Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 07:56

Ook als dun persoon is het volledig vanzelfsprekend dat je vanwege je gewicht niet meer op bepaalde paarden klimt. Het heeft echt niets met bodyshaming te maken. Als je ouder wordt accepteer je toch ook dat je niet meer op kleinere pony's kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:01

Sandra_H schreef:
Inmiddels is er al meerdere keren geschreven dat curvy en gewicht twee (hele) verschillende dingen zijn. Ik schrijf bewust niet overgewicht, want ook mensen zonder overgewicht kunnen te zwaar zijn voor een paard. Qua percentage zijn er verschillende dingen te vinden, in artikelen gebaseerd op onderzoeken. Varieert van 15% tot 30%, ook afhankelijk van het type paard. Maar hoe dan ook zit er gewoon een grens aan wat een paard kan dragen. Dat is gewoon zoals het is en dat heeft niets met bodyshaming of wat dan ook te maken. Ik herinner me bijvoorbeeld een uitzending van zo'n programma van Johnny de Mol die o.a. met Rico Verhoeven ergens wilde gaan paardrijden. Rico mocht vanwege zijn gewicht niet op een paard, en die heeft toch echt geen overgewicht.

Daarbij lijkt het me wel dat er een verschil is tussen iemand die verhoudingsgewijs te zwaar is maar geen overgewicht heeft (dus gespierd is bijvoorbeeld, of in elk geval een laag vetpercentage heeft) en iemand die hetzelfde weegt maar te zwaar is en wel overgewicht heeft. Bovendien maakt wel/geen/minder balans ook een hoop uit.

En ook bewegend vet kan toch echt extra belastend zijn. Ook als je geen overgewicht hebt maar wel een flinke cupmaat. Het gewicht daarvan wordt bij het bouncen vermenigvuldigd met een bepaalde factor. Ik heb ooit ergens gelezen hoeveel maar kan het niet meer terugvinden.

Zelf ben ik van nature zeker niet slank, moest altijd veel moeite doen om op gezond gewicht te blijven en dat ging langzaam mis toen ik 8 jaar geleden stopte met roken, waarna vervolgens ook nog mijn leeftijd mee ging spelen. Ik zat in het afgelopen najaar heel dicht tegen of eigenlijk zelfs op de grens van wat acceptabel was voor mijn paard. Inmiddels heb ik het er met veel moeite af weten te krijgen, en gelukkig lukt het me nu om het zo te houden. Maar echt strak in m'n vel lukt niet meer overal, en ik heb nog steeds een cup F en een platte strakke buik zal ik nooit meer krijgen. Daarom snoer ik de boel altijd in met een goede sportbh, én een flink corrigerend hemdje, om datgene wat ik qua beweging niet kan controleren toch nog in toom te houden.

Persoonlijk vind ik: als je op een paard wilt zitten, ongeacht je niveau of wel/geen sport, ben je het ook aan hem of haar verplicht om te zorgen dat je zelf in de beste conditie bent, in alle opzichten. En dat betekent niet alleen dat je in de gaten moet houden of je niet te zwaar bent.




zo mee eens

zeg dit al in vele reacties

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:04

Maar zie je dan ook nog verschil met een staprondje door het bos met misschien af en toe een drafje of iemand die echt de sport in wil?

De beste conditie die ik heb is zo best niet meer.
Maar ik kan nog wel fatsoenlijk draven zonder in het zadel terug te stuiteren zeg maar. (dat zie ik ook genoeg slanke dames doen maar denk ik nog meer beginnend zijn)
Maar sport ambities heb ik niet meer.
Half uurtje in de bak waarvan 20 minuten stappen of een uurtje buiten stappen en meer is het niet meer.
Voor mij maakt dat ook wel verschil, paard hoeft niet te presteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:13

DuoPenotti schreef:
Maar zie je dan ook nog verschil met een staprondje door het bos met misschien af en toe een drafje of iemand die echt de sport in wil?

De beste conditie die ik heb is zo best niet meer.
Maar ik kan nog wel fatsoenlijk draven zonder in het zadel terug te stuiteren zeg maar. (dat zie ik ook genoeg slanke dames doen maar denk ik nog meer beginnend zijn)
Maar sport ambities heb ik niet meer.
Half uurtje in de bak waarvan 20 minuten stappen of een uurtje buiten stappen en meer is het niet meer.
Voor mij maakt dat ook wel verschil, paard hoeft niet te presteren.

Ik persoonlijk vind dat je er gewoon niet meer op moet gaan zitten, als je dat percentage overstijgt, meer dan 15 a 16 procent inclusief tuig zou ik niet meer naar mezelf kunnen verantwoorden.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:15

Wat Mindim zegt.
Ook voor wat stappen zou ik niet op bvb een welsh B gaan zitten. Dan heb ik wel geen overgewicht voor mezelf maar voor die betreffende pony ben ik alsnog te zwaar, óók voor een stapritje.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:22

Mindim schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar zie je dan ook nog verschil met een staprondje door het bos met misschien af en toe een drafje of iemand die echt de sport in wil?

De beste conditie die ik heb is zo best niet meer.
Maar ik kan nog wel fatsoenlijk draven zonder in het zadel terug te stuiteren zeg maar. (dat zie ik ook genoeg slanke dames doen maar denk ik nog meer beginnend zijn)
Maar sport ambities heb ik niet meer.
Half uurtje in de bak waarvan 20 minuten stappen of een uurtje buiten stappen en meer is het niet meer.
Voor mij maakt dat ook wel verschil, paard hoeft niet te presteren.

Ik persoonlijk vind dat je er gewoon niet meer op moet gaan zitten, als je dat percentage overstijgt, meer dan 15 a 16 procent inclusief tuig zou ik niet meer naar mezelf kunnen verantwoorden.

ik bedoel binnen het percentage, dat altijd.

Doelend op dit
Citaat:
"Persoonlijk vind ik: als je op een paard wilt zitten, ongeacht je niveau of wel/geen sport, ben je het ook aan hem of haar verplicht om te zorgen dat je zelf in de beste conditie bent, in alle opzichten. En dat betekent niet alleen dat je in de gaten moet houden of je niet te zwaar bent."


Daar zeg jij mee eens, maar dat is dus ook binnen de percentages

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:31

Ik ben door chronische ziekte niet in beste conditie, maar ik ben wel bezig om zo goed mogelijk te blijven, juist voor mijn paard. Zij is de reden dat ik keihard aan het vechten en trainen blijf, als ik niet meer reed zou dat minder van belang zijn voor mij.

Dus ja, ik vind dat iedereen en zo goed mogelijke conditie (zowel echte conditie als fitness qua spieren enzo) moet zijn om te rijden. Dat betekent weer niet dat alleen 100% gezonde en fitte mensen mogen rijden in mijn ogen. Maar je bent wel verplicht naar paard toe om zo fit als mogelijk te zijn zodat je niet in de weg zit en geen dingen aan paard vraagt die door jou als ruiter moeilijk gemaakt worden.

Ik heb dus dagen dat ik niet op stap, of snel weer afstap. Of terwijl ik bezig ben mijn plan aanpas. Iets stoms als niet verder met galop trainen, maar paar rondjes verlichte zit en dan klaar ipv doorduwen terwijl ik niet fijn kan zitten zonder pijn en dus verkrampt ga zitten.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:35

Ja zo fit als mogelijk wel.
Maar dat is voor mij een heel verschil met fit.
Ik kan echt geen half uur hardlopen, in de tijd dat ik nog fanatiek paardreed met gemak.
Zo bekijk ik dat dan.
Wat ziet iemand als in goede conditie?
Het is weer een uitspraak die in veel richtingen uit te leggen is.

Ik rij niet als ik slecht ben, rij dus soms ook 3 weken niet.
Logisch uiteraard dat je dan daarna geen Z proef wilt proberen te rijden ;)

Ik vind het belangrijk dat iemand goed kan lichtrijden of niet stuitert in galop.
Maar zie dat slanke mensen ook doen, dus ja dat is niet perse gewicht gerelateerd denk ik.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:42

Zoals ik zeg, paard niet in de weg zitten en die hoort geen last te hebben van de dingen waar de ruiter last van heeft of niet fit in is.
Ik vind dus dat iedereen naast het paardrijden nog iets zou moeten doen om zichzelf te verbeteren. De ene bijvoorbeeld yoga, of juist buikspieren trainen of balans en evenwicht. We trainen onze paarden om te verbeteren en ik vind dat je als ruiter mee moet doen. Hardlopen heb ik nooit gekund, zelfs niet toen ik meerdere paarden per dag reed. Dat is toch andere conditie/belasting.

Dat heeft inderdaad niks met gewicht te maken. Ik heb ook niet gezegd dat dat het heeft, ik reageer juist op de post waar gezegd wordt dat je dus niet alleen moet kijken of je te zwaar bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:47

DuoPenotti schreef:
Ja zo fit als mogelijk wel.
Maar dat is voor mij een heel verschil met fit.
Ik kan echt geen half uur hardlopen, in de tijd dat ik nog fanatiek paardreed met gemak.
Zo bekijk ik dat dan.
Wat ziet iemand als in goede conditie?
Het is weer een uitspraak die in veel richtingen uit te leggen is.

Ik rij niet als ik slecht ben, rij dus soms ook 3 weken niet.
Logisch uiteraard dat je dan daarna geen Z proef wilt proberen te rijden ;)

Ik vind het belangrijk dat iemand goed kan lichtrijden of niet stuitert in galop.
Maar zie dat slanke mensen ook doen, dus ja dat is niet perse gewicht gerelateerd denk ik.




dat is het belangrijkste, vaker aangegeven maar iedereen leest er over heen

souplesse/ritme/meezitten in beweging kan ook ontbreken bij slanke mensen en dat is net zo erg voor het paard, ongeachte hoeveel %% lichaamsgewicht

u mag het gezegd hebben, ook prima

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:52

Maar is dat vaak niet het doen waarmee men dat leert?
Je ziet niet voor niets zoveel hotse knots op de manege.
En vaak echt wel mensen in goede conditie.

In die zin denk ik wel dat er tegenwoordig het een en ander misgaat betreft zitlessen.
Zeker met die zadels met zeer dikke wrongen.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:03

Met "in de beste conditie" bedoel ik inderdaad zo fit als mogelijk. En dat betekent niet dat je een bepaalde tijd moet kunnen hardlopen of wat dan ook (kan ik zelf ook niet, ivm voetproblemen oa), maar wel dat je een redelijk goed basis uithoudingsvermogen hebt, en zelf ook je spieren traint, waardoor je een goede balans tijdens het rijden hebt, en probeert soepel te blijven, zodat je zoveel mogelijk controle hebt over je eigen lijf. Als je nog in staat bent om te rijden moet dat ook lukken. Bijv door fietsen en bodyweight krachtoefeningen, en lenigheidsdingetjes gewoon thuis kom je al een heel eind.

En eigenlijk denk ik dan dat dat staprondje+drafje door het bos juist meer kwaad kan, áls je tijdens dat ritje niet ook enigszins aan (bijv. het ruggebruik van) je paard werkt.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:07

Sandra_H schreef:
Met "in de beste conditie" bedoel ik inderdaad zo fit als mogelijk. En dat betekent niet dat je een bepaalde tijd moet kunnen hardlopen of wat dan ook (kan ik zelf ook niet, ivm voetproblemen oa), maar wel dat je een redelijk goed basis uithoudingsvermogen hebt, en zelf ook je spieren traint, waardoor je een goede balans tijdens het rijden hebt, en probeert soepel te blijven, zodat je zoveel mogelijk controle hebt over je eigen lijf. Als je nog in staat bent om te rijden moet dat ook lukken. Bijv door fietsen en bodyweight krachtoefeningen, en lenigheidsdingetjes gewoon thuis kom je al een heel eind.

En eigenlijk denk ik dan dat dat staprondje+drafje door het bos juist meer kwaad kan, áls je tijdens dat ritje niet ook enigszins aan (bijv. het ruggebruik van) je paard werkt.

nope

Ruggebruik en rechtrichten is iets wat ik in de bak train, buiten niet.
Al gaat dat dan wel automatisch mee. Want op een scheef paard zit niet.
Oke veel mensen zullen dat niet voelen, ook dat heeft niets met gewicht te maken, maar met vlieguren en gevoel. En dat is dan weer iets wat je niet kwijtraakt als jet het ooit hebt gehad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:09

DuoPenotti schreef:
Maar is dat vaak niet het doen waarmee men dat leert?
Je ziet niet voor niets zoveel hotse knots op de manege.
En vaak echt wel mensen in goede conditie.

In die zin denk ik wel dat er tegenwoordig het een en ander misgaat betreft zitlessen.
Zeker met die zadels met zeer dikke wrongen.




arme paarden :( :(

niet door het vele doen, en een paard gaat met die hotse knotse ruiters op zijn rug ook niet ontspannen, dus mijn eigenlijf vind ook geen ontspanning

1,2,3 drie maanden stap om te leren ontspannen en begrijpen dat beide ritmes moeten passen

maar goed ik zit ook niet in die business

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:10

Ja arme paarden maar we zijn allemaal begonnen zonder goede zit.
Ja het vele doen is toch hoe de mensen het leren, uiteraard vroeger met zitles. Hoor daar tegenwoordig weinig van.
3 maanden stappen is niet hoe ik het overigens heb geleerd en ken ook niemand die het zo wel heeft geleerd eigenlijk.

Maar ik geef toe dat ik me wel verbaas als ik ruiters zie rijden die na jaren nog in het zadel ploffen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:13

Dat zijn voor mij ook te enthousiaste manieren om fit te blijven hoor. Maar ik train 2 keer per week met behulp van fysio op heel laag niveau en doe thuis balans oefeningen en rekken. Voordat ik opstap ook wat oefeningen om mezelf op te warmen en los te maken.
Maar fietsen kan ik niet en lopen maar beperkt, voor langere afstanden heb ik een rolstoel. Dat zijn echt andere manieren van bewegen.

Niet elke vorm van trainen is ook iets wat perse positief is voor paardrijden. Maar er zijn wel vormen die juist wel positief zijn en die je dus zou moeten kunnen. Ik heb dus een fysio die verstand heeft van mijn aandoening en van paardrijden zodat we echt op de juiste manier aan de dingen werken die kk nodig heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:20

DuoPenotti schreef:
Ja arme paarden maar we zijn allemaal begonnen zonder goede zit.
Ja het vele doen is toch hoe de mensen het leren, uiteraard vroeger met zitles. Hoor daar tegenwoordig weinig van.
3 maanden stappen is niet hoe ik het overigens heb geleerd en ken ook niemand die het zo wel heeft geleerd eigenlijk.

Maar ik geef toe dat ik me wel verbaas als ik ruiters zie rijden die na jaren nog in het zadel ploffen.



1,2 of 3 maanden is een keuze die nodig kan zijn, blijf het lezen zoals u wilt,

openingspost: "Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?
liever niet, soms onder voorwaarden als de conditie fysiek en mentaal oke is

einde chat

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:24

MCE schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja arme paarden maar we zijn allemaal begonnen zonder goede zit.
Ja het vele doen is toch hoe de mensen het leren, uiteraard vroeger met zitles. Hoor daar tegenwoordig weinig van.
3 maanden stappen is niet hoe ik het overigens heb geleerd en ken ook niemand die het zo wel heeft geleerd eigenlijk.


Maar ik geef toe dat ik me wel verbaas als ik ruiters zie rijden die na jaren nog in het zadel ploffen.



1,2 of 3 maanden is een keuze die nodig kan zijn, blijf het lezen zoals u wilt,

openingspost: "Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?
liever niet, soms onder voorwaarden als de conditie fysiek en mentaal oke is

einde chat


Zo wat een post, wat een negatieve uithalen.

Mentaal mag ook al niet meer als dat niet goed is?
Terwijl voor veel ruiters juist het mentale verbeterd met rijden.

Mag er iemand nog wel op een paard zitten, denk dat er niet veel meer overblijven bij jou. :D
Echt totaal buiten de werkelijkheid.

Einde chat ja misschien maar goed ook.
Dit gaat nergens meer over.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:26

Mindim schreef:
Ik verbaas me juist hoe hard men verdedigd, wat allemaal wel niet wordt aangedragen, om boven die genoemde 15 procent te gaan zitten, omdat het goed uitkomt?
Is men dan meer met eigen plezier bezig en is het paardenwelzijn daar ongeschikt aan?

@Daphara, omdat je vriendin nu wat minder energie heeft en is afgevallen, maakt dat haar een slechtere ruiter dan voorheen? Waarom.


Ten eerste is het tussen de 15 a 20%, niet de 15% die jij aanhoud (bron: https://www.knhs.nl/content-nieuwsbriev ... rnachement.) Er is geen "vast" gewicht aan te plakken en het is ook niet meteen slecht als je 1 kilo boven die richtlijn zit. Zoals heel duidelijk wordt aangegeven is dit een richtlijn, géén zwart-wit stelregel. Ik denk dat je dit per combinatie moet bekijken en niet moet proberen in een keiharde procent moet willen gieten. Volgens deze richtlijnen kan je overigens nog tot 95 kg op een paard van 600kg gaan zitten en mogen vele curvy's dus gewoon paardrijden.

Over de rest - ik vind het streven naar fit zijn en goed in je vel zitten absoluut goed. Ik vind het echter écht niet ok om per direct iedereen uit te sluiten die niet topfit is. Overgewicht zegt overigens ook vrij weinig over fitheid. We allemaal leren paardrijden (en hopelijk leren we dat nog steeds) en hebben we toen toch echt ook onze paarden en ponies in de weg gezeten. Ook wil dit zeggen dat gehandicapten, mensen met een chronische en of psychische ziekte of mensen die anderszins beperkt zijn, die heel veel baat kunnen hebben bij paarden en paardrijden niet meer zouden mogen paardrijden.

Ik ben nog steeds erg benieuwd - er word hier heel vaak geroepen over paardenwelzijn. Het paardenwelzijn is per direct in het geding als je met ook maar een beetje overgewicht (16% ipv 15%), een beperking op een paard gaat zitten of als je niet super topfit bent, superlenig, mentaal perfect in je vel en bovenal, slank. Kan iemand me uitleggen hoe je dan die belasting meet? Hoe weet je zo zeker dat paardenwelzijn in het geding is? Is dat een onderbuikgevoel of gebaseerd op onderzoek en feitelijkheden?

En, sorry, maar hoe dan IJslanders?

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:35

nps: Waar ik stage heb gelopen en vrijwilligerswerk heb gedaan op een SPG manege, geld sowieso een maximaal gewicht

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:02

kimmie261 schreef:
Ik heb vroeger ( bijna 21 jaar geleden) ook eens een maagballon genomen, 6 maanden gekotst, alles wat ik at en dronk kwam er weer uit, ik had op het laatst maat 167 kindermaat, met alsnog 65 kilo wegend.. totaal uitgedroogd was ik, maar goed, wel slank...

Ik lees hier nl vooral dat mollige mensen zich zo graag volvreten, maar dat is niet zo.. en ik kan nu niet terug hoor naar 1,5 jaar geleden, omdat het echt f*cking zwaar is, maar stiekum van binnen vind ik me elke dag weer die loser die de strijd weer niet aangaat en dus mezelf zo weer aan heb laten komen.. En blijkbaar wordt dat ook zo gezien als ik die reacties zo hier lees, ik ben ook die loser...

En nee, ik ben geen hulp vrager, moet echt wel heul extreem probleem zijn wil ik waar dan ook hulp vragen...


Juist Kimmie ik begrijp je als geen ander, dat is waar we allen mee te maken hebben. Word je niet gestraft door de buitenstaanders heb je ook dat gevecht steeds met jezelf en dat is eindeloos ook al ben je er zo klaar mee!

ik ga het ontstippen....om juist dat soort dingen, te veel mee bezig ( ook al rijd ik al jaren niet meer)!.

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:05

Brainless schreef:
Mindim schreef:
Ik verbaas me juist hoe hard men verdedigd, wat allemaal wel niet wordt aangedragen, om boven die genoemde 15 procent te gaan zitten, omdat het goed uitkomt? .

Ehmm 15% houdt in dat er op mijn arabier van 1,54m 67.5 kilo mag.
Dat betekend - het gewicht aan zadel (incl beugels enz) en kleding/schoenen dat iemand max 60 kilo mag zijn? Hoe doen anderen dat dan?



Ja, dat lijkt me toch ook wel een max gewicht op zo'n pony?
60kg is voor mij niet haalbaar, dus ik zou ook nooit zo'n rank type paard kopen.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:08

Door geen Arabier te kopen in mijn geval. Ik heb een shetlander maar daar rij ik toch ook niet meer op :')

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:13

Natuurlijk bestaat er verschil tussen een stapritje en een flinke prestatie vragen van je paard.
Natuurlijk maakt de fysieke conditie van de ruiter verschil.

Maar mijn grootste ergernis betreft het feit dat er zo weinig aandacht is, zowel bij ruiters als bij instructeurs, voor het ontwikkelen van een goede zit vanuit balans, ontspanning en lichaamsbewustzijn.
Daarbij gaat het er niet om dat je superfit bent doordat je dagelijks 10 km hardloopt of je een slag in de rondte fitnesst. Het gaat erom dat je, uiteraard vanuit een redelijke algehele basisconditie, de tijd (!!) neemt om in die basis te investeren. Heel, heel veel geduldig oefenen in stap voordat je ook maar aan een hogere versnelling denkt. Maar ook als gevorderde ruiter, sportruiter, ruiter met 20 jaar rijervaring etc regelmatig op deze manier back to basic. Leren je balans te reguleren vanuit je midden zonder je armen, benen, nek en rug aan te spannen. Leren rijden vanuit je zit. En dat steeds verder verfijnen.

Zo geef ik zelf ook les en dat is voor de meeste lesklanten in het begin nogal een eye-opener (in positieve zin), na al dat 'hotseklotsen' op manegepaarden. In de zin van: zo kan het dus óók. En mijn paarden blijven gezond en gemotiveerd in hun werk.

Het mooiste vind ik om te zien hoe ruiters van allerlei niveaus en met heel verschillende achtergronden op deze manier hun fysieke en mentale balans vinden op (en met) het paard. Dat kost de een uiteraard meer tijd en moeite dan de ander. Daarin zit het onderscheid naar mijn ervaring echter niet tussen curvy en slank/afgetraind, maar in lichaamsbewustzijn (de paar iets 'curvier' lesklanten die ik heb zijn overigens beslist niet te zwaar).

Alleen vanuit deze basis kun je m.i. toe groeien naar een hoger (prestatie)niveau, waarbij er qua core stability ook aanzienlijk meer van jou als ruiter wordt gevraagd dan bij het basiswerk in een rustig tempo.
Zelf heb ik een behoorlijk goede core stability en daardoor ook sterke buik- en rompspieren. Maar vooral heb ik baat bij mijn goed ontwikkelde lichaamsbewustzijn, ontwikkeld door heel veel daarmee bezig te zijn (ook vanuit mijn achtergrond als Centered Riding instructeur). O.a. door veel zonder zadel te rijden.

Nog een gouden tip voor een goede core stability: koop een fitnesshoelahoep en ga daarmee aan de slag. Doet wonderen (wel opbouwen naar dagelijks 5-10 minuten) voor je core en het is niet enorm uitputtend of belastend.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:25

En toch he... er wordt nu net gedaan alsof het zo vanzelfsprekend is om niet op een te klein paard/pony te rijden... toch zie ik nog zo vaak (plaatjes en real life) volwassenen voorbij komen op ijslanders, onder het mom van "ja maar die zijn gemaakt om volwassenen te dragen".
Dat is dan blijkbaar weer doodnormaal? Tenminste, daar zie ik eigenlijk nooit commentaar op komen, iig niet zoals bij volwassenen met overgewicht op een flink groot paard.