Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 27 van de 29 [ 717 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

 
Profiel   

Daphara schreef
Want imo moet de focus niet zijn “is plus-size (of curvy) kleding nou een slechte ontwikkeling in de paardensport, maar de discussie zou gevoerd moeten worden op percentage gewicht t.o.v. het paard, ongeacht de kledingmaat van de ruiter.


En daar ben ik het dan weer niet mee eens. Want een man zonder overgewicht die 85 kg weegt belast imo een paard minder dan een vrouw van 1,60 die door overgewicht 85 kg weegt.
Natuurlijk hangt eea ook af van hoe je rijdt. Maar een top springruiter weegt al gauw 85 kg. En iemand met fors overgewicht zal een dergelijk niveau nooit halen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:08 



 
Profiel   

Oh mijn nederige excuses, ik dacht dat de link erbij stond
http://www.findglocal.com/NL/Vuren/5561 ... -Stability



En ja die ruiters komen wel degelijk in de buurt van die 15 % namelijk veel mannen al.
Maar daar hadden we he héééél veel paginas terug al over

herhaling, herhaling, van mensen die even binnen komen waaien.

Nou doet doei, veel plezier met herhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:10 



 
Profiel   

996981 schreef
Van ruiters mag je imo verwachten dat ze, wanneer ze sportprestaties van hun paard verlangen, zelf ook in conditie zijn.


Precies _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:11 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Oh mijn nederige excuses, ik dacht dat de link erbij stond
http://www.findglocal.com/NL/Vuren/5561 ... -Stability



En ja die ruiters komen wel degelijk in de buurt van die 15 % namelijk veel mannen al.
Maar daar hadden we he héééél veel paginas terug al over

herhaling, herhaling, van mensen die even binnen komen waaien.

Nou doet doei, veel plezier met herhalen.

De gemiddelde paardensporter is vrouw (zo’n 80-90%?)

Ik denk dat we dus prima die 15 aan kunnen houden voor de gemiddelde paardensporter = vrouw.

Ik denk dat het niet de goede link is die je plaatst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:22 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Oh mijn nederige excuses, ik dacht dat de link erbij stond
http://www.findglocal.com/NL/Vuren/5561 ... -Stability



En ja die ruiters komen wel degelijk in de buurt van die 15 % namelijk veel mannen al.
Maar daar hadden we he héééél veel paginas terug al over

herhaling, herhaling, van mensen die even binnen komen waaien.

Nou doet doei, veel plezier met herhalen.


:') ik haak ook af vanwege dezelfde reden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:39 



 
Profiel   

Ik lees al vanaf het begin mee. Ik weet dus wat er allemaal aan bod is gekomen. De hoeveelheid onjuiste/onvolledige beweringen die hier gedaan worden werden een doorn in m’n oog. Vandaar dat ik reageerde.

Dat we nu weer terug aan zijn belandt bij dezelfde discussie komt naar mijn idee omdat er weinig inhoudelijk wordt gereageerd op het onderwerp waarop ik inhaakte. Schijnbaar is het blijven wijzen naar hen die ook zwaar zijn (mannen) en blijven beargumenteren waarom specifieke gevallen uitzonderingen zijn op de regel makkelijker.

Dat past overigens weer in het plaatje van positivism bias. Alleen moet je daar wel van bewust zijn. Juist dat (zelf)bewustzijn ontbreekt vaak. Dat is precies de reden dat er nog te zware ruiters op een paard gaan zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:48 



 
Profiel   

996981 schreef
Ik lees al vanaf het begin mee. Ik weet dus wat er allemaal aan bod is gekomen. De hoeveelheid onjuiste/onvolledige beweringen die hier gedaan worden werden een doorn in m’n oog. Vandaar dat ik reageerde.

Dat we nu weer terug aan zijn belandt bij dezelfde discussie komt naar mijn idee omdat er weinig inhoudelijk wordt gereageerd op het onderwerp waarop ik inhaakte. Schijnbaar is het blijven wijzen naar hen die ook zwaar zijn (mannen) en blijven beargumenteren waarom specifieke gevallen uitzonderingen zijn op de regel makkelijker.

Dat past overigens weer in het plaatje van positivism bias. Alleen moet je daar wel van bewust zijn. Juist dat (zelf)bewustzijn ontbreekt vaak. Dat is precies de reden dat er nog te zware ruiters op een paard gaan zitten


En precies dat is reden 2 waarom ik afhaak :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:50 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
In de tijd dat ik nog reed accepteerde ik maar gewoon dat ik 20cm tekort kwam aan broekspijpen bij rijbroeken. Droeg gewoon altijd lange sokken. Dit is geloof ik nu wel beter geregeld maar toen (10 jaar terug) was het echt vreselijk. :')

Ik heb nog steeds een rijbroek die 20cm te kort is, en de tailleband letterlijk mijn bh rand raakt als ik zit :+
Afschuwelijk ding tbh.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 16:06 



 
Profiel   

SIM Kun je dat uitleggen? Want ik ben het volgens mij met 996... eens, maar misschien vergis ik mij (zie ik iets over het hoofd?)

Wat 996... moet ik overigens verstaan onder positivsm bias?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 16:09 



 

DuoPenotti schreef
Nu ga je er van alles bijhalen :)

Ja bij doe percentages ga je uit van gezond gewicht paard :)
Lijkt me logisch ook.
Ooh ik pas niet meer, weet je wat ik ga mijn paard moddervet voeren en dan pas ik weer :D
dus....

nee genoeg hebben geen overgewicht, maar hebben nu eenmaal ook zulke bouw.
Genoeg dressuurpaarden met overgewicht overigens, waar je echt geen ribjes kunt voelen (of zien)


maar dit soort dingen erbij halen is tja, hoe zeg ik het.... niet echt relevant.

En we draaien steeds cirkeltjes, ook omdat vele ergen in de laatste pagina's binnen vallen en dan herhaling komt.
Dus ik wens iedereen nog een fijne voortzetting van het topic.
Ik haak af.


Ik vind de conditie van het paard zeker wel relevant.
Een onbespierd of een te dik paard moet je al geen te zware ruiter op willen hebben.

De meeste koudbloeden die ik ken, hebben overgewicht en dat wordt te veel op bouw weg geschreven. Soms denk ik wel eens dat de paarden in de zelfde welvaartstoestand verkeren als veel mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 16:15 



 
Profiel   

De meeste ruiters met overgewicht die ik ken hebben ook paarden met overgewicht, voornamelijk koudbloeden. Ponymaat tinkers en haflingers van liefst 550-600kg zwaar, echt bizar. Omdat het waarschijnlijk zo beter voor het plaatje is als de combinatie in het geheel even zwaar lijkt :?

Losgezien daarvan; al behoor ik met mijn 190cm en flinke bespiering (ik train 3-4x/week een discipline waarmee ik aardig veel spieren opbouw) tot die "mannen-uitzondering" :') verandert het niets aan het feit, dat ik nog steeds voor 100% pony's en aardig veel paarden te zwaar ben. Gewicht is gewicht, ongeacht dat mijn kont prima in een standaard zadel past, dat ik geen " curvy lijn" kleding nodig heb en over het algemeen gewoon fit ben. Ja, het is zo, dat meebewegend gewicht makkelijker te dragen is dan dood gewicht, maar dat kent ook zijn grenzen. Je kunt hiermee het percentage misschien net een tikje oprekken, zo'n relatief zware maar sportieve ruiter met prima core en balans, maar minder ver dan sommigen denken.

Ik ben in mijn manegejaren heeeeel vaak bepaalde paarden geweigerd (en pony's helemaal) omdat ik daar te zwaar voor was (we werden vroeger verplicht gewogen) en - alhoewel het altijd vrij vervelend voelde - terecht zo. Een geschikt paard kopen is ook een uitdaging, want de meeste warmbloeden kan ik mijn gewicht niet aandoen :') Meeste lange mannen gaan ook niet zomaar op iele pony's zitten, maar enkel op getrainde springpaarden die in de juiste verhouding staan tot het gewicht van hun ruiters. En , al zou het sommigen verbazen, zitten die lange maar sportieve mannen meestal hooguit rond 80-90kg, dus qua gewicht is het meer de onderkant van de plus size doelgroep :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 16:39 



 
Profiel   

Nikass schreef
SIM Kun je dat uitleggen? Want ik ben het volgens mij met 996... eens, maar misschien vergis ik mij (zie ik iets over het hoofd?)

Wat 996... moet ik overigens verstaan onder positivsm bias?

positivsm bias is het fenomeen dat mensen de nijging hebben de werkelijkheid gunstiger te beoordelen dan deze is werkelijkheid is. Mensen gaan ervan uit dat zij geen longkanker krijgen van roken, dat zij niet van hun partner gaan scheiden etc. terwijl de kans dat ze wel ziek worden of uit elkaar gaan, groot is. Het idee ''mij overkomt zoiets niet''.

In dit topic zie je ook dat mensen ervan uitgaan dat zij een uitzondering zijn. Ze hebben wel maat x of gewicht x, maar als het paard er onder lijdt zullen ze dat wel merken, zal de omgeving het wel vertellen etc.

In werkelijkheid zijn er daardoor veel zware ruiters, die allemaal vinden dat zij die ene uitzondering zijn bij wie het wel kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 16:42 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat paarden qua gewicht te hoog worden ingeschat. Een paard weegt niet zomaar 600 kg. Toen ik bij de rendac werkte heb ik menig paard op de weegbrug gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 17:07 



 
Profiel   

Ik heb wel een haflinger van ruim 600kg op de weegschaal gezien :p maar dat was ver boven zijn gezonde gewicht.

Meeste waarmbloeden wegen 450-550kg, en pas zware waarmbloeden goed aan de maat komen in de buurt van 600kg en meer, niet je eerste beste sportgefokte KWPNer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 17:35 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Mijn ervaring is dat paarden qua gewicht te hoog worden ingeschat. Een paard weegt niet zomaar 600 kg. Toen ik bij de rendac werkte heb ik menig paard op de weegbrug gezien.

600 zitten ze zo op.
Mijn arabier weegt 450 en mijn Fries woog 550 en was 1,60.
Mijn huidige paard weegt onbespierd 625 (1,68)

De laatste jaren is het makkelijker om je paard te laten wegen.
Bij evenementen is regelmatig een weegschaal aanwezig en je kan als pensionstal deze ook eens laten komen en bij de DA hebben ze weegschaal waar je je paard kan wegen.
Elke x als ik daar ben (gelukkig niet te vaak :+ ) zet ik ze op de weegschaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 17:38 



 
Profiel   

Nikass schreef
Daphara schreef
Want imo moet de focus niet zijn “is plus-size (of curvy) kleding nou een slechte ontwikkeling in de paardensport, maar de discussie zou gevoerd moeten worden op percentage gewicht t.o.v. het paard, ongeacht de kledingmaat van de ruiter.


En daar ben ik het dan weer niet mee eens. Want een man zonder overgewicht die 85 kg weegt belast imo een paard minder dan een vrouw van 1,60 die door overgewicht 85 kg weegt.
Natuurlijk hangt eea ook af van hoe je rijdt. Maar een top springruiter weegt al gauw 85 kg. En iemand met fors overgewicht zal een dergelijk niveau nooit halen.


Uit die videolink van het wetenschappelijke onderzoek kwam toch wat anders. Ook tot mijn verrassing hoor.

[ img ]

Links de eigenaar van het test paard, iemand met overgewicht, rechts de test ruiter die maar een kilo verschilde in gewicht met haar. Bij haar was de drukverdeling onder het zadel goed, liep het paard niet kreupel (geen pijn indicatoren waargenomen), bij de test ruiter was de drukverdeling onder het zadel niet goed en moest de test vanwege duidelijke tekenen van ongemak (tact fout/kreupelheid) afgebroken worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 18:18 



 
Profiel   

Daphara schreef
Nikass schreef


En daar ben ik het dan weer niet mee eens. Want een man zonder overgewicht die 85 kg weegt belast imo een paard minder dan een vrouw van 1,60 die door overgewicht 85 kg weegt.
Natuurlijk hangt eea ook af van hoe je rijdt. Maar een top springruiter weegt al gauw 85 kg. En iemand met fors overgewicht zal een dergelijk niveau nooit halen.


Uit die videolink van het wetenschappelijke onderzoek kwam toch wat anders. Ook tot mijn verrassing hoor.

[ [url=m/DUL1Sr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Links de eigenaar van het test paard, iemand met overgewicht, rechts de test ruiter die maar een kilo verschilde in gewicht met haar. Bij haar was de drukverdeling onder het zadel goed, liep het paard niet kreupel (geen pijn indicatoren waargenomen), bij de test ruiter was de drukverdeling onder het zadel niet goed en moest de test vanwege duidelijke tekenen van ongemak (tact fout/kreupelheid) afgebroken worden.

Wordt er in dat onderzoek ook iets gezegd over de invloed die het zadel heeft op de balans en dus drukverdeling van de ruiter?

Zo van de foto past die man absoluut niet in dat zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 19:06 



 
Profiel   

Ja ik vraag me wel af welke factoren in dat onderzoek allemaal worden meegenomen? Die test ruiter ziet er overigens ook niet bepaald sportief uit (nogal taille omvang, of ligt dat aan mij?) en past duidelijk niet in het zadel.
Maar er zal best een keer zo'n uitslag zijn, in stap of tijdens halthouden?
Ik zie ze beide geen parcours springen...

Dank je 996 voor je antwoord op mijn vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:15 



 
Profiel   

Mindim schreef
DuoPenotti schreef
Nu ga je er van alles bijhalen :)

Ja bij doe percentages ga je uit van gezond gewicht paard :)
Lijkt me logisch ook.
Ooh ik pas niet meer, weet je wat ik ga mijn paard moddervet voeren en dan pas ik weer :D
dus....

nee genoeg hebben geen overgewicht, maar hebben nu eenmaal ook zulke bouw.
Genoeg dressuurpaarden met overgewicht overigens, waar je echt geen ribjes kunt voelen (of zien)


maar dit soort dingen erbij halen is tja, hoe zeg ik het.... niet echt relevant.

En we draaien steeds cirkeltjes, ook omdat vele ergen in de laatste pagina's binnen vallen en dan herhaling komt.
Dus ik wens iedereen nog een fijne voortzetting van het topic.
Ik haak af.


Ik vind de conditie van het paard zeker wel relevant.
Een onbespierd of een te dik paard moet je al geen te zware ruiter op willen hebben.

De meeste koudbloeden die ik ken, hebben overgewicht en dat wordt te veel op bouw weg geschreven. Soms denk ik wel eens dat de paarden in de zelfde welvaartstoestand verkeren als veel mensen.

Helemaal mee eens. Sterker nog, een onbespierd of veel te dik paard kan m.i. eigenlijk per definitie niet goed een ruiter dragen omdat zo'n paard per definitie niet in staat is zich met een ruiter in balans en met een goed lichaamsgebruik te bewegen. Die moet je eerst vooral onbelast trainen om spieren en een beetje basisconditie te ontwikkelen. En het rijden opbouwen vanuit veel basiswerk in stap.

Daarom vind ik die gewichtsregel ook ergens een beetje onzinnig. Dan zou een te dik paard dus meer gewicht mogen dragen dan een vergelijkbaar gebouwd lichter paard in sportconditie. Terwijl een te dik paard veel harder zal slijten omdat die naast de ruiter ook nog zijn eigen loze kilo's mee moet zeulen. En er zijn zeker een hoop te dikke (rij)paarden m.n. onder de koudbloeds, die worden gewoon snel dik, zeker op het gras.
Een paard in een goede conditie is mooi evenredig gespierd en goed op gewicht, zonder speklaag of lokale vetbulten. Dat zou het streven als ruiter moeten zijn met je paard, ook al rij je maar 2x per week een simpel buitenritje.

Wat voor de ruiter geldt, geldt dus m.i. zeker ook voor het paard, de conditie van het paard is minstens net zo belangrijk voor diens gezondheid en welbevinden als die van de ruiter.

Verder zou het behalve over gewicht, drukverdeling, conditie etc weleens wat meer mogen gaan over het belang van een onafhankelijke, zuiver gecentreerde balans. Want je kunt nog zo fit en strak zijn, nog zo'n perfect passend zadel onder je kont hebben, als je niet goed in balans kunt zitten, zit je je paard in de weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:28 



 
Profiel   

Dat klopt Askja, maar daar kom je bij het slechte niveau van instructie en van jury.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:47 



 
Profiel   

Dan kan het gros van de ruiters wel wat anders gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:49 



 

[ img ]

Links de eigenaar van het test paard, iemand met overgewicht, rechts de test ruiter die maar een kilo verschilde in gewicht met haar. Bij haar was de drukverdeling onder het zadel goed, liep het paard niet kreupel (geen pijn indicatoren waargenomen), bij de test ruiter was de drukverdeling onder het zadel niet goed en moest de test vanwege duidelijke tekenen van ongemak (tact fout/kreupelheid) afgebroken worden.[/quoteDaphara)

kun je de hele link sturen, dit is maar een klein gedeelte eruit. alvast dank

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 07:42 



 

MCE schreef
[ [url=m/DUL1Sr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Links de eigenaar van het test paard, iemand met overgewicht, rechts de test ruiter die maar een kilo verschilde in gewicht met haar. Bij haar was de drukverdeling onder het zadel goed, liep het paard niet kreupel (geen pijn indicatoren waargenomen), bij de test ruiter was de drukverdeling onder het zadel niet goed en moest de test vanwege duidelijke tekenen van ongemak (tact fout/kreupelheid) afgebroken worden.[/quoteDaphara)

kun je de hele link sturen, dit is maar een klein gedeelte eruit. alvast dank


De testruiter zit in het zadel van de eigenaar en die is misschien passend voor het paard, echter niet voor de ruiter. Dus logisch dat de drukverdeling niet ok is. Zadel moet passend zijn voor ruiter en paard.
En dan nog vind ik dat je met 92 kilo niet op een paard gaan zitten.

1.60 m en 92 kilo is echt zwaar obees, afvallen lijkt me raadzaam, voor ruiter en paard.


Ik vind nog steeds dat je het maar goed blijft praten om met een te zwaar lichaamsgewicht op een paard te gaan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 07:55 



 

Mindim schreef
MCE schreef
[ [url=m/DUL1Sr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Links de eigenaar van het test paard, iemand met overgewicht, rechts de test ruiter die maar een kilo verschilde in gewicht met haar. Bij haar was de drukverdeling onder het zadel goed, liep het paard niet kreupel (geen pijn indicatoren waargenomen), bij de test ruiter was de drukverdeling onder het zadel niet goed en moest de test vanwege duidelijke tekenen van ongemak (tact fout/kreupelheid) afgebroken worden.[/quoteDaphara)

kun je de hele link sturen, dit is maar een klein gedeelte eruit. alvast dank


De testruiter zit in het zadel van de eigenaar en die is misschien passend voor het paard, echter niet voor de ruiter. Dus logisch dat de drukverdeling niet ok is. Zadel moet passend zijn voor ruiter en paard.
En dan nog vind ik dat je met 92 kilo niet op een paard gaan zitten.

1.60 m en 92 kilo is echt zwaar obees, afvallen lijkt me raadzaam, voor ruiter en paard.


Ik vind nog steeds dat je het maar goed blijft praten om met een te zwaar lichaamsgewicht op een paard te gaan zitten.




Mindim

ik vraag alleen naar de link van het onderzoek,
en praat het zeker niet goed (lees mijn andere reacties) ben zeker geen symptoombestrijder

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 08:01 



 

MCE schreef
Mindim

ik vraag alleen naar de link van het onderzoek,
en praat het zeker niet goed (lees mijn andere reacties)

Ik zie het nu, ik zag niet dat het een quote was, excuses.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 08:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 27 van de 29 [ 717 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen