Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 00:01

[***] schreef:
Deze persoon vond dat ik met mijn maat 44/46 (in rijbroeken 48) niet meer op een paard mocht zitten. Toch mocht ik op de manege nog gerust rijden zonder enkel probleem. Voelt het niet goed omdat een paard te klein is dan stap ik echt niet op, maar het zou wel heel fijn zijn als iedereen zich iets meer met zichzelf bemoeit.

Wat wel opvalt: anderen mogen tegen mij zeggen dat ik te zwaar ben om te rijden (paardenwelzijn), maar ik mag bij diezelfde anderen (in mijn omgeving) niet zeggen dat 20 uur per dag op stal niet goed is voor het paardenwelzijn, of flink met sporen in het paard porren? Waar is dan het paardenwelzijn? Beetje dubbele standaard.

Laat iedereen lekker zelf bepalen of ze op hun eigen paard stappen en kies zelf wie je wel of niet op jouw paard wilt.



No way José, dat is echt zo vanuit het menselijke plezier geredeneerd. Het paard heeft geen stem en het is af en toe echt heel goed dat mensen voor een ander zijn dier opkomen. Dat geldt voor al jouw voorbeelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 00:29

Serendipity1 schreef:
[***] schreef:
Deze persoon vond dat ik met mijn maat 44/46 (in rijbroeken 48) niet meer op een paard mocht zitten. Toch mocht ik op de manege nog gerust rijden zonder enkel probleem. Voelt het niet goed omdat een paard te klein is dan stap ik echt niet op, maar het zou wel heel fijn zijn als iedereen zich iets meer met zichzelf bemoeit.

Wat wel opvalt: anderen mogen tegen mij zeggen dat ik te zwaar ben om te rijden (paardenwelzijn), maar ik mag bij diezelfde anderen (in mijn omgeving) niet zeggen dat 20 uur per dag op stal niet goed is voor het paardenwelzijn, of flink met sporen in het paard porren? Waar is dan het paardenwelzijn? Beetje dubbele standaard.

Laat iedereen lekker zelf bepalen of ze op hun eigen paard stappen en kies zelf wie je wel of niet op jouw paard wilt.



No way José, dat is echt zo vanuit het menselijke plezier geredeneerd. Het paard heeft geen stem en het is af en toe echt heel goed dat mensen voor een ander zijn dier opkomen. Dat geldt voor al jouw voorbeelden.


Dan nog kan je als je iemand wilt aanspreken het op een vriendelijke manier doen in plaats van "jij hebt niks te zoeken op een paard".
Ik rijd op het moment niet maar ik heb een prima inschattingsvermogen waar ik wel en niet op zou passen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 01:40

Als we het hebben over ruitergewicht t.o.v. het paard, dan ga ik een heel eind mee dat dit altijd in overweging genomen moet worden en dat een ruiter inclusief harnachement imo niet meer dan 15% van het gewicht van het paard moet zijn. Liever nog onder de 12,5% van het gezonde paarden gewicht. (In mijn opinie)

Maar ik vind de kledingmaat van de ruiter daar helemaal los van staan. Waarom moet er afgegeven worden op het feit dat sommige ruiters stevig zijn en dat zij ook graag leuke rij kleding willen dragen?
Waarom zou body positivity in de ruiter sport een slechte ontwikkeling zijn?

Als ik kijk naar hoeveel ruiters er werkelijk te zwaar zijn voor hun paard ten opzichte van het percentage ruiters dat met niet goed passend harnachement rijdt, dan denk ik dat de focus op het verkeerde punt ligt.
Ik vind het “lekker makkelijk” om te wijzen naar volle/dikkere ruiters als het over paardenwelzijn gaat.
Maar hoeveel ruiters rijden er rond met een zadel dat niet (goed) is aangemeten op hun paard? Hoeveel ruiters laten werkelijk regelmatig hun zadel nakijken en aanpassen. Hoeveel ruiters proberen om zadel problemen op te lossen met een bontje of pad, in plaats van echt geld uit te geven voor een goed passend zadel?
Hoeveel paarden lopen er niet rond met slecht passende singels die vaak veel te kort zijn of hoofdstellen/bitten die niet goed zitten of scherp in de mond zijn?

Het is zo makkelijk om naar een dikkere ruiter te wijzen en te zeggen, het paard heeft geen stem, dus ik vind dat ik namens het paard moet zeggen dat jij niet op een paard moet gaan zitten.

Maar het paard heeft ook geen stem in welk harnachement gebruikt wordt en toch wordt hier zelden aandacht aan besteed. Er zijn goede zadelmakers die laten zien waarom je niet een willekeurig zadel van marktplaats op je paard kunt leggen, ook al klopt de boom breedte,maar toch zijn er nog onwijs veel ruiters die dit gewoon doen.

Om media als Instagram is het makkelijk wijzen naar de curvy of plus-size ruiters, zogenaamd in het belang van “paardenwelzijn” maar zelden of nooit wordt er door deze mensen aandacht besteed aan waarom het zo belangrijk is om goed passend harnachement te hebben.

Vooral dat stoot mij tegen het hoofd. Dat ruiters die zelf maatje “spijker” hebben, denken dat ze iets moeten vinden van een curvy kledinglijn, terwijl ze zelf nog nooit met de issue van een maatje meer te maken hebben gehad. Waarom niet praten over het belang van goed passend harnachement voor paard en ruiter? Waarschijnlijk omdat zoiets minder gehoor krijgt en minder reacties krijgt...

Zo... rant uit

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 05:53

Tja wat is curvy...
Ik ben 1.60 en weeg 75 kg. Zul je niet zeggen als je mij ziet. 'Probleem' bij mij is, is dat ik vrij gespierd ben.
Is dat dan curvy? Qua gewicht kan ik dus technisch gezien (20% regel) alleen maar op grote paarden rijden...

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 06:04

Ik vind curvy niet bepaald hetzelfde als plus size. Curvy is flinke borsten, billen en heupen hebben en daarbij kun je heel slank zijn, net als dat je dik kunt zijn met een recht figuur.

Dat gezegd hebbende, imo kun je het tegenover je paard niet maken om met maat 48 er nog op te gaan. Ik heb zelf gereden met rijbroekmaat 44 en achteraf gezien was dat te zwaar voor een gemiddelde warmbloed. Nu zou ik er voor kiezen om eerst af te vallen.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 06:16

Wel voor mij is dat heel simpel.
Ben je zo curvy dat het je paard in de weg zit? Ik ben 157 en weeg 62kg momenteel. Maat 36 en toch voel ik dat ik mijzelf in de weg zit met mijn bovenbenen. Ik heb wel een pony waar ik qua gewicht nog net op pas dus ik moet kritisch zijn.
Dat kritisch zijn is net waar veel mensen moeite mee hebben. Zit je je paard echt niet in de weg? Is het functioneel?
Als mensen door hun vormen het zadel fout belasten, niet meer mee kunnen zitten in de beweging, hun ontspanning in de houding belemmert wordt door jouw lichaam dan vind ik dat je moet beslissen, hier trek ik een lijn.

Gewichtregel onderbouwd met onderzoeken is voor een paard 10% is perfect, 15% is oke met een ruiter die GOED mee zit, goed passend zadel en een paard dat zijn lijf goed beweegt, mooi bespierd is en het werk gewend is. Alles daarboven geeft stress op het lichaam, boven 20% onmiddellijk effect meetbaar vanaf de eerste 10 minuten.
Factoren zoals schraal bespierd, geen werkgewenning, niet optimaal passend zadel, niet optimaal lopend paard, niet optimaal zittende ruiter, lange rug, mindere draagkracht in bouw,... Halen dus alleen maar af van die procenten.
sterke Ponies worden vermoed net iets meer aan te kunnen omdat zijn gunstiger gebouwd zijn om gewicht te dragen, compacte rug,...

Dit aanhouden vind ik dat we verschuldigd zijn aan paarden, zij vragen immers niet om bereden te worden. Dat is een recht dat wij onszelf toewijzen dus dan lijkt het me maar zo eerlijk om er zo kritisch mogelijk naar te kijken. Net zoals ik dat vind over elk aspect van paarden houden.

Verder vind ik inclusieve kleding juist heel goed en staat dit los voor mij van rijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 07:11

Daphara schreef:
_San87_ schreef:
Als ik af moet gaan op de modellen die PS of Sweden (dacht ik??) gebruikt heeft voor het aanprijzen van hun nieuwe curvy lijn, dan vraag ik mij wel af of je nog op een paard moet gaan zitten.

Conny van DressagePro stelde daar ook kritische vragen over (en kreeg ook een bak kritiek).


Deze modellen?

https://www.psofsweden.com/ps-of-sweden ... urvy-line/


[ [url=m/rif9Vs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waarom vraag jij je af of die nog wel op een paard moeten gaan zitten? Je weet immers niet op welk paard ze gaan zitten, je oordeelt dus puur op uiterlijk.
Is dat wel eerlijk?

Ik moet zeggen dat ik andere foto's heb gezien, ook een met paard erbij en dat ik me adhv die foto's inderdaad afvraag of je met dat gewicht en figuur nog op een paard moet gaan zitten. Naar mijn mening maakt het niet uit welk paard, trouwens.

En vel ik een oordeel, of vraag ik me wat af?

Ik denk dat het probleem voor curvy vrouwen (ben ik zelf ook, al mogen er hier ook weer wat kilo's af want ik ben ook te zwaar momenteel) hem niet in de maten, maar in de pasvorm zit.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 07:33

Daphara schreef:
Als we het hebben over ruitergewicht t.o.v. het paard, dan ga ik een heel eind mee dat dit altijd in overweging genomen moet worden en dat een ruiter inclusief harnachement imo niet meer dan 15% van het gewicht van het paard moet zijn. Liever nog onder de 12,5% van het gezonde paarden gewicht. (In mijn opinie)

Maar ik vind de kledingmaat van de ruiter daar helemaal los van staan. Waarom moet er afgegeven worden op het feit dat sommige ruiters stevig zijn en dat zij ook graag leuke rij kleding willen dragen?
Waarom zou body positivity in de ruiter sport een slechte ontwikkeling zijn?

Als ik kijk naar hoeveel ruiters er werkelijk te zwaar zijn voor hun paard ten opzichte van het percentage ruiters dat met niet goed passend harnachement rijdt, dan denk ik dat de focus op het verkeerde punt ligt.
Ik vind het “lekker makkelijk” om te wijzen naar volle/dikkere ruiters als het over paardenwelzijn gaat.
Maar hoeveel ruiters rijden er rond met een zadel dat niet (goed) is aangemeten op hun paard? Hoeveel ruiters laten werkelijk regelmatig hun zadel nakijken en aanpassen. Hoeveel ruiters proberen om zadel problemen op te lossen met een bontje of pad, in plaats van echt geld uit te geven voor een goed passend zadel?
Hoeveel paarden lopen er niet rond met slecht passende singels die vaak veel te kort zijn of hoofdstellen/bitten die niet goed zitten of scherp in de mond zijn?

Het is zo makkelijk om naar een dikkere ruiter te wijzen en te zeggen, het paard heeft geen stem, dus ik vind dat ik namens het paard moet zeggen dat jij niet op een paard moet gaan zitten.

Maar het paard heeft ook geen stem in welk harnachement gebruikt wordt en toch wordt hier zelden aandacht aan besteed. Er zijn goede zadelmakers die laten zien waarom je niet een willekeurig zadel van marktplaats op je paard kunt leggen, ook al klopt de boom breedte,maar toch zijn er nog onwijs veel ruiters die dit gewoon doen.

Om media als Instagram is het makkelijk wijzen naar de curvy of plus-size ruiters, zogenaamd in het belang van “paardenwelzijn” maar zelden of nooit wordt er door deze mensen aandacht besteed aan waarom het zo belangrijk is om goed passend harnachement te hebben.

Vooral dat stoot mij tegen het hoofd. Dat ruiters die zelf maatje “spijker” hebben, denken dat ze iets moeten vinden van een curvy kledinglijn, terwijl ze zelf nog nooit met de issue van een maatje meer te maken hebben gehad. Waarom niet praten over het belang van goed passend harnachement voor paard en ruiter? Waarschijnlijk omdat zoiets minder gehoor krijgt en minder reacties krijgt...

Zo... rant uit



Sorry maar ik vind dit echt zo'n dooddoener, je kan slecht passend harnachement toch niet uitwisselen tegen overgewicht. Bovendien liet echt iedereen op alle stallen waar ik gestaan heb zijn zadel minstens een keer per jaar nakijken door een goede zadelmaker.

Daarnaast hebben er hier ook mensen met overgewicht in het topic gereageerd en die hebben er voor gekozen om te gaan mennen of af te vallen

Mars

Berichten: 33265
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 07:44

Daphara schreef:
Als ik kijk naar hoeveel ruiters er werkelijk te zwaar zijn voor hun paard ten opzichte van het percentage ruiters dat met niet goed passend harnachement rijdt, dan denk ik dat de focus op het verkeerde punt ligt.


Nee hoor, het zijn beide terechte punten. En gewicht/curves is punt van dit topic, dan andere dingen erbij halen die óók niet okee zijn zoals passend zadel/te scherp bit/sporen vind ik dan weer erg makkelijk.

Bodypositivity vind ik ook zoiets... dat je zélf tevreden bent met overgewicht is prima en aan jou. Dat je een dier belast met die extra kilo's vind ik niet prima. Dan ben je meer met jezelf bezig dan met het welzijn van je dier.

En dat curvy ruiterkleding tegenwoordig nodig is vind ik ook een zorgelijke ontwikkeling.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 07:48

Ik vind een rijbroek bij de paarden gewoon fijn en ook met mennen, maar dat betekent niet dat ik er ook op ga zitten. En ga er vanuit dat dat voor velen geldt.

Ik vind het zorgelijk dat er gelijk van alles voor anderen wordt ingevuld.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 07:49

_San87_ schreef:
https://www.psofsweden.com/ps-of-sweden ... urvy-line/


[ [url=m/rif9Vs.jpg]Afbeelding[/url] ]

.


Ik heb deze foto's ook voorbij zien komen, toen ze besproken werden door die dame van Rien van der Schaft.
Ik schrik hiervan.

Dit noem ik niet curvy, maar dit is ernstig overgewicht en daarmee is paardrijden wat mij betreft uitgesloten.

Het is een sport he?! Voor het paard maar OOK voor de ruiter.
Maak een keus: OF ik pak mezelf bij mijn reet en zet alles in om te zorgen dat ik fit word, OF ik ga niet paardrijden.

51% procent van de Nederlandse bevolking heeft overgewicht. Het is dus wel iets meer dan alleen een individueel probleem, en ik begrijp de complexiteit ervan.

Maar door het ook op alle manieren te faciliteren, en dieren hier de dupe van te laten worden in het kader van 'body positivity' gaat me echt te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:00

Daphara schreef:
Als we het hebben over ruitergewicht t.o.v. het paard, dan ga ik een heel eind mee dat dit altijd in overweging genomen moet worden en dat een ruiter inclusief harnachement imo niet meer dan 15% van het gewicht van het paard moet zijn. Liever nog onder de 12,5% van het gezonde paarden gewicht. (In mijn opinie)

Maar ik vind de kledingmaat van de ruiter daar helemaal los van staan. Waarom moet er afgegeven worden op het feit dat sommige ruiters stevig zijn en dat zij ook graag leuke rij kleding willen dragen?
Waarom zou body positivity in de ruiter sport een slechte ontwikkeling zijn?

Als ik kijk naar hoeveel ruiters er werkelijk te zwaar zijn voor hun paard ten opzichte van het percentage ruiters dat met niet goed passend harnachement rijdt, dan denk ik dat de focus op het verkeerde punt ligt.
Ik vind het “lekker makkelijk” om te wijzen naar volle/dikkere ruiters als het over paardenwelzijn gaat.
Maar hoeveel ruiters rijden er rond met een zadel dat niet (goed) is aangemeten op hun paard? Hoeveel ruiters laten werkelijk regelmatig hun zadel nakijken en aanpassen. Hoeveel ruiters proberen om zadel problemen op te lossen met een bontje of pad, in plaats van echt geld uit te geven voor een goed passend zadel?
Hoeveel paarden lopen er niet rond met slecht passende singels die vaak veel te kort zijn of hoofdstellen/bitten die niet goed zitten of scherp in de mond zijn?

Het is zo makkelijk om naar een dikkere ruiter te wijzen en te zeggen, het paard heeft geen stem, dus ik vind dat ik namens het paard moet zeggen dat jij niet op een paard moet gaan zitten.

Maar het paard heeft ook geen stem in welk harnachement gebruikt wordt en toch wordt hier zelden aandacht aan besteed. Er zijn goede zadelmakers die laten zien waarom je niet een willekeurig zadel van marktplaats op je paard kunt leggen, ook al klopt de boom breedte,maar toch zijn er nog onwijs veel ruiters die dit gewoon doen.

Om media als Instagram is het makkelijk wijzen naar de curvy of plus-size ruiters, zogenaamd in het belang van “paardenwelzijn” maar zelden of nooit wordt er door deze mensen aandacht besteed aan waarom het zo belangrijk is om goed passend harnachement te hebben.

Vooral dat stoot mij tegen het hoofd. Dat ruiters die zelf maatje “spijker” hebben, denken dat ze iets moeten vinden van een curvy kledinglijn, terwijl ze zelf nog nooit met de issue van een maatje meer te maken hebben gehad. Waarom niet praten over het belang van goed passend harnachement voor paard en ruiter? Waarschijnlijk omdat zoiets minder gehoor krijgt en minder reacties krijgt...

Zo... rant uit


Lees jij bokt wel goed? Een van de eerste zaken waar men op wijst als het paard niet goed loopt of blessures heeft is harnachement. Dus dat daar niets over wordt gezegd is gewoon pertinent niet waar. Vaak is het een van de eerste dingen waar naar wordt gevraagd.

Verder beweerd niemand dat slecht hanachement maar oke is, net zo fout als met te veel gewicht op een paard stappen.En dan wil ik er nog maar niet aan denken hoeveel procent van die te zware ruiters met slecht harnachement rijdt.
Ruiters die niet in hun zadel passen, op de lepel zitten, je ziet het te vaak voorbij komen.
Dus kritisch naar zichzelf kijken is er niet altijd bij.

De vinger naar een ander probleem wijzen om het besproken probleem minder erg te laten lijken, is een beetje kinderachtig. En maakt het besproken probleem niet minder erg.

Je stukje over het ideale ruitergewicht klinkt dus prachtig, maar voor anderen of zo, niet op jezelf toepasbaar?

Jessix

Berichten: 16442
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:12

Fijn dat er voor iedereen een passende rijbroek is. Ik loop er zelf ook het liefst in. Heb paarden aan huis en draag heb dagelijks voor alle paardenklusjes terwijl ik zelden rijd.

Of je met overgewicht nog moet willen rijden is een ander verhaal. Een paar kilootjes te veel vind ik niet zo spannend maar met veel overgewicht vind ik het niet fair tegenover het paard. Ben ook blij dat steeds meer maneges een max gewicht hanteren. En kan alleen maar hopen dat andere eigenaren dat ook doen.

Voor mij zijn de paarden juist een stok achter de deur om goed op mijn gewicht te blijven letten. Ik kom makkelijk aan als ik dat niet doe, maar ervaar die paar kilo extra dan ook direct als iets wat me in de weg zit en waar ik mijn paarden dan ook niet wil belasten. Ik train hun om sterk, gezond en fit te zijn en blijven. Daar hoort een gezond gewicht bij. Ik vind dat het dan ook voor mijzelf als ruiter moet gelden.

En dat een passend zadel etc er moet zijn dat staat wat mij betreft helemaal los van de discussie. Net als een onafhankelijke zit. Je moet er gewoon naar streven om alles voor elkaar te hebben. Wat fout is bij een ander maakt dat van jou nog niet goed.

DuoPenotti

Berichten: 29537
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:18

Als ik zo lees hoor ik niet meer op een paard volgens vele, want moet je dat nog wel doen met maat 42/44 of hoger.
Ik durf best foto's van mijzelf te plaatsen, mogen jullie oordelen of het kan.
Op alle foto's heb ik overigens een rugprotector aan.
Zadel is een 17,5 inch.

Afbeelding

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:20

DuoPenotti schreef:
Als ik zo lees hoor ik niet meer op een paard volgens vele, want moet je dat nog wel doen met maat 42/44 of hoger.
Ik durf best foto's van mijzelf te plaatsen, mogen jullie oordelen of het kan.
Op alle foto's heb ik overigens een rugprotector aan.
Zadel is een 17,5 inch.

[ Afbeelding ]

Uhh volgens mij zeggen heel veel mensen in dit topic juist dat de maat vaak niet uitmaakt, maat dat het om het gewicht gaat

DuoPenotti

Berichten: 29537
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:20

Oke mijn gewicht is geen 12-15% incl zadel kan ik ook zeggen.
Althans heb mijn merrie nooit laten wegen, maar denk van niet.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-05-21 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:21

DuoPenotti schreef:
Als ik zo lees hoor ik niet meer op een paard volgens vele, want moet je dat nog wel doen met maat 42/44 of hoger.
Ik durf best foto's van mijzelf te plaatsen, mogen jullie oordelen of het kan.
Op alle foto's heb ik overigens een rugprotector aan.
Zadel is een 17,5 inch.

[ Afbeelding ]


Maar jij bent toch geen zware ruiter? Als in... dik?
Je past goed in je zadel, en lijkt geen echt overgewicht te hebben.

Misschien moet je even naar die advertentie van ps of Sweden kijken, dat is denk ik meer het beeld dat bedoeld wordt?

DuoPenotti

Berichten: 29537
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:22

Ninx schreef:
DuoPenotti schreef:
Als ik zo lees hoor ik niet meer op een paard volgens vele, want moet je dat nog wel doen met maat 42/44 of hoger.
Ik durf best foto's van mijzelf te plaatsen, mogen jullie oordelen of het kan.
Op alle foto's heb ik overigens een rugprotector aan.
Zadel is een 17,5 inch.

[ Afbeelding ]


Maar jij bent toch geen zware ruiter? Als in... dik?
Je past goed in je zadel, en lijkt geen echt overgewicht te hebben.

Misschien moet je even naar die advertentie van ps of Sweden kijken, dat is denk ik meer het beeld dat bedoeld wordt?

Dank je wel voor het compliment.
Maar ik zou prima passen in die kleding, ken de advertentie.
En ja helaas flink overgewicht.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:26

DuoPenotti schreef:
Dank je wel voor het compliment.
Maar ik zou prima passen in die kleding, ken de advertentie.
En ja helaas flink overgewicht.


Dan vertekenen de foto's.

Als je zelf vindt dat je flink overgewicht hebt, is het aan jezelf daar iets mee te doen lijkt me?
Het is voor jezelf niet gezond, en uiteindelijk is een rug maar een soort hangbrug tussen 4 pootjes... heel kwetsbaar dus. Hoe minder zwaar je dat belast, hoe langer je plezier hebt van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:27

DuoPenotti schreef:
Oke mijn gewicht is geen 12-15% incl zadel kan ik ook zeggen.
Althans heb mijn merrie nooit laten wegen, maar denk van niet.


Ik heb een tinker, een slanke, dus wat zal hij wegen geen idee een kilo of 500. Ik ben 62 kilo en met zadel zit ik ook niet aan de 12.5 procent. Denk dat je daar sowieso al gauw over heen zit. 15 tot 17.5 procent moet toch aan te houden zijn lijkt me en is in sommige gevallen zelfs te veel. Dan zou een dier van 500 kilo bijna 90 kilo moeten meesjouwen. Niet fair lijkt me.
Fotos zonder cijfers doen me niet zo veel.

pien_2010

Berichten: 43337
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:31

Ninx schreef:
DuoPenotti schreef:
Dank je wel voor het compliment.
Maar ik zou prima passen in die kleding, ken de advertentie.
En ja helaas flink overgewicht.


Dan vertekenen de foto's.

Als je zelf vindt dat je flink overgewicht hebt, is het aan jezelf daar iets mee te doen lijkt me?
Het is voor jezelf niet gezond, en uiteindelijk is een rug maar een soort hangbrug tussen 4 pootjes... heel kwetsbaar dus. Hoe minder zwaar je dat belast, hoe langer je plezier hebt van je paard.


Minx je formuleert het heel netjes en toch vind ik het moeilijk. Dit heeft alles te maken met mijn moeder en mijn schoonzusje die hun hele leven zo lijden, en mijn moeder geleden heeft onder hun gewicht.
Het onderwerp is zo vreselijk gevoelig, teveel mensen lijden onder het te dik zijn, schamen zich, dat ik jouw post een post vind die mij plaatsvervangend pijn doet.
DP ik vind je mooi op je paard passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:35

pien_2010 schreef:
Minx je formuleert het heel netjes en toch vind ik het moeilijk. Dit heeft alles te maken met mijn moeder en mijn schoonzusje die hun hele leven zo lijden, en mijn moeder geleden heeft onder hun gewicht.
Het onderwerp is zo vreselijk gevoelig, teveel mensen lijden onder het te dik zijn, schamen zich, dat ik jouw post een post vind die mij plaatsvervangend pijn doet.
DP ik vind je mooi op je paard passen.

Het gaat niet om te zwaar zijn ansich, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen en of men daar wat aan wil/kan doen of niet.

De vraag is of je dan nog op een paard moet willen stappen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:42

pien_2010 schreef:
Minx je formuleert het heel netjes en toch vind ik het moeilijk. Dit heeft alles te maken met mijn moeder en mijn schoonzusje die hun hele leven zo lijden, en mijn moeder geleden heeft onder hun gewicht.
Het onderwerp is zo vreselijk gevoelig, teveel mensen lijden onder het te dik zijn, schamen zich, dat ik jouw post een post vind die mij plaatsvervangend pijn doet.
DP ik vind je mooi op je paard passen.


Dat is ook heel moeilijk......

Maar iedereen heeft een kruis te dragen he? En ook dat heeft consequenties.
Te zwaar zijn is echter wel een symptoom van ons moderne leven, en we moeten dat toch met elkaar oplossen... dat kun je niet afschuiven op het individu.

Schoonheid komt in alle vormen en maten. Er zijn echter 'gezond' rondere mensen, en 'gezond' dunne mensen... Ik denk dat we tegenwoordig echter vaker te maken hebben met ongezond overgewicht, en dat blijft iets om de wereld uit te helpen.

Maar goed, zoals Mindim al aangeeft. Persoonlijke ideeën, ervaringen of smaak doen er eigenlijk niet toe. Het gaat maar om 1 ding: stap je op een paard wanneer je overgewicht hebt?

Curvy vind ik iets anders dan hetgeen op die ps of Sweden foto's, dat is niet curvy maar echt veel te zwaar.

DuoPenotti

Berichten: 29537
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:50

Ik ben het wel met je eens hoor ninx.
Maar was het maar zo simpel. Zal ff uitleggen.

Ik heb jaren terug flink ondergewicht gehad terwijl ik alles vrat wat ik tegen kwam. Woog toen 48 kilo. Ben 172 groot.
Het enge, het merendeel van de mensen vind dat mooi staan.
1 persoon heeft me ooit gevraagd of het goed met me ging.
Dus zo verwrongen is ons beeld.

Nu weeg ik tussen de 80 en 84 kilo, ook op deze foto's dus.
Veel te zwaar dus.
Ik eet koolhydraat beperkt, heb alles tijden in een app bijgehouden. En toen ik keto at, heb ik mijn gewicht naar 79 kilo kunnen brengen. Nog steeds overgewicht.
Maar na een half jaar keto en geen gram meer afvallen ben ik daarmee gestopt.

Waar het aan ligt, denk hormonen, iig toen een snel werkende schildklier, nu een trage.
En helaas 3 dagen in de week migraine. Door de medicijnen kan ik dan redelijk functioneren maar niet sporten.

Dus zeggen mensen moeten er wat voor doen..... zou ik ook in mijn dunne tijd gezegd hebben, nu weet ik beter.

Heeft mijn paard er last van?
Ik denk van niet.
Dus ja dat half uurtje met geluk per week, maar vaak ook maar eens per 3 weken, denk dat ze dat wel overleefd.

Maar je ziet wel hoe foto's een beeld kunnen geven, al mijn paardrijbroeken zijn maat 46 en dat kan volgens de begin post toch echt niet....

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:54

Blijft toch moeilijk. Ik zie het er niet aan af DP. Ik zie veel schokkendere gevallen voorbij komen hier op Bokt. Tijd geleden was er ook meisje wat heel goed kon rijden ondanks dat gewicht, ze reed zelfs met 2 paarden Grand Prix en dat zette me wel aan het denken. Ik vond haar echt flink te zwaar, in ieder geval qua uiterlijk. Maar ze kon er toch heel knap mee rijden blijkbaar.