Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:53

Afbeelding

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:54

Even 4 foto's zonder tekst, de beelden spreken voldoende.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23479
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:55

Wat wil je zeggen lichtheid?

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:56

Nee, de beelden spreken niet voor zich. Wat wil je hier in godesnaam mee zeggen?

Hebben we hier appels en peren? Of appels en ruimteschepen?

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:01

Jeetje wast irritant, die 4 foto's los gepost. Had ze in 1 post geplaatst en even voorzien van commentaar.

Gaabje
Berichten: 940
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:02

Ik lees mee, maar heb nu toch het gevoel dat zaken uit zijn verband worden getrokken. Een aantal geplaatste foto's komen uit dit artikel:
https://www.bitmagazine.nl/emotie/de-jo ... ilas/1769/

Daarin geeft de amazone zelf al aan dat Totilas als jonge hengst al extreme bewegingen liet zien. Er is ook een andere draffoto waarbij je ziet dat het voorbeen meer doet dan het achterbeen.

Foto's zeggen zo weinig over het gehele verhaal (daarmee doe ik geen uitspraak over sommige andere foto's).

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:02

Foto's zeggen wel een hoop over welke zoektermen jij gebruikt op google. :')



Afbeelding

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 13:02

Nou daar hoeft tocht echt geen commentaar bij.
Duidelijk zo

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:03

4 Maal Totilas
2 Maal correctgereden en twee maal RollKur.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:06

Laten we anders even ophouden met googlen op 'totilas rollkur', daar wordt deze discussie niet beter van.

Als ga googlen op 'klassieke rijkunst rollkur' komen er ook vervelende plaatjes naar voren, en die slingeren we mensen ook niet om de oren.

Foto's zijn momentopnames.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:07

Iedereen zegt hier van natuurlijke beweging, maar is dat zo?

Wie is er wel eens s ochtends vroeg voordat de medewerkers en klanten komen op zo’n stal geweest?

Ik heb vroeger teveel gezien en gehoord op de stallen in de hogere sport. (Ja ook bij Gal) die toen heel normaal leken. Nu ik ouder ben denk ik van goh die ringen met ijzer om de voeten en in de schoenen zetten is misschien toch niet zo goed voor een paard. Of de opmerking van een gp ruiter naar 1 van z’n klanten dat hij maar eens met een stuk hout in z’n handen moest gaan rijden en als paard z’n kop omhoog deed hij daar maar eens flink hard tussen z’n oren moest slaan.. paard zou het dan wel afleren om z’n hoofd omhoog te doen.

Wat ik hier mee wil zeggen is, dat mensen wel zeggen dat het zo zielig is dat een paard uit de sport gaat en weg bij een ruiter. Maar die zelfde mensen hebben geen weet van wat er achter de schermen gebeurt met die paarden. Hoe goed ze verder ook verzorgd worden, het heeft niks te maken met natuurlijke beweging en iets wat een paard zelf aanbied.

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:12

Inderdaad. Daar heb ik geen weet van. Ik hoor graag van jou wat je met je eigen ogen gezien hebt bij Totilas in stal en tijdens de training, of bij andere top paarden. Ik sta open voor bewijsbare informatie uit de eerste hand.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:17

DreamGuide schreef:
Laten we anders even ophouden met googlen op 'totilas rollkur', daar wordt deze discussie niet beter van.

Als ga googlen op 'klassieke rijkunst rollkur' komen er ook vervelende plaatjes naar voren, en die slingeren we mensen ook niet om de oren.

Foto's zijn momentopnames.

Je wilt toch niet zonder blozen zeggen dat je deze wreedheid aanvaardbaar acht?

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:21

lichtheid schreef:
Je wilt toch niet zonder blozen zeggen dat je deze wreedheid aanvaardbaar acht?


Ik durf zonder blozen te zeggen dat ik geen conclusies trek over een foto waarvan ik de achtergrond of het moment totaal niet weet.

Ik kan ook hele lelijke foto's van mezelf op mijn paard vinden als ze net schrikt bijvoorbeeld, en ik onverhoopt harder in kom dan de bedoeling is.

Als iemand langdurig zo rond rijdt dan heb ik daar zeker een mening over, maar dan wil ik daar video bewijs van zien en niet een enkel fotootje die van Google is geplukt.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:27

lichtheid schreef:
DreamGuide schreef:
Laten we anders even ophouden met googlen op 'totilas rollkur', daar wordt deze discussie niet beter van.

Als ga googlen op 'klassieke rijkunst rollkur' komen er ook vervelende plaatjes naar voren, en die slingeren we mensen ook niet om de oren.

Foto's zijn momentopnames.

Je wilt toch niet zonder blozen zeggen dat je deze wreedheid aanvaardbaar acht?
Idd! Ik word echt naar van zulke foto's,waarvan de fans het afdoen met " het is maar een moment opname".
Ja ,maar ze zijn wel onderdeel van een hele reeks .Zulke foto's ontstaan niet uit het niets maar zijn onderdeel van een opeenstapeling van foute momenten.
Van EG zijn ze dan ook te kust en te keur te vinden ,en niet alleen met Totilas. -O-

Cowgirl

Berichten: 23752
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:31

rien10 schreef:
Inderdaad. Daar heb ik geen weet van. Ik hoor graag van jou wat je met je eigen ogen gezien hebt bij Totilas in stal en tijdens de training, of bij andere top paarden. Ik sta open voor bewijsbare informatie uit de eerste hand.



Ik wil dat ook wel eens horen. Dit hoor je alijd wel voorbij komen in een topic maar niemand die zijn mond opentrekt of met echt bewijs komt. Of is er soms iets getekend?

cobiie

Berichten: 7310
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:31

Sommige foto's zullen een Mathias en een Edward ook niet blij van worden, net zoals ts het niet leuk vond dat er een foto van een minder moment van haar werd getoond. (Ts heeft de foto zelf uitgezocht en geplaatst omdat ze het wel mooi vond, aan een edward en dergelijke wordt geen goedkeuring voor plaatsing gevraagd, die hebben de luxe niet)
Het is zo makkelijk van achter een schermpje anoniem lekker negatief over een ander zijn.

Totilas mocht in Duitsland iig geregeld lekker mee op buitenrit.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 17-12-20 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:33

KahluaB schreef:
Idd! Ik word echt naar van zulke foto's,waarvan de fans het afdoen met " het is maar een moment opname".
Ja ,maar ze zijn wel onderdeel van een hele reeks .Zulke foto's ontstaan niet uit het niets maar zijn onderdeel van een opeenstapeling van foute momenten.
Zulke foto's zijn dan ook te kust en te keren te vinden van EG ,en niet alleen op Totilas. -O-


Zonder al te veel te verzanden in een welles nietus discussie, zijn dit ook wel de foto's die altijd de meeste aandacht trekken en dus is er vanuit de media en alle dierenactivisten het meeste reden om juist deze foto's uit te lichten en rond te zaaien.

Begrijpelijk proces, maar ik betwijfel ten zeerste of dit een een eerlijk beeld geeft over de daadwerkelijke gang van zaken.

Je kunt nergens zoveel aandacht en oeh's en ah's mee krijgen als met een rollkur (-achtige) foto.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:49

Ja, misschien is hij achter de schermen wel getrixt met touwen en zweepslagen.
Zijn hypermobiliteit is misbruikt en hij was allang stuk voor hij verkocht werd. Hij mocht alleen aan een touwtje stappen en verder 22 uur op stal. Maar in de baan moest hij tot het gaatje gaan voor zijn ruiter.

En iedereen op de wedstrijden maar oh en ah roepen.

;(

Natuurlijk is het goed om je af te vragen hoe diep je een paard mag instellen voor het mishandeling heet. Je lineaal ernaast te leggen tot in perfectie.
De grootste foutenmakers blijven mensen. En foutenkijkers ook! Ik denk dat er maar een heel klein groepje is dat wreedheid toepast als middel om een doel te bereiken.
Daarom is het zo jammer dat zoveel foutenkijkers en kritisch denkers wreedheid toebedelen aan anderen. De nuance is weg, het is zwarter dan zwart.

Ik snap echt wel dat men zich afvraagt hoe je op diervriendelijke wijze een paard tot extreem bewegen kan 'bewegen'. Maar dan is het dan gelijk ook 'fout'?

Was er al iemand die wilde inhaken op de vergelijking met de Spaanse draf?
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 17-12-20 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:50

Iemand zich ooit verdiept in wat hypermobiel is? Dat is juist dat je andere natuurlijke bewegingen kan aanbieden, dat geldt voor eens mens niet anders. Mijn natuurlijke bewegingen zijn ook extremer als menig van jullie
Op voorgaande pagina legt nog iemand dat uit

Dus beweegt totilas onnatuurlijk? NEE! Voor hem ís dit natuurlijk

Elin_

Berichten: 9654
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:50

Kelly_ann schreef:
Ja, misschien is hij achter de schermen wel getrixt met touwen en zweepslagen.
Zijn hypermobiliteit is misbruikt en hij was allang stuk voor hij verkocht werd. Hij mocht alleen aan een touwtje stappen en verder 22 uur op stal. Maar in de baan moest hij tot het gaatje gaan voor zijn ruiter.

En iedereen op de wedstrijden maar oh en ah roepen.

;(

Natuurlijk is het goed om je af te vragen hoe diep je een paard mag instellen voor het mishandeling heet. Je lineaal ernaast te leggen tot in perfectie.
De grootste foutenmakers blijven mensen. En foutenkijkers ook! Ik denk dat er maar een heel klein groepje is dat wreedheid toepast als middel om een doel te bereiken.
Daarom is het zo jammer dat zoveel foutenkijkers en kritisch denkers wreedheid toebedelen aan anderen. De nuance is weg, het is zwarter dan zwart.

Ik snap echt wel dat men zich afvraagt hoe je op diervriendelijke wijze een paard tot extreem bewegen kan 'bewegen'.

Was er al iemand die wilde inhaken op de vergelijking met de Spaanse draf?

Jij stond bij hen op stal? :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:53

Elin_ schreef:
Jij stond bij hen op stal? :)


Nee, maar het nichtje van het buurmeisje van mijn zus wel!

:j

De bovenste alinea was sarcasme Elin....

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:53

Cowgirl schreef:
rien10 schreef:
Inderdaad. Daar heb ik geen weet van. Ik hoor graag van jou wat je met je eigen ogen gezien hebt bij Totilas in stal en tijdens de training, of bij andere top paarden. Ik sta open voor bewijsbare informatie uit de eerste hand.



Ik wil dat ook wel eens horen. Dit hoor je alijd wel voorbij komen in een topic maar niemand die zijn mond opentrekt of met echt bewijs komt. Of is er soms iets getekend?


Wat ik zelf heb gezien op bekende stallen bij bekende paarden. Trainen met ringen om de hoeven, in de schoenen zetten. Gewichten aan benen. Tong vastzetten met panty. Hengst muisjes geven voordat ie naar show moest. Hengst met zweep tegen geslachtsdeel slaan omdat hij opgewonden was. Geen water geven zodat paard rustig was en ga zo ff door..

Ken iemand die heel veel belastende info heeft maar niet naar voren durft te komen. Vergeet niet dat er een groot marketing apparaat en hand boven hoofd houden achter zit. Naar voren komen betekent ook dat je je nooit meer ergens hoeft te vertonen laat staan nog aan de bak komt.

Wordt het daar beter van voor de paarden, nee maar zolang het overgrote deel de oeh ie en ahhh nog geloofd en het niet ziet.. waar ben je dan als enige persoon? T zegt al genoeg hoe te hier wordt aangepakt, hoewel ze technisch niet helemaal goed zit, er is in mijn ogen wel veel te verbeteren in de paardensport.

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:54

Joanne1987 schreef:
Iemand zich ooit verdiept in wat hypermobiel is? Dat is juist dat je andere natuurlijke bewegingen kan aanbieden, dat geldt voor eens mens niet anders. Mijn natuurlijke bewegingen zijn ook extremer als menig van jullie
Op voorgaande pagina legt nog iemand dat uit

Dus beweegt totilas onnatuurlijk? NEE! Voor hem ís dit natuurlijk


Ik heb een groot deel gelezen...

wat ik me afvraag... als Totilas hypermobiel was, had hij dan niet een oneerlijk voordeel qua bewegen ten opzichte van andere deelnemers?
Waarbij ik me dus heel sterk afvraag in hoeverre een 'afwijking' zoals hypermobilitiet uberhaupt een voordeel kan zijn? Dat moet toch niet kunnen gezien je paarden op redelijk 'natuurlijke' (dit is echt heel discutabel, maar even terzijde) bewegingen zou moeten beoordelen..

En, is de standaard nu niet zo geworden dat paarden die niet hypermobiel zijn (want blijkbaar lagen zijn aparte bewegingen daaraan) dus niet aan dat 'plaatje' kunnen voldoen? Zij werden wel naast elkaar gejureerd in een wedstrijd, denk ik?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 13:56

Kelly_ann schreef:
Ja, misschien is hij achter de schermen wel getrixt met touwen en zweepslagen.
Zijn hypermobiliteit is misbruikt en hij was allang stuk voor hij verkocht werd. Hij mocht alleen aan een touwtje stappen en verder 22 uur op stal. Maar in de baan moest hij tot het gaatje gaan voor zijn ruiter.

En iedereen op de wedstrijden maar oh en ah roepen.

;(

Natuurlijk is het goed om je af te vragen hoe diep je een paard mag instellen voor het mishandeling heet. Je lineaal ernaast te leggen tot in perfectie.
De grootste foutenmakers blijven mensen. En foutenkijkers ook! Ik denk dat er maar een heel klein groepje is dat wreedheid toepast als middel om een doel te bereiken.
Daarom is het zo jammer dat zoveel foutenkijkers en kritisch denkers wreedheid toebedelen aan anderen. De nuance is weg, het is zwarter dan zwart.

Ik snap echt wel dat men zich afvraagt hoe je op diervriendelijke wijze een paard tot extreem bewegen kan 'bewegen'. Maar dan is het dan gelijk ook 'fout'?

Was er al iemand die wilde inhaken op de vergelijking met de Spaanse draf?


Je hebt gelijk, de uitgestrekte draf is veel meer te vergelijken met de Spaanse draf dan een correcte uitgestrekte draf.
Die vergelijking word vaak gemaakt zoals de foto hieronder weergeeft
Afbeelding