Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wanneer loopt een paard “aan de teugel”

 

Ik en een paar vriendinnen handen het er laatst over wanneer een paard nou nagefelijk/aan de teugel loopt.

De ene vind dat zodra het paard afbuigt hij aan de teugel loopt.
en de andere vind dat het nagefelijk/aan de teugel rijden correct rug gebruik is, en dat de positie van het hoofd dan niet zo veel uit maakt (natuurlijk geen standje giraffe :+ )

Mij leek het wel een leuk discussie punt voor bokt!
Dus, wat is jouw definitie van “aan de teugel”
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 22:46 



 
Profiel   

Volgens mij zijn hier al zó veel topics over..

Ik ben nog echt in de basics van het lichaamsgebruik, maar bij mijn haflinger zie ik dat hij uit zichzelf (Ik gebruik geen druk, op geen enkele manier, vaak zelfs geen halster\kaptoom) dat hij zijn onderbeen, achterhand dus, er goed onder zet en je ziet echt zijn rug bollen als het ware. Daarmee zakt zijn nek netjes maar niet stofzuiger laagte. Redelijk horizontaal. Zijn neus is er iets uit en zijn nek onder is lekker los. Dit allemaal doet hij helemaal zelf en ik laat hem dus op zijn eigen voeten lopen. Dus ja, nagefelijk moet van mij uit zichzelf komen en over zijn rug lopen. Ook met bit zal ik niet 'vragen' want hij kent het en zoekt het dus zelf op.
Paarden met meer moeite kun je stimuleren om de hand op te zoeken, maar de mijne is nog niet onder het zadel.
Je kent vast het riedeltje van achter naar voor rijden wel, hier ben ik het dan ook mee eens. Van achter actief maar niet sneller. Hals zal bij ontspanning uiteindelijk zelf zakken. Ik ben degene die met een los teugeltje rijd dus zal hij echt op eigen benen moeten lopen en vang ik, persoonlijk, niks van voren op.

Ik zie bij de mijne bijvoorbeeld ook dat hij het veruimen van de draf nog erg moeilijk vind, hij bouwt daarmee spanning op en gelijk is het ruggebruik weggedrukt. Zijn hoofd gaat omhoog en die onderhals spant aan, snelle kleine pasjes, etc. Hij verliest een beetje zijn controle dus. In dit factor is hij echt een kleine leermeester voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 23:08 



 
Profiel   

Even zoekbalk gebruiken..Bokt staat vol met dit onderwerp ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 23:52 



 

Ik kwam heel veel topics tegen met een vraag hoe ik een paard aan de teugel moet rijden.
Dat vraag ik niet, mijn vraag is wat jou definitie is van aan de teugel rijden. Daar zit vlgm een groot verschil in!

Ik ben dus niet opzoek naar tips etc, maar naar iedereen zijn eigen betekenis van aan de teugel/nagefeijk rijden.
Ik merkte dat dat op stal een leuke discussie werd, dus ik dacht dat is iets voor bokt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 09:28 



 
Profiel   

Voor mij is het zodra mijn paard zijn achterhand en rug goed gebruikt, je merkt dan dat hij echt gaat marcheren en de overgangen echt vanuit achter inzet, de motor gaat aan. Wat overigens niks te maken heeft met snelheid, wel met soepele en vlotte overgangen (dus ook overgangen terug!) binnen een gang, en ook niks te maken heeft met teugellengte. Ik ben namelijk westernruiter en rijdt zonder teugelcontact.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 09:38 



 
Profiel   

Ik ben ook van de klassieke school :
als de achterhand goed onder de massa is
(ik laat een loodlijn neer uit het heupgewricht van het paard, vanuit het zwaartepunt van de ruiter, en ik kijk naar de lijn tussen bekken en zadel)
... en de "onderlijn" kort is en de "bovenlijn" lang -
en als dit geldt voor het hele paard.
(Versus: zet je hand er op, krul in de 'boven' hals, "klaar". De spieren in de onderhals vertellen doorgaans al dat de 'onderlijn' te lang is.)

En als kers op de taart, wat zo prachtig in het Duits heet 'Maultätigkeit'.
Doet mijn Knollie aan het kaptoom.
Ernest van Loon sprak, 'aanleuning is iets dat je krijgt'. Het paard dat onze handen vol vertrouwen aanraakt.
(Versus de huidige mode dat je het bit non stop van links naar rechts door de mond moet zagen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 14:47 



 
Profiel   

Ik gebruik het begrip aan de teugel eigenlijk niet, veel te veel verwarring. Je kan er van alles en nog wat bij halen.

Hou het simpel: aan de teugel is net als aan het het been. Dat je paard zonder weerstand en met vertrouwen de teugelhulpen volgt en er licht op reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 14:50 



 
Profiel   

Aan de teugel is een paard dat zelf de hand opzoekt.
In een ontspannen en licht contact.
Dus niet hangen of trekkend of er achter duikend.
De hoogte waar het hoofd is kan de ruiter daarmee bepalen, dus hoeft idd niet standaard het dressuur houdinkje te zijn.

Dit krijg je alleen maar klaar door zelf je hand stil te houden.
Geen kneepjes oid.
Maar zelf ontspannen, paard ontspannen, goed aan het been zodat hij inderdaad over de rug die hand vrijwillig op zoekt. Dus van achter uit.
Mensen die zelf friemelen en frotten zoeken zelf het contact en is het vanuit de voorkant. (zoals ook vaak met een hulpteugel het geval is)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 14:51 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Ik gebruik het begrip aan de teugel eigenlijk niet, veel te veel verwarring. Je kan er van alles en nog wat bij halen.

Hou het simpel: aan de teugel is net als aan het het been. Dat je paard zonder weerstand en met vertrouwen de teugelhulpen volgt en er licht op reageert.


Voor mij hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 18:27 



 
Profiel   

Geryon schreef
sanne83 schreef
Ik gebruik het begrip aan de teugel eigenlijk niet, veel te veel verwarring. Je kan er van alles en nog wat bij halen.

Hou het simpel: aan de teugel is net als aan het het been. Dat je paard zonder weerstand en met vertrouwen de teugelhulpen volgt en er licht op reageert.


Voor mij hetzelfde.

ook zelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 09:46 



 
Profiel   

Wij hebben een wat slomere en wat fellere pony beide kan ik na lang trainen met de goede instructrice en vele privélessen ‘correct’ (naar mijn mening en gevoel). Niet zwaar in de handen. Niet dood op het been maar ik kan wel aansporen wat bij de felle wanneer hij niet ontspannen is niet mogenlijk is. De wat slomere reageerde tijdens het correct lopen juist beter op mijn been en kan ik ook echt met de achter hand in mijn handen rijden. Waardoor er nooit een te zwaar contact is. De felle loopt nog niet zoals mensen dat graag in een proefje zien. Hij loopt nog vrij hoog aan de teugel maar zijn rug gebruik is echt optimaal. Je ziet zijn rug achter het zadel gewoon opbollen. En de hals houden scheelt me eigenlijk weinig al is het in een proefje mooi meegenomen het gaat me vooral om het ontspannen rijden en dat ze goed op de hulpen letten. Als je paard in de Krul zit en dood op het been is gaat er wel wat mis :=

De wat fellere durft mijn hand nu ook te vertrouwen en volgt deze ook mooi de wat minder felle ook maar deze is minder ‘paniekerig’. De fellere komt ook steeds wat meer naar beneden. Een goede tip is je pony wat verzamelen als dit lukt zonder meer druk op de teugels te geven. En voltes gewoon het losmaken van je pony. Uiteindelijk gaan ze allemaal lekker lopen mits de ruiter de goede hulpen geeft en niet te veel met de hand doet. Het heet niet voor niks van ACHTER naar voor rijden. Het is jammer want je ziet zo vaak dat mensen het andersom doen.

Even deze gezet ookal op een ander forum getypt dus even gekopieerd :D anders weer zoveel typ werk en het zelfde moeten typen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 08:56 



 
Profiel   

Er sond gewoon een definitie van in de dressuurproeven boekjes. Ik weet niet of dat nog zo is, maar de KNHS definitie is :
Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

Het is dus niet alleen een hoofdhouding en de neus moet, anders dan veel lijken te denken, vóór de loodlijn zijn.
Verder wordt overmatig openen genoemd. anders dan veel denken, mag een paard gewoon de mond wat openen en de kaken bewegen, de neusriem aanhalen is absoluut absurd en bovendien drukt het de wangen tussende keizen, zeer ijnlijk en het is dus onnodig. als je paard de mond overmatig opent, is er iets mis aan je rijden. Reden aarom ik erg voor het verbieden van de neusriem ben in klasses hoger dan de B. Je moet verdorie met wedstrijden toch kunnen tonen dat je fatsoenlijk kunt rijden, zou ik zeggen.
Verder vnd ik de ongedwongen en beheerste drang naar voren ook wel iets om op te merken en over na te denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 09:04 



 
Profiel   

Koetje_boe schreef
Ik en een paar vriendinnen handen het er laatst over wanneer een paard nou nagefelijk/aan de teugel loopt.

Je hebt aanleuning en nageeflijk. Bij aanleuning is er een constante soepele verbinding tussen de paardenmond en de ruiterhand. Het paard zoekt de hand op.
Nageeflijk is de daarop volgende stap: het paard ontspant en laat los in de kaak en knabbelt op het bit.

Een paard kan in aanleuning lopen, maar nog niet nageeflijk zijn. Een nageeflijk paard loopt altijd in aanleuning.

"Aan de teugel" vind ik eerlijk gezegd zo'n (slechte) manegeterm: geen gelul in de krul. En totaal ontdaan van impuls, aanspanning van achteruit en vooral gekenmerkt door een nepkrul en veel gewicht in de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 09:22 



 
Profiel   

Ecuse moi, @Roodvos maar "aan de teugel" is "aan de hulpen" met alle gevolgen daarvan en is dus niet alleen een hoofdhouding al wordt het vaak wel zo gezien door domoren.

Om helemaal te mierennöken, je spreekt van aanleuning HEBBEN en nageeflijk ZIJN, maar aan de teugel GAAN ze. Oftewel het is het enige waarin, uitgaande van de term, er actie is. Zelfs aan de teugels stilstaan (halthouden) is een actie.
Daar kun je dieper over nadenken. Dat gaan op de hulpen van de ruiter is de basis in dressuur.
Aanleuning hebben en nageeflijk zijn zijn een onderdeel van het aan de teugel gaan dat het uiteindelijke gehele doel is.

Je stelling dat het ontdaan is van impuls, aanspanning van achteruit en vooral gekenmerkt door een nepkrul en veel geicht in de hand klopt alleen bij verkeerde interpretatie van de term. De definitie heb ik in mijn nader post hierboven al aangegeven en spreekt dat allemaal juist tegen.

Ik denk dat het ook wel dat het uitmaakt hoe men dingen aanleert waar men belang aan hecht en hoe men dingen interpreteert, maar als je gewoon droog de defintie bekijkt van aan de teugel gaan dan doen veel mensen veel dingen verkeerd om een plaatje te bereiken dat ze aan de teugel gaan nóemen.
Dat is niet de schuld van de term of de definitie, duidelijk omschreven door de FEI en KNHS (en oude bronnen als je gaat graven), dat is de schuld van verkeerde instrucie, gebrek aan instructie, of gebrek aan begrijpen van instructie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 11:41 



 
Profiel   

Aanvullend op wat er hierboven wordt gezegd: je voelt het ook gewoon echt wel. Op dat moment hoef je eigenlijk totaal geen moeite te doen voor je paard (om hem in een bepaalde houding te laten lopen, om hem zo te krijgen zoals je hem wil). Hij volgt je dan volledig en reageert op de minste druk :). Ook voel je de rug op zo'n moment duidelijk bollen. Fijn gevoel in ieder geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 11:44 



 
Profiel   

Ook niet altijd waar :)
paarden kunnen ook achter de teugel duiken om een tegenwerkende hand te ontwijken.
Dat mag niet verward worden et lekker licht.
Mensen die een goed nageeflijk paard nooit gevoeld hebben zullen dat verschil niet merken ben ik bang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 11:45 



 
Profiel   

No offence, maar ik vind dat “aan de teugel” altijd een beetje een manegeterm, gebruikt door jonge meiden die geleerd hebben dat genoeg druk vanzelf zorgt voor inknikken. Dat het paard zo heerlijk in een valse krul loopt. Ik gebruik de term dan eigenlijk ook niet zo, al zou het voor mij inderdaad betekenen dat het paard de teugelhulpen durft volgen.

Zelf spreek ik liever over nageeflijkheid, en dat is voor mij het resultaat van je paard in balans rijden: verticaal en horizontaal. Van achteren naar voren gereden, dus aan het been én “aan de teugel” als in, het paard volgt de ruiterhand. Buikspieren aangespannen, rugspier ontspannen en dat icm de balans zorgt ervoor dat de wervelkolom los komt te hangen en DAN komt dat “o zo gewenste knikken van de hals” (geen juiste beschrijving maar ik neem aan dat iedereen begrijpt wat ik bedoel), dat door velen zo snel afgedwongen wordt. Als een paard zo, door sturing van de ruiterhulpen, kan ontspannen en de wervelkolom “los” kan laten hangen, dan is een paard voor mij nageeflijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 12:02 



 
Profiel   

Koetje_boe schreef
Ik kwam heel veel topics tegen met een vraag hoe ik een paard aan de teugel moet rijden.
Dat vraag ik niet, mijn vraag is wat jou definitie is van aan de teugel rijden. Daar zit vlgm een groot verschil in!

Ik ben dus niet opzoek naar tips etc, maar naar iedereen zijn eigen betekenis van aan de teugel/nagefeijk rijden.
Ik merkte dat dat op stal een leuke discussie werd, dus ik dacht dat is iets voor bokt :j


Bedoel je de definitie van aan de teugel rijden of de definitie van nageeflijkheid. Want daar zit wel een verschil in.
Het "aan te teugel" rijden is (voor mij) gewoon contact/aanleuning. Het paard zoekt/volgt jouw hand en neemt het bit aan. Daarvoor moet het paard ook netjes van achteren naar voren gereden zijn.

Nageeflijkheid houdt meer in. Het volgt uit contact maar bij nageeflijkheid is het paard ook "durchlassig" wat zoveel betekent dat het ook goed aan de hulpen staat, de rug loslaat, recht gericht en zacht in de mond is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 12:23 



 

Voor mij is het begrip 'aan de teugel' verouderd en niet meer van deze tijd. Omdat er dan te veel gefocust zou kunnen worden op waar het hoofd zich bevindt. Wat je dan vroeger vaak zag is dat mensen al knijpend, trekkend en zagend hun paard in de krul trokken.

Nageeflijkheid vind ik nog wel een oké begrip, en dat komt voor mij persoonlijk voort uit een correct gebruik van de achterhand / rug in combinatie met een soort van begrenzing door de ruiterhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 12:40 



 
Profiel   

Grappig dat de definitie van aan de teugel zijn in de westernsport iets anders is. Wij willen namelijk geen oprichting :+

Wat ik versta onder nageeflijkheid (dit is hoe ik het noem), is dat de motor van achter aan staat. Mijn paard loopt van achter naar voor. Ze treedt onder en de ruimte tussen haar voorbenen en achterbenen is gelijk in stap en draf. Haar rug is ontspannen bol en ze gebruikt haar buikspieren. Dan pas als laatste wil ze op mijn vraag zakken in mijn hand. Dit kan aan een losse teugel. Ze blijft daar lopen tot ik iets anders vraag (buiging, figuur of andere gang).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 12:42 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ook niet altijd waar :)
paarden kunnen ook achter de teugel duiken om een tegenwerkende hand te ontwijken.
Dat mag niet verward worden et lekker licht.
Mensen die een goed nageeflijk paard nooit gevoeld hebben zullen dat verschil niet merken ben ik bang.

Zeker waar. Mijn draver kruipt acter de teugel en mensen die hem rijden zeggen ook letterljk "ik heb niks in mijn handen" en vinden het erg fijn (zeker vergeleken andere paarden die ze gereden hebben). Hij kan dan ook erg licht door het lichaam voelen, trouwens, en heeft veel drang naar voren, maar toch is het een schijnvertoning, het paard is feitelijk zich aan je hulpen aan het onttrekken. Je merkt dit als je bv schouder voor of wijken vraagt (geen reactie), en krappere voltes (buiging nul komma nul). Altijd een goede controle trouwens, voorwaarts- zijwaarts vragen twee kanten op.
Hij laat zich dan ok niet oprichten dus werkelijk licht - en verhevenheid kun je ook niet verwachten.
Ik heb heel vroeger ook eens z´n paard gehad met "geen mond".

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 12:43 



 
Profiel   

AMCM schreef
Voor mij is het begrip 'aan de teugel' verouderd en niet meer van deze tijd. Omdat er dan te veel gefocust zou kunnen worden op waar het hoofd zich bevindt. Wat je dan vroeger vaak zag is dat mensen al knijpend, trekkend en zagend hun paard in de krul trokken.

Nageeflijkheid vind ik nog wel een oké begrip, en dat komt voor mij persoonlijk voort uit een correct gebruik van de achterhand / rug in combinatie met een soort van begrenzing door de ruiterhand.


Precies wat ik bedoel, maar dan iets bondiger _/-\o_ :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 12:55 



 
Profiel   

In de westernsport wordt dit volgens mij ook wel "in het frame" genoemd.

Bij mijn mafje was het goed te voelen doordat ik dan op een soort "ballonnetje" zat: ik voelde haar ronder worden doordat ze de juiste spieren aanspande en ze liep lekker licht en taktvol. Het voelde voor mij alsof je samen in een soort "flow" zat waarbij ze zowel in verticale als horizontale balans was.

Ik vind het lastig uitleggen, dus aan mij heb je niets, maar als het zo is, weet je dat het klopt. Moet je het uiteraard wel eens ervaren hebben, bijvoorbeeld doordat een ervaren instructeur je op het juiste moment vertelt dat het zo is.


Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 20-04-21 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 13:19 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
In de westernsport wordt dit volgens mij ook wel "in het frame" genoemd.


Juist!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 13:23 



 
Profiel   

hij zegt het hier heel kernachtig... aan het einde : "c'est le mis en main"

je kunt in Youtube de vertaling aanzetten als je geen frans spreekt

https://www.youtube.com/watch?v=n1utmOpBG6U
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 14:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen