Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BaileyMixJarig

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:45

Er wordt vaak van alles bijgehaald, ook in foto topics hier waar er commentaar op gewicht komt. "Ja maar ik ben heel fit, ja maar dit is het enige dat ik nog heb, ja maar ik ben dik door ziekte" en aaaaaltijd de opmerking "een paard heeft meer last van een slecht rijdend dun persoon dan een goed rijdend zwaar persoon".

In mijn ogen zijn dat allemaal pogingen om recht te banketstaaf wat krom is: jij wil per se paardrijden, en alles moet daar voor wijken. Zogenaamd hebben mensen dan heus wel door of hun paard het aan kan of niet, maar dat is natuurlijk onzin. Als je te zwaar bent, gewoon niet doen, klaar. Echt heel kwalijk.

Kidde
Berichten: 3467
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:47

Amy223 schreef:
Mars schreef:
Het is geen verzinsel, maar waarheid. En trouwens helemaal geen probleem, zolang de hoeveelheid vet beperkt is. En IMO hoort iemand met bmi boven de 30 dus niet op een paard.
Want elke kg extra is extra belasting die het paard mee moet dragen, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?


Dus dit kan volgens jou niet?

[ [url=m/d0rFan.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Co72wg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben 160 en 77 kg. Bmi van 30.
Paard schat ik in op 475 a 500 kg.
Foto vertekend overigens wel. Ik kan makkelijk een hand tussen kont en lepel leggen.



Om eerlijk te zijn pas je gewoon niet in dit zadel en een groter zadel past niet zo te zien niet. Ik geloof toch niet dat allebei de foto's vertekenen

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18681
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:54

Ik vind het vooral interessant dat de discussie Paardrijbroek = paardrijden hier ontstaat.
Mag je geen paardrijbroek aan als je niet gaat paardrijden? Ik rij geen paard, maar draag als ik naar de paarden ga wel altijd een paardrijbroek. Ik ben dan dus ook blij dat de rijbroeken ook voor grotere maten beschikbaar komen.

Malenka

Berichten: 7599
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:57

Elke ruiter zou er naar moeten streven zijn paard niet in de weg te zitten en dus technisch goed te rijden. Ook lichte ruiters. Als je dat niet wil doen dan hoor je helemaal niet aan paardrijden te beginnen. Want hoe zou je dan je paard gezond kunnen houden?

Ik vind het dus ook geen excuus om als goede ruiter met overgewicht (voor het paard!)toch op het paard te stappen. Het gaat om jou en jouw paard en niet om een andere ruiter die toevallig niet kan rijden.

Ik begrijp niet zo goed waarom je een paard rijbroek aan zou willen als je niet rijd. Maar uiteraard zou je dat wel mogen.

Slmt9

Berichten: 4836
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:01

Malenka schreef:
Elke ruiter zou er naar moeten streven zijn paard niet in de weg te zitten en dus technisch goed te rijden. Ook lichte ruiters. Als je dat niet wil doen dan hoor je helemaal niet aan paardrijden te beginnen. Want hoe zou je dan je paard gezond kunnen houden?

Ik vind het dus ook geen excuus om als goede ruiter met overgewicht (voor het paard!)toch op het paard te stappen. Het gaat om jou en jouw paard en niet om een andere ruiter die toevallig niet kan rijden.

Ik begrijp niet zo goed waarom je een paard rijbroek aan zou willen als je niet rijd. Maar uiteraard zou je dat wel mogen.


Omdat de thermofleece rijbroeken heel lekker zitten en je lekker flexibel bent. Veel bewegingsvrijheid bij grondwerk, lekker warm.
In de zomer draag ik een hardloop legging ipv deze. Ook al loop ik niet hard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:04

(ik heb niet alles doorgelezen)
Wat vast wel vaker gezegd is, ik vind dat tussen curvy en zwaar overgewicht best wel een verschil zit.
Ik ben ook curvy maar ben prima op gewicht maar heb ook zwaar overgewicht gehad jaren geleden.
Maar goed dat was niet de vraag. Ik vind het heel erg afhankelijk van op wat voor paard je zit. Heb zelf meegemaakt toen ik nog helemaal niet zo ervaren was en pas net m'n eigen paard had dat ik ook te zwaar was, ik zat op een roze wolk met mijn fantastische pony en zag het niet. Soms hoorde ik het zo eens vaag ja je bent eigenlijk wel te zwaar maar ik vroeg dan mijn instructrice en die zei dat ik niet te zwaar was. Via bokt kwam ik er achter dat ik wel echt te zwaar was en ben ik direct niet meer opgestapt.
Achteraf kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan, het was best wel overduidelijk maar ik zag het dus echt niet zo, ook omdat mensen waar ik het meest mee om ging op stal én m'n instructrice zeiden dat het wel goed was.

Om een beeld te schetsen ik had dus een arabier van 1,53, ik ben 1,67 en woog rond die tijd denk ik 88 kilo ongeveer..

Ik vind bij mensen die te zwaar zijn dat ze zelf het verstand moeten hebben/gebruiken om te bedenken of ze nog op hun paard moeten stappen ja of nee.
Ik weeg nu 68 kilo maar heb brede heupen dus zal kwa broek ook een maat 42 ofzo nodig hebben. Dus ik vind het top dat er een lijn voor is, en gewicht maakt niks uit zolang je je paard niet in de weg zit.

Zo'n trut op Instagram moet je ook lekker laten joh, negeren zulke types.

BigOne
Berichten: 38377
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:19

Wanneer iemand overduidelijk veel te zwaar is voor het paard waar ze opzit vind ik dat triest. Bij ons in de regio was ook een jongedame, ongeveer 120 kilo en altijd op slanke paarden. Zadel was bijna niet te zien en dier had duidelijk moeite om over de hindernissen te komen. Is vanzelf gestopt toen hij het opgaf en ze in een hindernis klapten, paard dood na een week en ze is gelukkig gestopt.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:30

Van zodra je jouw plezier haalt uit het jezelf laten ronddragen door een paard, ben je het aan het paard verplicht om dat in zo goed mogelijke omstandigheden te kunnen laten doen. Net zoals je zorgt dat het zadel optimaal ligt, dat je paard in optimale conditie is, dat de rugbespiering optimaal is, dat het management optimaal, dat de opvoeding optimaal is, zorg je ook dat de ruiter optimaal is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41728
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:33

MCE schreef:
curvy ruiters hoe ervaren jullie het rijden??

we lezen wat een ander ervan vind maar hoe ervaren curvy ruiters fysiek zelf het rijden, komt het overeen met hun/uw verwachtingen

Ik ben nu weer wat zwaarder o.a. door niet kunnen sporten en het genieten van het goede leven.

Ik merk het vooral in mijn benen, toen die slanker waren kon ik ze beter aanleggen, voelde mijn paard beter en zat fijner in mijn zadel :).

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:34

Slmt9 schreef:
Malenka schreef:
Elke ruiter zou er naar moeten streven zijn paard niet in de weg te zitten en dus technisch goed te rijden. Ook lichte ruiters. Als je dat niet wil doen dan hoor je helemaal niet aan paardrijden te beginnen. Want hoe zou je dan je paard gezond kunnen houden?

Ik vind het dus ook geen excuus om als goede ruiter met overgewicht (voor het paard!)toch op het paard te stappen. Het gaat om jou en jouw paard en niet om een andere ruiter die toevallig niet kan rijden.

Ik begrijp niet zo goed waarom je een paard rijbroek aan zou willen als je niet rijd. Maar uiteraard zou je dat wel mogen.


Omdat de thermofleece rijbroeken heel lekker zitten en je lekker flexibel bent. Veel bewegingsvrijheid bij grondwerk, lekker warm.
In de zomer draag ik een hardloop legging ipv deze. Ook al loop ik niet hard ;)

Dat zijn dan moderne rijbroeken?Ik heb nooit gevonden dat rijbroeken lekker zitten. Vroeger reed ik op een manege waar echte rijkleding verplicht was.En ook voor wedstrijden een (witte) rijbroek.Maar later,op een boerenpensionstalling,heb ik nooit meer een officiele rijbroek gekocht. Zeker omdat ik daar ook wel stalwerk deed.Wel miste ik de antislip kniestukken die een rijbroek wel heeft.En in een hete zomer ook wel eens last van de naden in mijn spijkerbroek.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:34

bigone schreef:
Wanneer iemand overduidelijk veel te zwaar is voor het paard waar ze opzit vind ik dat triest. Bij ons in de regio was ook een jongedame, ongeveer 120 kilo en altijd op slanke paarden. Zadel was bijna niet te zien en dier had duidelijk moeite om over de hindernissen te komen. Is vanzelf gestopt toen hij het opgaf en ze in een hindernis klapten, paard dood na een week en ze is gelukkig gestopt.

Afschuwelijk verhaal! Ik ben ook curvy maar klein en ong 65kg, dat scheelt dan weer.

Onali

Berichten: 18491
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:36

Malenka schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom je een paard rijbroek aan zou willen als je niet rijd. Maar uiteraard zou je dat wel mogen.



Omdat er meerdere disciplines zijn rondom paarden zonder erop te zitten?

Anomien

Berichten: 7410
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:39

Ja ik vind dat we kritisch moeten blijven.

Ondanks dat vind ik niet zeggen dat het kopen van kleding ook aangeeft of je erop zit.

Ken menners of zelfs grondwerkers die wel in paardenkloffie gaan. En er niet op zitten.

Maar de discussie “je mag me niet kwetsen omdat ik mij onzeker voel in mijn lichaam, en toch ga ik op een te klein paard”...
Moet echt keihard aangepakt worden.

Ik wil niemand kwetsen, maar te dik voor het paard, is te dik voor het paard.

Of dat in de winkel al moet beginnen? Nee dat niet.

saltshaker23
Berichten: 177
Geregistreerd: 22-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:41

Gini schreef:
Van zodra je jouw plezier haalt uit het jezelf laten ronddragen door een paard, ben je het aan het paard verplicht om dat in zo goed mogelijke omstandigheden te kunnen laten doen. Net zoals je zorgt dat het zadel optimaal ligt, dat je paard in optimale conditie is, dat de rugbespiering optimaal is, dat het management optimaal, dat de opvoeding optimaal is, zorg je ook dat de ruiter optimaal is.



Precies dit!

En je zou dan ook niet precies aan de grens willen zijn toch? Het gaat om een levenden dier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41728
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:42

Ladybird schreef:
Ik vind het vooral interessant dat de discussie Paardrijbroek = paardrijden hier ontstaat.
Mag je geen paardrijbroek aan als je niet gaat paardrijden? Ik rij geen paard, maar draag als ik naar de paarden ga wel altijd een paardrijbroek. Ik ben dan dus ook blij dat de rijbroeken ook voor grotere maten beschikbaar komen.

Laten we nu niet doen alsof het gros van de personen die een rijbroek koopt niet paardrijdt :D.

Slmt9

Berichten: 4836
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:43

anjali schreef:
Slmt9 schreef:

Omdat de thermofleece rijbroeken heel lekker zitten en je lekker flexibel bent. Veel bewegingsvrijheid bij grondwerk, lekker warm.
In de zomer draag ik een hardloop legging ipv deze. Ook al loop ik niet hard ;)

Dat zijn dan moderne rijbroeken?Ik heb nooit gevonden dat rijbroeken lekker zitten. Vroeger reed ik op een manege waar echte rijkleding verplicht was.En ook voor wedstrijden een (witte) rijbroek.Maar later,op een boerenpensionstalling,heb ik nooit meer een officiele rijbroek gekocht. Zeker omdat ik daar ook wel stalwerk deed.Wel miste ik de antislip kniestukken die een rijbroek wel heeft.En in een hete zomer ook wel eens last van de naden in mijn spijkerbroek.


Klopt, dat zijn niet die stijve dingen met dikke naden van vroeger. Dit is gewoon een lekkere legging, met fleece van binnen en siliconen op kont en knieeën. Die siliconen zijn voor mij overbodig. Maar het zit zo comfortabel, ik hou het de hele dag aan :D
Handig vakje op de bovenbeen waar je mobiel in kan. Heerlijk.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:46

Wat mij o.a. helpt om op gewicht te blijven.... geen grotere kleding kopen wanneer je 'groeit'. Zorgen dat je er zelf weer in past.
Koop je namelijk grotere kleding, dan verleg je de grens, en daarna weer een grens, en weer een grens.
Ik wil gewoon in diezelfde maat passen, dus daar zorg ik dan voor.
Als extra motivatie mag ik van mezelf ook pas weer iets nieuws kopen als ik daar dan dus ook gewoon weer in pas.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:47

Ladybird schreef:
Ik vind het vooral interessant dat de discussie Paardrijbroek = paardrijden hier ontstaat.
Mag je geen paardrijbroek aan als je niet gaat paardrijden? Ik rij geen paard, maar draag als ik naar de paarden ga wel altijd een paardrijbroek. Ik ben dan dus ook blij dat de rijbroeken ook voor grotere maten beschikbaar komen.

Grappig.
Natuurlijk mag je wel een rijbroek aan als je niet rijd. Ik ken echter geen mens die dat doet als ze niet óók ( al is het maar af en toe) rijden.

Voor de rest voldoet een ( veel) comfortabelere spijkerbroek of joggingbroek of welke eender broek met comfortabele stof perfect en die trek ik zelf ook liever aan als ik niet ga rijden.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:50

Siliconen op rijbroeken zijn de ergste uitvinding ooit tot nu toe, maar dat is een andere discussie.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:09

Ik ben er wel blij mee dat ook de rijbroeken-mode wat meer met de rondingen mee gaat. Ik heb altijd maat 44/46 nodig om de broeken comfortabel over mijn bovenbenen en heupen te krijgen en dan zijn ze in mijn taille veel te wijd (soort patatzakken aan de achterkant). Tot nu toe neem ik de broeken zelf in de taille in, zodat ze dan prettig zitten. En ja, ik ben wat zwaarder, maar naar mijn idee echt niet te zwaar om op te stappen. Ik heb een bovengrens gesteld. Als ik daar boven zit, mag ik van mezelf niet meer opstappen. Nu zit ik ondertussen weer ruim onder die bovengrens, maar maatje 44/46 blijf ik toch het prettigst vinden. Ik hou gewoon niet van dat hele strakke.
En ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik het prettig vind dat het beeld van hele slanke modellen hiermee doorbroken wordt.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:15

Ik vind het moeilijk om over anderen te oordelen of ze nog wel of niet op een paard moeten gaan zitten. Echter heb ik lang geleden voor mezelf gesteld dat ik eerst moest afvallen tot beneden de 80Kg eer ik er weer op mag van mezelf.
Nu weeg ik minder dan 80Kg en vind ik mezelf nog te zwaar, dus ik ga gewoon door met afvallen. Bijkomend voordeel is dat ik niet zelf in het bezit ben van een rijpaard maar van een shet, daar heb ik sowieso nooit op gekund dus ik ben het gewoon om naast het paard bezig te zijn.
Eerlijk gezegd hoef ik er ook niet zo nodig meer op eigenlijk.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:18

ChristaMoor schreef:
En ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik het prettig vind dat het beeld van hele slanke modellen hiermee doorbroken wordt.


Maar dat is een andere kwestie.
Hoe iedereen eruit ziet, welke kleding je draagt, en welke modellen gebruikt worden om die kleding te showen is een andere kwestie dan 'op een paard gaan zitten'.

Op diversiteit qua lichaam zou geen taboe hoeven rusten, dat lijkt er ook redelijk vanaf te gaan.

Maar met overgewicht paardrijden is iets waar we niet aan voorbij moeten gaan in het kader van acceptatie, alles moet maar kunnen, en dat moet iedereen zelf weten.

Helaas blijken mensen in de praktijk zichzelf maar moeizaam objectief te kunnen beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:21

kimmie261 schreef:
Ninx schreef:
Ik weet ook niet of ik dit echt geweldig vind hoor....
Nou zijn deze dames wel fenomenaal fit! Deze 'momenten' zijn seconden van piekbelasting en dan is het weer klaar.

Als iemand van 100 kilo op een paard zit is er continue een te hoge belasting over een langere tijd.

Zouden we inmiddels, na alles wat we weten over de bouw van paarden en welke schade blijkt uit sectie, niet veel verstandiger moeten zijn?
We weten nu toch gewoon dat paardrijden an sich al schade toebrengt aan het paard, wil je de schade dan niet graag zo minimaal mogelijk houden?


Maar deze dames trainen toch ook, uren en uren, en fit of niet, gewicht = gewicht... toch?

Een zwaarder persoon die paarden op en zeer correcte manier traint zal minder schade toebrengen op lange termijn als een licht persoon die een beest zo krom als een hoepel rijdt... En toch, zal iedereen het meeste commentaar hebben op de zwaardere persoon als op de lichte...


Eens, maar goed, ik ben uberhaupt geen fan van voltige. Ik vind dit evengoed veel te zwaar voor een paard, lijkt me ook lastig balans houden voor het paard, want de beweging op zijn rug gaat alle kanten uit.

Maar dit maakt met overgewicht op een paard gaan zitten niet minder erg toch? Egypte er bij halen evenzo, vreselijk wat daar gebeurd.
Maar dat maakt met overgewicht op een paard stappen nog steeds niet ok. Welke andere voorbeelden je er ook bij blijft halen. Ik snap dat het wordt gedaan hoor, mensen willen het rechtvaardigen dat ze zelf met overgewicht op het paard stappen, dus dan halen we er steeds andere situaties bij.

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:25

Maar... Dat sommige mensen harnachement gebruiken wat niet goed passend is, betekent toch niet dat omdat dat gebeurt, mensen met (teveel) overgewicht ook op een paard zouden moeten kunnen stappen? Komt over al goed praten, het mag wel want... slecht harnachement is ook niet goed en dat gebeurt ook.

Beide is in mijn optiek fout.

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:26

Mindim
Mij lijkt dat de zin hoort te zijn, met overgewicht voor dat betreffende paard gaan zitten mag niet.
Met overgewicht op een passend paard gaan zitten is voor mij iets anders.

En dat is toch ineens een heel andere discussie dan.



Wel denk ik dat we in Nederland ook niet te watjes achtig moeten gaan worden. We moeten oppassen dat we niet doorslaan.
Alles is voortaan zielig, een tik als een paard bijt moet anders opgelost worden, een paard dat weg rent met leiden moet tot in de eeuwen gegrond werkt worden, want een snok aan het halster, wat effectief is, mag niet.
Legio voorbeelden te vinden.
Een mannelijke ruiter van 80 kilo mag wel, maar een vrouw van 80 niet want die heeft klotsend vet, echt we moeten de discussie wel normaal houden.

En uiteraard te zwaar voor een bepaald paard, ja dat hoort niet, maar grenzen van 12% enz, niet realistisch.