Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 10 [ 246 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dilemma, paard te groot?

 
Profiel   

16 maanden geleden kocht ik mijn paard.
Qua karakter echt een super lief paard, zit geen kwaads in.
Oudste van 7 kan poetsen, knuffelen en wandelen met hem.
Ik heb hem gekocht om wedstrijden te rijden en hij liep op M niveau.

Maar hij is bijna 1.80 en ik ben 1.60.
Paard is fors gebouwd, een echte tank.
Ik heb zelf steeds vaker het gevoel dat hij echt te groot is.
Ik krijg hem eigenlijk niet bij elkaar gereden en het voelt vaak echt als een soort van strijd samen.
Ondanks dat hij niet vervelend is oid tijdens het rijden maar meer omdat ik door zijn formaat de hulpen niet of niet voldoende kan geven.
Ik merk zelf dat dat behoorlijk frustrerend is.

Dit geldt ook voor de simpele dingen zoals galop en in galop blijven en hem goed kunnen uit zitten.

Nu heb ik voor mijzelf dus echt een dillema, de reden van aankoop van hem, hoger komen in de dressuur zie ik simpelweg niet gebeuren.
Daarbij heb ik een dochter van bijna 8 die ook fanatiek is.

Ga ik hem verkopen (of verleasen) en een kleinere kopen waar mijn dochter straks ook op kan?
Of gaan we door omdat het zo'n super lief paard is?



Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-05-21 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Typo

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:10 



 
Profiel   

Je houd hem en jullie gaan heel gelukkig worden stel ik voor. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:13 



 
Profiel   

Wat is jouw niveau?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:15 



 
Profiel   

Lastig, misschien eens aan je instructeur vragen hoe deze het ziet. Ik ben zelf ook een kleintje en een tijdje een paard van vergelijkbare hoogte gereden. Nou had ik zelf een D pony, dus het verschil was behoorlijk, maar echt wennen kon ik er niet aan. Een beetje fatsoenlijk de bak doorkomen ging wel, maar ik kwam wel echt tekort op dat grote lijf en met die grote bewegingen.

Maar misschien dat je er wel aan went. Ben wel benieuwd naar andere ervaringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:18 



 
Profiel   

Je lengte zou geen probleem moeten zijn, ik denk dat het probleem rijtechnisch is. Klinkt misschien niet leuk maar is wel positief daar kun je immers iets aan doen aan je lengte niet zoveel :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:19 



 
Profiel   

Lastig zeg! Ik ben ook jouw lengte ongeveer en heb bewust gekozen voor een pony. Juist omdat dat veel fijner bij elkaar rijden is dan zo'n grote tank en omdat het toch wel prettig is om overal makkelijk bij te kunnen :P

Is de klik er wel met het paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:19 



 
Profiel   

Wat zegt je instructeur?

Ik snap helemaal dat het moeilijk is om zo'n slagschip goed en verfijnd te kunnen rondsturen.

Het kan wel hoor, maar dan moet je ook wel een beetje de tools hebben (of verkrijgen) om heel consequent te trainen en het paard heel scherp aan je hulpen te krijgen.
Het uiteindelijke 'doel' van paardrijden is natuurlijk dat het geen krachtsport is. Maar dat vergt soms erg veel kunde en gevoel.

Ik zou eerst eens om de tafel met je instructeur en andere kundige mensen in je omgeving.
Wie weet vergt het gewoon een andere manier van werken/trainen om de boel weer wat lichter en prettiger te maken.

Maar het kan ook gewoon zijn dat dit paard echt een tandje te groot en zwaar is voor je. En dan zijn jullie beiden blijer af als je een ander baasje vor hem zoekt en voor jezelf een iets kleiner paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:19 



 
Profiel   

bigone schreef
Wat is jouw niveau?


In een ver verleden gestart op L.
Daarna eigenlijk alleen maar recreatief gereden en jaren niet ivm komst kinderen.

We hebben trouwens wekelijks prive les van een hele fijne instructrice.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:19 



 
Profiel   

Optie is om hem hulpen aan te leren die wel werken voor jullie beiden, (verzamelen zal toch vanuit hemzelf moeten komen) of inderdaad uitkijken naar een kleiner paard wat je wel bij elkaar kan rijden.
Zelf vindt ik 1.50m hoog zat, dat bij elkaar rijden probleem kwam ik destijds op de manege al tegen. Groot paard was daarom (naast maat boxen en overal makkelijk bij kunnen voor verzorging en goed zien van probleempjes als wondjes, etc.) bij zoektocht eigen paard al geen optie. Die vielen op stokmaat al bij voorselectie af.

Vraag is dus zowel of je de pittige uitdaging wil, of dit paard onder deze omstandigheden fijn in de omgang blijft en of je al met al dus door wil gaan op een pad dat aardig frustrerend kan worden en je mogelijk met een door rijproblemen lastig te verkopen paard laat zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:21 



 
Profiel   

Als hij op M niveau liep, zal hij toch wel verzameld hebben kunnen lopen en in galop hebben kunnen blijven?

Welk niveau heb jij? Krijg je les? Wat voelt je instructrice als je haar erop laat?

Hebben jullie misschien een heel erg kleine piste zodat hij nog niet voldoende kracht/balans heeft om de bochten te halen?

Je dochter van 8 zal niet zo snel op die reus van je kunnen. Maar haar op een paard zetten (al is het eentje van 1m57) gaat ook niet lukken gok ik. En als het wel lukt, dan kan je je afvragen of je eigen argumenten dat jij te klein bent voor je huidige paard wel echt steek hielden. Voor je dochter zou ik dus naar een C/D pony gaan kijken of leasen waar ze achteraf mee in de kinderlessen kan rijden mocht ze dat willen. Veel fijner voor haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:22 



 
Profiel   

Het niet bij elkaar kunnen rijden lijkt me vooral een rijtechnisch probleem. Dat heeft niet met formaat te maken.

Het niet kunnen uitzitten van bewegingen dan weer wat meer, al kan een kleiner paard ook groot bewegen en lastig uit te zitten zijn.

Beide problemen zijn in beginsel aan te pakken met lessen dus daar zou ik beginnen. En dan dus andere les dan je nu hebt want gezien je vraag lijkt die aanpak onvoldoende te werken. Voor zitlessen (uitzitten van de galop) denk ik aan centerd riding.

Een super lief en karakter wise perfect paard zou ik om deze redenen niet zo snel verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:23 



 
Profiel   

Ik heb even in jouw berichten gekeken en ik zie een knap dier. Ook qua beugellengte zou het an sich moeten lukken.

Dus ook ik vraag mij af: Is er een klik met het dier én wat is jouw niveau. Ja, het is een groot dier, maar iemand met een langere lengte zou tegen hetzelfde aan kunnen lopen. Wat zegt jouw instructeur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:23 



 
Profiel   

Luister wat er nu niet is,zal ook niet veranderen....
Jij gaat Nietmeer groeien, en je kind is 7.....dat duurt nog jaren voor die boven je uit groeit!.
( ik vraag me af hoe je hem opzadelt!).
Foute keuzes maken gebeurt, het is nooit verkeerd om bij te sturen!

Verkoop hem en kijk verder, dat is eerlijker naar jezelf en voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:23 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Je dochter van 8 zal niet zo snel op die reus van je kunnen. Maar haar op een paard zetten (al is het eentje van 1m57) gaat ook niet lukken gok ik. En als het wel lukt, dan kan je je afvragen of je eigen argumenten dat jij te klein bent voor je huidige paard wel echt steek hielden. Voor je dochter zou ik dus naar een C/D pony gaan kijken of leasen waar ze achteraf mee in de kinderlessen kan rijden mocht ze dat willen. Veel fijner voor haar.

Helemaal mee eens. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:24 



 
Profiel   

Qua karakter zit er echt niks kwaads in.
Hij doet geen stap verkeerd, geen driftkikker oid.

Heb gevraagd bij mijn huidige instructrice en de vorige wat zij ervan vinden.

Alle 3 geven aan dat een kleiner paard makkelijker zou zijn maar dat mijn huidige echt wel een gouden karakter heeft.

Paard is absoluut geen paard die lastig te rijden is.
Als er een Z ruiter op rijdt die langer is loopt hij ook echt top.

Instructrice gaat hem vrijdag rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:24 



 
Profiel   

Wat een kul kwita. TS heeft gewoon een rijtechnisch probleem. Grootte heeft weinig te maken met of je een paard gereden krijgt. Anders zou ik met mijn 1.50m wel heel beperkt zijn. :+
zoek een goede instructeur die je leert om met gevoel en techniek te rijden. Als je hem nu niet bij elkaar krijgt ben je het op kracht aan het proberen en dan loop je bij elk paard vast op termijn, zelfs met een shetlander.

Je hebt nu een groot braaf paard waarvan je weet wat je er aan hebt. Je zou wel gek zijn als je die zou inruilen voor iets wat prima op te lossen is met de juiste instructeur.

Het kan zijn dat dit paard ook moet wennen aan de plaats waar jouw hulpen komen. :) Als hij altijd door langere mensen gereden is kan dat mogelijk enige verwarring geven maar ook dat is niet iets dat niet opgelost kan worden.


Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-04-21 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:26 



 
Profiel   

Ik kan begrijpen dat dit best een hele klus is en dat dit echt losstaat van de verdere fijne omgang met het paard. Ik vind, en zeker voor een amateur hobbyruiter(met alle respect) dat het wel in de eerste plaats leuk moet blijven. Uiteraard moet je voor jezelf uitmaken wat je wilt en wat je wilt investeren. Als het echt een grote flegmatieke is en jij een klein dametje, dan vrees ik dat jullie toch altijd tegen elkaar zullen blijven botsen. Echter zit daar uiteraard nog heel veel grijze zone tussen en kan dat wel ontwikkeld worden. Echt bijeenrijden van een paard, vind ik altijd een aparte term, lijkt me idd ook wel te wijzen dat er niet echt voldoende rijkunstige kennis is. Veel van wat je op de grond kan aanleren, kan je meenemen op het paard. Een paard in balans/evenwicht, vraagt geen strijd. In dat opzicht heb je het voordeel van klein te zijn en dus niet echt iets kunt afdwingen, maar bon dat is dan mss ook weer een minpunt(of juist niet) dat je geen quick fix kan realiseren. Dus mss loop je nu letterlijk tegen jezelf aan en moet je gaan kiezen (voor jezelf, je eigen ontwikkeling), de moeilijkere weg of de gemakkelijke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:26 



 

Ga ik hem verkopen (of verleasen) en een kleinere kopen waar mijn dochter straks ook op kan?
Of gaan we door omdat het zo'n super lief paard is? .... vind het nu al frustrerend (quote Maaike5581)


ik zou hem verkopen of verleasen en een kleiner paard voor jezelf kopen een die beter aan de maat is voor jou

maar met goede instructie en veel training kom je misschien wel daar waar je naar toe wil
echter: dit paard blijft groot en sterk,


heel veel succes


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-21 12:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:27 



 
Profiel   

maaike5581 schreef
Qua karakter zit er echt niks kwaads in.
Hij doet geen stap verkeerd, geen driftkikker oid.

Heb gevraagd bij mijn huidige instructrice en de vorige wat zij ervan vinden.

Alle 3 geven aan dat een kleiner paard makkelijker zou zijn maar dat mijn huidige echt wel een gouden karakter heeft.

Paard is absoluut geen paard die lastig te rijden is.
Als er een Z ruiter op rijdt die langer is loopt hij ook echt top.

Instructrice gaat hem vrijdag rijden.


Heb je er wel eens een z ruiter opgehad die ook klein is? Want jezelf daarmee vergelijken is appels met peren vergelijken.

@kwita: eens met bovenstaande reactie van aysha complete onzin wat je nu beweerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:28 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
maaike5581 schreef
Qua karakter zit er echt niks kwaads in.
Hij doet geen stap verkeerd, geen driftkikker oid.

Heb gevraagd bij mijn huidige instructrice en de vorige wat zij ervan vinden.

Alle 3 geven aan dat een kleiner paard makkelijker zou zijn maar dat mijn huidige echt wel een gouden karakter heeft.

Paard is absoluut geen paard die lastig te rijden is.
Als er een Z ruiter op rijdt die langer is loopt hij ook echt top.

Instructrice gaat hem vrijdag rijden.


Heb je er wel eens een z ruiter opgehad die ook klein is? Want jezelf daarmee vergelijken is appels met peren vergelijken.

@kwita: eens met bovenstaande reactie van aysha complete onzin wat je nu beweerd.


Mijn instructrice gaat er vrijdag op en is niet veel groter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:31 



 
Profiel   

maaike5581 schreef
Qua karakter zit er echt niks kwaads in.
Hij doet geen stap verkeerd, geen driftkikker oid.

Heb gevraagd bij mijn huidige instructrice en de vorige wat zij ervan vinden.

Alle 3 geven aan dat een kleiner paard makkelijker zou zijn maar dat mijn huidige echt wel een gouden karakter heeft.

Paard is absoluut geen paard die lastig te rijden is.
Als er een Z ruiter op rijdt die langer is loopt hij ook echt top.

Instructrice gaat hem vrijdag rijden.

Ergens negeer je een vraag namelijk : Heb je een klik met het dier. Een gouden karakter a la, maar maakt het dier jou blij zonder dat je er op zit? Zal je het dier missen om het dier en niet omdat het zo ontzettend lief is?

Ik lees een beetje uit jouw posts dat je wilt horen dat het beter is om een ander dier te zoeken. Tenminste, dat is het gevoel wat ik eruit haal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:31 



 
Profiel   

Een paard dat M heeft gelopen is geen garantie dat je zo weer M bent of hoger. Een paard past zich vaak aan aan wat er gevraagd word. L niveau lang geleden betekend gewoon weer overnieuw beginnen , samen met je paard. Natuurlijk kan dat misschien iets beter op een lenig kleiner paard maar nogmaals , elk paard kan Z lopen. Ik denk dat je gezien je ervaring ontzettend blij moet zijn met het karakter van dit paard. En de grootte van de ruiter heeft niet zoveel invloed op wat een paard kan en doet , ervaring wel. Een van mijn dochters kreeg een jonge vierjarige onder het zadel, zij is 1.59 , hij 1.82 . Binnen een jaar M1 en niet met net een wp naar met twee en soms drie per proef. En dat was ook een slagschip. Het is vooral willen en kunnen aanvoelen en leren en goede instructie. Het laatste heb je zeg je dus dan weet je het antwoord.


Laatst bijgewerkt door BigOne op 19-04-21 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:31 



 
Profiel   

Mijn paard was 1.84 en daar reed een 7 jarige zo mee weg......dus dat zegt niet zoveel. Training en opleiding zegt alles!

Ik zou investeren in goed les en desnoods diegene ook jouw paard een paar keer laten rijden zodat er echt gericht gekeken kan worden hoe jullie samen bijgeschaafd kunnen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:32 



 
Profiel   

Ik denk ook niet dat dit met je lengte te maken heeft. Ik ben zelf ook klein en heb op verschillende grote paarden gereden zonder probleem
Zoiets simpels als in galop houden zou toch echt wel moeten lukken

Is er eventueel iemand op stal die net zo groot is en niet zo ervaren als je instructeur? Dan kun je kijken of het ook aan het niveau ligt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:33 



 
Profiel   

Kijk anders eens of hij voor jou makkelijker en lichter is nadat je instructeur (een paar keer) heeft gereden.

En dan even samen kijken wat jij kan doen of leren om het zo te houden.

Misschien is het niet je kracht maar juist je timing of hoe je je hulpen geeft.

Ik zou het nog niet meteen als een verloren zaak zien. Maar het een periode geven. En dan kijken of je progressie boekt waar je blij van wordt.

Is het na die periode nog steeds moeizaam dan eens om je heen kijken. Je hoeft geen oude schoenen weg te doen terwijl je naar een ander paar uitkijkt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 12:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 10 [ 246 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen