Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 94 [ 2347 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 94  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Totilas, ongezond lichaamsgebruik

 
Profiel   

Hier een topic om verder te kunnen discussiëren over Totilas en de toegepaste trainingsmethoden
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 21:49 



 
Profiel   

Waarom?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 21:53 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

De foto’s spreken voor zich.
Het gebruik van het voorbeen is spectaculair te noemen maar biomechanisch zeer ongezond.
Het voorbeen kan daar landen waar de neus is.
Te zien is dat het voorbeen ver voorbij de neus is en volledig horizontaal is en dus niet meer evenwijdig aan het onderbeen van het diagonaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 21:54 



 
Profiel   

Wat heeft dit voor zin, hij is dood!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:00 



 
Profiel   

Wellicht kan je je OP onderbouwen..
Dit slaat echt nergens op zo'n lege nutteloze post.. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:01 



 
Profiel   

chanicha schreef
Wat heeft dit voor zin, hij is dood!


Omdat de kritische noot ook recht heeft van spreken en het paard zelf niet kan spreken, ook niet toen hij er nog was..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:02 



 
Profiel   

Het paard is dood. Wat heeft dat voor nut om nu nog te discussiëren of hij over zijn rug liep?

Ik heb juist alleen maar bewondering voor ze.


Laatst bijgewerkt door Amado7 op 16-12-20 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:04 



 
Profiel   

Clasical schreef
chanicha schreef
Wat heeft dit voor zin, hij is dood!


Omdat de kritische noot ook recht heeft van spreken en het paard zelf niet kan spreken, ook niet toen hij er nog was..


Maar je spreekt hier verder niet en onderbouwd ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:05 



 
Profiel   

Waarom zou je dit willen bespreken. Loopt waarschijnlijk uit de hand. En heeft geen zin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:06 



 
Profiel   

Deze discussie is eindeloos gevoerd toen ie nog bij Edward was. Toen nog een keer over gedaan toen hij naar rath ging. Kunnen we er alsjeblieft over op houden nu hij dood is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:07 



 
Profiel   

mala26 schreef
Deze discussie is eindeloos gevoerd toen ie nog bij Edward was. Toen nog een keer over gedaan toen hij naar rath ging. Kunnen we er alsjeblieft over op houden nu hij dood is...


Je hoeft er niet aan mee te doen?
Anders ontstaat er waarschijnlijk een discussie over een discussie

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:09 



 
Profiel   

mala26 schreef
Deze discussie is eindeloos gevoerd toen ie nog bij Edward was. Toen nog een keer over gedaan toen hij naar rath ging. Kunnen we er alsjeblieft over op houden nu hij dood is...

Eens

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:11 



 
Profiel   

Zou je misschien een foto kunnen laten zien wat wel hoort dan? En iets meer uitleg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:13 



 
Profiel   

Ik vind het helemaal niet raar dat deze discussie opnieuw opgerakeld wordt. Oke het paard is overleden, maar de trainingstechnieken zijn nog dagelijkse kost voor zijn opvolgers! Dus dan is het heel nuttig om hier over te praten vind ik. Op voorwaarde natuurlijk dat TS even duidelijk wil uitleggen wat ze niet goed vindt of waar ze zich vragen bij stelt. Ik ga niet het hele andere topic doorlezen. Dus idd even een gepaste intro van dit topic kan wel een leerzame discussie geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:14 



 
Profiel   

Danique_G schreef
Zou je misschien een foto kunnen laten zien wat wel hoort dan? En iets meer uitleg?




[ img ]

Je ziet bij Totilas dat het voorbeen ver voorbij de neus is.
Biomechanisch gezien kan het voorbeen landen op lijn van de neus.
Het voorbeen zal dus ver naar voren door de lucht bewegen maar uiteindelijk terug komen op de grond ter hoogte van de neus.
Ook zijn de eerste 2 halswervels ( atlas en axis) naar de grond gericht, dit zie je ook aan zijn oortjes die wijzen naar beneden, en is de 3e halswervel het hoogste punt ( ipv de eerste 2)
ook is het neusje achter de loodlijn ipv erop of ervoor.
De bovenarm van het gestrekte voorbeen hoort in hoek gelijk te zijn aan het onderbeen van het diagonaal.
Je ziet hier dat het diagonaal achterblijft en de bovenlijn een dip heeft net achter het zadel, het bekken is voorover gekanteld ipv achterover.
Linker plaatje zoals het correct zou moeten zijn


Laatst bijgewerkt door Clasical op 16-12-20 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:21 



 
Profiel   

Paard is dood gegaan door koliek, niet door de trainingsmethode.

Give it a rest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:21 



 
Profiel   

Het paard is dood dus je kan er niks meer aan doen. Daarnaast is het paard 20 geworden dus heeft het voor de fokkerij van nu weinig nut om uitgebreid zijn gangen te analyseren. Gebruik dan een recenter voorbeeld van de afgelopen hk bijvoorbeeld. Hij is ook niet ingeslapen vanwege kidding spines oid.
Dus wat wil je ermee bereiken, wat is het doel hiervan want ik vind het ver te zoeken :n

Edit: het voorbeeld van die Spanjaard die je hierboven zet is nou ook niet echt het toonbeeld van een goed lopend paard.. Daarnaast zijn dit foto's in verschillende fasemomenten, geef dan een gelijk ras en van beiden een filmpje als je zoiets wil vergelijken.


Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 16-12-20 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:22 



 
Profiel   

Dit heeft toch niets met de doodsoorzaak een maken?

Ik vind dit zeer ongepast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:22 



 
Profiel   

Clasical schreef
Danique_G schreef
Zou je misschien een foto kunnen laten zien wat wel hoort dan? En iets meer uitleg?




[ [url=m/0luBGV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je ziet bij Totilas dat het voorbeen ver voorbij de neus is.
Biomechanisch gezien kan het voorbeen landen op lijn van de neus.
Het voorbeen zal dus ver naar voren door de lucht bewegen maar uiteindelijk terug komen op de grond ter hoogte van de neus.
Ook zijn de eerste 2 halswervels ( atlas en axis) naar de grond gericht, dit zie je ook aan zijn oortjes die wijzen naar beneden, en is de 3e halswervel het hoogste punt ( ipv de eerste 2)
ook is het neusje achter de loodlijn ipv erop of ervoor.
De bovenarm van het gestrekte voorbeen hoort in hoek gelijk te zijn aan het onderbeen van het diagonaal.
Je ziet hier dat het diagonaal achterblijft en de bovenlijn een dip heeft net achter het zadel, het bekken is voorover gekanteld ipv achterover.
Linker plaatje zoals het correct zou moeten zijn

Raar voorbeeld. Schimmel doet een passage en totilas een (uitgestrekte) draf

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:28 



 
Profiel   

Nee hoor ze doen beide passage, als Totilas daar een uitgestrekte draf doet is het biomechanisch nog incorrecter dan het al is

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:32 



 
Profiel   

Dank je voor het openen van het topic.

Ongezond biomechanica zie ik ook, hetzelfde voorbeen, maar ookde weggedrukte rug en het niet onder de massa plaatsen van achterbeen. Echter waar we op andere lijnen zitten, durf ik dit niet 1 op 1 aan trainingsmethoden te wijten. Ik denk dat hier ook aangeboren mee speelt. En dan denk ik aan hypermobiliteit. Dit paard liet zo bovenmatig veel spectakel zien, bijna eigen tanden er uit meppen met voorbenen...dat is niet zomaar er in te trainen.

Dan moet je er oog voor hebben, en het in optimale banen leiden. Mischien is dat Gal juist goed gelukt, was dat optimaal en is Totilas daarom zo in elkaar geklapt bij Rath. Andere trainingsmethode, andere hoefijzers, die het lichaam dus ook anders belastten. Hoeft het geen slechte trainingswijze te wezen.

Maar in (top)sport komt er dan een andere factor naar boven: wat levert winst op? Hoeven we niet over te discussieren: spectakel heeft absoluut mediales opgeleverd. Dus het al dan niet aangeboren probleem wordt niet als probleem gezien...het wordt zelfs beloond, door anderen gekopieerd, er wordt volop met dit paard gefokt... Juist daarom ben ik benieuwd naar hoe de nakomelingen het gaan doen. Speelt idd hypermobiliteit mee? Haalt Toto jr het topnivea? Blijft hij heel en hoe lang gaat hij mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:34 



 
Profiel   

Clasical schreef
Nee hoor ze doen beide passage, als Totilas daar een uitgestrekte draf doet is het biomechanisch nog incorrecter dan het al is

Als ik deze video zie lijkt het mij zeker een uitgestrekte draf.


Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:36 



 
Profiel   

Altijd wel typisch dat mensen op moment dat iets dood gaat er pas over gaan schrijven.. let it go.
Of ga je richten tot de huidige paarden en trainers om daar wat aan te verbeteren. Ik denk niet dat Totilas bij rendac beland, maar die stukjes toto of as van hem gaan echt niet meer geholpen worden door dit topic hoor :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:37 



 
Profiel   

Clasical schreef
Nee hoor ze doen beide passage, als Totilas daar een uitgestrekte draf doet is het biomechanisch nog incorrecter dan het al is


Ik wil niet veel zeggen maar als je daar passage in ziet vind ik dat heel erg knap :'). Volgens mij is het namelijk een opschakeling van verzamelde naar uitgestrekte draf en is daar nét precies het verkeerde moment gefotografeerd. Maar daarom zeg ik, kom met filmpjes als je een goede eerlijke discussie wil voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:38 



 
Profiel   

Ik ben het met je eens dat Totilas een aangeboren talent heeft in zijn spectaculaire voorbeen, maar ook met een paard wat zo een voorbeen geeft kan je hem verder correct rijden.
Het is niet door het extreme been dat het hoofd ineens niet meer kan zijn waar het hoort en dat het achterbeen achter blijft?
Vanuit achter naar voren gereden zou dit paard met dit specifieke voorbeen in zijn hele bovenlijn kunnen uitschuiven waardoor hij mi juist nog veel spectaculairder zou kunnen zijn geweest
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 94 [ 2347 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 94  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen