Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

waarom eigenlijk een schouderklopje?

 
Profiel   

Jacquel schreef
Wij leren op de manege om paarden te kriebelen op de schoft, omdat dat is wat ze bij elkaar doen.
Dat kloppen op de hals heb ik nooit begrepen.


Hiephoi!

Paarden krauwen elkaar urenlang, vooral in de verhaarperiode - maar ook als gezelschapsspel met vriendjes.

Ik 'krauw' mijn Knollie met gebogen vingers en nagels, dat lijkt er een beetje op.

... en in principe snappen paarden prima 'dat als we boos zijn slaan met de zweep' en 'dat die mensen iets met die hals doen als ze blij zijn'.
Dat kan voelen als een opluchting, een bevestiging - maar 'krauwen' geeft een gevoel van 'wij zijn vriendjes'.

Voor de rijkunstige fijnproevers : altijd belonen met je binnenhand!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 20:39 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Voor de rijkunstige fijnproevers : altijd belonen met je binnenhand!

Wat is daar de gedachte achter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 20:47 



 
Profiel   

dat je je paard niet per ongeluk naar het midden van de bak drijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 21:02 



 
Profiel   

"Altijd belonen met je binnenhand..."
... omdat je buitenteugel de contactteugel is.

Dat contact constant houden kan zinnig zijn, en de binnenteugel die toch al weinig doet kun je best even missen voor zoiets belangrijks als belonen.

(In het leger werd geleerd : tegenover 1x bestraffen moet 10x belonen staan.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 21:04 



 
Profiel   

Tja, ik rijd meestal op 1 hand (rechts) en vooral buiten.
Als ik een klopje/kriebel geef heeft mijn paard altijd lange/losse teugel dus gaat dat niet ten koste van de verbinding.
Ik heb nooit mijn paard beloont met mijn hand als hij aan het werk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 21:15 



 
Profiel   

Brainless schreef
Janneke2 schreef
Voor de rijkunstige fijnproevers : altijd belonen met je binnenhand!

Wat is daar de gedachte achter?

Paard moet met binnenbeen naar de buitenteugel gereden worden.

Edit: als ik verder gelezen had, had ik gezien dat er al geantwoord was. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 22:15 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
(In het leger werd geleerd : tegenover 1x bestraffen moet 10x belonen staan.)

Je hebt vast in een ander leger gediend dan ik... _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 00:31 



 
Profiel   

... het gold voor paarden.

(Denkbaar niet voor recruten.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 13:43 



 
Profiel   

ik gebruik ook gewoon schouderklopjes, want als mijn (verzorg) paarden kriebelen is het meer een mishandeling bij elkaar (die 2 kunnen niet met elkaar maar ook niet zonder :+ )
maar ik gebruik het ook met stem samen..
soms als ik heel enthousiast ben (als hij iets goed doet wat hij heel moeilijk vind) dan doe ik ook met bijde handen, en dan lijkt het op filmpje harder dan het eigenlijk is. ook denk ik dat een schouderklopje meer is dan een aai of kriebel is omdat het makkelijker te doen is en dus ook sneller kan in een training.
ik denk in ieder geval dat het ooit zo is begonnen/het lijkt me logisch

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 14:14 



 
Profiel   

Volgensmij hebben mensen paarden aangeleerd dat als ze een schouderklopje krijgen iets goed hebben gedaan

Ps let eens op de oren die gaan bij paarden waar ik op tijd altijd naar voren bij een schouderklopje ik weet niet of dat bij elk paard is

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 12:20 



 
Profiel   

Brainless schreef
Janneke2 schreef
Voor de rijkunstige fijnproevers : altijd belonen met je binnenhand!

Wat is daar de gedachte achter?

Je buitenteugel is je contactteugel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 12:32 



 
Profiel   

Hier krijgen ze een aai rond de schoft.. :) Tijdens het uitstappen kroel ik meestal rond de schoft/manen om de simpele reden dat ik daar aan kan vanuit mijn positie. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 12:34 



 
Profiel   

Ik geef altijd een klopje met mijn rechterhand. Moet eigenlijk met binnenhand maar dat zit er nog niet helemaal in :') Tijdens uitstappen heb ik altijd lange teugel en geef ik meestal flink wat aaitjes en klopjes over de hals. Als het rijden echt goed ging zelf een paar kusjes! Verder beloon ik met stem. Kan duidelijk zien aan de paarden dat ze weten dat ze het goed hebben gedaan <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 13:57 



 
Profiel   

Hier ook met stem, een aai langs de hals of een klopje, maar niet zo heel hard. Ik probeer dat klopje nog steeds af te leren, het gaat steeds beter. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 13:59 



 
Profiel   

Een schouderklopje zien als een beloning doet een paard niet uit zichzelf. Het is geconditioneerd.
Besefte ik me ook toen ik ooit een 2,5 jarige zo van de fokker en net uit het land halstermak kocht.
Dat nadat we hem met enige moeite op de trailer hadden erachter kwamen dat een schouderklopje ter geruststelling niet zo'n goed idee was.
Hij schrok zo dat hij bijna in de trailer is gaan liggen. _O- _O-
Daarna ben ik altijd voorzichtig met schouderklopjes bij jonge paarden. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 14:46 



 
Profiel   

Grappig dat je dit aanhaalt. Leuk. Vroeger was ik ook een grote klopper. Ik heb nooit een paard gehad die dat niet leuk vond. Toen ging ik een training NH doen en die man vertelde dat als je met paarden wilt praten je zoveel mogelijk in hun belevingswereld moet treden. En kloppen hoorde daar niet bij volgens hem. Ipv kloppen wilde hij graag dat je ohz krabde in de manen. Dat is iets wat ze onderling ook doen. Sindsdien ben ik ontklopt, yep dat klopt ;-) Overigens beloon ik wel veel met stem, wat hij trouwens ook niet goed vond. Want paarden praten nauwelijks met geluid. Dus hij kriebelt alleen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 18:23 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
Pukkie vandaag. Halster is verkeerd opgezonden dus nu is hij NL’er.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 20:03 



 
Profiel   

Ik klop al jaren niet meer :P . Net als ik al jaren geen zweep meer heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 20:05 



 
Profiel   

Hé wat leuk dat dit topic na twee jaar weer wakker wordt.
Als update dan maar.
Ik geef nog steeds veel schouderklopjes.
Maar sinds ik in de afgelopen twee jaar steeds beter ben geworden in teugelcontact en nageeflijkheid gebruik ik ook vaker een stembeloning om het contact niet te hoeven verbreken.
Wat ik dan weer wel merk is dat als ik de teugels in één hand heb voor een schouderklopje veel paarden de hals nog eens lekker extra naar voren strekken. gaat er dus toch iets goed. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 22:43 



 
Profiel   

Er is niks mis met een geconditioneerde beloning (stem of klopje op de hals) zolang je paard maar leert dat het een beloning is. Maar dat leren ze snel genoeg.
De hele rijderij is ten slotte geconditioneerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-23 09:35 



 
Profiel   

Ik gaf nooit schouderklopjes, maar beloning op stem en gevoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-23 09:38 



 
Profiel   

Ik beloon meestal met een kriebel, maar het is ook wel afhankelijk van het paard. Ik heb meestal merries van het type "prinses op de erwt". Die vinden een kriebel prettiger. Maar nu heb ik een ruin en die vind iets steviger toch wel duidelijker.

Overigens heb ik wel ooit geleerd om altijd diagonaal te belonen. Dus met je buitenhand de binnenkant van de hals te kriebelen. Als het paard ergens van schrikt en zijn hoofd omhoog gooit gaat het langs je heen. Zeker bij arabieren is dat wel een aanrader :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 11:26 



 

prompter schreef
Ik klop al jaren niet meer :P . Net als ik al jaren geen zweep meer heb.
Ik vind een zweep juist een superhandig hulpmiddel. Mijn paard geeft er ook helemaal niks om, die ziet de zweep ook niet als iets waar ze mee gestraft wordt, maar als datgene waar een zweep in eerste instantie voor bedoeld is: verlenging van mijn arm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 11:43 



 
Profiel   

Daar heb ik een stick voor, die "zwiept" niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 12:10 



 
Profiel   

Maar de zwiep is juist erg nuttig! zo kan ik vanaf de andere kant van mn paard 'druk' geven, terwijl ik dr niet eens aanraak.
Zo kan ik travers aan de hand oefenen bv :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 12:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen