Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 08:19

Ik vind het nogal respectloos om nu na de dood van dit legendarische paard nog een topic te openen voor een lesje biomechanica, met Totilas als lijdend voorwerp. Bovendien krijg ik de indruk dat de biomechanicawappies vaak maar half weten over wat voor paard het gaat als het op bijv Totilas aan komt. Dat hij de grond in getrapt wordt is volgens mij geheel onterecht.

Ga lekker met je eigen paard je biomechanica theorieën toepassen en laat het daar gewoon bij :)

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 08:43

Heerlijk het zoveelste wellus nietus topic. Het zou een goede regel zijn dat voor het herstarten van discussies met ook verplicht is om te komen met nieuwe argumenten. Ik heb er nog 0 gelezen..

Wel redelijk wat ‘kijk mij eens knap zijn’ posts van TS.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 08:43

De tijd zal het leren hè? Als Toto en Total ook net na hun 10e beginnen te kwakkelen is dat wel tekenend.. Lopen zij op hun 17e nog Grand prix zal het zo ongezond wel niet zijn.

Mijn indruk is ook dat het geen duurzame bewegingsvorm is, maar ik denk ook niet dat we hem nog vaak hadden gezien als hij bij Gal was gebleven.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:04

LiselotZorro schreef:
De tijd zal het leren hè? Als Toto en Total ook net na hun 10e beginnen te kwakkelen is dat wel tekenend.. Lopen zij op hun 17e nog Grand prix zal het zo ongezond wel niet zijn.

Mijn indruk is ook dat het geen duurzame bewegingsvorm is, maar ik denk ook niet dat we hem nog vaak hadden gezien als hij bij Gal was gebleven.


Zo denk ik er ook over :)

De tijd zal het leren wat betreft zijn nakomelingen.

kitsunemimi
Berichten: 78
Geregistreerd: 21-08-15

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:20

Is dit nu trekken aan een dood paard?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:26

Niet slecht om hierover te discussiëren toch? Maar ik zou het iets breder trekken....
Sport & fokkerij worden extremer, en dat leidt ook in andere stamboeken/ sporten tot ellende.

Een kritisch geluid is goed, maar wellicht zinvol dat dan breder te trekken dan Totilas. Wellicht is hij exemplarisch voor die extremiteiten, maar allang niet meer de enige (en ter ziele).

Petje af voor je rustige manier van reageren ts!

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:31

Ninx schreef:
Niet slecht om hierover te discussiëren toch? Maar ik zou het iets breder trekken....
Sport & fokkerij worden extremer, en dat leidt ook in andere stamboeken/ sporten tot ellende.

Een kritisch geluid is goed, maar wellicht zinvol dat dan breder te trekken dan Totilas. Wellicht is hij exemplarisch voor die extremiteiten, maar allang niet meer de enige (en ter ziele).

Petje af voor je rustige manier van reageren ts!


Fijne opmerking. Vind het concept ook interessant en totilas zijn bewegingen blijven ook interessant, ja zelfs na zijn dood. Is verder niks mis mee.

Ik ben niet bekend met zijn nakomelingen maar laten die ook dit extreme beengebruik zien? En welke andere paarden doen dit van nature

Anoniem

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:36

Voor mij komt het niet over dat TS bedoeld dat Totilas een slecht paard was maar wel dat er slecht mee is omgegaan qua rijden.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:39

Laatst bijgewerkt door KahluaB op 17-12-20 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:40

Moestuin schreef:
Voor mij komt het niet over dat TS bedoeld dat Totilas een slecht paard was maar wel dat er slecht mee is omgegaan qua rijden.


Ik haak hier even bij in. Omdat een paard het natuurlijk aanbied moeten we het dan optimaal benutten en vergroten? Of moet je hem beschermen tegen zichzelf? Geen idee of het echt zo schadelijk is trouwens, leer graag bij

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:42

Als je even de zoekfunctie gebruikt, dan kom je nog tig van zulke topics tegen. Daar kan je je hart ophalen als je hier van houdt.

Het management rondom Totilas was goed, tot hij verkocht werd. Zie ook de documentaire die over hem gemaakt is. Slecht gereden paarden halen geen monsterscores en blijven ook niet steeds de kwaliteit aanbieden zoals Totilas dat deed.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:45

Ik begrijp niet goed waarom er persé nu zo'n topic moet geopend worden.
Hij liep 20 jaar op deze aardkloot rond dus tijd genoeg gehad om hierover te praktiseren lijkt me :+
Met een beetje zoekfunctie hier op bokt vind je ook al aardig wat over Totilas trouwens.

Net nu hij nog geen week dood is, komt opeens dit topic bovendrijven...
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 17-12-20 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:46

Hij kon ook gewoon simpel draven hoor dit deden ze het meest in de training simpel aan de hulpen en los door het lijf! De wauw draf zoeken ze maar af en toe op en naar een wedstrijd toe wat meer!

Wat ik grappig vind is dat er over de galop dan niets wordt geschreven iedereen heeft het altijd maar over zijn draf maar juist de galop was fenomenaal zoals dat paard van een uitgestrekte galop naar een piroutte op een dubbeltje kon gaan kreeg ik kippenvel van! En daarbij kon die ook nog eens stappen zonder enige vorm van spanning! Zoals dat paard genoot aan het einde van de proef en het publiek in keek hij wist gewoon dat hij een superster was

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:46

SophievdV schreef:
Als je even de zoekfunctie gebruikt, dan kom je nog tig van zulke topics tegen. Daar kan je je hart ophalen als je hier van houdt.

Het management rondom Totilas was goed, tot hij verkocht werd. Zie ook de documentaire die over hem gemaakt is.Slecht gereden paarden halen geen monsterscores en blijven ook niet steeds de kwaliteit aanbieden zoals Totilas dat deed.

Tenzij het beeld van wat een goed gaand GP paard is, steeds meer aan mode en spektakel onderhevig is ,en het jury corps zich niet houdt aan de FEI regels bij het beoordelen van een proef.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:51

KahluaB schreef:
SophievdV schreef:
Als je even de zoekfunctie gebruikt, dan kom je nog tig van zulke topics tegen. Daar kan je je hart ophalen als je hier van houdt.

Het management rondom Totilas was goed, tot hij verkocht werd. Zie ook de documentaire die over hem gemaakt is.Slecht gereden paarden halen geen monsterscores en blijven ook niet steeds de kwaliteit aanbieden zoals Totilas dat deed.

Tenzij het beeld van wat een goed gaand GP paard is, steeds meer aan mode en spektakel onderhevig is ,en het jury corps zich niet houdt aan de FEI regels bij het beoordelen van een proef.


Hier wil ik ook graag even op inhaken. Ik herinner me nog de zilveren medaille van de Spelen in 2008, Satchmo. Die proef belonen met die score liet mij duidelijk zien dat jury's zelfs op dat niveau inderdaad nog een weg te gaan hadden (hebben).

Verder hou ik me buiten de discussie, maar ik ga mee met de persoon die voorstelde om het bredere plaatje te bekijken, verder dan enkel Totilas.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:54

Clasical schreef:
HopeMyDay schreef:
Omdat men enkel het moment fotografeerd wanneer het voorbeen op het hoogste punt is. Dit doen ze omdat dit het "spektakel" beter kan weergeven. Als je zou kijken naar het totaalbeeld van Totilas zijn verzamelde draf (speel het eens vertraagd af) dan zal je zien dat zijn voorbeen zodanig vlug is dat die af en toe een tikje eerder in het moment op de grond komt dan het achterbeen. Dit draait om werkelijke milliseconden maar is wel belangrijk. Als je het filmpje stop zet op het moment dat het voorbeen lager is dan "spectaculair" zie je dat het achterbeen wel degelijk meedoet en kracht levert.

Nu is het enorm lastig om deze eigenschap "uit" een paard te trainen. Er zijn meer rassen die deze neiging hebben (IJslanders met veel voorbeen bijvoorbeeld en sommige hackney lijnen ook).

Hierbij een screenshot uit datzelfde filmpje als net van de uitgestrekte draf nét een fractie later.
[ [url=m/Q3eTbw.jpg]Afbeelding[/url] ]


En het moment waarop hij hypermobiel uitzwaait kan hij niet meer op of -voor de loodlijn lopen?
En is op dat exacte moment van een fractie van een seconde ook even de hele bovenlijn ingestort om zich na een fractie van een seconde weer tot het “normale” te herstellen?
Ik ben het eens dat het voorbeen echt een eigenschap is en niet erin gereden maar dat mag toch niet de boel rechtvaardigen


Op het moment dat hij de balans kwijt raakt omdat hij zo'n enorm voorbeen heeft moet dit zeker weer gecompenseerd worden door het hoofd. Het hoofd is ongelofelijk belangrijk in het houden van evenwicht voor paarden. Daarom stort hij ietsje in, je kan niet verwachten van een levend dier die een fout maakt dat hij diezelfde fout niet mag compenseren op de natuurlijke manier die gebruikt wordt om te compenseren. Een paard is nu eenmaal niet "benen", "hoofd/hals", "rug". Een paard is een geheel en dient ook als geheel gezien te worden. Als het linkerbeen niet goed functioneert bijvoorbeeld dan is dit terug te zien in de rug en in de bewegingen van het hoofd. Overigens valt niet de hele bovenlijn weg, hij duikt ietsje met het hoofd en is daarna weer terug in het frame.

Maar TS, ik ben wel erg benieuwd wat je vind/vond van de bewegingen van Batuta?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:55

Amber_anne schreef:
Moestuin schreef:
Voor mij komt het niet over dat TS bedoeld dat Totilas een slecht paard was maar wel dat er slecht mee is omgegaan qua rijden.


Ik haak hier even bij in. Omdat een paard het natuurlijk aanbied moeten we het dan optimaal benutten en vergroten? Of moet je hem beschermen tegen zichzelf? Geen idee of het echt zo schadelijk is trouwens, leer graag bij


Ho, ik zeg niet dat ik er voldoende kennis over heb. (heb er uiteraard wel een mening over)
Ik zie hier gewoon heel vaak langs komen dat TS Totilas aanvalt terwijl ik er uit op neem dat ze vindt dat ze er slecht mee zijn omgegaan, niet dat Totilas op zich slecht was.

Mijn persoonlijke mening op jou vraag is dat je het niet moet willen vergroten. Ik zou het dier voorzichtiger trainen en uiteindelijk zien waar het schip strand. Je moet de beweging er niet uit willen trainen maar ook niet zo danig willen vergroten dat je eigenlijk over een grens heen gaat. Als het dier vanzelf sterker wordt door een geschikte training dan ga je dat voorbeen ook automatisch spectaculairder krijgen. Maar ik denk dat er in zijn training er veel te veel op is gefocused, dit een enorm wauw effect heeft opgeroepen bij velen, dit terwijl hij eigenlijk niet zo correct liep in de rest van zijn lichaam.

Zijn verkoop was in mijn ogen ook zeer goed getimed :+ Ik denk dat ze al langer wisten dat de OS door zijn fysieke toestand er niet meer in zat. Maar, dit is puur mijn mening en niet gebaseerd op enige feiten. Gewoon aan de hand van wat ik heb gezien heb ik daar mijn mening over gevormd

(Dus schiet mij nu ook niet af bokt := )

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:59

Clasical schreef:
[ [url=m/Ucgt7y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Totilas toont absoluut geen uitgestrekte draf, er is nergens in het lijf extensie.
Ook zie je niet de stuwende energie zoals op het onderste plaatje.
De motor van Totilas is volledig uit.


Zo triest weer dit. Foto's vergelijken is foute boel. Je zoekt de plaatjes op die passen bij je stelling, gemakshalve vergeet je dat zo'n foto nog geen seconde is van een paard in beweging.
En daarbij is paardrijden geen wiskunde, dus lijnen trekken langs benen geeft hooguit het meest volmaakte plaatje wat we zoeken, maar zelden bereikt wordt.
Daarbji heeft het paard ook nog de stap en galop, maar die schijnt niet mee te tellen in de beoordeling van Totilas. Of is daar niks over te zeuren?

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:01

KahluaB schreef:


https://www.horses.nl/algemeen/stamboek ... pnge_fypGs

Sympathieke man hoor.. :')

Ik vind zijn artikel niet duidelijk, maar opruiend (totilas zn gangen spastisch gestuntel noemen bijvoorbeeld), daarmee streef je je doel voorbij. Mensen die dat wel waarderen (en die je, neem ik aan, probeert te bereiken) haken op dat moment geestelijk af op zulke woorden. Je hóeft niet persé het 1 af te branden om het ander te verkondigen. En als je dat wel doet, zorg dan dat het beeldmateriaal van jouzelf je standpunten niet volledig onderuit schoffelen..

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:03

TS, Zet eens foto’s of filmpjes van jezelf neer op een paard als je het zo goed weet en kan. We zijn erg benieuwd.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:13

Kookaburra schreef:
Is er toevallig ook een barrok paard wat op internationaal niveau leuk heeft gelopen?
Ik kan me voorstellen dat dat niet zo is. Vaak worden de luxe en meer dressuurgefokte paarden die in het plaatje passen qua beweging ingezet. Maar mocht er wel 1 meegelopen hebben op leuk niveau, dan is dat wellicht fijner te vergelijken.


FuegoXII


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:15

Mar_jolijn schreef:
KahluaB schreef:


https://www.horses.nl/algemeen/stamboek ... pnge_fypGs

Sympathieke man hoor.. :')

Ik vind zijn artikel niet duidelijk, maar opruiend (totilas zn gangen spastisch gestuntel noemen bijvoorbeeld), daarmee streef je je doel voorbij. Mensen die dat wel waarderen (en die je, neem ik aan, probeert te bereiken) haken op dat moment geestelijk af op zulke woorden. Je hóeft niet persé het 1 af te branden om het ander te verkondigen. En als je dat wel doet, zorg dan dat het beeldmateriaal van jouzelf je standpunten niet volledig onderuit schoffelen..

Eens. Dit Facebookbericht doet niks anders dan opruien. Terwijl ik weet dat Karel echt enorm goed kan uitleggen wat er te zien is en waarom dat wel of niet goed/duurzaam is, welke beweging resultaat is van welke handeling. Ik heb enorm veel van hem geleerd, iig.

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:15

Clasical schreef:
chanicha schreef:
Wat heeft dit voor zin, hij is dood!


Omdat de kritische noot ook recht heeft van spreken en het paard zelf niet kan spreken, ook niet toen hij er nog was..


Maak een keurig verslag over alle vermeende misstanden in het gehele beleid rond Totilas en breng dat persoonlijk naar die personen die daar(volgens jou) verantwoordelijk zijn. Misschien kunnen ze er iets mee.
En vraag die profs of ze nog tips hebben voor jou(foto's van je rijden tonen aan dat er nog veel werk aan de winkel is) hopelijk ontstaat er een mooie samenwerking.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:18

Die schimmel hierboven krijgt ook niet alle scores gok ik van de bokkers hier, ik zie een achterbeen dat niet ondertreed, erg korte hals en een rug die weg gedrukt is.

Hoe kan het in hemelsnaam dat er op het hoogste niveau geen paarden zijn die wel goed lopen? Dan is het hoogste niveau toch uhm niet het hoogste niveau.. Op welk niveau lopen de paarden nog wel prettig dan?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:20

Amber_anne schreef:
Moestuin schreef:
Voor mij komt het niet over dat TS bedoeld dat Totilas een slecht paard was maar wel dat er slecht mee is omgegaan qua rijden.


Ik haak hier even bij in. Omdat een paard het natuurlijk aanbied moeten we het dan optimaal benutten en vergroten? Of moet je hem beschermen tegen zichzelf? Geen idee of het echt zo schadelijk is trouwens, leer graag bij


Toen oma nog jong was gold: de dressuur is er om de natuurlijke gangen van het paard te verbeteren. Dwz: het dier wordt sterker en mooier.
Het is niet ongebruikelijk dat hengsten de Spaanse Rijschool met 25 nog vol in het werk staan.

Om te beoordelen of een dier biomechanisch correct wordt gereden gebruik ik vier lijnen :
als dressrruiter begin ik met het achterbeen : hoeveel achterbeen is er voor de loodlijn uit het heupgewricht van het paard?
Komt in stap en draf het voorste achterbeen onder het zwaartepunt van de ruiter?
Wat is de lijn van bekken naar zadel?
... en graag de neus voor de loodlijn - met actieve spieren pal voor het zadel en ontspannen spieren in de onderhals en naast de eerste nekwervels.
(De drafdiagonaal toont goed op foto's : pijpbeen van het 'zwevende' achterbeen en diagonale onderarm moeten parallel zijn.)

Rijd je een dier in principe op zo'n manier, kan het heus wel eens een show weggeven (maar mijn huidige stalgenoten rijden elke dag achter de drie loodlijnen en dat merk je aan het fysiotherapie bezoek...)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-12-20 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt