Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25527
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:22

Ja, dat percentage is het totaal van alles. Dus al het tuig, het gewicht van de ruiter inclusief alle kleding enzovoorts.

Veel mensen schatten hun paard ook hoog in qua gewicht. Ze wegen niet allemaal 600 kilo, kan ook rustig minder.

Popstra
Berichten: 13894
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:24

Western zadel weegt op z’n minst een kilo of 15
Pad er onder weegt ook nog een paar kilo
En als je daar nog veel zilver op hebt dan weegt het nog meer.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:27

Ik kom na 10 pagina's en niet alles te hebben gelezen, het topic binnen waaien. Ik ben altijd slank geweest, maar helaas na de kinderen en door medicijnen nu zwaarder. Maar nog steeds niet zwaarder dan een beetje man. Ik zal niet meer op een klein popperig paardje gaan zitten, er is zeker een ondergrens wat dan bij je past, maar ik zie geen probleem waarom een man van 80 tot 90 kilo bij normaal postuur niet zou mogen rijden of een vrouw die wellicht dat ook weegt, indien we het over een normale paardenmaat hebben. Ik heb geen losse enorme vetrollen die mee bewegen, maar kan me niet voorstellen dat mijn paard dat zou voelen ook al zouden die er zijn. Ik zit hem zeker niet in de weg, denk dat je rijstijl wel degelijk uitmaakt. Een stuiterende beginner met enorm gewicht is toch anders als een gevorderde ruiter met een zelfde gewicht. Mijn paard is een mega kwpn'er van 1.74 (kan hoger, er zijn zeker grotere reuzen, maar enorm dier wat betreft postuur en kracht) en die combinatie vind ik prima. Hij loopt niet harder of minder hard dan toen ik minder woog, loopt niet anders met mijn 14 jarige slanke dochter, weegt zelf zonder dik te zijn ruim 700 kilo (gewogen op een weegbank) en dan zie ik geen punt. Ik zal niet op de slanke E pony van de kinderen rijden met dit gewicht, maar wanneer mijn kinderen te groot worden voor een pony, verkoop je ze ook omdat de combinatie niet passend is. De combinatie moet dan dus echt passen, dat lijkt mij key in dit verhaal. Mijn vet zit met name in mijn benen, zou er ook graag vanaf willen, rijd vanwege mijn ziekte nog zelden, maar stap nog rustig op als ziekte het wel toe laat. En dan geniet ik dubbel zo hard, dat ik nog een beetje in beweging kan blijven dmv zo'n mooie hobby.

Wat mij betreft dus geen punt, wanneer de combi past. Idd geen paarden wellicht met korte rug voor zwaardere mensen en ik zie zeker een bovengrens. Maar met mijn maat 42-44 en mijn enorme ruin, rijd ik nog lekker door. Kom ik in kledingmaten meer, zal er een grens aan zijn, zeker, het moet voor paard absoluut fair blijven. Een haflinger zou niet met een persoon van 120 kilo rond hoeven te lopen, onder het motto, het is een gewichtsdrager, dat zie ik idd vaak voorbij komen. Met dat gewicht zou ik idd op geen enkel paard meer klimmen. Maar een redelijk normale maat paard, zou toch met 80 kilo wel rond moeten kunnen lopen met gemak wat mij betreft. Dan kom je op het punt waar ligt de grens en dat is natuurlijk altijd lastig. Ik zie idd ook op Instagram mensen rijden van 100+ en dat gaat mij ook zeker te ver. Ook wanneer je dan een haflinger of koudbloed rijd. Maar de 1 is lang en weegt meer, en verdeelt dan heel anders, de ander zit het paard geheel niet in de weg, lastig om daar een getal aan vast te knopen wanneer de grens er is. Voor mijzelf wil ik zeker niet zwaarder worden, dan ben ik ook zo eerlijk niet meer op te stappen.

MyWishMax, rijkleding valt idd erg klein, is ook mijn ervaring. Zelfs voor de kinderen, standaard een maat of 2 groter nodig dan normale kleding valt.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 14-05-21 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:28

ChristaMoor schreef:
Een standaard paard (mijn paard is 1.60 hoog, hij is in goede conditie en heeft geen vet teveel) weegt snel 600 kg. 10% = 60 kg, 15% = 90 kg. Dus een normaal paard kan met gemak een ruiter van 80 kg dragen, met het zadel erbij kom je dan op gem. 90 kg uit.
Als je naar de 20% norm gaat, dan kom je uit op 120 kg!! En dát gewicht wil ik toch echt niet op mijn paard hebben.


Gemiddeld paard van 1,60 weegt zeker geen 600 kg :o eerder 500.
Mijn brede en topsportgetrainde KWPN (1,73) woog 643 kg op de weegschaal destijds. In zijn slanke periode een jaar eerder 590kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:28

Gini schreef:
Naast het cijfer van gewicht is gewichtsverdeling ook een ding. De foto's op voorgaande pagina waarin de amazone duidelijk op de lepel van het zadel zit, is daar een voorbeeld van. Maarja, hoe zeg je een hobbyruiter zonder te kwetsen dat ze eigenlijk niet passen op hun enige paard.



een keer uitgelegd hoeveel gewichtsproblemen van invloed kunnen zijn op het rijden en welzijn van de paarden, dat viel in goede aarde en de ruiter heeft een bijrijdster en zelf veel plezier in het groomen gevonden ( rijdt nu overigens aangespannen met hetzelfde paard)

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:28

Amy223 schreef:
Bijzonder dat mijn zadelpasser daar nooit een woord over gezegd heeft en mijn instructrice(s) ook niet.
Dit was 1 van onze eerste buitenritten en daarom zat ik gespannen en naar achteren.

Overigens doe je wel makkelijk aannames :')

Dat is niet zo bijzonder. Het is heel moeilijk om iemand irl aan te spreken op zijn of haar gewicht.
Daarnaast willen zowel een beide personen die je noemt geld verdienen en ja dan word er toch echt vaak een oogje toegeknepen.

Soms gaat het ook nog eens geleidelijk. Dan zit je eerst op een goed gewicht en dan zien de mensen die je vaak zien het ook niet altijd op tijd dat je te zwaar bent geworden.

Ik heb in het verleden wel iemand aangesproken die echt te zwaar was voor haar paard. Dat werd mij in eerste instantie niet in dank afgenomen.

Een paar weken later kwam ze naar mij toe en gaf aan dat ze toch wel vond dat ik gelijk had. Toen heb ik gevraagd of ik haar misschien kon helpen om op een gezond gewicht te komen? Zijn we samen naar de sportschool gegaan en ik ging mee als steun naar de diëtist.

Nu heeft ze een gezond gewicht en zit veel beter in haar vel, daarnaast kan ze veel beter / flexibeler bewegen en dat bedoel ik dus met “ je zelf in de weg zitten”

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:29

Onali schreef:
Malenka schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom je een paard rijbroek aan zou willen als je niet rijd. Maar uiteraard zou je dat wel mogen.



Omdat er meerdere disciplines zijn rondom paarden zonder erop te zitten?


Dat begrijp ik. Persoonlijk zou ik dan alleen geen rijbroek dragen. Genoeg andere fijne(te) broeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:35

Ineke2 schreef:
Amy223 schreef:
Bijzonder dat mijn zadelpasser daar nooit een woord over gezegd heeft en mijn instructrice(s) ook niet.
Dit was 1 van onze eerste buitenritten en daarom zat ik gespannen en naar achteren.

Overigens doe je wel makkelijk aannames :')

Dat is niet zo bijzonder. Het is heel moeilijk om iemand irl aan te spreken op zijn of haar gewicht.
Daarnaast willen zowel een beide personen die je noemt geld verdienen en ja dan word er toch echt vaak een oogje toegeknepen.

Soms gaat het ook nog eens geleidelijk. Dan zit je eerst op een goed gewicht en dan zien de mensen die je vaak zien het ook niet altijd op tijd dat je te zwaar bent geworden.

Ik heb in het verleden wel iemand aangesproken die echt te zwaar was voor haar paard. Dat werd mij in eerste instantie niet in dank afgenomen.

Een paar weken later kwam ze naar mij toe en gaf aan dat ze toch wel vond dat ik gelijk had. Toen heb ik gevraagd of ik haar misschien kon helpen om op een gezond gewicht te komen? Zijn we samen naar de sportschool gegaan en ik ging mee als steun naar de diëtist.

Nu heeft ze een gezond gewicht en zit veel beter in haar vel, daarnaast kan ze veel beter / flexibeler bewegen en dat bedoel ik dus met “ je zelf in de weg zitten”




sta er van te kijken hoeveel ruiters zich zelf in de weg zitten en niet alleen door hun gewicht

ChristaMoor

Berichten: 2644
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:38

hm, hij weegt dit echt! op de weegschaal gewogen. Groninger met zwaar beenwerk en flinke boeg. Dat zal meetellen.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:40

Ach ik ben zon echte dikkerd. Ik zoek mijn paarden er op uit en zal niet over de 15% heengaan. Ik heb ze dus idd al mijn hele leven in de categorie tank en/of reus.

En wat iedereen van mijn rollende vetlellen en dansende blubberbuik vind, zal mij toch een lekkere dikke, vette en sappige worst zijn zeker. Je kijkt de andere kant maar op. Punt, klaar en nu heb ik trek gekregen... :+

Daihyo

Berichten: 88131
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:42

Ik ben blij met curvy modellen broeken. Ook hier altijd een gapend gat aan de achterkant.
Ik heb een fijne jodphurrijbroek maat 44-46, ben gezegend met stevige bovenbenen en billen door lipoedeem. Bovenmaat en taille is maat 40. Ik had mijn zadel daar ook op uitgezocht, passend voor mij en mijn haflinger. Ik ben nooit een van de lichtste geweest en ben ook wel eens boven de grens geweest waarvan ik zei: nu ga ik er niet meer op tot ik ben afgevallen.

Behalve die periode heb ik altijd gereden, voornamelijk op mijn haflinger. Daarnaast ook geïnvesteerd in goed les, voeding, osteopaat, enz. Mijn haflinger is 16, heb ik nu bijna 13 jaar en in december de medische molen in gegaan vanwege kreupelheid. Rug en achterbenen zijn op scan, foto’s en echo’s gezet.
Conlusie: hij heeft het lichaam van een 5-jarige, pezen/spieren in de benen, gewrichten en rug zien er top uit. Blessure is gekomen door een trap op het spronggewricht. Een mooier compliment kon ik niet krijgen. Ik heb nooit het idee gehad dat hij er last van had dat ik zwaarder en dat is dan nu bevestigd. En dan reed ik echt niet alleen maar stapritjes, maar ook bosritten van 3 uur of langer.

Ondanks dat heb ik wel gezegd dat als zijn sprong geneest, hij eerst spieren en conditie op mag gaan bouwen met een lichtere ruiter en ik er daarna pas op stap. Ik heb mezelf ook weer op dieet en aan het bewegen gezet (al eet ik normaal ook al goed en gezond), maar slank zal ik nooit worden door de lipoedeem.

Maar het is dus niet zo zwart wit als veel mensen zeggen. Volgens een aantal bokkers zou ik niet meer op mogen stappen. Terwijl de dierenarts bevestigde dat hij in topconditie was ten tijde van de scans en de beelden geen slijtage lieten zien.
Training, voeding, passend harnachement, de juiste checks, huisvesting en vast nog meer dingen hebben allemaal invloed op de gezondheid van een paard. En nee, dat is niet om het goed te praten, ik zou willen dat ik ooit nog in maatje 36-38 zou kunnen passen. Maar het is dus ook niet zo dat het áltijd slecht is om met een maatje meer op een paard te stappen.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:44

Ik heb een paard van 680 kilo en ergens in de 170 cm hoog.
Goed gespierd en ouderwets gebouwd paard.
18 inch zadel heb ik erop, maar hij zou nog genoeg ruimte tot 19 inch hebben.

Als je dan wat groter bent, neem dan z'n type paard.
Misschien wat langer zoeken maar ze bestaan wel.

cobiie

Berichten: 7321
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:46

Daihyo, niet iedere roker krijgt longkanker. Er zijn ook mensen die overmatig drinken en daar 100 jaar mee worden.
Maakt dat dan dat roken en overmatig drinken prima voor mensen is??

Dat bij een individu op x ogenblik geen zichtbare schade te zien is, zegt niet veel op hou gezond/ongezond iets is.

Gini
Berichten: 17979
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:50

Amy223 schreef:
Bijzonder dat mijn zadelpasser daar nooit een woord over gezegd heeft en mijn instructrice(s) ook niet.


Iemand rechtstreeks in persoon aanspreken op zijn/haar gewicht is een taboe zo groot als de oceaan diep is. Ik zou in alle eerlijkheid zelf ook niet weten hoe ik dat zou moeten brengen. Wat moet je als zadelmaker doen wanneer je voor een meisje staat met haar enige paard aan een touwtje? Zeggen dat geen enkel zadel passend te maken is voor zowel ruiter als paard en ze beter op zoek kan naar een paard dat past bij haar gewicht? Ik wil het nog zien gebeuren. Ik denk dat je dan eerder op zoek gaat naar een zo goed mogelijke oplossing waarbij een compromis gedaan wordt zonder meteen het hele comfort overboord te gooien.

Wat betreft het doen van aannames langs mijn kant. Ik zeg wat ik zie op de foto. Niets meer, niets minder. Blijkbaar zie jij het ook, want je draagt redenen aan waarom het zo is. En dat snap ik nooit zo goed. Waarom foto's in topics zoals dit plaatsen om te bewijzen dat het wel kan en wanneer iemand het dan toch net niet vindt kunnen, dan is het een momentopname, is het beeld vertekend, was het net de eerste keer op een spannende buitenrit, ....
Als het beeld op de foto geen waarheidsgetrouw beeld is van de normale gang van zaken, plaats het beeld dan niet. Dan kunnen er ook geen verkeerde aannames gedaan worden. Toch, of zeg ik iets heel geks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:51

MyWishMax schreef:
17,5 procent is bij 500 kilo 87,5 kilo en bij 600 105. Ik vind dat dus al een erg hoog percentage. En er zijn al onderzoeken gedaan naar % wat paard kan dragen zonder daar nadelige gevolgen van te hebben.
Probleem is ook nog dat veel mensen hun paard zwaarder inschatten of een meetlint gebruiken wat enorm kan afwijken qua gewicht.
Die onderzoeken waren dat bijvoorbeeld 10% ideaal was(maar dus niet dat je maximaal 10% mocht wegen), 15% acceptabel en 20% werd een welzijnskwestie. Dus die 20% was eigenlijk te veel. Dat je het niet meteen merkt is geen excuus, we weten allemaal dat paarden eigenlijk helemaal niet snel iets laten zien en over langere termijn kan het dus wel schadelijk zijn.

Curvy is alleen iets heel anders als plus size of overgewicht.

Ik snap alleen niet dat iedereen hier zegt dat rijkleding zo klein valt? Ik heb dezelfde maat of juist kleiner in rijkleding. Altijd, tenzij er aangegeven wordt dat iets klein of groot valt. Een lijn die beter rekening houdt met rondingen, helemaal voor. Dat kan je ook met weinig gewicht hebben, hoeft niet te betekenen dat je te zwaar bent dus ik vind het een verkeerde benaming voor een kledinglijn met grotere maten.

Maar er zit wel een grens aan tot wanneer je op een paard stapt. Zowel qua gewicht als qua broekmaat, alleen dat laatste is in combinatie met zadel en paardenrug. Zadel moet op rug passen en ruiter in zadel en dat wil ook nog wel eens mis gaan.



17.5 % is ook wel echt de max en dan bedoel ik dit inclusief harnachement. Zelf wil ik niet boven de 15%

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:56

Ja ik ben curvy, plus size, stevig en heb overgewicht en weetje al zou ik willen rijden dat gaat niet meer van de reuma en ik word zwaarder omdat er een zeldzaam syndroom aanwezig is in mijn genen en alsof het niet genoeg is krijg ik ook nog een behandeling tegen kanker en nee ik val niet af ik kom aan zelfs al spuug ik 2 dagen achtereen....weet je wat ik niet snap Magere mensen mogen altijd alles en vinden ook altijd van alles over iedereen die dus anders is van lijf als hun!

Dit soort titels maakt mij echt pissig....als je eens dagelijks voor de zelfde uitdagingen stond als ik: die curvy lady...dan was je met hele andere dingen bezig!.

Je bepaald zelf of je gaat rijden en dat doe je met oog voor je dier!


Maar altijd weer ben ik gelukkig als hij onder duimen dik modder, al hinnikend naar mij toekomt.
Dat ,ja juist dat maakt mij veel gelukkiger als welke hobby ook en dat rijden...dat is niks want als ik naast hem loop en hem verzorg heb ik fitness en mindfullness op mijn eigen manier prima toch!.
Het is duurder dan de sportschool, maar wel veel gezonder lekker buiten bezig zijn.

En de dame die de curvy riding wear ontwerpt mag echt zich verdiepen in de doelgroep want het is "slanke kleding " verbreed, en A dat zit niet lekker en B dat flatteert je niet.

En nu zal ik best veel berichten terug krijgen maar soms is het ook gewoon poedersuiker als je niet dik wilt zijn maar dat gewoon wel bent! En dan juist op bokt weer herinnerd word dat je dik bent en dat je niet mag rijden....

En daar moet ik dan mee op een paard gaan zitten wat rijden is pas sporten? Ik had al een koudbloed toen ik maat 38 droeg en nu nog maar rijden is nu gewoon niet aan de orde!.

Toen ik een borst amputatie onderging stond mijn paard in vol pension tussen de dressuur atleten. Lichamelijk ging hij er op vooruit al was de voeding voor hem niet goed maar zijn oogjes spraken boekdelen dat dier was zwaar ongelukkig daar en dan die opmerkingen oh maar die kan jou wel dragen hoor ...'t is een trekpaard maar dat zegt toch niets. En dan die onvriendelijke blikken van de ruiters dat was echt gewoon vervelend.

Want hij stond daar om dat ik niet voor hem mocht zorgen en het ook niet kon en deed om mijn herstel te bevorderen. wel sleepte wij de bak, en had ik een dier wat gewoon met alles heel relaxt was en ik was trots dat ik nu gelukkig weer alles zelf kan, want wat ik daar zag ....dat is eigenlijk een heel ander probleem dan curvy. En dat is wel triest want ik ben dan ongewild dik maar ik houd gewoon van paarden
Laatst bijgewerkt door kwita op 14-05-21 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 13:57

JLLN_ schreef:
Maar... Dat sommige mensen harnachement gebruiken wat niet goed passend is, betekent toch niet dat omdat dat gebeurt, mensen met (teveel) overgewicht ook op een paard zouden moeten kunnen stappen? Komt over al goed praten, het mag wel want... slecht harnachement is ook niet goed en dat gebeurt ook.

Beide is in mijn optiek fout.


Ik was diegene die harnachement aanhaalde, niet om te gebruiken om iets goed te praten.
Ik zei dat het afgeven op vollere ruiters in het kader van paardenwelzijn een lekker makkelijk onderwerp is.
Keer na keer zie ik slanke ruiters hun praatje houden op insta en dergelijke over ruitergewicht. De laatste tijd niet in relatie tot het paard, maar ruitergewicht in relatie tot de kledingmaat die ze dragen.
Ik vind dat lekker makkelijk en waarom dan niet op de socials kiezen om een onderwerpen te bespreken als “waarom goed passend harnachement zo belangrijk is”? Ik heb nog maar weinig van die ruiters aan dat onderwerp aandacht zien besteden, waarschijnlijk omdat het minder aandacht trekt.

De vergelijking met harnachement is niet bedoeld om het overgewicht goed te praten, maar meer om aan te geven dat er ook andere onderwerpen te bespreken zijn als het om paardenwelzijn gaat en dat ik zou wensen dat de zogenaamde influencers daar een wat vaker echt goed aandacht aan zouden besteden.

Sowieso vind ik zelf ruitergewicht in relatie tot hun kledingmaat echt een dom uitgaanspunt. Als je het dan ergens over wil hebben dan zou het altijd het ruitergewicht en lengte ten opzichte van het (gezonde) gewicht en lengte van hun paard moeten zijn.

BigOne
Berichten: 38554
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:58

Curvy is iets anders dan dik, ik ben een rechte plank met gruwelijk lange benen, vroeger altijd rijbroek mt 42 voor de lengte en dan pasten ze in de taille prima( met 60 kilo) Dochter is zeer curvy , 165 en 55 kilo dus altijd lastig om een goed passende broek te vinden.

Daihyo

Berichten: 88131
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:59

cobiie schreef:
Daihyo, niet iedere roker krijgt longkanker. Er zijn ook mensen die overmatig drinken en daar 100 jaar mee worden.
Maakt dat dan dat roken en overmatig drinken prima voor mensen is??

Dat bij een individu op x ogenblik geen zichtbare schade te zien is, zegt niet veel op hou gezond/ongezond iets is.

Leg me geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb :)

Gini: ik vind dat een zadelpasser zeker wel mag zeggen dat een zadel niet passend is voor de ruiter.
Ik heb ooit een zadelmaker gehad die mij per sé een 17,5 inch vzh wilde verkopen, terwijl een 18 inch ook op de rug van mijn haflinger paste en ik die maat ook nodig had. Maar ja, die had ze toevallig niet bij zich. Ik heb daar dus geen zadel gekocht. Als het niet past, dan past het niet en moet je daar als professional eerlijk over zijn. Juist omdat je er als leek vanuit ga dat een professional weet waar hij het over heeft.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:03

Gini schreef:
Amy223 schreef:
Bijzonder dat mijn zadelpasser daar nooit een woord over gezegd heeft en mijn instructrice(s) ook niet.


Iemand rechtstreeks in persoon aanspreken op zijn/haar gewicht is een taboe zo groot als de oceaan diep is. Ik zou in alle eerlijkheid zelf ook niet weten hoe ik dat zou moeten brengen. Wat moet je als zadelmaker doen wanneer je voor een meisje staat met haar enige paard aan een touwtje? Zeggen dat geen enkel zadel passend te maken is voor zowel ruiter als paard en ze beter op zoek kan naar een paard dat past bij haar gewicht? Ik wil het nog zien gebeuren. Ik denk dat je dan eerder op zoek gaat naar een zo goed mogelijke oplossing waarbij een compromis gedaan wordt zonder meteen het hele comfort overboord te gooien.

Wat betreft het doen van aannames langs mijn kant. Ik zeg wat ik zie op de foto. Niets meer, niets minder. Blijkbaar zie jij het ook, want je draagt redenen aan waarom het zo is. En dat snap ik nooit zo goed. Waarom foto's in topics zoals dit plaatsen om te bewijzen dat het wel kan en wanneer iemand het dan toch net niet vindt kunnen, dan is het een momentopname, is het beeld vertekend, was het net de eerste keer op een spannende buitenrit, ....
Als het beeld op de foto geen waarheidsgetrouw beeld is van de normale gang van zaken, plaats het beeld dan niet. Dan kunnen er ook geen verkeerde aannames gedaan worden. Toch, of zeg ik iets heel geks?


Gelukkig weet ik zelf wel beter en ken ik beide dames wel zo goed dat ik zeker weet dat ze er wat over zouden zeggen. Bijzonder ook dat ik dan regelmatig op m'n protocollen had staan dat ik een leuke combi ben met m'n paarden. Is de knhs ook wel blind.

Ik plaatste deze foto's omdat ik maar heel weinig rijfotos heb met dit paard. Dit zijn ongeveer de enigste.
Ik ga je in ieder geval dan de foto's van mij met m'n haflinger besparen want dan ben ik helemaal een ponypletter. :D

Het ging mij er meer om dat je suggereerde dat ik hobbyruiter ben met één paardje.

En het ging mij er voornamelijk om dat ik met m'n bijna 80 kg er niet moddervet uit zie (dat vind ik tenminste). Ik durf tenminste foto's te plaatsen, genoeg bokkers hier die commentaar hebben op een ander maar hun perfecte plaatje niet laten zien.
Laatst bijgewerkt door Nietsmar op 14-05-21 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:04

makkelijk zittende /passende kleding is voor mij een must, welk merk er dan aanhangt, het is me om het even

ik ga er niet beter door rijden als alles matched qua kleur en/of merk

onpaard

Berichten: 2976
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:05

Mars schreef:
Maar dat zie je hier op bokt ook stitchlover, zelfs hier in dit topic. Degenen die te zwaar zijn en toch op hun paard stappen reageren als door een wesp gestoken. Allerhande bijzaken of andere elementen die ook niet okee zijn worden erbij gesleept om maar te kunnen verantwoorden dat ze op dat dier gaan zitten.
Wees dan nog zo eerlijk om te zeggen ''ja ik ben te zwaar en het is mijn egoistische keuze om toch op te stappen''.

Ik ben 172 en woog ooit 99kg. No effin way dat ik toen op een paard stapte.
Pas toen ik onder 75kg kwam begon ik daar weer over na te denken. Inmiddels alweer jaren stabiel op 62kg en dat voelt voor mezelf als paard 100x beter.


Ik denk dat iedereen die op een paard stapt dat doet omdat het zijn eigen egoistische keuze is. Er zijn ook dunne ruiters die beter niet zouden kunnen rijden.

Het is niet zo zwart wit dat je regels hiervoor kan opstellen. Sommige mensen zijn echt te zwaar maar waar dat omslag punt ligt is best lastig.

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:10

@mars
Bedoel je mij met reageren als een wesp?
Dan mag je mij wel quoten.

Voel ik me aangesproken ja. Als een wesp nee.
Maar ik ben bij alles fel als ik denk dat er onzin verkondigd word. :D

Ik zit ergens tussen de 15 en 17 % bij mijn paard dus ja ik denk dat het prima kan.
Maar ja ben wel te zwaar voor mijzelf. En zal ik niet ontkennen.
Maat voor mijn paard; zie foto's.

Gini
Berichten: 17979
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:11

Amy223 schreef:
Gelukkig weet ik zelf wel beter. Het ging mij er om dat je suggereerde dat ik hobbyruiter ben met één paardje.

Het ging mij er voornamelijk om dat ik met m'n bijna 80 kg er niet moddervet uit zie (dat vind ik tenminste).


"een voorbeeld van", dat was mijn poging om het zo algemeen mogelijk te houden. Ik probeer het zo weinig als mogelijk persoonlijk te maken, wat met dit onderwerp een moeilijke balans is. Op de eerste paar foto's zag ik een amazone die te ver naar achter in het zadel op de lepel zat en dat vond ik dus juist niet een goed voorbeeld van een goede gewichtsverdeling op dat paard. Verder heb ik niets gezegd over het al dan niet hebben van overgewicht. Enkel over het passend zijn in het zadel en zodoende op het paard.
Dat die foto niet waarheidsgetrouw is en dat je 99% van de tijd wel gewoon goed zit en past in het zadel, wil ik meteen van je geloven, maar ik zou dan aanraden om niet-waarheidsgetrouwe foto's niet te posten om dergelijke verwarring te voorkomen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:16

Het is een gevoelige kwestie. Het is niet leuk om om je uiterlijk veroordeeld te worden. Het is niet leuk om als stevige vrouw (mannen hebben hier nog steeds minder last van) constant geconfronteerd te worden met het schoonheidsideaal van fitgirls en killer bodies. Body positivity is dus prima en waardevol, mits het niet doorslaat naar ongezond dik als rolmodel (net als een skinny vel over been modellenlook als rolmodel ongezond en onwenselijk is).

Maar een paard heeft geen keuze inzake wie er op zijn rug gaat zitten.
Een ruiter die begaan is met het welzijn en welbevinden van zijn/haar paard zorgt dus m.i. voor een goede fysieke conditie en een goede balans. Dat betekent dat je je gewicht in de gaten houdt, werkt aan je fysieke conditie in de breedste zin, en dat je blijft investeren in een optimale zit en balans. Je hoeft daarvoor geen afgetrainde topatleet te worden, en een wasbordje hoef je ook niet te hebben (liever niet zelfs want overmatige ontwikkelde abs belemmeren juist een goede houding en balans), maar bewust werken aan je conditie, souplesse, core stability en lichaamsbewustzijn is wel aan de orde.
En wat dat betreft geldt m.i. hoe meer jij van je paard vraagt, hoe hoger je de lat wat dat betreft ook voor jezelf moet leggen. Ik zie dan overigens liever een wat meer 'curvy' peer-type dan iemand met dunne benen maar een zwemband, slappe buikspieren en daardoor een slechte balans en houding - los van het gewicht.

Gewicht is gewoon simpel: te zwaar is te zwaar, punt. Ik vind zelf 80-85 kg de grens voor een sterk, goed getraind paard type gewichtsdrager en voor andere, minder sterke en/of stabiele paarden minstens 10 kg minder, afhankelijk van het paard (logisch). Bij de grensgevallen hangt het ook af wat er van het betreffende paard gevraagd wordt. Te zware springruiters vind ik bijvoorbeeld echt not done, en in de IJslanderwereld heb ik ook wel combi's in de baan gezien die pijn deden aan mijn ogen vanwege de verhouding ruiter-paard, zeker omdat ik heel goed weet hoe groot de belasting voor het paard is tijdens een gangenproef. Maar een rustige staples of -rit is al een stuk minder belastend en kan m.i. incidenteel wel met een wat te zware ruiter (zelf heb ik geen te zware lesklanten dus die afweging hoef ik sowieso niet te maken).

Het lastige vind ik persoonlijk om ruiters aan te spreken op overgewicht. Hoe doe je dat zonder iemand te kwetsen, of in de verdediging te dringen? Zeker als het iemand met een eigen paard betreft, wanneer ben je dan in de positie om er iets van te zeggen? Niet snel, denk ik. Het is dat in de eerste plaats de eigen keuze en verantwoordelijkheid van de ruiter.

Die kledinglijn voor curvy ruiters lijkt me overigens geen probleem. Curvy wil immers nog niet zeggen dat je te zwaar bent voor je paard.