtere ophouding met de slof erbij dan vol rukken in de mond met het zachtste bit. Wedden dat het paard kiest voor optie 1. Met alles wat je op de paard legt/hangt kun je je paard verknallen. Het bewust zijn met wat je doet is het allerbelangrijkste. Zo heb ik zelf lang met een dubbelgebroken watertrens gecrosst totdat mijn instructie zei gooi er een pesseobit in. Fijner voor jou en fijner voor je paard. Wat een verademing was dat. Je hand bepaalt wat er gebeurd, niet het bit/hulpteugel of wat dan ook.


Dit bedoel ik dus! Dankje @martine0503 de slof wordt correct gebruikt en aan mijn instructrice zal het wel niet liggen ze is 2x op een rij Belgisch kampioen geweest :)



in je OP vroeg je om pro's en contra's van de slof, vandaar mijn reactie
en als de slof alleen maar loshangt is hij ook overbodig en moet misschien sneller met de hulpen zijn of duidelijker zijn


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-20 10:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:55 



 
Profiel   

styloootje schreef
Hey bokkers! Ik heb vandaag voor het eerst met een slof op men pony gereden. Uiteraard onder begeleiding van mij instructrice. Tot op twee weken geleden had ik eigenlijk geen enkel idee wat een slofteugel was maar door alle sociale media leek het me een martel middel. Nu heb ik vandaag toch les gehad met de slof en al mijn vooroordelen zijn omgedraaid! Een slofteugel is echt geen martel middel! In tegendeel het helpt mijn pony om zichzelf op de juiste manier te dragen zonder op de voorhand te gaan lopen. Na vandaag heb ik nu een enorm goede ervaring met de slofteugel (als je hem correct gebruikt natuurlijk) . Nu ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen en voor en nadelen! Let me know :) groetjes Valentine


Ik vind een slof teugel een no go, waarom? Omdat het een hefboomwerking heeft. Wat is een correcte hoofd hals houding? Bij een goede opgebouwde training werk je van het lang laag naar de oprichting of maak je hier een afwisseling in. Wanneer je zo n hulp middel in moet zetten gaat er iets niet goed in de opbouw van je training of is het paard verreden door de ruiter zelf. Ik ben er geen voorstander van, omdat je hiermee je paard dwingt doormiddel van de hefboom in een bepaalde houding te lopen.

Wanneer een instructeur adviseert om een paard met een slof te rijden vind ik persoonlijk dat die gene rijtechnisch niet goed onderlegt is om een rijtechnisch probleem op een andere manier op te lossen. Daarnaast zou ik jezelf sterk afvragen als een paard niet in een bepaalde houding wilt lopen waar dit aan kan liggen? Misschien ligt je zadel niet goed? Misschien is er medisch niet goed? Misschien ervaart een paard een blokkade? Kortom er is altijd een reden waarom een paard niet in een bepaalde houding wilt lopen.

Ik vind dat alleen dat hele goede professionele ruiters boven een bepaald niveau in staat zijn om zo n hulpmiddel correct te gebruiken. Dan heb ik het niet over iemand die een keer kampioen is geweest of Z gereden heeft, maar ver daar boven. Ik vind dat zo n slof voor een recreant absoluut verboden moet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:56 



 
Profiel   

maralyn schreef
MCE schreef
zucht zucht zucht, waar zijn de instructeurs die een probleem kunnen oplossen en niet meteen naar hulpmiddelen grijpen om het symptoom te bestrijden

een paard wat niet wil nageven doet dat door: een fysieke beperking - b.v. een spiergroep die niet soepel en elastisch/op orde is - probleem in de mond, niet passend harnachement

in de opleiding stappen zijn overgeslagen waardoor het niet kan wat we willen (niet de hele opleiding heeft doorlopen zodat alles goed is ontwikkeld en kan samenwerken, fysiek en mentaal)

en dus hangen we er maar een slof aan en dan is het voor het paard/pony meestal buigen of barsten (de pijn en het ongemak voelt alleen het paard/pony)

is een korte termijn methode, later keert het zich als een boemerang,

gelukkig zijn er dan wel weer de nodige experts, of therapeuten, of de farmacie


Ik heb echt niet alle wijsheid en al helemaal niet de rijkunde in pacht. Maar dit is inderdaad ook wat ik veelal zie en ervaar!

Ruiters willen te snel, maar sommige instructeurs helemaal!

De gezegde is er niet voor niks:
"Waar kennis en rijkunst ophouden, beginnen de hulpteugels."


Prachtige uitspraak!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 09:57 



 
Profiel   

Slof en instructrice er uit :')

Er achter onder krijgen lukt je niet als je hem met een slof op z’n kop trekt. Krijg je juist minder achterbeen gebruik van. Daarbij kan je nooit snel genoeg zijn om op het goede moment toe te staan omdat die slof niet gelijk los gaat.

Dus eerst voorwaarts, dan rechtrichten en dan verzamelen.

En als ie los hangt heb je hem ook niet nodig... dan ben je gewoon zelf niet snel genoeg of niet de goede hulp als hij van het achterbeen af loopt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-20 10:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen