Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:21

Voorwaarts jagen en een slofje als rem.. -O-

Maar dat geeft geen antwoord of aanknopingspunten hoe te voor zichzelf "het plaatje" los kan laten. Het gaat niet zo zeer om de methode die ze gebruikt maar het breken met beelden in je hoofd en ingesleten werkwijzen.

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:33

@Cera_D, klopt hoor, ik haal uit alle 'stromingen' informatie en kijk welke ik toe kan passen. Alhoewel ik echt op zit, en dan bedoel ik net als wat hier in een filmpje werd besproken, dus vanuit je bovenbenen sturen, niet meeneem. Dat is vooral onkunde van mijn kant. Het ligt er heel erg aan of als ik opstap ook gelijk zit. Dat is altijd heel erg verschillend bij mij. Ik wijd het maar aan mijn rug die niet altijd meewerkt.

Ik heb ook al heeeeeel lang geen les meer gehad. Ik haal nu informatie uit boeken; Ruiters & Rechters en het Handboek Paardrijden. Leren door theorie en het uitproberen van die theorie, en door logisch nadenken. Over anderhalf jaar komt mijn jaarling onder het zadel, dan ga ik weer opzoek naar een instructeur.

Ik trek me persoonlijk niet zoveel aan van wat anderen zeggen, al kan ik er slecht tegen als mijn zusje mij zegt hoe ik mijn paard moet rijden. Dat is 10 jaar gedegen ervaring tegenover 1 jaar, gaat er bij mij niet in :+

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:37

"Paardrijden is een denksport", sprak mijn vorige instructrice.

Met mijn huidige instructrice ben ik bezig (geweest) om 'stapje voor stapje' lengtebuiging op te bouwen.
Wat Knollie eigenlijk best al aardig deed aan de longe...
Eerst veel vierkantjes werk (...in draf op de binnenhoefslag in een bak van 15 meter breed...:') )
wenden op de 'buitenhulpen',
en ondertussen zorgen dat het dier 'rechtop' blijft, dwz verticale balans. Tussendoor de grote acht in diagonalen en in flauwe bochten zigzaggen langs de hoefslag.
De neus blijft nog een hele tijd voor de buitenschouder.
En dan wat voltewerk: zodra je voelt dat de lijn van de volte stabiel is (niet over binnen- of buitenschouder vallen) de achterhand iets naar buiten zetten. (In correcte lengtebuiging landt het binnenachterbeen tussen (de sporen van) de beide voorbenen.)

En ik kan zeggen dat in dit traject Knollie mooie bespiering kreeg : rondom het bekken, en op de hals vlak voor het zadel.
Dwz een goed dragend paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:12

Afbeelding

om een goede volte te rijden die een gymnastische werking kan hebben moet je wel beginnen met ook de onzichtbare spieren, tussen schouderblad en de romp b.v. > een paard heeft immers geen sleutelbeen
om de schouders bij elkaar te houden

wel alle spieren - zichtbare en onzichtbare, tussen de schouder en de romp b.v.) moeten op lengte zijn en kunnen functioneren, meeste nemen stelling met de binnenhand, zodat het binnenachterbeen niet kan onder treden , buigt het al weer niet op de juiste manier

als ruiter moet de neus en de neus van het paard dezelfde cirkel rijden, wat je veel ziet is dat de ruiter teveel naar binnen kijkt en dus automatisch het gewicht naar binnen brengt, en aangezien het paard onder het gewicht van de ruiter gaat, valt het paard makkelijker naar binnen

dan laat ik het paard niet op de juiste wijze voelen om op het buitenbeen te blijven zodat het binnenachterbeen onder de massa kan komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:19

om recht te worden moeten spieren wel aan beide kanten even soepel elastisch en sterk kunnen zijn, vooral de onderliggende spieren, bind- en spierweefsel,
m.n. de sposasis draagt veel bij aan het tot dragen komen, niet alleen de zichtbare spieren

duidelijker zijn deze tekeningen, tekst spreekt voor zich


Afbeelding
Afbeelding

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:28

Elisa2 schreef:
Heel simpel, de meest klassieke fout die mensen steeds maken is activiteit van achteren verwarren met voorwaarts jagen. Dat is het dus NIET.

Activiteit is zorgen voor meer buiging en afdruk in de gewrichten en dat krijg je voor elkaar door het paard goed aan je been te maken dat het paard zogezegd: voorwaarts denkt. Zonder dat het voorwaarts onder de ruiter vandaan holt want dat zorgt er alleen maar voor dat een paard van het achterbeen af gaat stuwen, uit balans raakt en de ruiter het gewicht in de hand krijgt.

Hoe je het voor elkaar krijgt is nadat je het paard aan het been hebt gemaakt te zorgen voor tempocontrole, schakelen, tempowisselingen en dat kan prachtig op je zit. Ga maar eens langzamer lichtrijden en je zult zien dat het paard vertraagd. :-)

Als het zo simpel is, waarom zie je het dan niet of nauwelijks, als je écht goed kijkt? Er zijn verrekte weinig paarden die ik niet over hun tempo zie gaan. Sterker nog: als je het niet doet op wedstrijd, dan is je proef "te braaf".
Voor het rijden op de zit geldt ook trouwens, dat vereist dat je ten eerste goed zit. Ook dat doen er maar weinig.
We gaan offtopic trouwens.
Maar mijn punt is nu juist dat het plaatje op dit moment belangrijker is en lijkt dan echt correct rijden.
Je moet van behoorlijk goede huize komen om dat los te kunnen en durven laten. Want dit topic bewijst wederom dat je dan bergen aan kritiek over je heen krijgt... jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:31

De psoas spiergroep
Psoas paardDe psoas spiergroep verbindt de romp met de achterbenen en heeft zowel een houdings- als bewegingsfunctie. Er zijn drie spieren waaruit de psoas spiergroep bestaat. De m. psoas major begint op de wervellichamen van de laatste twee borstwervels, de laatste ribben, de laterale zijde en de processus transversi van de lumbale wervels en eindigt op de trochanter minor van het femur (dijbeen). De m. iliacus begint op het ilium (darmbeen), de onderzijde van de eerste sacrale wervel (vooraan het heiligbeen) en het sacro-iliacale ligament en eindigt ook op de trochanter minor van het femur. Beide spieren buigen het heupgewricht en brengen het achterbeen naar voren. Gezamenlijk staan ​​ze bekend als de iliopsoas. De psoas minor begint op de wervellichamen van de 16-18de borstwervels en de eerste vier lendenwervels en eindigt op het ilium (op het tuberculum m. psoas minoris, om precies te zijn). Deze spier heeft als belangrijkste functie het bekken via de lumbo-sacrale overgang te buigen en heeft samen met de iliopsoas een sterke invloed op de sacro-iliacale (SI) gewrichten. Correcte functie van de psoas-spieren is fundamenteel voor een efficiënte protractie (beweging naar voren) van de achterbenen. Wanneer de functie van de psoas spiergroep wordt aangetast, heeft dit een nadelig effect op de beweging, prestatie en gezondheid van het paard.

Afbeelding



als dit niet werkt heeft het van achter naar voor rijden geen zin, en omdat de meeste eerst aan de voorkant beginnen omdat het "in het correcte plaatje moeten passen" ontwikkelen belangrijke sieren/spiergroepen niet of minder

en onjuiste spieren aan de voorkant eerst, maar door het compenseren van het paard ontstaat er geen samenwerking die er voor zorgt dat de stuwing/impuls naar voren kan om als de hand licht weerstand bied het paard kan oprichten, met behoud van het voorwaartse


terug naar TS, hou vast aan uw eigen gevoel en werk zoals het voor u en uw paard het beste voelt, dat gaat het beste werken, kijk en lees, pak er uit wat voor u praktisch zou kunnen zijn, alles in uw tijd stapje voor stapje verder ontwikkelen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-11-20 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:37

Ik ga even alleen reageren op de vraag van TS, omdat ik het wel herken van mezelf maar nog meer van lesklanten.

Ik heb vroeger vrij standaard leren rijden, de pony moest maar gewoon luisteren, mocht vooral niet 'winnen' en als het hoofd niet omlaag kwam was je hand vastzetten een prima optie. Gelukkig kwam ik vrij snel bij de juiste instructeurs terecht en leerde ik dat het ook anders kan. Ik leerde meer kijken en luisteren naar het paard, werd handiger en begon me steeds meer te verdiepen in hoe het paard in elkaar zit en beweegt en wat functioneel is en wat niet. Daarnaast kreeg en krijg ik nog al het een en ander te rijden dat is afgehaakt op het huidige dressuur rijden, paarden die fysiek niet meer kunnen en mentaal eigenlijk ook niet meer. In de loop der jaren heb ik met veel lessen, overal naar kijken en luisteren vrij klassiek leren rijden. Vanuit balans, evenwicht met heel weinig druk maar met heel veel begrip. Je paard leren wat hij moet doen en hoe in plaats van het afdwingen. En, omdat ik daar jaren zoekend en lerend in ben geweest en vele paarden heb gereden, ben ik handig geworden en heb ik 200% geloof in dat het werkt. En dat laatste is key. Ik geloof dat als ik opstap en hij loopt met de kop in de lucht, dat dat goedkomt. Dat ik dat op kan lossen zonder het te forceren. Ik weet dat dat kan, dat ik dat kan. Die zekerheid geeft mij rust. Ik ken het proces, ik zie de stappen die een paard zet en ik maak me niet druk om de rest. Ik rijd overigens ook gewoon wedstrijd en weet dat als ik mijn paarden op deze manier opleid, ik er ook nog zeer goed mee ga scoren. Dus, simpel gezegd, ik heb niks om me druk om te maken. De enige die ik nog wil bewijzen dat het fijner, beter en leuker kan, is het paard waar ik op dat moment mee werk. En die heeft geen baat bij haast plus geen interesse in plaatjes of resultaten. En wederom, dat geeft de rust om gewoon mijn ding te doen. Hopelijk is dat waar jij ook op uit gaat komen straks.

Dan mijn lesklanten. Die hebben vaak die rust nog niet. Die zijn bang als het hoofd omhoog gaat, dat ze het niet meer terug naar beneden krijgen. Dat ze controle verliezen of zelfs hun paard stuk rijden. Wat in mijn ervaring helpt is uitleg. Wat laat ik iemand doen, waarom, in welk deel van het proces zijn we nu en waar gaan we heen. En geruststelling. Ik zeg dat het goedkomt. Ik zeg dat ik niet onder de indruk ben, van de houding of van de onrust in de aanleuning of net waar ze tegenaan lopen. Ik zeg dat ze zich er niet druk over hoeven te maken en dat het goedkomt. Ik stimuleer ze om vast te houden aan het correcte rijden, aan het plan. En langzaam maar zeker ontwikkelt zo'n ruiter vertrouwen, vertrouwen op zowel de manier van rijden als op zichzelf. Beiden zijn belangrijk, beiden zijn nodig. Daarmee kan je de zaken eromheen loslaten en ga je met rust en vertrouwen werken aan het proces.

Wat kan je dus, denk ik, doen? Verdiep je in de methode, word technisch handiger en zorg dat je je bewust raakt van waar je naartoe werkt. En praat met je instructeur! Geef aan hoe je je voelt en waar je onzeker over bent. Je mag een beetje steun zoeken, dan vind je het vertrouwen dat je nog mist in jezelf als het goed is terug bij je instructeur.

Het komt goed!

Anoniem

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:53

herkenbaar dit! Ik ben groot fan van klassiek, ook veel boeken gelezen daarover en mijn instructrice werkt ook vanuit klassiek oogpunt. We zijn nu m1 en de planning is om wel z te gaan rijden. hij loopt heel fijn rond zonder dat ik daarvoor veel druk nodig heb. Maar nu kom ik het dus pas echt tegen, want hoe rijd je in vredesnaam meer verzameling zonder je handen te veel te gebruiken? Wat ik nu dus doe is met mijn been voorwaarts rijden en dan aan de voorkant opvangen en dan werkt mijn hand dus af en toe ook best wel terug, ik laat wel bij de goede reactie gelijk los, omdat paard bij het naar voren rijden nog wel eens op de voorhand valt en dan in mijn hand gaat hangen. Ik vind het dan ook best lastig om verzameling en niet te veel handgebruik te combineren. Misschien animo voor om hier een topic over te starten?

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:45

Ik volg geen stroming, heb leren rijden door een moeilijk paard aan te moeten voelen en ben later vanuit de dressuur overgestapt naar western rijden, rijd er nu weer dressuurmatig naast. Ook bij het western rijden geleerd te voelen wat er onder je gebeurd. Ik denk dat de les daarin veel belangrijker is dan het plaatje, voelen. Welke richting je ook vanuit wilt gaan.

Ik ben rete slecht in uitleggen op rijtechnisch gebied ben ik wel achter gekomen, haha, nu gaan mijn dochters met hun pony naar rijlessen en loop daar dan weer tegenaan dat ik zelf een bepaalde way of rijden heb ontwikkeld, waar ik ook niet meer terug wil naar een manier van vasthouden en doorrijden. Ik wil dat de kids ook leren voelen wat er gebeurd, heb idd een hekel van het vooruitjagend rijden en dan vasthouden om naar beneden te kunnen rijden. Een pak suiker in beide handen gaat er bij mij nog steeds niet in. Goede instructie is niet alleen duidelijk, correct, maar moet ook bij je passen, best moeilijk vinden soms. Ik ben er nog niet uit op dat gebied voor mijn dochters, ze willen in groepslessen mee rijden en zoeken daarnaast op hun leeftijd natuurlijk ook aansluiting en gezelligheid, maar heb ze wel op het hart gedrukt niet vasthouden in de hand en dan een uur tegen de teugel aan rijden. Iedereen doet het anders, kwam mijn dochter al achter met springles van een andere instructeur. Deze wil met hand vasthouden achterwaarts, meegeven bij voorwaarts. Ik zag haar denken, hoe kan dat nu, want met de dressuurles willen ze vasthouden en vooruit. Gaat ze wel van denken natuurlijk, en van alles neem je wat mee, voor mij geen plaatje meer, enige plaatje wat telt is die in mijn eigen hoofd over hoe ik wil dat het paard onder mij voelt, los, soepel, fijn bewegend, voorwaarts op mijn hulpen en daarbij ontspannen. Een dressuur proef zal er bij mij vast ook braaf uitzien, ben ik trots op dan maar :o

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:12

Sammiex2000 schreef:
herkenbaar dit! Ik ben groot fan van klassiek, ook veel boeken gelezen daarover en mijn instructrice werkt ook vanuit klassiek oogpunt. We zijn nu m1 en de planning is om wel z te gaan rijden. hij loopt heel fijn rond zonder dat ik daarvoor veel druk nodig heb. Maar nu kom ik het dus pas echt tegen, want hoe rijd je in vredesnaam meer verzameling zonder je handen te veel te gebruiken? Wat ik nu dus doe is met mijn been voorwaarts rijden en dan aan de voorkant opvangen en dan werkt mijn hand dus af en toe ook best wel terug, ik laat wel bij de goede reactie gelijk los, omdat paard bij het naar voren rijden nog wel eens op de voorhand valt en dan in mijn hand gaat hangen. Ik vind het dan ook best lastig om verzameling en niet te veel handgebruik te combineren. Misschien animo voor om hier een topic over te starten?


Je rijd terug op je zit, als je terugrijd op je teugel komt je paard eigenlijk altijd dieper, ze worden dan korter aan de voorkant. Je wil juist in het terugrijden nog steeds de neus als het ware van je af kunnen duwen. Voorkant lang, achterkant kort. Ik vind juist hoe meer ze naar die verzameling gaan, hoe makkelijker het word om minder met je hand te doen. Je paard word sterker en handiger en beter aan je zit, daardoor zijn ze steeds minder geneigd steun te zoeken in je hand.

996981
Berichten: 9767
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:13

Iriscope schreef:
Dit is geen discussie over al dan niet klassiek/moderne rijkunst kiezen, maar puur een vraag voor mensen die ook over zijn gegaan van modern naar klassiek en hoe zij er in staan!

Je eerste alinea in je openingspost intrigeert mij. Er is namelijk niet zo iets als “moderne rijkunst/dressuur”.

Alle oefeningen uit de FEI en KNHS proeven zijn stapsgewijs opgebouwd volgens het Skala der ausbildung:


Afbeelding

Takt, ontspanning, aanleuning, schwung, rechtgerichtheid en verzameling.

Dat je dit niet altijd op de goede manier en in de goede volgorde voorbij ziet komen heeft niets te maken met “moderne dressuur” maar met onkunde van de betreffende ruiter/instructeur.

Dat is ook niet heel gek, gezien dat moeilijkheid van het juist opleiden van een paard en uitvoeren van de oefeningen.

Er wordt ook in de huidige dressuur nog steeds gestreefd naar algehele “durchlassigkeit”. Een staat waarin het paard ontspannen, in de juiste takt, recht, met de juiste ontspanning en aanleuning gaat. Het is heel jammer dat je genoodzaakt voelt compleet van het competitie element af te stappen. Juist daar kun je immers meten waar je staat in het skala en dus of je je paard op de juiste manier (klassiek) aan het scholen bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:39

0000 schreef:
Sammiex2000 schreef:
herkenbaar dit! Ik ben groot fan van klassiek, ook veel boeken gelezen daarover en mijn instructrice werkt ook vanuit klassiek oogpunt. We zijn nu m1 en de planning is om wel z te gaan rijden. hij loopt heel fijn rond zonder dat ik daarvoor veel druk nodig heb. Maar nu kom ik het dus pas echt tegen, want hoe rijd je in vredesnaam meer verzameling zonder je handen te veel te gebruiken? Wat ik nu dus doe is met mijn been voorwaarts rijden en dan aan de voorkant opvangen en dan werkt mijn hand dus af en toe ook best wel terug, ik laat wel bij de goede reactie gelijk los, omdat paard bij het naar voren rijden nog wel eens op de voorhand valt en dan in mijn hand gaat hangen. Ik vind het dan ook best lastig om verzameling en niet te veel handgebruik te combineren. Misschien animo voor om hier een topic over te starten?


Je rijd terug op je zit, als je terugrijd op je teugel komt je paard eigenlijk altijd dieper, ze worden dan korter aan de voorkant. Je wil juist in het terugrijden nog steeds de neus als het ware van je af kunnen duwen. Voorkant lang, achterkant kort. Ik vind juist hoe meer ze naar die verzameling gaan, hoe makkelijker het word om minder met je hand te doen. Je paard word sterker en handiger en beter aan je zit, daardoor zijn ze steeds minder geneigd steun te zoeken in je hand.


Maar hoe rijd jij terug op je zit als ik vragen mag? Mijn paard komt prima terug als ik me langer maak en iets zwaarder ga zitten, maar van andere instructrice leerde ik dat ik me juist niet zwaarder moest maken omdat paard rug op moet bollen

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:47

Ik vind dat lastig te omschrijven, zwaar zitten is het inderdaad niet, dan ga je meestal teveel achter op de rug hangen. Ik vang ze op tussen m'n bovenbeen eigenlijk, geef wat druk met mijn knie en leg mijn bovenbenen er wat meer omheen. Ik denk dat dat de beste omschrijving is. En mijn kuit gebruik in om het ritme aan te geven, dat ondersteunt de beweging.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:53

Ik heb niet het hele topic gelezen maar over je OP: Ik vind het heel herkenbaar. Ik ben door stages met klassiek in aanraking gekomen en vond het super interessant en voelde heel goed allemaal. Ik heb gezien en gevoeld hoe deze methode mij 100% meer aanspreekt dan engels. MAAR toen ik op een gegeven moment een verzorgpony had bij een stal waar iedereen engels reed kon ik daar niet mee overweg. Niet dat ik voor mezelf ongeduldig was (oke oke ik weet dat deze methode stapje voor stapje gaat en het ook wel echt een geduldkwestie is) ik weet ook hoe je uiteindelijk juist veel meer resultaat boekt en hoeveel beter dit is voor je paard, maar ik had vooral last van dat ik me niet vrij voelde en teveel voor andere mensen dacht.. Zo werkte ik ook veel aan de hand en dat ging niet altijd goed samen met de mensen die reden. Ik weet dat het uiteindelijk ook MIJN probleem was, maar ik kon het niet van me afzetten, ik voelde me gewoon niet vrij en kon me niet volledig concentreren op het paard terwijl ik dat wel van haar verwachtte. Het mooist en het best is gewoon een stal waar iedereen een beetje op die methode werkt, of waar er niet prestatiegericht wordt gedacht dus bijna manegepony niveau oid. Maar dat is gewoon heel lastig vinden vooral een stal die helemaal klassiek is... Ik denk dat het enige wat je kan veranderen je mindset is maar ik heb helaas geen tips want het lukte mij niet :( Maar je bent zeker niet de enige!

Anoniem

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:05

Maar hoe rijd jij terug op je zit als ik vragen mag? Mijn paard komt prima terug als ik me langer maak en iets zwaarder ga zitten, maar van andere instructrice leerde ik dat ik me juist niet zwaarder moest maken omdat paard rug op moet bollen[/quote]

uitademen naar beneden, niet hoog of oppervlakkig, dan ga je vanzelf wat dieper zitten, losse bekkenbodem, is meestal genoeg, kan het paard onder je door bewegen en vang je het op in -voorwaartse- hand
zwaarder maken wil ook vaak zeggen dat je niet meer los en soepel "durchlässig" bent, het paard a.h.w. tegenhoud, terwijl het juist ook in de overgang voorwaarts moet, je vaak meer been moet geven

kan een optie zijn, maar het is wel de samenwerking tussen paard en ruiter die dit tot stand brengt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:12

MCE schreef:
Maar hoe rijd jij terug op je zit als ik vragen mag? Mijn paard komt prima terug als ik me langer maak en iets zwaarder ga zitten, maar van andere instructrice leerde ik dat ik me juist niet zwaarder moest maken omdat paard rug op moet bollen


uitademen naar beneden, niet hoog of oppervlakkig, dan ga je vanzelf wat dieper zitten, losse bekkenbodem, is meestal genoeg, kan het paard onder je door bewegen en vang je het op in -voorwaartse- hand
zwaarder maken wil ook vaak zeggen dat je niet meer los en soepel "durchlässig" bent, het paard a.h.w. tegenhoud, terwijl het juist ook in de overgang voorwaarts moet, je vaak meer been moet geven

kan een optie zijn, maar het is wel de samenwerking tussen paard en ruiter die dit tot stand brengt[/quote]

ik ken veel paarden die op uitademen stoppen, of langzamer gaan, maar dat is dan vaak niet meer tot dragen komen maar gewoon het tempo verlagen... dat vind ik het lastige, hartstikke knap recreatie ruiters die op zit en adem vertragen maar dat is geen verzameling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:55

Sammiex2000 schreef:
MCE schreef:
Maar hoe rijd jij terug op je zit als ik vragen mag? Mijn paard komt prima terug als ik me langer maak en iets zwaarder ga zitten, maar van andere instructrice leerde ik dat ik me juist niet zwaarder moest maken omdat paard rug op moet bollen


uitademen naar beneden, niet hoog of oppervlakkig, dan ga je vanzelf wat dieper zitten, losse bekkenbodem, is meestal genoeg, kan het paard onder je door bewegen en vang je het op in -voorwaartse- hand
zwaarder maken wil ook vaak zeggen dat je niet meer los en soepel "durchlässig" bent, het paard a.h.w. tegenhoud, terwijl het juist ook in de overgang voorwaarts moet, je vaak meer been moet geven

kan een optie zijn, maar het is wel de samenwerking tussen paard en ruiter die dit tot stand brengt


ik ken veel paarden die op uitademen stoppen, of langzamer gaan, maar dat is dan vaak niet meer tot dragen komen maar gewoon het tempo verlagen... dat vind ik het lastige, hartstikke knap recreatie ruiters die op zit en adem vertragen maar dat is geen verzameling[/quote]


dat is ook zo, maar het was een reactie op de vraag van Sammie, het is een overgang geen verzameling,

het gaat om parate kennis en het ruitergevoel

de afspraken die je samen maakt met je paard, er ligt wel een been aan die het voorwaartse behoud
daarbij moet de hand ook niet terug werken maar voorwaarts openen en sluiten/licht weerstand en steeds op het juiste moment openen
goede overgangen rij je nog altijd op de achterhand niet door een tegenwerkende hand (handrem)
het is de durchlassigkeit die het makkelijk maakt, als dat er niet is is het best lastig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-11-20 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:12


Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:00

Citaat:
Maar hoe rijd jij terug op je zit als ik vragen mag? Mijn paard komt prima terug als ik me langer maak en iets zwaarder ga zitten, maar van andere instructrice leerde ik dat ik me juist niet zwaarder moest maken omdat paard rug op moet bollen


Goede vraag, nu het antwoord nog...!
Ik mag graag de bijdrage van Airnt citeren mbt de halve ophoudingen, ik rijd ze liefst zonder teugels en het geldt voor alle overgangen naar een 'langzamer gang', maar ik gebruik het ook als ik met mijn schoolmeester de opdracht 'passage' krijg. Airnt @ [RT-D] De zithulpen voor halt

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:23

Wat een goede vraag ts, eentje waar ik zelf de laatste tijd mee in mijn hoofd zit, maar dan juist andersom.

Ik ben altijd heel erg 'klassiek' opgeleid met mijn paard, maar ik merkte dat het rijden steeds minder fijn ging.

Nu, niet zo lang geleden, overgestapt naar een veel modernere manier van rijden. Man, wat een verschil! Zowel voor mij en mijn paard een enorme vooruitgang, waar mijn paard voorheen heel flegmatiek is, gaat ze nu nog net niet in draf naar de rijbaan toe met grote blije oren erop. :)

Ik merk wel dat ik het moeilijk vind om het echte klassieke beeld wat los te laten, ik ben tenslotte zo 'opgevoed' en al het andere zou fout zijn.

Ik lees uit jouw berichten dat jij, net zoals ik, vooral het beste voor hebt met je paard. Als deze manier van rijden voor jou en je paard heel fijn is, dan moet je je daar vooral op focussen. Denk meer aan jezelf en je paard als een levend, organisch en dynamisch team, dan als een plaatje in een boek.

Als eigenaar weet jij zelf het beste waar je paard beter van wordt, wat anderen vinden of wat het plaatje zou moeten zijn doet er dan niet toe.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:22

Bij klassieke rijkunst leer je je paard zijn hele lichaam te laten gebruiken, daardoor is je paard in balans en zal hij zich evenwichtig ontwikkelen.

Een in de krul getrokken paard toont volgens velen mooi, maar er is vaak maar een stukje dat aanspreekt; de balans is zoek en het paard wordt er niet beter van.

Ik vind de ontwikkeling van Arne's paard heel illustratief.

[RIJ-ITP] Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:11

Grappig dat Arne nu twee keer aangehaald wordt. Dat is dus mijn instructeur en ook de man die je hoort praten op de filmpjes die ik geplaatst heb :+

Als ik ooit maar half zo goed leer rijden als deze man, dan zou ik al blij zijn.

pien_2010

Berichten: 43446
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:29

Iriscope schreef:
Dit is geen discussie over al dan niet klassiek/moderne rijkunst kiezen, maar puur een vraag voor mensen die ook over zijn gegaan van modern naar klassiek en hoe zij er in staan!

Ik ben van moderne naar klassieke rijkunst over gegaan en ben hier dolgelukkig mee.
Ik gebruik geen bijzetteugels, geen dwang, "vraag" mijn paard niet in een houding maar leer hem zijn lijf correct gebruiken zodat hij uit zichzelf die houding op zoekt. We doen veel zijgangen in stap en pas als die correct zijn proberen we ze in draf. Vanuit de SB leert mijn paard zichzelf dragen, buiging, schoudercontrole, allemaal heel belangrijke dingen. Ook werken we altijd met de nek als hoogste punt en een mooie, open houding.

Het is vragen in plaats van mijn paard in een bepaalde houding willen werken en ik merk dat mijn paarden het onwijs fijn vinden, beter hun best doen, losser door hun lijf gaan en dat er elke dag vooruitgang zit in hun lichaamsgebruik, onze samenwerking en de reactie op de fijne, kleine hulpen.

Kortom, ik ben er echt wel heel blij mee en zou het ook niet anders willen zien.

Maar;

Ik ben competitiegericht, resultaatgericht, onwijs ambitieus en als ik mensen om me heen zie waarbij het jonge paard al in de ronde houding gaat, dan ga ik toch twijfelen, baal ik ervan dat wij niet zo snel gaan en zou ik bijna toch weer harder gaan pushen. Niet goed, dat weet ik want ik weet dat we op de goede weg zijn.
Toch zit er het plaatje in mn hoofd van een keurig over de rug gaand en in de aanleuning gaand paard en zolang ik dat beeld nog niet terug zie, heb ik het gevoel dat we niet vooruitgaan. Dan ga ik balen van mezelf, twijfelen of ik wel het goede doe, wil ik harder pushen, meer rijden, meer werken en ga zo maar door.

Soms betrap ik mezelf erop dat ik toch een ophouding maak als het paard met zn hoofd iets hoger wil, dat ik hem toch onbewust rond wil maken ipv te accepteren dat hij die houding fysiek nog even niet zo goed vol kan houden. Gewoon puur uit gewoonte.

Ik heb overigens voornamelijk jonge paarden, waarbij dat "plaatje" voorlopig dus nog niet aan de orde is. Verder heb ik minstens 4 lessen in de week, met mijn eigen paarden, van de beste instructrice die Namibie te bieden heeft.

Wie is er ook omgegaan van het een naar het ander en moet zijn/haar brein hertrainen op wat goed is en wat niet goed is? Jezelf vertellen dat je de langzame weg neemt ipv de snelle en dat je paard met goed lichaamsgebruik veel verder komt dan simpel in een krulletje voorwaarts gaan.
En hoe ga je daarmee om?



Ik heb even je stukje gequote zodat we het daarover kunnen hebben.

12 Jaar geleden ben ik op 50 jarige leeftijd overgestapt van modern naar klassiek en ik zag groene sneeuw. Ik vond het zoo moeilijk en het duurde lang voordat ik anders kon rijden. Het is het omscholen van zowel jezelf als je paard en die combinatie is ook een hele moeilijke. Dat betekent dat je alles los moet laten en opnieuw beginnen.

Ik herken je gevoel dat die weg langzamer gaat. Of je wel of niet vooruitgaan terecht is dat kan ik niet beantwoorden. Wel weet ik dat ik hetzelfde heb gehad. door emigratie ben ik op een gegeven ogenblik zonder instructie verder gaan rijden op een weiland. Dat vond ik niet gemakkelijk.

MAAR wat me opviel, was dat ik zoveel bagage had dat ik zelfs zonder les enorm vooruit kan.
Nu ben ik een recreatieve ruiter, dus die ambities van wedstrijdrijden had ik al heel lang niet meer. Dat maakt het gemakkelijker.
MAAR wat me opviel en opvalt is dat ik iets enorms fundamenteels geleerd heb dat toepas baar is op alle paarden.
Onderstaande foto's is door iemand gemaakt toen ik net was opgestapt voor de 1ste keer op onze chic. Ik rijd hier voor de allereerste keer op mijn toen gekochte merens Chico. Ik kon voelde dat Chic alert was, het leuk vond en leergierig. <3 Chico was een manege paard. Het was bijzonder om hem in dat bakkie daar te rijden en ik was stomverbaasd dat steeds meer mensen kwamen kijken en na afloop tegen mij zeiden dat ze Chic nog nooit zo mooi hadden zien lopen en niet eens wisten dat hij dat kon.
Ik deed niets bijzonders, reed hem heel simpel in stap en draf (galop vond ik hem toen nog niet aan toe), want paard kon niets en toch was het goed zo voor dat moment.
Ik was tevreden en toen ik het commentaar kreeg heel erg verbaasd. Blijkbaar had ik toch iets geleerd in die klassieke jaren.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas is Chico na een onverwachte gaskoliek te vroeg op 7 jarige leeftijd overleden 7 april. Mijn verdriet is nog steeds groot. We gingen erg fijn.
Wat ik wil zeggen met mijn verhaal is, dat de weg moeilijk is en langzaam, maar in mijn geval heb ik wel echt iets geleerd dat toepasbaar is op alle paarden.

Na de dood van Chic mag ik een paard rijden van een Engelse vrouw. Dat paard is lief, en kent helemaal niets. MAAR zelfs met dat paard merk ik, dat ik veel geleerd heb. Ik begin altijd op een heel stug paard en ik eindig op een paard dat het bit aanneemt en een klein randje heeft rond de mond.
De eigenares is altijd verbaasd want het paard blijkt een stoutertje te zijn. Ik vind haar lief en goed luisterend (op zit en benen) en in het begin hard in de mond dus die laat ik altijd het eerste half uur maar met rust totdat ze zelf begint te ontspannen. En dan pak ik pas de teugels op.

Wat ik je daarmee dus wil zeggen is, dat je met klassiek langzaam leert, maar het is zoiets fundamenteels dat je daarmee ook op andere paarden, oud of jong vooruit kunt.
Dus hou vol.

Ik kan vanuit jouw tekst niet bepalen of je AR of werkelijk klassiek les heb. Ik ga uit van jouw verhaal mede vanwege het feit dat je schrijft dat je les krijgt van een Duitse dat je klassiek les krijgt. In Duitsland wordt vaak nog echt klassiek les gegeven. Dus mijn advies is hou vol en ga door. Geef het de tijd en weet dat het ongeduldige gevoel erbij hoort. Ik heb dat ook gehad en zeker wel 2 jaar voordat ik het gevoel had dat ik beter ging rijden en begreep wat subtiliteit is.

GArrow top dat jij les hebt van Arne. Ik ken hem niet persoonlijk maar wat ik van hem gezien heb (video's ) vind ik hem én echt klassiek en heel goed. Dus je bent in goede handen en dapper dat je dit niet volmaakte begin beeld al durfde te tonen. Ik ben benieuwd na een jaar. Hou vol!

996981
Berichten: 9767
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:54

Janneke2 schreef:
Citaat:
Maar hoe rijd jij terug op je zit als ik vragen mag? Mijn paard komt prima terug als ik me langer maak en iets zwaarder ga zitten, maar van andere instructrice leerde ik dat ik me juist niet zwaarder moest maken omdat paard rug op moet bollen


Goede vraag, nu het antwoord nog...!
Ik mag graag de bijdrage van Airnt citeren mbt de halve ophoudingen, ik rijd ze liefst zonder teugels en het geldt voor alle overgangen naar een 'langzamer gang', maar ik gebruik het ook als ik met mijn schoolmeester de opdracht 'passage' krijg. Airnt @ [RT-D] De zithulpen voor halt

Nergens in de klassieke literatuur staat dat je de hand niet mag gebruiken. De weerstand biedende hand is een veelgebruikte hulp. Dat is iets anders dan een terugwerkende hand. Als je nooit weerstand biedt aan de voorkant loopt alle energie die je er aan de achterkant instopt rechtstreeks uit. Het paard gaat dan dus nooit verzameld. Verzameling is niks meer dan energie, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter. Je vraagt het paard voorwaarts te gaan en bepaald met je zit en hand hoevéel het paard voorwaarts moet gaan. Als je veel activiteit opwerkt en niet alles aan de voorkant “eruit laat lopen” krijg je dus verzameling. Dit betekent niet dat je vast blijft houden. Juist als het paard verzameld, en dus in balans gaat heeft je paard weinig ondersteuning van de hand nodig. Om tot verzameling te komen heb je echter wel hand nodig.