Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 29 [ 717 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

 
Profiel   

De stelling in deze topic titel kwam ik tegen op een post op Instagram.
Sinds kort zijn er steeds meer merken die ruiter kleding aanbieden voorbij maat 42/44 ofwel voorbij maat XL, de zo geheten Curvy of plus-size equestrian kledinglijn.

Ik als plus-size ruiter ben er echt onwijs blij mee, ik ben dol op setjes en match mijn kleding graag bij het setje dat mijn paard draagt, maar tot voor kort hielden de maten op bij XL en dat pas ik regelmatig net niet mooi in (het rollade effect). Nu er steeds meer merken curvy kleding aan bieden, ben ik echt heel blij, zo wordt het makkelijker om setjes te maken.

Maar dan de post op insta. Een dame die zelf super slank is, maar de ontwikkeling op gebied van curvy/plus-size kleding voor ruiters erg zorgwekkend vind en hoopt dat de trend op dit gebied en op gebied van body positivity (iedereen in hun waarde laten) zich niet door zet in de paardenwereld.

Ik ben de discussie aangegaan met de instagrammer, maar mijn opmerkingen zijn onlangs verwijderd uit de post.
Aangezien het een onderwerp is wat mij direct aangaat en ik niet onbevooroordeeld ben, ben ik toch benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken.

Dus hoort een curvy ruiter nog wel op een paard thuis? Is curvy ruiterkleding wel een goede ontwikkeling?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:29 



 
Profiel   

Moet je dan niet eerst weten wat je als definitie voor curvy neemt? Want wat jij als curvy beschouwd kan een ander al te veel vinden of te weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:31 



 
Profiel   

Als de combinatie verder in orde is, zie ik het probleem niet.

Jammer dat curvy gelinkt wordt aan plus size. Mijn ervaring is dat rijbroeken vaak erg recht vallen en daardoor gapen in de taille. Daarvoor hoef je geen plus-size te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:32 



 
Profiel   

Je kunt hiervoor niet afgaan op kledingmaat. Waar XL voor de één flink aan de maat is (als je 1.60 bent), is dat voor iemand van 1.85 al heel anders.
Ik vind wel dat je naar kilo's moet kijken, volgens mij bestaat er al een mooie formule om te berekenen of je te zwaar bent voor een paard. En heel eerlijk, ik ken mannen die bijna 2 meter hoog zijn en ruim 100 kilo wegen.. Een prima lichaamsverhouding/figuur, maar persoonlijk zou ik een dergelijk gewicht niet op een paard willen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:35 



 
Profiel   

Lughnassadh schreef
Moet je dan niet eerst weten wat je als definitie voor curvy neemt? Want wat jij als curvy beschouwd kan een ander al te veel vinden of te weinig.


Dit inderdaad.

Vind ik dat je als je veel overgewicht hebt op een paard moet gaan zitten?
Nee, daarom rij ik zelf al jaren niet meer.

Vind ik dat er kleding moet zijn voor vollere ruiters die nog prima kunnen rijden?
Ja, want curvy is inderdaad niet meteen plus-size.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:35 



 
Profiel   

Ik ben zelf redelijk curvy, slanke taille maar wel echt overgewicht. En ik vind het juist erg goed dat men er kritisch op is. We verlangen van het paard dat die fit is, waarom dan zelf niet ook fit zijn? Niet iedereen hoeft maatje 36 te zijn, maar als ik soms zie wat voor mensen paardrijden... die zitten echt dik boven maat 50/52 en dan moet je wel eerlijk blijven imo.

Een van de redenen dat ik ook niet rijdt. Ik moet eerst serieus wat afvallen, ik wil mijn paard niet letterlijk opzadelen met mijn overgewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:37 



 
Profiel   

Dat ligt aan de mate van "curvyness" en de grootte en bouw van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:40 



 

Dat is een discussie die al erg vaak gevoerd is hier op bokt.

Ik persoonlijk vind een bepaald gewicht plus zadel gewoon te zwaar voor de gemiddelde paarden. En als je paard geen bonk spieren is of te jong, dan denk ik dat je naar het paard eerlijk moet zijn en niet meer opstappen. We verwachten van ons paard dat het een sportieve prestatie neerzet, proberen spieren te kweken zodat hij sterk wordt en ons goed kan dragen, dus waarom dan niet dezelfde eisen aan de ruiter stellen, zorg dat je in dusdanige conditie bent.

Verschil in lichaamshouding is er ook nog. Is een persoon massief of is er vet wat na de beweging komt.

Dus ik vind het ook een zorgwekkende trend dat ruiterkleding alsmaar groter wordt, dat betekent namelijk dat een ruiter steeds zwaarder wordt. Vind ik geen fijne ontwikkeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:41 



 

Interessante discussie. Want was is de grens van curvy/plus size?

Mijn mening is dat je niet meer op je paard moet stappen op het moment dat je niet meer voldoende ruimte hebt in het zadel (ong hand breedt). Dan ga je op de lepel van het zadel zitten en dat kan gewoon niet comfortabel zijn voor het paard als ik die zadels bij iedere pas in de rug zie drukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:42 



 
Profiel   

Plus size rijkleding moet wel blijven bestaan vind ik.
Ook al rijd je niet, maar heb je wel paarden en doe je aan andere disciplines dan heb je nog wel gewoon paardrijkleding. Die kleding is toch vaker gemaakt voor wrijving/ weersomstandigheden dan gewone kleding.

Ikzelf heb jarenlang met overgewicht gereden, ben uiteindelijk gestopt door meerdere redenen. Hij kon het toen der tijd prima hebben, toen ik jaren later nog eens een keer op zn rug klom gaf hij duidelijk aan het niet meer te kunnen.
Heb naar hen geluisterd en ben verder met hem gaan wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:44 



 

Amandavd schreef
Lughnassadh schreef
Moet je dan niet eerst weten wat je als definitie voor curvy neemt? Want wat jij als curvy beschouwd kan een ander al te veel vinden of te weinig.


Dit inderdaad.

Vind ik dat je als je veel overgewicht hebt op een paard moet gaan zitten?
Nee, daarom rij ik zelf al jaren niet meer.

Vind ik dat er kleding moet zijn voor vollere ruiters die nog prima kunnen rijden?
Ja, want curvy is inderdaad niet meteen plus-size.
Niets meer aan toe te voegen. :j Mensen kunnen wel gepikeerd gaan doen dat het niet aan henzelf ligt dat ze overgewicht hebben, maar hun paard kan daar nog minder aan doen. Nu heb ik makkelijk praten, maar als ik overgewicht zou hebben, zou ik er ook niet meer op stappen. Dan ga ik wel mennen of zo. :=

Mindim: zelfs als het paard wel een bonk spieren is, de gewrichten moeten nog steeds flink veel meer massa opvangen. Daar zou ik me meer zorgen over maken dan over de spieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:44 



 
Profiel   

curvy en plus-size zijn in mijn ogen heel verschillende dingen.
Kwa postuur ben ik ook echt curvy, veel voorgevel, bips en bovenbenen, maar zodra ik niet meer in een gangbare rijbroekmaat pas (tot maat 44/46) ga ik niet meer te paard, dan ben ik echt te zwaar/te dik/te vol. Bovenkleding vind ik nog iets anders, door mijn voorgevel is XL vaak al aan de krappe kant en daarvoor zou ik dan xxl of 46 nog prima vinden maar groter? nope no way, to much

Nu pas ik nog prima in 42/44 maar ook nu ga ik niet op mijn vierjarige zitten,daar vind ik mezelf echt te voor (rij door lichamelijke problemen uberhaubt nog maar weinig maar dit terzijde)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:44 



 
Profiel   

Maat 42 staat gelijk aan XL trouwens... Buiten dat om, ik reed met mijn broekmaat 46 ook nog paard. Tot ik een foto zag van mezelf in het zadel, ik zat op de lepel en toen kwam de realisatie dat ik toch echt gewoon te zwaar ben geworden. Maar broekmaat 46, was bijna maat 52 qua rijbroek omdat die krengen gewoon zo achterlijk klein vallen. Toen ik maat 42 was, droeg ik ook maat 46 rijbroeken omdat ze zo klein vallen.

Er is niks mis met Curvy, zolang je maar naar de bouw kijkt van jezelf en je paard. en imo moet je de 20% regel altijd in je hoofd houden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:45 



 
Profiel   

Ik denk niet dat het aan kledingmerken is om hier een beperking op te leggen.
Daarnaast vind ik maat 42/44 écht nog een zeer acceptabele maat, zeker kijkend naar hoe het gemiddelde rijkleding-merk valt. (even voor beeld, iedereen zegt tegen mij, jij kan nog wel een stukje taart hebben, maar draag zeker van rijbroeken toch vaak maat 42, of laten we beter zeggen als ik groter moet dan maat 42 dan haak ik af)
Bewustwording is zeker goed, maar we moeten ook wel een "realistisch" beeld van onze medemens krijgen.
Ik denk dat de gemiddelde maat 42/44(zelfs kijkend naar gewone maat 42/44) écht nog niet te zwaar is om te rijden, en het staat of valt met de combinatie.
Als ik een vrij stevig paard pak van laten we zeggen 675 kilo, en je gaat uit van 20% gewicht(ruiter en zadel) dan mag dit bij elkaar 135 kilo zijn (!)
Heb je het over ranke pony's enz. dan is het een ander verhaal, maar dan kan iemand met een "normaal postuur" al écht wel te zwaar zijn.

@Captain: precies dat ,ik vind een maat 42/44 nog zeer acceptabel, als je inderdaad richting maat 50/52 gaat moet je wel érg kritisch gaan zijn of het nog verantwoord is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:45 



 

Deze persoon vond dat ik met mijn maat 44/46 (in rijbroeken 48) niet meer op een paard mocht zitten. Toch mocht ik op de manege nog gerust rijden zonder enkel probleem. Voelt het niet goed omdat een paard te klein is dan stap ik echt niet op, maar het zou wel heel fijn zijn als iedereen zich iets meer met zichzelf bemoeit.

Wat wel opvalt: anderen mogen tegen mij zeggen dat ik te zwaar ben om te rijden (paardenwelzijn), maar ik mag bij diezelfde anderen (in mijn omgeving) niet zeggen dat 20 uur per dag op stal niet goed is voor het paardenwelzijn, of flink met sporen in het paard porren? Waar is dan het paardenwelzijn? Beetje dubbele standaard.

Laat iedereen lekker zelf bepalen of ze op hun eigen paard stappen en kies zelf wie je wel of niet op jouw paard wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:47 



 

Mkango schreef
Mindim: zelfs als het paard wel een bonk spieren is, de gewrichten moeten nog steeds flink veel meer massa opvangen. Daar zou ik me meer zorgen over maken dan over de spieren.

Klopt, maar een gespierde rug kan wel iets meer hebben. Maar ben het met je eens hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:49 



 
Profiel   

Het ligt ook aan je paard. Ga je op een koudbloed zitten of op een mislukte KWPN E-pony van 1.58 m?

En het maakt natuurlijk uit of je een beetje kunt rijden....

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:50 



 
Profiel   

Ik denk dat het totaalplaatje van belang is. Ik ken curvy ruiters die een heel stuk lichter rijden dan sommige lichte ruiters. Techniek is vaak veel belangrijker dan alleen kilo's.

En het is de kunst om een paard te vinden die het kan dragen. Stevigere paarden met korte ruggen die een gezond gewicht en goede spieren hebben zullen makkelijker een paar kilo extra kunnen dragen dan die langpootmugpaarden met lange ruggen en fantastische soepele gangen maar die door hun hypermobiliteit rompstabiliteit missen voor het dragen van ruiters.

En het gewicht van de paarden zelf speelt ook mee. Als een paard van 500 kilo 100 kilo te zwaar is... en je daar een ruiter van 100 kilo opzet... is die 200 kilo extra vast niet bevorderlijk voor de gezondheid van het paard. Waar hetzelfde paard, als ie 500 kilo zou wegen vast een heel stuk beter weg zou komen met een ruiter van 100 kilo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:53 



 

[***] schreef
Deze persoon vond dat ik met mijn maat 44/46 (in rijbroeken 48) niet meer op een paard mocht zitten. Toch mocht ik op de manege nog gerust rijden zonder enkel probleem. Voelt het niet goed omdat een paard te klein is dan stap ik echt niet op, maar het zou wel heel fijn zijn als iedereen zich iets meer met zichzelf bemoeit.

Wat wel opvalt: anderen mogen tegen mij zeggen dat ik te zwaar ben om te rijden (paardenwelzijn), maar ik mag bij diezelfde anderen (in mijn omgeving) niet zeggen dat 20 uur per dag op stal niet goed is voor het paardenwelzijn, of flink met sporen in het paard porren? Waar is dan het paardenwelzijn? Beetje dubbele standaard.

Laat iedereen lekker zelf bepalen of ze op hun eigen paard stappen en kies zelf wie je wel of niet op jouw paard wilt.


Nou mensen krijgen ook flink commentaar als men hun paard verkeerd stalt hoor, is bokt ene prima voorbeeld van, ook de manier van een paard trainen ligt hier regelmatig onder vuur.

Ik vind daarom dat er ook prima gezegd mag worden als iemand te zwaar is voor een paard. Beter nog is als betreffende ruiters daar zelf bewust van zijn, ipv mensen te vertellen dat ze zich er niet mee mogen bemoeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:54 



 
Profiel   

Ik ben het eens met de opmerkingen hierboven. Als je te zwaar bent moet je niet meer op een paard stappen. Ik vind het wel heel goed dat merken paardrijkleding in meer maten aanbieden, omdat je niet alleen paardrijkleding draagt om op het paard te zitten. Persoonlijk vind ik het prettig om paardrijkleding te dragen in de omgang met paarden, dus ook tijdens het uitmesten, poetsen en longeren. Ook voor een fotoshoot naast het paard is het leuk om een matchende outfit te dragen. Ik vind het dus super goed dat er voor ieder paardenpersoon passende kleding gemaakt wordt. Ook als die persoon niet op een paard past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:54 



 
Profiel   

ik heb een pony van 1m37.
en dat ging met mijn 62 kilo helemaal prima.
maar ik ben gestopt met roken, schildklier aandoening er bij en 9 kilo er bij op en ik rij dus niet meer.
iedereen kijkt naar grote paarden of tinkers,maar ik heb een welshje en dan kan dat dus ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:55 



 
Profiel   

Ligt eraan denk ik.. en zeker de bouw van een paard speelt mee en of hij je past. Een 'mooi' voorbeeld vond ik toch echt wel mijn stalgenoot. Ze was redelijk curve, zeker bij de heupen en buik. Maar ook niet obesitas in mijn ogen.

Echter kocht zij een lusitano met een ontzettend korte rug. Waar een dusdanig kort zadel enkel oppaste wat eigenlijk te krap was voor haar lichaam waardoor zij haar paard behoorlijk in de weg zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:56 



 

Kendra schreef
Het ligt ook aan je paard. Ga je op een koudbloed zitten of op een mislukte KWPN E-pony van 1.58 m?

En het maakt natuurlijk uit of je een beetje kunt rijden....

Volgens mij kun je beter op een koudbloed ook niet gaan zitten met overgewicht. Korte rug betekent vaak kleinere zadels. En veel koudbloeden lopen ook niet over van gespierdheid. Vind het altijd maar vreemd dat men denkt dat koudbloeden daar uitermate geschikt voor zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:56 



 
Profiel   

Curvy en plus size zijn voor mij ook 2 verschillende dingen. Ik heb al jaren maat 38 in gewone jeans maar draag rijbroeken maat 42. Die krengen zitten voor geen meter in maat 38.

Ik ben bmi technisch perfect maar draag al de maat rijbroek gelijk aan XL.
Ben ik curvi? Ja misschien wel, ik heb bij uitdelen van billen en boobs niet achteraan gestaan. Ben ik plus size? Nee dat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:57 



 
Profiel   

Mindim schreef
Kendra schreef
Het ligt ook aan je paard. Ga je op een koudbloed zitten of op een mislukte KWPN E-pony van 1.58 m?

En het maakt natuurlijk uit of je een beetje kunt rijden....

Volgens mij kun je beter op een koudbloed ook niet gaan zitten met overgewicht. Korte rug betekent vaak kleinere zadels. En veel koudbloeden lopen ook niet over van gespierdheid. Vind het altijd maar vreemd dat men denkt dat koudbloeden daar uitermate geschikt voor zijn.


Helemaal mee eens. Kijken naar het paard is prima maar een koudbloed neerzetten als geschikt voor plus size en een kwpn’er van 1,58 als ongeschikt, zijn absoluut geen graadmeters
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 19:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 29 [ 717 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen