Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bakregels tijdens springen

 
Profiel   

Ik kon er zo 123 nix over vinden vandaar mijn topic.

Wat zijn nu de bakregels voor iemand die springt.
Ik spring zelf niet maar rij steeds vaker mee andere die wel springen.
Nu weet ik da je dus zeer duidelijk moet aangeven als je de sprong gaat maken.
Maar mag je ook springen als de ander naast de hindernis rijd?
Wand als het paard weigerde of de boel kan omvallen zit ik er wel tussen mee mijn paard ( ja moest tussen hindernissen en bakrand door anders had ik alleen een volte van nog geen 10 meter om te rijden.
Ik hoor het graag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:25 



 
Profiel   

Je roept als springer luid welke hindernis je gaat aanrijden.

En de overige ruiters zorgen dat de aanrijlijn vrij is.

Als jij je er niet prettig bij voelt om tussen hindernis en bakrand te rijden op het moment van de sprong, moet je dus zorgen dat je niet daar bent.


Overigens gaan dingen in een ideale situatie ook wel een beetje in overleg en met rekening met elkaar.

Als ik zag dat een dtessuurruiter net bezig was met schoudervoor in de lijn voor een hindernis, reed ik een volte extra voor ik sprong vrij riep en aanreed.

Maar als diezelfde oefening al 12 x precies voor mijn sprong gedaan werd, dan kon ik echt wel even vragen of hij/zij een ander stukje van de bak wou gebruiken.

Maar inmiddels spring ik al vrij lang niet meer, dus is het niet meer aan de orde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:30 



 
Profiel   

Algemene regels in de springles/losrijbaan zijn:
Springende ruiter heeft altijd voorrang.
Stappen doe je op de hoefslag, tenzij de springende ruiter daar last van heeft in de lijn naar de hindernis.
Draven en Galloperen op de binnen hoefslag, tenzij de hoefslag zelf vrij is.
Springen terwijl iemand naast de hindernis rijdt, mag ook gewoon. Anders krijg je in de losrijbaan op concours geen hindernis gesprongen. Meestal staan deze hindernissen wel 2 paardenbreedtes van de bakrand. In de losrijbaan roep je welke hindernis je gaat springen, al vergeten dat er tegenwoordig een hoop. In de springles is het gebruikelijker dat iedereen meedoet aan de les en dus oplet welk parcours/lijnen de persoon gaan springen.

Denk dat het goed is dat je even afstemt met de springende ruiter, welke regels wel en niet voor jullie werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:37 



 
Profiel   

Moonlight17 schreef
Algemene regels in de springles/losrijbaan zijn:
Springende ruiter heeft altijd voorrang.
Stappen doe je op de hoefslag, tenzij de springende ruiter daar last van heeft in de lijn naar de hindernis.
Draven en Galloperen op de binnen hoefslag, tenzij de hoefslag zelf vrij is.
Springen terwijl iemand naast de hindernis rijdt, mag ook gewoon. Anders krijg je in de losrijbaan op concours geen hindernis gesprongen. Meestal staan deze hindernissen wel 2 paardenbreedtes van de bakrand. In de losrijbaan roep je welke hindernis je gaat springen, al vergeten dat er tegenwoordig een hoop. In de springles is het gebruikelijker dat iedereen meedoet aan de les en dus oplet welk parcours/lijnen de persoon gaan springen.

Denk dat het goed is dat je even afstemt met de springende ruiter, welke regels wel en niet voor jullie werken.


Dit vind ik toch wel alleen voor wedstrijd of een les van toepassing.
Als iemand zelfstandig in de bak aan het springen is en daar rijden andere bij dienen beide partijen rekening te houden met elkaar. Dus probeer niet constant in de aanrij lijnen te rijden en de springende ruiter rijdt aan als dat kan en meld waarheen zodat de andere uit de lijn kan blijven.
Als beide goed om zich heen kijken is het geen probleem en als je als springende ruiter merkt dat het andere paard het dood eng vind als je er vol langs springt kun je hier ook best een beetje rekening mee houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:46 



 
Profiel   

Ik rij regelmatig dressuur terwijl er springles is. De les heeft voorrang dus ik luister goed mee wie waar heen gaat en pas me daarop aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:49 



 
Profiel   

nikkietjuh schreef
Moonlight17 schreef
Algemene regels in de springles/losrijbaan zijn:
Springende ruiter heeft altijd voorrang.
Stappen doe je op de hoefslag, tenzij de springende ruiter daar last van heeft in de lijn naar de hindernis.
Draven en Galloperen op de binnen hoefslag, tenzij de hoefslag zelf vrij is.
Springen terwijl iemand naast de hindernis rijdt, mag ook gewoon. Anders krijg je in de losrijbaan op concours geen hindernis gesprongen. Meestal staan deze hindernissen wel 2 paardenbreedtes van de bakrand. In de losrijbaan roep je welke hindernis je gaat springen, al vergeten dat er tegenwoordig een hoop. In de springles is het gebruikelijker dat iedereen meedoet aan de les en dus oplet welk parcours/lijnen de persoon gaan springen.

Denk dat het goed is dat je even afstemt met de springende ruiter, welke regels wel en niet voor jullie werken.


Dit vind ik toch wel alleen voor wedstrijd of een les van toepassing.
Als iemand zelfstandig in de bak aan het springen is en daar rijden andere bij dienen beide partijen rekening te houden met elkaar. Dus probeer niet constant in de aanrij lijnen te rijden en de springende ruiter rijdt aan als dat kan en meld waarheen zodat de andere uit de lijn kan blijven.
Als beide goed om zich heen kijken is het geen probleem en als je als springende ruiter merkt dat het andere paard het dood eng vind als je er vol langs springt kun je hier ook best een beetje rekening mee houden.


In het verhaal van TS is het toch niet duidelijk of die persoon wel of niet les heeft op dat moment. Vandaar mijn bredere uitleg over de algemene regels op wedstrijd/in een springles uitleg en ze vervolgens adviseer om even te bespreken wat voor hun wel/niet werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:53 



 
Profiel   

Er was geen les.
Geen vooraf overleg terwijl ik als eerste in de bak was.
En de hindernissen stonden op de binnenhoefslag.
En algemene bakregels als snelle gang gaat voor en elkaar de linkerhand geven werden ook nie na geleefd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 10:59 



 
Profiel   

line18 schreef
Er was geen les.
Geen vooraf overleg terwijl ik als eerste in de bak was.
En de hindernissen stonden op de binnenhoefslag.
En algemene bakregels als snelle gang gaat voor en elkaar de linkerhand geven werden ook nie na geleefd.


Klinkt meer als iemand die over het algemeen lak heeft aan de bakregels.

Ik zou zelf dan de volgende keer even zelf het overleg starten, afspraken maken en vragen of ze volgende keer als ze gaan springen, dit even bij je aan te kaarten.

Als ze de hindernissen zelfs nog moeten opbouwen, zou je ook kunnen vragen of die wat verder van de bakrand af mag staan, voor je eigen gemoedsrust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 11:17 



 
Profiel   

line18 schreef
Er was geen les.
Geen vooraf overleg terwijl ik als eerste in de bak was.
En de hindernissen stonden op de binnenhoefslag.
En algemene bakregels als snelle gang gaat voor en elkaar de linkerhand geven werden ook nie na geleefd.


Onze stalregel (en op andere stallen waar ik stond idem) is: alleen springen als de bak vrij is, óf als je het vooraf hebt aangekondigd. En dan niet op een moment dat je weet dat er 5 mensen 'gewoon' willen rijden.

En rijd je toch met een of meerdere dressuur-/ en springruiters, stem je met elkaar af wat handig is. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, maar sprak dan bijvoorbeeld wel af dat er niet gesprongen werd als ik net naast die sprong op de hoefslag reed met een jong paard.

En qua voorrang, gewoon even bespreken wat je handig vindt. Zowel de dressuur- als de springruiter.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 11:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen