Dilemma, paard te groot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:52

Wat een leuk paard! Ik ben zelf ook niet zo groot en moet zeggen dat het niks te toen heeft qua lengte van mij of stokmaat paard. T is vaak meer de manier van rijden of karakter of je een paard wel of niet makkelijk bij elkaar rijd. Ik heb er een van 155 gereden en dat was het meest flegmatieke paard wat ik ooit gereden heb, terwijl mijn buffel van een merrie juist heel makkelijk te rijden was.

Dus zou het eerder zoeken in hoe je het paard rijd en methode van rijden. Je weet nu wat je hebt qua karakter en je vind niet snel iets, zeker in de huidige markt, wat braaf en heel en betaalbaar is.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:06

Wat een ontzettend leuk paard! Helemaal mijn type <3 Met mijn lengte zoek ik juist van die kastelen, mijn paard is ook 1,75 maar absoluut niet flegmatiek.

Mijn vriendinnen en vriend willen hem ook wel eens rijden maar haken meestal snel af door zijn bewegingen. Mijn vriend noemt hem een kameel :P en hij beweegt inderdaad ruim en groot.

Ik ben verder geen expert maar heb je de mogelijkheid om een ander / kleiner paard te proberen? Om zelf te kijken of je je daar prettiger bij voelt? Veel wijsheid toegewenst.
Laatst bijgewerkt door biancaaaa op 19-04-21 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:07

Ir111 schreef:
Nou mocht je m willen verkopen, stuur gerust een pb. Ik denk dat ik wel iemand ken die heel blij wordt van zo'n braaf dier. :D


Nou.... echt he?! Ik zou zo'n dier koesteren.....
L is ook een basis niveau (tevens mijn niveau vermoedelijk.... grinnik), dus het is toch allemaal niet zo gewichtig of het flitsend oogt?
Als je lekker ontspannen en in balans kunt rondsturen, kun je de komende jaren steeds een stukje verder bouwen.

Ook met een klein paard ben je jaren verder voordat je elkaar weer echt goed begrijpt en aanvoelt....

Ik zou gewoon zonder druk genieten.... er komt mooi weer aan, lekker naar buiten waar de vogeltjes fluiten!

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:10

maaike5581 schreef:
Dit is hem zodat er een beeld bij is.

[ [url=m/OJljys.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog voor de duidelijkheid, ik schreef in de toekomst.
Mijn dochter wordt 8 dit jaar en ik doel op over een jaar of 3.
Dan is ze 11 en past dan denk ik wel op een klein paard van ca 1.60.


Wat een leuk paard, en een fijne/lieve uitstraling.
Spreekt mij enorm aan, ruilen? ;) :D
Ik ben 1.67 en door mijn fybromyalgie kan ik geen brede paarden rijden, dan heb ik binnen 10 minuten erg pijn in mijn heupen.
Vroeger had ik dat nooit dus ik geloof best dat Ts moeite heeft soms met rijden.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:10

Wat een lekker ding, nee daar ga jij niets mee kunnen, echt veel te groot onmogeijk....
parkeer hier maar neer :P :+

Geintje natuurlijk.
Een paard bij elkaar rijden is een samenwerking van zit, been en hand.
En je hoeft daarvoor helemaal niet met de benen onder zijn buik te komen oid.
Het is de fine tuning van jou gegeven hulpen die hoe kleiner juist hoe beter zijn.
Dus in die zin zou hij niet te groot zijn.

Voel je er toch niet prettig bij is dat natuurlijk jouw gevoel en kun je hem inderdaad verleasen oid.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:48

Mijn instructeur zegt altijd 'hoe beter het paard loopt, hoe moeilijker het wordt om erop te zitten'. Hiervoor reed ik er eentje van 1,65, zat als een schommelstoel, behalve als we hem goed aan het lopen kregen, dan was doorzitten ineens een stuk inspannender en lastiger voor me, want dan moest ik werkelijk al mijn spieren gebruiken om met hem mee te komen.
Nu rijd ik al 6 jaar op onze tank van 1,75, draven kon ik in het begin maar een paar minuten volhouden, doorzitten is een ramp en doe ik dus maar kleine stukjes (heb geen wedstrijdambities, dat scheelt), fysiek is elke verbetering in zijn lopen voor mij weer een nieuwe uitdaging. Ook omdat ik fysiek lang niet 100% ben. In het begin was middendraf een uitdaging, inmiddels gaat ie richting echte uitgestrekte draf en sta ik weer voor eenzelfde uitdaging als toen we gingen beginnen aan de middendraf. Mijn fysiek is eerder een probleem, dan het formaat van ons paard. Dus doe ik oefeningen naast het paard, let ik met mijn instructeur heel erg op mijn houding en ben ik me ervan bewust dat ik de beperking heb, niet het paard.
Qua karakter is ons paard ook een GVR, over het algemeen best braaf en ondanks mijn slechte lopen hobbel ik rustig met hem aan de hand rond. Natuurlijk is hij sterker dan ik, maar dat is een shetlander ook al. Dus dat is in mijn ogen geen argument voor een paard een maatje kleiner.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:50

Dreamybol schreef:
Mijn instructeur zegt altijd 'hoe beter het paard loopt, hoe moeilijker het wordt om erop te zitten'. Hiervoor reed ik er eentje van 1,65, zat als een schommelstoel, behalve als we hem goed aan het lopen kregen, dan was doorzitten ineens een stuk inspannender en lastiger voor me, want dan moest ik werkelijk al mijn spieren gebruiken om met hem mee te komen.
Nu rijd ik al 6 jaar op onze tank van 1,75, draven kon ik in het begin maar een paar minuten volhouden, doorzitten is een ramp en doe ik dus maar kleine stukjes (heb geen wedstrijdambities, dat scheelt), fysiek is elke verbetering in zijn lopen voor mij weer een nieuwe uitdaging. Ook omdat ik fysiek lang niet 100% ben. In het begin was middendraf een uitdaging, inmiddels gaat ie richting echte uitgestrekte draf en sta ik weer voor eenzelfde uitdaging als toen we gingen beginnen aan de middendraf. Mijn fysiek is eerder een probleem, dan het formaat van ons paard. Dus doe ik oefeningen naast het paard, let ik met mijn instructeur heel erg op mijn houding en ben ik me ervan bewust dat ik de beperking heb, niet het paard.
Qua karakter is ons paard ook een GVR, over het algemeen best braaf en ondanks mijn slechte lopen hobbel ik rustig met hem aan de hand rond. Natuurlijk is hij sterker dan ik, maar dat is een shetlander ook al. Dus dat is in mijn ogen geen argument voor een paard een maatje kleiner.


Even off-topic, maar hoe heb je doorzitten in middendraf kunnen verbeteren? :). Ik voel immers ook alsof ik alle kanten opga in middendraf en heb eigelijk maar een haf zonder spektaculaire gangen.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:53

Poekkie schreef:
Even off-topic, maar hoe heb je doorzitten in middendraf kunnen verbeteren? :). Ik voel immers ook alsof ik alle kanten opga in middendraf en heb eigelijk maar een haf zonder spektaculaire gangen.


Ik zit niet door in middendraf. Niet te doen voor mijn rug/bekken. Maar volgens mij is het wel, zoals met alles een kwestie van training. Ruiterfitheid heeft mij een stuk stabieler gemaakt. Nu doe ik thuis nog oefeningen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:58

Gek, in mijn ervaring is het net andersom. :o
Hoe fijner het paard door zijn lijf beweegt hoe makkelijker het is om te zitten...
Dreamybol schreef:
Mijn instructeur zegt altijd 'hoe beter het paard loopt, hoe moeilijker het wordt om erop te zitten'. Hiervoor reed ik er eentje van 1,65, zat als een schommelstoel, behalve als we hem goed aan het lopen kregen, dan was doorzitten ineens een stuk inspannender en lastiger voor me, want dan moest ik werkelijk al mijn spieren gebruiken om met hem mee te komen.
Nu rijd ik al 6 jaar op onze tank van 1,75, draven kon ik in het begin maar een paar minuten volhouden, doorzitten is een ramp en doe ik dus maar kleine stukjes (heb geen wedstrijdambities, dat scheelt), fysiek is elke verbetering in zijn lopen voor mij weer een nieuwe uitdaging. Ook omdat ik fysiek lang niet 100% ben. In het begin was middendraf een uitdaging, inmiddels gaat ie richting echte uitgestrekte draf en sta ik weer voor eenzelfde uitdaging als toen we gingen beginnen aan de middendraf. Mijn fysiek is eerder een probleem, dan het formaat van ons paard. Dus doe ik oefeningen naast het paard, let ik met mijn instructeur heel erg op mijn houding en ben ik me ervan bewust dat ik de beperking heb, niet het paard.
Qua karakter is ons paard ook een GVR, over het algemeen best braaf en ondanks mijn slechte lopen hobbel ik rustig met hem aan de hand rond. Natuurlijk is hij sterker dan ik, maar dat is een shetlander ook al. Dus dat is in mijn ogen geen argument voor een paard een maatje kleiner.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:00

Ja vind ik ook ayasha
Als het paard niet fijn zijn lijf gebruikt is doorzitten moeilijk.
OP het moment dat hij juist beter gaat lopen kun je als ruiter fijner zitten, paard gaat daardoor weer fijner lopen en het cirkeltje is rond :D

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:02

Mijn vorige hoefdmid zei altijd dat je weet wat je hebt, geniet daarvan. Met andere woorden je weet wat je aan deze hebt, hij klinkt super braaf en gezond. Ik vind een paard kopen altijd super spannend, met name op dat laatste en afgelopen jaar een miskoop gehad, die bleek niet gezond. Paardenhandel blijft een rare wereld..

Ik heb ze in alle maten gehad, en moet eerlijk zeggen, dat voor mij grootte nooit uitgemaakt heeft. Alle paarden zijn natuurlijk weer iets anders en het duurt even voor je weer top op elkaar ingespeeld bent. Ik ga ook voor een rijtechnisch probleem, wellicht heb je hetzelfde als je een kleiner paard koopt. Vraag je instructrice eens of ze mee wil kijken, ligt het aan de grootte van het paard of jouw rijstijl.
Vanwege ziekte heb ik nu enorm verminderde spierkracht, voor mij nu belangrijk dat een paard niet enorm flegmatiek is, goed aan de hulpen staat en makkelijk over de rug is. Grootte maakt me nog steeds niet zoveel uit daarbij, gaat om hoe ze bewegen.

Hier ook 2 dochters die inmiddels wel fanatiek rijden, met name de 14-jarige, de 12-jarige is nog druk vaak met speelafspraakjes etc. Uit ervaring weet ik dat over 3 jaar het heel anders kan zijn wat betreft animo. Hier zijn ze er 2 jaar uit geweest en het paard dat ik voor de oudste en mij samen kocht, heeft ze maar 2 of 3 keer hier aan huis op gezeten. Geen ramp, ik doe haar met alle liefde ook alleen :D maar zo vonden ze het ontzettend leuk en zo waren ze een tijd nergens te vinden. Nu willen ze wel weer rijden, maar niet recreatief op mijn western gereden paint, maar willen ze springen, dus kwam er een springpony. Ik zou daar nog niet perse een paard op kopen. Over 3 jaar wanneer ze wel op een kleinere paardenmaat zou passen, kun je altijd nog kijken hoe ze er dan in staat. Maar vind dan maar eens een paard wat braaf genoeg is voor een 11-jarige, braaf is zo fijn als je er zo 1 treft en ondanks dat deze misschien iets groter is dan handig, klinkt deze wel zo!

Volg met name je eigen gevoel! Paardrijden is een leuke hobby, betalen we allemaal veel voor, dan mag je je er ook fijn bij voelen! Als je denkt dat deze echt te groot en daardoor voor jou te moeilijk te rijden is, dan is er geen schande in een ander plekje voor je paard te zoeken en verder te kijken of er iets beter passend voor je is. Maar onthoud, je weet wat je nu hebt :o

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:04

Sam hier is onmogelijk om op door te zitten tot hij fijn door zijn lijf beweegt. In middendraf moet je het dan helemaal niet proberen want er valt gewoon niet op te zitten. Tot die rug zacht wordt en dat lijf gaat swingen. Dan is het net een bootje op rustig water. <3 Hoef je nog amper spieren aan te spannen

Groot paard dat vermoedelijk niet meer helemaal in training is zal ook iets meer tijd nodig hebben om terug de spieren op te bouwen om weer goed door het lijf te bewegen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:12

Hmmm. Onze trainster is echt heel klein, en mijn hengst fors. En ook niet de meest comfortabele zit.
Toch Afbeelding
Afbeelding
Toch rijdt ze hem heel goed, tot zelfs co-champion op het EK in Denemarken. Ik denk dat dit eerder een op te lossen rijtechnisch probleem is.

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:20

Je had al jaren niet gereden en daarvoor jarenlang recreatief. Je hoogste niveau is L.
Je hebt dit paard nu ruim een jaar en hebt kennelijk hoge verwachtingen. Ik zou het dier een kans geven en flink investeren in je eigen rijden. Kennelijk heb je een paard dat goud waard is.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:25

DuoPenotti schreef:
Ja vind ik ook ayasha
Als het paard niet fijn zijn lijf gebruikt is doorzitten moeilijk.
OP het moment dat hij juist beter gaat lopen kun je als ruiter fijner zitten, paard gaat daardoor weer fijner lopen en het cirkeltje is rond :D


Paard gaat zo ruim lopen, dat ik dat domweg niet bijhoud met mijn lijf. Mijn man kan het wel.
Als paard z'n rug vasthoudt dan stuiter ik er idd al af in een simpel drafje. Maar als hij echt ruim gaat met schwung en een losse rug, ben ik gewoon meestal te laat. }:0 Ben blij dat ik het inmiddels (meestal) kan lichtrijden. :)
Maar dat is dus wel een teken dat het rijtechnisch is, want het ligt aan mijn lijf!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:27

Ik denk dat je eerder de teleurstellingen van je eigen rijden en kunnen op je knappe paard projecteert.

Krijg ook het idee dat je niet de juiste personen en instructie om je heen hebt, misschien nog eens kijken naar een andere instructie? En gaan begrijpen wat er mis gaat bij jou en bij het paard. Misschien heeft hij verder nog ergens last van? Waarom vind hij galop lastig bijvoorbeeld?

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:19

Hannanas schreef:
Ik denk dat je eerder de teleurstellingen van je eigen rijden en kunnen op je knappe paard projecteert.

Krijg ook het idee dat je niet de juiste personen en instructie om je heen hebt, misschien nog eens kijken naar een andere instructie? En gaan begrijpen wat er mis gaat bij jou en bij het paard. Misschien heeft hij verder nog ergens last van? Waarom vind hij galop lastig bijvoorbeeld?

Misschien houdt ts hem met haar zit onbewust tegen om te gaan galopperen?Omdat ts moeilijk mee kan gaan met de grote bewegingen?Er zijn wel paarden die zo braaf zijn dat ze niet harder gaan als ze voelen dat de ruiter niet stabiel zit.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 17:56

Ik heb niet gezegd dat mijn niveau L is, ik ben als hoogste gestart in de L ;)

Hij is wel flegmatisch.
De linker galop is geen probleem, alleen rechtsom.
Ik zit ook gewoon stabiel en ben zeker geen beginner.
Ik rij vanaf mijn 4e en wordt dit jaar 40.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:06

Als rechtsom een probleem is dan zit er ergens een scheefheid of stijfheid in zijn lijf. Hij had het blijkbaar al bij de vorige eigenaar zoals je zei maar zou toch met je instructie dit onderzoeken waar dat in zit.
Elk paard dat los in zijn lijf is moet op beide kanten goed kunnen lopen. Kun je wel kleinere voltes in galop op rechts rijden of wil hij dan het liefst uitbreken ?

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 18:09

bigone schreef:
Als rechtsom een probleem is dan zit er ergens een scheefheid of stijfheid in zijn lijf. Hij had het blijkbaar al bij de vorige eigenaar zoals je zei maar zou toch met je instructie dit onderzoeken waar dat in zit.
Elk paard dat los in zijn lijf is moet op beide kanten goed kunnen lopen. Kun je wel kleinere voltes in galop op rechts rijden of wil hij dan het liefst uitbreken ?


Hij heeft sowieso moeite met stelling en buiging.
Rechtsom is sinds kort een issue. Het gaat op en af zeg maar.
Er is steeds wel iets lijkt het.
Is het punt wat niet liep opgelost begint het volgende weer.
Lastig uit te leggen.
Uitbreken doet hij niet.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:11

Heb je er toevallig al ooit eens een osteopaat bijgehaald? Ken redelijk wat mensen met vergelijkbare klachten en daar zat paard ergens vast.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:11

Dan zit hem in zijn lijf toch iets dwars, kan ook het zadel zijn. En hij was M maar ergens ben ik wel benieuwd waarom zo’n braaf paard verkocht is want met zo’n karakter kun je ook doorrijden naar het Z en dan verkopen. Of hij moet toen al behoorlijk veel moeite hebben gehad om het niveau te lopen en is daarom weg gegaan. Feit is wel dat jij hogerop wil en dan moet alles vanaf de B goed getraind zijn anders kom je jezelf flink tegen. Zoals doorzitten, heeft weinig met de grootte van paard of gangen te maken. Eerste voorwaarde is losgelatenheid van de bovenlijn. Het paard moet je laten zitten.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 19-04-21 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 18:14

Poekkie schreef:
Heb je er toevallig al ooit eens een osteopaat bijgehaald? Ken redelijk wat mensen met vergelijkbare klachten en daar zat paard ergens vast.


Ja, ook door de fysio gezien.



bigone schreef:
Dan zit hem in zijn lijf toch iets dwars, kan ook het zadel zijn. En hij was M maar ergens ben ik wel benieuwd waarom zo’n braaf paard verkocht is.


Hij is verkocht ivm tijd tekort.
Haar man kreeg een nieuwe baan met onregelmatige tijden.
Dit in combinatie met een klein kind, eigen werk en wens voor een tweede heeft ze besloten om hem te verkopen.
Ik heb ook goed contact nog met de vorige eigenaar.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:29

wat een leuk paard heb je daar. Ik hoop dat je plezier in rijden met hem terug krijgt, misschien een keer een andere instructrice proberen, die weer een andere kijk erop heeft.

voor je dochter is het voorlopig niet praktisch. Als ik jou was zou ik haar lekker met manegepony's laten beginnen, wellicht als de mogelijkheid er is een leasepony.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:38

Ondanks dat je fijne instructie hebt, toch eens een uitstapje naar andere instructie overwegen? Ik weet bijna zeker dat het moet lukken ondanks je lengte. Tenslotte zijn er ook de paralympics en daar zijn de mensen ook op een alternatieve manier gaan rijden. Met de juiste inzichten en aanwijzingen moet het met jouw lengte (en doorzettingsvermogen!) zeker lukken. Je krijgt onherroepelijk spijt als je hem wegdoet.