waarom eigenlijk een schouderklopje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: waarom eigenlijk een schouderklopje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:13

Dat kan met een stick toch ook? Mijn paard is alleen gelukkig niet zo heel groot, dus ik kan er makkelijk bij :)

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:14

Ik geef dus geen schouderklopje. Afgeleerd bij 1 die dan 3 meter omhoog sprong :+
En besefte dit is ook stom mensen gedrag.

Daarna heb ik na een enting waarbij de dierenarts paar keer klopte voordat de spuit er in ging.
Wel het kloppen weer aangeleerd. Want dat jonge paard schrok daar weer van...

Dus hier een algemene klopperd maar niet perse bij beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:16

prompter schreef:
Daar heb ik een stick voor, die "zwiept" niet :)
Ah, fair enough. Ik zwaai niet met m'n zweep, dus voor mij is de potentie tot zwiepen niet zo'n ramp, maar dat is inderdaad anders als je er soms wel wat meer vaart achter zet. :j

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: waarom eigenlijk een schouderklopje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:18

Nee dan kan ik er niet bij :+

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:27

Hand even in de nek leggen, met braaf werkte goed bij hittepetit. Het was beloning, bevestiging en aanmoediging en dus "braaf, goed zo, voorwaarts".
Ooit kwamen er een groep straaljagers in formatie laag over en ik draai haar naar de instructrice toe (we waren vlak bij), hand in de nek en halt. Instructrice was ontroerd want vertelde dat paardje rollende ogen van angst had en helemaal in mijn hand verdween waar ze steun aan ondervond.
Dus communicatie bleef optimaal ondanks de herrie en ik kon gewoon afstappen. Wat een vertrouwen van dit te angstige paardje voor alles en nog wat. Daar was heel hard aan gewerkt. Kloppen vond ze niets, hoe zachter hoe liever. Tot op de daģ van vandaag.

Avany
Berichten: 16
Geregistreerd: 12-04-23

Re: waarom eigenlijk een schouderklopje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:16

Ik geef altijd een kriebel op z’n schoft, of aai hem over zijn nek. Altijd met binnenland inderdaad. Mijn paard is erg fijngevoelig en die doe ik er absoluut geen plezier mee om zo hard op z’n nek te slaan.

iina

Berichten: 52
Geregistreerd: 04-05-23
Woonplaats: Westerlo (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:02

Ik denk dat het vooral is wat je je paard zelf aanleert. Mijn paard snapt het beste mijn stem als ik goed zo zeg of eens een aaitje over haar hals maar dat is meer voor mezelf denk ik haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:38

Soms zie je ze zo hard beuken, dan weet je dat een paard dat niet prettig kan vinden.