Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elin_

Berichten: 9654
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:58

Kelly_ann schreef:
Elin_ schreef:
Jij stond bij hen op stal? :)


Nee, maar het nichtje van het buurmeisje van mijn zus wel!

:j

De bovenste alinea was sarcasme Elin....

Oh ik dacht serieus dat je de bovenste alinea meende :=
Excuses

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:59

Er zullen vast misstanden zijn in de topsport. Dat geloof ik.
In iedere tak van paardensport, op ieder niveau zijn misstanden.
Maar je kan niet roepen dat Totilas zo loopt “dus het moet getruct zijn”. Dat weet je gewoon niet.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:59

Ja, wij mensen vinden het mooi als een paard extreem beweegt..... Het zal misschien alleen een voordeel zijn als je als hengst moet vechten. Maar ja, daar zijn de paarden van nu ook weer wat te kwetsbaar voor. Zijn zo kapot en kreupel, dan win je het ook niet in een gevecht.

Nogmaals, dit is wel het huidige bestaansrecht. Huisdier, maatje, showdier, sportpaard etc.

En Totilas deed het met verve! Ontspannen aan de losse teugel, knettergaaf in de oefeningen!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:02

Clasical schreef:
Je hebt gelijk, de uitgestrekte draf is veel meer te vergelijken met de Spaanse draf dan een correcte uitgestrekte draf.
Die vergelijking word vaak gemaakt zoals de foto hieronder weergeeft
[url=m/Eb06nQ.jpg]Afbeelding[/url]


Ja, en nu kan je wel afvragen of dit nog voldoet aan de criteria voor uitgestrekte draf. Of eigenlijk een ongevraagde oefeningen is.....


Maar vet is het wel, ik heb vroeger iemand de Spaanse draf zien rijden en ik vond het magisch!

Totilas kon het met verve, zoveel takt en regelmaat.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:04

Kelly_ann schreef:
Ja, wij mensen vinden het mooi als een paard extreem beweegt.....

Nou ik vind er niks moois aan. :=

Poekkie

Berichten: 7357
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:04

Tong vast zetten met panty? Hoe zelfs?

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:07

Kelly_ann schreef:
Ontspannen aan de losse teugel, knettergaaf in de oefeningen

Er zijn echt heel veel gebieden van ontspannen en aan een losse teugel... ik heb dat bij hen eigenlijk niet gezien, althans, niet volgens mij referentiekader :)

En inderdaad "wij mensen" .. ik vind het er echt niet uitzien.. :n
Maar er zijn mensen die het mooi vinden en er zelfs een wedstrijd van gemaakt hebben :j
Dat daar paarden met 'niet gangbare' eigenschappen dan hoog scoren, vind ik best apart..

cobiie

Berichten: 7310
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:07

Poekkie schreef:
Tong vast zetten met panty? Hoe zelfs?

Om het bit heen, zodat de tong niet naar buiten kan komen of over het bot gegooid kan worden.

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:07

Tong in de voet van de panty doen, panty aan de neusriem binden. Zo kan het dier niet de tong over het bit gooien en de tong uitsteken.
Tik op de geslachtsdelen van hengsten heb ik ook wel meegemaakt. Naar, maar je wilt ook geen dekkende hengst aan je touwtje hebben lopen.
Van beide zaken weet ik niet of het nu nog gedaan wordt. Ik heb het al in geen 20 jaar meer gezien.

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:09

Ik ben ook geen fan. Vind het niet mooi. Ik kijk liever naar Minderhout met een van zijn paarden. En Kittel. Met Scandic. <3

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:09

Gaabje schreef:
Ik lees mee, maar heb nu toch het gevoel dat zaken uit zijn verband worden getrokken. Een aantal geplaatste foto's komen uit dit artikel:
https://www.bitmagazine.nl/emotie/de-jo ... ilas/1769/

Daarin geeft de amazone zelf al aan dat Totilas als jonge hengst al extreme bewegingen liet zien. Er is ook een andere draffoto waarbij je ziet dat het voorbeen meer doet dan het achterbeen.

Foto's zeggen zo weinig over het gehele verhaal (daarmee doe ik geen uitspraak over sommige andere foto's).

Precies.
Dat interview met de eerste amazone van Totilas kan ik me ook nog goed herinneren. Dat hij bij iets meer impuls direct zo enorm begon te bewegen dat zij dacht: wat gebeurt er, wat doet hij nu?

De hierboven geplaatste foto's geven een extreem contrast weer, maar zijn ook duidelijk gekozen vanuit een vooringenomen standpunt. Ze geven dus geen objectief beeld.
Als je je standpunt inzake Totilas en lichaamsgebruik enigszins wilt onderbouwen, dan is dit niet de manier. Dan moet je heel veel bewegend beeld gaan analyseren in plaats van re komen met een paar foto's die in jouw straatje passen.

Het extreem doorstellen, ldr en dergelijke, ik vind het absoluut geen fijne, sympathieke trainingsmethode. Vooral omdat het naar mijn idee meer gebruikt werd (wordt?) om absolute gehoorzaamheid en controle te bewerkstelligen, en niet zozeer om te gymnastiseren. Wat dat laatste aangaat, dat heeft volgens mij ook totaal geen zin bij een hypermobiel paard. Die zijn al zo los en beweeglijk.
Maar, wellicht een beetje tegenstrijdig, juist om die reden zal het ze, fysiek althans, niet direct schaden om voor korte momenten (!) zo'n extreme houding aan te nemen. Het zijn juist de wat minder soepele paarden die er fysiek schade van ondervinden als ze door de ruiter in zo'n voor hen zeer belastende houding gemangeld worden teneinde meer souplesse te verkrijgen.

De meest interessante vraag in deze hele discussie zal overigens nooit beantwoord worden, en dat is hoe Totilas het zou hebben gedaan als hij van het begin van zijn wedstrijdcarriere af aan was gereden door een ruiter met een andere, voor mijn part meer 'klassieke' (wat dat dan ook is) rijstijl. Zou dat verschil hebben gemaakt, in rekening nemend dat ongeacht de trainingsmethode, Gal en Totilas overduidelijk een enorm sterke band hadden?
We zullen het nooit weten.

Cer, wat betreft jouw vraag, naar mijn indruk zijn de meeste hedendaagse modern gefokte topdressuurpaarden hypermobiel. Misschien niet zo extreem als Totilas, maar toch. Hypermobiliteit geeft nu eenmaal extreme bewegingen, en dat is wat men wil zien. Dat zie je overigens niet alleen bij bijv KWPN'ers, maar bijv ook in de fokkerij die ik wat meer van nabij ken, die van de IJslanders. Daar zie je in de top van de sport tegenwoordig extreem hypermobiele paarden die in weinig meer lijken op de robuuste pony's van oudsher. Met ook de bijbehorende blessureproblematiek. Ik denk dat alle rijpaardfokkerijen moeten uitkijken hierin niet door te schieten.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:09

Panty doe je om de tong en vast aan de onderkaak. Zo kan hij de tong niet over het bit of uitsteken.
Ik ken helaas ook zo de dwangmiddelen van weleer :(

KahluaB schreef:
Nou ik vind er niks moois aan. :=


Smaken verschillen, misschien vind jij een courbette juist prachtig.... Of een paard dat ligt te rollen in de wei.. Ik ook trouwens, ik lust bijna alle smaken }>

chanicha

Berichten: 12177
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:10

De vriend van mijn vriendin en die haar nicht haar nicht en daar de man van vindt dat ik moet ontstippen.
:wave:

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:10

Bij beide voorbeelden van tong vastzetten met panty kan ik me niet voorstellen hoe het werkt.. is daar een soort plaatje van? (ja, ik heb wel eens een paard zn tong vastgezet met een panty, dus die methode ken ik op zich wel, maar die doet hier niet terzake :j in die gevallen was het iig geen dwangmiddel)

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:11

Nee. Ik heb er geen plaatje van. Ik
Heb het nooit gedaan.

Popstra
Berichten: 13801
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:12

MarjanB schreef:
Ken iemand die heel veel belastende info heeft maar niet naar voren durft te komen. Vergeet niet dat er een groot marketing apparaat en hand boven hoofd houden achter zit. Naar voren komen betekent ook dat je je nooit meer ergens hoeft te vertonen laat staan nog aan de bak komt.


Dan nog is het wel heel schijnheilig om dat overal rond te bazuinen als je toch graag weer gezien word of wil werken in die wereld die je zo verafschuwd! :)

MarjanB

Berichten: 16514
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:12

Poekkie schreef:
Tong vast zetten met panty? Hoe zelfs?


Men neme een pantysok, maakt er een lus in (hoe je met veterstrikken begint) doet daar de tong in en bind het vervolgens vast om de onderkaak en paard kan tong niet meer over bit doen.

@rien, nee is geen pretje maar paard echt mishandelen (striemen over hele lichaam en geslachtsdeel) vind ik geen tikje. En nee dat was geen 20 jaar terug..

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:13

Askja schreef:
Cer, wat betreft jouw vraag, naar mijn indruk zijn de meeste hedendaagse modern gefokte topdressuurpaarden hypermobiel. Misschien niet zo extreem als Totilas, maar toch. Hypermobiliteit geeft nu eenmaal extreme bewegingen, en dat is wat men wil zien.

ik vind dat zo bijzonder, dat de mens met dat soort dingen zo'n verkeerde afslag kan nemen..

Citaat:
Dat zie je overigens niet alleen bij bijv KWPN'ers, maar bijv ook in de fokkerij die ik wat meer van nabij ken, die van de IJslanders. Daar zie je in de top van de sport tegenwoordig extreem hypermobiele paarden die in weinig meer lijken op de robuuste pony's van oudsher. Met ook de bijbehorende blessureproblematiek. Ik denk dat alle rijpaardfokkerijen moeten uitkijken hierin niet door te schieten.

Dan denk ik dat ze al doorgeschoten zijn, want het is nu al aan de gang :j
Jammer hoor... maar inderdaad, mensen vinden het mooi dus swah..

Kabayo

Berichten: 14063
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:14

Poekkie schreef:
Tong vast zetten met panty? Hoe zelfs?

Is voornamelijk gebruikelijk bij de drafsport
Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16514
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:15

Popstra schreef:
MarjanB schreef:
Ken iemand die heel veel belastende info heeft maar niet naar voren durft te komen. Vergeet niet dat er een groot marketing apparaat en hand boven hoofd houden achter zit. Naar voren komen betekent ook dat je je nooit meer ergens hoeft te vertonen laat staan nog aan de bak komt.


Dan nog is het wel heel schijnheilig om dat overal rond te bazuinen als je toch graag weer gezien word of wil werken in die wereld die je zo verafschuwd! :)


Die wereld is groter dan alleen de dressuurwereld... diegene heeft er al wel eens wat over gezegd en toen kreeg ie iedereen over zich heen (en aangewakkerd door de dressuurruiters) terwijl deze persoon heel wat paarden aan het lopen heeft gehouden voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:15

Cer schreef:
Bij beide voorbeelden van tong vastzetten met panty kan ik me niet voorstellen hoe het werkt.. is daar een soort plaatje van? (ja, ik heb wel eens een paard zn tong vastgezet met een panty, dus die methode ken ik op zich wel, maar die doet hier niet terzake :j in die gevallen was het iig geen dwangmiddel)

Als het geen dwangmiddel was, wat was het dan wel?

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:16

rien10 schreef:
Nee. Ik heb er geen plaatje van. Ik Heb het nooit gedaan.

"Tong in de voet van de panty doen, panty aan de neusriem binden" als ik me dit voorstel, lijkt het gewoon niet te werken :) vandaar dat ik benieuwd was..

die andere methode wel... panty om tong, tong om onderkaak ..
Maar dit is nogal offtopic :)

@Mindim: daar staan op bokt hier, hele posts over geschreven.. snelheid, tong inslikken, lucht beperking etc.... :j

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:16

Was Kittel niet van de blauwe tong rel? Ieder huisje heeft een kruisje. En ik denk dat we er allemaal van leren.

De extreme rollkur is ook uit de gratie geraakt. Met dank aan de discussie. Achter de deuren vast nog wel een beetje, maar op bijna iedere stal loopt wel een stagiair met een visie en je wil echt geen filmpjes op YouTube.
Diep en rond wordt echt nog wel gebruikt. Om twee redenen denk ik, lenig maken en controle.
Als een paard met mij aan de hol wil gebruik ik het ook, ik wil ook leven. :') Ik ben dan ook geen topruiter, het is pure onmacht.

Molfre

Berichten: 2644
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:17

Mindim schreef:
Cer schreef:
Bij beide voorbeelden van tong vastzetten met panty kan ik me niet voorstellen hoe het werkt.. is daar een soort plaatje van? (ja, ik heb wel eens een paard zn tong vastgezet met een panty, dus die methode ken ik op zich wel, maar die doet hier niet terzake :j in die gevallen was het iig geen dwangmiddel)

Als het geen dwangmiddel was, wat was het dan wel?

In de drafsport wordt het gebruikt om te voorkomen dat het paard in z'n eigen tong stikt tijdens het racen (echt waar).

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:17

Kelly_ann schreef:
Was Kittel niet van de blauwe tong rel? Ieder huisje heeft een kruisje. En ik denk dat we er allemaal van leren.

De extreme rollkur is ook uit de gratie geraakt. Met dank aan de discussie. Achter de deuren vast nog wel een beetje, maar op bijna iedere stal loopt wel een stagiair met een visie en je wil echt geen filmpjes op YouTube.
Diep en rond wordt echt nog wel gebruikt. Om twee redenen denk ik, lenig maken en controle.
Als een paard met mij aan de hol wil gebruik ik het ook, ik wil ook leven. :') Ik ben dan ook geen topruiter, het is pure onmacht.
. Oh, dat wist ik niet.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 17-12-20 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt