Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 26 van de 29 [ 717 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

 
Profiel   

In de tijd dat ik nog reed accepteerde ik maar gewoon dat ik 20cm tekort kwam aan broekspijpen bij rijbroeken. Droeg gewoon altijd lange sokken. Dit is geloof ik nu wel beter geregeld maar toen (10 jaar terug) was het echt vreselijk. :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 10:58 



 
Profiel   

Vroeger had ik 20 cm over met een bult klittenband etc......super irritant. Nu die stretch stukken die je om kan slaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 10:59 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Nee 40 jaar terug niet. Dat klopt.
Maar de hypermobiele paarden van nu waren er toen ook niet, dat is een feit.

Daarnaast KS zie ik het meeste bij slanke ruiters. Waarom, er rijden nog altijd meer slanke ruiters dan volle ruiters :P
Dus dan is het of fok of slecht rijden wat het veroorzaakt.

Aan welke criteria moet een paard volgend jou voldoen om hypermobiel te zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 10:59 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Voor mensen als ik met een appel figuur :D

Ah ja, dat zou kunnen.

Mijn figuur is meer zandloper-ish denk ik. Tot ik een paar kilo aankom, dan is mn taille spontaan minder aanwezig.

Maargoed, geen idee welk type broek nou wel goed aansluit bij mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:01 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
In de tijd dat ik nog reed accepteerde ik maar gewoon dat ik 20cm tekort kwam aan broekspijpen bij rijbroeken. Droeg gewoon altijd lange sokken. Dit is geloof ik nu wel beter geregeld maar toen (10 jaar terug) was het echt vreselijk. :')

Ach blote enkels is in op zit moment :))

Te zien aan alle tieners die er blauwbekkend mee rondlopen in de winter

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:01 



 
Profiel   

De doorgezakte kogels en het overdreven been gezwaai dat niet meer natuurlijk is tegenover de achterhand.
En als het daar is kun je er donder op zeggen dat de rest van het lichaam ook niet meer in elkaar steekt zoals hoort. Zoals de wervelkollom.
Tenminste bij mensen is dat zo, zal bij paarden niet anders zijn.

( ik ben zelf ook hypermobiel, dus weet wat de consequenties zijn )

996981 schreef
Aan welke criteria moet een paard volgend jou voldoen om hypermobiel te zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:03 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
De doorgezakte kogels en het overdreven been gezwaai dat niet meer natuurlijk is tegenover de achterhand.
En als het daar is kun je er donder op zeggen dat de rest van het lichaam ook niet meer in elkaar steekt zoals hoort. Zoals de wervelkollom.
Tenminste bij mensen is dat zo, zal bij paarden niet anders zijn.

( ik ben zelf ook hypermobiel, dus weet wat de consequenties zijn )

996981 schreef
Aan welke criteria moet een paard volgend jou voldoen om hypermobiel te zijn?

Hoever een kogel door kan veren is van vele factoren afhankelijk. Onder andere van de lengte en week-/hardheid van de koot. Het doorveren van de kogels zou wellicht een symptoom van hypermobiliteit kunnen zijn. Dat maakt niet ieder paard dat ver doorzakt in de kogels hypermobiel ;)

“Overdreven voorbeen gezwaai” waarbij de achterhand niet meekomt is evenmin niet per definitie een symptoom van hypermobiliteit. Hoe zou je dat voor je zien? Dan zou alleen de voorhand hypermobiel zijn?

Er is geen definitie voor hypermobiliteit bij paarden. Ik vind het dus persoonlijk erg storend dat die term te pas en onpas wordt gebruikt. Net als het gegeven dat KS vroeger minder bestond. Dat kun je gewoon niet zo stellen, gezien het niet te achterhalen is

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:15 



 
Profiel   

klopt harde cijfers zijner niet, maar een beetje nadenken kan ook geen kwaad.
Leuk artikel voor je
https://aimeederooij.nl/hypermobiel-paard/

maar zullen we weer ontopic omdat dit niets met ruitergewicht te maken heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:30 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
klopt harde cijfers zijner niet, maar een beetje nadenken kan ook geen kwaad.
Leuk artikel voor je
https://aimeederooij.nl/hypermobiel-paard/

maar zullen we weer ontopic omdat dit niets met ruitergewicht te maken heeft.

Nadenken... in mijn ogen hoort daar de manier waarop je ideeën en vermoedens communiceert ook bij. Zaken waarover geen zekerheid bestaat zul je dus met nuance moeten brengen. Dat is mijn punt.

Ik weet best dat het ene paard beweeglijker, leniger is dan het andere paard. Zolang er echter geen criteria opgesteld zijn, vanuit wetenschappelijk onderzoek, waaraan een hypermobiel paard moet voldoen kun je niet spreken van hypermobiliteit. Dáár gaat het me om.

En inderdaad; dit gaat off-topic :) gelukkig zijn de onderzoeken over het gewicht dat een paard kan dragen wel heel duidelijk. Alleen vindt men dat daarvan afgeweken kan worden, wanneer het uitkomt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:38 



 
Profiel   

Dilan93 schreef
MarlindeRooz schreef
In de tijd dat ik nog reed accepteerde ik maar gewoon dat ik 20cm tekort kwam aan broekspijpen bij rijbroeken. Droeg gewoon altijd lange sokken. Dit is geloof ik nu wel beter geregeld maar toen (10 jaar terug) was het echt vreselijk. :')

Ach blote enkels is in op zit moment :))

Te zien aan alle tieners die er blauwbekkend mee rondlopen in de winter


Dat is helemaal niet grappig, die blote enkels in de winter :') als ze ooit eindelijk een kledingcollectie voor lange ruiters op de markt zetten koop ik het in mijn eentje uit :P

Mooie shirtjes kom ik ook nooit aan, die lopen al in de buurt van mijn navel definitief af :') ongeacht de maat want daar wordt vrouwenkleding alleen maar breder van. Ik doe het al jaren met te korte rijbroeken (maat 40/42 trouwens, dus niet heel spectaculair voor iemand van mijn lengte) en herenshirts want blote buik op een paard staat mijns inziens echt voor geen meter :+

Om alsnog on topic te blijven, als je een google search doet op maat 46-50 + gewicht levert het heel wat informatie uit diverse afslanktopics op waarin gebruikers aangeven tussen 90 en 130kg te wegen met dergelijke kledingmaten. Het is geen legitieme methode van gegevens verzamelen, I know, maar het feit blijft dat als je zo'n maat draagt, daar in meeste gevallen ook gewicht aan vastzit waardoor je aan de zware kant bent voor de meeste paarden. Amazones met shires of andere reuze koudbloeden en extreme peerfiguren daargelaten. Dood gewicht van je eigen vet meedragen maakt het ook extra uitdagend voor de core spieren om het geheel in balans te houden, dus overgewicht blijft ook niet zonder invloed op de rijkunsten. Ik ben zelf in het verleden te zwaar geweest dus ik spreek mede uit mijn eigen ervaring.

Ik ben er niet echt voor noch tegen dat ps of sweden kleding is gaan maken voor ruiters met overgewicht, het bestaan van zulke ruiters is al jaren een feit dus daar valt gewoon lekker veel geld mee te verdienen, pecunia non olet :+ en het is niet alsof het issue ineens verdwijnt omdat te zware ruiters hun konten toch nog in te kleine rijbroeken moeten blijven proppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:55 



 
Profiel   

996981
nee hoor die onderzoeken zijn alles behalve duidelijk. Was dat maar zo, zou het veel eenvoudiger maken.

En Precies Fly_high
Omdat een bekend (duur) merk een curvy line maakt moet er gediscussieerd worden.
Dat Horka al erg lang grotere maten heeft weten velen niet eens. Want ik vermoed dat teveel mensen hun neus ophalen voor Horka omdat het de helft goedkoper is :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 12:07 



 
Profiel   

Ik hou van Horka, eeuwig zonde dat er geen ouderwetse heerlijk zittende ribfluwelen rijbroeken meer te koop zijn zonder siliconen sjit of leren zitvlakken etc...

Maar nee ik wist niet dat dit merk al langer grotere maten maakte, want daar let ik voor mijzelf niet echt op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 12:11 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
996981
nee hoor die onderzoeken zijn alles behalve duidelijk. Was dat maar zo, zou het veel eenvoudiger maken.

En Precies Fly_high
Omdat een bekend (duur) merk een curvy line maakt moet er gediscussieerd worden.
Dat Horka al erg lang grotere maten heeft weten velen niet eens. Want ik vermoed dat teveel mensen hun neus ophalen voor Horka omdat het de helft goedkoper is :D

Wat is hier onduidelijk aan?

Slmt9 schreef
Voor wie het interessant vind. Dierenarts Aimee de Rooij heeft ook een tweetal keer een post geplaatst over met overgewicht rijden en de 15%. Ik vroeg haar naar een onderbouwing. Zij stuurde mij zojuist deze link. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar hierbij is in 2019 onderzoek gedaan naar ruiters met 4 verschillende gewichten (15%, 20%, 25% en 30%), welke vroegtijdig moesten stoppen, welke kreupel, pijn of anders lieten zien.

Ik quote even een klein stukje.

Citaat
Alle VH-tests (30%) van de berijder (n = 7) werden stopgezet vanwege kreupelheid (tabel 4). Vijf H-tests (25%) van de ruiter werden verlaten wegens kreupelheid en één werd stopgezet omdat het paard 10/24 gedragsmarkers vertoonde in galop. Eén ruiter M (20%): test met paard 3 werd afgebroken vanwege kreupelheid; echter, de tweede ruiter M (20%): Paard 3-test werd voltooid. Hoewel de test driemaal werd afgebroken voor paarden 3 en 6 en tweemaal voor paarden 1, 2, 4 en 5, werd alleen bij paarden 2, 3 en 6 dezelfde lamme ledemaat ≥2 keer geïdentificeerd. Bij herbeoordeling van subjectief bewegend in de hand in draf 45-60 minuten na het verlaten van de test, vertoonde geen enkel paard waarneembare kreupelheid. Alle paarden bewogen even goed of beter als ze werden bereden door ruiters L (15%) en M (20%) aan het einde van de studie in vergelijking met het begin, zowel subjectief als objectief beoordeeld. De paarden 3 en 4 legden later op dezelfde dag een test met ruiter L (15%) met succes af als een achterlating.

*L, light 15%; M, moderate 20%; H, heavy 25%; VH, very heavy 30%.
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.13085

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 12:14 



 
Profiel   

Ik wilde inderdaad net mijn eigen post quoten. Ik lees daar juist duidelijkheid in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 12:17 



 
Profiel   

Omdat we het hier al lang eens zijn dat boven 20% teveel is.
De discussie ligt hier al veel meer naar beneden.

Daarnaast is bouw belangrijk, die hypermobiele paarden van nu, nee zal er echt niet opstappen al zal met gewicht zelfs mogen.
Terwijl mijn brede tankje geen probleem is.

daarnaast zijn al deze onderzoeken, er zijn er meer dan alleen deze.
Met steeds maar een enkel paar paarden.
Waarvan elke ruiter zijn eigen skills heeft. De 1 rijd beter van voor naar achter als de ander bijvoorbeeld.
Maar voornamelijk de kleine groepjes geven daarom geen duidelijk beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 12:22 



 
Profiel   

Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind boven de 15% al te veel. In het onderzoek is ook alleen maar degene met 15% die geen paarden heeft met pijn of kreupel.

Verder vind ik dat er vooral naar excuses worden gezocht waarom daarboven wel acceptabel is.
Normaal ben ik altijd vrij grijs van mening, maar dit zie ik toch zwart-wit. Wellicht omdat ik me überhaupt af vraag voor wie zijn plezier je nou op een paard gaat zitten (dik, dun, kort of lang en met alle gevolgen van dien). Dan ben ik eerder team paard dan team mens.
Maar dat is ook weer een andere discussie :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:30 



 
Profiel   

Dat mag jij vinden natuurlijk.
Ik zal bij mijn paard rond die 15 zitten, maar heb haar nooit op de weegschaal gehad. Ik zeg dan dat ze 600 weegt, dierenarts zegt dat ze zwaarder is, dus ja dan zou het zeker binnen de 15 zijn.
Toch denk ik dat tot ongeveer 17,5 de stevige gebouwde paarden wel aan kunnen.
Dus paarden die al een brede ruggengraat hebben, korte, maar niet te korte rug.
Stevige boeg en ook benen die daar bij horen.

een slank gebouwd paard van 175 weegt misschien ook 600, maar met een lange rug en alles fijn, nou dan is 15% alweer een ander verhaal.

Maar dat neemt zelden iemand mee.
Die procenten zeggen mij daarom eigenlijk zo weinig.
Daar staren teveel mensen zich zo dood op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:36 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dat mag jij vinden natuurlijk.
Ik zal bij mijn paard rond die 15 zitten, maar heb haar nooit op de weegschaal gehad. Ik zeg dan dat ze 600 weegt, dierenarts zegt dat ze zwaarder is, dus ja dan zou het zeker binnen de 15 zijn.
Toch denk ik dat tot ongeveer 17,5 de stevige gebouwde paarden wel aan kunnen.
Dus paarden die al een brede ruggengraat hebben, korte, maar niet te korte rug.
Stevige boeg en ook benen die daar bij horen.

een slank gebouwd paard van 175 weegt misschien ook 600, maar met een lange rug en alles fijn, nou dan is 15% alweer een ander verhaal.

Maar dat neemt zelden iemand mee.
Die procenten zeggen mij daarom eigenlijk zo weinig.
Daar staren teveel mensen zich zo dood op.

Veel van die “stevige paardjes” met korte, brede rug hebben in werkelijkheid overgewicht. Dat is, zeker in combinatie met een ruiter met overgewicht, een enorm groot risico op slijtage.

Een paard van 1,75 zonder overgewicht hoeft alleen het eventuele overgewicht van de ruiter te dragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:52 



 
Profiel   

Nu ga je er van alles bijhalen :)

Ja bij doe percentages ga je uit van gezond gewicht paard :)
Lijkt me logisch ook.
Ooh ik pas niet meer, weet je wat ik ga mijn paard moddervet voeren en dan pas ik weer :D
dus....

nee genoeg hebben geen overgewicht, maar hebben nu eenmaal ook zulke bouw.
Genoeg dressuurpaarden met overgewicht overigens, waar je echt geen ribjes kunt voelen (of zien)


maar dit soort dingen erbij halen is tja, hoe zeg ik het.... niet echt relevant.

En we draaien steeds cirkeltjes, ook omdat vele ergen in de laatste pagina's binnen vallen en dan herhaling komt.
Dus ik wens iedereen nog een fijne voortzetting van het topic.
Ik haak af.


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 20-05-21 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:58 



 
Profiel   

996981 schreef
Er is geen definitie voor hypermobiliteit bij paarden. Ik vind het dus persoonlijk erg storend dat die term te pas en onpas wordt gebruikt. Net als het gegeven dat KS vroeger minder bestond. Dat kun je gewoon niet zo stellen, gezien het niet te achterhalen is
[/quote]
Hypermobiliteit is anders prima te definieren hoor.
Hypermobiliteit betekent overmatige beweeglijkheid van de gewrichten. Overmatig vergeleken met gemiddelde beweeglijkheid. Hypermobiliteit kan te maken hebben met de vorm en stand van de gewrichten en ook met de vorm, dikte en kwaliteit van de gewrichtskapsels en ligamenten.
Bij IJslanders is hypermobiliteit van de beengewrichten een raskenmerk. Kijk maar eens hoe bizar een IJslander zijn benen in rust kan plaatsen, extreem gedraaid, dan weet je genoeg. Er is een vermoeden dat het verband houdt met de aanleg voor laterale gangen. Door selectief fokken op expressieve bewegingen wordt die hypermobiliteit overigens steeds meer in de IJslanderfokkerij verankerd. De thoracale en lumbale wervels zijn bij een IJslander dan weer relatief stijf, hetgeen vermoedelijk ook weer verband houdt met de laterale aanleg.

Wat betreft de hoge hoofd-halshouding in tölt: nee, dat is niet per se schadelijk (mits er sprake is van een correcte oprichting en geen spanningshouding). Elke goed getrainde IJslander kan in zelfhouding/opwaartse balans tölten met een doorhangende teugel. De rug is dan niet stijf maar licht golvend. Een paard dat daarentegen in tölt gereden wordt met veel teugeldruk of -inwerking heeft wel een stijve rug (net als ieder paard dat zo gereden wordt). Daarin gaat nog steeds wel het nodige fout op IJslanderwedstrijden, zeker bij paarden die nogal voorwaarts zijn. Paarden met een stijve rug kunnen het gewicht van de ruiter niet goed dragen. Hoe meer gewicht, hoe meer het paard zich forceert. Niet fijn om te zien.

Hypermobiliteit heeft overigens echt niks te maken met kissing spines, en een IJslander die verkeerd gereden wordt of structureel een te zware ruiter moet tillen, krijgt zeker wel een stijve en uiteindelijk pijnlijke rug, maar doorgaans geen kissing spines - de echte problemen gaan zich meestal voordoen in de hals en/of de voorvoeten (m.n. in het hoefgewricht), dan wel in de achterknieeën.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:59 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Nu ga je er van alles bijhalen :)

Ja bij doe percentages ga je uit van gezond gewicht paard :)
Lijkt me logisch ook.
Ooh ik pas niet meer, weet je wat ik ga mijn paard moddervet voeren en dan pas ik weer :D
dus....

nee genoeg hebben geen overgewicht, maar hebben nu eenmaal ook zulke bouw.
Genoeg dressuurpaarden met overgewicht overigens, waar je echt geen ribjes kunt voelen (of zien)

Wie is daarmee begonnen? “Hypermobiele” paarden en KS. Dat is waar ik ingehaakt ben. Dat heeft net zoveel of weinig met het thema te maken als overgewicht bij het paard zelf.

Probleem is dat weinig mensen nog weten hoe een paard dat gezond op gewicht is eruit ziet. Net als bij mensen wordt overgewicht bij dieren steeds normaler en geaccepteerder. En dan kom je bij de kern van dit topic; is het verantwoord rijkleding aan te bieden in maten waarbij het aannemelijk is dat de toekomstige drager overgewicht heeft en in het overgrote deel van de gevallen te zwaar is voor het paard dat hij rijdt?

Ik denk het niet. Iedereen denkt van zichzelf dat hij een uitzondering is. Dat zit in de aard van de mens en er is een naam voor; optimsm bias.

“ Optimism bias (or the optimistic bias) is a cognitive bias that causes someone to believe that they themselves are less likely to experience a negative event. It is also known as unrealistic optimism or comparative optimism.”

Het idee “dat overkomt mij niet” zie je ook bij zware ruiters. Hun paard zal het wel aangeven als het niet gaat, de omgeving zal wel iets zeggen, ze zullen het zelf wel merken etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 14:13 



 
Profiel   

996981 schreef
Ik denk het niet. Iedereen denkt van zichzelf dat hij een uitzondering is. Dat zit in de aard van de mens en er is een naam voor; optimsm bias.

“ Optimism bias (or the optimistic bias) is a cognitive bias that causes someone to believe that they themselves are less likely to experience a negative event. It is also known as unrealistic optimism or comparative optimism.”

Het idee “dat overkomt mij niet” zie je ook bij zware ruiters. Hun paard zal het wel aangeven als het niet gaat, de omgeving zal wel iets zeggen, ze zullen het zelf wel merken etc.



Hier sluit ik me totaal bij aan en vind dat ook merkbaar in dit topic. Een beetje de "15% kan niet kloppen want dat zou betekenen dat ik het misschien fout doet en dat bestaat niet". De enige manier om dat dan te verklaren is dan niet 'misschien zit ik inderdaad fout en ben ik te zwaar' maar 'dan moeten er wel uitzonderingen zijn, mijn paard/koudbloeden'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 14:20 



 
Profiel   

Askja schreef
Hypermobiliteit is anders prima te definieren hoor.
Hypermobiliteit betekent overmatige beweeglijkheid van de gewrichten. Overmatig vergeleken met gemiddelde beweeglijkheid. Hypermobiliteit kan te maken hebben met de vorm en stand van de gewrichten en ook met de vorm, dikte en kwaliteit van de gewrichtskapsels en ligamenten.
Bij IJslanders is hypermobiliteit van de beengewrichten een raskenmerk. Kijk maar eens hoe bizar een IJslander zijn benen in rust kan plaatsen, extreem gedraaid, dan weet je genoeg. Er is een vermoeden dat het verband houdt met de aanleg voor laterale gangen. Door selectief fokken op expressieve bewegingen wordt die hypermobiliteit overigens steeds meer in de IJslanderfokkerij verankerd. De thoracale en lumbale wervels zijn bij een IJslander dan weer relatief stijf, hetgeen vermoedelijk ook weer verband houdt met de laterale aanleg.


Tuurlijk het te definiëren. Er is echter nog geen schaal om eventuele hypermobiliteit te meten. Wanneer is bewegelijk “té bewegelijk” wanneer is het normaal, wanneer abnormaal. Welke gewrichten meet je dan? Waarom die gewrichten etc. Zoals hier eerder gezegd werd is het doorveren in de kogels voor velen een teken van hypermobiliteit. Die vering is echter van zoveel factoren afhankelijk, dat je in mijn ogen nooit op basis daarvan (zeker niet van een foto) kunt stellen of een paard hypermobiel is.

Paarden zijn leniger dan 20 jaar geleden. Dat klopt. Daar wordt immers ook op gefokt. Zijn alle hedendaagse sportpaarden dan hypermobiel, omdat ze leniger zijn dan hun soortgenoten 20 jaar geleden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 14:27 



 
Profiel   

Hypermobiel en ks is zeker wel aan elkaar te linken.
Bij mensen al lang bekend.
Bij paarden minder.
Deze paarden ja daar moet je geen 20% op kwijt willen nee, 15 niet eens.
Maar we fokken ze wel door.

Om vervolgens dan hier te lezen dat dit door gewicht komt.
Mensen zeggen hier er word van alles goed gepraat, maar dat is andersom net zo.

Citaat
Hypermobiliteit komt vaker voor en heeft grotere gevolgen dan je misschien denkt.
Wil jij ook leren hoe je een hypermobiel paard preventief goed traint om blessures te voorkomen? Neem dan contact op zodat we kunnen kijken naar wat ik voor jou en je paard kan betekenen.

Karin Leibbrandt heeft weer een super duidelijk stuk geschreven over hypermobiliteit en de gevolgen ervan, het is de moeite waard om te lezen!

Is jouw paard hypermobiel? En wat betekent dat?!

Het fokken op spectaculair heeft zijn prijs. Een paard moet heel groot kunnen bewegen met veel veer en souplesse en het liefst met veel bravoure, wat in de praktijk betekent dat je een paard met veel bloed nodig hebt. Dan houden we ook nog van elegant, dus hoogbenig, langelijnd, kleine hoofdjes en dunne beentjes.......Het moderne sportpaard lijkt tegenwoordig meer op een kat dan op een paard.

Maar wat betekent dit voor onze paarden?! Deze hypermobiliteit, wat betekent dat deze paarden in elk gewricht in hun lichaam meer bewegingsmogelijkheid hebben dan gemiddeld of normaal is, zorgt voor grote spectaculaire bewegingen en een ongekende atletische capaciteit in zijgangen. Alleen heeft het nog meer gevolgen. Hypermobiliteit ontstaat door een verhoogde elasticiteit van het bindweefsel. Gewrichten worden door kapsels en banden gestabiliseerd en die zijn allemaal uit bindweefsel opgebouwd. De fascies die het hele lichaam vorm geven en stabiliseren zijn van bindweefsel en alle pezen zijn bindweefselstructuren.

Niet alleen de gewrichten in de benen zijn hypermobiel, maar ook alle gewrichten tussen de wervels.

Dit betekent dat deze paarden heel veel moeite hebben om hun core te stabiliseren. Spieren moeten de vergrootte elasticiteit van het bindweefsel opvangen. Dat betekent dat we hypermobiele paarden extra tijd moeten geven om hun spieren op te bouwen
.

Het gemiddelde sportpaard wordt maar 7-8 jaar oud. En daarvan vallen heel veel paarden af met recidiverende peesblessures en dat heeft onder andere te maken met dit te zwakke bindweefsel.

Ondertussen worden regelmatig paarden aangetroffen die rond het 16e-20e levenjaar door hun kootgewrichten zakken, meestal alleen de achterbenen, maar soms ook rondom. Aangezien veel hypermobiele paarden deze leeftijd niet eens halen is dit probleem nog niet erkend.

Als je naar de foto kijkt dan zie je een 5 jarig paard dat achter al behoorlijk door de kogels veert. Dit is een extreem hypermobiel paard, ter herkennen aan vergrootte bewegingsmogelijkheid van al zijn benen, hals en rug. Daarnaast is hij extreem gevoelig (op aanraking), zeer stressgevoelig, kan hij dusdanig in de stress raken dat hij onbereikbaar is en kan hij in een splitsecond van rust naar volledige paniek gaan. Heeft hij ongelijke voeten en veert hij in de kootgewrichten van het achterbeen te ver door, niet alleen in galop.

Dit paard is een voorbeeld van een extreem hypermobiel paard met alle andere kenmerken die daarmee gepaard gaan.

Hoe houden we zo'n paard gezond?

De meeste van deze paarden vallen op jonge leeftijd uit. Dus hoe houden we ze gezond?

- ten eerste groeien deze paarden lang door, zijn het echte laatbloeiers. Zowel lichamelijk als mentaal. Dat betekent dat we ze zeker niet op hun derde levenjaar onder het zadel moeten nemen.

- spieren moeten compenseren voor het gebrek aan stabiliteit van het bindweefsel. In de romp kan dat want daar zitten spieren, maar in de benen vanaf de voorknie en lager en de sprong en lager zitten geen spieren. Hier is de stabilisatie afhankelijk van de pezen en andere bindweefselstructuren. Het is dus geen toeval dat het kogeldraagapparaat het begeeft.

Er moet dus veel tijd genomen worden om spieren op te bouwen zodat het paard tenminste zijn romp goed kan stabiliseren.

- trainen op balans is essentieel. Deze paarden hebben weinig compensatie mogelijkheid. We moeten dus zorgen dat het skelet zo goed mogelijk opgestapeld is zodat het paard geen kracht verspild aan compenseren voor een disbalans.

- we kunnen ons niet permitteren om het fout te laten gaan en dan te revalideren. Als er eenmaal peesschade is, ontstaan er makkelijke nieuwe blessures onder de oude blessure. preventie is deus de key.

- het paard moet veel kunnen bewegen, dat traint het bindweefsel, maar moet WEINIG trainingsbelasting hebben. Dat betekent dat hij veel vrij moet kunnen bewegen en korte trainingssessies moet hebben slechts een 3-4 keer per week.

- fascies reageren op voeding en stress. Deze factoren moeten we dus optimaliseren voor het paard, wat meteen een uitdaging is omdat deze paarden oha stressgevoelig zijn. Soms zelfs gevaarlijk omdat ze blind kunnen gaan in paniek.

En dan is het nog steeds uitstel van executie. Zou een paard normaal 25 tot 30 jaar kunnen worden, dat is een hoge uitzondering bij deze paarden, afhankelijk van de mate waarin ze hypermobiel zijn.

Het paard op de foto is nu 8 jaar. En begint door zijn achterkogels heen te zakken. met name linksachter, hierdoor raakt zijn spronggewricht overstrekt waardoor deze pijnlijk en overvuld is geraakt. Dit paard heb ik ooit gekregen omdat hij heel gevaarlijk was om te rijden. Het bleek wel mogelijk maar heel comfortabel was het niet voor hem. Hij is een extreem intelligent paard, nog een kenmerk van deze paarden. Als ze in rust zijn leren ze alles in een splitsecond. Zijn ze gestresst dan leren ze nauwelijks. Daardoor is het heel lastig om deze paarden te leren dat een ritselend struikje niet eng is.

Binnenkort moet ik afscheid nemen van dit paard........het resultaat van doorfokken op spectaculair. Dit is niet anders als wat we met Perzische katten hebben gedaan, hoe platter de neus hoe beter, dat ze daardoor altijd tranende ogen hebben en slecht kunnen ademen......dat maakt niet uit.....bij paarden zijn we ook ruim over de grens gegaan!! Wanneer houdt dit op en wanneer gaan we gezonde paarden fokken. Paarden die niet gevangen zitten in een lijf vol discomfort, maar zich sterk en goed voelen?!


En FYI ik was niet degene die over KS begon :D
Borduurde er alleen op door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 14:45 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Hypermobiel en ks is zeker wel aan elkaar te linken.
Bij mensen al lang bekend.
Bij paarden minder.
Deze paarden ja daar moet je geen 20% op kwijt willen nee, 15 niet eens.
Maar we fokken ze wel door.

Om vervolgens dan hier te lezen dat dit door gewicht komt.
Mensen zeggen hier er word van alles goed gepraat, maar dat is andersom net zo.

Citaat
Hypermobiliteit komt vaker voor en heeft grotere gevolgen dan je misschien denkt.
Wil jij ook leren hoe je een hypermobiel paard preventief goed traint om blessures te voorkomen? Neem dan contact op zodat we kunnen kijken naar wat ik voor jou en je paard kan betekenen.

Karin Leibbrandt heeft weer een super duidelijk stuk geschreven over hypermobiliteit en de gevolgen ervan, het is de moeite waard om te lezen!

En FYI ik was niet degene die over KS begon :D
Borduurde er alleen op door.

Als je beweringen doet, zoals je in je eerste alinea doet, is het fijn daarbij de bron te vermelden zodat anderen de bron kunnen natrekken en beoordelen op onder andere betrouwbaarheid. Dat is tevens verplicht als je grote stukken tekst kopieert. Nu is het plagiaat.

Overigens wordt het moderne sportpaard (want daar doel je denk ik op?) gefokt met het oog op de sport. Van ruiters mag je imo verwachten dat ze, wanneer ze sportprestaties van hun paard verlangen, zelf ook in conditie zijn en dus niet eens bij die 15% in de buurt komen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 26 van de 29 [ 717 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen