Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Zweepje: paarden voelen dezelfde pijn als mensen

 
Profiel   

Gini schreef
Maar als je er bijna niets van voelt, waarom wordt het dan toch op het einde van een race gebruikt?
Als het enkel het geluid is, waarom wordt er dan geen stemcommando of desnoods een fluitje of ratel of weet ik veel wat een specifiek geluid maakt, gebruikt? Waarom wordt er dan toch effectief een slagbeweging met een zweep richting het lichaam van het paard gemaakt?
We moeten niet alles dierenmishandeling noemen, maar het omgekeerde 'je voelt er niets van' lijkt mij om eerlijk te zijn ook wat ridicuul.


Ja, dat is met de geschiedenis zo ontstaan.
Genoeg paarden die gaan hollen als ze ook maar een zweepje zien.
Die hebben uit ervaring geleerd dat dat ding kan meppen en dat ze dan voorwaarts moeten.

In theorie kan je ze ook leren harder te gaan als je aan zijn oor trekt.

Zit dan wel een stapje tussen in je training. Want het reflex als je aan een oor zit is hoofd omhoog/wegtrekken.
Het reflex 'weglopen' voor een klap (van bijvoorbeeld een zweep) is namelijk meestal wel aanwezig.

Wat interessanter is, is het feit dat de paarden niet noemenswaardig accelereren bij een klap van de zweep in de race.
Dan is de hulp en daarmee de training niet erg geslaagd en dus nutteloos.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 11:13 



 
Profiel   

Ik kan er met mijn hoofd ook niet bij. Een paard voelt het al als er een vlieg op z'n kont landt, laat staan een tik met een zweepje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 12:54 



 
Profiel   

je zou inderdaad niet zo hard moeten slaan vind ik :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 20:48 



 
Profiel   

Citaat
Om tot deze conclusie te komen, keken de onderzoekers van de veterinaire school van de universiteit naar 126 races. Bij de helft mochten jockeys een zweep gebruiken, bij de andere helft niet. De paarden ging gemiddeld niet sneller in de race met zweepjes.


Ik weet niet helemaal of ik dit goed kan omschrijven, maar als ik naar de praktijk kijkt: klopt dit onderdeel niet.

Mijn paard liep beduidend beter met een zweep, als op de wedstrijden waar de zweep verboden was.( want die zijn er in NL ) Dit terwijl hij echt niet verrot werd geslagen. In de training tijdens deze races nam de pikeur de zweep mee, mijn paard was dan sneller weg( dus liep alerter het vak in, draaide sneller om en was dus eerder uit het vak) .

Uiteindelijk kan mijn paard echt niet harder, hij kan nou eenmaal niet harder dan dat hij 'kan' , dus qua snelheid geloof ik dat als je het zou meten: het geen reet verschil maakt.

Echter, als hij heter/scherper van zijn plek komt, zal de tegenstander 'geestelijk' het zwaarder hebben omdat hij meer afstand moet overbruggen om je in te halen en dat doet wat met zowel mens als dier.

Dat gezegd hebbende: mij maakte het niets uit. Mijn paard was gewoon wat lui aangelegd en daarmee dus gewoon minder geschikt voor de kortebaan. Hij gaf zich echt wel hoor, maar je hebt er ook die uit zichzelf gewoon wel dat tandje bij zetten.

Ja, en die hebben dan gewoon voordeel. Dat is sport, het paard wat ergens beter in is wint. En als dat zonder zweep is prima toch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 21:20 



 
Profiel   

ruitje schreef
Citaat
Om tot deze conclusie te komen, keken de onderzoekers van de veterinaire school van de universiteit naar 126 races. Bij de helft mochten jockeys een zweep gebruiken, bij de andere helft niet. De paarden ging gemiddeld niet sneller in de race met zweepjes.


Ik weet niet helemaal of ik dit goed kan omschrijven, maar als ik naar de praktijk kijkt: klopt dit onderdeel niet.

Mijn paard liep beduidend beter met een zweep, als op de wedstrijden waar de zweep verboden was.( want die zijn er in NL ) Dit terwijl hij echt niet verrot werd geslagen. In de training tijdens deze races nam de pikeur de zweep mee, mijn paard was dan sneller weg( dus liep alerter het vak in, draaide sneller om en was dus eerder uit het vak) .

Uiteindelijk kan mijn paard echt niet harder, hij kan nou eenmaal niet harder dan dat hij 'kan' , dus qua snelheid geloof ik dat als je het zou meten: het geen reet verschil maakt.

Echter, als hij heter/scherper van zijn plek komt, zal de tegenstander 'geestelijk' het zwaarder hebben omdat hij meer afstand moet overbruggen om je in te halen en dat doet wat met zowel mens als dier.

Dat gezegd hebbende: mij maakte het niets uit. Mijn paard was gewoon wat lui aangelegd en daarmee dus gewoon minder geschikt voor de kortebaan. Hij gaf zich echt wel hoor, maar je hebt er ook die uit zichzelf gewoon wel dat tandje bij zetten.

Ja, en die hebben dan gewoon voordeel. Dat is sport, het paard wat ergens beter in is wint. En als dat zonder zweep is prima toch.


Erg goed beschreven! Sluit ik bij aan
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-21 15:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen