Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het betere duw en trek werk...

 

MairiMacBran schreef
Gini schreef
Dit bericht snap ik niet zo goed. Eerst zeg je dat je het niet herkent en dan geef je een verhaal waarin jouw dochter exact dat aangeleerd wordt wat TS aanklaagt tot in die mate dat je dochter alle wedstrijdambitie heeft laten varen. Dan herken je het toch juist wel?
Of lees ik nu heel verkeerd?


Ik herken het voor mezelf niet van vroeger. Omdat ik waarschijnlijk nooit geïnteresseerd ben geweest in wedstrijden rijden, me dat niet aangeleerd is toen ik leerde rijden en het dus ook niet veel zag.

En ik vond de druk voor ruiter en paard te groot in dat talententeam, maar ik gok zomaar dat de instructrice, die zelf internationaal rijdt, dat helemaal niet vindt en haar leerlingen ook niet, dus dat is ook subjectief. Wellicht ben ik te soft of onkundig of zo.


de wijze van rijden is wel anders geworden in de loop der tijd, veel meer gelijk op prestatie en niet vanaf de basis opbouwen
paarden worden meestal ook kant en klaar geprogrammeerd aangekocht of ter beschikking gesteld

als je het niet anders geleerd hebt breng je dat ook zo over, en dan zal het als heel normaal worden beschouwt en haar leerlingen krijgen ook geen andere informatie dus voor hun hetzelfde

want wat je niet geleerd hebt kun je ook niet overbrengen, toch!!
als je er als instructie vanuit gaat dat alle leerlingen/paarden op internationaal niveau zijn hoef je ook niet aan de basis te beginnen, zo simpel is dat
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 10:17 



 
Profiel   

Klopt. Toen ze begon had ze een leuk klein pony’tje waar ze prima punten mee reed, maar geen spectaculaire beweger. Al snel moest er een grotere, betere komen. Een D, niet groter, vanwege mogelijk internationaal, die zijn sporen al verdiend had, zodat ze meteen door kon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 10:36 



 
Profiel   

Ik zie juist heel veel verbetering door de jaren heen. (Let wel die jaren zijn beperkt in aantal want ik ben zelf pas 23 en ben op m'n 11de begonnen met rijden.) Maar juist de spullen de voeding de kennis en de bewustwording verbeteren in hoog tempo voor zo ver ik kan zien. En ik heb juist vaak de (zeer subjectieve en niet per se juiste) indruk dat de hardere methodes juist bij het "oude stempel" voor komen. Natuurlijk is dit ook alleen vanuit het perspectief van 1 ruiter achter 1 scherm en op 1 manege. Nu kunnen er natuurlijk per manege/stal positieve en negatieve trends zijn. Maar als ik zo breed kijk als ik in mijn eentje voor elkaar krijg dan zie ik gemiddeld genomen toch een positieve trend.

Ik zie wel dat er in de paardensport ook nog heel veel te winnen valt. Maar er is ook al heel veel gewonnen. Wat de aangehaalde voorbeelden betreft denk ik dat de (professionele) wedstrijdsport niet de beste plek is om de welzijnsstandaard aan te toetsen. Begrijp me niet verkeerd, bij de sportstallen en de topruiters ligt heel veel kennis en ervaring die het welzijn enorm ten goede komt. Maar het is ook waar het grote geld om gaat en waar de prestaties van enorm belang zijn. Onder die die omstandigheden kan het welzijn onder druk komen te staan waardoor ruiters en stalhouders extra scherp moeten zijn om dat welzijn te waarborgen.

wat ik me ook herinner is dat ik me pas echt van dit soort ontwikkelingen bewust werd toen ik zelf zo 15-16-17 was. Dus na vijf jaar uitsluitend kennis absorberen en ervaring opdoen op een behoorlijk ontspannen manege. Dus wat dat betreft kan ik deze opmerking van LunarEclipse voor mezelf bevestigen.
LunarEclipse schreef
Ik denk ook dat dit soort dingen je meer gaan opvallen naarmate je er meer over na gaat denken en hoe vaak je het ziet zal waarschijnlijk heel erg afhangen van het soort stal waar je staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 10:49 



 

zo gaat dat tegenwoordig, business is business want als internationaal instructie wil je op niveau zijn/blijven, niets mis mee als je als pony-/paardenruiter er ook zo instaat,

het is mijn manier van sport niet maar ik zit ook niet commercieel in de sport,

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 10:49 



 
Profiel   

Nettie007 schreef
Tigra_ schreef
Ik vindt het wel grappig dat je romy huisman en jolanda in een zin noemt. Mijn persoonlijke mening is dat ik romy helemaal niet zo'n fijne ruiter vind. Ja ze is er naast vrij soft maar haar rijden oogt naar mijn idee niet echt super vriendelijk. Vond het ook wel opvallen dat ze zelf op haar site heeft staan "dansen met een paard" in plaats van een slaafs paard maar haar laatste recente proef was echt niets dansend aan. Vond ik wel een afknapper.


Maar verder is het van alle tijden, ik heb wel het idee dat er meer aandacht komt voor het welzijn van de paarden maar niet alles wat zacht oogt is ook goed. Daar gaat het wat mij betreft ook nog weleens mis dat je door de "zachtheid'' niet wil zien dat het paard ook niet heel happy is.


Mag ik vragen wat je niet super vriendelijk vindt aan haar rijden? Ik zie het zelf namelijk niet. Het proefje was niet echt spectaculair idd maar wat zou je dan meer willen zien?

* Ik ben gewoon nieuwsgierig en probeer overal iets op te steken


Ik vindt dat haar eigen houding het paard best wel lijkt te storen. En verder loopt het paard gewoon niet lekker door het lijf er zit gewoon geen power in. Het is het allemaal gewoon net niet voor mij.
Nu oordeel ik wel voornamelijk op dat proefje wat ze reed verder ken ik niets van haar. Maar als je een paard in de weg zit dan is dat natuurlijk niet echt vriendelijk.

Ik zie dat dansen gewoon niet terug bij hun en dat zie ik dan wel eerder bij andere ruiters die niet direct bekend staan om hun "zachtheid".
Als ik dat dan vergelijk met britt dekker tja dan gebruikt George gewoon beter z'n lijf. Ook zit britt stabieler naar mijn mening. En natuurlijk is George ook een heel ander type paard maar ik vraag me af of dat ook niet de (juiste) training is?

Ik moet zeggen dat ik ook nog steeds vaak van mening verander over wat oké is en niet.

Dat is ook wat ik bedoel zachter/vriendelijk is niet altijd beter. Als het paard z'n lijf niet goed gebruikt is dat op termijn niet echt vriendelijker al oogt het voor ons wel vriendelijk. En die middenweg is denk gewoon heel lastig. Om het zowel nu vriendelijk te doen maar ook op de lange termijn vriendelijk te houden zodat het paard niet overmatig slijtage oploopt door de ruiter/training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 15:41 



 
Profiel   

Koetje_boe schreef
Als ik bij mij op stal kijk zie ik steeds meer dingen waar ik me bij andere aan erger...
van gevorderde ruiters die enorm zagen, tot instructeurs die er meteen hun sporen in rammen.

Als ik alles zo zie heb ik het idee dat onze sport steeds harder word en de harmonie aan het verdwijnen is...
zo rijd een kennis van mij met gemak in het z, maar rijd der pony vervolgens wel bijna elke maand open. (Zowel in de mond als op de buik)

*knip*

ik heb afgelopen jaar bij verschillende instructeurs les gehad. Maar de meeste ging het om het plaatje, zo vroeg ik bijvoorbeeld hoe ik mijn paard ontspannen in de rug kon krijgen. Nou werkelijk ze keek me aan of ze water zag branden... en wist te zeggen “ hoezo ontspannen? Hij buigt toch af, gewoon een trap er tegen aan dan gaat hij verruimen. En dan is van die spanning niks meer te zien.


Misschien kom ik alleen op de juiste stallen, maar ik kom dit dus gewoon niet tegen. Is er wel eens iemand die minder vriendelijk rijdt dan dat ik het graag zou zien, zeker, maar mensen die elke maand hun paard open rijden of instructeurs die zeggen dat je maar een trap moet geven, dan is er van spanning niks meer te zien heb ik echt nog nooit meegemaakt.

Ik merk juist dat tegenwoordig de focus veel meer ligt op de harmonie i.p.v. benen zwaaien. Kwam je vroeger nog wel eens weg met grote KWPN'er die niet correct door het lijf ging, tegenwoordig word je echt veel meer afgestraft als het paard niet goed door z'n lijf gaat (gelukkig). Natuurlijk blijft er altijd ruimte voor verbetering, maar ik herken het beeld dat in de openingspost wordt geschetst echt totaal niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 15:51 



 
Profiel   

Pfff ik herken het wel en niet. Wanneer mijn instructrice tips geeft, krijg ik juist veel over mijn houding te horen. En dat was vroeger ook, maar voor mijn gevoel heb ik toen wel heel veel mijn zweep moeten gebruiken. Ik vind dat je verschillende paardenmensen moet ontmoeten om zo een mening over paarden houden en ermee werken te vormen. Want paardenmensen zijn een van de eigenwijste mensen ooit en als je dan oogkleppen op hebt, schiet je er niks mee op. Iedereen heeft een verschillende visie en juist door mensen met verschillende visies te spreken, verbreed je je eigen visie ook (wat niet betekent dat je meteen alles moet goedvinden, maar dat je wel de achterliggende gedachte van bepaald handelen kent, ook al ben je het er allesbehalve mee eens).

Bij mij op de studie (Toegepaste Biologie) was het eerste wat ze over de paardensport/hobby zeiden dat het heel erg achterloopt wat betreft dierenwelzijn. En dat is schrikken als je je bedenkt dat iedereen hard roept met alternatieven en zegt dat we van oude 'paardonvriendelijke' methodes af moeten. Maar als je om je heen kijkt, lopen we inderdaad nog zwaar achter op veel vlakken (en men komt met excuusjes, ik zie het ook regelmatig op bokt). En ja, het zou me niks verbazen als het rijden daar ook bij hoort, maar ik merk het zelf niet zo zeer bij mijn instructies, daar wordt wel vanuit het paard uitgelegd en dat vind ik zelf ook prettig.
Natuurlijk heb ik wel dingen gezien waarvan ik dacht 'dat kan echt niet' en heb ik zelf ook wel eens zoiets gedaan waarvan ik later dacht 'dat had ook anders gekund', maar meteen erger dan 10 jaar geleden, dat niet. Of het beter is, durf ik dan ook weer niet te zeggen.

Een paar voorbeelden: ik ging als kind jaarlijks naar Oostenrijk met mijn grootouders en een keer gingen we naar een circus en ik was allesbehalve blij met hoe strak ze de hoofden naar achter hadden gespannen en de paarden toen onder andere lieten steigeren. Als kind wist ik al dat dat vrij belastend was en ik kon het ook echt niet goedkeuren, je zag het ongemak bij de dieren. En een paar jaar geleden was ik bij een fair waar ze ook dierenshows gaven (gaf zelf een paar demo's met de alpaca's) en ik zag toen ook een carrousel Friezen waarbij een enkeling vreselijk in de krul werd getrokken. Maar ik heb ook shows gezien waarbij de paarden netjes en ontspannen liepen, dus het is maar net wat je tegenkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 16:03 



 
Profiel   

Tigra_ schreef
Tigra_ schreef
Ik vindt het wel grappig dat je romy huisman en jolanda in een zin noemt. Mijn persoonlijke mening is dat ik romy helemaal niet zo'n fijne ruiter vind. Ja ze is er naast vrij soft maar haar rijden oogt naar mijn idee niet echt super vriendelijk. Vond het ook wel opvallen dat ze zelf op haar site heeft staan "dansen met een paard" in plaats van een slaafs paard maar haar laatste recente proef was echt niets dansend aan. Vond ik wel een afknapper.


Maar verder is het van alle tijden, ik heb wel het idee dat er meer aandacht komt voor het welzijn van de paarden maar niet alles wat zacht oogt is ook goed. Daar gaat het wat mij betreft ook nog weleens mis dat je door de "zachtheid'' niet wil zien dat het paard ook niet heel happy is.


Mag ik vragen wat je niet super vriendelijk vindt aan haar rijden? Ik zie het zelf namelijk niet. Het proefje was niet echt spectaculair idd maar wat zou je dan meer willen zien?

* Ik ben gewoon nieuwsgierig en probeer overal iets op te steken


Ik vindt dat haar eigen houding het paard best wel lijkt te storen. En verder loopt het paard gewoon niet lekker door het lijf er zit gewoon geen power in. Het is het allemaal gewoon net niet voor mij.
Nu oordeel ik wel voornamelijk op dat proefje wat ze reed verder ken ik niets van haar. Maar als je een paard in de weg zit dan is dat natuurlijk niet echt vriendelijk.

Ik zie dat dansen gewoon niet terug bij hun en dat zie ik dan wel eerder bij andere ruiters die niet direct bekend staan om hun "zachtheid".
Als ik dat dan vergelijk met britt dekker tja dan gebruikt George gewoon beter z'n lijf. Ook zit britt stabieler naar mijn mening. En natuurlijk is George ook een heel ander type paard maar ik vraag me af of dat ook niet de (juiste) training is?

Ik moet zeggen dat ik ook nog steeds vaak van mening verander over wat oké is en niet.

Dat is ook wat ik bedoel zachter/vriendelijk is niet altijd beter. Als het paard z'n lijf niet goed gebruikt is dat op termijn niet echt vriendelijker al oogt het voor ons wel vriendelijk. En die middenweg is denk gewoon heel lastig. Om het zowel nu vriendelijk te doen maar ook op de lange termijn vriendelijk te houden zodat het paard niet overmatig slijtage oploopt door de ruiter/training.[/quote]

----

Ik heb zonet ook het filmpje even gekeken naar aanleiding van jouw opmerking en ik ben het helemaal met je eens.
Op het filmpje zie ik geen paard wat fijn door het lijf gaat, maar een paard wat trucjes kent.
Neem bijvoorbeeld de schouderbinnenwaarts. Op het filmpje vind ik persoonlijk dat er stelling wordt gevraagd en that's it. Paard treed niet onder van binnen, niet op 3 sporen en niet van achter naar voren.
Het is een trucje in plaats van de oefening die getoond wordt.

Overigens zag ik laatst een filmpje van Feather Light Horsemanship, die reed een bont paard (volgensmij) op neckrope.
Op het filmpje liet ze dingen zien zoals een pirouette, passage, volgensmij ook een piaffe en verzameling. Excuse me if i'm wrong maar het is al een paar dagen geleden dat ik het filmpje heb gezien.

In geen van deze oefeningen vond ik dat ze de oefening daadwerkelijk gebruikte voor datgeen waar de oefening voor is, maar was het wederom simpelweg een trucje. Paard had in geen van de oefeningen het gewicht op de achterhand, boog niet door en maakte geen mooie verbinding van achteren naar voor. Overigens vond ik de aanleuning wel vrij goed in het filmpje.

Nu denk ik dat veel vloggers, zoals Romy, veel van de oefeningen niet gebruiken als oefeningen maar als trucjes. Als je dan kijkt naar een filmpje van bijvoorbeeld de Meulendijk zusjes of van Emmelie Scholtens of welk ander filmpje van een prof die een oefening uitlegt, zie je dat zij de oefening veel beter begrijpen, en de oefening ook daadwerkelijk gebruiken voor het verbeteren en versterken van het paard.
Die mensen weten wat ze aan het doen zijn, en daarom gaat daar het leerproces voor een paard ook veel sneller.

Als ik op het lagere niveau dressuur hier in de buurt kijk, weet ik niet of ik moet lachen of huilen van het niveau wat daar rond rijd, zelfs zo erg dat ik eenmaal heb gevraagd waar de wedstrijdleiding was want wat er op het voorterrein gebeurde kon werkelijk waar echt niet.

edit: quote is een beetje misgegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 16:46 



 
Profiel   

Wat ik mij oprecht af vraag ,sinds wanneer ben je een prof??? Als je internationaal start?? Of als je correct je paard traint ongeacht wedstrijd niveau?

En je moet ergens beginnen kwa leren trainen. Dus per wanneer ben je dan een prof? En hoe worden de ruiters die nu profs zijn dan profs?? Die beginnen toch ook bij begin.

Wat doen hun om profs te worden? Naast het geld wat er in om gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 17:21 



 
Profiel   

plutolover schreef
Wat ik mij oprecht af vraag ,sinds wanneer ben je een prof??? Als je internationaal start?? Of als je correct je paard traint ongeacht wedstrijd niveau?

En je moet ergens beginnen kwa leren trainen. Dus per wanneer ben je dan een prof? En hoe worden de ruiters die nu profs zijn dan profs?? Die beginnen toch ook bij begin.

Wat doen hun om profs te worden? Naast het geld wat er in om gaat.


Heel plat gezegd ben je een prof (professional afgeleid van profession Engels voor beroep) als je iets doet om je brood te verdienen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:10 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties Tigra en Seventeen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 20:56 



 
Profiel   

Seventeen schreef
Ik heb zonet ook het filmpje even gekeken naar aanleiding van jouw opmerking en ik ben het helemaal met je eens.
Op het filmpje zie ik geen paard wat fijn door het lijf gaat, maar een paard wat trucjes kent.
Neem bijvoorbeeld de schouderbinnenwaarts. Op het filmpje vind ik persoonlijk dat er stelling wordt gevraagd en that's it. Paard treed niet onder van binnen, niet op 3 sporen en niet van achter naar voren.
Het is een trucje in plaats van de oefening die getoond wordt.

Overigens zag ik laatst een filmpje van Feather Light Horsemanship, die reed een bont paard (volgensmij) op neckrope.
Op het filmpje liet ze dingen zien zoals een pirouette, passage, volgensmij ook een piaffe en verzameling. Excuse me if i'm wrong maar het is al een paar dagen geleden dat ik het filmpje heb gezien.

In geen van deze oefeningen vond ik dat ze de oefening daadwerkelijk gebruikte voor datgeen waar de oefening voor is, maar was het wederom simpelweg een trucje. Paard had in geen van de oefeningen het gewicht op de achterhand, boog niet door en maakte geen mooie verbinding van achteren naar voor. Overigens vond ik de aanleuning wel vrij goed in het filmpje.

Nu denk ik dat veel vloggers, zoals Romy, veel van de oefeningen niet gebruiken als oefeningen maar als trucjes. Als je dan kijkt naar een filmpje van bijvoorbeeld de Meulendijk zusjes of van Emmelie Scholtens of welk ander filmpje van een prof die een oefening uitlegt, zie je dat zij de oefening veel beter begrijpen, en de oefening ook daadwerkelijk gebruiken voor het verbeteren en versterken van het paard.
Die mensen weten wat ze aan het doen zijn, en daarom gaat daar het leerproces voor een paard ook veel sneller.

Als ik op het lagere niveau dressuur hier in de buurt kijk, weet ik niet of ik moet lachen of huilen van het niveau wat daar rond rijd, zelfs zo erg dat ik eenmaal heb gevraagd waar de wedstrijdleiding was want wat er op het voorterrein gebeurde kon werkelijk waar echt niet.

edit: quote is een beetje misgegaan.


Ik vind jouw opmerking zo ontzettend raak. Dat is precies zoals ik het ook zie.
Het is zo'n zonde dat dit soort meiden zoveel ruimte krijgen om hun middelmatige gevoel voor rijden op zo'n grote schaal te laten zien. Zo trekken ze eigenlijk het niveau van de rijkunst naar benenden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 21:58 



 

Veulen84 schreef
Seventeen schreef
Ik heb zonet ook het filmpje even gekeken naar aanleiding van jouw opmerking en ik ben het helemaal met je eens.
Op het filmpje zie ik geen paard wat fijn door het lijf gaat, maar een paard wat trucjes kent.
Neem bijvoorbeeld de schouderbinnenwaarts. Op het filmpje vind ik persoonlijk dat er stelling wordt gevraagd en that's it. Paard treed niet onder van binnen, niet op 3 sporen en niet van achter naar voren.
Het is een trucje in plaats van de oefening die getoond wordt.

Overigens zag ik laatst een filmpje van Feather Light Horsemanship, die reed een bont paard (volgensmij) op neckrope.
Op het filmpje liet ze dingen zien zoals een pirouette, passage, volgensmij ook een piaffe en verzameling. Excuse me if i'm wrong maar het is al een paar dagen geleden dat ik het filmpje heb gezien.

In geen van deze oefeningen vond ik dat ze de oefening daadwerkelijk gebruikte voor datgeen waar de oefening voor is, maar was het wederom simpelweg een trucje. Paard had in geen van de oefeningen het gewicht op de achterhand, boog niet door en maakte geen mooie verbinding van achteren naar voor. Overigens vond ik de aanleuning wel vrij goed in het filmpje.

Nu denk ik dat veel vloggers, zoals Romy, veel van de oefeningen niet gebruiken als oefeningen maar als trucjes. Als je dan kijkt naar een filmpje van bijvoorbeeld de Meulendijk zusjes of van Emmelie Scholtens of welk ander filmpje van een prof die een oefening uitlegt, zie je dat zij de oefening veel beter begrijpen, en de oefening ook daadwerkelijk gebruiken voor het verbeteren en versterken van het paard.
Die mensen weten wat ze aan het doen zijn, en daarom gaat daar het leerproces voor een paard ook veel sneller.

Als ik op het lagere niveau dressuur hier in de buurt kijk, weet ik niet of ik moet lachen of huilen van het niveau wat daar rond rijd, zelfs zo erg dat ik eenmaal heb gevraagd waar de wedstrijdleiding was want wat er op het voorterrein gebeurde kon werkelijk waar echt niet.

edit: quote is een beetje misgegaan.


Ik vind jouw opmerking zo ontzettend raak. Dat is precies zoals ik het ook zie.
Het is zo'n zonde dat dit soort meiden zoveel ruimte krijgen om hun middelmatige gevoel voor rijden op zo'n grote schaal te laten zien. Zo trekken ze eigenlijk het niveau van de rijkunst naar benenden.



over welk filmpje praten jullie??

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 07:42 



 
Profiel   

@ TS: Chapeau voor je bericht.

Ik werd op mijn twaalfde zo ongeveer verliefd op de Spaanse Rijschool in Wenen.
(Inmiddels weet ik dat er meerdere rijscholen zo rijden...)
En ik rijd ('een soort van') Spaans klassieke dressuur op mijn Knollie.

En driekwart van de ruiters op stal - brrr.
Meer 'karikatuur dan dressuur'.
Paard van negen dat al een jaar niet goed loopt is volstrekt normaal. |(
Het aantal bezoeken van dierenarts, fysiotherapeut etc etc niet te tellen.

En vwb een piaffe op neckrope op de voorhand : zo gaat het bij mij op stal ook, op de voorhand, dan.
Vrijwel niemand gebruikt 'de oefeningen' waar ze voor zijn : 1) voel hoe je dier is, 2) doe een gymnastiekoefening om het nog iets beter te maken 3) voel hoe het gaat en ga zoeken.
Of gewoon pret maken en lekker gymnastiekken met je dier.

Als je nou toch wil piafferen omdat je dat leuk vindt, dan is klickertraining en neckrope zo'n slechte 'aanvliegroute' nog niet.
(De betere piaffes hebben wellicht net iets meer nodig, maar het is vele malen diervriendelijker dan sporen plus stang.)


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-05-21 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:09 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
@ TS: Chapeau voor je bericht.

Ik werd op mijn twaalfde zo ongeveer verliefd op de Spaanse Rijschool in Wenen.
(Inmiddels weet ik dat er meerdere rijscholen zo rijden...)
En ik rijd ('een soort van') Spaans klassieke dressuur op mijn Knollie.

En driekwart van de ruiters op stal - brrr.
Meer 'karikatuur dan dressuur'.
Paard van negen dat al een jaar niet goed loopt is volstrekt normaal. |(
Het aantal bezoeken van dierenarts, fysiotherapeut etc etc niet te tellen.


Geen idee wat ze doen op jou stal, maar soms is het ook gewoon pech he.
Hier een paard van net aan 6 dat al meerdere blessures, maagzweren, mok, hoefzweren etc heeft gehad. En toch... als ik nu een iemand zou moeten aanduiden die echt zacht, vriendelijk en beheerst rijdt zonder ooit te overvragen en met aandacht voor de juiste spieren en houding zonder dwang... dan is het die ruiter.
Maar paard is gewoon een brokkenpiloot. Doet gek op de wei. Doet een maagzweer als die 2x mee is gaan crossen ondanks onbeperkt ruwvoer. Wil niet eten op verplaatsing. Heeft gevoelige hoeven en een platvoet. Kwalitatief voer, minimaal 12u per dag buiten in groep en altijd een droge plek in de winter. Andere paarden nooit iets mee, en toch die ene...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:16 



 
Profiel   

@ Poekkie: tuurlijk bestaan er brokken- piloten - paarden.
En tuurlijk kun je pech hebben.

Het ging mij om de systematiek : dit is normaal op deze stal.
Tachtig peperdure paarden met duurbetaalde instructeurs - zou je dressuur rijden zoals het bedoeld is : je dier leren jou goed te dragen, sterker maken, lenig houden : dan zullen er heus wel eens wat blessures zijn ('oliebol happens') maar worden een heleboel dieren plezierig oud terwijl ze gewoon in het werk staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:27 



 
Profiel   

Ah ok, ik dacht dat je sprak over alleen dat paardje van 9 :)

Gek eigelijk, je zou denken dat eigenaars van peperdure paarden ze juist zo goed mogelijk proberen te houden.

Weet niet meer waar het was, maar dacht ooit gelezen te hebben dat bij de echte top juist minder blessures voorkwamen. Maar heb voor nu helaas geen bron, dus pin me er niet op vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:31 



 
Profiel   

Ik heb het idee dat er altijd wel een tweedeling zal blijven in de paarden sport. Veel mensen hebben gewoon niet de kennis en geduld en kiezen daarom voor de “makkelijke” weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:47 



 
Profiel   

Reina_Lucia schreef
Ik heb het idee dat er altijd wel een tweedeling zal blijven in de paarden sport. Veel mensen hebben gewoon niet de kennis en geduld en kiezen daarom voor de “makkelijke” weg.

Omdat dit ook nog met punten beloond word.
Als de jurering weer eens ging worden paard voor de LL, goed rug/buik gebruik vanuit een actieve achterhand. En een happy athlete om te zien.
Moet je eens kijken hoe snel mensen anders gaan rijden.
Die dat dan eigenwijs niet doen staan steeds achteraan.
Maar helaas....

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:02 



 
Profiel   

Maar dat wordt nu ook al beloond. Het is niet dat goed rijden afgestraft wordt. Dat wordt ook echt beloond.
Ik heb moeite dat het meteen weer de sport/wedstrijd ruiters zijn, terwijl je bij elke groep goede en slechte ruiters hebt. Ik zie bij de recreatieve groep ook echt dingen waar de tranen van in ogen staan en bij sommige in wedstrijd groep ook. Qua rukken en plukken, Qua kapotte paarden en noem maar op. Maar bij beide ook hele fijne dingen. Het hoeft niet mijn manier te zijn, maar ik kan het dan wel waarderen.

Dat is ook niet iets van deze tijd, maar volgens mij gewoon altijd al. Helaas.

Qua mensen die de jeugd volgt op sm, ja daar zie ik ook regelmatig dingen waar ik echt niet blij van word en wat helemaal niet zo zacht en fijn voor het paard is. Dat is wel een ding, want dat wordt wel nagedaan.

De stal waar ik heb leren rijden had ook mensen die totaal anders rijden als dat ik doe. Terwijl we van dezelfde mensen les hadden en dus dezelfde dingen hoorden. Waarom ik dan geleerd heb niet aan de voorkant op te lossen en die anderen dat juist wel doen, tja geen idee. Dat is het vreemde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:09 



 
Profiel   

Natuurlijk doet de recreatieve groep dat ook, dat zal ik zeker niet ontkennen.
Maar wat er in het nieuws komt, wat je vaak op internet ziet zijn toch de wedstrijden.
En als daar als voorbeeld een winnaar op zeer hoog niveau geen gel.l in de krul wint, hoe moet een ander die zich er niet in verdiept weten dat het niet klopt.
Ook de recreant ziet dat beeldmateriaal.

En nee netjes rijden word echt nog veel te weinig beloond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:21 



 
Profiel   

Rijd jij nog wedstrijden of kom je er nog? Ik zie nu juist mensen die afgestraft worden als ze aan de voorkomt zitten te kloten. En mensen die netjes rijden krijgen ook gewoon de punten. Dan moet de proef ook netjes zijn en niet 10 onderdelen fout gaan, maar wel vriendelijk gereden want fout blijft wel fout. Met huidige paard heb ik op vrijwel ieder protocol een compliment voor vriendelijke en nette rijden en de aanleuning en daar dus altijd hoge cijfers voor. Het ligt er dan wel aan hoe ik de rest van de proef gereden heb of het totaal hoog is en dat zie ik op de vereniging of bij schrijven vroeger ook.

Vroeger werden er trouwens in de topsport ook dingen al minder afgestraft als in de basis sport. Niet kunnen stappen of stilstaan bijvoorbeeld en dan niet eens een enorme onvoldoende. Maar niet alleen de topsport is tegenwoordig een voorbeeld, juist door sociale media kan je veel meer 'voorbeelden' vinden. Het gevaar zot hem dan wel weer in dat nadoen zonder instructeur.

En ja, als die instructie niet goed opgeleid is en dan gaat lesgeven, hoe moet die anderen dan goed lesgeven? Dat is natuurlijk heel lastig en je komt pas uit die cirkel als het niet meer goed voelt en dan moet je gaan zoeken.

Ik heb bijvoorbeeld altijd graag gelezen en overal informatie gezocht. Clinical bezoeken, zonder te rijden, want van iedereen kan ik iets leren. Zelfs als ik leer wat ik absoluut niet wil. Maar als je dat niet uit jezelf hebt en je zit in een 'slechte' omgeving, ja wat dan? Lastig. Maar niet perse iets van deze tijd alleen.


Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-05-21 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:25 



 
Profiel   

Helemaal eens met MyWishMax,

Nou ben ik niet zo oud (wel ouder dan TS) maar ik heb niet echt het idee dat er een verschil is met 15 jaar geleden. Misschien wel dat de kloof tussen verschillende stijlen groter is geworden. Het lijkt ook een beetje mode om jezelf aan te sluiten bij een bepaalde stijl (of instructeur) en helemaal volgens die richting te gaan rijden en alles wat er niet bij hoort te weren.
Social media heeft denk ik een grote inpact, helemaal in combo met het nog steeds punten krijgen voor in mijn ogen toch rondrijden met teveel spanning. Je wint, je bent trots, je zet het op SM. Je krijgt daar weer reacties op omdat je hebt gewonnen en zo geeft het beeld naar iedereen toe dat die manier van rijden en winnen dus de manier is. Echt grof rijden wordt wel afgestraft, maar spectakel met misschien iets minder ontspanning wint toch echt nog steeds van een brave, ontspannen proef (en dan bedoel ik niet dat het ontspannen paard als een dweil zonder impuls door de ring ging).
Of het (stilstaande) plaatje op social media na proberen te doen en voor de quick fix je paard in de krul trekken want dan ziet het er 'hetzelfde' uit. Goed leren kijken is tenslotte ook niet gemakkelijk.

PLUS: Er zijn zooooooveeeeeeel cursussen, opleidingen, ervaringen ect. om jezelf vervolgens instructeur te kunnen noemen. Hoe weet je als 'leek' nou wat wel of niet goed is? Soms hoor ik instructeurs dingen zeggen waar mijn mond van open valt, maar die mensen hebben 1. hoger gereden dan dat ik heb gedaan en ooit zal doen, 2. kennelijk een opleiding gedaan waardoor ze er verstand van hebben en ik niet. Maar toch...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:33 



 
Profiel   

Ja, qua stijl zie ik wel ja. Vind ik lastig, ik houd niet van 1 vaste lijn. Maar ik zoek dus graag zelf dingen uit. (Ik had bericht nog aangevuld haha) dus of ik leer iets waarvan ik denk dat ik het kan gebruiken of ik leer iets wat ik nooit wil gebruiken.

Maar hoe kom je uit die cirkel als je zelf niet verdiept of gewoon tevreden bent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:36 



 
Profiel   

MWM
Paar jaar terug ging ik nog regelmatig bij iemand kijken, dan moet er in 3 jaar tijd ineens erg veel veranderd zijn.
Maar dat kan natuurlijk.

Maar als ik dan zie wat de top nog voor winnaars geeft betwijfel ik dat eigenlijk, al lijken ze idd de best te doen die neus eruit te krijgen zie je in de rest van het lijf dat het ook alleen maar voor de proef wat is en niet bevestigd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen