Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 10:47

fransje23 schreef:
Opleiden aan de hand zou eigenlijk standaard moeten zijn, naar mijn idee. Het maakt het paard sterker, geeft het een basis, meer balans.
Maar dat tijdspad is denk ik te lang voor veel mensen. Geduld hebben is lastig :)


Ik heb een heel klassiek, barok, paard . :)
De moderne sportpaarden zijn inderdaad nietvsterker dan de paarden vroeger en misschien juist te soepel?


Er zit sowieso veel verschil in paarden en hun bouw, wellicht offtopic maar korte rug, lange rug, lange hals, korte hals, veel nek, weinig nek, hals laag uit de borst, strakke lendenen, weke lendenen etc. Echt allemaal exterieurmatige verschillen om rekening mee te houden in de training en welke allemaal voor andere "problemen" kunnen zorgen.

Het leuke van werken aan de hand/ longe is dat je veel leert zien over wat het paard van nature graag doet en hoe dat te beinvloeden is qua training. Ik denk dat het uiteindelijker makkelijker is ohz daardoor.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:24

fransje23 schreef:
Opleiden aan de hand zou eigenlijk standaard moeten zijn, naar mijn idee. Het maakt het paard sterker, geeft het een basis, meer balans.
Maar dat tijdspad is denk ik te lang voor veel mensen. Geduld hebben is lastig :)

Klopt. Het is een prima begin, de meeste mensen beginnen kort aan de longe 'en stappen snel op'.
Ik heb mijzelf gedwongen geduld te hebben (ik ben een snelheidsmaniak) en uitgebreid les aan de hand genomen. Van correcte vierkantjes tot travers, schakeloefeningen, gehoorzaamheid oefenen - noem maar op.

Citaat:
Ik heb een heel klassiek, barok, paard . :)
De moderne sportpaarden zijn inderdaad nietvsterker dan de paarden vroeger en misschien juist te soepel?

Ik rijd ook een Spaanse schone, enigzins hypermobiel, dus ook om die reden is werken aan de hand waardevol, er zitten al wat spieren op als je opstijgt.

En ik zie het ook niet als voorbereiding op het rijden ('al is het dat ook') maar ook als een waardevolle afwisseling.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:17

Het werken aan de hand vind ik ook leuk en een waardevolle training.
Het is fijn dat je kan zien wat er gebeurt. Dat kan ik ook weer vertalen naar wat ik voel onder het zadel.

Gebruik het ook als warming up.
Eerst werken aan de hand en daarna rijden.
Doe ik ook met mijn les.

Ben ooit met werken aan de hand begonnen met mijn draver. Bij haar werkte het erg goed om van stuwen naar meer dragen te gaan.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:51

fransje23 schreef:
Opleiden aan de hand zou eigenlijk standaard moeten zijn, naar mijn idee. Het maakt het paard sterker, geeft het een basis, meer balans.
Maar dat tijdspad is denk ik te lang voor veel mensen. Geduld hebben is lastig :)


Ik heb een heel klassiek, barok, paard . :)
De moderne sportpaarden zijn inderdaad nietvsterker dan de paarden vroeger en misschien juist te soepel?

Te soepel weet ik niet. Gewoon een ander type, het bodybuilder/balletdanser idee.

Dan kan je zeggen: ik wil die balletdanser hetzelfde trainen als die bodybuilder, en dat is wat veel mensen ook doen en dat moet dan klassiek zijn (ik weet ook wel dat dit gechargeerd is hoor, want een goede klassieke trainer is zo dom niet) of je traint die bodybuilder hetzelfde als de atleet, en volgens veel mensen doet LDR dat.

En allebei is niet waar, wel is er met moderne benaderingen, en zeker ook de Hollandse school, veel meer ruimte en creativiteit in het omgaan met die verschillen in bouw.

Met jouw barokke paard wil ik vooral de sterke punten benaderen, eerst werken aan kracht, impuls, omdat je gewoon weet dat als dat bij die jongens super voor elkaar is, en je kunt ze daarin los en smakelijk houden, dan is het tijd voor zijgangen, tempowisselingen, buiging, en wat meer vragen om lang over de rug te worden.

Je moet er ook reeel in zijn. Mijn KWPN gaat de pirouettes nooit zo uitvoeren als die van jou dat kan, en de sterk verzamelde gangen zijn er veel moelijker op te zetten. Maar in de toekomst (zo leuk, gisteren voerde ze aan de hand zomaar opeens een beginnetje uit) zullen de appuyementen er in no time op zitten, tempowisselingen en verlengen laat ze nu al heel goed zien, zijgangen heeft ze totaal geen moeite mee, en ze is nog steeds scheef, dus ik gebruik nu vooral die dingen om haar recht in het lijf te maken.

Uiteindelijk zou je dezelfde oefeningen moeten laten zien, en bij beide paarden correct, maar dat wil niet zeggen dat het bij beide paarden er hetzelfde uitziet, en daar is niets mis mee.

fransje23 schreef:
Gebruik het ook als warming up.
Eerst werken aan de hand en daarna rijden.
Doe ik ook met mijn les.

Ik vind het beslist fijner om te beginnen met werk aan de hand. Je paard is al in een heel fijne mindset als je opstapt, je waarborgt een stuk rust, en zeker met hete, sensibele paarden heeft dat veel meerwaarde.

Ik longeer wel, overigens, maar als aparte training, niet als een aanloop naar het rijden. Het werk aan de hand is voorbereiding voor het rijden, longeren ergens ook natuurlijk, maar ik longeer nooit om negatieve energie eruit te krijgen. Ik doe altijd iets heel leuks voordat we de baan verlaten, en een paard neemt dat gevoel ook mee naar de volgende training, op die manier houd je het werk leuk voor ze.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:34

Longeren om de energie eruit te krijgen vind ik sowieso onzin Longeren is werk, training en hoort met beleid te gebeuren, altijd. Rondjes rennen doet ze maar lekker op de wei.
Door het werk aan de hand als warming up te doen heb je inderdaad meteen een fijne mindset. Rustig opwarmen, mentaal en fysiek.


Een training dien je aan te passen aan het type paard, bouw en karakter, maar ook je doel. Je vaat bijten in een bepaalde methode heeft geen zin want je moet zoeken naar wat past bij een combinatie.

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:36

fransje23 schreef:
Longeren om de energie eruit te krijgen vind ik sowieso onzin Longeren is werk, training en hoort met beleid te gebeuren, altijd. Rondjes rennen doet ze maar lekker op de wei.
Door het werk aan de hand als warming up te doen heb je inderdaad meteen een fijne mindset. Rustig opwarmen, mentaal en fysiek.


Een training dien je aan te passen aan het type paard, bouw en karakter, maar ook je doel. Je vaat bijten in een bepaalde methode heeft geen zin want je moet zoeken naar wat past bij een combinatie.


Eens met alles :j behalve dat de mijne niet rent in de wei of paddock, dus die wordt af en toe rondgeslingerd aan de logge, juist om te rennen. Maar dat is dan wel met ander tuig als wanneer we aan de longe werken.