Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 28 van de 29 [ 717 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

 

Mindim schreef
MCE schreef
Mindim

ik vraag alleen naar de link van het onderzoek,
en praat het zeker niet goed (lees mijn andere reacties)

Ik zie het nu, ik zag niet dat het een quote was, excuses.


+:)+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 10:13 



 
Profiel   

Ik denk dat het goed onderzoeken van de invloed van de ruiter op het paard over het algemeen niet zo makkelijk is. Omdat er zoveel meer factoren zijn dan alleen gewicht/lengte/massa/omvang.. inderdaad zoals eerder genoemd heeft zo’n testrijder een andere verhouding. Dus de kans dat die goed zit in het zadel ten opzichte van de eigenaar is klein lijkt me. Bovendien rijdt de eigenaar lijkt me regelmatig op dit paard, maar zo’n testruiter stapt er dan eenmalig of een paar keer op? Dat is al
heel anders op elkaar ingespeeld.

Wil je zoiets goed onderzoeken moet je denk ik ook de testruiter een passend zadel geven en zorgen dat deze ingespeeld is op het paard. Hoe meer combinaties je bekijkt hoe betrouwbaarder je onderzoek, dat mis ik in dit verhaal ook.

Het blijft allemaal erg paard en persoons afhankelijk. Ik geef lessen met pony’s en daar houden we rekening met lengte en gewicht. Soms zijn er kinderen die nog netjes binnen de marges vallen maar waarvan de pony’s duidelijk aangeven dat ze niet blij zijn met de ruiter. Andere kinderen zijn soms qua lengte echt aan onze max en daar loopt dezelfde pony dan voorbeeldig mee rond. Maar dit zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Elke ruiter die niet correct zit zal waarschijnlijk een slechte invloed hebben op zijn paard, ongeacht gewicht/lengte. Maar ook geen een paard wordt beter van een te lange ruiter/ te zware ruiter (of dit nou een kind van 35 kilo op een Shetlander is of een volwassene van 110 kilo op een koudbloed). Tegenover een ruiter die qua lengte en gewicht binnen de marges blijft. In geen een geval zouden we recht moeten willen praten wat krom is.

Ik ben zelf niet te zwaar op dit moment, maar mijn paard heeft nog wat naslagwerk qua balans op het moment waardoor ik er niet opstap, hij moet eerst zelf in balans leren lopen aan de lange lijnen en dan stap ik er pas weer op. Heeft niks met mijn lengte of gewicht te maken, maar simpel met dat ik het mijn paard niet moeilijker wil maken dan dat het al is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:51 



 
Profiel   

Mindim schreef
MCE schreef
[ [url=m/DUL1Sr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Links de eigenaar van het test paard, iemand met overgewicht, rechts de test ruiter die maar een kilo verschilde in gewicht met haar. Bij haar was de drukverdeling onder het zadel goed, liep het paard niet kreupel (geen pijn indicatoren waargenomen), bij de test ruiter was de drukverdeling onder het zadel niet goed en moest de test vanwege duidelijke tekenen van ongemak (tact fout/kreupelheid) afgebroken worden.[/quoteDaphara)

kun je de hele link sturen, dit is maar een klein gedeelte eruit. alvast dank


De testruiter zit in het zadel van de eigenaar en die is misschien passend voor het paard, echter niet voor de ruiter. Dus logisch dat de drukverdeling niet ok is. Zadel moet passend zijn voor ruiter en paard.
En dan nog vind ik dat je met 92 kilo niet op een paard gaan zitten.

1.60 m en 92 kilo is echt zwaar obees, afvallen lijkt me raadzaam, voor ruiter en paard.


Ik vind nog steeds dat je het maar goed blijft praten om met een te zwaar lichaamsgewicht op een paard te gaan zitten.


Dat stukje is een gedeelte uit wat ik schreef als antwoord op de stelling van Nikass dat een langere ruiter met hetzelfde gewicht beter is. Ik leg dus uit dat uit het onderzoek iets anders kwam en dat het mij verbaasde, ik praat niets goed.
Ik praat sowieso nergens goed dat te zware ruiters (t.o.v. het gezonde gewicht van het paard) op een paard klimmen.

MCE de video is een aantal pagina’s terug gelinkt en regelmatig gequote.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:58 



 

MCE de video is een aantal pagina’s terug gelinkt en regelmatig gequote.[/quoteDaphara)

+:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 12:05 



 

@Daphara

2 ruiters met een compleet ander lichaamstype op het zelfde zadel zetten, is in mijn beleving al geen goed uitgangspunt en daar gaat het onderzoek al de mist in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 12:31 



 
Profiel   

Maflinger_S schreef
Dan kan het gros van de ruiters wel wat anders gaan doen.
Wie de schoen past ...
Het zou al een hoop schelen als die ruiters wat meer hun verantwoordelijkheid zouden nemen op bovengenoemde punten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 12:45 



 
Profiel   

Mindim schreef
@Daphara

2 ruiters met een compleet ander lichaamstype op het zelfde zadel zetten, is in mijn beleving al geen goed uitgangspunt en daar gaat het onderzoek al de mist in.


Als ik me goed herinner wordt dit ook benoemd in het onderzoek, dat een zadel ook bij de ruiter moet passen om te zorgen voor een optimale drukverdeling. Deze twee ruiters werden hierbij als voorbeeld genoemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 12:55 



 
Profiel   

Askja schreef
Maflinger_S schreef
Dan kan het gros van de ruiters wel wat anders gaan doen.
Wie de schoen past ...
Het zou al een hoop schelen als die ruiters wat meer hun verantwoordelijkheid zouden nemen op bovengenoemde punten.


Je bent nooit uitgeleerd en zoiets als houding en zit kan altijd beter. En bij een verandering in lichaam kan dat ook weer gevolgen hebben.

Mijn grootste compliment, voor mij dan, was een jury die op protocol ook benadrukt had dat ik zo netjes zat en reed. Vooral een compliment toen ze me tijdens de prijsuitreiking zag strompelen (want rolstoel niet bij me) en dat ze dus niet verwacht had dat mijn lijf zo 'slecht' zou zijn. Dat vond ik dus een compliment, dat ze niet kon zien dat ik moeite heb met bepaalde dingen. En ik werk er keihard voor dat mijn beperkingen mijn paard niet hinderen. Beeld staat ver beneden het paard, functioneel altijd boven aan.

Maar dat betekent dus wel dat ik continu naast het paarf ook bezig ben, maar ook heel veel aandacht op houding en zit op paard. Effectief zitten ipv alleen netjes, want netjes hoeft niet goed voor paard te zijn.
En ja, dat heeft niks met gewicht te maken, hoewel verandering in gewicht wel kan betekenen dat je aan wat andere dingen moet werken als voorheen.

Maar dat b ook slecht is voor paard praat a niet goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 12:55 



 
Profiel   

Dan ben jij goed bezig +:)+

Netjes zitten is alleen het plaatje. Het gaat erom dat je als ruiter vanuit ontspanning je balans leert reguleren en jezelf tijdens het rijden vanuit lichaamsbewustzijn steeds blijft aan- en bijsturen. Wat dat betreft is het heel jammer dat er nog steeds instructeurs zijn die aanwijzingen geven van het niveau: knieën aan het zadel, handen naar beneden en stilhouden, hakken uitdrukken, tenen naar binnen.

Goed zuiver in balans mee leren zitten in de beweging, en dat steeds verder verfijnen, resulteert overigens uiteindelijk m.i. wel degelijk in een 'mooi plaatje' qua zit en houding. Licht, vloeiend, gemakkelijk. Dat is ook bereikbaar voor wat steviger ruiters, maar die zullen daar, net als ruiters met lichamelijke ongemakken of beperkingen, doorgaans wel een tandje harder voor moeten werken dan een meer atletische ruiter.

Een en ander vraagt hoe dan ook van jou als ruiter dat je bereid bent in die basis (blijven) investeren en dat je een instructeur hebt, of zoekt, die dat goed over kan brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 13:33 



 
Profiel   

Mindim schreef
@Daphara

2 ruiters met een compleet ander lichaamstype op het zelfde zadel zetten, is in mijn beleving al geen goed uitgangspunt en daar gaat het onderzoek al de mist in.


Dus? Wat wil je nou zeggen?

Het onderzoek wordt meerdere keren in dit topic aangehaald om te onderbouwen wat overgewicht met een paard doet.
En ik kan het wat dat betreft alleen mee eens zijn dat duidelijk is dat gewicht boven een bepaald percentage weldegelijk invloed op een paard heeft, of dat nou vanwege een hogere BMI is, of vanwege te groot voor het paard is. Er zitten grenzen aan de belastbaarheid van een paard.

Daarnaast wordt hier en daar stellig beweerd dat een langer persoon met hetzelfde gewicht minder problemen zal geven als een korter persoon met overgewicht. Uit het onderzoek zoals het gedaan is, blijkt dat niet per definitie het geval.

Ook is het dus niet per definitie zo dat als je achterwerk de lepel raakt, daar ook het zwaartepunt zit en er peanut altijd te veel druk achter op het zadel komt. Dat was ook iets hier wel beweerd werd, want iemand plaatste een foto van zichzelf ter paard en op de foto raakt haar achterwerk de lepel, dus er zou volgens sommigen te veel druk achter op het zadel komen. Dat hoeft dus echt niet zo te zijn en weet je pas als je het test.
Dan heb ik het nog wel over gewoon in/op het zadel passen en niet vet dat over de lepel heen gedrukt wordt of een ruiter die door een verkeerde zit (te korte beugels) achter in het zadel wordt gedrukt.

Petra_O schreef
Als ik me goed herinner wordt dit ook benoemd in het onderzoek, dat een zadel ook bij de ruiter moet passen om te zorgen voor een optimale drukverdeling. Deze twee ruiters werden hierbij als voorbeeld genoemd.


Precies, bij deze testruiter waren de resultaten waarschijnlijk alweer anders geweest als hij zijn beugels wat gaatjes langer had gehad, daarmee zijn zwaartepunt naar voren had gebracht. Nu wordt hij door de stoelzit letterlijk op de lepel gedrukt. Maar ook met langere beugels is er een kans dat hij niet in dat zadel past. De eigenaar haar achterwerk raakt de lepel ook, maar doordat zij haar beugels op een goede lengte heeft, ligt het zwaartepunt gewoon in het midden van het zadel, dat werd inderdaad uitgelegd in de video.

Ik heb zelf volgens mij ook geen handbreedte (is dat überhaupt een geldige “maat”?) tussen mijn kont en de lepel zitten, maar kan in stap wel mijn hand helemaal op de lepel leggen zonder dat die in de knel komt tussen mijn kont en het zadel, maar ik voel wel mijn kont in de beweging wat meer tegen mijn hand komen, de hand ligt in de beweging niet helemaal vrij, “meet” je dat dan zo? En hoe betrouwbaar is het om dat vanaf een foto te beoordelen?

Het zadel wat ik nu (tijdelijk) gebruik is met de zadelmaker getest met een soort van oranje drukpad van speciale gel. Het pad werd na elke gang beoordeeld en daaruit bleek dat bij dit zadel mijn zwaartepunt mooi in het midden van het zadel ligt. Bij het zadel met knie wrongen op het zadel, maar een wat plattere zitting, kwam mijn zwaartepunt verder naar achteren te liggen. Bij mijn 2 jaar oude zadel, die ik nieuw op maat had laten maken toen hij 5,5 jaar oud was, kwam het zwaartepunt nu te ver naar voren, waardoor de achterkant van het zadel ging schuiven.

Er is weer een nieuw zadel in de maak (duurt lang vanwege de brexit), wat straks hopelijk ook getest gaat worden met dat speciale pad. Maar goed, ik ben zo’n “idioot” die elk half jaar de zadelpasser laat komen en mee laat kijken. Mijn ruin was nog in de groei, hij fluctueerde de laatste twee jaar nog wel eens wat in gewicht en bespiering en was lastig op gewicht te houden, dus liever een keer te vaak dan een keer te weinig het zadel laten controleren. Nu is hij 8 jaar, eindelijk uitgegroeid en stabiel op goed gewicht, dus hoop ik dat we straks naar 1x per 8-12 maand controle kunnen met het nieuwe zadel.

Maar goed, ik hecht ook meer belang aan goed passend tuig als het om paarden welzijn gaat, dan aan een ruiter die voor zichzelf overgewicht heeft, maar prima op haar paard (en op het zadel) past.

Om maar weer terug te komen op het originele onderwerp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 17:53 



 
Profiel   

Daphara schreef
Dat stukje is een gedeelte uit wat ik schreef als antwoord op de stelling van Nikass dat een langere ruiter met hetzelfde gewicht beter is. Ik leg dus uit dat uit het onderzoek iets anders kwam en dat het mij verbaasde, ik praat niets goed.
Ik praat sowieso nergens goed dat te zware ruiters (t.o.v. het gezonde gewicht van het paard) op een paard klimmen.

MCE de video is een aantal pagina’s terug gelinkt en regelmatig gequote.


Beetje kort door de bocht, dát stelde ik niet. Maar maakt niet uit :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 21:22 



 
Profiel   

Ik denk zelf dat het veel belangrijker is hoe goed je belans is en hoe de combinatie tussen ruiter en paard is :) kleding maat zegt ook erg weinig verschilt ook heel erg per merk. Ik ben zelf maatje 38 heb wel mee gemaakt dat ik bij het ene merk maat 34 kan hebben en dan vervolgens bij een andere maat 40. Daarom denk ik dus dat het om je eigen balans en de combinatie gaat. Zolang je het paard niet in de weg zit als ruiter is er volgens mij ook niet veel mis mee een ruiter die heel weinig weegt met een slecht balans kan een paard ook gerust in de weg zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 00:54 



 
Profiel   

Niet mee eens. 80 kg voelt zwaarder aan als die 80 kg uit balans is, maar wordt nooit lichter en als dat een te hoog gewicht is voor het paard, is het nog steeds te zwaar.

Dat kledingmaten verschillen bij verschillende merken is fijn, maar helemaal niet relevant voor dit topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 19:26 



 
Profiel   

Svmfoto schreef
Ik denk zelf dat het veel belangrijker is hoe goed je belans is en hoe de combinatie tussen ruiter en paard is :) kleding maat zegt ook erg weinig verschilt ook heel erg per merk. Ik ben zelf maatje 38 heb wel mee gemaakt dat ik bij het ene merk maat 34 kan hebben en dan vervolgens bij een andere maat 40. Daarom denk ik dus dat het om je eigen balans en de combinatie gaat. Zolang je het paard niet in de weg zit als ruiter is er volgens mij ook niet veel mis mee een ruiter die heel weinig weegt met een slecht balans kan een paard ook gerust in de weg zitten



Maar natuurlijk is er wel een Max met betrekking tot gewicht en dier en welzijn. Wel valt het dan al snel onder plus size en niet meer onder curvy

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 22:43 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Niet mee eens. 80 kg voelt zwaarder aan als die 80 kg uit balans is, maar wordt nooit lichter en als dat een te hoog gewicht is voor het paard, is het nog steeds te zwaar.

Dat kledingmaten verschillen bij verschillende merken is fijn, maar helemaal niet relevant voor dit topic.



Mee eens

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 22:46 



 
Profiel   

Plus, heel veel paarden in NL hebben zelf overgewicht. Dan wordt er gerekend met 15% op een paard van 500kg maar als dat dier dus 50-100kg te zwaar is dan moet dat dus ook nog meegenomen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 22:51 



 
Profiel   

Mars schreef
Plus, heel veel paarden in NL hebben zelf overgewicht. Dan wordt er gerekend met 15% op een paard van 500kg maar als dat dier dus 50-100kg te zwaar is dan moet dat dus ook nog meegenomen worden.


Precies, dan moet dat er af gehaald worden, dus in jouw voorbeeld zal je moeten rekenen met 450 kilo
En dan zou je max (inclusief tuig) 67,5 kg er op mogen zetten, haal daar 10 kg af voor het tuig en dan mag de ruiter dus max 57,5 kg zijn.

Het zou helpen als paarden bij de jaarlijkse controle gewogen worden en de dierenarts aangeeft of het paard te dik/dun is of gezond gewicht heeft. Het valt mij op dat mensen heel slecht zelf het gewicht van hun paard/pony kunnen inschatten.
Een KWPN van 165 wordt vaak zo op 600 kg geschat, nou ik moet de eerste nog zien die dat haalt met een gezond gewicht, die zitten toch echt vaker richting de 550.

15% vind ik ook alleen passen bij een goed gespierd paard. Zit het paard nog niet goed in de spieren, dan moet je (imo) niet meer dan 10-12,5% van het gewicht als maximale belasting aanhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 00:54 



 
Profiel   

Ik ben niet zo van op percentages blijven hameren, maar wat overgewicht bij paarden betreft ben ik het 100% mee eens. Ik zie bijvoorbeeld vaak gewichten van pony's op bokt voorbijkomen waar ik echt van schrik, tinkers en haflingers niet groter dan 145cm maar volgens hun eigenaren liefst 600-650kg zwaar waardoor ene of andere zware amazone er wel op meent te passen :+ Nou ik heb 1 keer in mijn leven een gezonde tinker van 600kg gezien maar dat beest was gewoon een paard qua stokmaat, geen D-maat pony. De kleintjes rond dit gewicht zijn of hartstikke obees of hebben eigenaren die absoluut geen gewichten kunnen schatten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 11:05 



 
Profiel   

Ik vind dat ook vaak bizar. Mijn kwpner van net geen 165 is 600 kilo. Geen smalle, juist ouderwets gebouwd, dus wat forser en breeder en niet hoogbenig, maar die 600 kilo was toen ze te dik was vanwege blessure en dus rust. Nu zou zij tussen de 500 en 550 moeten wegen als ze vol in bespiering zou staan en niet te dik.

Nu waren er bij dat wegen wel wat koudbloeden rond de 500, maar die waren echt te dik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 11:12 



 
Profiel   

Mijn niet te dikke haflinger van 1.54 m weegt bij herhaling ca 500 kg.
1x per jaar ging hij op de weegschaal, bij de dierenarts, eerste keer voor een operatie, standaardprocedure.
Daarna heb ik het nog een paar keer gevraagd als we er toch waren voor z'n gebit. Aangezien hij elke keer min of meer even zwaar was, ben ik gestopt met laten wegen. Het verschil was nooit meer dan 10 kg.

Een arabier bij mij op stal van 1.58 was geloof ik rond de 430 kg.


Overigens weet ik vanuit mijn co-schappen, waar we onderling (en soms ook met de eigenaar) altijd wedjes legden op het gewicht van een paard dat werd opgenomen (en dus op de weegschaal ging), dat grote warmbloeden toch wel vaak zwaarder wegen dan men denkt.
Heb er menig gezien die ruim over de 600 kg gingen en die waren dan niet overdreven breed of hoog.

Dit even inhakend op het gewichtschatverhaal van hierboven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 11:23 



 
Profiel   

Waarom zijn de wormkuren standaard dan naar 700 kg gegaan?
Mij is verteld toen ik mijn niet te dikke KWPN-er van 172 nog had ik echt geen 600 kg mocht ontwormen van de dierenarts. Want hij zou zwaarder zijn.

Ik denk overigens wel dat koudbloedjes 600 kg ook gezond kunnen halen hoor.
Kijk ik naar mijn ruin die heeft een breed gebouwd lijf. Niet vet, ja is hij ook geweest, nu niet.
Maar die is echt breed, brede schouder, brede heupen, brede borstkast. Licht niet voor niets een boommaat 40 op :D
Maar heeft korte brede pootjes. Die korte pootjes maken dat hij maar 147 groot is. Zouden die 15 cm langer zijn geweest zou hem dat ook niet misstaan hebben zeg maar :D


Kijk ik naar mijn merrie, die is 158 ongeveer.
Maar ook echt als een tank gebouwd. Mag iets van gewicht af, maar niet schrikbarend veel.
Maar als mensen die zien is ook het eerste wat ze zeggen, wat een tank.
Als je ook kijkt bij haar ook hoeveel ruimte er tussen de voorbenen zit, dan zie je ook echt dat die borstkast breed is.
Niet als vele sportpony's/ paarden die de voetjes bijna tegen elkaar hebben staan.
Ook de rest van de bouw is fors, net als bij mijn ruin.
Grote hoeven, kort pijpbeen, dikke knieën, niets is er iel aan.
Denk dat je dan toch echt een paard hebt wat vanzelf ook zonder overgewicht meer weegt.
En dus ook met dat stevige fundament meer kan dragen.
En dan zeg ik nog steeds niet dat er iemand van 100 kilo op moet zitten hoor.


Maar jullie weten dat dit topic meer dan een half jaar oud is?

Hier een foto van de merrie
dan zie je dat het geen smalletje van bouw is.
En bouw staat los van haar gewicht, dat veranderd niet.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 11:32 



 
Profiel   

DP: dat is echt een tank idd :D Mooie merrie hoor :+: maar die zou ik ook voor 700 kg ontwormen :j

Overigens doe ik dat met mijn KWPN ook :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 13:53 



 
Profiel   

De gewichten van paarden wordt vaak ook te hoog geschat. Er zijn er maar weinig die 600 kg halen. Ik heb zelf bij de rendac gewerkt en die paarden gingen op de weegbrug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 15:07 



 
Profiel   

Klopt, ik heb meerdere flinke Quarter Horses. Echt kanonnen van paarden en die wegen bij de DA rond de 450 kilo
Ik dacht dat ze veel zwaarder zouden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 15:13 



 
Profiel   

Mijn KWPNer van 1.78 woog ook maar rond de 550. Mensen verkijken zich er echt op.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 15:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 28 van de 29 [ 717 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen