Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:17

MarjanB schreef:
Ken iemand die heel veel belastende info heeft maar niet naar voren durft te komen. Vergeet niet dat er een groot marketing apparaat en hand boven hoofd houden achter zit. Naar voren komen betekent ook dat je je nooit meer ergens hoeft te vertonen laat staan nog aan de bak komt.


Ik zeg, verkopen aan de media! Goud geld, wel met beeldmateriaal natuurlijk.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:23

MarjanB schreef:
Die wereld is groter dan alleen de dressuurwereld... diegene heeft er al wel eens wat over gezegd en toen kreeg ie iedereen over zich heen (en aangewakkerd door de dressuurruiters) terwijl deze persoon heel wat paarden aan het lopen heeft gehouden voor ze.


Klopt, heb al zo vaak Grooms gezien die bij een ander gaan werken, daar de vuile was buiten hangen, zien dat het hetzelfde laken en pak is en doodleuk soms zelfs met hangende pootjes weer terug gaan naar hun vorige werkgever of ze nooit wat lelijks gezegd hebben.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:26

Ik moest even denken aan een oud topic, [VN] Hoefsmid Nederlands Olympisch team geeft visie op dressuur

Gek genoeg waren daar weinig reacties op (als je ziet wat dit topic oproept) en zelfs bij deze man wordt al aangegeven van wat stom dat ie daar nu mee komt en hypocriet. Terwijl het iemand is die alles op de wereld wel zo’n beetje gezien heeft en echt niet uit z’n nek banketstaaf.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:30

Maar, zo moeilijk is het toch niet om ff je mobieltje te pakken?

Je red er hulpeloze paardenlevens mee.
Het wachten is op iemand die niet bang is zijn baan te verliezen. Toch?

Ik heb ook zo wat dingen gezien en niks van gezegd omdat ik niet durfde. Dus ik snap het wel. Maar ik ben dan ook een watje.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:33

Dus je durft het zelf niet, en je zegt "wat is er zo moeilijk aan je mobieltje te pakken". Ik snap het niet.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:37

rien10 schreef:
Dus je durft het zelf niet, en je zegt "wat is er zo moeilijk aan je mobieltje te pakken". Ik snap het niet.


Wat ik zeg, zo moeilijk is het niet, er is vast een keer iemand met lef.
Ik was inderdaad niet zo'n held toen.... Het is niet zwart of wit, niet iedereen is hetzelfde.

Jolliegirl

Berichten: 32998
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:37

Zo simpel is dat niet.
Ik heb op mijn stage bij een toenmalig bekende drwssuuramazone ook vreselijke dingen gezien.
Ik was een jaar of 15/16..
Ik plaatste dit op bokt..om even van me af te schrijcen. En ik had binnen no time dreigberichten van haar te pakken.

Op stal werd ik vervolgens gedwongen om dan zelf maar op dat paard te klimmen als ik het zo goed wist.
Ik heb dit niet gedaan, maar vind dit een zeer kwalijke zaak als bedrijf naar een 15 jarig meisje toe.

Ging over een paard wat volkomen kapot gemept werd tijdens het inrijden door 2 man met een zweep en een ruiter erop met een dusdanig strakke slof dat het dier niet voor of achteruit kon

Ik heb zo gejankt toen..
Toen kwam ik erachter hoe de paardensport in zn werk gaat..


Ik vraag me tot de dag van vandaag af waarom ik dit toen niet gefilmd heb.
Zo heb ik wel meer misstanden meegemaakt op die oh zo fijne manege/dressuurstal.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:38

Dus dan is de opmerking Ik begrijp het niet, ongepast. Je begrijpt het dondersgoed, je steekt zelf ook zo in elkaar.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:39

Jolliegirl schreef:
Zo simpel is dat niet.
Ik heb op mijn stage bij een toenmalig bekende drwssuuramazone ook vreselijke dingen gezien.
Ik was een jaar of 15/16..
Ik plaatste dit op bokt..om even van me af te schrijcen. En ik had binnen no time dreigberichten van haar te pakken.

Op stal werd ik vervolgens gedwongen om dan zelf maar op dat paard te klimmen als ik het zo goed wist.
Ik heb dit niet gedaan, maar vind dit een zeer kwalijke zaak als bedrijf naar een 15 jarig meisje toe.

Ging over een paard wat volkomen kapot gemept werd tijdens het inrijden door 2 man met een zweep en een ruiter erop met een dusdanig strakke slof dat het dier niet voor of achteruit kon

Ik heb zo gejankt toen..
Toen kwam ik erachter hoe de paardensport in zn werk gaat..


Ik vraag me tot de dag van vandaag af waarom ik dit toen niet gefilmd heb.
Zo heb ik wel meer misstanden meegemaakt op die oh zo fijne manege/dressuurstal.

Ik snap wel dat je het niet gefilmd hebt.
Er was een hiërarchie, een dominantie, jij was de stagiair, jij was nog niet volwassen toen. Je hoeft jezelf dit niet kwalijk te nemen.

Jolliegirl

Berichten: 32998
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:41

Ja als je er zo over nadenkt.
Het heeft me wel gemaakt tot wie ik ben geweest met inrijden van paarden. Ik wilde het niét op die manier doen.. En dat heeft me zoveel moois gebracht.

Het is gewoon triest dat dit bij bedrijven gebeurt en mensen onder druk gezet worden.

Niet alleen de paarden zijn de dupe vaak.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:42

Het is triest dat het gebeurt. Maar het mooie van jouw ervaring is geweest dat het een "Dit Nooit!" reactie bij jou teweeg heeft gebracht. Daar heb je waarschijnlijk menig paard gelukkig mee gemaakt.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:44

Maar mensen: daar gaat het hier toch niet over?
Zelfs KdL beweert niet dat toti zijn tong vastgebonden werd. En ze zwepen op hem kapot sloegen.

En dat alle vuile was ter wereld samen moet komen op het moment dat een trainingsmethode bekritiseerd word vind ik niet constructief. Leuke aanbeveling voor de mensen die nare dingen gezien hebben: Het boek 'de meeste mensen deugen'. Want dát je nare dingen hebt zien gebeuren is niet perse een goed voorspeller dat dat overal gebeurt!
Laatst bijgewerkt door pol013 op 17-12-20 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Adjepatatje8

Berichten: 342
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:44

Wat een discussie, laat iedereen zich met zijn of haar eigen paard bemoeien. Iedereen doet het wel (iets) anders dan jij zou doen, maar dat is niet per definitie goed of slecht... Over het feit of een bepaald iets goed of slecht is, kan je over discussiëren, maar denk je dat mensen dat dan per direct gaan veranderen? (Antwoord: Nee)

Ik word er ook altijd zo moe van dat mensen op wedstrijd of elders hun mening geven over hoe jij je paard verzorgd en/of rijd. Als je een aantal keer kritiek krijgt over hoe jij je paard verzorgd, blijft de sport dan nog wel leuk? Ga je dan nog graag ergens heen met je paard??

Ik denk dat iedereen zijn eigen manier heeft van rijden en houden en dat is prima. Zo heeft de ene zijn paard graag 6 uurtjes op een wei met peesbeschermers en helemaal ingepakt en de ander zijn paard 24 uur op de wei zonder enige bescherming of deken.

Volgens mij kan iedereen hier heel goed voor zichzelf een keuze maken. En zolang een paard niet mishandeld of extreem verwaarloosd wordt, vind ik dat iedereen een prima keuze heeft gemaakt. Als jij een andere mening hebt ben je geheel vrij om ervoor te zorgen dat jij dat niet met jouw paard doet, maar laat andere gewoon hun manier van rijden uitvoeren. Wordt de sport een stuk leuker van, denk ik!!

Spoiler:
Sorry voor dit lange (saaie)verhaal, maar het moest van mijn hart toen ik dit topic zag.


Groetjes van mij :)

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:47

MarjanB schreef:
Iedereen zegt hier van natuurlijke beweging, maar is dat zo?

Wie is er wel eens s ochtends vroeg voordat de medewerkers en klanten komen op zo’n stal geweest?

Ik heb vroeger teveel gezien en gehoord op de stallen in de hogere sport. (Ja ook bij Gal) die toen heel normaal leken. Nu ik ouder ben denk ik van goh die ringen met ijzer om de voeten en in de schoenen zetten is misschien toch niet zo goed voor een paard. Of de opmerking van een gp ruiter naar 1 van z’n klanten dat hij maar eens met een stuk hout in z’n handen moest gaan rijden en als paard z’n kop omhoog deed hij daar maar eens flink hard tussen z’n oren moest slaan.. paard zou het dan wel afleren om z’n hoofd omhoog te doen.

Wat ik hier mee wil zeggen is, dat mensen wel zeggen dat het zo zielig is dat een paard uit de sport gaat en weg bij een ruiter. Maar die zelfde mensen hebben geen weet van wat er achter de schermen gebeurt met die paarden. Hoe goed ze verder ook verzorgd worden, het heeft niks te maken met natuurlijke beweging en iets wat een paard zelf aanbied.


Ik heb Edward lange tijd dagelijks vele paarden zien rijden, iets wat mij altijd bij gebleven is ondanks dat ik geen rollkur fan ben is zijn enorme gevoel bij het rijden. Heb hem nooit een paard onjuist zien behandelen ohz in tegenstelling tot sommige anderen.
De rijderij (op druk) manier paste kennelijk goed bij een paard als Totilas..of het een gezonde trainingsmethode is. Ik denk het niet..

Wat de kracht van Totilas en zijn nakomelingen was/is het vermogen en kracht tot verzamelen en gewicht op de achterhand nemen. De bewegingen van Totilas werden ook pas zo extreem als hij dat deed. Als hij draafde aan een lang teugeltje was ie haast krabbelig voor..
Extreme bewegingen geven altijd meer kans op blessures.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:47

Iedereen is mens...

Ik, Jolliegirl, die ruiter met die slof,en als we terug willen naar het onderwerp Edward Gal en zijn grooms natuurlijk.

Ik geloof nog steeds niet zo in bewuste mishandeling. Maar wel in onmacht en frustratie. In angst en drang naar controle en winst.

Ik ken ze allemaal. En ik geloof niet dat mens of dier goed blijft presteren hieronder. Maar ik geloof ook niet dat je zo je momenten hebt gehad waarin je doorpakt en (mis) handelt om iets te krijgen.
De balans zal grotendeels bij de positieve en prettige samenwerking liggen tussen mensen en dieren.

De mensen die structureel (mis) handelen zullen falen op een punt, dat geloof ik echt. En ik geloof ook dat dat stranden zal in de subtop.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:55

Ik ben gestopt waar passage werd genoemd waar dit duidelijk niet was. Ik denk dat hij gewoon een aangeboren talent had, net zo goed dat ik geen epke zonderland ben............... Lichamelijk kan er vanuit de theorie nog zoveel niet maar er zijn ook mensen die van alles kunnen wat een ander niet kan.

Buiten dit alles merk ik wel nu ik UIT de sport ben, een pony boshobbel type ben geworden ik steeds slechter naar de dressuursport kan kijken. Wat ik vroeger prachtig vond vind ik nu zoiets van.....owkee wat zag ik er toen in? Maar dat is een persoonlijke mening. Dit topic is veel persoonlijke mening ipv deskundige mening.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:57

Mijn paarden leven en mijn mening is aardig jouw kant op aan het gaan Zonnetje.

Ik heb geen deskundige mening over Totilas. Ik vind het niet mooi. Dat is persoonlijk.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:00

rien10 schreef:
Mijn paarden leven en mijn mening is aardig jouw kant op aan het gaan Zonnetje.

Ik heb geen deskundige mening over Totilas. Ik vind het niet mooi. Dat is persoonlijk.


Apart he hoe je zelf kan veranderen?

Ik volg een bekende dressuurruiter op insta maar ik merk dat ik tenenkrommend naar de filmpjes kijk.....dan denk ik hoe kan het in godsnaam dat ik dit zelf vroeger mooi vond, leuk vond, goed vond, gaaf vond, zelf leuk vond etc.... Nee laat mij maar gewoon lekker met mijn connemara door het bos hobbelen, niks MOET meer, niks is meer afgedwongen............gewoon relax. En nee ik had dit 15 jaar geleden nooit voorzien, ik....een recreatieve ruiter.........nee dan stop ik ermee...............nou niet dus haha.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:03

Zonnetje81 schreef:
Maar dat is een persoonlijke mening. Dit topic is veel persoonlijke mening ipv deskundige mening.


Dat is het zeker, het is emotie en gevoel.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:05

pol013 schreef:
Maar mensen: daar gaat het hier toch niet over?
Zelfs KdL beweert niet dat toti zijn tong vastgebonden werd. En ze zwepen op hem kapot sloegen.

En dat alle vuile was ter wereld samen moet komen op het moment dat een trainingsmethode bekritiseerd word vind ik niet constructief. Leuke aanbeveling voor de mensen die nare dingen gezien hebben: Het boek 'de meeste mensen deugen'. Want dát je nare dingen hebt zien gebeuren is niet perse een goed voorspeller dat dat overal gebeurt!

Dat, en daarbij, als je zulke verschrikkelijke dingen ziet, sta je er dan bij en kijk je ernaar?

Ik heb ook wel echt nare verhalen gehoord van bronnen die heel dichtbij het vuur zitten, om het maar zo te zeggen. Ik geloof ook dat die verhalen best kunnen kloppen, helaas.
Maar ik vraag me af of het niet ook regelmatig voorkomt dat zulke verhalen uit haat, nijd en afgunst enorm opgeblazen worden en een eigen leven gaan leiden.

Los daarvan, elke trainingstruc (methode zou ik het dan niet meer noemen) die gebaseerd is op een paard bang maken of pijn doen, is natuurlijk verwerpelijk. En iedereen die een paard ondankbaar en respectloos benadert, als een ding dat naar believen gebruikt mag worden, mag van mij in de (paarden)stront zakken.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:18

Elisa2 schreef:
[

Ik heb Edward lange tijd dagelijks vele paarden zien rijden, iets wat mij altijd bij gebleven is ondanks dat ik geen rollkur fan ben is zijn enorme gevoel bij het rijden. Heb hem nooit een paard onjuist zien behandelen ohz in tegenstelling tot sommige anderen.
De rijderij (op druk) manier paste kennelijk goed bij een paard als Totilas..of het een gezonde trainingsmethode is. Ik denk het niet..

Wat de kracht van Totilas en zijn nakomelingen was/is het vermogen en kracht tot verzamelen en gewicht op de achterhand nemen. De bewegingen van Totilas werden ook pas zo extreem als hij dat deed. Als hij draafde aan een lang teugeltje was ie haast krabbelig voor..
Extreme bewegingen geven altijd meer kans op blessures.

Ik heb Edward veel zien losrijden op wedstrijd en daar fronste ik mijn wenkbrauwen al bij, zo enorm opzwepen van een paard, ik vind dat niet normaal. Maar goed, misschien ben ik van de oude stempel.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:28

Off topic: zeg, oude stempelaars, weten julie nog, Klaus Balkenhol met zijn vos, in de stromende, stromende stort regen in Rotterdam. Iedereen zette zijn paraplu op, vos liep lekker door. Heerlijk om te zien. Dat vind ik mooi om te zien.

denisesilver

Berichten: 2939
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:54

Toch heb ik het idee dat de dressuur (in ieder geval op wedstrijden) weer een beetje de juiste kant op lijkt te gaan. Ik kan enorm genieten van Daniel Bachmann Anderssen met Blue Hors Zack, bijvoorbeeld. Als je ziet wat teamNL heeft gepresteerd de afgelopen jaren, vraag ik me af wanneer er in paardrijdend Nederland eens achter de oren zal worden gekrabd. "Is onze manier nog van deze tijd?"

Edit: rien10 ik ga echt nog eens een topic openen waar fimpjes van die oude meesters gedeeld kunnen worden. Super leuk om op te zoeken!

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:07

Jaaa, leuk, doen Denisesilver!

En ik ga eens Daniel Bachmann Anderssen googlen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 16:21

denisesilver schreef:
Toch heb ik het idee dat de dressuur (in ieder geval op wedstrijden) weer een beetje de juiste kant op lijkt te gaan. Ik kan enorm genieten van Daniel Bachmann Anderssen met Blue Hors Zack, bijvoorbeeld. Als je ziet wat teamNL heeft gepresteerd de afgelopen jaren, vraag ik me af wanneer er in paardrijdend Nederland eens achter de oren zal worden gekrabd. "Is onze manier nog van deze tijd?"


Edit: rien10 ik ga echt nog eens een topic openen waar fimpjes van die oude meesters gedeeld kunnen worden. Super leuk om op te zoeken!


Daar ben ik het mee eens!
Er zijn zeker een hoop fijne combinaties.
En goede oude beelden zijn ook geweldig als iemand die heeft en kan delen