Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Een instructeur rijdt zelf...

 
Profiel   

superpony schreef
Als je zelf niet hoog kan of wil rijden, maar wel de verdieping hebt, veel interesse, kennis, ervaring, kan je vaak mensen heel goed op weg helpen.


Op weg helpen is niet waar ik op doel. Als mensen op een bepaald niveau wil lesgeven moet je zelf ook op dat niveau hebben gereden. Dan heb ik het over het hogere niveau subtop of top. Zelf nog actief zijn in de sport al rijden er veel nog wel. Op dat niveau zie ik eigenlijk vrijwel nooit een instructeur op het paard van zijn/haar leerling stappen.
Op het lagere niveau zie je dat juist wel vaker. Om het paard even aan te voelen, zodat je daarmee je leerling kan helpen. Of dat tricky is of niet, daar hebben de leerlingen en hun paarden dat juist vaak wel even nodig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 11:36 



 
Profiel   

Babootje schreef
superpony schreef
Als je zelf niet hoog kan of wil rijden, maar wel de verdieping hebt, veel interesse, kennis, ervaring, kan je vaak mensen heel goed op weg helpen.


Op weg helpen is niet waar ik op doel. Als mensen op een bepaald niveau wil lesgeven moet je zelf ook op dat niveau hebben gereden. Dan heb ik het over het hogere niveau subtop of top. Zelf nog actief zijn in de sport al rijden er veel nog wel. Op dat niveau zie ik eigenlijk vrijwel nooit een instructeur op het paard van zijn/haar leerling stappen.
Op het lagere niveau zie je dat juist wel vaker. Om het paard even aan te voelen, zodat je daarmee je leerling kan helpen. Of dat tricky is of niet, daar hebben de leerlingen en hun paarden dat juist vaak wel even nodig.


En van wie heeft Anky les?

Op dat niveau zie ik net zoveel mensen die het gewoon echt niet kunnen overbrengen. Maar waar ze dat wel kunnen, zou opstappen inderdaad niet nodig moeten zijn. Leerling en instructeur zitten dan op een ander level en begrijpen als het goed is waar het om gaat.

Maar je bent toch afhankelijk van meer factoren.

Er zijn mensen die vaak vastlopen omdat ze de basis niet goed hebben meegekregen en als dat ergens verderop in de opleiding moet worden ingehaald, moet je je afvragen of opstappen verstandig is. En ik heb er wel bij gestaan dat ik het echt te sneu vond voor het paard.
Langere tijd scheef en niet goed gereden. Iemand met naam stapt op en moest zich toch bewijzen. In veel te korte tijd, gaan ze dan een paard fixen. Gezichtsverlies kan dan niet.
Maar je hoort ook nooit bij een les of clinic a X euro; Ga maar even terug naar de basis.

Als mensen een GP instructeur laten komen, gaat men er ook vanuit dat er op niveau gereden kan en gaat worden. Die GP instructeur staat er niet om te zeggen; Hoe ben jij in het Z gekomen? laten we maar een paar stappen terug doen.......

Helaas.

Maar het ging mij erom dat er meer is dan alleen rijden. Je moet ook veel kennis hebben over het paard, problemen zien, didactische vaardigheden etc.

En mensen kijken tegen anderen op. In mijn ogen nemen mensen toch te snel iets van een ander aan omdat die hoger rijdt, naam heeft etc. En logisch, want je moet ergens leren en wat je zelf nog niet weet of kan, moet je van iemand aannemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 11:53 



 
Profiel   

JeanneV schreef
een gp instructeur is juist heel goed in de basis.... dat is exact het probleem met instructeurs die nooit hoger dan Z of ZZ hebben gereden. Tegenwoordig heb je ook goede trainers die alleen maar lichte tour hebben gereden.... en toch merk je verschil in hoe ze de basis aanpakken.


Ik ga akkord dat de gp ruiters de basis nog beter aanpakken dan anderen.

Maar
Het middelmatige of zelfs minder geschikte paard moet ook nog het talent hebben om in die aanpak mee te gaan.
En de lage niveau ruiter heeft ook nog het gevoel en het fysiek vermogen niet ontwikkeld om de aanpak van de gpruiter te kunnen toepassen.

In een ideaalscenario zou die basisruiter om de zoveel jaar een ideaal leerpaard kopen, hij zou zelf fysiek uiterst getalenteerd zijn, de gp ruiter zou er 20 jaar geduld mee hebben en perfect beseffen wat die basisruiter op elk moment aankan.
Het kan! Kijk naar hoe Marlies van Balen en Charlotte Fry hun opleiding krijgen.
Zo hebben kinderen vantopruiters meer kans om topruiter te worden.

Maar ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 12:23 



 
Profiel   

Als je les wilt geven moet je beschikken over de kennis én vaardigheden. Je moet dus kunnen rijden of het gekund hebben. En dat altijd op een hoger niveau van je leerling.

Coachen is iemand mentaal begeleiden. Daarvoor hoef je niet te kunnen rijden. Maar wel of de kennis en vaardigheden beschikken hoé iemand te coachen.

Dan heb je nog didactische vaardigheden.

Een goed lesgeefmeneer of mevrouw” beschikt over alle drie!

Iemand zonder of te weinig technische kennis belazerd de boel maar zal bij het beschikken over goede coaching of didactische vaardigheden er lang mee weg kunnen komen. De leerlingen “ geloven “ in deze persoon.

Iemand met hoog technische kennis maar nul didactische vaardigheden is wellicht nog altijd te verkiezen boven degene zonder technische kennis. Zeker in het geval van werken met paarden.


Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 11-02-21 12:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 12:28 



 
Profiel   

Babootje schreef
superpony schreef
Als je zelf niet hoog kan of wil rijden, maar wel de verdieping hebt, veel interesse, kennis, ervaring, kan je vaak mensen heel goed op weg helpen.


Op weg helpen is niet waar ik op doel. Als mensen op een bepaald niveau wil lesgeven moet je zelf ook op dat niveau hebben gereden. Dan heb ik het over het hogere niveau subtop of top. Zelf nog actief zijn in de sport al rijden er veel nog wel. Op dat niveau zie ik eigenlijk vrijwel nooit een instructeur op het paard van zijn/haar leerling stappen.
Op het lagere niveau zie je dat juist wel vaker. Om het paard even aan te voelen, zodat je daarmee je leerling kan helpen. Of dat tricky is of niet, daar hebben de leerlingen en hun paarden dat juist vaak wel even nodig.


superpony schreef
En van wie heeft Anky les?
Van Sjef. Edward Gal van Nicole Werner, maar Nicole Werner rijdt echt de paarden van Gal niet.

superpony schreef
Op dat niveau zie ik net zoveel mensen die het gewoon echt niet kunnen overbrengen. Maar waar ze dat wel kunnen, zou opstappen inderdaad niet nodig moeten zijn. Leerling en instructeur zitten dan op een ander level en begrijpen als het goed is waar het om gaat.

Maar je bent toch afhankelijk van meer factoren.


Dat is heel subjectief: mijn ervaring is dat het in die gevallen toch zo is dat het niveau verschil van instructeur en leerling te groot is. Mogelijk kan zo'n insttructeur het bij een leerling op een wat hoger niveau wel goed overbrengen.

superpony schreef
Er zijn mensen die vaak vastlopen omdat ze de basis niet goed hebben meegekregen en als dat ergens verderop in de opleiding moet worden ingehaald, moet je je afvragen of opstappen verstandig is. En ik heb er wel bij gestaan dat ik het echt te sneu vond voor het paard.
Langere tijd scheef en niet goed gereden. Iemand met naam stapt op en moest zich toch bewijzen. In veel te korte tijd, gaan ze dan een paard fixen. Gezichtsverlies kan dan niet.
Maar je hoort ook nooit bij een les of clinic a X euro; Ga maar even terug naar de basis.


Ben ik niet met je eens. Ik zie toch best vaak dat mensen bij een clinic advies krijgen waar ze aan moeten werken. En als dat de basis is (en dat is in veel gevallen ook wel zo) dan is dat de basis. Ik vind het altijd wel goed dat mensen een clinic rijden ook al is de basis nog niet helemaal in orde. Het kan ervoor zorgen dat net het "kwartje" anders valt en dat kan er weer voor zorgen dat je weer verder kunt bij je eigen instructeur. Maar soms ook dat je merkt dat je beter over kunt stappen naar een andere. En dat is ook oke.

superpony schreef
Als mensen een GP instructeur laten komen, gaat men er ook vanuit dat er op niveau gereden kan en gaat worden. Die GP instructeur staat er niet om te zeggen; Hoe ben jij in het Z gekomen? laten we maar een paar stappen terug doen.......

Helaas.


Ben ik ook niet met je eens. Veel instructeurs uit GP of LT geven in de lagere regionen les.
En het grootste deel (ook van hun eigen werk met paarden) is werken aan de basis, en nog eens de basis.
Dus het zou raar zijn dat ze daar met hun leerlingen dan niet aan werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 12:30 



 
Profiel   

Ik ga niet alles lezen.

Maar, heb wel mijn ervaring.

Ken een instructeur, die zelf piekfijn kan rijden, met zoveel gevoel en harmonie. Maar hij krijgt er geen woord uit.
Waarom niet? Omdat hij zijn gevoel niet onder woorden kan brengen.
Als ruiter ben ik jaloers, wat een harmonie! <3

Maar ken ook een instructeur die ik zelf absoluut niet fijn vind rijden en tot je grootste verbazing kan hij zijn leerlingen (mits ze het zelf hebben natuurlijk) zoveel gevoel onder woorden brengen! Echt wauwie!

Mijn eigen instructrice heb ik een enorme klik mee. Maar ze stapt niet op elk paard. Ze is zelf geen superheld, maar kan best een net staaltje rijden.
We hebben ongeveer hetzelfde paard, dus dat is zo makkelijk.

Komt zij er niet uit, heeft ze vele collega's waar ze het mee over kan hebben.

Ze lest zelf ook met zeer grote regelmaat en gaat van opleiding (geslaagd) naar opleiding.

Soms is de klik en het gevoel vele malen belangrijker, dan de presentatie die ze zelf hebben geleverd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 12:38 



 
Profiel   

koend schreef
JeanneV schreef
een gp instructeur is juist heel goed in de basis.... dat is exact het probleem met instructeurs die nooit hoger dan Z of ZZ hebben gereden. Tegenwoordig heb je ook goede trainers die alleen maar lichte tour hebben gereden.... en toch merk je verschil in hoe ze de basis aanpakken.


Ik ga akkord dat de gp ruiters de basis nog beter aanpakken dan anderen.

Maar
Het middelmatige of zelfs minder geschikte paard moet ook nog het talent hebben om in die aanpak mee te gaan.
En de lage niveau ruiter heeft ook nog het gevoel en het fysiek vermogen niet ontwikkeld om de aanpak van de gpruiter te kunnen toepassen.

In een ideaalscenario zou die basisruiter om de zoveel jaar een ideaal leerpaard kopen, hij zou zelf fysiek uiterst getalenteerd zijn, de gp ruiter zou er jarenlang geduld mee hebben en perfect beseffen wat die basisruiter op elk moment aankan.
Het kan! Kijk naar hoe Marlies van Balen en Charlotte Fry hun opleiding krijgen.
Zo hebben kinderen vantopruiters meer kans om topruiter te worden.

Maar ik?


Maar daar heb je een belangrijk punt.

Ik kwam uit Amsterdam en toch een eigen pony. Mocht niet eens iedereen weten.....Maar toen ik fanatiek werd, zeiden mensen ook 10x; Je ouders hebben geen stal of boerderij, dus zet het uit je hoofd. Je hebt maar 1 pony etc etc.

Later veranderde dat wel wat qua mogelijkheden, maar ik ben nog nooit bereid geweest om een pony te verkopen voor een andere pony of later een paard.

Later de western in. Eerst met een draver, toen een quarter en later een new forest erbij. De NF kon de basis en hoe vaak mensen hem wilde kopen, want leuke pony, basis western en ze hoopte goedkoper dan een quarter.........
Dan kon ik wel door met een quarter. Die opofferingen moet je wel willen maken.

Maar dat wil niet zeggen dat je niks kan bereiken, dat je niet kan leren, geen inzichten kan krijgen. Zoals eerder gezegd; wat ga je verder doen?
Je papiertje halen en een uurtje je riedeltje afsteken? of echt mensen lesgeven, blijven ontwikkelen als je tegen dingen aanloopt?

Daar tegenover heb ik kinderen van zien rijden die zelf wel gevoel hebben, wel de km's, de goede lessen en de goede paarden etc. Maar ontzettend wienig interesse hebben in het wezen paard, de anatomie.......
Ze zijn enkel en alleen gefocust op het rijden en presteren.

Een leerling die een lesgever zoekt, heeft vaak ook bepaalde wensen. Sommige mensen willen echt geen Z rijden of hoger. Sommige mensen willen echt obstakels overwinnen, samen werken, vertrouwen, een paard correct rijden.

Overigens heb ik wel een mooi voorbeeld; Je bouwt een reputatie op, dus mensen weten waar ik aandacht aan besteed met lesgeven.
Ik word gebeld; Ik heb les van X en rij nu ZZ lichte tour, maar heb problemen met mijn zit, houding en de scheefheid van mijn paard. Ik vraag; Hoe vaak heb je les van X? Ja, elke 3 weken, maar X zegt er nooit iets over en ik loop vast, want......
Tja, ik geef les of niet. Ik kom niet langs om maar aan een deel te komen werken. Stel dat ik nog andere dingen zie, dan ga ik daar toch echt wat van zeggen.
Heb dus heel vriendelijk gezegd dat als X zo goed lesgeeft, die aan de houding en zit moet werken en je anders echt die dressuur oefeningen even niet moet doen.

Nog een voorbeeld; Ik stond op stal bij 2 mensen die met S&T mochten starten. Die vonden het ook geweldig om daar elke dag mee te trainen. Prima, doe je ding.
Ik rij al even western en zit natuurlijk cowboytje te spelen om mijn kleine paardje.
1 dame kon absoluut niet wijken. Of het wel of niet gevraagd wordt, je moet het gewoon kunnen vanaf een bepaald niveau.
Op een gegeven moment zag ik dagelijks dat gevecht en er werd een trens in gehangen met een slof zo strak gereden dat ik nek pijn kreeg.
Op een gegeven moment toch maar mijn paard wat laten wijken lichtjes op 1 hand om te kijken of het kwartje viel......
Hebben we later nog wel wat leuk samen kunnen trainen; Beetje spelen met spelling, de schouder, contragalop etc.

Maar als ik zie hoeveel mensen een gevecht hebben en het een echte krachtmeting wordt, puur en alleen omdat een basis mist en men ook de theorie van oefeningen niet snapt of kent, schrik ik nog steeds.
Als je alleen al kijkt hoeveel mensen hun paard op niveau nog geen 2 seconden kunnen laten stilstaan. Of de achteruit niet goed beheersen bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 12:42 



 
Profiel   

Babootje;

En ik vind die namen niet allemaal goed rijden of een goed voorbeeld. Prestaties zeggen me dan echt niks. Gelukkig zijn er steeds meer mensen kritisch.

En dat die mensen elkaar op weg kunnen helpen en elkaar begrijpen, is heel wat anders dan vreemden lesgeven op hun eigen niveau.

Je hoeft het niet met mij eens te zijn, maar je weet wat je om je heen ziet.

Ik heb leerlingen gehad die veel geld uitgaven aan een clinic van een goede ruiter en enorm teleurgesteld thuis kwamen.

Je hebt een punt; Als een leerling zelf al aardig kan rijden en het ook begrijpt, zal die de lesstof beter oppakken en sneller begrijpen.

Helaas kan niet elke ruiter per se goed leren. En heel veel mensen klappen dicht, zijn enorm gespannen en weten na een uur niet eens wat ze hebben gedaan of geleerd. Ook daar moet je mee omgaan.

Ik zie die basis vaak niet terug.
Heb toch op aardig wat stallen gestaan en rondgelopen en mensen die op niveau rijden en lessen meegemaakt. Ik zie heel veel mensen die niet eens meer goed losrijden, heel erg gefrustreerd rijden, blijven steken op een niveau, hulpmiddelen pakken. Uit wanhoop, want je ziet ze al even ploeteren.

Maar alsnog; Moet een instructeur op niveau kunnen rijden of hebben gereden? Hoe wil je dat bewijs? Je kan 10 paarden thuis op GP niveau trainen en niet starten......
En nogmaals; Heel veel mensen die les nemen, willen een goede les die bij hun past. Niet om ook op de OS te gaan rijden. Dan moet een instructeur hele andere kwaliteiten bezitten.

Net als manegels geven. Dan gef je in 1 uur bijv 10 mensen les, meesten zitten elke week op een ander paard, dus elke keer een andere combinatie, snel schakelen, aandacht verdelen, ogen overal etc. En die mensen willen ook tevreden afstappen met het gevoel dat ze iets leren, groeien, ontwikkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 12:53 



 
Profiel   

Mbt lesgeven : ik heb ooit het lid op de neus gehad: mevrouw X van club Y ging mij lesgeven in iets wat ik graag wilde leren.
... ik vertrouwde haar en checkte vooraf haar credentials, maar niet pal na iedere les haar oefeningen.

Nou, na een frusterend jaar bleek ze een aantal dingen compleet over het hoofd gezien te hebben.

Dus tegenwoordig zeg ik heel vriendelijk dat ik graag van iemand les wil hebben, en "tegelijkertijd" ook van iemand anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-21 13:06 



 
Profiel   

Voor mijzelf maakt het mij niet uit of ik een instructeur heb die al jaren niet heeft gereden of nog wel rijdt. Ik heb beide gehad, en beide bevielen echt prima!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-21 15:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen