Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 10 [ 246 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dilemma, paard te groot?

 

Poekkie schreef
MCE schreef
https://www.deruiterschool.nl/blog/bekkentypes/

vaak gaan we symptoombestrijden zonder eerst het probleem echt goed te herkennen/erkennen
niet ieder lijf is geschikt voor bv. een groot of breed paard

en als alle symtoopbestrijders- ander zadel, ander bit, andere instructie, ander voer, tandarts, osteo-, fysio-, cranio- ect, niet helpen

kan een kleiner paard de oplossing zijn, wat is daar mis mee!!

TS heeft imo het juiste gedaan, is niet gaan symptoombestrijden,
kan nu hoop ik weer fijn paard rijden


Als jij een goed zadel, bit, tandarts en instructrice symptoombestrijding vindt, dan zijn we uitgepraat denk ik. Dat zijn imo enkele van de basisvoorwaarden om verantwoord een paard te houden en ga je bij elk paard, hoe groot of klein ook, nodig hebben.



ls je het zo wil lezen en in zijn algemeenheid heb je gelijk,

maar het ging om TS die had een groot paard en dat paste gewoon niet en terecht dat zij dan verkoopt en een passend paard terug koopt, en niet door gaat modderen

met hoop ik een passend zadel>bit>instructie> veel rijplezier
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 09:54 



 
Profiel   

Symptoombestrijding is misschien niet helemaal het juiste woord. Maar er zijn tegenwoordig wel veel mensen die hun excuses/uitvlucht vinden in dokteren, supplementen en tuigage in plaats van goed horsemanship.


Ik vind ook nog steeds dat een te groot/machtig/flegmatiek paard een prima reden voor verkoop is.

Niet iedereen wil of kan rijtechnisch alles oplossen. Bovendien rijden de meeste mensen nog steeds paard voor hun plezier, en er geen plezier aan beleven vind ik ook best een legitieme reden als je paard je hobby is.

Er dan wat laat achter komen en niet bij het proefrijden, of de (valse) hoop hebben dat het met de tijd betert is menselijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 11:06 



 
Profiel   

sasja0705 schreef
Mag dan wel mosterd na de maaltijd zijn, maar heb het topic nu pas ontdekt.

Ik heb nu de 7 pagina's gelezen maar ik heb nergens de kernvraag gezien ( of ik heb het over heen gelezen, dan sorry)

Waar waren die bedenkingen qua jou formaat en paard zijn formaat bij koop ?
In een jaar tijd is hij niet naar 180 of 1,81 gegroeid.

En ook neem ik aan, dat jou dochter al een jaar geleden paarden tenminste leuk vond.

Dit is geen aanval of verwijd, maar heb hebt toch bewust voor een " reus" gekozen

Ik ben zelf 1,60 en heb 26 jaar geleden bewust voor een pony van 1,42 gekozen naar jaren op paarden tussen de 1,65 en 1,78 gereden te hebben .
Toen mijn man aankwam met een jonge Friese hengst van 1,60 ( en merk tank) wilde ik er wenig mee te maken hebben ook al had (en heeft) hij een gouden karakter.
Nou ja, iemand moest hem beleren, en dat was dus ik.
Voor mij was het een in eerste instantie een ramp : van smal ,lenig pony met vlakke gangen naar een brede tank met een draf waar je u tegen zegt als het om doorzitten gaat.

Inmiddels zijn wij ook hier 17 jaar verder en het is een prachtig fijn te rijden paard.

Persoonlijk had ik VOORAF nooit voor gekozen en dat is dus wat ik mij hier afvraag : de bewuste keuze om met blik op het eigen niveau, wensen en kind , te kiezen voor een paard van dit formaat...
Hier ben ik echt nieuwsgierig naar


Dit dus, ik ben een stille meelezer, en heel het topic denk ik, maar toen je hem kocht was hij toch ook al zo groot. En ik neem aan dat je hem gereden hebt voordat je hem kocht.
Dit bedoel ik niet als kritiek en iedereen mag doen met zijn paard wat hij wil, maar ik vind het toch een beetje gek.
Ik zou nooit zo’n groot paard willen, dus als ik op zoek was zouden ik bij deze al nooit gaan kijken.

Veel succes met de verkoop TS en ik hoop dat je een paard vind dat wel bij je past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 11:39 



 
Profiel   

TS als je nog meeleest hier, ik ben erg benieuwd naar hoe het gaat met je nieuwe paard! En hoe gaat het rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 12:00 



 
Profiel   

huricane schreef
Dit dus, ik ben een stille meelezer, en heel het topic denk ik, maar toen je hem kocht was hij toch ook al zo groot. En ik neem aan dat je hem gereden hebt voordat je hem kocht.
Dit bedoel ik niet als kritiek en iedereen mag doen met zijn paard wat hij wil, maar ik vind het toch een beetje gek.
Ik zou nooit zo’n groot paard willen, dus als ik op zoek was zouden ik bij deze al nooit gaan kijken.

Veel succes met de verkoop TS en ik hoop dat je een paard vind dat wel bij je past.



Dat is toch niet zo heel moeilijk om je voor te stellen?

Gouden karakter, super braaf, beetje groot maar denken daar 'komen we wel uit'.
Misschien wat weinig ervaring met grote paarden? Of juist ervaring met een groot paard dat sensibeler was met makkelijker gangenwerk.

Bij het proefrijden paard nog helemaal strak aan de hulpen en na een tijdje komt het flegmatische bovendrijven.

Er achter komen dat iedere dag rijden met zo'n grote je last van je lijf/rug geeft. Een keer per week lukt wel, maar daar heb je hem niet voor gekocht...

In de beginperiode denken dat het aan jezelf ligt en met peuten, praten en instructeurs verder puzzelen. En er na een jaar achter komen dat je amper verder gekomen bent.

Etc etc.

Achteraf weten we het meestal beter ja....


Edit, typfout


Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 02-05-21 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 12:24 



 
Profiel   

Een reus zou voor mij ook niks zijn als ik daar op zit kan ik 4 dagen niet fatsoenlijk lopen dus ik snap je heel goed hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 12:35 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
huricane schreef
Dit dus, ik ben een stille meelezer, en heel het topic denk ik, maar toen je hem kocht was hij toch ook al zo groot. En ik neem aan dat je hem gereden hebt voordat je hem kocht.
Dit bedoel ik niet als kritiek en iedereen mag doen met zijn paard wat hij wil, maar ik vind het toch een beetje gek.
Ik zou nooit zo’n groot paard willen, dus als ik op zoek was zouden ik bij deze al nooit gaan kijken.

Veel succes met de verkoop TS en ik hoop dat je een paard vind dat wel bij je past.



Dat is toch niet zo heel moeilijk om je voor te stellen?

Gouden karakter, super braaf, beetje groot maar denken daar 'komen we wel uit'.
Misschien wat weinig ervaring met grote paarden? Of juist ervaring met een groot paard dat sensibeler was met makkelijker gangenwerk.

Bij het proefrijden paard nog helemaal strak aan de hulpen en na een tijdje komt het flegmatische bovendrijven.

Er achter komen dat iedere dag rijden met zo'n grote je last van je lijf/rug geeft. Een keer per week lukt wel, maar daar heb je hem niet voor gekocht...

In de beginperiode denken dat het aan jezelf ligt en met peuten, praten en instructeurs verder puzzelen. En er na een haar achter komen dat je amper verder gekomen bent.

Etc etc.

Achteraf weten we het meestal beter ja....


Wat je omschrijft kan ook bij een paard van 1.65. Ik zelf heb ook eentje van 1.64, vlakke gangen, makkelijke zit, kan je uren op zitten. Stalgenootje had eentje van dezelfde maat, grotere gangen, hoog opgooien, ik was kapot als ik daar een half uur op gezeten had.
Maar goed, zoals ik al zei, het is geen kritiek, iedereen moet doen met zijn paard wat hij zelf wil, paard is inmiddels verkocht en TS heeft een andere, hoop voor haar dat ze daar meer plezier van heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 12:35 



 
Profiel   

huricane schreef
sasja0705 schreef
Mag dan wel mosterd na de maaltijd zijn, maar heb het topic nu pas ontdekt.

Ik heb nu de 7 pagina's gelezen maar ik heb nergens de kernvraag gezien ( of ik heb het over heen gelezen, dan sorry)

Waar waren die bedenkingen qua jou formaat en paard zijn formaat bij koop ?
In een jaar tijd is hij niet naar 180 of 1,81 gegroeid.

En ook neem ik aan, dat jou dochter al een jaar geleden paarden tenminste leuk vond.

Dit is geen aanval of verwijd, maar heb hebt toch bewust voor een " reus" gekozen

Ik ben zelf 1,60 en heb 26 jaar geleden bewust voor een pony van 1,42 gekozen naar jaren op paarden tussen de 1,65 en 1,78 gereden te hebben .
Toen mijn man aankwam met een jonge Friese hengst van 1,60 ( en merk tank) wilde ik er wenig mee te maken hebben ook al had (en heeft) hij een gouden karakter.
Nou ja, iemand moest hem beleren, en dat was dus ik.
Voor mij was het een in eerste instantie een ramp : van smal ,lenig pony met vlakke gangen naar een brede tank met een draf waar je u tegen zegt als het om doorzitten gaat.

Inmiddels zijn wij ook hier 17 jaar verder en het is een prachtig fijn te rijden paard.

Persoonlijk had ik VOORAF nooit voor gekozen en dat is dus wat ik mij hier afvraag : de bewuste keuze om met blik op het eigen niveau, wensen en kind , te kiezen voor een paard van dit formaat...
Hier ben ik echt nieuwsgierig naar


Dit dus, ik ben een stille meelezer, en heel het topic denk ik, maar toen je hem kocht was hij toch ook al zo groot. En ik neem aan dat je hem gereden hebt voordat je hem kocht.
Dit bedoel ik niet als kritiek en iedereen mag doen met zijn paard wat hij wil, maar ik vind het toch een beetje gek.
Ik zou nooit zo’n groot paard willen, dus als ik op zoek was zouden ik bij deze al nooit gaan kijken.

Veel succes met de verkoop TS en ik hoop dat je een paard vind dat wel bij je past.


Een lichaam kan ook achteruit gaan he, een jaar geleden kon ik ook nog op brede paarden rijden.
Nu helaas niet meer.
Waarom moet er toch zo over doorgedramd worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 12:35 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Een reus zou voor mij ook niks zijn als ik daar op zit kan ik 4 dagen niet fatsoenlijk lopen dus ik snap je heel goed hoor.

Dat ligt niet alleen aan een reus.
Je hebt ook smalle reuzen en brede kabouters :P

Hier een tinker van 145 met boommaat 40. :')


Ts heeft deze keuze gemaakt en daar is ze vrij in.
En of dat nu komt omdat hij door een vorige eigenaar beter aan het been was, of dat ts zich gewoon vergist heeft of wat ook.
Als het niet werkt werkt het niet.
En is het voor het paard ook beter dat hij wel ergens heen gaat waar hij past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 12:41 



 
Profiel   

Wees blij dat er mensen zijn die een gezond braaf paard te koop aanbieden. Ik had al voorspeld dat dit paard na 1 dag al verkocht zou zijn en dat is ook uitgekomen. Kennelijk had ts op een of andere manier niet de juiste klik met dit paard, met wat voor reden dan ook. Het is voor een paard veel beter dat hij op een plek belandt waar ze wel superblij met hem zijn. Een paard kan wel 40 worden.Moet die dan nog decennia ergens blijven waar ze hem eigenlijk niet willen? Dan wordt hij toch ook niet gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 13:35 



 

Ik ben blij voor het paard, dat ie een andere baas heeft iig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:10 



 
Profiel   

Mindim schreef
Ik ben blij voor het paard, dat ie een andere baas heeft iig.


Who crapped in your cornflakes >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:37 



 
Profiel   

Mindim schreef
Ik ben blij voor het paard, dat ie een andere baas heeft iig.

Jeetje... wat een nare post dit!!! Waarom? Het was voor de TS geen match en ze heeft m verkocht, ze hoeft zich hier toch niet te verantwoorden? Paard heeft een nieuwe eigenaar die die klik blijkbaar wel heeft en de TS heeft een nieuw paard; iedereen blij toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:38 



 

VogeltjeM schreef
Mindim schreef
Ik ben blij voor het paard, dat ie een andere baas heeft iig.


Who crapped in your cornflakes >;)

Eh hoezo? Voor het paard toch veel fijner dat ie een ruiter heeft die met hem uit de voeten kan, waar die de hulpen beter van begrijpt en die lol heeft in met hem te rijden?

So I think someone crapped in yours dear, geez all that negativity...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:39 



 

Pallatin schreef
Mindim schreef
Ik ben blij voor het paard, dat ie een andere baas heeft iig.

Jeetje... wat een nare post dit!!! Waarom? Het was voor de TS geen match en ze heeft m verkocht, ze hoeft zich hier toch niet te verantwoorden? Paard heeft een nieuwe eigenaar die die klik blijkbaar wel heeft en de TS heeft een nieuw paard; iedereen blij toch?

Dat zeg ik toch? Ik laat enkel de oude eigenaar er buiten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:40 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Nou sommige paarden kunnen wel makkelijker zitten dan een groot sportpaard, zeker met lichamelijke problemen kunnen bijv. iberische paarden veel makkelijker uit te zitten zijn qua gangen. Het ene paard rijdt ook "lichter" dan het andere paard. Met dit verhaal van de TS erbij snap ik het wel beter.

Ik niet. Een paard dat lichamelijke issues zo snel "voor lief" neemt en lief blijft er onder is zijn gewicht in goud waard.
en natuurlijk duurt het dan langer eer je volledig op elkaar af gestemd bent. Snap nu ineens ook het galop probleem beter. Lief dier doet zijn uiterste best om te snappen wat TS bedoelt maar wordt wellicht onzeker doordat ze door haar issues "tegen zit".

Enfin. Ik ben ook blij dat het dier een baas gevonden heeft die hem wel waardeert. :) Dat gun je elk paard.


Enneh duopenotti;: daar hoef je zelfs geen tinker achtige voor te hebben. De barokke merrie van ergens halfweg 1.55 is breder dan menig paard van 1.70 dat ik gereden heb. :') Hoe breed ze zitten heeft te maken met hoe rond geribt ze zijn, niet met hoe groot ze zijn. En juist meer barokke paarden zijn vaak ronder geribt.


Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-05-21 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:43 



 
Profiel   

Ik vind het ook raar dat een paard niet verkocht zou mogen worden. Waarom dan niet? Hoe komen deze personen dan aan hun paarden? Tenzij door eigen fok uiteraard maar ook dan moet je ooit beginnen met een paard aan te kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:44 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik vind het ook raar dat een paard niet verkocht zou mogen worden. Waarom dan niet? Hoe komen deze personen dan aan hun paarden? Tenzij door eigen fok uiteraard maar ook dan moet je ooit beginnen met een paard aan te kopen.

Door de paarden over te nemen die anderen lastpakken vinden. :')
Ik heb ooit goed verdiend aan zulke ruiters. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:46 



 
Profiel   

Maar dit paard is totaal geen lastpak....? Gouden beest, maar van wat ik begrijp simpelweg geen match met zijn ruiter. Ook na een jaar proberen niet.

Waarom doet iedereen hier toch zo naar? Dat je zelf alleen paarden koopt voor het leven. Zelf een rijtechnische duizendpoot bent en van anderen verwacht dat ze dat worden. Dat is toch helemaal niet realistisch? Of empatisch?

Er zijn paarden die voor veel mindere probleempjes weggedaan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 15:11 



 

Kelly_ann schreef
Maar dit paard is totaal geen lastpak....? Gouden beest, maar van wat ik begrijp simpelweg geen match met zijn ruiter. Ook na een jaar proberen niet.

Waarom doet iedereen hier toch zo naar? Dat je zelf alleen paarden koopt voor het leven. Zelf een rijtechnische duizendpoot bent en van anderen verwacht dat ze dat worden. Dat is toch helemaal niet realistisch? Of empatisch?

Er zijn paarden die voor veel mindere probleempjes weggedaan worden.



Ik weet niet tegen wie je het hebt, maar ik denk dat het voor het paard juist beter is dat hij is verkocht. Voor het paard veel fijner dat er een ruiter op zit die hij wel snapt en die fysiek hem kan rijden zoals het wel moet. Veel fijner toch dan een ruiter die niet in staat is hem goed te rijden lijkt me. Dus goede zet die verkoop!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 15:19 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Maar dit paard is totaal geen lastpak....? Gouden beest, maar van wat ik begrijp simpelweg geen match met zijn ruiter. Ook na een jaar proberen niet.

Waarom doet iedereen hier toch zo naar? Dat je zelf alleen paarden koopt voor het leven. Zelf een rijtechnische duizendpoot bent en van anderen verwacht dat ze dat worden. Dat is toch helemaal niet realistisch? Of empatisch?

Er zijn paarden die voor veel mindere probleempjes weggedaan worden.

Wb die lastpak; Ik beantwoordde enkel anjali haar vraag. Dat ging verder niet over dit topic. ;)

Ik vind het oprecht fijn dat dit dier een eigenaar gevonden heeft die hem waardeert. Ik hoop voor TS dat ze een braaf dier vindt dat bij haar past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 15:24 



 

Ayasha schreef
Kelly_ann schreef
Maar dit paard is totaal geen lastpak....? Gouden beest, maar van wat ik begrijp simpelweg geen match met zijn ruiter. Ook na een jaar proberen niet.

Waarom doet iedereen hier toch zo naar? Dat je zelf alleen paarden koopt voor het leven. Zelf een rijtechnische duizendpoot bent en van anderen verwacht dat ze dat worden. Dat is toch helemaal niet realistisch? Of empatisch?

Er zijn paarden die voor veel mindere probleempjes weggedaan worden.

Wb die lastpak; Ik beantwoordde enkel anjali haar vraag. Dat ging verder niet over dit topic. ;)

Ik vind het oprecht fijn dat dit dier een eigenaar gevonden heeft die hem waardeert. Ik hoop voor TS dat ze een braaf dier vindt dat bij haar past.

Volgens mij staat het nieuwe paard al op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 15:26 



 
Profiel   

Ah des te beter als ze snel een fijn dier gevonden heeft. :) Dan is iedereen gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 15:31 



 
Profiel   

Beste stuurlui staan aan wal he..

Erg nare reacties hier.
Ongelooflijk hoe er gereageerd wordt.
Die reus was mijn grote vriend en ja ik was en ben stapel op hem en mis hem ook.
Zijn verkoop en het daadwerkelijk vertrek heeft ook gezorgd voor wakker liggen.
Dat men hier durft te zeggen dat ik niks om hem gaf vind ik echt in en in triest.
Soms is houden van juist laten gaan..
Jullie hebben echt geen idee..

Ik ga ook echt geen discussie meer aan over rijtechnisch issues etc.
Aan alle kanten hoor ik dat hij echt qua formaat te groot is geweest voor mij.

Iedereen die hier gereageerd hebben kennen mij en het paard niet.
Walgelijk gewoon de conclusies die getrokken worden.

We hebben bijna anderhalf jaar gevochten om onder het zadel ook een match te worden, ik heb ruim 6 duizend euro uitgegeven aan 2x een ander zadel en 3x een ander hoofdstel.

Wekelijks privé lessen gehad maar verder kwamen we niet.
Waarom ik hem toen gekocht had?
Omdat er een enorme klik was en inderdaad dacht dat het rijtechnische gedeelte ook wel goed zou komen.


Iedereen koopt een paard voor zijn of haar plezier en sommige ook voor een bepaald doen.

Als je plezier in rijden eraf gaat zal je uiteindelijk toch een beslissing moeten maken.

Rijtechnisch lag het niet aan, zelfs mijn instructrice en een stal ruiter van 1 van de bekendste stallen vonden hem "zwaar" rijden.


Maar hey degene met de grootste monden hier weten het natuurlijk allemaal beter...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 15:44 



 
Profiel   

Boompje1985 schreef
TS als je nog meeleest hier, ik ben erg benieuwd naar hoe het gaat met je nieuwe paard! En hoe gaat het rijden?


Ik heb inderdaad veel sneller dan verwacht een nieuw paard gevonden.
Merrie van 1.64 en rijden gaat heel fijn.
Wereld van verschil en dat hoor ik ook om mij heen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 15:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 10 [ 246 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen