Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:49

Ja het is een beetje zielig voor Totilas, hij is al jaren geleden begonnen met aftakelen en er is zoveel over hem geschreven.
En zelfs nu hij dood is kan hij niet met rust worden gelaten, hij had toch geen enkele schuld aan welke pas hij ooit in zijn leven heeft gemaakt.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:49

Clasical, er zit nog ergens een verschil tussen uitgestrekte draf en passage. Ook in de hogere dressuur. Wat Totilas hier doet is een "gewone" verzamelde draf, niks meer, niks minder. Daarnaast is dit een foto, geen filmpje zoals ik al eerder aangaf en als je wil kan je met foto's van elk paard wel íets aantonen wat mechanisch niet oké is omdat het een fase-moment is. Daarom gebruiken mensen bewegende beelden en daarom vraag ik daar ook naar.

Een kreupelheidsonderzoek doet men niet voor niks niet aan de hand van 3 slecht gekozen foto's.

Edit: natuurlijk is passage ook een diagonale gang net zoals draf! Alleen benoem je het verkeerd met, daarnaast, de verkeerde intentie.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 00:53

HopeMyDay schreef:
Clasical, er zit nog ergens een verschil tussen uitgestrekte draf en passage. Ook in de hogere dressuur. Wat Totilas hier doet is een "gewone" verzamelde draf, niks meer, niks minder. Daarnaast is dit een foto, geen filmpje zoals ik al eerder aangaf en als je wil kan je met foto's van elk paard wel íets aantonen wat mechanisch niet oké is omdat het een fase-moment is. Daarom gebruiken mensen bewegende beelden en daarom vraag ik daar ook naar.

Een kreupelheidsonderzoek doet men niet voor niks niet aan de hand van 3 slecht gekozen foto's.

Edit: natuurlijk is passage ook een diagonale gang net zoals draf! Alleen benoem je het verkeerd met, daarnaast, de verkeerde intentie.


Je hebt gelijk, een foto is een moment opname,
maar alle foto’s die online staan geven hetzelfde beeld..

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:56

Clasical schreef:
chanicha schreef:
Wat heeft dit voor zin, hij is dood!


Omdat de kritische noot ook recht heeft van spreken en het paard zelf niet kan spreken, ook niet toen hij er nog was..

Met welk doel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:59

rien10 schreef:
Clasical schreef:


Omdat de kritische noot ook recht heeft van spreken en het paard zelf niet kan spreken, ook niet toen hij er nog was..

Met welk doel?

Niet om voor het paard te spreken iig, had ze dat beter eerder kunnen doen.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:00

Clasical schreef:
HopeMyDay schreef:
(...)


Je hebt gelijk, een foto is een moment opname,
maar alle foto’s die online staan geven hetzelfde beeld..

Omdat spectaculaire foto's het beste verkopen en het meest worden gezien ;)
Het is immers het werk van een fotograaf om foto's te maken en daarmee geld te verdienen. Helaas iets wat ik hier ook op lokale wedstrijden zie.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:01

Omdat men enkel het moment fotografeerd wanneer het voorbeen op het hoogste punt is. Dit doen ze omdat dit het "spektakel" beter kan weergeven. Als je zou kijken naar het totaalbeeld van Totilas zijn verzamelde draf (speel het eens vertraagd af) dan zal je zien dat zijn voorbeen zodanig vlug is dat die af en toe een tikje eerder in het moment op de grond komt dan het achterbeen. Dit draait om werkelijke milliseconden maar is wel belangrijk. Als je het filmpje stop zet op het moment dat het voorbeen lager is dan "spectaculair" zie je dat het achterbeen wel degelijk meedoet en kracht levert.

Nu is het enorm lastig om deze eigenschap "uit" een paard te trainen. Er zijn meer rassen die deze neiging hebben (IJslanders met veel voorbeen bijvoorbeeld en sommige hackney lijnen ook).

Hierbij een screenshot uit datzelfde filmpje als net van de uitgestrekte draf nét een fractie later.
Afbeelding

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:13

We gaan een paard + manier van rijden, dat niet voor niets voor zoveel geld verkocht is en die het ook nog eens op het allerhoogste niveau gepresteerd heeft afkraken?

Alle reacties tot nu toe zijn vooral meningen. Vergeet ook niet dat het niet om enkel het voorbeen gaa5 maar ook om de stabiliteit in de gehele proef.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:15

Dat Filmpje/die proef, is wel 1 van weinigen (al dan niet de enige) waar Totilas nog mee kon komen met zijn achterbenen en waar de piaffe nog zo goed als correct was :)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 01:24

HopeMyDay schreef:
Omdat men enkel het moment fotografeerd wanneer het voorbeen op het hoogste punt is. Dit doen ze omdat dit het "spektakel" beter kan weergeven. Als je zou kijken naar het totaalbeeld van Totilas zijn verzamelde draf (speel het eens vertraagd af) dan zal je zien dat zijn voorbeen zodanig vlug is dat die af en toe een tikje eerder in het moment op de grond komt dan het achterbeen. Dit draait om werkelijke milliseconden maar is wel belangrijk. Als je het filmpje stop zet op het moment dat het voorbeen lager is dan "spectaculair" zie je dat het achterbeen wel degelijk meedoet en kracht levert.

Nu is het enorm lastig om deze eigenschap "uit" een paard te trainen. Er zijn meer rassen die deze neiging hebben (IJslanders met veel voorbeen bijvoorbeeld en sommige hackney lijnen ook).

Hierbij een screenshot uit datzelfde filmpje als net van de uitgestrekte draf nét een fractie later.
[ [url=m/Q3eTbw.jpg]Afbeelding[/url] ]


En het moment waarop hij hypermobiel uitzwaait kan hij niet meer op of -voor de loodlijn lopen?
En is op dat exacte moment van een fractie van een seconde ook even de hele bovenlijn ingestort om zich na een fractie van een seconde weer tot het “normale” te herstellen?
Ik ben het eens dat het voorbeen echt een eigenschap is en niet erin gereden maar dat mag toch niet de boel rechtvaardigen

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:30

Maar als de gehele bovenlijn zich steeds terug herstelt en terug goed is, dan is dat paard ondanks zijn hypermobiliteit toch niet slecht getraind?

Ik ben geen hooggeschoolde dressuurruiter. Ben al blij als we mooi verzameld door de bak gaan, de bochten netjes inbuigen en een beetje begin schouderbinnenwaarts/travers/renvers kunnen tonen. Maar ik heb vaak het gevoel dat we hier zo vasthouden aan dat ideale plaatje en regeltje zonder eigelijk naar de bouw van het paard zelf te kijken. Tof dat Totilas zijn voorbeen vanzelf zo hoog kan uitzwaaien, maar is hij daarom opeens zo slecht gereden? Ik denk van niet. Voor zover ik kan zien zie ik ook helemaal geen valse knik (op dat plaatje wordt er naar de oren gewezen, maar beide paarden hebben hun oren ook op een totaal andere ‘concentratiestand’ en vanuit andere hoek). Moest dit wel een valse knik zijn, dan hoor ik graag wat extra uitleg over hoe je dit beter kan herkennen :)

Edit: ik heb je insta bekeken op zoek naar hoe het wel moet. Maar van je paard (festero?) zie ik eigelijk alleen maar voorbeelden van wat je hier zo hekelt? Achterbenen die lijken te stuwen, een tweede draf waarin de rug regelmatig wegdrukt en een keer zelfs ook een hoef voorbij de neus schiet in een onregelmatige pas. Dus ik begrijp het punt helemaal niet meer? Wel valt het me op dat die spanjaarden een totaal andere bouw en beweging hebben. Moeilijk te vergelijken.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 17-12-20 01:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:38

Is er toevallig ook een barrok paard wat op internationaal niveau leuk heeft gelopen?
Ik kan me voorstellen dat dat niet zo is. Vaak worden de luxe en meer dressuurgefokte paarden die in het plaatje passen qua beweging ingezet. Maar mocht er wel 1 meegelopen hebben op leuk niveau, dan is dat wellicht fijner te vergelijken.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:45

Wat is je bedoeling met dit topic? Meer bewustzijn creëren mbt biomechanica en het correct uitvoeren van verschillende oefeningen? Lijkt mij dat dat op deze manier, zonder onderbouwing en over de rug van een dood paard, niet het gewenste effect gaat hebben. Tevens vind ik je informatie misleidend en niet geheel correct. Ik denk dat er op bokt inmiddels al genoeg topics zijn welke centraal samen gaan met vriendelijk en correct rijden, in mijn ogen heeft dit topic dan ook geen toegevoegde waarde :o.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:47

Kookaburra schreef:
Is er toevallig ook een barrok paard wat op internationaal niveau leuk heeft gelopen?
Ik kan me voorstellen dat dat niet zo is. Vaak worden de luxe en meer dressuurgefokte paarden die in het plaatje passen qua beweging ingezet. Maar mocht er wel 1 meegelopen hebben op leuk niveau, dan is dat wellicht fijner te vergelijken.

Genoeg... voor vergelijkingsmateriaal, Fuego XII? *kruipt onder meeleessteen*

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 02:10

Poekkie schreef:
Edit: ik heb je insta bekeken op zoek naar hoe het wel moet. Maar van je paard (festero?) zie ik eigelijk alleen maar voorbeelden van wat je hier zo hekelt? Achterbenen die lijken te stuwen, een tweede draf waarin de rug regelmatig wegdrukt en een keer zelfs ook een hoef voorbij de neus schiet in een onregelmatige pas. Dus ik begrijp het punt helemaal niet meer? Wel valt het me op dat die spanjaarden een totaal andere bouw en beweging hebben. Moeilijk te vergelijken.


Ik was ook al even aan het kijken.

Maar veder bemoei ik mij niet :o
Afbeelding

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 02:22

Melisje_92 schreef:
Poekkie schreef:
Edit: ik heb je insta bekeken op zoek naar hoe het wel moet. Maar van je paard (festero?) zie ik eigelijk alleen maar voorbeelden van wat je hier zo hekelt? Achterbenen die lijken te stuwen, een tweede draf waarin de rug regelmatig wegdrukt en een keer zelfs ook een hoef voorbij de neus schiet in een onregelmatige pas. Dus ik begrijp het punt helemaal niet meer? Wel valt het me op dat die spanjaarden een totaal andere bouw en beweging hebben. Moeilijk te vergelijken.


Ik was ook al even aan het kijken.

Maar veder bemoei ik mij niet :o
[ [url=m/jCuRgY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Klopt, hier ben ik ook niet trots op, hier had ik nog wat minder kennis.
Het zou er uit moeten zien zoals rechts.
Heb eerder al eens zelf deze vergelijking naast elkaar gezet toevallig;
Afbeelding

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 02:32

Ik zie tussen de foto links en rechts niet erg veel verschil. Nogsteeds een paard met een enorm stuwende achterhand, hoef komt net voor de neus uit en de rug word ook nog aardig weggedrukt. Het correct laten lopen van een paard zou altijd een discussiepunt blijven. Echter vind ik jouwn visie hierop totaal niet matchen met je manier van rijden/de manier hoe je paard loopt. Jammer dat je een discussiepunt opent over de rug van een dood paard en zelf niet het juiste voorbeeld en de juiste onderbouwing kan geven.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 02:33

Ik snap het punt van TS wel. Totilas was een legende als hengst maar heb altijd iets onnatuurlijks gehad bij hem en Edward Gal, en dit zie ik ook terug bij de huidige paarden die hij rijdt. Dus ik snap wel dat, nu de Toot weer meer in opspraak komt door zijn overlijden, ook deze discussies opkomen. En waarom niet. Het is een wereldberoemd paard, waarom zou daar geen kritische noot tussen mogen zitten?

Daarbij vind ik het niet kosher om de TS persoonlijk aan te vallen en zelfs foto’s delen van haar IG account.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 02:36

Tuurlijk mag je hier kritisch naar kijken, ondanks dat ik de dood van Totilas geen reden vind een discussie mbt biomechanica te openen, maar dan verwacht je op zijn minst dat TS weet waar ze over praat, duidelijk kan onderbouwen en haar visie ook in haar rijden/training is weer te zien. Deze dingen ontbreken in mijn ogen allemaal waardoor ik het geen gepast topic vind en het een loos discussiepunt word. Ik denk niet dat sommige reacties als persoonlijke aanval zijn bedoelt, echter snap ik zeker de verwachting dat dergelijke dingen onderbouwt kunnen worden en dat dit bespreekbaar word gemaakt tegenover TS. TS mag wel kritksch zijn over de aanleiding van dit topic maar anderen mogen niet vanuit een kritisch oogpunt naar TS kijken?

Dovahkiin schreef:
Ik snap het punt van TS wel. Totilas was een legende als hengst maar heb altijd iets onnatuurlijks gehad bij hem en Edward Gal, en dit zie ik ook terug bij de huidige paarden die hij rijdt. Dus ik snap wel dat, nu de Toot weer meer in opspraak komt door zijn overlijden, ook deze discussies opkomen. En waarom niet. Het is een wereldberoemd paard, waarom zou daar geen kritische noot tussen mogen zitten?

Daarbij vind ik het niet kosher om de TS persoonlijk aan te vallen en zelfs foto’s delen van haar IG account.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 02:53

Clasical schreef:
Klopt, hier ben ik ook niet trots op, hier had ik nog wat minder kennis.
Het zou er uit moeten zien zoals rechts.
Heb eerder al eens zelf deze vergelijking naast elkaar gezet toevallig;
[ [url=m/iqe5YI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ok bedankt voor de verduidelijking. Ik zie dat het achterbeen er meer onder wordt gezet rechts. Al lijkt het ook vooral het moment van de foto te zijn, gezien het paard algeheel meer afdruk naar voren lijkt te zetten en rechts het staande voorbeen ook al duidelijk naar voren leunt. Maar de hoef van het voorbeen komt toch nog steeds voorbij de neus? Waarom zou dit dan fout zijn?

En wat ik me ook afvraag... stel dat in deze beweging het voorbeen hoger doorzwaait, zoals bij totilas, waarom is dat dan niet goed? Waar zit de grens en hoe weet je dat?

Ik rijd zelf een haflinger Met van nature korte pasjes en heb echt nog nooit moeite gehad dat die hoef zelfs maar tot aan zijn neus zou komen :')

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 03:20

Poekkie schreef:
Clasical schreef:
Klopt, hier ben ik ook niet trots op, hier had ik nog wat minder kennis.
Het zou er uit moeten zien zoals rechts.
Heb eerder al eens zelf deze vergelijking naast elkaar gezet toevallig;
[ [url=m/iqe5YI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ok bedankt voor de verduidelijking. Ik zie dat het achterbeen er meer onder wordt gezet rechts. Al lijkt het ook vooral het moment van de foto te zijn, gezien het paard algeheel meer afdruk naar voren lijkt te zetten en rechts het staande voorbeen ook al duidelijk naar voren leunt. Maar de hoef van het voorbeen komt toch nog steeds voorbij de neus? Waarom zou dit dan fout zijn?

En wat ik me ook afvraag... stel dat in deze beweging het voorbeen hoger doorzwaait, zoals bij totilas, waarom is dat dan niet goed? Waar zit de grens en hoe weet je dat?

Ik rijd zelf een haflinger Met van nature korte pasjes en heb echt nog nooit moeite gehad dat die hoef zelfs maar tot aan zijn neus zou komen :')


Je ziet dat de torso opgericht is en de schoft open.
De hele bovenlijn staat in een opwaartse boog.
Links zie je een afbreuk in de beweging in de bovenlijn net achter het zadel.
Het achterbeen is hier niet voldoende ondersteunend onder de massa om het torso richting schoft in oprichting te brengen.
Paarden hebben in tegenstelling tot mensen geen benige verbinding ( sleutelbenen)tussen de schouderbladen en de voorbenen, de romp hangt dus als het ware aan pezen en banden uiteraard, tussen de schouderbladen.
Een voorbeen wat ver naar voren komt is feitelijk niet het bezwaar, we kennen bv. allemaal de Spaanse pas waarbij het paard soms extreme schoudervrijheid kent.
Wanneer er voldoende ondersteuning is van het achterbeen wat onder de massa het torso ondersteund en daarmee een voorwaardse en opwaartse tendens heeft en dus het torso omhoog tilt tussen de schouderbladen richting de schoft.
Wanneer dit niet het geval is, en ik meen bij Totilas, waar de Torso niet voldoende word ondersteunt in een voorwaardse en opwaartse tendens maar de romp juist neerwaarts is gericht en de schoft sluit en de bovenlijn geen draagkracht meer heeft, is er geen gezonde aansluiting in het lijf en rijd je, ondanks het spectaculaire voorbeen, het paard in elkaar .
Het is niet enkel het voorbeen natuurlijk maar het hele plaatje.
Overigens moet je een denkbeeldige lat leggen langst de lijn van het voorhoofd om te bepalen waar het voorbeen correct mag/kan komen.
Het paard moet zeg maar in het hele frame extensie hebben en niet alleen maar over de bodem

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 03:55

Totilas heeft zover ik begrepen heb dat uitgooien van de voorbenen zelf aangeboden. Het kan best zijn dat er door de extra vering meer gevraagd wordt van de benen/pezen en dan is het een soort van ongezond. Ik ben zelf meer fan van de rijstijl van Isabell werth. Toch kan ik zeker van een edward gal genieten.
Moet zeggen dat ik je eigen paard niet heel goed vind lopen TS. Inderdaad wat hier genoemd is een ernorm stuwend achterbeen. Zelf zit je niet in balans. Je benen liggen te ver naar voren ten opzichte van je rug.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 07:04

Pffff overloze geneuzel begint weer, verschrikkelijk, ik heb altijd genoten van Gal en Totilas en nog steeds!

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 07:39

Dovahkiin schreef:
Ik snap het punt van TS wel. Totilas was een legende als hengst maar heb altijd iets onnatuurlijks gehad bij hem en Edward Gal, en dit zie ik ook terug bij de huidige paarden die hij rijdt. Dus ik snap wel dat, nu de Toot weer meer in opspraak komt door zijn overlijden, ook deze discussies opkomen. En waarom niet. Het is een wereldberoemd paard, waarom zou daar geen kritische noot tussen mogen zitten?

Daarbij vind ik het niet kosher om de TS persoonlijk aan te vallen en zelfs foto’s delen van haar IG account.


Waarom niet kosher?? Wat gij niet wil dat u geschied doe dat ook een ander niet, daar had TS aan moeten denken.
Logisch dat er dan ook foto vergelijkingen komen van TS haar eigen talent. Het is gewoon een vervelend topic, een'' ik weet het echt beter topic''.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 08:11

Ik ben geen fan van Totilas en niet van Gal. Maar wat heeft dit topic in godslnaam voor waarde?

ik zeg: TS, pak de telefoon, bel Rath, bel Gal en zeg dat ze en steengoed paard naar de klote hebben geholpen.

Dan pak je de bron aan en durven ze het vast bij een volgend paard nooit meer te doen.