Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:58

Ineke2 schreef:
Nee ik wil niet provocerend zijn of doen. Hoe wil je het dan noemen? Het zit in de weg en dan kun je niet goed meebewegen / mee zijn met je paard.


Mee eens

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:58

DuoPenotti schreef:
Als ik zo lees hoor ik niet meer op een paard volgens vele, want moet je dat nog wel doen met maat 42/44 of hoger.
Ik durf best foto's van mijzelf te plaatsen, mogen jullie oordelen of het kan.
Op alle foto's heb ik overigens een rugprotector aan.
Zadel is een 17,5 inch.

[ Afbeelding ]

Ik vind dat jij prima past op dit heel stevige paard.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:58

DuoPenotti schreef:
Maar vet dat achter de massa komt...nee, lompe rare verzinsels.



Je mag me gewoon quoten hoor ;)

En ja in vet zitten geen spieren, heb je geen controle over dus dat zit achter de beweging aan. Kun je stom vinden maar dat is gewoon een natuurkundig verschijnsel.

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:59

JessicaD88 schreef:
Ineke2 schreef:
Nee ik wil niet provocerend zijn of doen. Hoe wil je het dan noemen? Het zit in de weg en dan kun je niet goed meebewegen / mee zijn met je paard.


Mee eens

Hoezo zit het in de weg?
Als je niet in het zadel past, ja dan zit het in de weg.
Maar ik voel mijn buik echt niet na klotsen hoor.
En ja ben ook slank geweest, erg slank, dus weet het verschil dus ook.
of hebben mensen met cup d/e ook na klotsende tieten?

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:02

Mars schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar vet dat achter de massa komt...nee, lompe rare verzinsels.



Je mag me gewoon quoten hoor ;)

En ja in vet zitten geen spieren, heb je geen controle over dus dat zit achter de beweging aan. Kun je stom vinden maar dat is gewoon een natuurkundig verschijnsel.

Heb je niet bewust niet gequote, want meer mensen zeggen dit.
Dus gaat me om de mening, niet om de persoon die het zegt.

Nee je hebt er geen controle over, over cupmaat e Ook niet, toch hoor ik daar weer niemand over :D

Kom echt, het is gewoon niet waar. Ik voel niets klotsen, echt niet.
Je hebt toch ook gewoon een broek enz aan, dat zit al over dat vet heen, houd het in het garreel denk ik dan, net als een bh.
het is geen losse rugzak, het zit gewoon vast aan je lijf, ook al zijn het geen spieren.
Is echt een overdreven verzinsel.

miereneter

Berichten: 2570
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:02

Citaat:
Hoezo zit het in de weg?
Als je niet in het zadel past, ja dan zit het in de weg.
Maar ik voel mijn buik echt niet na klotsen hoor.
En ja ben ook slank geweest, erg slank, dus weet het verschil dus ook.
of hebben mensen met cup d/e ook na klotsende tieten?


Nou, ik heb wel 'naklotsende tieten' :D . Ik ben licht van gewicht maar heb cup F. Aanzienlijke deining. Sportbh noodzakelijk hier. Maar daar heb ik meer last van dan het paard.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 14-05-21 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:04

miereneter schreef:
Citaat:
Hoezo zit het in de weg?
Als je niet in het zadel past, ja dan zit het in de weg.
Maar ik voel mijn buik echt niet na klotsen hoor.
En ja ben ook slank geweest, erg slank, dus weet het verschil dus ook.
of hebben mensen met cup d/e ook na klotsende tieten?


Nou, heel eerlijk. Ik ben licht van gewicht maar heb cup F. Klotst behoorlijk, hoor. Sportbh noodzakelijk hier. Maar heb ik meer last van dan het paard.

Ik heb een kleine cup b, dus heb de ervaring niet.
Maar het gaat er dus om dat volgens sommige een paard last heeft van die nakomende massa.

Dus ipv gewicht van de ruiter gaan we ook mensen et cup e verbannen van het paard. :D

Met andere woorden er worden onzin dingen bij gehaald, daar ging het mij om.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:05

Het is geen verzinsel, maar waarheid. En trouwens helemaal geen probleem, zolang de hoeveelheid vet beperkt is. En IMO hoort iemand met bmi boven de 30 dus niet op een paard.
Want elke kg extra is extra belasting die het paard mee moet dragen, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

miereneter

Berichten: 2570
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:08

Snapte ik hoor DuoPnotti. Het gaat m.i. om het totale gewicht. En de balans van de ruiter. Ik heb laatst nog iemand gecomplimenteerd hier op bokt die jaloersmakend goed op haar paard rijdt. En tegelijk naar de sociale normen overgewicht heeft. Ik ben tegen teveel gewicht op een paard. Ik vind dat deze persoon op haar paard past. Het is allemaal heel individueel, per combinatie verschillend.

En er is gewoon ook een bovengrens aan het gewicht dat je op een paard kunt zetten.

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:08

Mars schreef:
Het is geen verzinsel, maar waarheid. En trouwens helemaal geen probleem, zolang de hoeveelheid vet beperkt is. En IMO hoort iemand met bmi boven de 30 dus niet op een paard.
Want elke kg extra is extra belasting die het paard mee moet dragen, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Dus iemand van 165 die 82 kilo weegt mag niet op een Belg gaan zitten?
Maar die persoon van 180 mag dat wel?

Bijzonder.


Ja verzinsels, echt verzinsels.

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:09

miereneter schreef:
Snapte ik hoor DuoPnotti. Het gaat m.i. om het totale gewicht. En de balans van de ruiter. Ik heb laatst nog iemand gecomplimenteerd hier op bokt die jaloersmakend goed op haar paard rijdt. En tegelijk naar de sociale normen overgewicht heeft. Ik ben tegen teveel gewicht op een paard. Ik vind dat deze persoon op haar paard past. Het is allemaal heel individueel, per combinatie verschillend.

En er is gewoon ook een bovengrens aan het gewicht dat je op een paard kunt zetten.

Natuurlijk, maar dat betwist ik ook niet.
Heb zelf ook niet voor niets een tank van een paard.

Maar dat vet klots gedoe ga ik niet in mee, punt.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:11

Ik vind het gek dat mensen het idee hebben dat ze het recht hebben om paard te rijden, ondanks dat ze eigenlijk te zwaar of te groot zijn.

Als het om zeilbootjes ging die met meer dan 15% gewicht aan lading zouden zinken, zou je dan ook instappen?

Het is het behoud van je paard, welke al niet ‘gemaakt’ is om op te zitten. Dat wij dat massaal doen is al gek genoeg.
Ja, ik rij zelf ook, maar ik vind dat je moet zorgen dat de omstandigheden zo ideaal mogelijk is.

Ik weeg 52 kilo, heb een haflinger die best wat kan hebben. Maar daar zit ik nu ook niet op omdat ze weinig getraind is en dus de spieren niet heeft om me te dragen. Ookal ben ik licht genoeg… ik wil graag dat ze langer dan vandaag meegaat en geen last van haar lijf krijgt omdat het nu ineens lekker weer is en ik onwijs veel zin heb in een buitenrit…

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:14

Mars schreef:
Het is geen verzinsel, maar waarheid. En trouwens helemaal geen probleem, zolang de hoeveelheid vet beperkt is. En IMO hoort iemand met bmi boven de 30 dus niet op een paard.
Want elke kg extra is extra belasting die het paard mee moet dragen, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?


Bmi boven de 30 kan ik me iets bij voorstellen dat je dat vind. Maar dat BMI geeft een heel ander gewicht bij iemand van 1.65 versus iemand van 1.80. Dus waar gaat het nu om? Gewicht? Kledingmaat? BMI? 15% regel? Dat is moeilijk objectief vast te stellen. Ik denk dat 15 a 20% regel het meest objectief is.

Ik vraag me altijd af hoe mensen zich dat achterblijven van vet in de beweging zich voorstellen? Bij mij zit het op mijn bovenbeen en voorgevel. Met een goede sportbh en rijbroek, hoe blijven die vetjes dan achter de beweging?

kimmie261

Berichten: 19225
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:20

miereneter schreef:
En er is gewoon ook een bovengrens aan het gewicht dat je op een paard kunt zetten.



Afbeelding

Dit kan dan wel??

Zo ja, waarom dan niet iemand met een gewicht van ruim 100 kilo op een paard?

En deze mensen bewegen ook op dat paard, vast veel meer als dat rondzwabberende vet bij een maatje teveel...

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:24

Mars schreef:
Het is geen verzinsel, maar waarheid. En trouwens helemaal geen probleem, zolang de hoeveelheid vet beperkt is. En IMO hoort iemand met bmi boven de 30 dus niet op een paard.
Want elke kg extra is extra belasting die het paard mee moet dragen, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?


Dus dit kan volgens jou niet?

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben 160 en 77 kg. Bmi van 30.
Paard schat ik in op 475 a 500 kg.
Foto vertekend overigens wel. Ik kan makkelijk een hand tussen kont en lepel leggen.
Laatst bijgewerkt door Nietsmar op 14-05-21 10:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:25

kimmie261 schreef:
miereneter schreef:
En er is gewoon ook een bovengrens aan het gewicht dat je op een paard kunt zetten.



[ Afbeelding ]

Dit kan dan wel??

Zo ja, waarom dan niet iemand met een gewicht van ruim 100 kilo op een paard?

En deze mensen bewegen ook op dat paard, vast veel meer als dat rondzwabberende vet bij een maatje teveel...


Ik weet ook niet of ik dit echt geweldig vind hoor....
Nou zijn deze dames wel fenomenaal fit! Deze 'momenten' zijn seconden van piekbelasting en dan is het weer klaar.

Als iemand van 100 kilo op een paard zit is er continue een te hoge belasting over een langere tijd.

Zouden we inmiddels, na alles wat we weten over de bouw van paarden en welke schade blijkt uit sectie, niet veel verstandiger moeten zijn?
We weten nu toch gewoon dat paardrijden an sich al schade toebrengt aan het paard, wil je de schade dan niet graag zo minimaal mogelijk houden?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:27

Amy223 schreef:
Mars schreef:
Het is geen verzinsel, maar waarheid. En trouwens helemaal geen probleem, zolang de hoeveelheid vet beperkt is. En IMO hoort iemand met bmi boven de 30 dus niet op een paard.
Want elke kg extra is extra belasting die het paard mee moet dragen, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?


Dus dit kan volgens jou niet?

[ [url=m/d0rFan.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben 160 en 77 kg. Bmi van 30.
Paard schat ik in op 475 a 500 kg.


Ik denk dat puur naar bmi kijken misschien nog niet eens zo interessant is....

Maar het gaat om fitheid; hoe soepel ben je, hoeveel core stability heb je, hoeveel conditie heb je, heb je niet teveel overtollige massa (vet)? Dus eigenlijk exact de zaken die je aan je paard vraagt.

Veel ruiters zijn echt niet fit.

kimmie261

Berichten: 19225
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:29

Ninx schreef:
Ik weet ook niet of ik dit echt geweldig vind hoor....
Nou zijn deze dames wel fenomenaal fit! Deze 'momenten' zijn seconden van piekbelasting en dan is het weer klaar.

Als iemand van 100 kilo op een paard zit is er continue een te hoge belasting over een langere tijd.

Zouden we inmiddels, na alles wat we weten over de bouw van paarden en welke schade blijkt uit sectie, niet veel verstandiger moeten zijn?
We weten nu toch gewoon dat paardrijden an sich al schade toebrengt aan het paard, wil je de schade dan niet graag zo minimaal mogelijk houden?


Maar deze dames trainen toch ook, uren en uren, en fit of niet, gewicht = gewicht... toch?

Een zwaarder persoon die paarden op en zeer correcte manier traint zal minder schade toebrengen op lange termijn als een licht persoon die een beest zo krom als een hoepel rijdt... En toch, zal iedereen het meeste commentaar hebben op de zwaardere persoon als op de lichte...

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:31

kimmie261 schreef:
miereneter schreef:
En er is gewoon ook een bovengrens aan het gewicht dat je op een paard kunt zetten.



[ Afbeelding ]

Dit kan dan wel??

Zo ja, waarom dan niet iemand met een gewicht van ruim 100 kilo op een paard?

En deze mensen bewegen ook op dat paard, vast veel meer als dat rondzwabberende vet bij een maatje teveel...


Dit vind ik ook niet kunnen, deze tak van ´sport´ zou van mij verboden mogen worden

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:31

Ninx schreef:
Ik denk dat puur naar bmi kijken misschien nog niet eens zo interessant is....

Maar het gaat om fitheid; hoe soepel ben je, hoeveel core stability heb je, hoeveel conditie heb je, heb je niet teveel overtollige massa (vet)? Dus eigenlijk exact de zaken die je aan je paard vraagt.

Veel ruiters zijn echt niet fit.


Mee eens, maar ik ken heeeel veel ruiters met maat 34/36/ 38 die zitten te hijgen en puffen in de privé les en vragen om een rondje stap om op adem te komen. Die dan ook maar aanspreken de volgende x? :D :D

Het probleem is dat gewicht snel te zien en te veroordelen is. Veel andere zaken niet

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:32

kimmie261 schreef:
Maar deze dames trainen toch ook, uren en uren, en fit of niet, gewicht = gewicht... toch?

Een zwaarder persoon die paarden op en zeer correcte manier traint zal minder schade toebrengen op lange termijn als een licht persoon die een beest zo krom als een hoepel rijdt... En toch, zal iedereen het meeste commentaar hebben op de zwaardere persoon als op de lichte...


Daarom zeg ik ook dat ik niet goed weet of ik dit wel een goede activiteit vind.

Ik vind dat iedereen ernaar moet streven correct te rijden, en correct rijden is HEEL lastig.
Het overgrote deel van ons is niet vreselijk kundig, dat is nu eenmaal zo. Maar schep dan goede randvoorwaarden.

Zorg voor een fit lijf als je wil rijden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:33

Tango1979 schreef:
Ninx schreef:
Ik denk dat puur naar bmi kijken misschien nog niet eens zo interessant is....

Maar het gaat om fitheid; hoe soepel ben je, hoeveel core stability heb je, hoeveel conditie heb je, heb je niet teveel overtollige massa (vet)? Dus eigenlijk exact de zaken die je aan je paard vraagt.

Veel ruiters zijn echt niet fit.


Mee eens, maar ik ken heeeel veel ruiters met maat 34/36/ 38 die zitten te hijgen en puffen in de privé les en vragen om een rondje stap om op adem te komen. Die dan ook maar aanspreken de volgende x?
:D :D

Het probleem is dat gewicht snel te zien en te veroordelen is. Veel andere zaken niet


Lijkt mij heel goed om dat bespreekbaar te maken.
Wij hebben op stal iemand gehad die ruitertraining kwam geven.... dan kun je elkaar dus stimuleren fitter te worden en het is nog leuk ook.

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:36

kimmie261 schreef:
miereneter schreef:
En er is gewoon ook een bovengrens aan het gewicht dat je op een paard kunt zetten.



[ Afbeelding ]

Dit kan dan wel??

Zo ja, waarom dan niet iemand met een gewicht van ruim 100 kilo op een paard?

En deze mensen bewegen ook op dat paard, vast veel meer als dat rondzwabberende vet bij een maatje teveel...

Voltigeren wordt meestal op een veel steviger paard gedaan dan deze op de foto. Ik vind dat op dit paard hoogstens 1 van deze acrobaten zou passen .

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:41

Amy223 schreef:
Mars schreef:
Het is geen verzinsel, maar waarheid. En trouwens helemaal geen probleem, zolang de hoeveelheid vet beperkt is. En IMO hoort iemand met bmi boven de 30 dus niet op een paard.
Want elke kg extra is extra belasting die het paard mee moet dragen, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?


Dus dit kan volgens jou niet?

[ [url=m/d0rFan.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Co72wg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben 160 en 77 kg. Bmi van 30.
Paard schat ik in op 475 a 500 kg.
Foto vertekend overigens wel. Ik kan makkelijk een hand tussen kont en lepel leggen.

Deze past wel vind ik. Er is of was overigens een veel bekeken topic over :pas ik nog op mijn paard?

Malenka

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:44

Ik ben van mening dat we het onze paarden verplicht zijn rekening te houden met de belasting.

Om die reden rij ik mijn jonge merrie nog niet in voordat ik mijn streefgewicht van 75kg of minder heb. Het einddoel voor als we echt aan het werk gaan is zelfs 70kg. Mijn zadel weegt ook nog eens 4 kg en ik wil dat het totaal onder de 80kg blijft en uiteindelijk 75kg. Mijn merrie zal rond de 450kg wegen. Ze heeft een stokmaat van zo'n 1,53 wel rondgeribd. En ik ben 1,78 lang. Het moet allemaal net gaan. Maar het betekent dat ik op mijn gewicht moet letten. Ik wil haar gezond oud laten worden.