Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:41

Wauw een discussie met verkeerde foto's en informatie.
Dat heeft niet zoveel zin..

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:44

De vergelijking tussen de foto’s snap ik ook niet zo goed inderdaad. Ik snap wel wat de bedoeling van het topic is maar misschien is dit inderdaad het zoveelste. Wat niet betekent dat ik het niet nuttig vind, maar om enkel te bewijzen dat Totilas slecht liep heb ik niet zo’n behoefte aan... dat geeft gezien de omstandigheden geen enkele meerwaarde meer.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:46

Clasical schreef:
Ik ben het met je eens dat Totilas een aangeboren talent heeft in zijn spectaculaire voorbeen, maar ook met een paard wat zo een voorbeen geeft kan je hem verder correct rijden.
Het is niet door het extreme been dat het hoofd ineens niet meer kan zijn waar het hoort en dat het achterbeen achter blijft?
Vanuit achter naar voren gereden zou dit paard met dit specifieke voorbeen in zijn hele bovenlijn kunnen uitschuiven waardoor hij mi juist nog veel spectaculairder zou kunnen zijn geweest



Dan had je je talenten als instructrice moeten aanbieden toen hij nog leefde.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 23:47

Afbeelding

Hier een screenshot, ( even inzoomen )
Je kunt de proef op YouTube bekijken, Totilas is op dit exacte moment in passage

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:49

Elin_ schreef:
Altijd wel typisch dat mensen op moment dat iets dood gaat er pas over gaan schrijven.. let it go.
Of ga je richten tot de huidige paarden en trainers om daar wat aan te verbeteren. Ik denk niet dat Totilas bij rendac beland, maar die stukjes toto of as van hem gaan echt niet meer geholpen worden door dit topic hoor :+

Andersom betwijfel ik ook of een trainer een topic op Bokt leest en denkt "jeeetje, ze hebben gelijk, voortaan alleen nog maar grondwerk met <vul naam bekend dressuurpaard in>" :o

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:50

Clasical schreef:
[ [url=m/dokvRw.png]Afbeelding[/url] ]

Hier een screenshot, ( even inzoomen )
Je kunt de proef op YouTube bekijken, Totilas is op dit exacte moment in passage


Ik heb even gekeken maar wat hij op dit exacte moment doet is geen passage :') Dit is "gewone" draf met de aanzetting tot een appuyement in passage.

Ik had een ander stuk voor me in eerste instantie, excuses.
Edit 2: de overgang naar passage zit précies bij het insturen van het appuyement.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:54

Magrathea schreef:
Elin_ schreef:
Altijd wel typisch dat mensen op moment dat iets dood gaat er pas over gaan schrijven.. let it go.
Of ga je richten tot de huidige paarden en trainers om daar wat aan te verbeteren. Ik denk niet dat Totilas bij rendac beland, maar die stukjes toto of as van hem gaan echt niet meer geholpen worden door dit topic hoor :+

Andersom betwijfel ik ook of een trainer een topic op Bokt leest en denkt "jeeetje, ze hebben gelijk, voortaan alleen nog maar grondwerk met <vul naam bekend dressuurpaard in>" :o

Absoluut, maar tussen iets ergens van oppikken en alleen nog maar grondwerk doen is ook een wereld van verschil :p

Het is alleen altijd zo bijzonder dat men die behoefte pas heeft als iets dood is. Denk aan artiesten die na hun dood ineens fantastisch gevonden worden (je weet wel die mensen die kapot gaan aan de paparazzi en iedereen die op ze spuugt, maar na hun dood legt de hele stad bloemen ergens) of nog erger.. het soort mens dat na de dood van iets nog de behoefte voelt om hun mond open te doen.

Ik ben vooral benieuwd naar TS haar topprestaties. Laat ook even vooropstaan dat de topsport voor niemand altijd leuk en gezellig is. Je keihard en soms pijnlijk kapot werkt om een niveau hoger te gaan. Of denk je dat bijv. Turnsters uit zichzelf zo lenig zijn? Dat is voor paarden niet anders. Of het oke is vanuit welzijn? Dat is een ander verhaal.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:54

Clasical schreef:
[ [url=m/dokvRw.png]Afbeelding[/url] ]

Hier een screenshot, ( even inzoomen )
Je kunt de proef op YouTube bekijken, Totilas is op dit exacte moment in passage
Misschien moet je je eens inlezen wat het verschil is tussen draf en passage voor je ingewikkeldere discussie aan gaat. Hij draaft hier gewoon :')

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:55

Hier zit hij wél in passage.

Afbeelding

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:04

Wanneer iemand een topic opent speciaal om een ander en diens fouten (discutabel) onder een vergrootglas te leggen ga ik toch altijd even kijken naar de achtergrond van diegene (wat me normaal gesproken niet veel kan schelen, maar de insta waar erg mee gehoereerd word is zo gecheckt) Mij is altijd geleerd te kijken naar de balk in je eigen ogen, voor je naar de splinter van een ander kijkt, maar ik moet toch stiekem wel even grinniken om de 'serie' wissels. Ken je die filmpjes van Tristan Tucker en zijn 'alter ego' Brent? I rest my case :')
Laatst bijgewerkt door Mar_jolijn op 17-12-20 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:04

Clasical schreef:
Hier een topic om verder te kunnen discussiëren over Totilas en de toegepaste trainingsmethoden


Ik vind het heel sneu dat je dit schijnbaar nog heel hoog zit en dat je daar nu een topic over moet openen. Totilas is niet meer, je doet hem geen eer aan met dit topic. Ongepast.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:10

Mar_jolijn schreef:
Wanneer iemand een topic opent speciaal om een ander en diens fouten (discutabel) onder een vergrootglas te leggen ga ik toch altijd even kijken naar de achtergrond van diegene (wat me normaal gesproken niet veel kan schelen, maar de insta waar erg mee gehoereerd word is zo gecheckt) Mij is altijd geleerd te kijken naar de balk in je eigen ogen, voor je naar de splinter van een ander kijkt, maar ik moet toch stiekem wel even grinniken om de 'serie' wissels. Ken je die filmpjes van Tristan Tucker en zijn 'alter ego' Brent? I rest my case :')


Dit ben ik helemaal met je eens en ook ik heb natuurlijk even de achtergrond doorzocht omdat het open en bloot staat. Ik zag vooral een hoop verzet bij de piaffe.. en ik zeg niet dat ik het beter kan, ik ben namelijk maar een "ordinaire" menner maar als ik ergens heel slecht tegen kan is het misinformatie.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:14

Kookaburra schreef:
Clasical schreef:
Nee hoor ze doen beide passage, als Totilas daar een uitgestrekte draf doet is het biomechanisch nog incorrecter dan het al is

Als ik deze video zie lijkt het mij zeker een uitgestrekte draf.

[ Video ]

Ik denk dat jij helemaal gelijk hebt.. iets met appels met peren..

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:16

HopeMyDay schreef:
Mar_jolijn schreef:
Wanneer iemand een topic opent speciaal om een ander en diens fouten (discutabel) onder een vergrootglas te leggen ga ik toch altijd even kijken naar de achtergrond van diegene (wat me normaal gesproken niet veel kan schelen, maar de insta waar erg mee gehoereerd word is zo gecheckt) Mij is altijd geleerd te kijken naar de balk in je eigen ogen, voor je naar de splinter van een ander kijkt, maar ik moet toch stiekem wel even grinniken om de 'serie' wissels. Ken je die filmpjes van Tristan Tucker en zijn 'alter ego' Brent? I rest my case :')


Dit ben ik helemaal met je eens en ook ik heb natuurlijk even de achtergrond doorzocht omdat het open en bloot staat. Ik zag vooral een hoop verzet bij de piaffe.. en ik zeg niet dat ik het beter kan, ik ben namelijk maar een "ordinaire" menner maar als ik ergens heel slecht tegen kan is het misinformatie.

Aan de andere kant is dit wel de uitgelezen kans om van elkaar te leren en op een positieve manier juiste informatie te verstrekken. Uitgeleerd zijn we nooit. En hoe kan het dat iemand precies weet waar de halswervels zitten (leer me dat :D Anatomie en beweging bij paarden heb ik mij nog nooit in verdiept :D ) maar geeft dezelfde persoon niet passende voorbeelden van dressuuroefeningen? Beide partijen kunnen leren ;)

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:27

Als het een positieve insteek was geweest, vermoed ik dat er veel meer te leren viel.. bovendien ben ik van mening dat áls je iets met de grond gelijk probeert te maken, je je dan wel op feiten moet baseren om serieus genomen te kunnen worden én het is hinderlijk als mensen voor eigen parochie gaan preken (maar dat vervolgens door foto's/filmpjesteniet word gedaan...)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 00:33

Afbeelding

Totilas toont absoluut geen uitgestrekte draf, er is nergens in het lijf extensie.
Ook zie je niet de stuwende energie zoals op het onderste plaatje.
De motor van Totilas is volledig uit.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:35

.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 17-12-20 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:38

Kookaburra: dat ben ik helemaal met je eens, laat ik dat voorop stellen. Ik weet toevallig wel iets van de anatomie en fysiologie van dieren gezien het feit dat ik de opleiding diergeneeskunde afgerond heb.
Daarnaast zou er een stuk meer te leren zijn als dit een discussie zou zijn die gevoerd zou worden op gelijke gronden en op gelijke stukken "bewijs" die ter discussie gesteld worden (en dat wordt niet gegeven door de TS).

Het benoemen van draf als passage draagt bovendien ook niet bij aan het geloofwaardigheids- en deskundigheidsniveau van deze TS.
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 17-12-20 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:38

Mar_jolijn schreef:
Wanneer iemand een topic opent speciaal om een ander en diens fouten (discutabel) onder een vergrootglas te leggen ga ik toch altijd even kijken naar de achtergrond van diegene (wat me normaal gesproken niet veel kan schelen, maar de insta waar erg mee gehoereerd word is zo gecheckt) Mij is altijd geleerd te kijken naar de balk in je eigen ogen, voor je naar de splinter van een ander kijkt, maar ik moet toch stiekem wel even grinniken om de 'serie' wissels. Ken je die filmpjes van Tristan Tucker en zijn 'alter ego' Brent? I rest my case :')

Kinderachtig van je om iemand op deze manier uit te lachen. Je doet zelf wat je van een ander niet kan hebben.

Los daarvan gaat dit topic nergens naartoe als TS zelf niet echt juist kan onderbouwen met juist beeldmateriaal. Dan zijn we snel uitgepraat natuurlijk.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:39

Ik vind vooral de timing van dit topic raar. Als je het er serieus over wilt hebben, waarom neem je dit paard dan als voorbeeld, waarom niet een combinatie die anno 2020 meerijdt met de top? Dat beeldmateriaal is 10 jaar oud, die ruiter rijdt er al die jaren al niet meer mee, sterker nog dit paard is dood. Er valt niks meer te trainen met dit paard, niks te verbeteren, niks te repareren.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:42

Clasical schreef:
[ [url=m/Ucgt7y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Totilas toont absoluut geen uitgestrekte draf, er is nergens in het lijf extensie.
Ook zie je niet de stuwende energie zoals op het onderste plaatje.
De motor van Totilas is volledig uit.


Maar daar is nu toch niets meer aan te doen, dit paard is helaas al vele jaren verleden tijd.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:42

Clasical schreef:
[ [url=m/Ucgt7y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Totilas toont absoluut geen uitgestrekte draf, er is nergens in het lijf extensie.
Ook zie je niet de stuwende energie zoals op het onderste plaatje.
De motor van Totilas is volledig uit.

Deze vind ik interessant, omdat ik wel zei 'uitgestrekte draf'.
Komt dat omdat op de bovenste foto het achterbeen meer/scherper ondertreedt? Want ook bij uitgestrekte draf is een voorbeen voordat het gestrekt is gebogen. Dus hoe zie je of het een verkeerd fotomoment is in uigestrekte draf of dat het een foto is van een andere beweging?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 00:44

HopeMyDay schreef:
Kookaburra: dat ben ik helemaal met je eens, laat ik dat voorop stellen. Ik weet toevallig wel iets van de anatomie en fysiologie van dieren gezien het feit dat ik de opleiding diergeneeskunde afgerond heb.
Daarnaast zou er een stuk meer te leren zijn als dit een discussie zou zijn die gevoerd zou worden op gelijke gronden en op gelijke stukken "bewijs" die ter discussie gesteld worden (en dat wordt niet gegeven door de TS).

Het benoemen van draf als passage draagt bovendien ook niet bij aan het geloofwaardigheids- en deskundigheidsniveau van deze TS.


Een passage is ook gewoon een draf.
Je hebt een meer gesloten passage richting piaffe en een meer open en actievere passage die richting verruimen/strekken gaat.
De passage die word getoond door Totilas is een meer actieve passage maar het is zeker geen uitgestrekte draf.
En zou dit het wel zijn dan is het nog vele malen slechter want dan hoort het er al helemaal niet zo uit te zien, nergens in het lijf extensie, ja aan de achterkant eruit misschien..
De beelden die ik naast elkaar heb gezet zijn in essentie geen totaal verschillende bewegingen, wel een verschillend lichaamsgebruik

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:46

Heleennn schreef:
Mar_jolijn schreef:
Wanneer iemand een topic opent speciaal om een ander en diens fouten (discutabel) onder een vergrootglas te leggen ga ik toch altijd even kijken naar de achtergrond van diegene (wat me normaal gesproken niet veel kan schelen, maar de insta waar erg mee gehoereerd word is zo gecheckt) Mij is altijd geleerd te kijken naar de balk in je eigen ogen, voor je naar de splinter van een ander kijkt, maar ik moet toch stiekem wel even grinniken om de 'serie' wissels. Ken je die filmpjes van Tristan Tucker en zijn 'alter ego' Brent? I rest my case :')

Kinderachtig van je om iemand op deze manier uit te lachen. Je doet zelf wat je van een ander niet kan hebben.

Los daarvan gaat dit topic nergens naartoe als TS zelf niet echt juist kan onderbouwen met juist beeldmateriaal. Dan zijn we snel uitgepraat natuurlijk.


Ik vertel waarom ik er moeite mee heb, je vergelijking zou opgaan als ik een topic zou openen haar manier van trainen af te maken.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:46

Telpeva schreef:
Ik vind vooral de timing van dit topic raar. Als je het er serieus over wilt hebben, waarom neem je dit paard dan als voorbeeld, waarom niet een combinatie die anno 2020 meerijdt met de top? Dat beeldmateriaal is 10 jaar oud, die ruiter rijdt er al die jaren al niet meer mee, sterker nog dit paard is dood. Er valt niks meer te trainen met dit paard, niks te verbeteren, niks te repareren.


Dit dus. En ook heel jammer dat TS alle reacties die haar niet aanstaan negeert.