Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:40

KahluaB schreef:

Karel de Lange, wat heeft die nou helemaal gepresteerd behalve altijd schreeuwen vanuit de oppositie bankjes. Maar een fatsoenlijk sportpaard op het hoogste niveau heeft hij nooit gehad. Een man waar een hoop nare verhalen aan kleven.

En nu suggereert hij ook nog dat Totilas door zijn manier van rijden en trainen nu dood is. Droeftoeter.

different1
Berichten: 3651
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:45

MarjanB schreef:
@rien, nee is geen pretje maar paard echt mishandelen (striemen over hele lichaam en geslachtsdeel) vind ik geen tikje. En nee dat was geen 20 jaar terug..


Dit is niet voorbehouden aan de "topsport" helaas.
Ik heb een zeer goed aangeschreven DA door het lint zien gaan waarbij het paard met een praam dusdanig bewerkt was dat er niet enkel striemen waren.
Net als een hoefsmid hier om de hoek die het nodig vond een veulen total loss te meppen omdat het dier z'n evenwicht niet kon houden.
En ja, bij beiden heb ik er wat van gezegd en zal ik nooit aan mijn paard laten komen.
Mijn maag draait nog om van deze wanpraktijken.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:52

janderegelaa schreef:
KahluaB schreef:

Karel de Lange, wat heeft die nou helemaal gepresteerd behalve altijd schreeuwen vanuit de oppositie bankjes. Maar een fatsoenlijk sportpaard op het hoogste niveau heeft hij nooit gehad. Een man waar een hoop nare verhalen aan kleven.

En nu suggereert hij ook nog dat Totilas door zijn manier van rijden en trainen nu dood is. Droeftoeter.
Dat is jouw mening.
Ik vind hem een (eigen)wijs man met een echte passie voor paarden( sport)
Topsport paarden fokken is dan ook niet zijn fokdoel.
Hij suggereert wel vaker dingen ..aan de lezer de kunst om dat te doorzien.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:02

Moderatoropmerking:
Ik heb een paar reacties verwijderd waarbij op de man gespeeld werd ipv op de bal. De openingspost van de TS was wat onhandig, maar op dit moment is er toch best een leuke discussie bezig. Het zou jammer zijn als deze doodbloedt omdat mensen weer teruggrijpen op de start van het topic.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:06

Amber_anne schreef:
Citaat:

Om te beoordelen of een dier biomechanisch correct wordt gereden gebruik ik vier lijnen :
als dressrruiter begin ik met het achterbeen : hoeveel achterbeen is er voor de loodlijn uit het heupgewricht van het paard?
Komt in stap en draf het voorste achterbeen onder het zwaartepunt van de ruiter?
Wat is de lijn van bekken naar zadel?
... en graag de neus voor de loodlijn - met actieve spieren pal voor het zadel en ontspannen spieren in de onderhals en naast de eerste nekwervels.
(De drafdiagonaal toont goed op foto's : pijpbeen van het 'zwevende' achterbeen en diagonale onderarm moeten parallel zijn.)

Rijd je een dier in principe op zo'n manier, kan het heus wel eens een show weggeven (maar mijn huidige stalgenoten rijden elke dag achter de drie loodlijnen en dat merk je aan het fysiotherapie bezoek...)


Dankjewel voor je tijd om dit uit te leggen. Heb je een foto erbij van een paard die wel helemaal goed loopt zodat ik dat kan vergelijken


De eerste twee foto's die Lichtheid plaatste, tonen een 'licht' paard,
achterbenen gunstig tov de loodlijn uit de heup van het dier,
nette lijn van bekken naar zadel
in galop is het relatief makkelijk om de achterbenen onder het zwaartepunt van de ruiter te brengen, maar het gebeurt, waarschijnlijk ook in de draffoto die schuin van voor genomen is
en de neus voor de loodlijn.

Mbt hypermobiliteit: het is dan 'natuurlijk' om zo te bewegen (alle gewrichten 'veren' van zichzelf al 'door') - maar voor het behoud van je paard (of je eigen lichaam) : het devies is spieren kweken om de elasticiteit van de banden te compenseren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:40

KahluaB schreef:
janderegelaa schreef:
Karel de Lange, wat heeft die nou helemaal gepresteerd behalve altijd schreeuwen vanuit de oppositie bankjes. Maar een fatsoenlijk sportpaard op het hoogste niveau heeft hij nooit gehad. Een man waar een hoop nare verhalen aan kleven.

En nu suggereert hij ook nog dat Totilas door zijn manier van rijden en trainen nu dood is. Droeftoeter.
Dat is jouw mening.
Ik vind hem een (eigen)wijs man met een echte passie voor paarden( sport)
Topsport paarden fokken is dan ook niet zijn fokdoel.
Hij suggereert wel vaker dingen ..aan de lezer de kunst om dat te doorzien.

Ik denk als iemand meent de wijsheid in pacht te hebben, je dat altijd moet doen. Als hij dan dingen suggereert zoals je zelf al zegt dan ben je gewoon stom aan het ouwehoeren. En het handjevol volgelingen die hij nog heeft nemen dat weer over.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:16

Voortbordurend op de hypermobiliteit , in hoeverre is het een verrijking voor de fokkerij? Mensen kiezen voor zo een hengst in de hoop ook een bewegingswonder te fokken maar de er is een keerzijde. Hypermobiliteit en blessuregevoeligheid gaan hand in hand.

In hoeverre is het fair om een dier te fokken wat een hoger risico loopt op blessureleed?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:20

Tja, goede vraag. Maar fokkers denken doorgaans niet zo, die fokken wat de markt vraagt.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:30

Mar_jolijn schreef:
Wanneer iemand een topic opent speciaal om een ander en diens fouten (discutabel) onder een vergrootglas te leggen ga ik toch altijd even kijken naar de achtergrond van diegene (wat me normaal gesproken niet veel kan schelen, maar de insta waar erg mee gehoereerd word is zo gecheckt) Mij is altijd geleerd te kijken naar de balk in je eigen ogen, voor je naar de splinter van een ander kijkt, maar ik moet toch stiekem wel even grinniken om de 'serie' wissels. Ken je die filmpjes van Tristan Tucker en zijn 'alter ego' Brent? I rest my case :')


Nou nou, dat je je maar stoer voelt. Hoereren nog wel.

denisesilver

Berichten: 2939
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:31

rien10 schreef:
Jaaa, leuk, doen Denisesilver!

En ik ga eens Daniel Bachmann Anderssen googlen.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=2013683

Bij deze! :D

Terug on topic; ik vind dat stuk van Karel de Lange echt walgelijk. Typisch gevalletje ik wil in de schijnwerpers staan over de rug van het verdriet van een ander :n

Verder zie ik de zin niet helemaal in het nogmaals bediscussiëren van een paard dat al zo lang uit de running is en net is overleden. Dan kijk ik liever naar de hedendaagse rijderij en wat daar binnen kan/moet veranderen.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:32

Askja schreef:
Tja, goede vraag. Maar fokkers denken doorgaans niet zo, die fokken wat de markt vraagt.


En de markt denkt daar dan ook niet over na?

Is het ook niet de verantwoordelijkheid van de paardensporters om de selecteren op duurzame gezonde dieren?
Weet dat het lastig is, bij, vrijwel, alle gedomesticeerde dieren hebben mensen rassen vol problemen gecreëerd. -O-

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:41

fransje23 schreef:
Askja schreef:
Tja, goede vraag. Maar fokkers denken doorgaans niet zo, die fokken wat de markt vraagt.


En de markt denkt daar dan ook niet over na?

Is het ook niet de verantwoordelijkheid van de paardensporters om de selecteren op duurzame gezonde dieren?
Weet dat het lastig is, bij, vrijwel, alle gedomesticeerde dieren hebben mensen rassen vol problemen gecreëerd. -O-


Die showers leveren nou eenmaal meer geld op.

Wat heb je nou liever eentje die 1000 euro opleverd of eentje die 10.000 euro oplevert.
Daar zit het probleem...centjes.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:54

Nabster schreef:
Mar_jolijn schreef:
Wanneer iemand een topic opent speciaal om een ander en diens fouten (discutabel) onder een vergrootglas te leggen ga ik toch altijd even kijken naar de achtergrond van diegene (wat me normaal gesproken niet veel kan schelen, maar de insta waar erg mee gehoereerd word is zo gecheckt) Mij is altijd geleerd te kijken naar de balk in je eigen ogen, voor je naar de splinter van een ander kijkt, maar ik moet toch stiekem wel even grinniken om de 'serie' wissels. Ken je die filmpjes van Tristan Tucker en zijn 'alter ego' Brent? I rest my case :')


Nou nou, dat je je maar stoer voelt. Hoereren nog wel.


:') ontzettend :')

Ik trek me na de fotoos van Lichtheid en de pb's die ik van een aantal 'deelnemers' aan dit debat ontvang overigens wel terug uit dit topic, wat een bedroevend laag niveau

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:12

Cowgirl schreef:
Die showers leveren nou eenmaal meer geld op.

Wat heb je nou liever eentje die 1000 euro opleverd of eentje die 10.000 euro oplevert.
Daar zit het probleem...centjes.


Het probleem zit in het feit dat mensen niet in zien dat ze in feite een dier kopen met een hoog risico op gezondheidsklachten. Dat ze daar graag veel geld aan uit geven.
Dierenleed is een mooie verpakking?

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:16

Guthedentjemie, een stel kneuzige bokkers moet nog even hun gram halen over de rug van een dood paard... Te triest voor woorden :')

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:22

Totilas is misschien dood,maar de rest van de top dressuurpaarden hebben ook zo een naar voren grijpend voorbeen in draf.Net als een hackney.
Maar als je zelf geen grand prix hebt gereden mag je hier niet van vinden dus ik kruip weer onder mijn steen.

Woestein

Berichten: 2847
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:41

Lees met aandacht mee.
Vond Totilas altijd al een schitterend paard en zonde dat een koliek zijn einde heeft moeten betekenen.
Hoe hij zich ontwikkeld had bij een andere ruiter of met een andere trainingsmethode is koffiedik kijken.

Wilde altijd de dressuur in, wat heb ik met kippenvel naar Anky en Bonfire gekeken.
Toen kwam Homac, het uitzendbureau voor de paardensport.
Ze hadden een facature bij een grote stal voor een stalhulp, wat was ik blij dat mijn droom uitkwam.
De manier waarop de paarden werden getraind was echter niet wat mijn droom was.
Bamboestokken om het voorbeen meer expressie te geven in de passage/piaff, een paard met bijzet aan de stang in de hoek zetten omdat hij niet zijn hoofd stil wilde houden tijdens het halthouden, en als hij zijn hoofd bewoog dan moest er een ruk aan die bijzet gegeven worden om hem dat af te leren.
Ja de paarden stonden tot kniehoog in het stro, hadden alle dekens op die ze nodig hadden, kwamen elke dag in de stapmolen en de top paarden hadden een grotere box.
Werden aan de hand gestapt.
Maar ik had zoiets van als je op deze manier moet trainen om in de sport mee te draaien dan blijf ik wel hobby ruiter..

Probleem is dat ook al was dit 26 jaar geleden dat nog steeds heel veel mensen opkijken naar de topruiters.
En hoe succesvoller iemand is hoe minder je kritisch mag zijn.
Wat er achter de schermen gebeurd krijg je niet snel te horen.

Cowgirl schreef:
rien10 schreef:
Inderdaad. Daar heb ik geen weet van. Ik hoor graag van jou wat je met je eigen ogen gezien hebt bij Totilas in stal en tijdens de training, of bij andere top paarden. Ik sta open voor bewijsbare informatie uit de eerste hand.



Ik wil dat ook wel eens horen. Dit hoor je alijd wel voorbij komen in een topic maar niemand die zijn mond opentrekt of met echt bewijs komt. Of is er soms iets getekend?

ista
Berichten: 1138
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:18

Je haalt een momentopname aan van een filmpje waarbij Totilas erg heet is. Vlak voot jouw screenshot valt hij ook even in galop tijdens de verzameling... niet echt materiaal om een totaalbeeld op te schetsen toch?

Goh...lijkt Totilas ook maar ineens een paard te zijn ipv een robot :O

TurboDi

Berichten: 1105
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:28

KahluaB schreef:
janderegelaa schreef:
Karel de Lange, wat heeft die nou helemaal gepresteerd behalve altijd schreeuwen vanuit de oppositie bankjes. Maar een fatsoenlijk sportpaard op het hoogste niveau heeft hij nooit gehad. Een man waar een hoop nare verhalen aan kleven.

En nu suggereert hij ook nog dat Totilas door zijn manier van rijden en trainen nu dood is. Droeftoeter.
Dat is jouw mening.
Ik vind hem een (eigen)wijs man met een echte passie voor paarden( sport)
Topsport paarden fokken is dan ook niet zijn fokdoel.
Hij suggereert wel vaker dingen ..aan de lezer de kunst om dat te doorzien.


Paardenman..? Iemand die dreigt om elke week een paard te executeren vind ik geen paardenman

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:22

rien10 schreef:
Off topic: zeg, oude stempelaars, weten julie nog, Klaus Balkenhol met zijn vos, in de stromende, stromende stort regen in Rotterdam. Iedereen zette zijn paraplu op, vos liep lekker door. Heerlijk om te zien. Dat vind ik mooi om te zien.

... ik heb 'm live in Den Haag reserve wereldkampioen zien worden.
Met een prachtige kür!

Prachtige ruiter 'van de oude stempel', eerst uren aan de longe, leren om onafhankelijk te zitten.

En Goldstern was gewoon politiepaard geweest, met de bijbehorende schriktraining.

Blu Horse Zack is bruin, plm tien jaar geleden hadden we een wereld (... of Europees?) kampioen, een schimmel van Blu Hors - de eerste echte benenzwaaier die ik zag. (En ik was stomverbaasd over het applaus en de punten.)

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:50

Janneke2 schreef:
Blu Horse Zack is bruin, plm tien jaar geleden hadden we een wereld (... of Europees?) kampioen, een schimmel van Blu Hors - de eerste echte benenzwaaier die ik zag. (En ik was stomverbaasd over het applaus en de punten.)


Blue horse Matine?




Wondermerrie met een relatief korte carrière en niet oud geworden.

Electra63

Berichten: 17894
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:25

Poekkie schreef:
Tong vast zetten met panty? Hoe zelfs?


In mijn omgeving is een paar jaar geleden een Young Rider betrapt op tong vast met panty en die is toen geschorst voor 6 maanden en natuurlijk de digitale schandpaal.
Ik weet zeker, dat zij dit nooit meer durft te doen.

KootMiraDrum

Berichten: 8331
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 00:34


Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 08:46


Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:33

fransje23 schreef:
Cowgirl schreef:
Die showers leveren nou eenmaal meer geld op.

Wat heb je nou liever eentje die 1000 euro opleverd of eentje die 10.000 euro oplevert.
Daar zit het probleem...centjes.


Het probleem zit in het feit dat mensen niet in zien dat ze in feite een dier kopen met een hoog risico op gezondheidsklachten. Dat ze daar graag veel geld aan uit geven.
Dierenleed is een mooie verpakking?


Dat boeit ze dus niet. Als ze maar prijzen winnen.
Er gebeurd hetzelfde (al jaren ) bij de honden en katten. Dat heeft zich door Totilas doorgetrokken naar de paardensport. Al ben ik van mening dat het al veel eerder 'fout' ging. Dan noem ik even het veredelen van bv de haflinger. Ik had in 1993 een luxe type volgens velen. Om 20 jaar later een ouderwets type te hebben :')