Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:32

Shetloveerrr schreef:
Ineke2 schreef:
Jemig he, het staat er nou eenmaal zo. Tem vooral als je het weg wil hebben.
Wat een geneuzel om een woordkeuze die ik thuis gewoon kan zeggen en mijn zus die dus te zwaar is ook tegen mij zegt.
Schijnbaar is dat schokkend.

Maar ehm ja mijn mening is wel dat je met maatje 48 of groter toch wel kritisch mag gaan zijn of je nog wel opstapt of niet. Het paard kan het helaas niet zeggen.

Dat vind ik echt een heel slap argument. Net zoals wanneer racisten zeggen "ja maar ik heb zwarte vrienden hoor". Dat iemand in jouw omgeving het kan hebben betekend niet dat het andere mensen niet kan kwetsen.

Dat valt echt niet over dezelfde kam te scheren. Ik heb niemand persoonlijk aangevallen en het is een super normaal woord om te omschrijven wat ik bedoel.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:32

Ladygiroc schreef:
Amandavd schreef:

Dat heeft toch niks met je kop in het zand steken te maken? Ik ben mij meer dan genoeg bewust van mijn eigen lichaamsvet, daar heb ik geen vreemde voor nodig die graag even de nadruk op mijn blubberende lichaamsvet wilt leggen. Dat is ook de reden waarom ik niet meer paardrij.

Als een heel mager iemand op een paard stapt dan zeg ik toch ook niet, nou dat zal wel niet lekker zitten als je zo uitgemergeld bent?


Er is ook niemand die jou persoonlijk aanspreekt of heb ik dat gemist?
Ik snap niet waarom er over blubberen gevallen wordt. Moet je het dan trillen noemen?

Ik kan je uit ervaring wel vertellen dat te weinig spek op je billen ook niet lekker zit bij je zitbeenknobbels. :D


Het is gewoon een heel onprettig woord om te gebruiken als je het over iemand zijn lichaam hebt. Waarom moet je dat uberhaüpt benoemen?

Ik vind het helemaal terecht dat er vraagtekens worden gezet bij te zware mensen op paarden. Maar men vindt blijkbaar dat je dan nog altijd op een denigerende manier mag praten. Want zo komt het over. Maar goed, ieder zijn mening, het kan geen kwaad om eens na te denken over hoe dingen gebracht worden.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:33

Als curvy ruiter kan je prima rijden. Met overgewicht niet. Ik vind het dan ook een zorgelijke ontwikkeling dat er steeds grotere maten komen. Ik zie regelmatig combinaties in de ring waarbij ik echt plaatsvervangende schaamte voel en vaak medelijden met het paard heb. Vaak zijn de forse dames ook niet de fitste en de handigste en dus zijn ze vaak ook niet de meest fijn zittende ruiters, uitzonderingen daargelaten. Als jury mag je daar niks van zeggen maar persoonlijk vind ik daar wel zeker iets van. Ik zou zelf nu ook niet meer zomaar opstappen omdat ik mezelf niet fit genoeg vindt. Daar wil ik een paard niet mee opzadelen. Ik wil conditie hebben en mee kunnen zijn in de beweging en niet het paard in de weg zitten. Die dieren lopen wel om ons te plezieren. Dan is het gewoon sneu als je daar geen rekening mee houdt.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:36

Ineke2 schreef:
Shetloveerrr schreef:
Dat vind ik echt een heel slap argument. Net zoals wanneer racisten zeggen "ja maar ik heb zwarte vrienden hoor". Dat iemand in jouw omgeving het kan hebben betekend niet dat het andere mensen niet kan kwetsen.

Dat valt echt niet over dezelfde kam te scheren. Ik heb niemand persoonlijk aangevallen en het is een super normaal woord om te omschrijven wat ik bedoel.

Het is inderdaad niet hetzelfde nee, maar het is toch niet zo gek dat wat jij en je zus tegen elkaar zeggen je misschien niet tegen elke wildvreemde kan zeggen? En je viel in principe niemand persoonlijk aan, maar wel in het algemeen mensen met overgewicht (waar jouw bedoelingen los van staan)

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:36

Ik had op een tiktok hier indd ook een discussie over. Mevrouw was veel te zwaar en begon ook te springen over wat hindernissen. (Dan heb ik het over broekmaat 50 of erboven) Ik heb in mijn beste engels uitgelegd dat het paard zijn rug volledig wegdrukt en niet ontspannen liep, dat haar gewicht te zwaar was voor het (kleine) paard en hij er duidelijk moeite mee had. Zij vatte dit op als haat, wat het absoluut niet is naar haar gewicht toe. Wel vond ik het eng dat heel haar 'fans' achter haar stonden, ofwel die zouden ook zo opstappen en het zelfs aanmoedigen ofwel voor hun is het 'normaal'.

Ik vind het erg goed dat er 'curvy' rijbroeken komen die voor veel mensen beter zullen aansluiten. Maar qua paardrijden gaat het toch om het gewicht. Of het nou iemand van 1.80 is met 80 kilo of iemand van 1.50 met 80 kilo, gewicht blijft hetzelfde, dus ja voor de kleine ruiters die wat voller zijn is het een fijne uitkomst.

''Body positivity'' is voor iedereen, van de slankste tot de breedste of iemand die net die vetrol niet mooi vind. Dus ik hoop zeker dat het normaal word in de paardenwereld, wat ik niet hoop is dat paarden als ''toch wel sterke'' dieren worden neergezet die dat ''best kunnen dragen'' want dat is gewoon niet zo er zijn bepaalde grenzen en ik denk dat iedereen die realistisch kijkt die zelf kan stellen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 22:41

_San87_ schreef:
Als ik af moet gaan op de modellen die PS of Sweden (dacht ik??) gebruikt heeft voor het aanprijzen van hun nieuwe curvy lijn, dan vraag ik mij wel af of je nog op een paard moet gaan zitten.

Conny van DressagePro stelde daar ook kritische vragen over (en kreeg ook een bak kritiek).


Deze modellen?

https://www.psofsweden.com/ps-of-sweden ... urvy-line/


Afbeelding


Waarom vraag jij je af of die nog wel op een paard moeten gaan zitten? Je weet immers niet op welk paard ze gaan zitten, je oordeelt dus puur op uiterlijk.
Is dat wel eerlijk?

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:43

Citaat:
Je doet hier nu precies wat ik bedoel.
Wil überhaupt geen slechte ruiters op mijn paarden maar ook een te zware goede ruiter komt er echt niet op. Doe maar gewoon een goede ruiter met een passend gewicht. En nogmaals er zit een verschil tussen "zwaarder" en "te zwaar". En ik denk dat daar wel zat onderzoek naar gedaan is om de grens te bepalen.

Maar zolang we doen of te zwaar niet erg is als je maar kunt rijden zijn we wel erg ons kop in het zand aan het steken.

Kun je "te zwaar" echter vertalen naar een broekmaat? Dat denk ik niet.


Het is te kort door de bocht. Je kijkt helemaal niet hoe wij hier bezig waren met onze paarden. 24 uur op de wei, paar keer per week buitenrit. Mijn kleinkind mocht niet meer rijden, de moeder met overgewicht wel. Ik vond haar erg goed rijden en we hadden een leuke gezellige stap rit met soms draven.

Die nuance ontbreekt in dit topic. zware mensen daarvan is het voor de paarden niet goed als ze zeer intensief rijden elke dag of springen etc. Maar ook zware mensen kunnen wel degelijk nog paardrijden gezellig een buitenrit, genieten vd natuur en af en toe een drafje.

Onze paarden waren onze vrienden en onze Hercule genoot vd rit en had geen enkele last vd goedrijdende moeder en werd niet goed vh sprietje (mijn kleindochter), dus die mocht niet meer rijden.

Ik vind het prima jullie opvatting maar ik denk er anders over. Het is niet zo zwart - wit.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-05-21 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:43

Natuurlijk is het super goed dat er aandacht is voor het ruiter gewicht, passende combinatie tussen paard en ruiter. En ja, het mag zeker gezegd worden als iemand te zwaar is voor het paard, net zoals je mag zeggen dat je iemand te lang vind.

Maar de onderzoeken geven aan 15 a 20%, dus het plaatje kan mss minder "mooi" zijn, dat betekent niet dat het niet kan, dat het welzijn van het paard in het geding komt.

En het gebruik van imo denigrerende benamingen voor de ruiter die niet in de maatje S categorie valt, zijn nergens voor nodig.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:45

Ik viel niemand aan, ook de mensen met overgewicht niet. Ik stelde enkel een vraag.

Er werd gevraagd of het fijn rijd als je mager bent?
Nou zonder zadel is dan niet het comfortabelste, dus dat laat ik maar achterwege.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:50

Lara_Silver schreef:
Ik vind het persoonlijk goed dat men kritisch nadenkt over welk gewicht wel en niet meer op een paardenrug thuis hoort. Niet leuk voor de zwaardere ruiter, wel leuk voor het paard. Maar dat heeft opzich weinig te maken met kledingmaten.

Het zou ook fijn zijn als niet alleen de ruiter nadenkt over wel of niet op een paard stappen maar ook een manege of in het andere geval een jury op een wedstrijd. Maar geld is belangrijker dan het welzijn van het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:51

purny schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik vind het persoonlijk goed dat men kritisch nadenkt over welk gewicht wel en niet meer op een paardenrug thuis hoort. Niet leuk voor de zwaardere ruiter, wel leuk voor het paard. Maar dat heeft opzich weinig te maken met kledingmaten.

Het zou ook fijn zijn als niet alleen de ruiter nadenkt over wel of niet op een paard stappen maar ook een manege of in het andere geval een jury op een wedstrijd. Maar geld is belangrijker dan het welzijn van het paard


Daar wordt op de meeste maneges echt wel over nagedacht...

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:52

Jep, ik ken al meerdere maneges waar je als ruiter op de weegschaal moet. En waar de paarden zijn ingedeeld in gewichtsklasses voor ruiters.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:55

purny schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik vind het persoonlijk goed dat men kritisch nadenkt over welk gewicht wel en niet meer op een paardenrug thuis hoort. Niet leuk voor de zwaardere ruiter, wel leuk voor het paard. Maar dat heeft opzich weinig te maken met kledingmaten.

Het zou ook fijn zijn als niet alleen de ruiter nadenkt over wel of niet op een paard stappen maar ook een manege of in het andere geval een jury op een wedstrijd. Maar geld is belangrijker dan het welzijn van het paard

Een jury mag daar helaas niets van zeggen. Een manege zeker wel.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:56

Gewoon niet. Curvy staat voor vormen toch? Vormen is wat anders dan zwaar overgewicht of obesitas.

Redenen, excusus vind ik allemaal niet zo interresant. Sommigen mensen horen niet op een paard omdat je gewoon niet in een zadel past en omdat de rug van een paard niet geschikt is om zoveel vet mee te tillen. Vet komt achter de beweging aan, goede zit of niet.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:02

Ik heb hier ooit een topic over geopend toen ik in de EJ rijbroeken trof maat 54/56. Imo heb je dan niks op een paard te zoeken maar ik ben daar nogal fel in.

Kan me ook totaal niet vinden in het eeuwige ‘liever een zwaar iemand die mee zit dan een slanke die stuitert’. Daar klopt imo niets van.

Met een BMI boven 30 dus obesitas hoor je imo niet op een paard thuis. Vet kun je niet controleren, dat gaat altijd achter de beweging aan hoe goed je ook rijdt.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:06

Afbeelding
Ik rijd niet meer, maar hier geniet ik net zo van. Ik was laatst op een stal (heb ze zelf aan huis) en echt geschokt over wat ik daar op een paard zag zitten. Zowel ruiter als paard hadden enorm overgewicht en niemand vond er wat van. Dan denk ik wel, waar gaat t heen met de wereld.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:08

Met maat 54 kan ik me moeilijk voorstellen dat je nog een passend paard vind. Maar met een maat 46 moet dat toch prima kunnen? Dat hoeft niet meteen zwaar overgewicht te zijn. Het is maar net waar je gewicht zit.

En ik denk ook niet dat er veel met maat 54 rijden. Zou dat niet meer mennen/ grondwerk etc zijn?

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:12

Ik rij ook niet, ik men, maar ook daar is de regel, kom ik boven de 70 kilo dan heb ik pech en moet ik maar met ze wandelen en fietsen ipv mennen, want dan vind ik mezelf persoonlijk echt te zwaar. Ik ben nu 68.5, maar wil weer meer gaan bewegen nu. Ik weeg met mijn kar niet eens het gewicht van 1 pony als ik 70 kg zou wegen, maar toch vind ik het dan niet fair voor ze dat ze me moeten trekken al zouden ze het makkelijk kunnen. Ik ben dus vrij streng voor mezelf, bij anderen zou ik mijn mond overigens wel opentrekken als het paard duidelijk moeite ermee heeft of de ruiter past niet in het zadel. Dit geldt ook voor menners overigens, soms zie ik mensen met een kleine pony mennen die zelf bijna net zoveel wegen als de pony, dan denk ik ook:"Je kunt beter met het arme beestje gaan wandelen".

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:14

Daphara schreef:
_San87_ schreef:
Als ik af moet gaan op de modellen die PS of Sweden (dacht ik??) gebruikt heeft voor het aanprijzen van hun nieuwe curvy lijn, dan vraag ik mij wel af of je nog op een paard moet gaan zitten.

Conny van DressagePro stelde daar ook kritische vragen over (en kreeg ook een bak kritiek).


Deze modellen?

https://www.psofsweden.com/ps-of-sweden ... urvy-line/


[ [url=m/rif9Vs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waarom vraag jij je af of die nog wel op een paard moeten gaan zitten? Je weet immers niet op welk paard ze gaan zitten, je oordeelt dus puur op uiterlijk.
Is dat wel eerlijk?


Ik denk dat als we dit dik vinden half bokt waarschijnlijk niet meer mag rijden...

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:15

Ik hoop idd dat mensen met maat 54 niet meer opstappen maar ik vrees ervoor. Als ik soms zie wat er op paarden rond rijdt en hoe dat verantwoord wordt...

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:28

Maar gaat het nu enkel over gewicht ? Dan mogen ze wel bepaalde takken van de sport gaan afschaffen ....

Bij voltige staan ze gerust met 3 personen op een rug te gymen, alsof dat zo lekker voelt voor een paard, plus dat dat gewichtstechnisch gezien nu ook niet paardvriendelijk is .

En neem een beetje mannelijke ruiter , die weegt toch ook snel 80+ kilo , en dan nog een paard belasten met bv over hindernissen te laten springen .. is toch ook niet goed dan in het kader van gewicht en leed in deze discussie .

Niet iedereen die een rijbroek koopt zal op een paard stappen , fijn dan toch dat ze dan wel een broek kunnen kopen die past .

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:31

Dragen jullie alleen een rijbroek als jullie gaan rijden?

Ik draag altijd een rijbroek naar stal, dat is de broek die goor mag worden. Een stof die er tegen kan. In de winter warm genoeg is.
Dus als ik niet meer kan rijden door m'n gewicht, zou ik als nog graag een passende rijbroek willen.

Overigs zou ik er nu ook blij mee zijn. Ik heb rijbroekmaat 42/44. Bovenmaat is 36/38. Rijbroeken zitten dus vaak voor geen meter, sluit niet mooi aan. Bij curvy modellen is hier vaak wat meer op gelet.
Laatst bijgewerkt door kosseh op 13-05-21 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:36

Waar ik écht totaal niks van snap is dat curvy- of plussize paardenkleding direct door "influencers" en consorten gelinkt wordt aan het toegankelijker maken voor volle en/of zware mensen om op hun paard te stappen. Dat kon ook al met een spijkerbroek of sportlegging en gebeurde ook al. De "nieuwe" kleding verandert daar weinig aan, behalve het feit dat merk-X er misschien wat hipper uit ziet net zoals bij de slankere dames in mooie setjes uit de Divoza catalogus.

Ik ben blij dat er een aantal merken zijn die ruimere kledingmaten en vrouwelijkere pasvormen aanbieden, puur omwille het feit dat ik als dikkie met maat 50 bij een lengte van 1.80m+ ook graag náást mijn paard sta in kleding die lekker onder de paardenharen en modder mag zitten.

Er zijn gelukkig ook genoeg mede-dikkies die wél na kunnen denken over of ze zichzelf nog geschikt achten om op een paard te zitten aan de hand van hun eigen objectiviteit over fitheid en coordinatie of die vragen om eerlijke feedback. De beschikbaarheid van hippe curvy- of plussize paardenkleding zorgt niet voor een instant 100% blinddoek bij deze doelgroep.

Montar, Horka en Cavallo hebben al een aantal jaar tot en met damesmaat 54/56 in hun assortiment en daar heb ik nooit een "influencer" over gehoord. Nu lanceert PS iets met "curvy" in de naam en is er weer een storm in een glas water.

En ken je iemand op een paard waarvan je denkt "Mwah, beter van niet" dan kun je daar prima op een positieve manier mee om gaan of op een normale manier over beginnen. Neem bijvoorbeeld iemand mee op een actief uitje naast het paard, zodat zowel ruiter als paard beweging krijgen. Door dat soort kleine dingen kun je onbewust het beweegritme van een persoon verbeteren, waardoor die gene misschien uiteindelijk wel gemakkelijker inziet dat er op gaan zittten op dit moment niet realistisch is. Vergeet nooit dat er achter veel dikkies een eetproblematiek zit die niet op te lossen is met een botte bijl, die werkt vaak zelfs averechts.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 13-05-21 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:39

Ik ben 1.73 en weeg 69 kilogram, en ik heb al helemaal geen ‘blubberend vet’ zoals iemand hier zo netjes zei. Mijn ‘probleem’ zijn heel brede heupen. Vanaf mijn bovenbenen verbreed ik heeeel erg. En heb dan weer een heel smalle taille.
En toch heb ik rijbroeken maat 42. In ‘gewone’ broeken heb ik maat 38, van verschillende merken. Een rijbroek van maat 38 krijg ik geeneens over m’n heupen. Maat 40 wel, maar dit zit veel te strak en niet comfortabel. Doe ik het toch, komen er relatief snel scheuren in etc ter hoogte van mn heupen.
Maat 42 zit netjes om m’n bovenbenen en heupen. Maar moet een riem in omdat ze bij m’n taille te los zit. Onderbenen zijn ook vaak te los.

Imo heeft het dus geen zin om te kijken naar maten, maar wel naar de effectieve kilo’s. Afbeelding
Afbeelding

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 00:00

kimmie261 schreef:
En neem een beetje mannelijke ruiter , die weegt toch ook snel 80+ kilo , en dan nog een paard belasten met bv over hindernissen te laten springen .. is toch ook niet goed dan in het kader van gewicht en leed in deze discussie .

.


Een man van 1.90 en 80kg heeft een gezond BMI. Dus controle over die 80kg. Een vrouw van 1.60 en 80kg komt boven de 30 qua BMI, obesitas. Dan heb je dus steeds te maken met massa achter de beweging aan.

Overigens eens mbt voltige, lijkt me ook geen fijne manier van belasten.