Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zweepje: paarden voelen dezelfde pijn als mensen

 

Zweepje: paarden voelen dezelfde pijn als mensen

Tijdens paardenrennen gebeurt het soms wel tien of twintig keer in een minuut: de jockey gebruikt zijn zweepje op de billen van het dier. 'Ze voelen dat veel minder dan mensen,' was lang het excuus. Maar dat blijkt nu onzin. Biologen van de University of Sydney in Australië ontdekten dat paarden hetzelfde voelen als mensen.

Dat zweepje doet dus verdomde pijn en veroorzaakt stress bij het paard.

De onderzoekers keken zeer nauwkeurig naar de huid van het paard en de laag daar net onder. Daarin zitten evenveel zenuwen als bij een mens. Uiteraard heeft een paard ook nog een vacht, die de ergste klap van de zweep zou moeten opvangen. Maar die is volgens de onderzoekers zo dun, dat het geen invloed heeft op de pijnbeleving van het dier.

De studie, die bijna tien jaar duurde, toonde ook aan dat het gebruik van de zweep geen effect heeft op de snelheid van het paard of het uithoudingsvermogen van het dier. Ook zorgt het niet voor een verandering van looprichting bij paarden, iets anders waar sommige jockeys het voor gebruiken.

Om tot deze conclusie te komen, keken de onderzoekers van de veterinaire school van de universiteit naar 126 races. Bij de helft mochten jockeys een zweep gebruiken, bij de andere helft niet. De paarden ging gemiddeld niet sneller in de race met zweepjes.

De onderzoekers vinden de zweepjes dan ook onnodig, onverdedigbaar en onredelijk, zo schrijven ze in het vakblad Animals.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/wetens ... d=msedgdhp





moge onderzoek naar pijn door de sporen het volgende onderzoek zijn

of we er dan ook iets mee gaan doen is de volgende vraag, 'n leuke bevestiging is het wel
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 11:55 



 
Profiel   

Uhm nee bij paardenrennen mag je je paard bepaald niet kapot meppen.. sterker nog je mag in veel landen geen zweep gebruiken en vrijwel alle andere landen is er een max. Ik meen 3 tikken per race in NL.

Verder, niet heel verrassend toch dat paarden hetzelfde voelen als mensen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:02 



 
Profiel   

Hoe oud is dit onderzoek, dit is toch al zo ontzettend lang bekend, moet dat wiel steeds opnieuw worden uitgevonden. Renpaarden worden trouwens ook helemaal niet 10 of 20 keer per minuut geslagen, dat is totaal niet van deze tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:08 



 
Profiel   

troi schreef
Uhm nee bij paardenrennen mag je je paard bepaald niet kapot meppen.. sterker nog je mag in veel landen geen zweep gebruiken en vrijwel alle andere landen is er een max. Ik meen 3 tikken per race in NL.

Verder, niet heel verrassend toch dat paarden hetzelfde voelen als mensen?


Wel verrassend toch.
Als een paard een trap van den ander paard tegen zijn hoofd krijgt is hij niet dood. Als je zo als mens geraakt wordt wel.
Mijn paard kreeg gisteren tijdens het spelen per ongeluk een volle in zijn buik, niets aan de hand en het spel ging weer verder.
Als je dat als mens probeert speel je niet even verder.
Blijkbaar is het incasseringsvermogen toch anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:09 



 
Profiel   

Incasseren betekent niet dat je het niet voelt natuurlijk. Puur dat je er anders mee omgaat. Enig idee wat boksers incasseren? En die voelen echt hetzelfde als jij en ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:12 



 
Profiel   

Niet om het meppen van paarden te verdedigen ofzo, want daar ben ik fel op tegen, maar ik vraag me wel het volgende af:

Dat een paard evenveel, zo niet meer dan een mens voelt denk ik ook, denk maar aan de reactie van een paard als er een vlieg op zijn huid land.

Maar zou de pijngrens van paarden niet hoger ligger?

Wat hierboven ook al wordt gezegd, ik zie paarden echt weleens een flinke mep krijgen van een soortgenoot, en die lopen gewoon door alsof er niks aan de hand is.

Nou, als ik zo'n trap krijg lig ik toch echt te creperen op de grond. :')

Lijkt me wel interessant als daar meer onderzoek naar zou worden gedaan. (Uiteraard wel op verantwoorde, diervriendelijke wijze.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:13 



 
Profiel   

DreamGuide schreef
Niet om het meppen van paarden te verdedigen ofzo, want daar ben ik fel op tegen, maar ik vraag me wel het volgende af:

Dat een paard evenveel, zo niet meer dan een mens voelt denk ik ook, denk maar aan de reactie van een paard als er een vlieg op zijn huid land.

Maar zou de pijngrens van paarden niet hoger ligger?

Wat hierboven ook al wordt gezegd, ik zie paarden echt weleens een flinke mep krijgen van een soortgenoot, en die lopen gewoon door alsof er niks aan de hand is.

Nou, als ik zo'n trap krijg lig ik toch echt te creperen op de grond. :')

Lijkt me wel interessant als daar meer onderzoek naar zou worden gedaan. (Uiteraard wel op verantwoorde, diervriendelijke wijze.)

Niet alleen heb je dan veel pijn, maar dan is er vaak ook sneller iets stuk. Als in botten en dergelijke. Bij paarden zijn die weefsels toch echt een stuk sterker gelukkig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:19 



 
Profiel   

DreamGuide schreef
Niet om het meppen van paarden te verdedigen ofzo, want daar ben ik fel op tegen, maar ik vraag me wel het volgende af:

Dat een paard evenveel, zo niet meer dan een mens voelt denk ik ook, denk maar aan de reactie van een paard als er een vlieg op zijn huid land.

Maar zou de pijngrens van paarden niet hoger ligger?

Wat hierboven ook al wordt gezegd, ik zie paarden echt weleens een flinke mep krijgen van een soortgenoot, en die lopen gewoon door alsof er niks aan de hand is.

Nou, als ik zo'n trap krijg lig ik toch echt te creperen op de grond. :')

Lijkt me wel interessant als daar meer onderzoek naar zou worden gedaan. (Uiteraard wel op verantwoorde, diervriendelijke wijze.)



Zul je het niet enigszins in verhouding moeten zien?

Als ik een trap tegen mijn hoofd krijg van een mens is de kans groter dat ik het overleef dan dat ik een trap van een paard tegen mijn hoofd krijg. En een klap/trap krijgen en er wat aan overhouden hangt er ook vanaf waar je getrapt wordt. Ik krijg liever een klap op mijn achterwerk of bovenbenen dan op mijn ribben/armen.

Nog niet zo lang geleden was er een IM van een paard dat een trap van een ander paard had gehad, gescheurde milt, bloeding en het was afgelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:28 



 
Profiel   

Natuurlijk voelen paarden net zoveel als mensen,maar ze zijn veel sterker. Ik ga dus met Sintara mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:29 



 

20 keer in een minuut? :') Dan zit je voorlopig niet meer op het paard, kan ik je vertellen. Eén tik teveel wordt al flink bestraft, laat staan dat je zo losgaat op je paard. Bovendien zijn renzwepen voorzien van een laag padding en zijn dus niet te vergelijken met een dressuur- of springzweep qua pijn die het veroorzaakt.

Dat gezegd hebbende, ben ik ook wel een grotere voorstander van rijden met 'hands and heels'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:30 



 
Profiel   

Of ze laten niks merken omdat ze masters of disguise zijn :o?
Ik kan me er best wat bij voorstellen dat ze een hogere pijngrens hebben, maar in het wild worden ze bewijze van opgegeten als ze pijn (en dus zwakte) laten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:32 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Als een paard een trap van den ander paard tegen zijn hoofd krijgt is hij niet dood. Als je zo als mens geraakt wordt wel.


Deze stelling klopt niet. Alleen zijn paarden goed in het vermijden van trappen op vitale plekken. Omdat ze meer bezig zijn met lichaamstaal, omdat ze groter zijn en door hun lange hals hun hoofd goed kunnen wegdraaien of omhoog gooien om zo uit de onmiddellijke trapzone te blijven. Wij mensen staan overigens lager bij de grond en onze nek heeft niet dezelfde lengte en flexibiliteit als een paard. Maar als een paard een klap vol vooraan op het hoofd krijgt met dus de volle inslag die een mens ook zou ervaren. Zeker wel dat zo een paard dan dood kan neerzijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:38 



 
Profiel   

Gini schreef
Sunnda schreef
Als een paard een trap van den ander paard tegen zijn hoofd krijgt is hij niet dood. Als je zo als mens geraakt wordt wel.


Deze stelling klopt niet. Alleen zijn paarden goed in het vermijden van trappen op vitale plekken. Omdat ze meer bezig zijn met lichaamstaal, omdat ze groter zijn en door hun lange hals hun hoofd goed kunnen wegdraaien of omhoog gooien om zo uit de onmiddellijke trapzone te blijven. Wij mensen staan overigens lager bij de grond en onze nek heeft niet dezelfde lengte en flexibiliteit als een paard. Maar als een paard een klap vol vooraan op het hoofd krijgt met dus de volle inslag die een mens ook zou ervaren. Zeker wel dat zo een paard dan dood kan neerzijgen.


Staat nota bene een filmpje van op youtube. Dekhengst krijgt een mep vol op zijn snoet en zakt gelijk dood neer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:40 



 
Profiel   

Hier de link naar een duidelijker stuk (van de University of Sydney zelf) over het onderzoek.

https://www.sydney.edu.au/news-opinion/ ... -aid-.html

Hier de regels in Australie over zweepgebruik: According to the rules of Australian racing, before the final 100 metres, horses must be struck no more than five times. Ove the final 100 metres, they can be struck every stride.

Dit soort onderzoek lijkt me enorm zinvol. Om regels te veranderen moet er meestal evidentie zijn, die wordt met dit onderzoek geleverd. Hopelijk draagt het bij aan een beter leven voor paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:43 



 
Profiel   

ik vind de discussie of een dier minder pijn zou voelen omdat hij wel een trap van een soortgenoot aan kan een beetje bijzonder...

Als ik een cavia een flinke stoot geef en ik geef mijn man zo'n zelfde stoot dan heeft die cavia daar vele male meer last van dan mijn man. Dat is niet omdat die cavia meer pijn ervaart dan ik, maar gewoon omdat hij een stuk kleiner is dan ik.... Een paard weet ongeveer 6-7x zoveel als een mens, dan is het toch ook logisch dat ze een harde klap beter kunnen hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:52 



 
Profiel   

troi schreef
Incasseren betekent niet dat je het niet voelt natuurlijk. Puur dat je er anders mee omgaat. Enig idee wat boksers incasseren? En die voelen echt hetzelfde als jij en ik

Niet zoveel verstand van op topniveau boksen denk ik? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:53 



 
Profiel   

secricible schreef
ik vind de discussie of een dier minder pijn zou voelen omdat hij wel een trap van een soortgenoot aan kan een beetje bijzonder...

Als ik een cavia een flinke stoot geef en ik geef mijn man zo'n zelfde stoot dan heeft die cavia daar vele male meer last van dan mijn man. Dat is niet omdat die cavia meer pijn ervaart dan ik, maar gewoon omdat hij een stuk kleiner is dan ik.... Een paard weet ongeveer 6-7x zoveel als een mens, dan is het toch ook logisch dat ze een harde klap beter kunnen hebben?

Precies!
Dus ik heb niet zoveel moeite met een dreun naar mijn paard. Hij voelt mij met mijn 63 kilo echt niet zo hard aankomen en het is meer het schrikeffect dan het pijneffect.
Als mijn jonge neefjes met mijn vriend vechten met de nepzwaarden is het ook irritant, niet pijnlijk.

Onnodig zweepgebruik is nooit de bedoeling, maar wordt altijd zo moe van de 'zweep is zielug' brigade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:58 



 
Profiel   

Sunnda schreef
troi schreef
Incasseren betekent niet dat je het niet voelt natuurlijk. Puur dat je er anders mee omgaat. Enig idee wat boksers incasseren? En die voelen echt hetzelfde als jij en ik

Niet zoveel verstand van op topniveau boksen denk ik? ;)


Nee, vertel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:58 



 
Profiel   

Ik denk dat we gauw eindigen in een discussie van 'wat is pijn' en 'hoe ervaar je pijn'.

Even onder mensen, als ik een klap op mijn arm krijg kan ik daar veel minder last van hebben dan een ander bijvoorbeeld. Ik zal het net zo erg voelen, maar er minder pijn aan hebben. Puur omdat ik misschien harder ben of een hogere pijngrens heb.

Als je dat vertaald naar paarden versus mensen, is het niet ondenkelijk dat een paard harder is en een hogere pijngrens heeft dan een mens. Ook vanwege zijn aard als vluchtdier en dat hij geen pijn moet tonen.


Persoonlijk denk ik niet dat een paard kan denken: "goh, ik moet vooral niet laten zien dat ik pijn heb."
Het lijkt mij logischer dat ze instinctief harder zijn geworden voor pijn en de pijngrens hoger ligt.

(Nogmaals, geen excuus om paarden te meppen oid. ;) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 13:15 



 
Profiel   

troi schreef
Incasseren betekent niet dat je het niet voelt natuurlijk. Puur dat je er anders mee omgaat. Enig idee wat boksers incasseren? En die voelen echt hetzelfde als jij en ik


Ik denk dat dit niet echt een eerlijke vergelijking is, een bokser kiest er zelf voor om de ring in te stappen en een racepaard kiest er in het algemeen niet bewust voor om mee te doen aan de racesport :)
Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat een paard geen plezier kan hebben in de samenwerking met de mens, naar mijn mening is ook juist die samenwerking zo essentieel.



Ik denk dat het goed is dat er wat meer bewustzijn voor komt, je ziet helaas nog steeds ruiters die hier niet bij stil staan.

Persoonlijk heb ik niks tegen het gebruik van een zweep, ik vind het zelf een heel handig hulpmiddel en paardlief geeft zelf precies aan waar zijn grenzen liggen :+
Ook tik ik regelmatig tegen mn eigen heen om ritme en een extra auditieve cue te geven, en hiermee kan ik ook een bevestiging geven dat een zeep niet gelijk staat aan pijn :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 13:20 



 
Profiel   

Ik denk dat dat ook komt doordat we vanuit een menselijk perspectief kijken. De mens is een diersoort die zeer vocaal is. En ook roofdieren zijn in het algemeen zeer vocaal. Daarom herkennen wij pijn anders. Wij roepen, tieren, janken, schreeuwen, huilen, gillen etc., wanneer wij pijn hebben. Paarden (en nog tig andere dieren) zijn net dat tikkeltje minder vocaal. En daarom percipiëren wij het als "zal wel niet zoveel pijn hebben of een hogere pijngrens hebben."

En dan heb je nog dingen als angst en adrenaline. Als ik iedere dag twintig minuten door mijn baas met de zweep bewerkt zou worden, dan zou er uiteindelijk gewenning en gelatenheid optreden. Ik zal na twee weken waarschijnlijk al net iets minder hard kermen als de eerste dag. Of als er een wolf achter me aan zit, zal ik waarschijnlijk ook doorlopen met mijn gebroken enkel, door pure adrenaline. Op dat vlak verschillen mensen dan weer niet zoveel van paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 13:25 



 
Profiel   

Zodra er geld of een mooi strikje te verdienen is staat paardenwelzijn niet meer op de eerste plaats. Natuurlijk doet dat slaan ze pijn. Er gaat gewoonweg teveel geld om in de racewereld en de belangen van de mensen en hun portemonnee zijn groter dan die van de paarden.

En er wordt teveel aan excuses gehangen als ‘JaA mAaR dE pAaRdEn WoRdEn ZoO gOeD vErZoRgD’ of AlS iE hEt NiEt LeUk ZoU vInDeN LiEp iE nIeT HoOwR :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 13:33 



 
Profiel   

Het nieuwe onderzoek heeft bekeken of er verschil is tussen hoe een paard en hoe een mens een 'pijnprikkel' kan ontvangen. De uitkomst: 'humans and horses have the equivalent basic anatomic structures to detect pain in the skin'. Pijnprikkel is niet het juiste woord, ze hebben gekeken of er verschil in nociceptoren is. De nociceptor ontvangt een signaal dat pas in je hoofd gelabeld wordt als pijn.

Dit is dan dus interessant:
Gini schreef
En dan heb je nog dingen als angst en adrenaline. Als ik iedere dag twintig minuten door mijn baas met de zweep bewerkt zou worden, dan zou er uiteindelijk gewenning en gelatenheid optreden. Ik zal na twee weken waarschijnlijk al net iets minder hard kermen als de eerste dag. Of als er een wolf achter me aan zit, zal ik waarschijnlijk ook doorlopen met mijn gebroken enkel, door pure adrenaline. Op dat vlak verschillen mensen dan weer niet zoveel van paarden.

Eens. En de onderzoekers zijn het ook met je eens, ze noemen learned helplessness inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 13:36 



 
Profiel   

Goed dat dit onderzoek wat teweeg kan gaan brengen. Toch wel een lastig onderwerp want pijn is subjectief. Bij mensen vinden we het al moeilijk om dat te meten. Aan een paard vraag je helemaal lastig; op een schaal van 0-10 hoeveel pijn doet het?

Denk dat de conclusie eerder is dat paarden op dezelfde manier voelen als mensen, maar we weten dus niet écht of zij op een vergelijkbare manier pijn ervaren. Omdat we dat niet kúnnen meten gaan we dus toch uit van de vergelijking met mensen.

Uit het originele bericht van University of Sydney:
Citaat
The results revealed “no significant difference” between humans and horses in the concentration of nerve endings in the outer layers of skin, nor any difference in thickness of this skin layer.

“This was not surprising, as horses, like humans, need robust yet sensitive skin to respond to touch, say, from flying insects or other horses,” said Professor McGreevy.

“From this, we can deduce that horses are likely to feel as much pain as humans would when being whipped.”
https://www.sydney.edu.au/news-opinion/news/2020/11/12/first-conclusive-evidence-horses-hurt-by-whips--whips-don-t-aid-.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 13:45 



 
Profiel   

Goeie basis om zweepgebruik in races verder aan banden te leggen. Als niemand een zweep heeft, dan is de situatie precies zo als dat iedereen wel een zweep heeft, behalve dan een stuk fijner voor de paarden.

Ik vind het een goed uitgangpunt on ervan uit te gaan dat een paard hetzelfde voelt als een mens. Ik gebruik een zweep of stick als aanwijzing en gebruik hem niet harder dan ik zelf prima kan handelen.

Paarden hebben wel een volstrekt andere reactie op pijn, waardoor wij als mens het inderdaad moeilijk herkennen. Ze maken immers geen geluiden. Ze zullen vnl vluchten, maar veel vormen van paarden trainen zijn juist gebaseerd op stress en vluchtgedrag, dus ook dat vinden we normaal.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 13:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen