Dilemma, paard te groot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:04

Juist met een fiets zou ik denken, je ziet direct wat je koopt en mankementen zijn makkelijker te beoordelen dan 'gedrag'.

Met een paard is dat toch net even anders. Dat duurt even voordat je een combinatie bent. En als het dan onder het zadel niet klikt dan ga je met je instructeur en anderen eerst een tijd proberen dat te verbeteren. Want goed eigenaarschap en rijderij doet veel. Dan ben je zomaar een jaar verder. Alleen maar omdat je het probeert en weet dat het aan jou kan liggen.


Overigens gaat dit over een groot, sterk, niet zo sensitief paard.
Maar andersom gebeurt het aan de lopende band. Mensen kopen een knap sportpaard en dat blijkt dan te ril en lastig te hanteren. Ook dan is een passender eigenaar zoeken een prima optie. Zelfs na een tijdje proberen is dat geen doodzonde.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:27

ja, mijn paard was 1.68 toen ik hem kocht. Ik kon natuurlijk ook niet weten dat die uiteindelijk 1.80 zou worden, want nee, dan weet ik niet of ik hem gekocht had. Soms is er niks mis mee om je paard te verkopen als je denkt dat een paard bij een ander beter tot zijn recht komt, en als je zelf meer plezier haalt uit een ander dier.
Het is veel erger als je tig jaar aan blijft modderen en het paard niet het beste geeft wat hij verdient.
Namelijk een eigenaar die zijn kwaliteiten waardeert (waarbij dit niet op TS is hoor, maar in het algemeen).

Ik heb uiteindelijk ook de keus gemaakt om mijn paard te verkopen. Topbeest, maar niet voor mij.
Ik heb nu een pony in de opfok staan, en voor mij komt er nooit meer een paard. Ik rijd nu een paard van een vriendin bij, die is 1.65 ongeveer, dat vind ik nog wel een mooie maat, maar groter hoeft voor mij echt nooit meer.

Als je alles van te voren wist was het makkelijk geweest.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:40

Het helpt niet mee dat hij groot is, maar zijn stokmaat is hier niet het probleem. Je geeft aan dat het rijden een strijd is. Het was je bedoeling om er wedstrijden mee te rijden. Zie je dat zitten?

Ja, je hebt een mooi, leuk en braaf paard. Er is geen garantie dat je meteen weer een paard vindt dat even braaf is én waarmee je simpel wegrijdt. Toch zou ik verkoop in jouw geval niet raar vinden. Het is een groot paard, maar bovenal is het voor jou niet een makkelijk te rijden paard. Soms is een paard letterlijk of figuurlijk een maatje te groot voor de ruiter.

Persoonlijk vind ik dat veel mensen vanuit hun toewijding en verantwoordelijkheidsgevoel langer blijven 'aanmodderen' (dat klinkt negatiever dan ik het bedoel) dan leuk is voor paard of ruiter. Proberen is goed, doorzetten ook, maar niet als er geen stijgende lijn in zit en het ten koste blijft gaan van plezier. Natuurlijk is een paard geen robot en heb je de verplichting om zo goed mogelijk voor je paard te zorgen, maar dat kan ook betekenen dat je uiteindelijk op zoek gaat naar een betere match. Dat is geen schande.

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:50

Verkopen is zeker geen schande.
Maar bij een braaf paard wel in het achterhoofd houdend dat ze dat ook niet allemaal blijven.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 10:08

Instructrice heeft op hem gereden en is tot de conclusie gekomen dat hij wel degelijk te groot is voor mij.
En dat heeft niets te maken met mijn ervaring of niveau.
Dat heeft meer te maken met mijn lichaam en een kleiner flexibeler paard beter bij mij zal passen.

Inmiddels is hij 2x gereden door haar en 1x door een andere ruiter en hij is gewoon op niveau.

mavantos

Berichten: 3593
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:53

Nou een paard kan je zeker wel te groot zijn hoor. Ik vind zelf kleinere paardjes ook veel fijner om te rijden. Voor m'n gevoel zit je er dan meer omheen ipv bovenop.

Ik ben zelf ca. 1.75m en paarden van ca. 160+ kom ik prima op weg. Is helemaal geen gek gezicht en dan hoeven het ook echt nog geen mega brede paarden te zijn.

Ik zou als ik jou was kijken naar een paard tussen de 1.50-1.60, daar zou jij prima op moeten passen met een lengte van 1.60 en kan je dochter straks ook op rijden.

Edit: wil ik overigens niet zeggen dat een klein iemand niet op een groot paard kan rijden. Alleen het is wel echt daadwerkelijk wat simpeler op een kleinere dan op een reus. Voor de B, L en M zal het nog niet zoveel verschil maken, maar voor het bij elkaar rijden en dergelijke is het echt wel simpeler als je wat meer om je paard heen zit ipv net met je pootjes onder het zadel uitkomt.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 24-04-21 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:54

Eh, ik begrijp het niet helemaal.

Paard is op niveau, dat snap ik. (Wat het precies moge betekenen...)

Maar dat iemand anders kan vaststellen dat het probleem m zit in jouw lengte, dat snap ik niet.
('Mij lukt het wel en ik ben langer' is geen argument. Al kunnen beide beweringen op zich waar zijn.)

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:56

Maaike
Maar waarom zo je een kleiner paard dan wel kunnen rijden? Dat is toch geen vast gegeven?

Nogmaals ik ben niet tegen verkopen van paarden hoor. Als je de klik niet hebt is houden te duur.
Maar hij is braaf en dat weet je wel.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 11:01

Hij is vandaag gemeten met laser en blijkt zelf 1.81 te zijn.

Goed, te groot. Ja ik kom niet goed bij hem qua geven van hulpen, dat heeft inderdaad te maken met mijn lengte maar ook mijn lichaam.
Hij maakt enorme stappen die slecht voor mij uit te zitten zijn.
Doorzitten op hem is voor mijn instructrice ook een uitdaging.
En op niveau, ja er werd gezegd dat hij niet meer op M zou lopen en daardoor misschien ook wat minder scherp zou zijn.

mavantos

Berichten: 3593
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:01

DuoPenotti schreef:
Maaike
Maar waarom zo je een kleiner paard dan wel kunnen rijden? Dat is toch geen vast gegeven?

Nogmaals ik ben niet tegen verkopen van paarden hoor. Als je de klik niet hebt is houden te duur.
Maar hij is braaf en dat weet je wel.


Dat je niet op een groot paard kunt rijden, betekent niet dat je het wel kan op een kleinere. Alleen je zit er dan wel meer omheen ipv bovenop.

Ik heb ze zelf gereden van 1.60 tot 1.85. En (eea ook afhankelijk van de bouw van het paard) kan ik wel zeggen dat ik met paarden van max. 172m veel beter uit de voeten kwam dan met de reuzen van 175+. Het liefst heb ik ze rond de 1.65/68 hoog met mij lengte van ca. 175

Ik zou het zeker niet zo maar opgeven, maar ook icm dochter die graag rijdt zou het helemaal niet zo
heel gek zijn om te gaan voor een kleiner paardje.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:06

Ik heb er eens over nagedacht.Die hele grote paarden,althans die ik gekend heb,zijn wel vaak heel braaf en rustig.Het rijden daarop vond ik dan ook nooit problematisch maar het op- en afstijgen wel.Daarom heb ik voor mezelf ook nooit een grote gekocht alhoewel de karakters me dus wel aanspreken.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 11:07

Mijn instructrice kent ons goed en geeft zelf ook aan dat het verstandig is om naar iets kleiners te kijken.

En nogmaals ik ben geen beginner.
Jammer dat het wel zo wordt weg geschreven.
Ik rij vanaf mijn 6e en wordt over een week 40.

Ik heb dit "probleem" niet eerder aan de hand gehad, hij is ook mijn 1e reus.

mavantos

Berichten: 3593
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:15

maaike5581 schreef:
Mijn instructrice kent ons goed en geeft zelf ook aan dat het verstandig is om naar iets kleiners te kijken.

En nogmaals ik ben geen beginner.
Jammer dat het wel zo wordt weg geschreven.
Ik rij vanaf mijn 6e en wordt over een week 40.

Ik heb dit "probleem" niet eerder aan de hand gehad, hij is ook mijn 1e reus.


Je bent zeker geen beginner, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen dressuurmatig op M niveau proberen te rijden en (zoals je zelf aangeeft) voornamelijk recreatief te hebben gereden. Soms moet je in je rijden ook gewoon even 10 stappen terug, voordat je er weer 5 vooruit kan gaan.

Als je een nieuw paard zou kopen zou ik wel echt kijken naar kleine duimpjes in plaats van reuzen. Zeker omdat je zelf maar 1.60m bent, maar ook in verband met je dochter. Die zal sneller op eentje van 1.55m kunnen rijden, dan op eentje van 1.64m. Daarnaast misstaat een grote E-pony met ruime beweging met kleine ruiter zeker niet in de dressuurring mocht je daar bang voor zijn.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 24-04-21 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:16

Volgens mij kan een paard heel goed te groot zijn. Er zullen hier heus Anky's zijn die zo'n groot dier prima weten te rijden. Maar je merkt wel aan je eigen lijf of het haalbaar is of niet, iedereen is anders en de een kan prima op een groot paard en de ander niet.
De conclusie is duidelijk TS, hartstikke verdrietig natuurlijk maar dit paard komt echt wel goed terecht en jij kan straks beter uit de voeten met een kleiner exemplaar. Er zijn zat brave, kleinere paarden.
Succes!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:21

Kijk toch gewoon rustig om je heen zonder druk of stress. Wellicht loop je over een tijdje gewoon het perfecte paard tegen het lijf en indien niet dan heb je voorlopig je reus nog.
Er is geen reden dat je deze beslissing zwart-wit en meteen moet maken toch?
Een paard verkopen is absoluut geen schande en voor een paard als deze is er genoeg markt.

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:23

Wat heeft dat met ankys te maken?
Rare stelling...


Ts is hen zeker zo kwijt.
Maar in deze overspannen tijd een geschikt paard vinden lijkt me zeker niet gemakkelijk.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 11:23

Sizzle schreef:
Kijk toch gewoon rustig om je heen zonder druk of stress. Wellicht loop je over een tijdje gewoon het perfecte paard tegen het lijf en indien niet dan heb je voorlopig je reus nog.
Er is geen reden dat je deze beslissing zwart-wit en meteen moet maken toch?
Een paard verkopen is absoluut geen schande en voor een paard als deze is er genoeg markt.


Dat doen we ook.
Samen met mijn instructrice, paard staat inmiddels te koop maar alleen naar een heel goed plekje.
En ja het doet enorm verdriet maar voor ons beide het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:33

maaike5581 schreef:
Sizzle schreef:
Kijk toch gewoon rustig om je heen zonder druk of stress. Wellicht loop je over een tijdje gewoon het perfecte paard tegen het lijf en indien niet dan heb je voorlopig je reus nog.
Er is geen reden dat je deze beslissing zwart-wit en meteen moet maken toch?
Een paard verkopen is absoluut geen schande en voor een paard als deze is er genoeg markt.


Dat doen we ook.
Samen met mijn instructrice, paard staat inmiddels te koop maar alleen naar een heel goed plekje.
En ja het doet enorm verdriet maar voor ons beide het beste.[/quote]

Dapper, hoop dat er een goed 'plekje" komt en voor je zelf een fijn "passend" paard

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:41

Mijn idee? Ik zou eens een aantal verschillende paarden gaan rijden....
Misschien zelfs 1 paard eens even een periode. Kijken of je gevoel wel klopt met de werkelijkheid...... Dan is je paard tenminste niet foetsie.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 15:44

Ninx schreef:
Mijn idee? Ik zou eens een aantal verschillende paarden gaan rijden....
Misschien zelfs 1 paard eens even een periode. Kijken of je gevoel wel klopt met de werkelijkheid...... Dan is je paard tenminste niet foetsie.


Ik vertrouw op mijn instructrice.
Aangezien zij zowel mij als mijn paard kent.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:48

maaike5581 schreef:
Ninx schreef:
Mijn idee? Ik zou eens een aantal verschillende paarden gaan rijden....
Misschien zelfs 1 paard eens even een periode. Kijken of je gevoel wel klopt met de werkelijkheid...... Dan is je paard tenminste niet foetsie.


Ik vertrouw op mijn instructrice.
Aangezien zij zowel mij als mijn paard kent.


Dan kun je dit topic wel sluiten als je alleen op de mening van je instructie afgaat.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:50

Ninx schreef:
Mijn idee? Ik zou eens een aantal verschillende paarden gaan rijden....
Misschien zelfs 1 paard eens even een periode. Kijken of je gevoel wel klopt met de werkelijkheid...... Dan is je paard tenminste niet foetsie.


Dit vind ik een hele goede tip, en verder TS moet je natuurlijk vooral doen waar je zelf achter staat. Ik hoop alleen dat je er geen spijt van krijgt. :)

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:04

Ook een kleiner paard kan een hele sterke koe zijn met rijden.
Ik snap heus wel wat je bedoelt want ik ben klein en de echt hele grote paarden vond ik ook minder fijn om te rijden. Maar toch is het rijtechnisch want een groot paard kan heel licht aan de hulpen zijn. Jeanette Haazen reed ook altijd met die slagschepen rond, in de Grand Prix!
Ik denk dat je je zegeningen moet tellen. Lief, betrouwbaar dier, mankeert niks op het moment.
Voor hetzelfde geld tref je nu een kleiner dier wat een verschrikkelijke lastpak blijkt te zijn, eventueel na veel getob nog iets blijkt te mankeren ook en waar je niks mee kan.
Ga lessen met je lieve reus en zorg dat hij lichter aan de hulpen komt te staan, met hulp van een goede instructeur. Eventueel laat je hem eerst even doorrijden voor jij er weer op gaat.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:16

maaike5581 schreef:
Ninx schreef:
Mijn idee? Ik zou eens een aantal verschillende paarden gaan rijden....
Misschien zelfs 1 paard eens even een periode. Kijken of je gevoel wel klopt met de werkelijkheid...... Dan is je paard tenminste niet foetsie.


Ik vertrouw op mijn instructrice.
Aangezien zij zowel mij als mijn paard kent.


Weg = weg, en dan komt ie nooit meer terug....

Kan me voorstellen dat eens een poos proberen of kleinere paarden echt beter te rijden zijn veiliger voelt.
Wat heb je te verliezen?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:38

TS heeft haar keuze gemaakt en dat is ook ok toch.