Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16556
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:45

De sport is ook wel veranderd in de basis. Vroeger.. toen ik nog tiener was :+ toen had ik een pony en later een paard waar alles mee gedaan werd, mennen springen, dressuur, boscrossen en vooral veel lol hebben met z’n allen. Nu is het individueler en meer toegespitst op 1 onderdeel waardoor paarden ook niet meer zo koel in de kop hoeven te zijn als vroeger. Want ze hoeven toch niet meer overal tegen te kunnen. Daardoor kan je fokken op beweging en krijg je paarden die veel sneller stress en blessures hebben.

Het grappige is dat ik zelf altijd thuis kom met paarden die oude bloedlijnen hebben en iedereen altijd gek mee is. Maar vervolgens bel ik een hengstenhouder en die zegt ja dat is zulk oud bloed ik zou er niet mee fokken |o

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:46

Hier een nakomeling van Totilas thuis staan en ik moet zeggen, hoewel ze nog jong is en ik natuurlijk niet kan voorspellen hoe ze het op lange termijn gaat doen, ik het een goed in elkaar zittend paard vind. Zeker als ik het vergelijk met mijn papierloze, ouderwetse haflinger, maar daar hoor je men hier op bokt ook nooit over.

Mijn haflinger, zwaar gebouwd, te kort, overbouwd, gevoelig voor overgewicht, is eigenlijk niet geschikt als rijpaard en heeft op zijn 15e al last van artrose, overgewicht, zwakke pezen (3x peesblessure), PPID, immuungemedieerde keratitis. Hij is nooit echt zwaar belast maar toch al op z'n 15e zo 'kapot'.

Als ik nu kijk naar de Totilas merrie, die beweegt makkelijk, correct gebouwd, stevig gortdroog beenwerk, compact maar niet te, niet gevoelig voor overgewicht, heeft een betere basisconditie dan mijn haf ooit heeft gehad, die zie ik nog wel gewoon gezond oud worden. Voor de gemiddelde ruiter (zoals ikzelf) heeft ze enorm overcapaciteit en denk ik niet dat ik haar gemakkelijk fysiek zal overvragen.

Dus wat betreft het ongezond gefokte lijf van Totilas, daar ben ik het gewoon niet mee eens. Het is meer wat er daarna mee gedaan is en zelfs daar heb ik niet echt een mening over, want paard was op zijn 20e relatief gezond. Kan ik van mijn eigen recreatieve haf niet zeggen. En zo zie ik wel meer topsportpaarden toch in goede gezondheid de 20 passeren.

Sherivey
Berichten: 8754
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:49

Waarom deze discussie opstarten bij een paard dat dood is gegaan aan koliek?

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:58

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
[

Ik heb Edward lange tijd dagelijks vele paarden zien rijden, iets wat mij altijd bij gebleven is ondanks dat ik geen rollkur fan ben is zijn enorme gevoel bij het rijden. Heb hem nooit een paard onjuist zien behandelen ohz in tegenstelling tot sommige anderen.
De rijderij (op druk) manier paste kennelijk goed bij een paard als Totilas..of het een gezonde trainingsmethode is. Ik denk het niet..

Wat de kracht van Totilas en zijn nakomelingen was/is het vermogen en kracht tot verzamelen en gewicht op de achterhand nemen. De bewegingen van Totilas werden ook pas zo extreem als hij dat deed. Als hij draafde aan een lang teugeltje was ie haast krabbelig voor..
Extreme bewegingen geven altijd meer kans op blessures.

Ik heb Edward veel zien losrijden op wedstrijd en daar fronste ik mijn wenkbrauwen al bij, zo enorm opzwepen van een paard, ik vind dat niet normaal. Maar goed, misschien ben ik van de oude stempel.


Dat is het "op druk" rijden wat ik noem, de moderne dressuur. Iets waar ik ook geen voorstander van ben en mijn vraagtekens plaats bij plaats in hoe gezond dat is voor een dier.

degolly

Berichten: 32
Geregistreerd: 28-11-10

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:05

Waarom iets negatief onderbouwen? Kijk naar wat je zelf hebt/kan/doet en geniet daarvan, daarnaast kijk en leer van anderen. Deze discussie voegt niks toe aan je persoonlijke doel met je paard.

Ik vind het heel bewonderingswaardig dat Totilas met zijn exterieur en gangen onder Edward Gal de allerbeste versie van zichzelf heeft kunnen worden.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:05

_Nelleke_ schreef:
Hier een nakomeling van Totilas thuis staan en ik moet zeggen, hoewel ze nog jong is en ik natuurlijk niet kan voorspellen hoe ze het op lange termijn gaat doen, ik het een goed in elkaar zittend paard vind. Zeker als ik het vergelijk met mijn papierloze, ouderwetse haflinger, maar daar hoor je men hier op bokt ook nooit over.

Mijn haflinger, zwaar gebouwd, te kort, overbouwd, gevoelig voor overgewicht, is eigenlijk niet geschikt als rijpaard en heeft op zijn 15e al last van artrose, overgewicht, zwakke pezen (3x peesblessure), PPID, immuungemedieerde keratitis. Hij is nooit echt zwaar belast maar toch al op z'n 15e zo 'kapot'.

Als ik nu kijk naar de Totilas merrie, die beweegt makkelijk, correct gebouwd, stevig gortdroog beenwerk, compact maar niet te, niet gevoelig voor overgewicht, heeft een betere basisconditie dan mijn haf ooit heeft gehad, die zie ik nog wel gewoon gezond oud worden. Voor de gemiddelde ruiter (zoals ikzelf) heeft ze enorm overcapaciteit en denk ik niet dat ik haar gemakkelijk fysiek zal overvragen.

Dus wat betreft het ongezond gefokte lijf van Totilas, daar ben ik het gewoon niet mee eens. Het is meer wat er daarna mee gedaan is en zelfs daar heb ik niet echt een mening over, want paard was op zijn 20e relatief gezond. Kan ik van mijn eigen recreatieve haf niet zeggen. En zo zie ik wel meer topsportpaarden toch in goede gezondheid de 20 passeren.


Hier ben ik het mee eens, ik vind 20 een respectabele leeftijd en hij werd ook gewoon nog gereden wat vast niet gegaan zou zijn als hij zo "kapot" was.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:27

degolly schreef:
Waarom iets negatief onderbouwen? Kijk naar wat je zelf hebt/kan/doet en geniet daarvan, daarnaast kijk en leer van anderen. Deze discussie voegt niks toe aan je persoonlijke doel met je paard.

Ik vind het heel bewonderingswaardig dat Totilas met zijn exterieur en gangen onder Edward Gal de allerbeste versie van zichzelf heeft kunnen worden.

degolly,
Met een discussie als deze leren sommige mensen inzien dat de glorie en het gespetter van een paard als Totillas bereikt is door het dagelijks lichamelijk en geestelijk te martelen.
Je kijkt naar het succes van de beul.

Inderdaad geniet van je eigen paard, kijk rond en leer.
Dat wat je op dit topic kunt leren is dat als je niet keihard en volstrekt ongevoelig bent en alleen maar bezig met eer en geld, je niet op een dergelijke manier met paarden om kan gaan.

Er staan heel veel mensen juichend aan de kant van de GP pistes om Edward Gal en zijn paarden te bewonderen, het is niet mogelijk dat ze dat doen terwijl ze zich bewust zijn van de paarden ellende die daar achter zit.

Het argument dat die paarden soms toch ook wel oud worden wordt weggevaagd door het feit dat ze onder voortdurende medische zorg staan. Aan een dergelijk paard worden vele jaarsalarissen aan medische begeleiding gespandeerd.
Bij correct ethisch rijden komt de veearts misschien twee keer in een leven langs.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:40

lichtheid schreef:
degolly schreef:
Waarom iets negatief onderbouwen? Kijk naar wat je zelf hebt/kan/doet en geniet daarvan, daarnaast kijk en leer van anderen. Deze discussie voegt niks toe aan je persoonlijke doel met je paard.

Ik vind het heel bewonderingswaardig dat Totilas met zijn exterieur en gangen onder Edward Gal de allerbeste versie van zichzelf heeft kunnen worden.

degolly,
Met een discussie als deze leren sommige mensen inzien dat de glorie en het gespetter van een paard als Totillas bereikt is door het dagelijks lichamelijk en geestelijk te martelen.
Je kijkt naar het succes van de beul.

Inderdaad geniet van je eigen paard, kijk rond en leer.
Dat wat je op dit topic kunt leren is dat als je niet keihard en volstrekt ongevoelig bent en alleen maar bezig met eer en geld, je niet op een dergelijke manier met paarden om kan gaan.

Er staan heel veel mensen juichend aan de kant van de GP pistes om Edward Gal en zijn paarden te bewonderen, het is niet mogelijk dat ze dat doen terwijl ze zich bewust zijn van de paarden ellende die daar achter zit.

Het argument dat die paarden soms toch ook wel oud worden wordt weggevaagd door het feit dat ze onder voortdurende medische zorg staan. Aan een dergelijk paard worden vele jaarsalarissen aan medische begeleiding gespandeerd.
Bij correct ethisch rijden komt de veearts misschien twee keer in een leven langs.


Nou nou, ga je even lekker los, wat een grote woorden zeg.
Bij correct ethisch??? rijden misschien 2x in een leven de veearts?? tuurlijk joh, dit kwalificeer ik als zwaar overdreven.

Glorie en gespetter?? (actievoerders taalgebruik) bereikt door dagelijks geestelijk en lichamelijk martelen. Resultaat van de beul, wat een taalgebruik en kwalificaties gebruik jij, maar wel veilig anoniem.

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:44

Ik plaats deze nog eens. En kijk dan vooral tot het einde. Buiten het een onwijs mooie proef is zie ik daarna een blij paard die nog een frisse indruk geeft. Paarden die mishandeld, gemarteld en gebeuld zijn zoals lichtheid beweert die geven die indruk niet. Die zijn mat en snel naar stal terug gebracht.
Ik vind dat trouwens nogal een aanmaning richting Gal dat dit zo even op internet gespuid word.

https://youtu.be/adcsbxOmq3c
Laatst bijgewerkt door Popstra op 18-12-20 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:45

lichtheid schreef:
degolly schreef:
Waarom iets negatief onderbouwen? Kijk naar wat je zelf hebt/kan/doet en geniet daarvan, daarnaast kijk en leer van anderen. Deze discussie voegt niks toe aan je persoonlijke doel met je paard.

Ik vind het heel bewonderingswaardig dat Totilas met zijn exterieur en gangen onder Edward Gal de allerbeste versie van zichzelf heeft kunnen worden.

degolly,
Met een discussie als deze leren sommige mensen inzien dat de glorie en het gespetter van een paard als Totillas bereikt is door het dagelijks lichamelijk en geestelijk te martelen.
Je kijkt naar het succes van de beul.

Inderdaad geniet van je eigen paard, kijk rond en leer.
Dat wat je op dit topic kunt leren is dat als je niet keihard en volstrekt ongevoelig bent en alleen maar bezig met eer en geld, je niet op een dergelijke manier met paarden om kan gaan.

Er staan heel veel mensen juichend aan de kant van de GP pistes om Edward Gal en zijn paarden te bewonderen, het is niet mogelijk dat ze dat doen terwijl ze zich bewust zijn van de paarden ellende die daar achter zit.

Het argument dat die paarden soms toch ook wel oud worden wordt weggevaagd door het feit dat ze onder voortdurende medische zorg staan. Aan een dergelijk paard worden vele jaarsalarissen aan medische begeleiding gespandeerd.
Bij correct ethisch rijden komt de veearts misschien twee keer in een leven langs.


Deze post is wel bedroevend laag. Onnodig, incorrect en alleen maar goed om mensen weg te drijven van je mening.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:55

MarjanB schreef:
De sport is ook wel veranderd in de basis. Vroeger.. toen ik nog tiener was :+ toen had ik een pony en later een paard waar alles mee gedaan werd, mennen springen, dressuur, boscrossen en vooral veel lol hebben met z’n allen. Nu is het individueler en meer toegespitst op 1 onderdeel waardoor paarden ook niet meer zo koel in de kop hoeven te zijn als vroeger. Want ze hoeven toch niet meer overal tegen te kunnen. Daardoor kan je fokken op beweging en krijg je paarden die veel sneller stress en blessures hebben.

Het grappige is dat ik zelf altijd thuis kom met paarden die oude bloedlijnen hebben en iedereen altijd gek mee is. Maar vervolgens bel ik een hengstenhouder en die zegt ja dat is zulk oud bloed ik zou er niet mee fokken |o


Bij dat oude bloed hoort vaak ook een ouder type en dat kan reden zijn dat de hh het niet aan raadt. Je fokt dan een paard wat mogelijk niet past in het plaatje van vandaag.


@Lichtheid: je klinkt als de gekkies van Dier & Recht. Niks is echt onderbouwd en je roept in de ruimte, waarbij anderen de dupe zijn. Je haalt Edward en zijn team door het slijk. Als ik jouw post lees dan denk ik alleen maar: die heeft simpelweg geen verstand van zaken, lekker laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:24

lichtheid schreef:
degolly schreef:
Waarom iets negatief onderbouwen? Kijk naar wat je zelf hebt/kan/doet en geniet daarvan, daarnaast kijk en leer van anderen. Deze discussie voegt niks toe aan je persoonlijke doel met je paard.

Ik vind het heel bewonderingswaardig dat Totilas met zijn exterieur en gangen onder Edward Gal de allerbeste versie van zichzelf heeft kunnen worden.

degolly,
Met een discussie als deze leren sommige mensen inzien dat de glorie en het gespetter van een paard als Totillas bereikt is door het dagelijks lichamelijk en geestelijk te martelen.
Je kijkt naar het succes van de beul.

Inderdaad geniet van je eigen paard, kijk rond en leer.
Dat wat je op dit topic kunt leren is dat als je niet keihard en volstrekt ongevoelig bent en alleen maar bezig met eer en geld, je niet op een dergelijke manier met paarden om kan gaan.

Er staan heel veel mensen juichend aan de kant van de GP pistes om Edward Gal en zijn paarden te bewonderen, het is niet mogelijk dat ze dat doen terwijl ze zich bewust zijn van de paarden ellende die daar achter zit.

Het argument dat die paarden soms toch ook wel oud worden wordt weggevaagd door het feit dat ze onder voortdurende medische zorg staan. Aan een dergelijk paard worden vele jaarsalarissen aan medische begeleiding gespandeerd.
Bij correct ethisch rijden komt de veearts misschien twee keer in een leven langs.



Ik ging hier alleen maar lezen, maar dit maakt me boos! Wat een hoop onterechte aannames! Ik ben recreatie ruiter, heb 2 paarden en een shet, dieren worden niet overvraagd. Shet is insuline resistent, minste afwijking van zijn dieet kan hij niet aan. Mijn oudste ruin werd max 1 keer per week gereden,enkel lichte buitenritten. Op zijn 14de ziek geworden, iets metabool wat we niet vinden en waardoor hij oedemen krijgt. Ondertussen ook bevestigde artrose in een schouder en voet, paard wordt 20 in het voorjaar. Mijn jongste wordt 6, wordt pas sinds vorige winter gereden en heeft flexibele gewrichten. Zowel de dierenarts als de osteo geven aan dat vele jonge paarden dit hebben en dat ze daar overgroeien. Tot ie 8 is, is het oppassen en zeker niet over vragen, met regelmatig loswerken door de osteo. Mijn paarden zijn nooit onethisch gereden en zien toch verschillende keren per jaar dierenarts en osteo. Mensen die zulke aannames maken als jij, halen echt het bloed van onder mijn nagels! -:(-

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:27

Tja... Ik ga toch ook maar eens reageren geloof ik.

Ik zal eerlijk zeggen dat toen Gal met Totilas in de ring verscheen, ik gestopt ben met het kijken en dus genieten van de hogere dressuur.

Want ja ik vond het paard oprecht spastisch bewegen en dat zegt dus iemand die het leven met een echte tuiger, ruiger vind.

En ook ik heb dat bericht van Karel de Lange op fb gelezen en gedeeld. Want toen ik die 2e foto van Totilas zag in zijn jonge jaren, die hier ook zijn gedeeld, brak mijn hart een beetje voor Totilas, het paard waar ik nooit wat heb aan gevonden. Want wat toonde hij zich daar fantastisch! Ja, ik weet het , moment opnames, maar daar zag ik een paard op wat er zin in had op alle fronten. En al die filmpjes met Gal en Rath, die ik sporadisch nog eens zag, daar zag ik een paard op wat er echt geen plezier in had, om over zijn lopen maar te zwijgen, ik vond het namelijk vaak niet eens echt rad te noemen, weggedrukte rug (is in mijn ogen ook logisch trouwens, want bij zulke extreme beweging kan je de rug niet eens meer recht laat staan bol houden natuurlijk), noem het allemaal maar op. (Wat dus het nieuwe standaard lijkt te zijn en waar dus de punten mee worden gescoord blijkbaar).

Ik ben inderdaad van mening dat Totilas kapot is gemaakt. Dat hij dus blijkbaar al zo extreem kon bewegen, wil in mijn ogen zeker niet zeggen dat je daar dan maar het nieuwe standaard moet maken, wat er nu dus gebeurd is. Ik denk inderdaad dat de dressuur mede daardoor kapot is gemaakt.

Maar misschien heb ik wel een gekleurd beeld erbij als ik naar mijn huidige paard kijk die hier met 8 jarige leeftijd al in de WAJONG staat.
Goed papier, ontzettend knap paard en nog veel te lief voor zijn eigen goeddoen ook. Maar ataxie, krampbenen en kissing spines. En als je die ziet lopen denk ik ook nog steeds, ik gooi er nu een zadel op en ga de sterren van de hemel met hem rijden, ondanks dat ik hem heb beloofd dat dit nooit meer gaat gebeuren. En ik ben helemaal geen goede ruiter hoor, verre van zelfs. Maar ik denk dan inderdaad wel eens, als je dus leest en hoort dat er zo veel paarden met bv voorgenoemde mankementen in de sport en ook topsport lopen, dat dit er ook bij ingefokt is onderhand. Ik vind het in en in verdrietig.

En ook ik, die dus wat het verzorgen van een paard zeker wel verstand van zaken denk te hebben, ga die gekkies zoals het hier nogal respectloos wordt genoemd, steeds beter begrijpen. Ik zie en hoor steeds meer leed in de sport bij de paarden, daar kan toch niemand en al helemaal geen dierenliefhebber nog respect voor hebben?
Laatst bijgewerkt door neetoch op 18-12-20 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:29

Fransje, ik denk idd dat het Matine was - dank je wel.

En als ik de proef terugkijk 'met de vier lijnen' paard komt met de achterbenen nergens onder het zwaartepunt van de ruiter, en maar gedeeltelijk voor de loodlijn uit de eigen heup. De neus was wel voor de loodlijn, maar van de lijn van bekken naar zadel werd ik niet vrolijk.
Verder was de stap telgang, en zwaaide rechtsvoor regelmatig hoger op dan links, ik meende een paar keer valse stelling te zien (paard 'kijkt' naar rechts maar doet de bovenste halswervels naar links) en ondanks dat de achterbenen hoog van de grond komen in de piaffe geeft het dier de indruk op de voorhand te gaan....

Nu is fouten kijken uiteraard niet de kern van de zaak, maar als berijder van een hypermobiel paard is het wel goed om het dier tegen de valkuilen te beschermen. (Spieren kweken, 'bolle' rug, de natuurlijke gangen mooier maken door de juiste spieren te trainen, en als iedereen de ontspanning, regelmaat en het recht zijn controleren.)

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:41

SVRL schreef:
Mijn jongste wordt 6, wordt pas sinds vorige winter gereden en heeft flexibele gewrichten. Zowel de dierenarts als de osteo geven aan dat vele jonge paarden dit hebben en dat ze daar overgroeien. Tot ie 8 is, is het oppassen en zeker niet over vragen, met regelmatig loswerken door de osteo. Mijn paarden zijn nooit onethisch gereden en zien toch verschillende keren per jaar dierenarts en osteo.


Misschien volledig off topic en sommige dingen kunnen per definitie niet via een schermpje....
.... maar hier staat iets waar ik vraagtekens bij heb.

'Een paard met flexibele gewrichten', ik heb dit dier niet in handen gehad en ik ben noch dierenarts noch osteopaath.

Maar dat een dier er overheen groeit?
Uiteraard : na een groeispurt is een paard wat slungelig, en dat gaat vanzelf weer over.
En voor ieder dier geldt 'dat als de spieren er op getraind zijn' (graag langs wegen der geleidelijkheid) dat er een steviger dier staat.
Verder ken ik 8 als de leeftijd waarop de laatste groeischijven zich sluiten en het dier zijn/ haar definitieve skelet heeft.

Maar dat hypermobiliteit over is met 8 -?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:47

lichtheid schreef:
Je kijkt naar het succes van de beul.


Amen, niks aan toe te voegen.

Walkure

Berichten: 1397
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:47

Waarom heb je dit topic niet geopend toen Totilas nog leefde? Triest en onnodig dit.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:50

SophievdV schreef:
Bij dat oude bloed hoort vaak ook een ouder type en dat kan reden zijn dat de hh het niet aan raadt. Je fokt dan een paard wat mogelijk niet past in het plaatje van vandaag.


@Lichtheid: je klinkt als de gekkies van Dier & Recht. Niks is echt onderbouwd en je roept in de ruimte, waarbij anderen de dupe zijn. Je haalt Edward en zijn team door het slijk. Als ik jouw post lees dan denk ik alleen maar: die heeft simpelweg geen verstand van zaken, lekker laten gaan.


Dat denk je niet alleen maar, je neemt de moeite een post te schrijven dus het prikkelt je wel.

Vraag is of het plaatje van vandaag wel het juiste plaatje is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:57

Janneke2 schreef:
SVRL schreef:
Mijn jongste wordt 6, wordt pas sinds vorige winter gereden en heeft flexibele gewrichten. Zowel de dierenarts als de osteo geven aan dat vele jonge paarden dit hebben en dat ze daar overgroeien. Tot ie 8 is, is het oppassen en zeker niet over vragen, met regelmatig loswerken door de osteo. Mijn paarden zijn nooit onethisch gereden en zien toch verschillende keren per jaar dierenarts en osteo.


Misschien volledig off topic en sommige dingen kunnen per definitie niet via een schermpje....
.... maar hier staat iets waar ik vraagtekens bij heb.

'Een paard met flexibele gewrichten', ik heb dit dier niet in handen gehad en ik ben noch dierenarts noch osteopaath.

Maar dat een dier er overheen groeit?
Uiteraard : na een groeispurt is een paard wat slungelig, en dat gaat vanzelf weer over.
En voor ieder dier geldt 'dat als de spieren er op getraind zijn' (graag langs wegen der geleidelijkheid) dat er een steviger dier staat.
Verder ken ik 8 als de leeftijd waarop de laatste groeischijven zich sluiten en het dier zijn/ haar definitieve skelet heeft.

Maar dat hypermobiliteit over is met 8 -?


Paard is niet hypermobiel, er is nog een verschil tussen flexibel zijn en hypermobiel zijn. Ik was als kind flexibel genoeg om mijn benen in mijn nek te leggen, moest dat kunstje niet meer proberen zodra ik uitgegroeid was. Had ik hypermobiel geweest, was het me wel gelukt. :Y) Vandaar dat de dierenarts en de osteopaat zeggen dat hij erover gaat groeien en tot dan passen we gewoon goed op en werken we vooral aan de opbouw van zijn spieren.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:29

SVRL schreef:
Ik ging hier alleen maar lezen, maar dit maakt me boos! Wat een hoop onterechte aannames! Ik ben recreatie ruiter, heb 2 paarden en een shet, dieren worden niet overvraagd. Shet is insuline resistent, minste afwijking van zijn dieet kan hij niet aan. Mijn oudste ruin werd max 1 keer per week gereden,enkel lichte buitenritten. Op zijn 14de ziek geworden, iets metabool wat we niet vinden en waardoor hij oedemen krijgt. Ondertussen ook bevestigde artrose in een schouder en voet, paard wordt 20 in het voorjaar. Mijn jongste wordt 6, wordt pas sinds vorige winter gereden en heeft flexibele gewrichten. Zowel de dierenarts als de osteo geven aan dat vele jonge paarden dit hebben en dat ze daar overgroeien. Tot ie 8 is, is het oppassen en zeker niet over vragen, met regelmatig loswerken door de osteo. Mijn paarden zijn nooit onethisch gereden en zien toch verschillende keren per jaar dierenarts en osteo. Mensen die zulke aannames maken als jij, halen echt het bloed van onder mijn nagels!
ruuuustig :(:)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:59

Je kunt een bepaalde rijwijze of trainingsmethode afkeuren. Het niet mooi en harmonieus vinden en er vraagtekens bij zetten of paarden er fysiek en mentaal gezond bij blijven. Dat is legitiem. Persoonlijk zet ik ook grote vraagtekens bij het trainen in extreme houdingen, zeker als dat gebeurt met behulp van een slof.

Maar als je woorden gebruikt als martelen en beul ben je wat mij betreft direct af. Dat is m.i. gewoon laster zolang je daarbij geen keihard concreet bewijs kunt leveren. En dat heb ik hier nog niet voorbij zien komen.

Babootje

Berichten: 26439
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:04

Popstra schreef:
Ik plaats deze nog eens. En kijk dan vooral tot het einde. Buiten het een onwijs mooie proef is zie ik daarna een blij paard die nog een frisse indruk geeft. Paarden die mishandeld, gemarteld en gebeuld zijn zoals lichtheid beweert die geven die indruk niet. Die zijn mat en snel naar stal terug gebracht.
Ik vind dat trouwens nogal een aanmaning richting Gal dat dit zo even op internet gespuid word.

https://youtu.be/adcsbxOmq3c


Ik vind het nog steeds een prachtige rit om te zien. Ik ga ook verder niet reageren op individuele commentaren die druipen van afgunst. Een hoog gehalte van "ik kan het niet, dus zal het wel dierenmishandeling zijn"

Met de getoonde foto's van twee totaal verschillend gebouwde paarden als voorbeeld, is het topic uberhaupt al niet serieus te nemen. En zie ik weer de unsual suspects hun gebruikelijke "Gal" spuwen.

Het filmpje van Totilas en Gal toont een paard dat in uitstraling, orenspel en werklust zeker niet lijkt op een paard dat mishandeld wordt. Paarden die mishandeld worden komen niet tot deze harmonie en prestatie.
Gal is niet mijn allergrootste favoriet qua ruiter/amazone maar wat hier door een aantal wordt beweerd vind ik echt walgelijk.

Totilas is verkocht omdat Visser (zn eigenaar) geld nodig had. Zo simpel is het. Gal had daar niets over te zeggen Dat zo'n paard dan een poosje terugvalt onder een nieuwe ruiter en nieuw management is echt niet raar. Maar omdat er zoveel geld was betaald moest hij dit ook terugverdienen. Veel dekaanvragen vanuit de hele wereld betekent vaak op de bok, normaal gesproken dagelijks en in het geval van Totilas waarschijnlijk meermalen per week. Zoals iedereen weet gaat dat niet samen met topprestaties. Waarom zou dat bij Totilas anders zijn geweest?
Het paard is niet stukgegaan aan de sport. Na enkele kreupelheden, mede door de dekdienst, was hij niet meer op topniveau terug te krijgen en inmiddels over zn top heen. Totilas werd de laatste jaren gewoon nog gereden en fungeerde als dekhengst tot hij koliek kreeg en daaraan stierf op 20 jarige leeftijd. Er zijn met dat paard door verschillende - strijdige - belangen verkeerde keuzes gemaakt.

Dit topic suggereert dat ongezond lichaamsgebruik Totilas de das omgedaan heeft. Maar dat is een sugestie zonder enige onderbouwing

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:16

Electra63 schreef:
Poekkie schreef:
Tong vast zetten met panty? Hoe zelfs?


In mijn omgeving is een paar jaar geleden een Young Rider betrapt op tong vast met panty en die is toen geschorst voor 6 maanden en natuurlijk de digitale schandpaal.
Ik weet zeker, dat zij dit nooit meer durft te doen.



Dat werd een jaar of 35 geleden ook in de drafsport regelmatig gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:24

Popstra schreef:
Ik plaats deze nog eens. En kijk dan vooral tot het einde. Buiten het een onwijs mooie proef is zie ik daarna een blij paard die nog een frisse indruk geeft. Paarden die mishandeld, gemarteld en gebeuld zijn zoals lichtheid beweert die geven die indruk niet. Die zijn mat en snel naar stal terug gebracht.
Ik vind dat trouwens nogal een aanmaning richting Gal dat dit zo even op internet gespuid word.

https://youtu.be/adcsbxOmq3c


was een mooie rit, voor mij ook een van de laatste mooie ritten dressuurmatig gereden, daarna ging het teveel 'spektakel' en show worden, en was de harmonie er vaak niet meer en werd het veel handwerk om het in goede banen te leiden (de valkuil, te veel spirit en looplust, nog een extra opgefokt als je op het publiek rijdt, dan moet je als (top) ruiter weten/aanvoelen wanneer is er teveel foute energie komt en je moet stoppen voordat het explodeert)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-20 13:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:28

geerke schreef:
Electra63 schreef:


In mijn omgeving is een paar jaar geleden een Young Rider betrapt op tong vast met panty en die is toen geschorst voor 6 maanden en natuurlijk de digitale schandpaal.
Ik weet zeker, dat zij dit nooit meer durft te doen.



Dat werd een jaar of 35 geleden ook in de drafsport regelmatig gedaan


Nog steeds hoor. Maar daar doen ze het zodat het paard niet op zijn tong bijt. Soms ook om te voorkomen dat ze de tong over het bit doen, maar dat komt minder vaak voor.