Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Waar moet ik mijn handen houden?

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Naar aanleiding van een RIJ-ITP topic van me een korte tijd geleden (ziehier dat topic, ik zal hier ook enkele foto's toevoegen voor wie dat makkelijker vind), waar ik overigens heel lieve reacties kreeg (waarvoor dank!), kom ik nu met deze vraag: waar o waar moet ik met mijn handen blijven? :+

Het zit zo: mijn eigen, lieve 19-jarige Quartermerrie Daisy staat al enkele jaren op pensioen. Met haar wandel ik nog heel graag, enkel in stap. Gaat er heel ontspannen aan toe, ik heb haar komende mei alweer 10 jaar en ik en zij kennen elkaar 100%. Ik rij haar de helft van de tijd met 1 hand, altijd bitloos. Ik kan met mijn andere hand vrolijk foto's/filmpjes maken, zij is erg op de zit en benen gereden en heeft mijn handen/contact met de teugels niet echt nodig. En al helemaal omdat we dus enkel wandelen, en daar rijtechnisch gezien niet heel veel werk meer aan is, ze loopt op haar eigen benen en ik lift gewoon mee :D

Beetje dit principe, met mijn Daisy <3
[ img ]

Mijn Friese vriendje echter sméékt om de handen aan het stuur te houden :+ En nu merk ik, na 10 jaar enkel mijn eigen paard gereden te hebben, dat ik het verleerd ben om andere paarden/op een andere manier te rijden, zéker omdat ik de Fries met bit rij.

De Fries is een topper, echt waar. Boven mijn niveau, maar gelukkig heel toegeeflijk naar mij toe :j Het belangrijkste is dat ik hem van beweging voorzie, en dit op een vriendelijke manier. Ik ben niet iemand die graag aan de teugels zit te trekken/plukken (ik zeg niet dat dat altijd lukt, helaas), maar het is wel de bedoeling dat hij netjes loopt, en daar heb ik wel zijn stuur voor nodig.

Ik heb ondertussen begrepen dat het rijden van een Fries een kunst op zich is :') Ik heb onze eerste les geboekt, en daar kijk ik erg naar uit, maar mocht ik hem in tussentijd nog alleen rijden, zou ik zeker jullie tips kunnen gebruiken! Dus brandt maar los, en héél graag met foto's/filmpjes - waar horen mijn handen nu eigenlijk?

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 21:55 



 
Profiel   

Iemand? Help? :+ :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 11:05 



 
Profiel   

Handbreedte boven de schoft toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 11:09 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
Iemand? Help? :+ :D


Een instructeur kan je dit vast goed uitleggen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 11:13 



 
Profiel   

handen rechtop, ca 15 cm uitelkaar en ca 10cm boven de schoft dat is iig wat ik heel lang geleden geleerd heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 11:29 



 
Profiel   

Voornamelijk dichterbij elkaar dan je ze nu hebt. Je hebt vrij brede handen, dat is acceptabel als je een keer moet corrigeren, maar moet zeker niet je normale houding worden.
Verder duimen bovenop, je neigt naar pianohanden.
Als je rechtop zit, met je bovenarmen losjes afhangend langs je bovenlichaam en je onderarmen een rechte lijn vormen met de teugel, zit je over het algemeen. Vaak zit je dan dus iets boven de de voorkant van het zadel/schoft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 11:35 



 
Profiel   

Zoals ik het heb geleerd...
De teugel en onderarm moeten in elkaars verlengde doorlopen. Ellebogen en schouder ontspannen afhangen. En daarbij je handen bij elkaar houden, je polsen in een boogje, duim op de teugel.
Er is geen standaard maat in cm. voor. Dat hangt af van de bouw van je paard en van jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 11:37 



 

TIP: neem goede instructie, het is niet alleen de houding van uw handen, uw handen doen veel meer



[ img ]



[ img ]


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-21 11:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 11:40 



 
Profiel   

Een rechte lijn van elleboog naar mond.
Rechtop zitten - of in de verlichte zit, mag ook - schouders ontspannen, je 'core' is actief en je laat in stap en galop je handen meenemen.

In wendingen mag je met je binnenhand naar voor en opzij, dat mag een boogje opleveren (graag zelfs) - de buitenteugel is je contactteugel (die logischerwijze 'toestaat').

Om het evenwicht van de combinatie te bewaren kan het ook zin hebben om je buitenhand 'wijd' te hebben.

De teugels echt vasthouden doe je in de gebruikelijke teugelvoering tussen duim en wijsvinger.
Door je vingers te openen of eventueel te sluiten kun je zachtjes en onzichtbaar hulpen geven. Hoe ver je je vingers gebogen wil hebben is een kwestie van smaak en gevoel.

Verder ben ik van de school dat je vooral informatie ontvangt en geeft via de teugel.
(Als in: ooit kantelde mijn jonkie tegen de rechterteugel / rechter oor op. Ik kreeg adviezen en oefeningen mbt de linkerschouder, het linkerachterbeen en het rechterachterbeen. Itt enige stalgenoten die gewoon trekken als er 'van voor' dingen "fout" gaan.)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-21 11:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen