Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een instructeur rijdt zelf...

 
Profiel   

...of toch niet?

Ik ben benieuwd hoe mensen hier over denken:
Bij ons op stal komt een instructrice die zelf dus al jaren niet op een paard gezeten heeft. Ze heeft 20 jaar geleden wel haar Orun gehaald, heeft met haar vorige paard Z1 gereden. Na een valpartij heeft ze amper of niet meer gereden en de laatste 5 jaar helemaal niet meer.

Zeggen we dan: ze heeft voldoende ervaring en zal heus zicht hebben op de combinatie die ze voor zich heeft? Of heb jij liever een instructeur die zelf regelmatig in het zadel zit?

Ik hink zelf als het ware op beide punten. Ik zie de combinatie die ze bij ons les geeft niet echt vooruit gaan en de les niet echt fantastisch. Maar komt dit nu doordat ze zelf, afgezien van de lessen, niet echt meer iets met paarden doet?

Anderzijds: Ik kende vroeger een andere instructeur die vanwege lichamelijke klachten niet meer mocht rijden, maar die wel fantastisch les gaf.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 02:00 



 
Profiel   

Niet noodzakelijk. Iemand heeft er gevoel voor of niet.
Maar het is wel fijn om te zien hoe ze zelf op hun paard zitten :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 02:38 



 
Profiel   

Goed les kunnen geven en goed rijden zijn 2 verschillende dingen.
Het een is voelen en reageren, het ander zien en uitleggen.
Je hoeft zelf geen wedstrijden te rijden om wel goed les te kunnen geven. Al is het gevoel ervoor hebben erop wel handig als je dat ook wilt kunnen uitleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 04:27 



 
Profiel   

smurffie schreef
Goed les kunnen geven en goed rijden zijn 2 verschillende dingen.
Het een is voelen en reageren, het ander zien en uitleggen.
Je hoeft zelf geen wedstrijden te rijden om wel goed les te kunnen geven. Al is het gevoel ervoor hebben erop wel handig als je dat ook wilt kunnen uitleggen.


Dit inderdaad. Maar als iemand ook niet goed kan les geven: goed overbrengen, dan zou ik er zelf geen les van willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 05:15 



 
Profiel   

Hoeft helemaal niet.
Goed kunnen lesgeven, de combinatie paard/ruiter goed kunnen inschatten en daardoor gericht les kunnen geven etc
Er zijn zoveel dingen wat iemand een goede lesgever maakt.
Iemand die scherp kan zien, het goed kunnen overbrengen daar heb je zoveel aan.
Meer als iemand die zelf op het hoogste niveau rijdt maar niet goed of duidelijk les kan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 06:32 



 
Profiel   

Het is handig als je weet hoe een oefening voelt om het te kunnen uitleggen.

Maar zodra je die oefening kent vergeet je de do's en don'ts niet meer.

Er zijn vele instructeurs die nog lesgeven en zelf niet meer op het paard zitten. En er zijn er ook die ruiters coachen boven een niveau wat ze zelf ooit reden.

Een goed oog voor correct rijden, een ruime hoeveelheid oplossing voor problemen kunnen bieden, goede didactische vaardigheden, goede sociale vaardigheden. Dat leer je niet persé met rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 06:33 



 
Profiel   

ik had vroeger met het wedstrijdzwemmen een echte top trainer, echt wat kon hij goed trainingen geven.
het enige die man kon zelf niet zwemmen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 07:09 



 
Profiel   

Nee hoor dat hoeft niet. Ik denk wel dat ze ooit gereden moeten hebben zodat ze weten hoe het voelt en wat je moet voelen.

Mijn instructrice rijdt nu wel weer,maar poos terug niet meer. Maar gaf veel les ook op erg hoog niveau. En ze had er veel oog voor wat je exact moest voelen en hoe je paard loopt, elke verandering zag ze. Dus het hoeft niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 08:17 



 
Profiel   

Ik heb jaren terug les gehad van een man die zelf niet meer reed.
Maar hij begeleide iedereen naar het Z en meerdere die regio kampioen werden. Dus zeker geen noodzaak.
Ken ook mensen die zelf fijn rijden maar het niet uit kunnen leggen aan een ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 08:20 



 
Profiel   

Volgens mij rijden al die mannen op leeftijd die de top les geven zelf niet zo fanatiek meer hoor.

Mijn instructeurs hebben overigens een lagere klassering dan ik. Eentje is maar Z geklasseerd, maar ik vind juist de basis bij haar zo ijzersterk en waardevol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 08:27 



 
Profiel   

Het is niet noodzakelijk nee en goed kunnen rijden betekent niet dat je ook goed les kan geven, en andersom.
Maar soms veranderen inzichten wel gedurende de tijd. Heb ook wel eens instructeurs gezien die naar mijn idee nog 30 jaar terug zijn.
Ik vind het zelf iig wel fijn dat mijn instructeur regelmatig bijscholing heeft en zelf ook cursussen volgt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 08:36 



 

Kaatje_S schreef
Het is niet noodzakelijk nee en goed kunnen rijden betekent niet dat je ook goed les kan geven, en andersom.
Maar soms veranderen inzichten wel gedurende de tijd. Heb ook wel eens instructeurs gezien die naar mijn idee nog 30 jaar terug zijn.
Ik vind het zelf iig wel fijn dat mijn instructeur regelmatig bijscholing heeft en zelf ook cursussen volgt
Ik heb les gehad van iemand die “30 jaar terug is,” zelf ook zo rijdt en van haar heb ik een stuk meer geleerd en haar paarden zijn heel correct opgeleid en een stuk beter na te rijden dan die van menig “bijgeschoolde” instructeur/ruiter. :+ Dat inzichten nu veranderen, komt imo meer doordat mensen doorhebben dat de “inzichten” van de laatste jaren toch niet zo’n positieve verandering teweeg hebben gebracht, en grijpen om die reden juist terug op ideeën van vóór die kentering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 08:58 



 

Mkango schreef
Kaatje_S schreef
Het is niet noodzakelijk nee en goed kunnen rijden betekent niet dat je ook goed les kan geven, en andersom.
Maar soms veranderen inzichten wel gedurende de tijd. Heb ook wel eens instructeurs gezien die naar mijn idee nog 30 jaar terug zijn.
Ik vind het zelf iig wel fijn dat mijn instructeur regelmatig bijscholing heeft en zelf ook cursussen volgt
Ik heb les gehad van iemand die “30 jaar terug is,” zelf ook zo rijdt en van haar heb ik een stuk meer geleerd en haar paarden zijn heel correct opgeleid en een stuk beter na te rijden dan die van menig “bijgeschoolde” instructeur/ruiter. :+ Dat inzichten nu veranderen, komt imo meer doordat mensen doorhebben dat de “inzichten” van de laatste jaren toch niet zo’n positieve verandering teweeg hebben gebracht, en grijpen om die reden juist terug op ideeën van vóór die kentering.


mee eens Mkango
graag iemand die mij en het paard op een prettige manier opleid, op het niveau waarop we zijn

ik hecht er aan om goed uitgelegd te krijgen iemand die mij stapje voor stapje kan laten voelen hoe het paard zich ontwikkelt zodat we beide groeien en leren hoe en wat te doen

iemand die niet snel iets wil bereiken en kickt op wedstrijden rijden

30 jaar geleden was het paard ook nog niet zo commercieel als nu was er ook meer tijd en het was sport, nu is het voor vele business is de prestatie drang ook iets anders geworden, denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 09:27 



 
Profiel   

Niet nodig vind ik het. Wel was het zo dat toen mijn instructrice een keer op merens Polie had gereden tijdens de les, dat ze toen voelde hoe hoog sensibel paardje het was. Dat zag je er aan de buitenkant totaal niet aan af. Ze vergeleek haar met haar trakehner en toen heeft ze kleine tips wat aangepast voor mij om daar mee om te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 09:32 



 
Profiel   

Mijn beste manege instructrice had zelf al 20 jaar niet meer op een paard gezeten. Ze wist precies wat er op welk moment moest gebeuren. Kwam er soms wat feller uit dan ze bedoelde maar ze zag uit gedrag al precies wat het paard van plan was. Gouden vrouw om van te leren!

Datzelfde voor een jurylid waar ik bij geschreven heb, vanwege leeftijd niet meer actief ruiter maar man, die man zag alles opbouwen en kon voorspellen wat er na een halve ronde zou gebeuren! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 09:40 



 

pien_2010 schreef
Niet nodig vind ik het. Wel was het zo dat toen mijn instructrice een keer op merens Polie had gereden tijdens de les, dat ze toen voelde hoe hoog sensibel paardje het was. Dat zag je er aan de buitenkant totaal niet aan af. Ze vergeleek haar met haar trakehner en toen heeft ze kleine tips wat aangepast voor mij om daar mee om te gaan.


dan is het nuttig en waardevol, u kreeg nog waardevolle tips nav haar bevindingen
meeste laten fff zien hoe het MOET en verder niets,

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 09:53 



 
Profiel   

Ik vind het juist fijn een trainer te hebben die zelf ook nog op goed niveau wedstrijden rijd. Eentje met jaren van ervaring. Die nog midden in de sport staat en ook de weg weet en je coacht op wedstrijden.
Ik heb daar enorm veel van geleerd juist omdat ik internationaal show en niet bleu op een wedstrijd in het verre buitenland wilde komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 10:11 



 

MCE schreef
mee eens Mkango
graag iemand die mij en het paard op een prettige manier opleid, op het niveau waarop we zijn

ik hecht er aan om goed uitgelegd te krijgen iemand die mij stapje voor stapje kan laten voelen hoe het paard zich ontwikkelt zodat we beide groeien en leren hoe en wat te doen

iemand die niet snel iets wil bereiken en kickt op wedstrijden rijden

30 jaar geleden was het paard ook nog niet zo commercieel als nu was er ook meer tijd en het was sport, nu is het voor vele business is de prestatie drang ook iets anders geworden, denk ik
Zonder meer, en helaas zijn veel hobbyisten die tótaal geen belang hebben bij het vlug-vlug naar het Z of hoger rijden van hun paard, daarin meegegaan. Van een prof die daar zijn inkomen uit moet halen, snap ik dat nog - ik keur het niet per se goed, maar ik snap het -, maar als je een paard hebt met het oog om hem de komende 20 jaar te houden, snap ik die houding niet. :o

Ik ben absoluut geen topruiter, maar de basis is er door deze dame echt in gestampt en ik heb daar zóveel profijt van, ook op renpaarden heb ik daar veel voordeel van gehad. En doordat zij me die basis zo goed heeft bijgebracht, met veel focus op voelen, anticiperen, maar ook blijven nadenken en "slimmer zijn dan je paard" (in de zin van: proberen hun mindset zo te krijgen dat ze zich realiseren dat meewerken meer oplevert dan de kont tegen de krib gooien, zonder dat daar meteen zweep of sporen aan te pas komen), heb ik daar zelfstandig op verder kunnen bouwen nadat ik daar gestopt was met rijden vanwege m'n studie. Meer dan wat ik op welke manege dan ook heb opgestoken, waar het hoofdzakelijk gaat om het plaatje en niet per se over hoe het voelt en waar ze je rustig proberen te laten "appuyeren" met een paard dat nog ergens met z'n oren tussen de sterren loopt. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 10:30 



 
Profiel   

Ik denk ook dat goed les kunnen geven ook heel wat waard is. Goed oog hebben op wat de ruiter doet en daar op kunnen anticiperen.
Vind zelf namelijk dat het zelf doen en het terugkijken hoe ik dat doe nog best kunnen verschillen.

Dat diegene wel zelf heeft gereden vind ik wel een must zodat diegene weet hoe het voelt voor een goed inlevingsvermogen in de ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 10:37 



 
Profiel   

pinkie87 schreef
ik had vroeger met het wedstrijdzwemmen een echte top trainer, echt wat kon hij goed trainingen geven.
het enige die man kon zelf niet zwemmen

:D

Op de manege waar ik stond was een stel; zij reed intermediar (bestaat dat nog?) en hij was haar trainer. Die kerel had nooit gereden, kon het ook niet, maar hij liet je binnen vijf minuten twee keer beter rijden!

Ik stond erbij dat iemand hem wat vroeg en hij hielp deze persoon even en er liep bijna een ander paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 10:42 



 

AnsjePansje1 schreef
Ik denk ook dat goed les kunnen geven ook heel wat waard is. Goed oog hebben op wat de ruiter doet en daar op kunnen anticiperen.
Vind zelf namelijk dat het zelf doen en het terugkijken hoe ik dat doe nog best kunnen verschillen.

Dat diegene wel zelf heeft gereden vind ik wel een must zodat diegene weet hoe het voelt voor een goed inlevingsvermogen in de ruiter.


in het verleden - voor de mobiele telefoon - moesten we de info bij elkaar halen en dat was op wedstrijden of in de les/traningsavonden vanuit het federatiecentrum, dan was er meestal een voorbeeld waar we naar keken en dan konden bepalen of we er wat aan hadden, dat was in de meeste gevallen duidelijker,

nu komt veel info via de app en daar kan ik niet zoveel mee als er niemand erbij staat die uitlegt wat en hoe, of wat ik moet zien b.v.,
maar dan wel op eigen niveau of één hoger zodat het ook voor ieder duidelijk is

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 11:10 



 

Mkango schreef
MCE schreef
mee eens Mkango
graag iemand die mij en het paard op een prettige manier opleid, op het niveau waarop we zijn

ik hecht er aan om goed uitgelegd te krijgen iemand die mij stapje voor stapje kan laten voelen hoe het paard zich ontwikkelt zodat we beide groeien en leren hoe en wat te doen

iemand die niet snel iets wil bereiken en kickt op wedstrijden rijden

30 jaar geleden was het paard ook nog niet zo commercieel als nu was er ook meer tijd en het was sport, nu is het voor vele business is de prestatie drang ook iets anders geworden, denk ik
Zonder meer, en helaas zijn veel hobbyisten die tótaal geen belang hebben bij het vlug-vlug naar het Z of hoger rijden van hun paard, daarin meegegaan. Van een prof die daar zijn inkomen uit moet halen, snap ik dat nog - ik keur het niet per se goed, maar ik snap het -, maar als je een paard hebt met het oog om hem de komende 20 jaar te houden, snap ik die houding niet. :o

Ik ben absoluut geen topruiter, maar de basis is er door deze dame echt in gestampt en ik heb daar zóveel profijt van, ook op renpaarden heb ik daar veel voordeel van gehad. En doordat zij me die basis zo goed heeft bijgebracht, met veel focus op voelen, anticiperen, maar ook blijven nadenken en "slimmer zijn dan je paard" (in de zin van: proberen hun mindset zo te krijgen dat ze zich realiseren dat meewerken meer oplevert dan de kont tegen de krib gooien, zonder dat daar meteen zweep of sporen aan te pas komen), heb ik daar zelfstandig op verder kunnen bouwen nadat ik daar gestopt was met rijden vanwege m'n studie. Meer dan wat ik op welke manege dan ook heb opgestoken, waar het hoofdzakelijk gaat om het plaatje en niet per se over hoe het voelt en waar ze je rustig proberen te laten "appuyeren" met een paard dat nog ergens met z'n oren tussen de sterren loopt. :+


het plaatje is meestal het belangrijkste en de wedstrijden, dan hoor je erbij
meestal stopt het weer omdat de basis er niet is om op verder te gaan/kunnen, ontdekken dat ze iets missen en het niet zo makkelijk is als het lijkt, dat geeft veel frustratie


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-21 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 11:15 



 
Profiel   

Ik ben zelf instructeur/trainer in een totaal ander vakgebied en ik vind het wel echt toegevoegde waarde hebben dat ik zelf ervaring heb in hetgeen waarin ik lesgeef.

Daarnaast merk ik ook dat naarmate ik meer ervaring opbouw in het daadwerkelijk uitvoeren van mijn vakgebied, ik ook beter inhoudelijk kan schakelen. Je hebt gewoon veel meer praktijkervaring om in verschillende situaties de juiste tips te geven.

Het is leuk dat je 1 paard naar het z1 kan rijden, en wellicht heb je je verdiept in de theorie erachter, maar wat voor 1 paard werkt, werkt niet voor het andere en trainers gaan toch vaak uit van hun eigen ervaring.


Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 07-02-21 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 11:20 



 
Profiel   

Het zal best kunnen hoor, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen. Ik heb zelf het liefst iemand die ook rijdt maar dat is puur gevoelsmatig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 11:21 



 
Profiel   

Mijn dressuur instructie stapt er altijd zelf ff op voordat we aan de gang gaan. Hij voelt dat ff waar de pijn puntjes liggen en daar gaan we mee An het werk. Vind dat wel fijn
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-21 11:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen