Dilemma, paard te groot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:37

Misschien ook een idee om je eigen rompstabiliteit (core) te trainen? Als ik aan mezelf denk en het meekomen met zo’n groot paard, dan zit het ook voor een groot deel in mijn eigen stabiliteit. Zeker in de galop merk je dat erg duidelijk.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:40

Luister Maartje een ‘volwassen ‘ iemand zal nooit meer groter worden, en het paard zal niet krimpen!.
Daar in zal ze moeten kiezen en ik denk dat ze diep in haar hart dat al weet.....
Er zijn ook hele lieve minder grote paarden!.

Het is een duivels dilemma en ik snap dat, maar gezien het verhaal en ook voor haar kind zou ik toch voor een maat je minder gaan!.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:40

Nu heb je een fijn,gezond en braaf paard. Je vind hem (te) groot. Als je hem inruilt voor een kleinere is er de kans dat je komt te zitten met een lastig en vervelend paard die mogelijk ook nog medische problemen heeft die er bij een keuring niet uit zijn gekomen. En dan heb je spijt dat je je huidige gouden paard hebt weggedaan.Maar,het is en blijft jouw keuze. Als je deze wil verkopen dan is hij op de huidige markt binnen 1 dag weg.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:41

Ik denk inderdaad dat dit weinig met lengte te maken heeft, maar meer met het rijtechnische.

Dat neemt niet weg dat dat ook een reden kan zijn om op zoek te gaan naar een ander paard.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:41

Ayasha schreef:
Wat een kul kwita. TS heeft gewoon een rijtechnisch probleem. Grootte heeft weinig te maken met of je een paard gereden krijgt. Anders zou ik met mijn 1.50m wel heel beperkt zijn. :+



Natuurlijk is het een rijtechnisch probleem. Maar het vergt veel handigheid om als kleine ruiter een groot paard te rijden.
In een ideale wereld kan elk paard op je pinken reageren.
Maar er bestaat echt wel verschil in type paarden. Er zijn gewoon grote, sterke, niet zo sensible paarden. En dan heb je echt wel skills nodig om daar een goede stuurbekrachtiging op te installeren.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:43

Even een zijstraat: ik stapte vroeger van een compacte C-pony over naar een grote D-pony die kon lopen, niet normaal! Maar: ik ben ruim een half jaar bezig geweest (met goede instructie) om zélf te leren zitten op dat dier.
Wat ik maar wil zeggen: het hoeft niet per se de grootte van je dier te zijn waardoor je moeite hebt om het bij elkaar gereden te krijgen. Kan ook de hele schwung/beweging zijn die dusdanig anders is dan dat je gewend bent, dat het daardoor voor jou extra energie kost.

Als ik lees dat het een enorme lieverd is, die geen pas verkeerd zet én ook echt wel wat niveau van zichzelf meebrengt, dan zou ik die echt niet verkopen. Ik zou eerder zorgen dat je zelf nog wat extra begeleiding krijgt om gericht te leren hoe jij met dat slagschip om moet gaan.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:43

Heel hard in je handen knijpen met zo'n brave goedzak. Het klinkt inderdaad eerder als een rijtechnisch probleem dan een probleem in formaat.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:44

Net als Winged heb ik ook even gekeken in je berichten. Hij ziet er uit als een heel lief paard en als ik zo je berichten zie dan ben je ook echt heel blij met hem.

Wellicht valt er rijtechnisch nog een en ander te winnen, misschien helpt het als je instructrice inderdaad even gaat rijden en kan kijken waar jullie dan tegenaan lopen.

Vooral omdat hij verder een heel prima passend paard is zou ik hem niet te snel inruilen voor een kleiner exemplaar. Je weet nooit wat voor mogelijk probleemgeval je daarna op stal hebt staan.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 13:46

Winged schreef:
maaike5581 schreef:
Qua karakter zit er echt niks kwaads in.
Hij doet geen stap verkeerd, geen driftkikker oid.

Heb gevraagd bij mijn huidige instructrice en de vorige wat zij ervan vinden.

Alle 3 geven aan dat een kleiner paard makkelijker zou zijn maar dat mijn huidige echt wel een gouden karakter heeft.

Paard is absoluut geen paard die lastig te rijden is.
Als er een Z ruiter op rijdt die langer is loopt hij ook echt top.

Instructrice gaat hem vrijdag rijden.

Ergens negeer je een vraag namelijk : Heb je een klik met het dier. Een gouden karakter a la, maar maakt het dier jou blij zonder dat je er op zit? Zal je het dier missen om het dier en niet omdat het zo ontzettend lief is?

Ik lees een beetje uit jouw posts dat je wilt horen dat het beter is om een ander dier te zoeken. Tenminste, dat is het gevoel wat ik eruit haal.


O nee absoluut niet.
Als ik naast hem sta en met hem bezig ben heb ik zeker een klik met hem.
Onder het zadel durf ik niet te zeggen of die klik er ook is.
En ik ga zeker niet over 1 nacht ijs.
Absoluut niet.
Echter zit ik voor mezelf wel met een dillema en daarom ook de vraag hier.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:49

Kelly_ann schreef:
Ayasha schreef:
Wat een kul kwita. TS heeft gewoon een rijtechnisch probleem. Grootte heeft weinig te maken met of je een paard gereden krijgt. Anders zou ik met mijn 1.50m wel heel beperkt zijn. :+



Natuurlijk is het een rijtechnisch probleem. Maar het vergt veel handigheid om als kleine ruiter een groot paard te rijden.
In een ideale wereld kan elk paard op je pinken reageren.
Maar er bestaat echt wel verschil in type paarden. Er zijn gewoon grote, sterke, niet zo sensible paarden. En dan heb je echt wel skills nodig om daar een goede stuurbekrachtiging op te installeren.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meer handigheid nodig gehad om een groot paard (en ja, daar zat er ook wel eens eentje tussen van 1.78) te rijden. TS heeft nu een paard dat braaf is, zelfs met haar kind. Hoe groot is de kans dat ze nog eens zo'n brave gaat vinden die ook nog betaalbaar is?
Ik zie die kans somberder in, dan de kans dat TS met de juiste instructie dit paard gewoon fijn gereden kan krijgen. Heel vaak ligt het bij die "niet zo sensibele" paarden ook minder aan hun "niet zo sensibel" zijn en meer aan de ruiter die te hard wil werken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:50

maaike5581 schreef:
Maar hij is bijna 1.80 en ik ben 1.60.
Paard is fors gebouwd, een echte tank.
Ik heb zelf steeds vaker het gevoel dat hij echt te groot is.
Ik krijg hem eigenlijk niet bij elkaar gereden en het voelt vaak echt als een soort van strijd samen.


Ik ben net iets langer dan jij en rijd met plezier een dier van 1.52
.
Mede omdat ik persoonlijk de keuze van het kwpn om de hoogte in te fokken 'niet handig' vind.
Veel dieren zijn te groot/ zwaar voor hun eigen gewrichten.
En (ik citeer Tineke Bartels) 'bij zo'n reus ben je twee jaar bezig om de nodige spieren er op te rijden'.
... dan laat ik efkes in het midden welke spieren dit precies zijn.

En dan komt de kwestie van 'ik krijg m niet bij elkaar gereden'.
Om mij heen op mijn huidige stal zie ik veel mensen die spierkracht in de armen gebruiken om het dier in die malle krul te krijgen.

Citaat:
meer omdat ik door zijn formaat de hulpen niet of niet voldoende kan geven.
Ik merk zelf dat dat behoorlijk frustrerend is.

Ik ben klassiek opgevoed, met een vleugje militair er in, maar een beetje rijpaard reageert op kleine hulpen.
... uiteraard : is deze lieverd van een reus anders ingereden, dan is enige omscholing op zijn plaats.

En zou het zo zijn dat het dier (eigen aan reuzen in het algemeen en moderne dressuur in het bijzonder) zijn eigen lichaam niet goed in balans kan houden, DAN heeft hij idd geduw nodig om opzij te kunnen en een sterke ruiterhand om op te leunen...
Gesteld dat je weet hoe dit gaat, is het relatief makkelijk op te lossen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:50

kwita schreef:
Luister Maartje een ‘volwassen ‘ iemand zal nooit meer groter worden, en het paard zal niet krimpen!.
Daar in zal ze moeten kiezen en ik denk dat ze diep in haar hart dat al weet.....
Er zijn ook hele lieve minder grote paarden!.

Het is een duivels dilemma en ik snap dat, maar gezien het verhaal en ook voor haar kind zou ik toch voor een maat je minder gaan!.


Maar dat kind gaat als 8 jarige nooit op een paard passen, geen groot en geen klein. Dus het doen voor je kind is onzin tenzij TS nog op een D pony wil rijden. Maar om verder te geraken in de dressuur is een D pony nu ook niet ideaal.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 13:54

Ik heb nu 1x per week 30 a 45 minuten les.
De lengte varieert omdat we ook echt kijken hoe hij loopt.

Planning is dat sowieso as vrijdag mijn instructrice erop gaat.

Tevens zal een stalgenoot die op hoger niveau rijdt hem 1 tot 2 keer per maand extra zal rijden.
Hij is denk ik iets van 5 cm groter dan dat ik ben.

Gemiddeld rij ik 3 a 4 keer per week, 1 dag longeren met bijzet.
1 dag per week volledige rust en lekker op wei of paddock.
Sowieso komt hij iedere dag op wei/paddock.

Tijdens rijden veel figuren, kleine en grote voltes en veel wisselen in tempo.

Qua galop, daar is hij altijd al moeilijk in geweest.
Ook bij de vorige eigenaar en bij degene die hem voor mij heeft gereden.

Het was eerst echt wel een issue om hem in galop te houden.
Nu gaat dat goed.

Linker galop is ook geen probleem, rechts aanspringen en blijven geeft nu weer problemen.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:55

maaike5581 schreef:
Onder het zadel durf ik niet te zeggen of die klik er ook is.

Kijk, daar heb je het precieze punt :) Wat gaat jou helpen om te zorgen dat die klik er wél is. Dit kan te maken hebben met onzekerheid van jouw kant ('toch hoog hier') of zit er meer?

Wat iemand ook al terecht zei: 'in het verleden L gereden hebben en nu al langere tijd recreatief is toch wel weer vanaf een lager niveau beginnen'. Dus lessen, lessen, zitlessen, nog meer lessen. Probeer eens een halfjaar echt in de lessen te focussen op jouw zit. Echt richten op basiswerk. Niet direct het leukste, maar uiteindelijk heb je er wel veel meer aan. De weg naar Z is lang. En in deze coronatijd heb je gelukkig niet de druk van wedstrijden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:04

Ayasha en Janneke, jullie hebben gelijk en het zijn wijze woorden.

Ik zou ook zeker proberen of je nog wat kan verbeteren aan Je rijvaardigheid en trainings methode. Lichtheid is in theorie altijd mogelijk en voor sommigen ook zeker haalbaar.

Maar in mijn wereld bestaan er wel degelijk paarden die groot en sterk en wat minder sensitief zijn. Daardoor moeilijk uit te zitten, te rijden en te verfijnen door hun ruiter.

En dat mag je ook best toegeven als ruiter. Net zoals niet iedereen weg kan komen met een heel sensibel en ril dier.

Nogmaals, ik zou eerst eens kijken of er rijtechnisch wat te winnen valt. En met je conclusies daarvan nog eens heroverwegen. Hij is lief en gezond en dat is ook wat waard. Maar hij is echt niet het enige paard in deze wereld.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:06

Herken het probleem wel hoor... Kwam ooit van een heel soepel en elastisch goed gereden paard van 163m naar een tank van 180. Braaf en lief, maar eerlijk gezegd heb ik het ook nooit prettig gevonden. Ging voor mijn gevoel van een porsche naar een stadsbus zeg maar :'). Paard ging eerder dood dan dat ik een andere oplossing moest verzinnen helaas... -O- ik koop nooit meer zo'n stadsbus en als ik ooit weer zo aan het rijden kom, zoek ik weer een mooie porsche ( ondanks een wat meer knetterende uitlaat, toch liever dat)

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:16

Dit komt mij bekend voor. Ik kocht een 5 jarige van 162 die uitgroeide tot een tank van 170+ Hij werd ook nog eens erg breed. Zelf ben ik ook maar een ukkie van 159. Waardoor ik hem ook niet goed bij elkaar kon rijden.

Nu heb ik een paard van ongeveer 168 maar een veel ranker type waardoor ik deze problemen niet meer tegen kom.

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:23

Poekkie schreef:
kwita schreef:
Luister Maartje een ‘volwassen ‘ iemand zal nooit meer groter worden, en het paard zal niet krimpen!.
Daar in zal ze moeten kiezen en ik denk dat ze diep in haar hart dat al weet.....
Er zijn ook hele lieve minder grote paarden!.

Het is een duivels dilemma en ik snap dat, maar gezien het verhaal en ook voor haar kind zou ik toch voor een maat je minder gaan!.


Maar dat kind gaat als 8 jarige nooit op een paard passen, geen groot en geen klein. Dus het doen voor je kind is onzin tenzij TS nog op een D pony wil rijden. Maar om verder te geraken in de dressuur is een D pony nu ook niet ideaal.


Dit dus. Mijn dochter heeft van 10 tot 14 jaar op een D van 143 gereden op L2 niveau wedstrijden en M in trainingen. Helaas werd ze toen toch echt te lang voor de pony. Daarna een paard gekocht van 163, compact dier, en pas rond haar 16e reed ze ermee op M niveau op wedstrijd.
Paarden van 170+ waren echt nog een maatje te groot voor haar.

Dus lekker fijn wegrijden op zo'n grote reus zal best lastig zijn, zeker als ze ambities heeft. Een pony is overigens veel leuker om mee te starten als ze dat zou willen. De komende 6 jaar minimaal kan ze daar veel plezier uit halen.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 14:26

Dit is hem zodat er een beeld bij is.

Afbeelding

Nog voor de duidelijkheid, ik schreef in de toekomst.
Mijn dochter wordt 8 dit jaar en ik doel op over een jaar of 3.
Dan is ze 11 en past dan denk ik wel op een klein paard van ca 1.60.

Love_Rosie

Berichten: 1496
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:32

maaike5581 schreef:
Qua karakter zit er echt niks kwaads in.
Hij doet geen stap verkeerd, geen driftkikker oid.

Heb gevraagd bij mijn huidige instructrice en de vorige wat zij ervan vinden.

Alle 3 geven aan dat een kleiner paard makkelijker zou zijn maar dat mijn huidige echt wel een gouden karakter heeft.

Paard is absoluut geen paard die lastig te rijden is.
Als er een Z ruiter op rijdt die langer is loopt hij ook echt top.

Instructrice gaat hem vrijdag rijden.



Ik denk dat je hierboven eigenlijk het grootste dilemma bespreekt.
Je hebt nu een te groot paard maar wel heel braaf, verkoop je hem dan weet je niet of je zoiets weer vindt.

Is het een optie om gewoon rustig rond te gaan kijken of je wat tegen komt wat je bevalt en tot die tijd lekker door te rijden? Een paard wat zo braaf os ben je zo kwijt en wie weet vind je je eigen na wat rondkijken toch het fijnste.

Edit; een nieuw paard geeft ook nieuwe problemen. Maar met een wat kleiner paard maak je het jezelf wel makkelijker om hem rond te rijden

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:33

zimbabwe schreef:
Herken het probleem wel hoor... Kwam ooit van een heel soepel en elastisch goed gereden paard van 163m naar een tank van 180. Braaf en lief, maar eerlijk gezegd heb ik het ook nooit prettig gevonden. Ging voor mijn gevoel van een porsche naar een stadsbus zeg maar :'). Paard ging eerder dood dan dat ik een andere oplossing moest verzinnen helaas... -O- ik koop nooit meer zo'n stadsbus en als ik ooit weer zo aan het rijden kom, zoek ik weer een mooie porsche ( ondanks een wat meer knetterende uitlaat, toch liever dat)

Als je paarden met auto's gaat vergelijken dan gaat het dus om het berijdbaar zijn van het paard en niet om het paard als persoonlijkheid,als levend wezen waar je een vriendschapsband mee kunt opbouwen.Het is een hele andere manier van benaderen.Ik heb mannen gekend die vrouwen ook met diverse automerken vergeleken en dat vond ik nogal schokkend.Volgens mij heeft ts een geweldig (zowel letterlijk als figuurlijk) paard.Natuurlijk kan ze hem verkopen,daar zullen ze voor in de rij staan.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:41

maaike5581 schreef:
Dit is hem zodat er een beeld bij is.

[ [url=m/OJljys.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog voor de duidelijkheid, ik schreef in de toekomst.
Mijn dochter wordt 8 dit jaar en ik doel op over een jaar of 3.
Dan is ze 11 en past dan denk ik wel op een klein paard van ca 1.60.


Als ik kijk naar de dochtertjes van mijn ex-staleigenaars en stalgenoten met een normale grootte en bouw, dan waren die eigelijk pas ‘goed’ met een klein paard vanaf 14/15 jaar. Met 11 reed de jongste nog het allerliefst op haar B pony en was er iemand met een paard van 1m60 die haar 12-jarige dochtertje bij de ponyclub liet lessen omdat het met haar paard nog niet ging (braaf dier nochtans, geen vlugge).
Daarnaast als ze echt fanatiek is en wedstrijdjes wil rijden is ze niets met een paard.

Mooi dier wel!
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 19-04-21 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:41

kwita schreef:
Luister Maartje een ‘volwassen ‘ iemand zal nooit meer groter worden, en het paard zal niet krimpen!.
Daar in zal ze moeten kiezen en ik denk dat ze diep in haar hart dat al weet.....
Er zijn ook hele lieve minder grote paarden!.

Het is een duivels dilemma en ik snap dat, maar gezien het verhaal en ook voor haar kind zou ik toch voor een maat je minder gaan!.


Nee dat snap ik, maar lengte is het probleem niet.

Ir111

Berichten: 11957
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:45

Nou mocht je m willen verkopen, stuur gerust een pb. Ik denk dat ik wel iemand ken die heel blij wordt van zo'n braaf dier. :D

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:46

maaike5581 schreef:
Dit is hem zodat er een beeld bij is.

[ [url=m/OJljys.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog voor de duidelijkheid, ik schreef in de toekomst.
Mijn dochter wordt 8 dit jaar en ik doel op over een jaar of 3.
Dan is ze 11 en past dan denk ik wel op een klein paard van ca 1.60.

Wat een lief hoofd. Ik ben niet op zoek (hoop dat mijn huidige nog eeuwig leeft!!) anders wou ik hem wel.