Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:17

nps schreef:
(...)

Er zijn dus grotere zadels, er zijn trekpaarden en shires met zelf een hoog gewicht waar je ook als forse dame nog binnen de 15% zit en een zadel is ook prima op maat te maken. Iemand zei eerder dat ik paardrijden met een gewicht hoger dan die 15% goedpraat - dat is niet helemaal waar. Ik praat het niet per definitie fout en vind dat er bij twijfel altijd gekeken moet worden naar combinatie, type werk etc etc. Ik vind het supergoed om rekening te houden met het welzijn van het paard maar denk dat dit best samen kan gaan met een beetje rekening houden met het welzijn van de mens en een beetje minder oordeel.


Ik denk dat veel paarden overschat worden in gewicht. Mijn shire is maar ongeveer 750 kilo. Daarbij zijn ze niet gefokt als gewichtsdragers, dus of je richting die 15% moet gaan zitten valt nog te betwijfelen. Die van mij gaat daar in ieder geval absoluut niet goed op.

Denk dat veel paarden stiekem minder wegen dan we denken. Vond die rekensom rondom ijslanders best wel shocking, dat die maar 350 kilo wegen..!

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:22

Als je het hebt over een 18inch zadel dan moet je dus een paard hebben met best een lange rug. En dat zijn de aangehaalde koudbloedjes dan vaak juist weer niet.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:30

Ik dacht juist dat gewicht onderschat werd en daarom ook de worm spuiten van 700 kg is gekomen.

Een kleine koudbloed heeft uiteraard geen plek voor 18 inch.
Maar die van mij alweer wel.
En dat is meestal wel zo als ze ook aan de maat zijn. Anders zou de verhouding niet kloppen in de bouw.

Maar bij model 2 is af te vragen of ze in 18 inch past.
En bijvoorbeeld 19 inch, wat vast op bestelling gemaakt kan worden, of dat dan weer op het paard past?

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:36

Ik ben niet zo van de percentages enzo, maar gewoon beetje gezond verstand gebruiken?

Ik reed vroeger veel strandritten bij een manege. Ik weet nog dat de gids naar me toe kwam en vroeg of ik net wilde doen alsof ik niet op het paard durfde waar ik op ingedeeld was. Ik keek haar wat verbaasd aan; had al zo vaak op dat paard gereden. Ze legde uit dat het andere paard, een tenger paardje van 1,65 die al moeilijk op gewicht te houden was (snel te mager), dan de andere ruiter zou moeten dragen. Een kleine, stevige vrouw, ik schat ongeveer 1,65 en zeker meer dan 100 kg.
De gids (een jonge meid) durfde haar niet aan te spreken op haar gewicht.
Ik begrijp dat wel, al vind ik dat de manege zo'n ruiter moet weigeren. Maar meer nog dan dat vind ik dat die ruiter dat zelf niet moet willen.
En dus vind ik dat je geen ruiterkleding moet maken of aanprijzen welke bedoeld is voor mensen met (flink) overgewicht. De norm moet zijn dat je met serieus overgewicht niet geschikt bent om paard te rijden.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:47

Over die koudbloeden, dit ben ik bvb met een maatje 36 op een Belgisch trekpaard. Ik pas net aan in het zadel. Een inch maat groter, als je kijkt naar waar de zwevende ribben beginnen, wordt al krap aan voor dit paard. Dus dan voldoe je ook met hoger gewicht misschien nog aan de 15% regel maar als je de druk niet goed verdeeld ga je ook met die verhouding nog de mist in.

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 22:18

VogeltjeM schreef:
nps schreef:
(...)

Er zijn dus grotere zadels, er zijn trekpaarden en shires met zelf een hoog gewicht waar je ook als forse dame nog binnen de 15% zit en een zadel is ook prima op maat te maken. Iemand zei eerder dat ik paardrijden met een gewicht hoger dan die 15% goedpraat - dat is niet helemaal waar. Ik praat het niet per definitie fout en vind dat er bij twijfel altijd gekeken moet worden naar combinatie, type werk etc etc. Ik vind het supergoed om rekening te houden met het welzijn van het paard maar denk dat dit best samen kan gaan met een beetje rekening houden met het welzijn van de mens en een beetje minder oordeel.


Ik denk dat veel paarden overschat worden in gewicht. Mijn shire is maar ongeveer 750 kilo. Daarbij zijn ze niet gefokt als gewichtsdragers, dus of je richting die 15% moet gaan zitten valt nog te betwijfelen. Die van mij gaat daar in ieder geval absoluut niet goed op.

Denk dat veel paarden stiekem minder wegen dan we denken. Vond die rekensom rondom ijslanders best wel shocking, dat die maar 350 kilo wegen..!


Bijzonder, mijn jonge Shire merrie staat op de kliniek en die is vandaag gewogen op 756 kilo. Ze is “maar” 178 en nog geen 4 jaar. Het gewicht verbaasde mij niet, ik schatte haar zelf nu ook rond dat gewicht, want ze is wat afgevallen, omdat ze ziek is.
Mijn 8 jarige Shire ruin is een 4-5 centimeter groter en een stuk beter bespierd. De laatste keer dat hij op de weegschaal stond, was hij 789 kilo en sinds dien is hij nog goed aangekomen ik schat hem nu op 830 kg.

Maar ik vind 15% bij Shires ook echt de max. En dan is het echt de vraag of je nog wel een passend zadel kunt krijgen. Een beetje Shire zal toch ronde de 800 (750-850) kg wegen afhankelijk van grootte en type, 15% is al 120 kg, haal daar 10 kg voor het tuig vanaf en dan heb je het al over een ruiter van 110 kilo. Als die ruiter kleiner is dan 180, dan grote kans dat het dan dames broekmaat 48-50 is, nog groter naarmate de ruiter kleiner wordt. Dan heb je minstens een 19 inch zadel nodig en dat wordt krap hoor op een Shire rug.

Zelf probeer ik sowieso onder de 12,5 % te blijven. Ik verwacht wel dat mijn merrie een betere “gewichtsdrager” zal worden dan mijn ruin nu is, gewoon omdat zij een betere bouw en model rug heeft dan hem. Maar goed, zij is sowieso nog te jong om daar een ruiter op te zetten van meer dan 10% gewicht.

Anoniem

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:39

Tinker hier, 1.60 rond de 450 kilo schat ik zo. 17 imch zadel, maat 38 rijkleding. Ik zou hier ook niet een veel groter zadel op willen gooien en een te zware ruiter. Afbeelding

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 23:36

Mijn arabier van 1,54 weegt 450; die is slank gebouwd.
Dan is de tinker hierboven echt wel zwaarder.
Mijn Fjord van 1,42 was 425 (in nette conditie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 00:00

Brainless schreef:
Mijn arabier van 1,54 weegt 450; die is slank gebouwd.
Dan is de tinker hierboven echt wel zwaarder.
Mijn Fjord van 1,42 was 425 (in nette conditie).


Tussen 450 en 500 misschien, meer niet. Hij is superslank, maar snap dat de foto met billen en korte nek en stekelmanen iets vertekenen :D

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 03:53

Die tinker zou ik vanaf de foto ook geen 160 geven.
En ze lijkt een wat weke rug te hebben.
Deze zou ik niet op gaan zitten.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:32

Daphara schreef:
Bijzonder, mijn jonge Shire merrie staat op de kliniek en die is vandaag gewogen op 756 kilo. Ze is “maar” 178 en nog geen 4 jaar. Het gewicht verbaasde mij niet, ik schatte haar zelf nu ook rond dat gewicht, want ze is wat afgevallen, omdat ze ziek is.
Mijn 8 jarige Shire ruin is een 4-5 centimeter groter en een stuk beter bespierd. De laatste keer dat hij op de weegschaal stond, was hij 789 kilo en sinds dien is hij nog goed aangekomen ik schat hem nu op 830 kg.

Maar ik vind 15% bij Shires ook echt de max. En dan is het echt de vraag of je nog wel een passend zadel kunt krijgen. Een beetje Shire zal toch ronde de 800 (750-850) kg wegen afhankelijk van grootte en type, 15% is al 120 kg, haal daar 10 kg voor het tuig vanaf en dan heb je het al over een ruiter van 110 kilo. Als die ruiter kleiner is dan 180, dan grote kans dat het dan dames broekmaat 48-50 is, nog groter naarmate de ruiter kleiner wordt. Dan heb je minstens een 19 inch zadel nodig en dat wordt krap hoor op een Shire rug.

Zelf probeer ik sowieso onder de 12,5 % te blijven. Ik verwacht wel dat mijn merrie een betere “gewichtsdrager” zal worden dan mijn ruin nu is, gewoon omdat zij een betere bouw en model rug heeft dan hem. Maar goed, zij is sowieso nog te jong om daar een ruiter op te zetten van meer dan 10% gewicht.


Ik was echt verbaasd, die van mij was 1.82 en zat goed in zijn bespiering toen hij werd gewogen op 780 kilo. Een aantal maanden later (op de dag van inslapen ;( ) was hij spieren kwijt en was het nog 720 kilo. Degene die ik nu nog heb staan is 1.78 en ook niet top bespierd, daarom schat ik die ongeveer 750 kilo...

Maar inderdaad, een gewicht van ongeveer 110 kilo zou dan de absolute max zijn. Maar ik ben destijds zelf van 85 kilo afgevallen naar 75 kilo en merkte daarbij een gigantisch verschil op mijn paard: hij liep vlotter, makkelijker, kwam in balans/ging nageven. Daarom mijn conclusie dat voor hem rond de 10% belasting beter is... hij is ook erg stuwend en lang gebouwd moet ik zeggen, de bouw zal ook een rol spelen... op de mijne ligt trouwens een 17.5 inch maar door zijn lengte zou zelfs 19 nog wel kunnen :')

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:33

oh ja daarom had ik het ontstipt....

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:00

Om nog even terug te komen op de IJslander.
Ook daar zijn zoveel verschillende paarden binnen het ras...
Ik heb nu geen paard meer, maar de IJslander die ik had is gemeten op 1.38m en gewogen op 386 kilo. Klein beetje te dik, na 3 veulens is een strakke buik krijgen heel lastig. Maar verder in prima conditie.

Mijn verzorg IJslander is gemeten op 1.44,5 ( zonder ijzers) en weegt 454 kilo. Zonder overgewicht. Deze is echt in top sportconditie en dat willen we ook zo houden.

2 IJslanders dus, maar binnen het ras verschillende type paarden. Je kunt er daarom niet zomaar een sticker op plakken.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:27

Nikass schreef:
Ik ben niet zo van de percentages enzo, maar gewoon beetje gezond verstand gebruiken?

Ik reed vroeger veel strandritten bij een manege. Ik weet nog dat de gids naar me toe kwam en vroeg of ik net wilde doen alsof ik niet op het paard durfde waar ik op ingedeeld was. Ik keek haar wat verbaasd aan; had al zo vaak op dat paard gereden. Ze legde uit dat het andere paard, een tenger paardje van 1,65 die al moeilijk op gewicht te houden was (snel te mager), dan de andere ruiter zou moeten dragen. Een kleine, stevige vrouw, ik schat ongeveer 1,65 en zeker meer dan 100 kg.
De gids (een jonge meid) durfde haar niet aan te spreken op haar gewicht.
Ik begrijp dat wel, al vind ik dat de manege zo'n ruiter moet weigeren. Maar meer nog dan dat vind ik dat die ruiter dat zelf niet moet willen.
En dus vind ik dat je geen ruiterkleding moet maken of aanprijzen welke bedoeld is voor mensen met (flink) overgewicht. De norm moet zijn dat je met serieus overgewicht niet geschikt bent om paard te rijden.

een kennis van me ging met haar gezin naar het buitenland om daar te kunnen paardrijden. Echter,die manege daar hanteerde een maximum gewicht van 80 kilo om nog op een paard te mogen. Zij is flink zwaarder dus ze mocht alleen toekijken.Een teleurstelling maar ze gaf ze wel gelijk.

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:35

Wij hadden op de manege waar ik reed (hadden enkel IJslanders) dacht ik een maximum gewicht van 80 kg.

Waar ik van de zomer op vakantie ga hanteren ze ook een maximum van 80 kg. Staat volgens mij ook in hun voorwaarden dat als bij aankomst geconstateerd wordt dat je toch te zwaar bent, ze je de ritten mogen weigeren.
Geldt overigens ook als je zegt te kunnen rijden maar eigenlijk niet meer hebt gedaan dan een ponyritje op de kermis. Dan kun je ook afstappen ivm de risico's voor mens en paard

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:52

Bij IJslanders heb je inderdaad een grote variatie in typen en stokmaat.

Helaas zijn de moderne sport-IJslanders dan vaak wel meer aan de maat, maar ook eleganter, smaller/hoogbeniger en vaak hypermobiel dus kwetsbaar voor blessures. M.a.w. ik vind dat geen gewichtsdragers meer, waar het ras van oudsher om bekend staat (of dat terecht is, is weer een aparte discussie).

Wij hebben hier ook verschillende typen, zo is bijv. onze zelf gefokte ruin van 19 een stoer, oersterk bouwpakket met een stevig skelet, brede rug en flink gespierd. Die kan echt wel 80 kg dragen (Wat voor mij dan wel meteen de max is voor hem). Mijn eigen rijpaard, merrie van 12, hooggekeurd sporttype, is smaller, eleganter en ondanks dat ze iets groter is en goed getraind en bespierd, m.i. geen gewichtsdrager. Voor haar zie ik ca 65 kilo als de max.
Stokmaat en gewicht zeggen mij persoonlijk minder dan bouw, leeftijd, gezondheidstoestand en trainingsgesteldheid.

Dilan, ga je naar Stal Edda?

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:56

Op mijn merrie had ik een max van 65 kilo.
Foto van vlak voor ze verkocht is vind je in mijn profiel.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:57

Ik wil heel graag als ik flink afgevallen ben eens op een IJslander rijden. Maar met 65 kilo ben ik echt mager haha. Maar 75 moet lukken en dat kan best op een flinke IJslander vind ik. Ik blijf toch altijd 'curvy'. :j

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:00

Askja, ik reed op Manege de IJslander, ligt in Zeeland, dorpje vlakbij Middelburg :)

Maar is inmiddels al ruim 10 jaar geleden hoor :+ woon er al een poos niet meer.

Edit: voor vakantie ga ik naar Pradis in Frankrijk :)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:02

Ik vind mezelf (55kg) al redelijk aan het gewicht voor een normale IJslander. Het zijn kleine dieren.... Ik vraag me altijd af in hoeverre ze écht meer kunnen dragen en in hoeverre dat gewoon goed uitkwam.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:05

MarlindeRooz schreef:
Ik wil heel graag als ik flink afgevallen ben eens op een IJslander rijden. Maar met 65 kilo ben ik echt mager haha. Maar 75 moet lukken en dat kan best op een flinke IJslander vind ik. Ik blijf toch altijd 'curvy'. :j


Ik ben met 65 kilo best fors. Maar goed, ik ben ook klein.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:10

Sheran schreef:
Ik vind mezelf (55kg) al redelijk aan het gewicht voor een normale IJslander. Het zijn kleine dieren.... Ik vraag me altijd af in hoeverre ze écht meer kunnen dragen en in hoeverre dat gewoon goed uitkwam.

Zo klein zijn ze dus lang niet altijd. Zo hebben de nieuwe eigenaren van mijn paard ook een “ reus” van 1.48m die ook nog eens stevig gebouwd is. Daar rijd een volwassen man op ( zonder overgewicht overigens) en dat gaat echt meer dan goed.
Maar goed dit word erg off topic zo. Dus nogmaals er zijn zoveel verschillende paarden binnen dat ras er valt geen sticker op te plakken.

Dat geld ook voor andere rassen. De ene tinker of haflinger is de andere niet.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:20

Over Ijslandes ga ik geen oordeel geven, maar geef toe dat ik wel af en toe kijk van >;) dat mag wel?
Dan lijkt dat ineens een heel andere wereld dan hier op bokt, waar ik dan ook weer het idee heb dat het hier extremer is dan buiten bokt.
Soms lijkt het elkaar ook een soort van op te jutten.
De een geeft een onderzoek aan van 20%, de ander 15, de ander 10 en ineens is 10% de norm.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:32

Laten we het er maar op houden dat er ook een echte wereld is naast de virtuele wereld waarin álles perfect is :)) , waarin er naast zwart / wit ook een heel groot grijs gebied bestaat ( gelukkig maar... )

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:43

@duopenotti: ik denk dat er over gewicht veel onwetendheid is. Daarnaast is het voor mensen van achter een scherm natuurlijk veel makkelijker iets te zeggen dan in real life.
Ik vind het in het echt ook lastig om mensen aan te spreken.