Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:39

DuoPenotti schreef:
Mindim
Mij lijkt dat de zin hoort te zijn, met overgewicht voor dat betreffende paard gaan zitten mag niet.
Met overgewicht op een passend paard gaan zitten is voor mij iets anders.

En dat is toch ineens een heel andere discussie dan.



Wel denk ik dat we in Nederland ook niet te watjes achtig moeten gaan worden. We moeten oppassen dat we niet doorslaan.
Alles is voortaan zielig, een tik als een paard bijt moet anders opgelost worden, een paard dat weg rent met leiden moet tot in de eeuwen gegrond werkt worden, want een snok aan het halster, wat effectief is, mag niet.
Legio voorbeelden te vinden.
Een mannelijke ruiter van 80 kilo mag wel, maar een vrouw van 80 niet want die heeft klotsend vet, echt we moeten de discussie wel normaal houden.

En uiteraard te zwaar voor een bepaald paard, ja dat hoort niet, maar grenzen van 12% enz, niet realistisch.

Ik zie in mijn omgeving bijna nooit rijdende mannen en die paar die het wel doen hebben een jockeyfiguur-en gewicht!

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:41

Moet je eens in de springring kijken.
En een man die 185 groot is en 80 kilo weegt is gewoon slank.
Heel gewoon porstuur.

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:42

bigone schreef:
Wanneer iemand overduidelijk veel te zwaar is voor het paard waar ze opzit vind ik dat triest. Bij ons in de regio was ook een jongedame, ongeveer 120 kilo en altijd op slanke paarden. Zadel was bijna niet te zien en dier had duidelijk moeite om over de hindernissen te komen. Is vanzelf gestopt toen hij het opgaf en ze in een hindernis klapten, paard dood na een week en ze is gelukkig gestopt.

Dit is heel erg.En dan ook nog gaan springen!

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:43

DuoPenotti schreef:
Wel denk ik dat we in Nederland ook niet te watjes achtig moeten gaan worden. We moeten oppassen dat we niet doorslaan.
Alles is voortaan zielig, een tik als een paard bijt moet anders opgelost worden, een paard dat weg rent met leiden moet tot in de eeuwen gegrond werkt worden, want een snok aan het halster, wat effectief is, mag niet.
Legio voorbeelden te vinden.
Een mannelijke ruiter van 80 kilo mag wel, maar een vrouw van 80 niet want die heeft klotsend vet, echt we moeten de discussie wel normaal houden.

En uiteraard te zwaar voor een bepaald paard, ja dat hoort niet, maar grenzen van 12% enz, niet realistisch.


Ik denk dat uit voortschrijdend inzicht (medisch) en sectie nu ook pas blijkt hoeveel schade het 'niet watjes-achtig' doen maakt bij paarden.
Waar we ons niet bewust van waren, daar konden we niks aan doen.

We weten nu beter, en gaan wat mij betreft nog lang niet ver genoeg om welzijn te bevorderen. Welzijn hangt op heel veel factoren.
Maar omdat dit topic alleen gewicht betreft, benoemen we alleen dat.

De samenleving is ook nog nooit zo dik gewest he?
51% is te dik... dat is echt heel, heel, heel veel.

Als ik foto's terug kijk van de rijverenigingen waar ik bij zat, en de wedstrijden destijds, daar zag je gewoon nooit dikke ruiters.
Archiefbeeld van het straatbeeld toont hetzelfde. Het is een maatschappelijk probleem waar we iets mee moeten, maar in de eerste plaats mogen dieren daar niet onder lijden.

Burn-out, overspannenheid, korte lontjes en altijd haast zijn ook kwalijke symptomen van deze tijd waar paarden de gevolgen van voelen: "gestresste bazen die al die spanning meenemen, alleen maar in hun hoofd bezig zijn, niet goed communiceren en veel te bruusk reageren".
Ook dat valt buiten dit topic, maar om maar aan te geven dat er juist in de huidige tijd meer zaken zijn die onze aandacht moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:43

DuoPenotti schreef:
Mindim
Mij lijkt dat de zin hoort te zijn, met overgewicht voor dat betreffende paard gaan zitten mag niet.
Met overgewicht op een passend paard gaan zitten is voor mij iets anders.

En dat is toch ineens een heel andere discussie dan.



Wel denk ik dat we in Nederland ook niet te watjes achtig moeten gaan worden. We moeten oppassen dat we niet doorslaan.
Alles is voortaan zielig, een tik als een paard bijt moet anders opgelost worden, een paard dat weg rent met leiden moet tot in de eeuwen gegrond werkt worden, want een snok aan het halster, wat effectief is, mag niet.
Legio voorbeelden te vinden.
Een mannelijke ruiter van 80 kilo mag wel, maar een vrouw van 80 niet want die heeft klotsend vet, echt we moeten de discussie wel normaal houden.

En uiteraard te zwaar voor een bepaald paard, ja dat hoort niet, maar grenzen van 12% enz, niet realistisch.


En daar verschillen we dan van mening, ik vind dat je met overgewicht gewoon helemaal niet op een paard moet gaan zitten. Zoals iemand al eerder zei, je zit op een hangbrug tussen 4 pootjes. Dus ik vind niet dat er passende paarden zijn voor overgewicht. Ik persoonlijk kijk niet naar lichaamsvorm, dus een man van 80 kilo vind ik ook niet ok. Mijn man is 90 kilo, ammehoela dat die op mijn paard komt, zelfs niet voor uitstappen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:45

DuoPenotti schreef:
Een mannelijke ruiter van 80 kilo mag wel, maar een vrouw van 80 niet want die heeft klotsend vet, echt we moeten de discussie wel normaal houden.


Nou, een lange en gespierde vrouw zou best wel eens 80 kilo kunnen wegen.... als zij een paard heeft dat daarbij past, weet ik niet of dat een probleem is.

Er is een heel groot verschil tussen 80 kilo fitheid, en 80 kilo overtollig vet.

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:47

Een man van 80kg en 1.90 is qua massa en hoe dat zich gedraagt heel wat anders dan een vrouw van 1.60 met hetzelfde gewicht. Kun je heel stom vinden maar dat is gewoon zo.

Ik vind het echt verbazend wat er hier allemaal wordt bijgehaald om maar te verantwoorden waarom het okee is om met een flink te hoog gewicht toch op een paard te willen zitten. Als je je prima voelt met je gewicht, good for you. Maar je belast er letterlijk een dier mee dat het mee moet sjouwen, daar heb ik wel een probleem mee.

En dat ''mijn paard heeft geen last en loopt blij met zijn oortjes erop'' is ook kul... Zo kan ik ook zeggen ''ik heb geen longkanker dus zo slecht zijn sigaretten niet''. Die schade ontstaat in de loop van tijd door langdurig hoge belasting.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:49

Mindim schreef:
[
En daar verschillen we dan van mening, ik vind dat je met overgewicht gewoon helemaal niet op een paard moet gaan zitten. Zoals iemand al eerder zei, je zit op een hangbrug tussen 4 pootjes. Dus ik vind niet dat er passende paarden zijn voor overgewicht. Ik persoonlijk kijk niet naar lichaamsvorm, dus een man van 80 kilo vind ik ook niet ok. Mijn man is 90 kilo, ammehoela dat die op mijn paard komt, zelfs niet voor uitstappen.


die hangbrug op 4 pootjes zit nogal verschil in, korte of lange hangbrug.
Daarnaast 80 kilo kan niet?

Wat ik kan vinden zo
Leon thijssen Lengte: 1,75 m
Gewicht: 83 kg

Jeroen dubbeldam
Lengte 1,86 m
Gewicht 82 kg

Jur Vrieling 80 kg.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:50

Ja dat mee klotsend vet doe ik niet aan mee, het is geen losse rugzak, maar zit gewoon in het vel vast hoor :)
Nogmaals vrouwen met maat D mogen dan ook niet meer.
Als je onzin roept kan ik het ook :D

gewicht is gewicht.

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:57

Dat jij onzin kan roepen was al duidelijk.

Jammer dat je het niet snapt maar kan het niet duidelijker uitleggen.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:00

Naast het cijfer van gewicht is gewichtsverdeling ook een ding. De foto's op voorgaande pagina waarin de amazone duidelijk op de lepel van het zadel zit, is daar een voorbeeld van. Maarja, hoe zeg je een hobbyruiter zonder te kwetsen dat ze eigenlijk niet passen op hun enige paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:00

DuoPenotti schreef:
Mindim schreef:
[
En daar verschillen we dan van mening, ik vind dat je met overgewicht gewoon helemaal niet op een paard moet gaan zitten. Zoals iemand al eerder zei, je zit op een hangbrug tussen 4 pootjes. Dus ik vind niet dat er passende paarden zijn voor overgewicht. Ik persoonlijk kijk niet naar lichaamsvorm, dus een man van 80 kilo vind ik ook niet ok. Mijn man is 90 kilo, ammehoela dat die op mijn paard komt, zelfs niet voor uitstappen.


die hangbrug op 4 pootjes zit nogal verschil in, korte of lange hangbrug.
Daarnaast 80 kilo kan niet?

Wat ik kan vinden zo
Leon thijssen Lengte: 1,75 m
Gewicht: 83 kg

Jeroen dubbeldam
Lengte 1,86 m
Gewicht 82 kg

Jur Vrieling 80 kg.


Voor mij is 80 kilo 80 kilo. Dus nee, wil ik ook niet op mijn paard.

Ik vind 17.5% inclusief harnachement echt de max. Ik weet niet zo 123 uit mijn hoofd of er een paard is die daar bij past, bij die 80 kilo, zodat het binnen die 17.5 % past.

Een korte hangbrug heeft niet altijd ruimte voor een groter zadel en in een kleiner passend zadel passen dan sommige billen weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:02

DuoPenotti schreef:
Ja dat mee klotsend vet doe ik niet aan mee, het is geen losse rugzak, maar zit gewoon in het vel vast hoor :)
Nogmaals vrouwen met maat D mogen dan ook niet meer.
Als je onzin roept kan ik het ook :D

gewicht is gewicht.

Ik heb cup E, maar heb een enorme strakke sportbeha daar beweegt niets meer :')
Dat is veel beter in toom te houden dan een behoorlijke buik.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:04

Mars schreef:
Een man van 80kg en 1.90 is qua massa en hoe dat zich gedraagt heel wat anders dan een vrouw van 1.60 met hetzelfde gewicht. Kun je heel stom vinden maar dat is gewoon zo.


Ohja? Iemand van 190 en 80 kg vet is wel wat anders dan een iemand van 160 en 80 kg spier. Ik zou niet weten wat er bij mij flubbert of blubbert of hoe je het noemen wil.

Ik vind echt dat er per persoon gekeken moet worden. 80 kg betekent mijn inziens niet meteen overgewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:04

Gini schreef:
Naast het cijfer van gewicht is gewichtsverdeling ook een ding. De foto's op voorgaande pagina waarin de amazone duidelijk op de lepel van het zadel zit, is daar een voorbeeld van. Maarja, hoe zeg je een hobbyruiter zonder te kwetsen dat ze eigenlijk niet passen op hun enige paard.

Ik zeg dat gewoon, vind dat niet eerlijk naar het paard en diens welzijn gaat me meer aan het hart dan de gekwetste gevoelens van de te zware ruiter.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:05

Mars schreef:
Dat jij onzin kan roepen was al duidelijk.

Jammer dat je het niet snapt maar kan het niet duidelijker uitleggen.

omdat het niet uit te leggen valt :D

Iemand met een maatje meer heeft het ook verdeeld zitten.
De een wat meer op de billen, de ander meer op de buik, maar ook allemaal wat meer bij de kuiten of de borsten, verdeeld dus.
Maar dan ineens hangt dat als een losse rugzak te stuiteren achter de massa aan...echt kom??
Dat het niet uit te leggen is snap ik wel :D :+

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:07

Mindim schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja dat mee klotsend vet doe ik niet aan mee, het is geen losse rugzak, maar zit gewoon in het vel vast hoor :)
Nogmaals vrouwen met maat D mogen dan ook niet meer.
Als je onzin roept kan ik het ook :D

gewicht is gewicht.

Ik heb cup E, maar heb een enorme strakke sportbeha daar beweegt niets meer :')
Dat is veel beter in toom te houden dan een behoorlijke buik.


Dat denk jij, dat is wat anders. :j
Daarnaast als je last zou hebben van een klotsende buik kun je ook nog van dat corrigerend ondergoed aan, denk dat het dan behoorlijk strak zit. Meer dan die sport beha.

Maar vet zit verdeeld, die tieten zitten los. Om het maar lekker met beeldspraak te houden :D

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:08

Ik erger mij voornamelijk aan het 'verbod' op het aanspreken van ruiters die met (relatief) overgewicht alsnog op hun paard gaan zitten

Soms hier op bokt, maar bijvoorbeeld ook op instagram zijn verschillende accounts waarin veel te zware mensen bijv. springen en crossen op veel te zware koudbloeden. Ik vind het dierenmishandeling. En erop reageren wordt als een persoonlijke aanval beschouwd.

Dat heeft niets met fatshaming of de dooddoener "maar een lichte ruiter kan een paard ook in de weg zitten" te maken.

Er zijn studies gedaan die aantonen dat dragen van gewicht boven 20% directe stres en ongemak veroorzaakt bij een paard.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:11

Gini schreef:
Naast het cijfer van gewicht is gewichtsverdeling ook een ding. De foto's op voorgaande pagina waarin de amazone duidelijk op de lepel van het zadel zit, is daar een voorbeeld van. Maarja, hoe zeg je een hobbyruiter zonder te kwetsen dat ze eigenlijk niet passen op hun enige paard.


Bijzonder dat mijn zadelpasser daar nooit een woord over gezegd heeft en mijn instructrice(s) ook niet.
Dit was 1 van onze eerste buitenritten en daarom zat ik gespannen en naar achteren.

Overigens doe je wel makkelijk aannames :')

Misschien kun je het nu beter zien. Dit was op een vorig 17 inch springzadel. Mijn huidige zadels zijn allemaal 17.5.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nietsmar op 14-05-21 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25468
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:12

17,5 procent is bij 500 kilo 87,5 kilo en bij 600 105. Ik vind dat dus al een erg hoog percentage. En er zijn al onderzoeken gedaan naar % wat paard kan dragen zonder daar nadelige gevolgen van te hebben.
Probleem is ook nog dat veel mensen hun paard zwaarder inschatten of een meetlint gebruiken wat enorm kan afwijken qua gewicht.
Die onderzoeken waren dat bijvoorbeeld 10% ideaal was(maar dus niet dat je maximaal 10% mocht wegen), 15% acceptabel en 20% werd een welzijnskwestie. Dus die 20% was eigenlijk te veel. Dat je het niet meteen merkt is geen excuus, we weten allemaal dat paarden eigenlijk helemaal niet snel iets laten zien en over langere termijn kan het dus wel schadelijk zijn.

Curvy is alleen iets heel anders als plus size of overgewicht.

Ik snap alleen niet dat iedereen hier zegt dat rijkleding zo klein valt? Ik heb dezelfde maat of juist kleiner in rijkleding. Altijd, tenzij er aangegeven wordt dat iets klein of groot valt. Een lijn die beter rekening houdt met rondingen, helemaal voor. Dat kan je ook met weinig gewicht hebben, hoeft niet te betekenen dat je te zwaar bent dus ik vind het een verkeerde benaming voor een kledinglijn met grotere maten.

Maar er zit wel een grens aan tot wanneer je op een paard stapt. Zowel qua gewicht als qua broekmaat, alleen dat laatste is in combinatie met zadel en paardenrug. Zadel moet op rug passen en ruiter in zadel en dat wil ook nog wel eens mis gaan.

Maddy_Paola

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:12

Amy223 schreef:
Mars schreef:
Het is geen verzinsel, maar waarheid. En trouwens helemaal geen probleem, zolang de hoeveelheid vet beperkt is. En IMO hoort iemand met bmi boven de 30 dus niet op een paard.
Want elke kg extra is extra belasting die het paard mee moet dragen, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?


Dus dit kan volgens jou niet?

[ [url=m/d0rFan.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Co72wg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben 160 en 77 kg. Bmi van 30.
Paard schat ik in op 475 a 500 kg.
Foto vertekend overigens wel. Ik kan makkelijk een hand tussen kont en lepel leggen.


Hoe kom jij op een bmi van 30? Bmi is bij jou 77 : (1.60x1.60) dan kom je rond de 27


Ik ben zelf wel curvy, brede heupen, smalle taille brede schouders. Normale broekmaat 40, gelukkig gezakt vanaf 44, en daarbij ook van 95 naar 85 nu (1.78 lang). Maar ik keur deze kledinglijn echt niet goed, toen ik boven de 90 zat stapte ik echt niet graag op een paard, en nu denk ik ook van er moet weer wat af dat ik weer rond de 80 kom. De vrouwen op de campagnefoto's vind ik ook niet echt curvy maar plussize, ik vind het hardstikke goed en knap als je plussize bent, maar ik vind niet dat je met plussize op een paard moet gaan zitten, curvy vind ik heel wat anders en ik vind het ook bizar dat curvy eigenlijk altijd door plussize modellen wordt geshowd, zijn 2 heel verschillende dingen.

Wat er normaal gevonden wordt vind ik dus ook bizar, in een tijd zonder paard zocht ik wat om bij te rijden, duidelijk in advertentie vanaf 1.65 of breed vanaf 1.60, kreeg ik arabieren van 1.50 aangeboden die nog bleef aandringen ook, naast dat t te ver weg was vond ik ze veel te klein voor mij maar eigenaar vond t blijkbaar kunnen.

En ja ik durf best te zeggen dat ik dus echt gewoon last had van blubberend vet toen ik nog boven de 90 woog, en dat waren niet mijn e-cup borsten die in een normale bh zitten met rijden, ik snap niet wat daar nou de ophef van is, mn buik blubbert nu nog steeds wel eens als ik rustig lig en die zal nooit compleet strak worden :roll:

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:13

Maar dat zie je hier op bokt ook stitchlover, zelfs hier in dit topic. Degenen die te zwaar zijn en toch op hun paard stappen reageren als door een wesp gestoken. Allerhande bijzaken of andere elementen die ook niet okee zijn worden erbij gesleept om maar te kunnen verantwoorden dat ze op dat dier gaan zitten.
Wees dan nog zo eerlijk om te zeggen ''ja ik ben te zwaar en het is mijn egoistische keuze om toch op te stappen''.

Ik ben 172 en woog ooit 99kg. No effin way dat ik toen op een paard stapte.
Pas toen ik onder 75kg kwam begon ik daar weer over na te denken. Inmiddels alweer jaren stabiel op 62kg en dat voelt voor mezelf als paard 100x beter.

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:16

DuoPenotti schreef:
Mindim schreef:
[
En daar verschillen we dan van mening, ik vind dat je met overgewicht gewoon helemaal niet op een paard moet gaan zitten. Zoals iemand al eerder zei, je zit op een hangbrug tussen 4 pootjes. Dus ik vind niet dat er passende paarden zijn voor overgewicht. Ik persoonlijk kijk niet naar lichaamsvorm, dus een man van 80 kilo vind ik ook niet ok. Mijn man is 90 kilo, ammehoela dat die op mijn paard komt, zelfs niet voor uitstappen.


die hangbrug op 4 pootjes zit nogal verschil in, korte of lange hangbrug.
Daarnaast 80 kilo kan niet?

Wat ik kan vinden zo
Leon thijssen Lengte: 1,75 m
Gewicht: 83 kg

Jeroen dubbeldam
Lengte 1,86 m
Gewicht 82 kg

Jur Vrieling 80 kg.

Die Jeroen Dubbeldam heb ik wel eens gezien op foto's,maar die rijdt dan toch ook hele grote paarden?Het gaat toch om de combinatie?

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:18

Een standaard paard (mijn paard is 1.60 hoog, hij is in goede conditie en heeft geen vet teveel) weegt snel 600 kg. 10% = 60 kg, 15% = 90 kg. Dus een normaal paard kan met gemak een ruiter van 80 kg dragen, met het zadel erbij kom je dan op gem. 90 kg uit.
Als je naar de 20% norm gaat, dan kom je uit op 120 kg!! En dát gewicht wil ik toch echt niet op mijn paard hebben.

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:20

MyWishMax schreef:
17,5 procent is bij 500 kilo 87,5 kilo en bij 600 105. Ik vind dat dus al een erg hoog percentage. En er zijn al onderzoeken gedaan naar % wat paard kan dragen zonder daar nadelige gevolgen van te hebben.
Probleem is ook nog dat veel mensen hun paard zwaarder inschatten of een meetlint gebruiken wat enorm kan afwijken qua gewicht.
Die onderzoeken waren dat bijvoorbeeld 10% ideaal was(maar dus niet dat je maximaal 10% mocht wegen), 15% acceptabel en 20% werd een welzijnskwestie. Dus die 20% was eigenlijk te veel. Dat je het niet meteen merkt is geen excuus, we weten allemaal dat paarden eigenlijk helemaal niet snel iets laten zien en over langere termijn kan het dus wel schadelijk zijn.

Curvy is alleen iets heel anders als plus size of overgewicht.

Ik snap alleen niet dat iedereen hier zegt dat rijkleding zo klein valt? Ik heb dezelfde maat of juist kleiner in rijkleding. Altijd, tenzij er aangegeven wordt dat iets klein of groot valt. Een lijn die beter rekening houdt met rondingen, helemaal voor. Dat kan je ook met weinig gewicht hebben, hoeft niet te betekenen dat je te zwaar bent dus ik vind het een verkeerde benaming voor een kledinglijn met grotere maten.

Maar er zit wel een grens aan tot wanneer je op een paard stapt. Zowel qua gewicht als qua broekmaat, alleen dat laatste is in combinatie met zadel en paardenrug. Zadel moet op rug passen en ruiter in zadel en dat wil ook nog wel eens mis gaan.

Gewicht van zadel telt ook mee. Er zijn hele lichte kunststof zadels En ik zie wel eens westernzadels die op een speciaal karretje verplaatst worden,zo groot en zwaar.